Kukába a gyári futóművel!

  2011. április 14. - Stump András Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy gondolat a távol-keleti dizájntrendekről
2015-06-09 13:14:30

Ma reggel láttam egy fess Kia Opirust, és ez jutott róla eszembe: Miután kimerengtem magam, találtam az

Lada? BMW? Toyota? Jól megvannak egymással
2015-04-25 14:05:19

Amikor meglátod a hőerőművet, akkor kell figyelni, ott van jobbra a Brezova Gokartland. Nekünk még hajnal van

Olcsón vettem, drága lett
2015-03-15 07:27:33

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak , hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán

Lopni megy a Nissan
2015-03-04 18:48:48

Vissza kell szívnom, amit néhány hete, a GT-R LM Nismo, a.k.a. száguldó tacskó bemutatója után írtam a Nissan

De mit tegyünk a helyére? Kiskáté gondolkodó tuningolóknak, akik nem a lóerőre mennek.

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr662824851

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

totyy528 2011.04.14. 07:13:56

Nekem blistein van, nagyon frankó.

SolymosD 2011.04.14. 07:19:08

Jó cikk:) És hasznos, köszönjük!

Na ezért nem ültettem eddig az autóm, valahogy sosem bíztam a vegyek külön rugót, meg gátlót, aztán lesz valami...

Jó ideje nézegetek egy állítható szettet, progresszív és állítható az ültetés, a keménysége meg gondolom hozzá van igazítva...

Mondjuk amikor kipufogót cseréltem is azt kérdeztem a szakitól, mennyi lesz a súlya amit csinál hozzá, akkor még fogalmam sem volt fojtásról, ellennyomásról.. És már így is bambán nézett.. miért érdekel az engem?
Aztán vettem inkább egy új gyári rendszert, azóta sem bántam meg.

De a rugó téma nem hagy nyugodni:)

Magyar[HUN] 2011.04.14. 07:56:17

Szép,igényesen megírt cikk! Gratula!

Mr. Ray · http://bluray.blog.hu 2011.04.14. 07:59:45

Hát, én a Konival nem vagyok annyira elégedett. A gátló még csak-csak, de a rugó elég hamar kilágyult és másnak is ez a tapasztalata. Inkább KW-t kellett volna venni.

Coupeboy 2011.04.14. 08:03:33

jó cikk, köszönjük

C200UF 2011.04.14. 08:14:07

@totyy528: Olyat hol gyártanak? :)

_gram_ · http://www.miata.hu 2011.04.14. 08:30:00

Tök jó cikk, gratula! Egy dolgot tennék hozzá, amit hiányolnék, és ez a bumpstop. A guruló fürdőkádunkba kb. 40 fajta keménységűt/hosszúságút kapni. Elsőre elég bizarrnak tűnik, hogy ez a végálláson kívül tevékenyen részt tud venni a rugózásban, de a progresszívitáson sokat segít. Ráadásul ez a mindenkori ültetés mértékéhez igazodva progresszív, míg a rugó elviekben csak egy pozicióban van közel az ideálishoz.

Király Ernő 2011.04.14. 08:30:23

Jó cikk, talán egyetlen zavaró tényezővel: ha a "gátló" kifejezés a lökésgátló rövidítése akar lenni, úgy megjegyzendő hogy ilyen alkatrész az autók futóművében nincs.Igy emlegetni a lengéscsillapítót sajnálatos pongyola megfogalmazás, igényes szövegben mindenképpen kerülendő.Üdvözlet.

Phrascarica 2011.04.14. 08:32:40

A mai Bilsteinek már nem olyan tartósak. Egyik haveromnak van két autójában is és mindkettő ereszti az olajat már 30e Km után :S

Shadowbull 2011.04.14. 08:42:32

"Túlkormányzott esetben viszont bűvészkedni kell, hogy ne előzze meg az autó hátulja az elejét. Ellenkormányzás, megfelelően időzített és adagolt gázadás, higgadt fej kell ahhoz, hogy összeszedjük a driftelő gépet"

Hatsokerekhajtasnal semmifele gazadas nem kell.

Kupplungot kinyomni, es ellenkormany.

sb

EzVan:) 2011.04.14. 08:42:35

A negyed karosszériának sajátfrekvenciája? Az nem a terhelt rugóé lesz?

JmOS 2011.04.14. 08:55:17

Szerintem messze nem minden autó alulkormányzott gyárilag. Nekem legalábbis a teljesen széria, ráadásul dízel E34 (5-ös) BMW-m határozottan túlkormányzott. Szerencsére.
Nem egy kemény helyzetből jöttünk már ki lazán és legközelebb is leginkább ezzel szeretnék megcsúszni...
Enyhe gázelvétel, ellenkormány, kész. Olyan érzés mintha tudnék vezetni...

fogash 2011.04.14. 09:08:34

hidrós citroen, aztán nem kell vagdalni, csak megnyomni a gombot. :)

lanciabacci 2011.04.14. 09:10:55

Tegnap ekéztem a TC-t, ma úgy tisztességes, hogy elismerjem S.A. mostanában közölt cikkeit. Jól megírt, szellemes, alapos és korrekt írások, élvezet őket olvasni.

tomnemtom 2011.04.14. 09:20:59

@Shadowbull: hogy mennyit gyakoroltam ezt automataváltóval. azt, hogy milyen paraméterek létrehozásával tudom imitálni a kuplungkinyomást :)
merugye, normál üzemmódban majdnem sikerül, de rossz esetben akkora a lassulás, hogy visszavált. sport módban meg ott a folyamatos motorfék.

uglykid 2011.04.14. 09:31:55

Hasznos írás, köszönjük!

Az "olyanoknak", mint pl. én, aki a 80-as évek közepén Wartburg-al bontogatta szárnyait egyenesen ÉLETBEVÁGÓ volt egy jó csillapítást elérni!
Sikerült is borulás nélkül átlépni a huszas éveimbe!
Már akkor gyártottak a Wareszhoz kisiparosok megbízható minőségű felújított, keményített leng.csillapítókat több fokozatban!Fillérekért!
Vajon mi lett az akkori mesterekkel??
/költői kérdés/

Tapasztalatból v. jót /ált.drága/ v. inkább semmit!!!

Havernak a rosszul illesztett szett miatt repedt a szélvédője!/E36/

Cymantrene 2011.04.14. 09:38:13

@C200UF:
Attól függ, hol olvasod. Ha a dobozon, akkor Fakelandban készült, a Noname műveknél. Azt kerüld el.
Ha efféle magánlevelezésben, akkor Diszgráfiában, azt meg kezeld kellő rugalmassággal.

Cymantrene 2011.04.14. 09:39:35

@Király Ernő: Ez gátlástalan rugózás. Nem jó.
:-)

nov2016 2011.04.14. 10:07:48

Túlkormányzottság az amikor az utas fél,
alulkormányzottság amikor a sofőr.. :)

SolymosD 2011.04.14. 10:40:08

ha 115-el mész hátrafele két korlát közt akkor mindenki fél:)

ezek után az a valami ha lábon megy haza az autó:)

Zolus84 2011.04.14. 10:42:45

Én is ezen töröm a fejen, hogy kapjon-e egy ültetést az E36-om. Egyelőre kapott négy új Bilstein B4-et, szóval gyári marad a futómű. Viszont sokkal jobban mutatna ültetve, és a sportosabb futómű sem ártana. Eddig még nem találtam konkrét választ, hogy milyet lenne érdemes. FK, TA-Technix csodákban nem bízok. Koni-KW-Bilstein vonal érdekelne, de fogalmam sincs, melyik milyen minőségű.

kawa550 2011.04.14. 11:16:31

Mindenki csak keményít. Puhítani nem tud valaki?
Asszony Ignisének a hátsófelével kéne kezdeni valamit hogy finomabb legyen, ne pattogjon. Nagypapa stílusban vezet és kanyarodik, szóval a határhelyzetben esetleg kissé romló kanyartulajdonságok nem számítanak.

Ttttúúróóó Kkiiitttyyyy yyyyy....y.yyy.yyy......yy 2011.04.14. 11:33:59

A múltkor nem akarták elhinni, hogy a futómű tuning fontosabb lehet minden másnál /fékkel együtt értem/. Itt szapultak, nem hitték, hogy egy versenyautó lelke épp a pályához választott rugó/csillapító és a megfelelő beállítások. Mindegy. Meghagyom ezen lelki szegényeknek az UV fényt a krómvéget meg a nagyszárnyat a csiptuninggal együtt.

-Gabi- 2011.04.14. 11:37:27

Én az állítható magasságú és állítható keménységű futóművet preferálom.Nyáron leteker,télen-kicsit- feljebb.Legjobb,pláne,ha sűrűn váltogatod a kerékméreteket.

-Gabi- 2011.04.14. 11:38:44

@Ttttúúróóó Kkiiitttyyyy yyyyy....y.yyy.yyy......yy:

Jaja.Fék,lengéscsillapítás,szilentek,megfelelő kerékdőlés, stb csodákra képes

w a s d 2011.04.14. 12:05:11

@fogash: De mennyire változik a billegési hajlama olyankor? (Persze nem a hydractive- okra gondolok...)

deak.atti 2011.04.14. 12:06:07

@uglykid:

Hali!

Hát,nekem is voltak próbálkozások ezen a téren. Mármint nem feldőlni, bár kétszer az is majdnem sikerült, hanem hogy ne sikerüljön. Egy barátom autószerelő műhelyben dolgozott, így meló után még tudott kicsit próbálkozni egyéni dolgokkal. Az egyik ilyen egy rendelésre (az enyémre) legyártott, 2 menettel megvágott Wartburg rugószett volt. Na, az brutális volt ... Olyan, hogy megbillenjen a 353-as, az felejtős volt. De hátul benne ülni is! Szó szerint a tetőig pattogtak a delikvensek. Annyira meg volt vágva a 4 rugó (a felső része lett megvágva, mert az alsó rész vízszintbe van gyárilag köszörülve), hogy az elsőket is összehúzó nélkül be lehetett tenni a lengőkar és az alváz közé. A kasztnibakok sorra elszakadtak, a tank melletti lemezt fél évente hegesztetni kellett Örültek a lakatosok, mindannyiszor tank ki-be), szóval pusztította a kocsi többi részét rendesen, hogy nem rugózott eléggé. De ezek ilyen ifjúkori vadhajtások voltak... aztán mikor kicsit megkomolyodtam, akkor készült egy olyan rugószett, ahol már csak 1-1 menettel voltak rövidebbek. Ez már megfelelő kompromisszum volt a komfortos rugózás, és a kellő stabilitás között. Ezek 2-3 évvel ezelőtt kerültek újra autóba, mikor egy 6 X 13-as alufelni-garnitúrát sikerült szereznem a kocsihoz, és az ehhez való 175/70-es gumik nagyon bután néztek ki a gyári méretű rugókkal.

DA

ave 2011.04.14. 12:14:07

F1-ben a vegtelen penz mellett sem mindig sikerul, tuningautoba tehat szinte kizart, hogy sikeruljon.

deak.atti 2011.04.14. 12:19:26

@Ttttúúróóó Kkiiitttyyyy yyyyy....y.yyy.yyy......yy:

Hali!

Nekem egy egykori versenyző srác azt mondta: "Nem a motortól megy jól egy autó, hanem a váltótól. Lehet neked akármilyen jó motorod, ha nincs mögötte jó váltó!". Innentől már csak egy lépés az, amit Te mondasz, hogy ha már gyorsan megyünk, akkor jó, ha meg is tudunk állni, meg be is tudunk fordulni.

DA

Szkotti 2011.04.14. 12:40:03

A cikkben szereplő mondattal: "Elméletben stimmel is szinte minden, ha kivágunk egy menetet a spirálból, keményebb is lesz és csücsül is az autó" nem értek egyet, mert hiszen a (lineáris rugó) rugóállandója nem változik attól, ha megrövidítjük.
A kocsi leül, és pattog, de általában azért, mert annyira lerövidul a rugóút, hogy gyakorlatilag a gumiütközőkön rugózik.

tamasme 2011.04.14. 12:46:55

Hali!
Annak idején a Hungária krt.-on volt egy Autosun nevű üzlet. Én ott vettem a Voktland szettemet az FK után, ami egy nagy darab k@ki.
Viszont a Voktlandhoz örök gari jár, ha szervízben számlával rakatja be az ember.
Már 4 éve megvan és nulla baja! :)

t.

Érdekes 2011.04.14. 13:08:44

@tamasme: Nekem 2 éve van meg a merwede és az is örökgaris.Én megvagyok elégedve vele...ha meghal a gyári futó akkor max lecserélem, de eddig nincs probléma vele (bár azon gondolkozom, hogy ha meghal akkor is gyárit veszek vissza bele, vagy hasonló keménységűt, mivel nem akarom, hogy lerázza a vesémet fullra, meg szétkúrja a gerincemet, ezeken a csodás pesti utakon) a beltérről meg ne is beszéljek, hogy a jó illesztéseket is szétrázza.

TSiga · http://alfaamore.hu 2011.04.14. 13:13:58

Jó dolog a futóműtuning. Nekem is le van ültetve az autó 4 cm-rel. De maradjunk a valóságnál. A magyar valóságnál. Ha belenyúlsz a futóműbe, akkor engedélyztetni kell, meg újra vizsgázni. A magyar utakra meg nagyon nem érdemes futómű-tuningot csinálni, mert olyanok az utak, amilyenek. Utalok ezzel Winkler cartárs ex Nivájára. AZ jó volt ezekre az utakra. Ha nem akarja az ember, hogy a kemény futómű kinyírja a kasznit, akkor végig kell mindent erősíteni, meg hegeszteni, mint Karotta Hacsiján. Az megint költséges. Mindenki meg nem járhat hidrós Citroennel. A magyar utakra én nem igazán tuningolnám a futóművet a rugókon kívül. Ez ez én véleményem és az én példám.

f0CuS 2011.04.14. 13:17:06

Jó cikk. Tényleg érdemes jobb minőséget venni, bár ez általánosságban minden autóalkatrészre igaz :)
Nekem KW ültető szett van, rugókkal, lengéscsillapítókkal. Hibátlan és még sosem volt vele gond !

Xero 2011.04.14. 13:26:57

Nagyon jó cikk.
Anno én is végig futottam a díszköröket, majd kikötöttem egy Weitec -3.5-ös rugó/lengéscsillapító banda mellett.
Lassan 3 éve van bent, még mindíg betonkemény és nem ereszt sehol semmit.

Az viszont tény, hogy ez pl nem a magyar utakra való. Még pályán is érzem az úthibákat, egyedül a relatív új aszfalt az ahol elemében érzi magát, ott viszont érezni, hogy a gumi a szűk keresztmetszet.

biohazard 2011.04.14. 13:36:19

@Shadowbull: Vagy gázt visszavenni. De nem ijedten, hanem érzéssel.

Gyakorlatot igényel.

tamasme 2011.04.14. 13:44:47

@Érdekes: Ismerem azt is...ajánlották!
Vesekő problémám nekem sincs :)...de vmit valamiért. Bár a belső kárpit nyüszögése engem is zavar, de ez a futómű már így marad. Max. autóval együtt megy a háztól, ha eljön az ideje. (az autó cserének)
A Vogtland az 60/60 mm-es ,de nagyon patent.Míg az FK 40/20 mm-es volt,de fél év után jobban "sepertem" az utat mint az FKF zrt. Kukában is végezte!

szpsz 2011.04.14. 13:46:19

Nekem a 911-ben H&R sportszett volt. Betonkemény és alacsony volt, ami nem is baj, meg lehetett rajta állítani is. A nagyobb gond inkább az volt, hogy a hátsó két gátló időelőtt beadta az unalmast. Gondolom a farmotor tömege és tán a hője is közrejátszott benne. És persze az összes tuningmanó négy rugó-négy gátló szetteket ajánlott. Úgyhogy levelezni kellett a H&R céggel közvetlenül, hogy tudjak venni csak két hátsó gátlót.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2011.04.14. 14:05:00

@TSiga: Így van,én az f astra kombimat szeretném kicsit felemelni,ha jól tudom volt gyárilag erdész verzió ezekből,na onnan kéne 4db rugó+lengéscsillapító.

-Gabi- 2011.04.14. 14:21:00

Mindenhol el lehet menni elmebeteg ültetéssel is,csak észnél kell lenni.Télen kb -9cm-vel járok,nyáron por,-12 centivel.+ (vagyis minusz)a kerékátmérő csökkenéséből adódó különbség.Csak ügyesen:)

gigabursch 2011.04.14. 14:21:42

Jó és tanulságos a cikk. Köszönöm.

Azonban nem tudok szó nélkül elmenni amellett a tény mellett, hogy szerintem az autósok java elolvassa ezt a cikket, majd azt mondja, hogy aha, értem.
Ezek után oszt, szoroz, s rájön arra, hogy az a cél, hogy a futóműt állítgassuk (amúgy hót fölöslegesen), csak arra, jó, hogy többet lehessen költeni üzemanyagra, no meg az egész kocsi idő előtti tönkremenetelére, s ezek után ha még veszi a fáradtságot, hogy megnézze, mégis mibe kerülne a történet, ha.. esetleg... mégiscsak..., nos akkor rájön arra, hogy a munkájából, utazásából stb. haza szeretne inkább érni a családjával, a családjához, s család mellett különben sincs pénze ilyen "úri-muri"ra, s személy szerint igazat adok neki.

Amúgy még egy adalék:
Egy kocsit tervezésben és gyártásban jártas mérnökcsapat számol ki, fejleszt ki, alkot meg, nem kis tudásbázissal.
Ezt követően - jellemzően csekély ismerettel rendelkező - tuning műhelyek egy kocsit csak elrontani, veszélyesebbé tudnak tenni, olyan kocsivá, amelynek a napi forgalomban nincs helye.

Az a kevés tuningműhely, amely valóban ért is hozzá, hogy a kocsi ne menjen idő előtt tönkre, nos a meg méregdrága.

Ezeket végiggondolva Átlagautós Géza szépen otthon marad, vagy elmegy kirándulni a családjával a hülyeségen megspórolt pénzből. S igaza van.

-Gabi- 2011.04.14. 14:53:33

@szpsz:

jobban jártál volna,ha felújíttatod

Stump András 2011.04.14. 15:10:49

@Szkotti: Pedig bizony minél rövidebbre vágod, annál keményebb lesz a spirálrugó. Ha képzeletben kicsavarod egyenesbe, könnyebb megérteni, hogy minél rövidebb, annál nagyobb a rugóállandója. Gondolj például egy ugródeszkára: ha az elejére állsz, alig hajlik le, ha a végére, szépen mozog.

Hurri Kán 2011.04.14. 15:55:03

Bandi, megint jót írtál, tetszett :)
Részemről csak egy megjegyzés a témához: ezekre a szar magyar utakra szerintem (napi használatú autóknál) nem érdemes ültetni, meg keményíteni a felfüggesztésen, nem beszélve a nagy felni/ peres gumi kombóról...

Bing 2011.04.14. 16:11:29

"A hátul keményebb rugó a túlkormányzottság felé tolja a karaktert, a lágyabb értelemszerűen alulkormányzottabb viselkedést eredményez, változatlan első rugót feltételezve"
Én eddig úgy tudtam, hogy a hátul keményebb rugó megakadályozza az átterhelődést, így az eleje kezd el előbb kúszni, magyarán növeli az alulkormányozottságot, illetve csökkenti a túlkormányozottságot.
Ha túlkormányozott karaktert szeretnék, akkor a hátra kell puhább rugó (lágyabb keresztstabilizátor, keskenyebb/alacsonyabb nyomású gumi stb.), nem? Vagy mi? Hogy van ez?

lord barbazoo 2011.04.14. 16:23:17

Én viszont emelni akarok az autón, mert mindenhova leér az A4. Létezik is hozzá erősített rugó. De milyen gátlót rakjak mellé? Maradhat a gyári?
Vagy esetleg keményítsem azt (Kárászy stb.)?

-Gabi- 2011.04.14. 17:05:10

@lord barbazoo:

Katona vagy Kárászy megoldja neked.10/db

Stump András 2011.04.14. 17:18:42

Mindig az első és a hátsó tengely viszonyát kell nézni, melyik akadályozza jobban a kasznidőlést. Amelyik tengelyre keményebb rugót/stabrudat teszel, az fog hamarabb megcsúszni, mégpedig azért, mert ott nagyobb az átterhelődés, vagyis a kanyarkülső keréken mondjuk 500 kiló talperő lesz, belül pedig 100. Mivel a gumiabroncs tapadása a valóságban nem az általános iskolás képlet szerint alakul, összegben kevesebb oldalerőt fog tudni átvinni, mint a másik tengely, ahol mondjuk 400-200 az arány.

Stump András 2011.04.14. 17:21:55

@lord barbazoo: A gyári erősített rugó általában minimálisan keményebb, mint a széria, inkább csak emeli a kasznit. A jó gyári gátlóval elméletileg működnie kell.

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2011.04.14. 18:06:20

ne csak a futóművel, hanem a gumival is a kukába!

használj per 385/15-ös gumit a budapesti utakon! garantáltan nem lesz veseköved (:

special.blog.hu/2010/04/17/kitekinto_a_vilag_legperesebb_gumija_kumho_ecsta_385_15_zr_22

csak legyen gumis, akinek van gépe a felszereléséhez ...

Hurri Kán 2011.04.14. 18:12:02

@GYUSZI BACSl:
Na ez a másik, aminek a magyar utakon a világon semmi értelme...
Tavaly ősszel pár hétig használtam egy Ford S-Maxot, 18-as, vagy 19-es felnivel, /45-ös gumival rajta, nem győztem a kormányba kapaszkodni a Hungária körúton, mert minden nyomvályúnak utána ment...

-Gabi- 2011.04.14. 18:46:09

@gyvy:

:D
Mondjuk nem mindegy mennyinek a /45- öse:) Havernak 17"on van 165/35.Na az a meleg dolog :)

Itt lehet szemezgetni:

www.tyrestretch.com/index.php

Hurri Kán 2011.04.14. 18:48:34

@-Gabi-:
Nem akarok hülyeséget írni, 225 széles legalább volt a gumi, de lehet hogy 235...

Jó, sima úton nagyon stabil volt vele a madár, de olyan nálunk elvétve van...

-Gabi- 2011.04.14. 18:48:47

@GYUSZI BACSl:

ez komoly!!!:D
22" nem a világvége,szerelnek akkora méretet még ,24-25" már komplikáltabb történet:)

-Gabi- 2011.04.14. 19:04:52

@gyvy:

Hát igen.Trágya magyar utak szétszedik,meg adnak a futóműnek is.Én 15"on 165/45 el járok.Van aki piára meg játékgépre költ én szilentre,csapágyakra,egyéb futóműalkatrészre.:)

Hurri Kán 2011.04.14. 19:11:58

@-Gabi-:
De gondolom ez nem a napi használatú vas :)

Ha egyszer eljutok oda, hogy vegyek valami hobbi-jószágot, és olyan lesz, akkor lehet hogy valami ilyesmit rakok én is alá, de sztem egy normál, napi használatú autóra semmi értelme. És egy csomó kocsin még csak jól sem néz ki...

nem kéne... 2011.04.14. 19:34:04

én egyszer variáltam ilyesmivel, hát, maradjunk annyiban, hogy lehet vele próbálkozni, de a mérnök meg már próbálkozott párat, mielőtt gyártásba adták az autót.
elsőre biztosan nem lesz jó.
másodszorra meg már minden, csak nem költséghatékony.

Macskavirág 2011.04.14. 19:39:07

Bandi, Bandi, hát nem emlegette elégszer Finichiu, hogy nem gátló, hanem lengéscsillapító (és nem hajtókar, hanem hajtórúd, és nem robbanómotor, hanem belsőégésű motor)? :)

HVC 2011.04.14. 19:54:12

@-Gabi-: Ehhez a linkhez: Nagy az Isten állatkertje...

gumifust 2011.04.14. 21:44:52

Joooooo cikk !!! Nagyon tetszett .

Nem gondoltam volna , hogy ez az egesz ennyire bonyolult. Nekem egy olyan futomu kene , ami nem raz es rohadt gyors a kanyarba , ez gondolom a jol fogyaszto rohadt eros auto esete .

Azert elgondolkodtatto , hogy a Blistent szinte orokos . Gratula megegyszer a cikkhez .

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.04.14. 22:01:49

Remek cikk! Nekem Konik voltak az akkori kocsimban ifjúkoromban, de manapság már lágyítanék :) amúgy is egyre keményebb futóművel készítik az autókat, egyre nagyobb sebességre, egyre nagyobb felnikre, egyre peresebb gumikkal. Ami biztos jó a szerpentinen Ausztriában, de kis Budapestünkön ahol egyre rosszabbak az utak... nem jó na.

C5 II 2011.04.14. 23:35:13

Hidrocitro ahogy előttem írták tökéletes ezekre az utakra. Kisebbik motor kombi karosszériában, totál semlegesen kanyarodik és baromi kényelmes.

Kopi3.14 2011.04.15. 00:00:29

Na akkor jöttem leszólni a cikket. Aki nem tudja mi az a sajátkormányzás, az ne beszéljen róla. Legfőképp meg ne keverje hozzá az alul, illetve túlkormányzott állapotokhoz.
De tessék mondani, laprugó köteg párban, merev híddal, milyen sajátkormányzással bír, s mikor lesz alul, avagy túlkormányzott?

Kopi3.14 2011.04.15. 00:02:42

@Macskavirág: a gátló nem Finichiuhoz, hanem Kádárhoz tartozik. De ha már felhoztad, az életbölcsességei még szállóigék?

Macskavirág 2011.04.15. 01:24:54

@Kopi3.14: Kádárhoz tartozik a futómű, de Finichiu emelte állandóan ki a fentieket. Megjegyzem, jogosan. Évekkel ezelőtt végeztem, néhány bölcsességét nemcsak az autósok ismerték azokban az időkben. :)

Kopi3.14 2011.04.15. 01:31:03

Akkor a tej és a tehén valamint a gazdag nő történetéből gondolom te is sokat okultál. :D

rATdrAgOn 2011.04.15. 07:07:16

@fogash: Na igen, de azért ott sem lehet ész nélkül, mert tönkre lehet tenni igen hamar. :)

no_holy_shit 2011.04.15. 10:56:28

@Szkotti:
@Stump András:

F=k_össz*s ->s=F/k_össz (0)

F=konst

bontsuk fel a rugot ket darabra:
F1=k1*s1 (1)

F2=k2*s2 (2)

mivel egymasutan van a ket rugo es ugyanaz azok az erok hatnak ra:
F=F1=F2 (3)

mivel a 2 kepzeletbeli rugo (ill. az a resz amit levagsz belole) egymas mogott van es a rugout osszeadodik
s=s1+s2 (4)

(1)&(3)
s1=F/k1 (5)

(2)&(3)
s2=F/k2 (6)

(4)&(0)&(5)&(6)
F/k_össz=F/k1 + F/k2

1/k_össz=1/k1 + 1/k2

ha ha az egyik reszt kivagjuk, akkor:

K_össz1=k1

kulönben meg
k_össz2=k1*k2/(k1+k2)

a kérdés:
k_össz1 ? k_össz2

tfh

k_össz1 > k_össz2

1/k_össz1 < 1/k_össz2

1/k1 < 1/k1 + 1/k2 / -1/k2

0 < 1/k2

mivel k2 >0 ezert az allitas igaz

tehat a vagott rugo kemenyebb mint amibol vagva lett (es nem azert mert elfelejtetted rovidebbre vagni a felutkozesgatlot :-P)

upsidedown 2011.04.15. 13:27:30

nem tudja valaki, hogy hol lehet 17"-os 8-9 col széles lemezfelnit kapni személyautóra és nem terepjáróra? Égen-Földön nem találok...

upsidedown 2011.04.15. 13:28:35

kimaradt az Öhlins márka, szerintem az sem sz,arral gurigázik...

10000rpm 2011.04.15. 16:21:04

Sok márka kimaradt, de gondolom ez csak a két általános alapelv ismertetésére szolgált, nem? Versenysportban már nem is használ senki se Bilsteint, se Konit, rengeteg Bilstein matricás autó alatt például KW van, meg Penske stb.

Nincs még nicked 2011.04.15. 16:26:20

@no_holy_shit:
'mivel egymasutan van a ket rugo es ugyanaz azok az erok hatnak ra:
F=F1=F2 (3)'
Na, innentől kezdd újra.

no_holy_shit 2011.04.15. 17:45:40

@Nincs még nicked:
ha jobban tudod, akkor kezd ujra te. mindig szivesen tanulok vmi ujat.

no_holy_shit 2011.04.15. 17:48:52

@no_holy_shit:
es ird be akkor ide is a te megoldasodat:
hu.wikipedia.org/wiki/Rug%C3%B3#Rug.C3.B3csoportok

(sorbakapcsolt rugorol beszelunk)

Nincs még nicked 2011.04.15. 17:56:28

@no_holy_shit:
'sorbakapcsolt rugorol beszelunk'
Hát ez az.
Szóval nézd csak át alaposan azt az oldalt, feketén-fehéren ott van, miben hibáztál.

Nincs még nicked 2011.04.15. 18:06:07

@Nincs még nicked:
Ja, sorry, stornó valóban.
Félreértettem valamit az elején, azt hittem, azonos összenyomódásból indulsz ki.

upsidedown 2011.04.16. 04:49:27

@10000rpm: ezt ugye nem gondoltad komolyan? Senki nem használ Öhlinst? Muhahahahahaha

10000rpm 2011.04.16. 11:20:46

@upsidedown:
Bilsteint és Konit írtam :) Öhlinst motorosoknál tudom, hogy sokan használják, autósoknál talán a Seat túraautói ugranak be, amikben tényleg az van, nem csak szponzormatrica. Tetszőleges európai autóverseny boxában végigsétálva, elképesztő a KW térnyerése, és mindenki ódákat zeng a szelepelésükről.

upsidedown 2011.04.16. 11:55:55

akkor azt írtad volna, hogy neked nem ismerős...

Sam8888 2011.04.16. 12:10:06

Én imádom a Bilsteineimet (B6). Kár, hogy hátra már "csak" Boge jutott... Olcsó TA-Technix rugók vannak hozzá, nekem az alapból túlkormányzott autót eddigi tapasztalataim alapján eléggé semlegessé tette ez a kombó.
És nem lett kellemetlenül kemény!
süti beállítások módosítása