Fény az alagút végén

  2011. április 09. - Motordoktor Címkék: volkswagen bogár tuning vw

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megint béemvés lettem
2013-11-01 17:53:32

Az ember életét sok dolog befolyásolja. Lát egy égi jelenést, túlél egy katasztrófát, esetleg szerelmes

Megint a mennyországban
2013-10-01 10:51:57

A Volkswagen Bogárral versenyezést, pláne a gyorsulási versenyzést a kényszer szülte. Valamikor a 60-as

Ne vedd meg, ráfázol!
2013-06-23 06:05:02

Mindenki próbálkozott lebeszélni, de a szerelem nem a racionalitásról szól. Mindig vágytam egy W124-es kombira

Ezt sohasem hittem volna!
2013-02-06 17:26:44

Mostanában egyre jobban kezdem megérteni, hogy az élvezetes örömautózáshoz nem kell 200 lóerő. Mindenkinek

Megvillant a gép már egyszer, a 150 lóerőt kiénekelte, majd leszakadt a lendkerék még a mérőpadon. Előtte volt pár száz kilométer olyan autózásom, amelyet bogárhátúban még soha nem tapasztaltam. Ez bőven erőt ad ahhoz, hogy megint nekiálljak és szétszedjem a motort.

Erre azért van szükség, mert a lendkerék leszakadásakor a főtengelyszimering mögé került egy kis fémforgács, az beesett a forgattyúsházba, ki kell tisztítani, esetleg csapágysort cserélni, ha a hátsó siklócsapágy alá is bejutott.

A próbaút erőt ad a dologhoz, ráadásul arra is rá kellett jöjjek, hogy a váltón is módosítanom kell, mert hiába a betonkemény futómű, az ívbelső kerék még második fokozatban is szeret felsírni szűkebb kanyarokban. Hiába van hátul a motor, kicsi a tömeg, nagy az erő.

Horváth István a Tornyot raktam című 1942-es költeményében tökéletesen megfogalmazza a tuningolók ars poeticáját: „amit nem kezdhetsz el újra, csak azt szabad megsiratni”.

Én ezt most örömmel kezdem újra, mert már látom, hogy milyen lesz, ha összejön végre. Kicsit olyan vagyok, mint a Gyalogkakukkban a prérifarkas, aki lyukat üt a kanyonban, mégis mindig újrapróbálja.

Amikor szétszedem a motort, esetleg kiveszem a váltót, akkor mindig van egy-egy olyan dolog, amit már korábban terveztem, hogy megcsinálom, módosítom, de nem, majd máskor. Ilyenkor itt az alkalom, megint lehet módosítani, javítani, alkatrészeket cserélni.

Lengőkar konzol helyének kivágása

Az egyik ilyen rész a hátsó futómű volt. Nekem még az olajos lengőtengelyes változat volt az autón, ami számos hátránnyal és kevés előnnyel jár. Az egyik nagy előnye a robusztusság, még 11-12 másodperces drag autókon, slick gumikkal is bírják ezek a féltengelyek. A legnagyobb hátránya a nehézkes szerelhetőség mellett, hogy berugózáskor a kerék dőlése és a nyomtáv is változik, ami nem hat kedvezően a kanyarstabilitásra. Ez a 40 lóerős autónál is probléma, a 150 lovasnál pedig komoly gond. Igaz, hogy a leültetett, felkeményített futóműnél a rövid rugóút miatt a kerékdőlés változása nem jelentős, azonban már eleve jobban dől a kerék és nem jó a futómű-geometria. Át is alakítottam a teljes hátsó futóművet dupla homokinetikus, csuklós féltengelyesre, amihez a lengőkar belső pontját be kellett hegeszteni az alvázgerendába. Kicsit meredeken hangzik, de a helye ott van, hiszen amikor az én autóm készült, már gyártották a 1302-est, amelynek eleve ilyen hátsó futóműve volt. Miután megszereztem az összes szükséges alkatrészt, tisztítás, homokszórás, szinterezés és szilentcserék után elmentem az ócsai KTM-esekhez, akik már az első futómű átfaragásában is segítettek és elraboltam egy teljes hétvégéjüket. Gyakorlatilag 2 napig, reggeltől késő estig dolgoztunk a futóművön, a végén pedig összeállt a dolog. Egy erős húsz évet előre ugrottunk futóműtechnikában, ehhez hasonló hátsó futómű van a korabeli Porschékben is.

Lengőkarok a helyükön

Ehhez a váltót is ki kellett cserélni, akkor meg már valamiféle önzáró difi is kellene bele.

A korábbi írásom egyik kommentelőjétől kaptam egy nagyon jó tippet, hogy ki csinál itthon torsen difit, fel is kerestem őket. Pár személyes találkozás alkalmával meggyőztek, láttam, hogy nem a sufnituning hegesztett difi kategória a dolog, belevágunk, hozom a váltót. Kicsit vicces volt, ahogy az olajhűtős, sűrűn bordázott ralikrossz autók egyenesfogazású váltója mellé letettem a bogárka váltóját, pedig ez is egy erősített Rhino váltóház. Viszonylag hamar elkészült a váltó, 60 Nm-es induló önzárás a két oldal között és torsen jellegű nyomatékzárás. Soha nem vezettem bogarat önzáró difivel, nagyon várom már, azonban ez még odébb van.

Az elkészült Torsen differenciálmű

A szétborított, elmosott motoron két dolgot akartam megcsinálni: az egyik a hengerfejtőcsavarok megperselyezése a blokkban, ahogy az a későbbi modelleknél is volt, a másik pedig a vezérműtengely-hajtás ferdefogazású kerekének az egyenes fogazásúra cserélése.

A tőcsavar menetperselyezése nyilvánvaló: erősebb, kisebb rugalmasságú, jobb tömítettséget biztosít szélesebb hőmérséklet-tartományban.

Ismerős kép? Harmadszor szedem szét, de mindig kap egy kis pluszt

Az egyenes fogazásra két magyarázatom van. Az egyik a műszaki maszlag, hogy a dupla szeleprugók annyira erősek, hogy a ferde fogazás miatt axiális erők ébrednek és tolják tengelyirányban a hajtó főtengelyt és a hajtott vezérműtengelyt is. Ennek hatására a támcsapágyak válla jobban kopik és a tengelyek axiálisan előbb-utóbb megmozdulnak, esetleg olajozási problémákat okozva.

A másik magyarázat kicsit szánalmasabb, de könnyebben érthető: nagyon tetszik a hangja. Az egyenes fogazásnak van egy diszkrét síró hangja, amiről azonnal a 10 másodperces drag motorok és a depó hangulata jut eszembe. Persze majd a csajoknak a műszaki szöveget nyomom, úgysem esik le nekik, hogy azért ezek az utcai hengerfejek nincsenek ennyire erős rugóval szerelve, meg eddig havonta egyszer úgyis szédszedtem a motort, akkor meg minek a hosszú élettartamra gyúrni? Mindegy, a Scat Pro Drag fogaskerékpár már rajta feszül a tengelyeken.

Egyenes fogazású vezérműkerék páros. Forgácsolt acél, öröm ránézni

A bajokat okozó, agytörött lendkerék már a műhely falán díszeleg, mintegy emlékeztetőül az olcsó hús híg levére. Az új lendkerék pedig legvégül egy gyári, vanádium ötvözött acél lendkerék lett, kicsit lekönnyítve, a főtengellyel együtt egyensúlyozva és felszabályozva. Nem mertem már kockázatot vállalni az utángyártott lendkerekekkel, ráadásul több amerikai motorépítő is megerősítette, hogy ha biztosra akarok menni, akkor eredeti, 30 éves, de jó állapotú lendkerékből csináltassam meg az újat, mert azok nagyon jó és állandó minőségűek.

Többen említették, hogy hiába vásároltak új, króm-molibdén ötvözött lendkereket, nem bírta sokáig, mert a minőségük nagy szórást mutat. Ki tudja, mit fogok ki?

Jelenleg a motoron már rajta vannak a hengerfejek, a váltó még nincs az autóban, a motor pedig az indítóállványon várja, hogy az első járatást és olajcserét megkapja. Az átalakítások és a váltócsere miatt a Tavaszi rajzást, az első bogaras nagy találkozót persze lekéstem, az éppen ma van a Hungaroringen.

Zsebre tett kézzel sétálgatok az autók között, körömágyam olajos, kézfejemen seb, és most nagyon jó lenne, ha lenne itt egy működő, 40 lovas, ciripelő kipufogós dudu kocsim, nem pedig egy félholt szörnyeteg, egy félkarú óriás otthon a műhelyben.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr932809781

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csabby 2011.04.09. 12:07:45

@upsidedown:
Cressida?? Húúú...ez érdekelne, beszámolhatnál róla, ha meglesz!

paca78 2011.04.09. 12:26:57

Irigylem a Doki szaktudását és maximalista hozzáállását... Sárga vagyok! :-) Kevés izgalmasabb dolog van ennél, mint egy alvó bogár...
Ja, és a 3-as és 4-es képen szép a háttér a műhelyben. (Kistrophy + csőrös Transit) Videjót hanggal!

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2011.04.09. 12:35:47

Esküszöm, jobban várom már, hogy kész legyen a bogár, mint a gazdája!

Nagy királyság lesz ez, ha elkészül!

gnme 2011.04.09. 12:53:43

ívelt ferdefogazású kúpkerék

most hoztam el ilyet tatáról

LucziI 2011.04.09. 13:08:17

Nekem is kell egy ilyen! EZ csúcs szopás verda, de állatul ment a legutóbb is. Akkor mit fog teljesíteni 15pacival? Ja, Doki!!!! Mennyi benne a forgatónyomaték???
És mennyi is a gyári?

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.04.09. 13:11:07

NAGYON JÓ MUNKA! A TorSen-es emberek címét kirakhatnátok.
És tényleg le a kalappal!

DrSzoke 2011.04.09. 13:24:55

@BOSCHtechnikus:
Nekem is kene.Itt nem csinalnak ilyet tudtommal.Sokszor meg kene.

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.04.09. 13:35:15

@littlerock: Legalább túl vagy egy matekvizsgán...

Bambano 2011.04.09. 13:51:18

Én is mondogattam, hogy bolond a doki, de csak addig, amíg saccoltam egy tömeg/lóerő arányt a lomjára... simán lehet, hogy legalább 2kg/le-vel jobb, mint az enyém...

GRÖLLER 2011.04.09. 14:33:09

SZERETNÉK SEGITSÉGET KÉRNI.1302-ES BOGARAM VAN.MINDEN FELUJÍTÁS UTÁN VAN.A MOTOR ORIGINAL.AZ ŐSSZERAKÁSNÁL VALAMI HIBA TŐRTÉNT,MERT MIUTÁN BEMELEGEDETT AMOTOR,UTÁNNA ERŐTLENNÉ VÁLIK.OLYAN SZAKEMBER SEGÍTSÉGÉT VÁROM ÉS KERESEM,AKI PROFI A VW-MOTOROK TERÉN.REFERENCIÁK JÓK HA VANNAK.KÖSZÖNÖM A SEGÍTSÉGET.

Bambano 2011.04.09. 14:35:23

@GRÖLLER: ne üvöltözz, nem vagy egyedül.

h4z4rd 2011.04.09. 14:47:12

Gratula és kitartás, Dottore!

A Torsen-gyártók címéért én is sorbaállnék!
Ez már-már népi kezdeményezés.

Ha tényleg olyan jók, legyen sok munkájuk, legyen itthon is pár szent őrült, aki megél a tisztességes munkából!

w a s d 2011.04.09. 14:51:02

@Bambano: Azt számolgattam én is, hogy 820 kg körül van a legnagyobb menetkész tömeg, amit megadnak Bogárra, plusz mondjuk egy átlagos 80 kg- os vezető... ~ 900 kg/ 150 LE = 6.:-O

h4z4rd 2011.04.09. 14:51:28

Jó mulatság lehetett a benzincsövek szomszédságában hegesztgetni, cserébe míves munka.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.04.09. 15:23:09

tehát lassan eléri a 40 éves porsche technikáját a futómű?

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.04.09. 15:24:12

a fék milyen lesz rajta,vagy marad a 4 dobfék?

Luighi 2011.04.09. 15:30:23

"nagyon jó lenne, ha lenne itt egy működő, 40 lovas, ciripelő kipufogós dudu kocsim, nem pedig egy félholt szörnyeteg, egy félkarú óriás otthon a műhelyben"

A tunningolás alapszabálya: végy egy NAGY(obb) motort (gyengébbek kedvéért jelzem ha nem fér(ne) el akkor olyan járművel együtt amiben eleve nem "pöcsköszörű" van beépítve).
Persze lehet én vagyok "beteges", mert inkább egy gyári 160LE fölötti gép mint bármilyen "házituning" "Ferrari alázó" dudu,kispolszki,villástargonca,anyámtyúkja stb

h4z4rd 2011.04.09. 15:34:25

@Gyurma73: Ja, csak kb fele akkora. :)

w a s d 2011.04.09. 15:43:23

@Luighi: ~2100 nem elég nagy egy ekkora kocsiba? Mert a nagyon nagy motor meg már nehéz lehet annyira, hogy hiába lesz erős, orr- (itt far-) nehéz lehet az autó tőle.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2011.04.09. 16:02:33

Bogár 150 pacival? Álllaaaat :)

Remélem hamar elkészül :)

Luighi 2011.04.09. 16:06:58

@F/: Azt hiszem egyről beszélünk, nem a 40LE-s "tikszarból" köll(ene) 150LE-s rakétát faragni(4x), hanem normális tuningtechnikákkal (nagyobb lökettérfogat, kompresszor/turbo) próbálkozni.Ha nem elég akkor meg másik típussal kell kezdeni. És ha gyártmány/típusidegen cuccokkal teszi valaki akkor akár Honda 1000RR moci erőforrást(180LE) is küldhetne az ilyen "kisautók" motorterébe de az meg akkor nem AZ AMI. Hanem kamu.
Szerintem

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2011.04.09. 16:09:46

@Luighi: Akkor ne olvasd ezeket a postokat :) A Csikós féléket sem.
Nem fogod érteni :)

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.04.09. 16:15:20

@GRÖLLER: Vedd le a légszűrő házat, és nézd meg, hogy a bimetál visszaengedi-e a szivatót.

Motordoktor 2011.04.09. 16:39:04

@Gyurma73: Elöl tárcsa van, nagyobb féknyereggel, mint a széria bogár, hátul pedig nagy typ3 dobfék, de 23 mm-es munkahengerrel, mindenhol szinterbetétek, pofák. Ez nem versenytechnika, de a könnyű autóra nem nagyon kell erősebb fék, sajnos így is könnyen blokkol, de relatíve jól adagolható.

Motordoktor 2011.04.09. 16:45:54

@Luighi: Nagyon sok megközelítése van a tuningnak, nekem ez a techno irányzat nem a kedvencem. Én maradok a karbis, léghűtéses, megszakítós BOGÁR verziónál. Nekem így is elég lesz, ha egyszer összeáll.
Ezt már ezerszer kitárgyaltuk, itt is megkaptam a "vegyek E30-as BMW-t feleennyiből" szöveget is, meg a VTEC Honda dolgokat is.

Motordoktor 2011.04.09. 16:47:01

@todie2d: Látom vannak itt értő emberek. ;-))

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.04.09. 16:49:17

@Motordoktor: ez karbis,megszakítós?
egy karbis vagy több van rajta?

Hurri Kán 2011.04.09. 16:50:23

@Motordoktor:
Doki!
Kíváncsi vagyok, hogy mennyi lesz majd szerinted ennek a motornak-váltónak, stb., amit beépítesz most, az élettartama? (Nyilván nem gyorsulásra használva, meg hidegen üveghangig pörgetve...)

Gondolom persze csak saccolni lehet, mégis érdekelne, ugye elég sok tuning-járműnél az élettartam egy elég sarkalatos pont...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.04.09. 16:53:38

@Luighi: én értem a szándékot,csak hát valóban eltelt 40 év.
de dicséretes dolog próbálgatni mi lesz a legjobb.Nem hiszem hogy az alázás lene a cél,mert akkor egy 1-es grófba hekkelne egy dízelt.Jó ez így..

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.04.09. 16:55:08

@gyvy:
"Gondolom persze csak saccolni lehet, mégis érdekelne, ugye elég sok tuning-járműnél az élettartam egy elég sarkalatos pont... "
miért is??
gondolom nem árut teríteni csinálja.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.04.09. 16:56:18

ez egy hobbi mint a vasútépítés egyeseknek,gondolom hétköznap nem ezzel jár.

Hurri Kán 2011.04.09. 17:13:06

@Gyurma73:
Puszta kíváncsiságból. Persze hogy nem arra, de mégis érdekel, hogy aránylag normális használat mellett kb. mennyi km. lehet a technika élettartama.

vasember 2011.04.09. 17:16:49

Most értem a haza a rajzásról,volt egy fekete bogár,amit tréleren hoztak,gyorsulni.Kétszer egymás után lenyomta a MK6 GTI Golfot,és ez nem promóció volt,brutális fekete szörny volt.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.04.09. 17:19:36

@gyvy: szerintem ez nem lesz normálisan használva.:-)))
de hogy mennyibe van az érdekes lehet.

Shadowbull 2011.04.09. 17:32:03

@Nincs még nicked: Ez a pont nekem sem teljesen vilagos.

De majd a Doki kifejti ha akarja.

sb

Magyar[HUN] 2011.04.09. 17:35:33

@Gyurma73: Egy másik bolygó járműve. Más magyarázat nincs. :)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.04.09. 17:57:06

tuningcélra nem alkalmasabb egy 1303 as?
hamár tárcsafék ,meg függetlteln futómű?:

mfpilot.com/ebaypics/Aoshima47781VW2.jpg

Hurri Kán 2011.04.09. 18:09:31

@Gyurma73:
Nem tudom, de szerintem annyi kokót még a Stohl sem szívott, mint az, aki ezt tervezte :D

Hurri Kán 2011.04.09. 18:11:11

@Gyurma73:
Nézd, engem meg pont az nem érdekel, hogy mennyibe van. Max. egy-egy alkatrész ára, tájékoztató jelleggel.

Nem vagyunk egyformák, de ez nem is baj :)

todie2d 2011.04.09. 18:38:18

@Motordoktor: sajnos erdemben nem tudok meg a cikkhez hozzaszolni, de mindig varom a doktor irasait es elvezettel olvasom. Go Coyotes!:)

w a s d 2011.04.09. 18:51:57

@Luighi: Én arra gondoltam, hogy ez a Bogár (egy korábbi írás szerint) valahol 2100 cm3 körül van, a gyárinál nagyobb löketű főtengellyel, meg nagyobb furatú hengerekkel. Meg ha jól láttam az ilyesmiket árusító oldalakon, ha kicsit még komolyabban szétfaragja az ember, még nagyobbat is lehet a gyári motorból csinálni.

vasember 2011.04.09. 19:06:43

@Süni25:

Igen ez a T4 hozta le a ringre!

Embertelen a gyorsulása,a hangja a kinézete.Nem értek a bogarakhoz,de ha jól láttam elől,levegős futómű volt,slick verseny gumi stb.Képtelenség,hogy egy bogár ilyen teljesítménnyel létezzen.Gratuláció a számomra ismeretlen alkotónak.Egyébként én is a motordoktor bogarát hiányoltam,minden piros gép alá benéztem kerestem a speciális és nálunk egyedi motorteret.

Krorz 2011.04.09. 19:55:40

Nagyon komoly lesz! Nem semmi ez a kitartás és precizitás amivel készül az autó. Sok élvezetes kilométert kívánok!

A Torsen difi engem is érdekelne, szívesebben vásárolnék egy jó magyar cégtől, mint külföldről.

misi107 2011.04.09. 20:53:43

Jó látni,hogy alakul.Nekem múlt héten egy nő jóvoltából sikerült elkaszálnom egy villanyoszlopot.Ha már cserélni kell az elejét,akkor st motor megy bele.

Z o z ó 2011.04.09. 21:26:09

150 ló egy bogárban:D JUJ:D HAJRÁ DOKI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

KuKori · http://ireland.blog.hu 2011.04.09. 21:36:05

@Gyurma73:

Először valami Bremen Sport Sebring változatra tippeltem (az idétlen 'ajtó' miatt),

blog.hemmings.com/index.php/2010/04/28/hemmings-find-of-the-day-1983-bremen-sport-sebring/

de mivel iszonyat sokféle idióta műanyag héjat pakolgattak a jó öreg bogár alvázra, tovább kerestem és kurva nehezen, de csak megtaláltam. Egy angol kit car, Sterling a neve.

www.sterlingsportscars.com/

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.04.09. 22:38:05

létezik a világon háború elötti bogár?

Hurri Kán 2011.04.09. 22:44:04

@Gyurma73:
Lehet, igen, ha nem is sok...

Ha ritka, és szép kabriót akarsz látni Bogárból, keress rá, hogy Hebmüller-kabrió...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.04.09. 22:54:24

az 1303 ast csak a németek gyárották?

S4mu3l 2011.04.10. 00:44:12

ehhh ranchotransaxles.com/vw-transaxles.html

bozót lajos (törölt) · http://bozotorszag.blog.hu/ 2011.04.10. 07:43:32

több képet! sokan azokat nézzük meg először!

Motordoktor 2011.04.10. 08:48:45

@Gyurma73: Először két dupla Weber IDF volt rajta, most pedig kettő dupla Dellorto lesz/van. Egy karbival nemigen hozol ki 150 lovat 2100 ccm-ből...

Motordoktor 2011.04.10. 08:50:45

@gyvy: Definiálni kellene az "élettartam" fogalmát. Amikor szétdől? Vagy amikor 1 liter /100 km olajat fogyaszt? Vagy amikor a max teljesítménye 40%-kal csökken?
Én azt mondom, hogy 50-70e km-t simán elmegy, az meg 3-5 év, de lehet, hogy több is.

Motordoktor 2011.04.10. 08:55:29

@Gyurma73: A motor karbikkal, külső olajhűtővel, stb. kétmilliót súrolja.
Bizonyos alkatrészek (pl. hajtórúd, főtengely) túl vannak gondolva, ezekből olcsóbb is jó lehetett volna. És a sok kis apróságból (karterszellőző rendszer, külső 20 bar-os olajcsövek speciális bilincsekkel, stb.) is nagy összeg jön ki. Ez benne a 2 misiben...és még erre jön a váltó...

Motordoktor 2011.04.10. 09:00:21

@Nincs még nicked:
A tőcsavar eredetileg 10-es vas és közvetlenül az alu ötvözött blokkba van befúrva. Én az újabb fajta 8-as tőcsavarokat használtam, amelyek CroMo ötvözött acélok és a blokkba az acél menetpersely, amit beraktam 12-es, 1.5-ös finommenettel. Erre értettem, hogy erősebb és érezhetően jobban kattan le a nyomatékkulcs, kevésbé tűnik rugalmasnak.
Most azon rugózhatnánk, hogy a vas 10-es tőcsavar, vagy a cromo 8-as erősebb-e, de nem ez a lényeg, hanem a rendszer (hengerek, hengerfej, blokk és tőcsavarok) hőtágulásának aránya, ami meghatározza az üzemi körülmények közötti összeszorító erőt. Hidegen a hengerfejet csak 28 Nm-rel kell lehúzni.

Hurri Kán 2011.04.10. 09:06:35

@Motordoktor:
Élettartam alatt kb. azt értem, amíg a szokásos dolgok :szűrők, szíjak, olaj, gyertya, stb. cseréjével megbízhatóan üzemel a motor.
Mondjuk két olajcsere között (nem tudom, mennyi ennél a motornál a csereperiódus, feltételezem az évi egy alkalom) 1 liter sztem nem olyan vészes, ha a két csere min. 10.000 kilométerenként van. Ha 5000-ként, akkor nyilván más a helyzet.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.04.10. 09:37:37

@Gyurma73: nem vagyok benne a bogárban ,mi az a Typ 4 motor?

Nincs még nicked 2011.04.10. 09:58:00

@Motordoktor:
'Én az újabb fajta 8-as tőcsavarokat használtam'
OK, igy már világos!

'Most azon rugózhatnánk, hogy a vas 10-es tőcsavar, vagy a cromo 8-as erősebb-e'
Nem hiszem, hogy kellene :-)

'Hidegen a hengerfejet csak 28 Nm-rel kell lehúzni'
Ejha! Az nagyon kevés(nek tűnik). Utánhúzás kell? Mennyivel?

Motordoktor 2011.04.10. 10:16:20

@Nincs még nicked: Amikor megmelegszik a motor, akkor alakul ki a lehúzóerő, mert a hengerek nagyobbat tágulnak, mint a CroMo tőcsavarok. Ezért csak 28 Nm a hideg lehúzási nyomaték, utánhúzni nem kell.
Viccesen kevés, de működik! ;-)

Motordoktor 2011.04.10. 10:18:03

@Gyurma73: A bogár eredti motor a typ1-es, a typ4-as azok a léghűtésesek, amelyek a 411-esekben, a 914-es Porsche-ban, meg a levegős transporterekben voltak 2.0 literrel.
Typ4 motor nem való bogárba, az teherautó motor. ;-))))

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.04.10. 10:26:31

@Motordoktor: miért teherautóba?
akkor az a 2,0 literes nem olyan mint a tiéd?
Máshogy néz ki?

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.04.10. 10:30:05

@Motordoktor: mondjuk a 914 es Porsche nem hasonlít teherautóra:-))
Ha milliómos lennék biztos vennék egyet ,mert nagyon szép.

TSiga · http://alfaamore.hu 2011.04.10. 10:30:49

Nem semmi sztítrészer-ellenfél lesz. Illetve nem lesznek ellenfelek. Gratulálunk!
(kiváncsi vagyok, hogy a sok újautó-fetisiszta vajon mennyire élvezne egy kört a fedélzeten...)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.04.10. 10:33:40

ezt is árulják vagy 2 éve,3 millióról indult,nem rossz autó csak aki Porschét keres nem ilyet vesz:
www.hasznaltauto.hu/auto/porsche/968/porsche_968_bor._cserelheto_dragabbra_is-4564123

Nincs még nicked 2011.04.10. 13:41:52

@Motordoktor:
'Viccesen kevés, de működik!'
Ravasz! (Nem éppen a sufniműhelyeknek való megoldás lehet. 'Húzzá még rajta, abbul nem lehet baj, bírjajaz!' :) )
Az originál csavart mennyivel kell meghúzni?

Merida001 2011.04.10. 15:16:21

@Motordoktor:

Hátul így szélesebb pár milivel (centivel) a nyomtáv Typ3 dobféke miatt ugye?

Merida001 2011.04.10. 15:17:31

@Motordoktor:
Én lemaradtam bocsánat az infókkal: AS 21-es a blokk? Mekkorák a hengerek?

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.04.10. 16:33:46

@Motordoktor: Te napi szinten gépészkedsz, vagy "csak" hobbiszinten? Vagyis foglalkozás szerűen használod-e a nagy kék könyvet? Ha nem túl indiszkrét a kérdés.

thee 2011.04.10. 19:00:41

@BOSCHtechnikus:
ez az az emlegetett kék köny:
www.antikvarium.hu/ant/book.php?konyv-cim=gepjarmumotorok-meretezese&ID=318361
?

amúgy ilyen témában hol és milyen könyveket lehet beszerezni?

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.04.10. 20:00:12

@thee: Maróti, Maróti, Maróti,
illetve az X Meditornál.

Merida001 2011.04.10. 23:19:52

@vasember:

Nagyon szépen alázta a 6-os Golf GTI-t is a Ringen. Csak azt nem értettem, hogy miért volt a fekete "drag" Bogár futőműve ilyen idétlenül magas (de elöl-hátul is). Az USA-ban orra vannak ejtve az ilyen stílusú járművek.:)

Merida001 2011.04.10. 23:22:50

www.youtube.com/watch?v=oPYtc-gjRbM

Itt egy példa a futőműre, de ez brutálisabb!!!

Merida001 2011.04.10. 23:25:43

futóműre - javítva elnézést!:)

Suttora 2011.04.11. 00:15:09

@thee: Az igazi nagy kék könyv ez ám szerintem:

http://bookline.hu/product/product/home!execute.action?id=1655&type=22&_v=Dezsenyi_Emod_Liviu_Belsoegesu_motorok_tervezese_es_vizsgalata

www.marotikonyvker.hu/products/product_7923.html

thee 2011.04.11. 08:00:54

@Suttora:
igen-igen, kösz a választ, közben már rájöttem én is (meg meg is rendeltem)

Szkotti 2011.04.11. 10:09:27

Hoppá, Bogárból is van "szárazfutós"? Újabb közös vonás az általam preferált hátulmotorossal..
Azt én is akartam írni (már korábban valaki megtette), hogy Bogár az emelőn, csőrös Tranyó és Trophy a háttérben, akárkié a műhely, tud élni :o)
A vezérfogaskerekek említésénél nekem is kinyílt a csipám, hogy mivan? nyüszítősre akarod alakítani, és továbbolvasva kiderült, hogy igen. Abszolút értem a miértet innentől :oD

KAWAszaki 2011.04.11. 11:49:52

@Szkotti: ...mert király a hangja tényleg!! :)
Amikor a vezérmű sírása keveredik a szívóhanggal, erre még jön az egyenetlen alapjárat és a nyitott dob -> már áll is a.. (szőr a hátamon)

kipe · http://www.car-tarsak.blogspot.com/ 2011.04.11. 13:22:44

@Gyurma73:

Nova, kit-car bogár alapon.
Gödöllön állt egy ilyen (lehet hogy pont ez?)

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.04.11. 14:00:51

Értem én, hogy ízlés, de maradtam volna a ferde fogazatú vezérműhajtásnál. Bogár motornál a kocsi hátulján van, csak a mögötte jövők hallják. Danuvián, Csepelen azonban az ember alatt sivít. Jobb a ferde fogazat sokkal. Vagy akkor fogaslánc, ha már racing :-)

alprazolam 2011.04.11. 16:35:10

teljes respekt Dokinak, de sajnos ennek sosem lesz vége. De talán így a jó. Kell legyen mindenkinek valami "bogara", mert különben mi értelme az életnek? Abban a pillanatban, ahogy új szerkezetet-alkatrészt-kütyüt épít be, valamelyik korábbi szerkezet-alkatrész-kütyü a sor végére kerül, mint egy leggyengébb láncszem, időzített bombaként, és meg fogja magát adni.

landcruisör 2011.04.11. 17:56:57

az utolsó 3 sor nagyon találó :)

Szerzet 2011.04.13. 03:53:51

Szeretem a gyári autókat. Veteránban pedig csak azt.