Rendben, gátló. De mit gátol?

  2011. január 03. - Stump András Címkék: vélemény lengéscsillapító

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy gondolat a távol-keleti dizájntrendekről
2015-06-09 13:14:30

Ma reggel láttam egy fess Kia Opirust, és ez jutott róla eszembe: Miután kimerengtem magam, találtam az

Lada? BMW? Toyota? Jól megvannak egymással
2015-04-25 14:05:19

Amikor meglátod a hőerőművet, akkor kell figyelni, ott van jobbra a Brezova Gokartland. Nekünk még hajnal van

Olcsón vettem, drága lett
2015-03-15 07:27:33

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak , hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán

Lopni megy a Nissan
2015-03-04 18:48:48

Vissza kell szívnom, amit néhány hete, a GT-R LM Nismo, a.k.a. száguldó tacskó bemutatója után írtam a Nissan

A titokzatos alkatrész az autóban, amitől imádjuk vagy utáljuk. A fekete doboz, amiről kevesen tudják, mi van benne. Lengéscsillapító-technika, az alapoktól.

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr1002555886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.01.03. 20:12:33

@akira2:

A rángatópad (spieldetektor) szét-össze rángatja a kerekeket, egyszerre. Nem a lengéscsillapító rázópadra gondoltam.

Kezedbe a lámpa, és alámész a kocsinak a rángatópadon. Más megoldás nincs.

Ha semmi látható gond, akkor játszol a gumiabroncs fajtájával, nyomásával.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 20:13:04

A puha rugó - kemény gátló gondolathoz annyit azért hozzáfűznék, hogy amit írsz, hogy leül az autó, az gondolom csak rettentő extrém esetben fordul elő.
Mert minálunk, terepjáristáknál az az alapelv, hogy a jó terepjáró puha rugókkal, ámde bivaly gátlókkal bírjon, így a puha rugók miatt könnyedén fog "nagyot lépkedni" (hiszen egy betonkemény rugónak a kirugózáshoz már előfordul, hogy nem elég a futómű tömege, így egy puhább, de ugyanolyan hosszú rugóval nagyobb rugóút lehetséges), a kemény gátlóval pedig rossz földúton is nagy tempót lehet majd haladni biztonságosan. Persze nyilván nem extrém puha rugókra kell gondolni, sőt itt inkább arról van szó, hogy a terepjáró emelését nem betonkemény rugókkal illik megoldani (ami ugye azér emel, mert amikor rárakjuk az autót, akkor ugyanazon tömeg alatt kevésbé ül össze), hanem nagyjából a gyári rugóállandót megtartva, hosszabb, több menetű rugót alkalmazva, a gátló meg legyen nyugodtan keményebb (és hosszabb).

Más:
András, olyasmiben tudsz esetleg irányadó gondolatokat mondani, hogy mit, hogyan kéne tervezni, ha egy terepjáró merevhidas futóműve egyszercsak a gyárinál kétszer nehezebb lesz, míg a fölötte lévő bódé tömege nem változik?
Szóval rugózott-rugózatlan tömegek aránya druván romlani fog.
(a felgumizva kb 250kg-os hidakból egyszercsak lesz felgumizva 450-500kg-os híd... ... aki ismer, úgyis tudja, mit fogalmazok épp meg virágnyelven). :)
Gondolom rugó legyen minél puhább, hogy könnyedén jöjjön felfelé a mocsoknehéz futómű a huplikon (azaz hogy minél kevésbé üsse-vágja a fölötte lévő kasztnit), míg a gátló legyen iszonyú kemény, hogy a rettenetes rugózatlan tömeget a helyén is tartsuk azért...
Jó az irányelv?

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.01.03. 20:15:02

@lwl: 92-ben csináltam parasztbilsteint, motorolajat öntöttem a Zsiga gátlóiba, az is szaggatta a tornyot.
@fandrew: Annyit még a fönti okfejtésemhez, hogy a lengéscsillapító mérőpad motorja egy lendkereket is forgat a méréskor, és amikor a motor "elengedi", a lengéscsillapító fékezőhatása is szerepet játszik a kiértékelésben, ugyanakkor az, hogy mennyire "pattog" el a kerék (maradék talperő).

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 20:15:37

@Tie: (Ja, azzal ne foglalkozz, hogy a borzalmasan nehéz futóművet mi fogja a helyén tartani a puha rugókkal akkor, amikor LEFELÉ akar zuhanni - pl. ugratás közben, az ugyanis a pofonnál is egyszerűbb. Baromi erős hevederek, amikkel a hidak az alvázhoz vannak kikötve, így megszabva a futómű alsó végállását)

ChPh 2011.01.03. 20:16:08

@Tie: Akkor már lehetne egy fix vasbetondarab is, nem?
Inkább a megfelelő párosítás a lényeg, sőt, akár lehet progresszív rugót is betenni. Bár tény, én nem terepezek :D

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.01.03. 20:16:37

@akira2: Bármelyik műszaki vizsgás helyen van az, amiről a bervas mesélt.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 20:19:40

@ChPh: Nyilvánvalóan nem lehet fix vasbetondarab, ugyanis a terepjárózás lényege az, hogy minél NAGYOBB legyen a rugóút, azaz minél nagyobb távolság legyen a futómű velső, és alsó végállása között. Tudod, ez pont nem az a stílus, mint az ültetett verdák, ahol a rugóút 2 centi lesz, oszt legfeljebb meglóg a kerék, amikor a padkára feláll... itt 60-80 centis rugóutakról beszélgetünk.

Aminél nincs is kérdés, ugyanis a rugók és a gátlók tekintetében ezügyben semmi más nem számít, mint a szerkezet mechanikai hossza.
Ami kérdés, az az erők méretezése, azaz egy 2300kg-os kasztni alatt hogyan tudunk legalább egy kicsit is vállalható rugózási "konfortot" elérni egy mindenestül 8-900kg-os futóművel. Ami, nyilvánvalóan rettentő nehéz a 2300kg-os rugózott tömeghez képest.

Az, hogy a rugók, meg a gátlók milyen hosszúak, az ebben a témában irreleváns.

fandrew 2011.01.03. 20:21:36

@lwl: Mivel az autó gyári, ezt fel sem ajánlották. Gondolom azért, mert engem nem az érdekel, street legal-e a kocsi, hanem hogy a gyári értékekhez képest mennyit amortizálódott tankcsapdafalván.

Az eddigiek alapján ezt csak a gátló kiszerelésével lehet megmondani, úgyhogy majd ha magától előad egy lowrider bounce-t, akkor kicserélem. :)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 20:22:43

@Tie: "konfort"... BAROM.
Szóval komfort.

lwl (törölt) 2011.01.03. 20:24:39

@akira2: Nem kell Perf csomag, nyugi. Minden markaszerviz megmondja neked alvazszam alapjan. Rugoknal figyelj oda, hogy mit rendelnek, mert ezeknel az autoknal a rugokat mar szamoltatni kell, modell, motorizaltsag, es felszereltseg fuggvenyeben - es ha erre nem hivjak fel a figyelmedet, nyugodtan hagyd ott oket, mert nem tudjak mit csinalnak.

lwl (törölt) 2011.01.03. 20:31:19

@fandrew: Nem kell kifizetned egy komplett Gutachten-t, ha nem akarsz (felesleges, ha gyari allapotu az autod), egyszeru mereseket is elvegeznek neked.

l69 2011.01.03. 20:33:50

@bervas: Ha nem csak szét és össze rángtod, hanem kézifék behuz, lábfék kitámaszt, rángatópaddal előre és hátra mozgatva a futóművet még érdekesebb dolgokat is észre lehet venni.

ChPh 2011.01.03. 20:35:45

@Tie: nyilván a betonkemény dolgot a gátlóra magára értettem :D

Azért figyelembe kell venni a kereszt lengőkarokat is, azok is tartják kereket, csillapítják a rugózást ;)

akira2 2011.01.03. 20:38:05

@lwl:

Nem is akartam Perf csomagot, így ezügyben semmi izgalom... :)
Az izgalom ott van, hogy hiába ütik be a BMW szervíz számítógépébe az alvázszámot, nem adja ki ehhez az M-es futómű-upgrade alkatrészösszeállítását. De még a sportos futóműbeállításét sem. Az extralistán ugyanis - az alapon kívül - még kétféle futóműszett van, ha újonnan rendeled, az egyik a sportos futóműbeállítás százezerért, a másik viszont a M-es szett egy milláért.

A gondom az, hogy ha az első tulaj nem rendelte bele egyiket sem, és én utólag akarnám valamelyiket, akkor a szakszervíz nem tudja, hogy mi a különbség a kettő között (bár sejti), azt meg egyáltalán nem tudja, hogy milyen alkatrészeket kellene kicserélni hozzá. Rugó? Gátló? Stabrúd? Szilentek?

ChPh 2011.01.03. 20:40:18

@akira2: nyugi, tudja a gyár/szakszervíz

és egy M-es futóműhöz, igen, mindent cserélni kell :D

legalább is, ha tényleg M-est akar és nem M gátlót, M rugóval :D

Stump András 2011.01.03. 20:40:29

@werebpecs: Küldj egy privát mailt, légy szíves. Megbeszéljük.

Macskavirág 2011.01.03. 20:43:00

@BOSCHtechnikus: egy kicsit kiegészíteném, ha megengeded.

Talperő vizsgálatnál állandó amplitúdójú, a mérés kezdetén 24 Hz-es frekvenciával gerjesztik a futóművet a rázótalp segítségével. Mérés közben mérik a rázótalp függőleges terhelését, miközben a gerjesztőfrekvenciát fokozatosan nullára csökkentik (az amplitúdó állandó marad). Mivel a hagyományos tekercsrugós futóművek (MacPherson, kettős keresztlengőkaros stb.) önfrekvenciája rendszerint 14-18 Hz körüli, így mikor a gerjesztőfrekvencia eléri (lecsökken) ezt az értéket, a futóműben öngerjesztés lép fel. Ha a maradó talpterhelés 60% feletti, akkor eszerint a vizsgálati módszer szerint az adott lengéscsillapító megfelelő (gyakorlatban már nem biztos... szakmai körökben megoszlanak erről a mérési eljárásról a vélemények). Fontos az is, hogy azonos tengelyen lévő kerekek vizsgálati eredményei nem térhetnek el egymástól 25%-nál nagyobb mértékben.

fandrew 2011.01.03. 20:44:42

@lwl: Na jó, de nekem nem egyszerű mérés kell, hanem tudni szeretném, _mennyire_ ment eddig tropára a gátlóm. Meg lehet ezt mondani? Mert nekem az eddigiekből az jött le, hogy nem.

Szaladtam már bele kitáblázatlan útfelújításba, elég nagyot szólt az eleje. Nem tudom, mit számít 60 ezer magyar kilométer a kocsimnak, érezni nem érzek különbséget. Az is lehet, hogy semmi baja. Igazából addig foglalkoztatott igazán a kérdés, amíg hittem a magyar mérésnek...

Stump András 2011.01.03. 20:45:04

@P12_dCi: Ha ezt komolyan kérded, nagyjából azt tudom válaszolni, hogy eléggé rossznak kell lennie a lengéscsillapítónak ahhoz, hogy érezhetően befolyásolja a kanyarsebességet.

garal 2011.01.03. 20:46:16

Sziasztok!

Engem a cikknek az ültetésről szóló része érdekelne.
Nekem egy Saxo VTS-em van és került bele egy komplett fix KONI futómű szett (3cm-es ültetés + lengéscsillapítók). Most volt vizsgán az autó és meglepve tapasztaltam, hogy a fél éves szerintem nem "gagyi" szettem elől 82%-ot hátul 28%-ot teljesített. Ez miért van? Hátul a torziós rugó is be lett állítva, szilentek cserélve, futómű beállítva!

üdv: GaraL

Stump András 2011.01.03. 20:48:57

@akira2: Azt javasolnám, nézesd át az autót, nehogy más futómű gondja legyen. Az E92 nem az a kifejezetten lágy autó. Esetleg próbáld ki egy márkatársadét, azt is lágynak érzed-e. Ha igen, lehet, hogy neked találták ki a Koni szettet. Azokat úgy fejlesztik, hogy illeszkedjen a többi futóműalkatrészhez, nem kell aggódni.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2011.01.03. 20:51:22

@ChPh: Átlag Audi A4 (01-) nálunk... Merci felni (meg ne kérdezd, miért), vasig ültetve. Csak azt tudnám, hogyan megy át NCT-n.

1.
img5.imagebanana.com/img/u3jjnyf5/Photo0187.jpg
img5.imagebanana.com/img/g5nkgmno/Photo0188.jpg

2.
img5.imagebanana.com/img/u26eolku/Photo0221.jpg
img5.imagebanana.com/img/awdusr8f/Photo0222.jpg

és még vagy 5 másik szaladgál csak itt a városkában belőle ugyanilyen konfigurációval.

Stump András 2011.01.03. 20:54:16

@Merida001: Van azért különbség pattogás és pattogás között. Baromi nehéz leírni, de meg fogom próbálni.
Az említett tuningszett vagy nem megfelelően hangolt, vagy annyira kemény, hogy a kaszni dobálását érezni kellemetlennek.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 20:55:21

@ChPh: Merevhíd, kerekenként egy-egy hosszlengőkar. Semmi más.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 20:57:28

@Tie: És a lengőkarok nem csillapítanak semmit sem. Maximum a szilentek, de az meg elenyészően kis erő egy 2-400kg-os futómű esetében.

ChPh 2011.01.03. 21:00:22

@Tie: ja, igaz, terep, pedig már megszokhattam volna tőled :D

akira2 2011.01.03. 21:00:52

@ChPh:

Nem, sajnos nem tudja. Én próbáltam háromban is, egyikben sem tudták. Te próbáltál már E90/91/92-ben alapfutóművet M-esre cserélni? Ha igen, és sikerült, áruld el nekem is.

Azt sem tudják, elég-e a gátló/rugó/stabrúd cseréje, vagy még más alkatrészeket is cserélni kellene-e, mint pl. lengőkarok, szilentek...

ChPh 2011.01.03. 21:01:25

@KuKori: nem kérdezem, mert tudom, egyesek ezt hívják cultnak, amúgy meg aki rendes ültetéseket akarnak, annak ott van wörthersee-i találkozó :D

Stump András 2011.01.03. 21:01:42

@Tie: Na, a terepezés megint más téma. Okos helyről jön az infó, hogy az erős csillapítás, relatív gyenge rugó a megfelelő, de ebben az esetben oda-vissza erősen kell csillapítania a gátlónak. Összenyomáskor kicsit átveszi a rugó szerepét is. Ezt nagyon jól tudják például az egycsövesek.
A nehéz hídhoz pedig nem feltétlenül a nagyon szigorú gátlót javasolnám, hanem egyrészt progresszív karakterisztikát, másrészt sok olajat. Az lesz a legnagyobb bajod, hogy elmelegszik a gátló, annyi energiát kell elnyelnie. Jöhet oldalanként két csillapító vagy külső tartály, esetleg mindkettő.

ChPh 2011.01.03. 21:02:33

@akira2: nem, e90-ben nem, de ha ennyire béna helyen jártál, akkor adhatok pár címet, ahol értenek is a BMW-hez :)

lwl (törölt) 2011.01.03. 21:07:05

@akira2: A sportos futomubeallitas emlekeim szerint csak mas stabirudat es rugokat takar, az M futomu viszont egy komplett futomucsomag, stabirudakkal, rugokkal, szilentekkel, lengescsillapitokkal, es programozni is kell a DSC miatt, tehat a durva arkulonbseg nem veletlen.

Hogy melyik futomuvarianshoz mely komponenseket kell megrendelni, azt tudniuk kell, mert az alkatreszkatalogusban mindig szurhetsz egy-egy komponenscsoportot felszereltseg szerint. Hogy miert allitjak, hogy ok ezt nem tudjak, szamomra rejtely.

Az, hogy a gyar nem ragja meg a kajat nekik elore, es teszi a szajukba egy kit formajaban, messze nem jelenti azt, hogy nem lehet egy adott felszereltseget legalisan, korrekt es szakszeru modon utolag betenni, csak rendszerint tobb munkaval jar (olvasas, gondolkodas, esetleg plusz alkatreszek).

Nem tudom az interneten keresztul megallapitani, hogy mi tortent a szervizben, de szerintem vagy egy ujonc munkafelvevot fogtal ki, vagy nem akarnak plusz munkaorakat invesztalni olyasmibe, amit aztan nem tudnak kompletten kiszamlazni neked.

P12_dCi 2011.01.03. 21:12:54

@Stump András: Komolyan kérdeztem, de akkor ezek szerint a Primera P12 futóműve ilyen xar, nem a gátló a rossz.

akira2 2011.01.03. 21:13:11

@Stump András:

Átnézettem, többször is, kicseréltettem már az első támasztó lengőkar szilentjét, az oldalsó lengőkart kompletten, a stabrudakat összekötő "kutyacsontot", de még mindig laza. Nem puha, laza. Olyan, mintha lazák lennének az "ízületeid'. Néha koppan, zörög a keresztbordákon, ahelyett, hogy csak tompa dübbenést hallanék. Nem szereti a forszírozott menetet. :( Nem őrült hajtást, csak egy kis sportosságot kivánnék tőle.

Próbáltam már ugyanilyen alapfutóműves autót, az kb. annyival keményebb, feszesebb volt, mint amennyivel keményebb annál egy M-es futóművel szerelt változat.

A gyári 17-es felnivel és a Conti 810S-es BMW-re készült, csillagos gumival ugyanolyan rossz, mint a nyári 18-as M-es kerékkel, Pirelli PZero-val. Sőt, ez utóbbival mintha még stabilabb lenne...

Ki kellene próbálnod, mert más futóműspecialisták sem tudták megállapítani, hogy mi a gond...

akira2 2011.01.03. 21:15:00

@ChPh:

Várom a címeket... :)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 21:16:14

@Stump András: A kűlső tartályos gátló nem ismeretlen dolog, a duplázás sem.
Elöl a 250kg-os híd fölött most is duplázva van, de a gyári olajos. Ez így bőven elég.
A duplanehéz futőműhöz vajon elég lehet két-két komolyabb, eleve keményebb kűlső tartályos gátló? Jókat bírok kérdezni, mi? :)

Azzal tisztában vagyok, hogy képtelenség lesz akár csak a közelébe érni az eredeti rugózási karakterisztikának ennyire eldurvult rugózott-rugózatlan tömegarányokkal, de azért az mindenképp cél, hogy relatíve használható maradjon az autó aszfalton mondjuk 80km/h tempóig anélkül, hogy leesünk az útról, illetve hogy porrátörnek a csontjaink a borzalmas nehéz futómű ütéseitől. :)

nikó 78 2011.01.03. 21:16:53

A leírtak szerint, a gázosban is olaj végzi a munka oroszlánrészét. Saját tapasztalatom szerint,a gázos sokkal harmonikusabban viselkedik,tök mindegy milyen idő van. -20-ban ugyanazt csinálja, mint +30-ban,viszont amikor hagyományos volt a kocsiban érezhetően felkeményedett hideg időben.

akira2 2011.01.03. 21:18:52

@lwl:

Ne nekem mond, hogy mi a különbség a sportos futóműbeállítás és az M-futóműcsomag között - én tudom. A szervízben nem tudják. És nem egyszer kérdeztem, nem egy szervízben, és nem egy munkafelvevőtől/raktárostól...

Már azon tanakodtam, hogy elviszem Bécsbe vagy Münchenbe, ott talán nem esnek kétségbe attól, ha le akarom cserélni a futóművet... :)

lwl (törölt) 2011.01.03. 21:22:31

@fandrew: Az ADAC es a GTÜ is vallal ilyesmit, kerdezd meg oket.

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.01.03. 21:22:49

@Macskavirág: Köszönöm!
Régen azt hiszem a Boge féle módszer volt, kör alakú papírra rajzolt a gátlópad...ha meg rossz volt, csinálhattuk kézzel, hagyis tollal rajzoltuk a csillapítást.

ChPh 2011.01.03. 21:23:47

@akira2: oké, összeszedem neked a legjobbakat, legkésőbb holnap elküldöm őket, úgy jó?

Stump András 2011.01.03. 21:24:34

@akira2: Ha egy másik alapfutóműves autó ennyivel jobb a tiednél, akkor márpedig hibát kell keresni. Nem idegesíteni akarlak, de ha már ennyi kört futottál, akkor ez valami aljas dolog lesz, egy kilágyult szilent, vagy hasonló. Lehet az is persze, hogy simán elkopott a lengéscsillapítód, azt is meg lehet méretni rendesen, csak ki kell szerelni. Van egy-két felújító műhely, Pesten is, ahol meg tudják ezt csinálni, ha kifejezetten kéred. Reklámozni nem akarok, úgyis megtalálod őket.

Stump András 2011.01.03. 21:29:20

@Tie: Sejtem én, hogy miben sántikáltok, ilyen extrém témába nem is akarnék beleugatni. Szerintem vannak fórumok, ahol mások már élőben tapasztalták a te esetedet, és feltehetően találtak rá megoldást is. Az én javaslatom mindenképpen a lehető legtöbb olaj egy masszív egycsöves rendszerben.

Stump András 2011.01.03. 21:30:31

@nikó 78: Valószínűleg az új gázos lengéscsillapítódban jobb minőségű az olaj, kevésbé változik a viszkozitása hőmérséklettől függően.

Alf (törölt) 2011.01.03. 21:34:45

@bervas: köszi, én tudom, hogy hogyan működik, csak cikk is lehetne róla, szerintem nagyon sokan nem tudják ma sem, hogy pontosan hogyan is működik. De egyszerre ez egy kicsit talán sok lenne :)

Főleg az új hydractive, meg hasonlók, ahol kis elektromosan vezérelt lapok zárják az olaj útját a másodperc törtrésze alatt- na ezt még én se vágom.

ramirez7788 2011.01.03. 21:38:56

Annó egy másik autós weboldalon (startmagazin?) volt egy cikksorozat a futómű tuningról és az eszetlen ültetésről. Ott a forgáspont és a tömegközéppont közti távolsággal (erőkar) magyarázták a rosszul ületett autó hátrányait. Jó kis cikk volt, csak nem találom. :(

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 21:40:09

@Stump András: Egészen konkrétan az lesz, hogy a Range hídjait kicseréljük a kis unimog hídjaira (ami önmagában kb olyan nehéz, mint a Range híd 32"-os gumival), és a mog hidakon 44" átmérőjű gumik lesznek (18"-as felnin). Konkrétan a Gaz66 1100mm-es terepgumijai...

lwl (törölt) 2011.01.03. 21:46:53

@akira2: Perf eseten viszont csak egy elso stabirudat es 4 uj lengescsillapitot kapsz, rugokat nem, es nem kell sem szamoltatni, sem programozni. Az egy jo kompromisszum lehet, es ha jol ertem, te is valami hasonloban gondolkodtal.

Stump András 2011.01.03. 21:48:19

@Tie: Nem is tudom, valamiért egyből a bigfootozás jutott eszembe a vázolt problémáról... Azok a srácok odaát szerintem hasonló problémákkal küszködnek, mint ti. A helyetekben körülnéznék az amerikai beszállítók katalógusaiban, de gondolom, ezzel nem mondok nagy újdonságot.

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2011.01.03. 21:51:38

@Tie: Egy triál gép épül itten kéremszépen? :)

lally 2011.01.03. 21:53:55

@Tie: Felmászólétra is lesz? :)))

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 22:05:40

@Asszeretnémondani: 110cm-es kerekekkel, 275cm-es tengelytávval, és 3300kg önsúllyal ez alkalmatlan lesz triálra.
Trophy-ra szintén, hiszen nagy tempót épp a fent tárgyalt kérdések miatt nem fog menni.
Igazándiból beskatulyázhatatlan rém lesz, ami arra lesz alkalmas, hogy eszetlen módon "kirándulni" nagyjából bármilyen terepakadályon át, illetvr hogy orcarezzenés nélkül húzzon ki árokból kamiont. :)

Esetleg még Ladoga Trophy jellegű offroadozás... :)

Macskavirág 2011.01.03. 22:06:58

@BOSCHtechnikus: igen, régebben a Boge volt érvényben, manapság a maradék keréktalperőt mérő EuSAMA eljárás az irányadó. Bogénél a kördiagramon felvett legnagyobb mért amplitúdót viszonyították a megengedett értékhez.

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2011.01.03. 22:11:03

@Tie: Jól van, te már így maradsz! :)) Azért majd mutasd meg, ha kész!:)

Jamci 2011.01.03. 22:13:40

Xantia Activa-hoz tán ez egy jó demonstráló videó:
www.youtube.com/watch?v=09-C33SrJi8&feature=fvw

h4z4rd 2011.01.03. 22:19:00

@Tie: Ezt a mutatványt, amire vágysz, egy Unimog alapból tudja, nem?
Ne vedd ki alóla a hidakat és kövess el velük vérfertőzést, hanem használd, ahogy van. Hm? ;)

h4z4rd 2011.01.03. 22:22:06

Amúgy hálás vagyok a cikkért, azt gondolom -főleg, ha lesz folytatása-, hogy hiánypótló.

Aztán tovább a futóműgeometriák misztikus világába...
www.daxcars.co.uk/images/CC&AR-1.jpg

akira2 2011.01.03. 22:29:59

@Stump András:

Köszi, ez jó hír, mert én is arra gondoltam, hogy valami más nem stimmel, addig nem akartam semmi futóműtuningot, amíg a hiba meg nem oldódik. ChPh már küldött kontaktot, talán ők megmondják, mit kell tennem...

A felújítóműhely megvan, tőlük tudok az fsd-ről is.

akira2 2011.01.03. 22:36:58

@lwl:

De sajnos rugókat is, és az M-es 1,5 cm-nél nagyobb ültetést, ezt ezért el is vetettem, mint lehetséges megoldást.

www.bmw.de/de/de/owners/accessories/accessoryfinder/finder.html?pgDsId=224

nikó 78 2011.01.03. 22:41:43

@Stump András: Köszönöm.Valószínüleg igazad van.(kayaba)

brain drain 2011.01.03. 22:48:51

Végre valami félszakmai cucc a sok limonádéanyag között, mindig öröm egy szakember véleményét olvasni... Jó lenne, ha a TC ebbe (németes vonal) az irányba mozdulna el, több elemzés, több teszt, minőségibb anyagok. Stump ne adj lejjebb a minőségből/szakmából, további sok sikert.

Érdekelne a véleményed, pl ha egy autó a maximális terhelésen van (jól meg van megpakolva), vagy egy picit afelett, ami már már a gumibakon ülést jelenti, nem hosszú ideig (pár nap éjjel-nappal), kis sebességgel közlekedve, pár napig, mennyiben károsítja ezeket az alkatrészeket, illetve mást? Üdv.

Rocko- 2011.01.03. 23:04:26

@Tie: "aki ismer, úgyis tudja, mit fogalmazok épp meg virágnyelven)"
az agybajodat. :DDDDDD

Stump András 2011.01.03. 23:04:59

@brain drain: Mivel seftelsz? :-) De komolyan: A józan ész határain belül nem kellene, hogy baj legyen. Tíz-húsz százalék ráhagyás szokott lenni minden autóalkatrész méretezésénél. De ha az autó már a gumibakokon ül, az annál több. Persze a lengéscsillapító és a rugó is nyüstölve lesz, de a lengőkarokért, fékekért, gumikért jobban aggódnék. Ha igazán aggódós lennék...

Eliot Vance 2011.01.03. 23:08:28

Kedves András!
Tetszett a cikk, új ismereteket is adott. A folytatás mikor következik? A cikkben említed az "egycsöves" rendszereket, majd később nem írsz róla. Ugyancsak hasznos ismereteket adna, ha a mostanában terjedő állítható karakterisztkájú lengéscsillapítókról írnál. Üdv.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.03. 23:11:18

@Crazy Kid: Ezt a videót még sosem láttam, bekakáltam:))

Rocko- 2011.01.03. 23:18:19

sziasztok!

a miautónkban a Berva Finommechanikai Rt. gátlója van bent. szerintetek érdemes cserélni KONI-ra?

üdv!

lwl (törölt) 2011.01.03. 23:25:15

@akira2: Hidd el, hogy nem:
accessories.bmw.de/internet_bmw/servlet/navigateDetails.do?language=de&nscId=1005&localePath=/DE/de&ts=1294093320959&from=2&fromList=true&nav=8&absoluteNav=2
"Die straff konzipierten Stoßdämpfer, Federbeine und Stabilisatoren sind für eine besonders sportliche Fahrweise ausgelegt"

Az, hogy a kepen egy sargara festett rugo van, az egy dolog. Ennyi az egesz kit:
img819.imageshack.us/img819/1931/screenshot20110103at112.jpg

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 23:30:12

@h4z4rd: Nem. Nincs benne automata váltó, 200 lovas V8, kényelem, stb.

Operator 2011.01.03. 23:33:12

Kedves András,

nagyon tetszett a cikk. Számomra pont az ilyen írásoktól válhat egy ilyen hely igazi autós "műhellyé".

Mert nyilván szükség van a "487 l-es csomagtér a kategóriájában épp csak átlagosnak mondható" vagy "kevés a vezető körüli rakodóhely" esetleg "kopogósan kemény a műszerfal felső része" jellegű autós bulvárra is, de jó, ha az ember olykor valami igazit, valami valóban az autózásról szóló ismeretet is kap.

Köszönöm

Kisbuszos 2011.01.03. 23:33:32

Az én autómnál nem mérik műszakin a lengéscsillapítást. M2 (busz)járműkategóriában vagyok(asia hi-topic)kérdeztem h mért nem, azt mondta a vizsgabiztos h nem kell. Az a vicces h ez az autó van 3-6 12-15 személyes változatokban. Ha 3 vagy 6 személyes lenne akkor mérnék. Hiába méricskélik a féket, ha nincs a kerék az úton ez sem áll meg. Amúgy mindig kérem külön a mérést, de ha azon nem felelne meg akkor sem húznak meg, de vizsga után természetesen cserélném.

akira2 2011.01.03. 23:45:10

@lwl:

Hát, azért ez nem csupán "egy dolog", ez így elég félrevezető, nem csoda, ha a szerviz sem tudja, hogy pontosan melyik szettben mi van benne...

Tényleg röhej, hogy a performance futóműkit-et egy sárga rugóval jeleníti meg a BMW a honlapján, miközben épp a rugó nincs benne a kit-ben... :)

De most akkor szerinted, ha az M-es futóműben a rugó keményebb, mint az Perf csomagban az alaprugó, akkor melyik lehet a keményebb?

Stump András 2011.01.03. 23:46:46

@Tie: A videó nagyon rendben van, minden tiszteletem a srácoké, de valljuk be, messze van a puha rugó, feszes gátló párostól...
Ez inkább olyan: www.youtube.com/watch?v=9EkHXdARgBw
Pedig nem vagyok se Robby Gordon, se a Hummer rajongója, de ennek a gépnek a futóműve nagyon el van találva.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.03. 23:49:09

@Tie: Na jó, de ez nem tud magától, sík terepen átugratni egy lécet.
Mondjuk elég látványosan nem csinál semmit a kasztni.
Ami pedig az Unimogra átnyergelést illeti: tessék az Uni alvázra egy Range kasztnit dobni, a V8 átültetése igazán semmiség, és voilá, meg is vagy. Bár szerintem sokkal menőbb dolog egy Unimoggal munkába járni. Hátra hőszigetelt doboz, bele vízágy, diszkógömb, miazmás. Rögtön kényelmesebb lenne, mint egy nyűves Range:))

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2011.01.03. 23:50:47

Olyat láttatok már, hogy befagy a gátló?
Én egyszer már láttam olyat, hogy annyira szét volt kopva, hogy víz folyt bele, ami megfagyott. Mereven kitámasztott.

JmOS 2011.01.03. 23:53:23

Bocs, a trollkodásért, de:

Aki nem akar "értékes" másodperceket "ráverni" a másikra, aki nem Budapesten lakik és valaha volt műszaki a kocsiján, annak tapasztalataim szerint esélye SINCS észrevenni hogy milyen lengéscsillapító van a kocsijában...

Aki pedig igen, az legyenmá' kedves PÁLYÁRA menni! :-/
Nem vicces. Tele vannak az utak önjelölt agresszív versenyzőkkel :(

Rocko- 2011.01.03. 23:59:32

@streetsta: Rumimog. RangeMog. UniRover.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.04. 00:02:00

@streetsta: Átugratni a lécen? Minek? Átmegyünk rajta, oszt jónapot.
Jóhogynemmán légpárnással mennyek terepre, nehogy hozzáérjünk az úthoz. :)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.04. 00:08:19

@Stump András:
Persze, egész más a cél. Azzal a 90es defivel nem kezdenek triálozni, az tereprali-autó. A puha rugó - kemény gátló az az allrounder megoldás, amivel lehet aztán a bányában is bohóckodni bazinagy rugóutakkal lépkedve, és a földúton se jön zavarba 60-80km/h-ig.
A dakar autók megint egész más történetet adnak. Láthatod, tavaly is mennyit szoptak az andokban vagy hol. Egyszerűen a sivatagi száguldozás nagyon nem ugyanazt követeli meg, mint amit az ottani utak, saras dágványok.

akira2 2011.01.04. 00:08:34

@lwl:

Na, akkopr ezt olvasd el:

www.bmw.hu/hu_rb/hu/owners/accessories/finder.html?pgDsId=224

idézem:

"BMW Performance futómű*
A kemény hangolású lengéscsillapítók, rugók és stabilizátorok a különösen sportos vezetési stílus partnerei."

No, akkor most kinek van igaza? :-D

brain drain 2011.01.04. 00:41:32

@Stump András: Semmi extra, most már az EU-ban vagyunk, legalábbis elvileg :Đ Egy Úr vagy, hogy mindenkinek válaszolsz, előbb-utóbb úgy is elfáradsz, máskor megpróbálok értelmesebb kérdést feltenni :)

fandrew 2011.01.04. 05:44:57

@akira2: szerintem arra gondoltak, hogy a lengéscsillapító keményre hangolja a rugódat. :D

Ha jól értelmeztem, lwl a gyári katalógusból küldött egy screenshot-ot, ami elég meggyőző a weboldal marketingszövegeihez képest.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.01.04. 07:02:24

Rendes autóban ilyen alkatrész nincs.

Epercsibe 2011.01.04. 08:11:23

@akira2: szia Akira,

a kormányműved nincs kikopva ? Éppen a peres gumi, kemény futóművek szokták gyorsan rendbe rakni. Onnan lehet felismerni, hogy ha felemeled és a kereket oldalt mozgatod, akkor kotyog, de nem a külső kormányösszekötőnél. Ha ez lenne a baj, akkor ezt sok esetben fel tudják újítani.

akira2 2011.01.04. 10:01:56

@lwl:

Nekem a szervízben fordítva mondták... :)

lwl (törölt) 2011.01.04. 10:04:18

@akira2: A Federbein nem rugo, hanem rugostag (de rugo nincs benne).
(Ha egzaktak akarunk lenni, akkor a Federbein az elso rugostag, a Stoßdämpfer pedig a hatso lengescsillapito.)

Megneztem a leirast, rugokat rendelhetsz hozza pluszban, de nem a kit resze. Hogy kotelezo-e azokat is cserelni, most sajnos nem tudom megnezni. De ha ChPh ajanlott neked valakit, akkor ok garantaltan utana tudnak nezni a rugotablazatban.

lwl (törölt) 2011.01.04. 10:16:53

@akira2: A Perf cuccok kozul van, ami a legagasabb szintet kepviseli (kagyloules, sportkormany, valtorudazat), de van, ami csak az adott modell szeriafelszereltsegehez kepest egy valamelyest emelt szintet (pl. fekek), amit egy nagyobb modell mar "lepipal".

Probald ki mindkettot, aztan a seggednek higyj.

drag 2011.01.04. 10:45:04

Sziasztok!

Láttam bejegyzéseket az ültetésről, és lenne ezzel kapcsolatban néhány tapasztalatom. A kocsim egy '97 A3, gyárilag AP racing progressiv rugókkal de gyári gátlókkal volt szerelve. ennek megvolt az előnyed de leginkább a hátránya, ezért az egész szettet cseréltem egy csili vili d2 szetre ezzel már elég jó volt a vezetési élmény, de jelentkeztek a hibák, kitekert kormánynál a stabil rúd hozzádörzsölődik a féltengelyhez, ezért állítható kutyacsont kellett. viszont ami probléma a kerék néha elpattog a kátyukon és fékezéskor ezzel az abs nem mindig tud mit kezdeni mert a nagy(obb) előfeszítés végett gyorsabban visszatapad a kerék. Viszont a kocsi ki lett próbálva vizes és záraz burkolaton ugyan azon gumikkal és fékekkel tesztpályán és mind a kanyarsebességem mind a féktávon javult. Persze a konfortérzet kárára. Az én személyes véleményem hogy érdemes nekiálni finomhangolni egy futóműt, főleg ha a gyári már elfáradt, de nem minden esetben triviális és egyszerű dolog.

drag 2011.01.04. 11:02:50

Néhány fotó a fent említett felfüggesztésről:
a3tuning.hu/futomu

akira2 2011.01.04. 11:53:50

@lwl:

Én nem kívánok vitázni azon, hogy mit jelentenek a német szavak, már csak azért sem, mert a párszavas éttermi németemen kívül egy kukkot sem beszélem a nyelvet... :)

A félrevezetés hármas egysége onnan származik, hogy minden honlapon sárga rugókat jelöl a BMW honlapja, a magyar honlap ténylegesen is rugókról ír, nem rugóstagokról, valamint a szervíz is azt mondta, hogy itt a rugót is cserélik, nem csak a gátlót. Ráadásul azt is mondta, hogy ezzel így keményebb lenne a futómű, mint egy eleve M-es csomaggal vásárolt E92. Nekem egyébként az M-es futómű nem túl kemény, épp megfelelően komfortos. Mindjárt hívom a ChPh által ajánlottakat...

dol86 2011.01.04. 18:35:47

Üdv. Mindenkinek. Szívesen olvasnék a felújítás lehetőségeiről is, mert az én autómba csak külföldről tudok lengéscsillapítót hozatni (öreg darab amelyből nálunk alig fut pár példány). Olyan kérdésem is lenne, hogy a nagyobb járművek üléseiben lévő lengéscsillapító lehet-e ua. mint egy szgk első lengéscsillapító. Erre első ránézésre valószínű a nem válasz, mégis azért kérdezem, mert több netes kereséskor ugyanazon kód alatt ugyanolyan külső paraméterekkel (ez alatt a kinézetet és a méreteket is értem) rendelkező lengéscsillapítót árulnak szgk-ba és tgk ülésbe is (honlaptól függően, hogy mire van ráállva).

lwl (törölt) 2011.01.04. 18:47:12

@akira2: Nincs koztunk vita, csak elerkeztunk arra a pontra, ahonnan mar fejbol otletelessel nincs tovabb, csak ugy, ha az alvazszam ismereteben leul az ember olvasni.

Azert sok sikert, es ha gazdag az eklezsia, az M-futomuvet valaszd.

akira2 2011.01.04. 19:55:01

@lwl:

Beszéltem az egyik szakival, akit ChPh ajánlott, a héten megnézi, kipróbálja, megrángatja, és azután eldöntjük, hogy milyen megoldást választunk.

Húz a szívem a gyári vagy a gyárihoz nagyon közelítő profi megoldások felé, nekem az alap futóműnél valamivel feszesebbre volna szükségem, és azt sem bánom, ha 1, max 2 cm-rel alacsonyabb lesz tőle az autó. Sőt, inkább kicsit legyen alacsonyabb, mint az alapfutóművel. Ha pedig keményítek, keményítenék a stabirudakon is, hogy a dőlés kisebb legyen.

D.K. 2011.01.05. 01:10:06

Ha már így szóba jött hogy miről olvasnák(nánk) szívesen akkor megjegyezném , hogy én szívesen olvasnék arról , hogy hogyan lehet például normálisan futóművet tuningolni , illetve a boltokban árult rugós taggal ellátott lengéscsillapítók lehetnek e jó választások , és hogy a kerekek dőlésszögét állítva pl a bedönteni a kerekeket , lehet e javítani az autó kanyar sebességén ,úttartásán , és hogy a szilentek mennyire fontos összetevői a futóműnek a lengéscsillapítók mellett .Valamint a "pogyácsákkal" való futóműszélesítés mennyire jó , illetve káros az autóra nézve .
süti beállítások módosítása