Rendben, gátló. De mit gátol?

  2011. január 03. - Stump András Címkék: vélemény lengéscsillapító

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy gondolat a távol-keleti dizájntrendekről
2015-06-09 13:14:30

Ma reggel láttam egy fess Kia Opirust, és ez jutott róla eszembe: Miután kimerengtem magam, találtam az

Lada? BMW? Toyota? Jól megvannak egymással
2015-04-25 14:05:19

Amikor meglátod a hőerőművet, akkor kell figyelni, ott van jobbra a Brezova Gokartland. Nekünk még hajnal van

Olcsón vettem, drága lett
2015-03-15 07:27:33

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak , hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán

Lopni megy a Nissan
2015-03-04 18:48:48

Vissza kell szívnom, amit néhány hete, a GT-R LM Nismo, a.k.a. száguldó tacskó bemutatója után írtam a Nissan

A titokzatos alkatrész az autóban, amitől imádjuk vagy utáljuk. A fekete doboz, amiről kevesen tudják, mi van benne. Lengéscsillapító-technika, az alapoktól.

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr342555886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alf (törölt) 2011.01.03. 15:05:32

És ez az egész tök jó írás hogyan viszonyul a hidrós rugózásho'?

leaping cat 2011.01.03. 15:06:23

Azt szeretném még megkérdezni, hogy a méréskor kapott százalékos értékek pontosan mit jelentenek és meddig jó?

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2011.01.03. 15:10:21

Na végre Bandi!!! :-) A verseny futóművekről egy tízszer ennyit írhatnál még!

Demidoux 2011.01.03. 15:11:55

Még Wartburgunk volt (353, IB 29-06), mikor kezdtem barátkozni ezzel az eszközzel. Volt vagy két-három garnitúránk, mert mindig azt hittük, hogy valami nem jó... Mindegyik egyformán viselkedett, de mindegyikkel hajóhinta volt az a kocsi. De úgy szerettük.
Utána nemrég a Yarisom kezdett el kopogni, teljesen véletlenszerűen, néha egy gödörnél, huppanónál. Semminek semmi baját nem találtuk, a gátlók tesztelve tökéletesen működtek, de kicserélve őket megszűnt a kopogás. Varázslat!

bialbero 2011.01.03. 15:12:31

"A kétcsöves lengéscsillapító felépítése alig változott több mint százéves története alatt" - azért volt némi változás.

Először súrlódásos csillapítókat használtak, ezt Hartford szabadalmaztatta. Először az Oldsmobile építette be 1900-ban.

1927-ben a Ford A-modellbe már hidraulikus, de nem teleszkópos lcs. került.

1933-ban a Monroe vezette a teleszkóposat, először a Hudson építette be.

Stump András 2011.01.03. 15:14:13

@leaping cat: Erről is lesz írás hamarosan, mert érdekes téma. A százalékos érték, amit kiköp a gép a vizsgasoron, nem több egy viszonyítószámnál, nincs 100%, de 0 sem létezik. Ha például 70-et ír ki a berendezés, az nagy valószínűséggel egy hibátlan lengéscsillapító, de a guminyomástól kezdve az autó tömegéig sok minden torzítja a mérést. Valódi véleményt mindenestre csak kiszerelt állapotban lehet mondani, olyan méréssel, ami a csillapítási erőt határozza meg.

bürokraták rémálma 2011.01.03. 15:16:34

Azért én kicsit többet vártam volna ennél az írásnál. Aki műszaki analfabéta, annak ez sok, akit meg érdekel a témakör annak kevés.
Pl. mi van a mágnesezhető folyadékot tartalmazó elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal, és egyéb vezérelhető társaival, milyen beállítások felé érdemes elmenni a tunereknek, ha a futóművön akarnak hangolni stb.
Amúgy tényleg elég röhejesek az úton pattogó tjunning szutykok. Ritkán látni tényleg jól rugózó ültetett autót.
Azon kívül mit kell(ene) tudni a legendás konikról? Mit tehet az ember, ha már csökken a csillapítás az elhasználódás miatt, mik a meghibásodások bővebben. Álhír vagy igaz, hogy a monroe nem a minőségéről híres?
Persze, ha lesz folytatás nem szóltam.

leaping cat 2011.01.03. 15:17:53

Köszönöm, várjuk a további írásokat.

Stump András 2011.01.03. 15:18:24

@bialbero: Való igaz. Külön sztori lehetne a lengéscsillapítók története is, de ebbe már nem akartam belemászni. Azért kösz a pontosítást.

Rocko- 2011.01.03. 15:22:29

tetszett az írás, várom a folytatást!
érdekes lenen például az evolúció, hogyan is fejlôdtek fel a csillapítók.

Vizibolha 2011.01.03. 15:22:42

Hoh, maradok a hidropneumatikus rugozas mellett inkabb.

Stump András 2011.01.03. 15:22:53

@bürokraták rémálma: Valahol el kell kezdeni, ennél többet egy cikkbe belesűríteni sok lett volna. Pont azért van ez a poszt, mert rengeteg irányba el lehetne indulni innen. Vettem az adást, lesz folytatás.

Crazy Kid 2011.01.03. 15:24:05

Szia András,
Gondolom erről biztos hallottál már:
www.youtube.com/watch?v=Lyf4rfT7bHU&feature=related

Viszont sehol nem hallani/olvasni hogy lenne jövője. Ennek mi lehet az oka?

Hurri Kán 2011.01.03. 15:27:26

@Stump András:
Ez a 70% -ok. hogy viszonyszám- amúgy valamilyen határérték a mérésnél?

Pl. vizsgán mennyi amit még elfogadnak?

Azért is érdekel a dolog, mert kb. 4 éve amikor kocsit vettem, megmérettem a lengéscsillapítókat rázópadon.
Mondjuk a hátsókról tudtam hogy kuka, a két elsőre mondtak 70%-ot, és javasolták hogy cseréljem. Utána érezhetően jobb lett az autó. Ja, és nem ott csináltattam a kocsit, tehát ez a "befolyásoló tényező" kimaradt.

Alf (törölt) 2011.01.03. 15:31:17

@Crazy Kid: igen, annakidején én is rápörögtem, de az merült fel, hogy ez állandó áramforrást - erőforrást - igényel. egy jó hidrós alig.

Alf (törölt) 2011.01.03. 15:35:29

emlékszem a csávóra, aki először vizsgáztatta a kocsimat (régi hidrós orrnehéz), kiszállt, hogy megnézze, rajta áll-e az autó a padon, terhelés nélkül olyan könnyű lenyomni a hátulját, hogy kisujjal is megy.

Secnir 2011.01.03. 15:35:54

nah.
végre egy jó cikk.
igaz, gépészként kétszer neki kellett futnom, míg fogtam, de megérte.

ifrance 2011.01.03. 15:46:25

@Stump András: egy kérdésem lenne. néhány hete, amikor elég nagy hidegek voltak elindultam a kocsinkkal. g astra, csillaggarázsban tartva. az első néhány km-en úgy billegett a kocsi bal eleje, mintha szögletes lett volna a kerék. még ki is szálltam megnézni, hogy defektes-e a kerék. lényeg a lényeg: pár perccel később egyszer csak elmúlt, mintha elvágták volna. azóta sem tapasztaltam soha. előző napon is használtuk a kocsit, és akkor sem volt semmi baja.
vezettem már egyszer olyan autót, amin eldurrant a gátló, az egész más volt, ott koppant a futómű minden gödörben, és a kormányon is lehetett érezni, hogy pattog a kerék. itt semmi ilyen nem volt, az volt az érzésem, hogy befagyott a gátló, ha létezik ilyen. voltam azóta méretni a gátlót, de úgy tűnik rendben van. azért felkészülök, hogy esetleg cserélni kell majd őket a közeljövőben... van tipped esetleg? előre is köszi!

Crazy Kid 2011.01.03. 15:48:21

@Alf: Igen igen, csakhogy a leírás szerint az igényelt áram nagy részét megtermeli saját magának, mert a mozgásból vissza tud nyerni. Legalábbis a leírásában ez van.
Na mind1.

turbólyuk 2011.01.03. 15:48:41

Érdekes, jó kis írás - éppen kapóra jött, gondoltam, mert most kéne gátlót cserélnem egy két tonnás terepjárón. A gyári rugók elfáradtak, helyettük már beszereztem standard hosszúságú, de erősített rugókat, mert a közeljövőben várhatóan nőni fog a jármű tömege kissé.
De mi alapján válasszak hozzá gátlót? Az autó sokat megy, ennek nagyobb részét aszfalton, de jócskán jár terepen is. Ebben viszont nem segített a cikk, hogy mit is kellene néznem. Pár alap dolgot megértettem, most viszont azt nem tudom, merre kéne tovább informálódnom.

Stump András 2011.01.03. 15:48:43

@Crazy Kid: Nagyon látványos...
Ilyen-olyan aktív futóművet több autógyártó is csinált már, de nem biztos, hogy megéri a felhajtást. Elég komoly technika kell hozzá, és nem akkora a hozománya. Ráadásul nem hozza annyira lázba a potenciális vásárlókat, hogy kifizetődjön a fejlesztés. Voltak és lesznek persze ilyen csodabogarak, de inkább az állítható (passzív) karakterisztika felé halad manapság az autóipar.

nils_h 2011.01.03. 15:51:25

@Stump András: @bürokraták rémálma: nekem pont megfelelő lett. Volt amit megértettem, volt, amit "elhittem" :)
A "Mit tehet az ember, ha már csökken a csillapítás az elhasználódás miatt, mik a meghibásodások bővebben. Álhír vagy igaz, hogy a monroe nem a minőségéről híres?" vonal számomra is érdekes volna. Kössz.

Magyar[HUN] 2011.01.03. 15:52:02

Jó kis cikk,remélem több témakörben is lesz ehhez hasonló írás.

Ted Striker 2011.01.03. 16:05:10

Nade kolléga, a néger életbe már, sehol egy csillapítókamrás Nyquist vagy Bode diagram, vagy legalább egy Magyar Pistás Nelson admirális idézet: látszik hogy a J épület milyen messze is van a Z-től :-)))

Stump András 2011.01.03. 16:07:00

@ifrance: Létezik olyan, hogy befagy a gátló, de akkor általában már nagy a baj, a mérésnél kiderült volna.
A leírt tünet túl súlyosnak tűnik, de az teljesen normális, hogy hidegben keményebb a lengéscsillapító, mert az olajnak nő a viszkozitása, "besűrűsödik". Nem tippelnék vaktában, de ha csak egyszeri volt az eset, akkor talán nem kell nagyon aggódni.

bürokraták rémálma 2011.01.03. 16:17:14

@Stump András:
Ilyen időjárás esetén felgyülemlik a sárvédődobban a hó/latyak. Ha ez éjszaka visszafagy, akkor reggel az első néhány bukkanónál, gödörnél ráül a kerék a tömött hóra. Ahogy kap egy nagyobb "ütést" letörik a rugózást akadályozó darab és megszűnik a hiba.
Bár ez csak egy tipp, ettől még más is okozhatta, de jártam már így. Ezért lerakás előtt én ki szoktam tisztítani a kerékjáratokat. Amúgy sem használ ott semminek a jég.
De lehet, hogy csak a rugótányér és a torony közé ékelődött be egy jégdarab.

Stump András 2011.01.03. 16:18:13

@turbólyuk: Ez a pár sor alapján azt javasolnám, nézd meg a Bilstein kínálatát. De belemászok még ebbe is egy következő írásban.

Stump András 2011.01.03. 16:20:51

@gyvy: Maradjunk annyiban, ha egy raliautót felraksz a rázópadra, hibátlan, új futóművel, akkor is 70%-ot ír ki. Ennyit a vizsgasoros mérésről és a mérőszámról. A rossz gátlót talán ki lehet szűrni, de másra nem jó, sajnos.

Stump András 2011.01.03. 16:24:21

@Ted Striker: Burkolt célzásokra nem pöccenek be, főleg, ha tévedésen alapulnak. Lesznek majd diagrammok is, türelem. Bár egy Bode vagy Nyquist nem biztos, hogy közelebb vinne a megértéshez.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.01.03. 16:27:34

A sufnituningokról olvasnék még, megmutatnám néhány hülyének, hogy mit művelt/művelhet ha rugót vág, és szir-szar gátlókat tesz be.

Én magam nem nyúlnék bele az autóm futóművébe, mert igaz, hogy lehetetlen vele sportosan kanyarodni, de inkább ez, mint a borzasztó pattogás.

gigabursch 2011.01.03. 16:34:44

Kedves Stump András!

Megnyugtattál. A múltkori téligummis szenny után végre használhatót írtál.
Nem mondom, lett volna még ár pont, ahol többet is elárulhattál volna a dologról, de ez legalább összefogott anyag.

Amúgy meg a leültetéses hóbortról csak annyit.
Az átlag kocsik esetében (de az összes többnél is) az autósnál sokkal okosabb, a témához értő mérnökök kiszámolják, hogy mennyi az annyi, és hova mit.
Ezek után a nagyképességű sufnizseni gépszabotőr meg csak elcseszni tudja a dolgot.
Nos az ilyen zsenkiet messze el kell kerülni.

vackor1 2011.01.03. 16:34:59

Szép napot Mindenkinek!

Tudnátok segíteni - link vagy telefonszám-, hogy Pesten - Siófokon nem hiszem,hogy van ilyen :( - hol tudok gátlókat felújíttatni vagy javíttatni volvo s80-ason? Neten biztos találnék, de olyat keresek, aki jól és nem csillagászati összegért dolgozik, tehát a tapasztalatotokra számítanék.
Előre is köszönöm és minden jót az új évben!
Üdv!
Zsolt

B45524D N3K1 2011.01.03. 16:36:24

A gáz ... "a dugattyúrúd keresztmetszetére hatva automatikusan kinyomja a lengéscsillapítót, vagyis egy egészen lágy rugóként viselkedik"

És ha nem ez történik?
Találkoztam olyannal ami kézzel(!!!) húzva-nyomva kb ugyanazt az ellenállást fejtette ki (nagyot), semmi "rugóhatás" nem volt.
Akkor az sz@r, vagy más elven működik!

Hurri Kán 2011.01.03. 16:37:06

@vackor1:
Szerintem jobban jársz ha elballagsz és újat veszel. Az garanciális, és árban sem hinném hogy retteneteset lehetne spórolni a felújítással.

Ted Striker 2011.01.03. 16:49:58

@Stump András: Félreértesz, nem pöccentésnek szántam, üdv, egy légis cukrász

mad rims 2011.01.03. 16:51:23

kár hogy a 2 ültetett Golf pont a "negativ" résznél került bele a cikkbe. Miért nem valami láthatóan sufnituning elrettentő példát raktál bele?

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.01.03. 16:57:14

@Alf:

Hidrónál maga a gólyaláb egy egycsöves munkahenger (pl. markológép kanál mozgató), nem duplacsöves. A szelepek a gázrugó gömb nyakában vannak, ami a toronyban, vagy a munkahenger végén lakik.

A hidraulika olaj töltet befolyása és elfolyása központi tartály és szivattyú segítségével történik.

Normál működéskor konstans a töltet, a gázrugó membránja felveszi a munkahengerből a dugattyúrúd miatt kiszoruló lét.

A rugóerőt is a nyomás alatt tartott (145-170 bar) hidraulika folyadék viszi a gázrugóhoz.

Szint emelésekor több olaj kerül a dugattyú alá. Ezzel a gázrugó membrán megfeszül, a rugózás fapadosodik ("felüt a rugó").
Szint süllyesztéskor kijön az olaj a dugattyú alól. A kocsi felül a gumi ütközőbakokra, nincs nyomás és kapcsolat a gázrugókkal. A rugózás megszűnik, ismét fapad az érzés.
A tervezett terhelés változásokat (+/- 3-400 kg) szépen kompenzálja a rendszer, sem a szint sem a rugózás kényelme nem változik. Ez alatt/felett fapad.

bürokraták rémálma 2011.01.03. 16:58:22

@B45524D N3K1: Ha nem könnyen tudtad ki-be húzogatni, akkor még lehet jó.
Nem mindegyik tolja ki magát egyébként. Viszont amit kézzel húzogattál az nem mindegy, hogy mibe való. Egy kispolszkiét akkor is lehet kézzel húzni-tolni, ha jó, persze ilyenkor is ad ki ellenállást, míg egy kisteherautóét például nem biztos, hogy kézzel megmozdítasz, attól függetlenül még lehet rossz.

Az egyik legelterjedetebb és otthon legkönnyebben elvégezhető diagnosztika, ha kézzel megnyomkodják jó erősen a kasztni négy sarkánál az autót.
Lenyomod elengeded, majd térjen vissza a nyugalmi helyzetbe úgy, hogy előtte egy picit feljebb emelkedik, mint a nyugalmi helyzet. Ha ennél többet libeg, azaz még egyszer v. többször kitér lefele a nyugalmi helyzettől, akkor már több, mint gyanus a dolog. Ilyenkor érdemes elmenni szakműhelybe és ott is megvizsgáltatni.
Előfordulhat az is, hogy a lengéscsillapító szilentjei kiverődnek. Ekkor néhány mm-től akár 1-2 centiig is hézag alakul ki a kasztni, a csillapító és futómű között,ami szintén hasonló jelenséget produkál, mintha rossz lenne a lengéscsillapító. Igaz legtöbbször kopogó hangot is hallani ilyenkor a futómű felöl. Aknára állva meg egyből látszik, hogy hiányzik a szilent egy része.

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.01.03. 17:01:53

Jó ismerettágító cikk, Stump úr.
Kérünk még ilyenféléket.

2011.01.03. 17:01:53

Én ugyan csak bringázok, és az első teleszkóp az nem csak gátló, hanem a rúgó is benne foglaltatik, de gondolom, a csillapítása hasonló elven működik. Azt tapasztalom, hogy a súlyom alatt nyáron akár le is koppan az összenyomás végén, télen meg bekeményedik. Főleg úgy látványos a különbség, hogy télen a fűtött tárolóból kivéve még jól működik, egy-két óra szabadban tárolás után pedig már kemény. Két kérdésem is lenne:
1. Az olaj dermed -3-5 fok körül, vagy esetleg a tömítéseknek is van közük a dologhoz?
2. Árt-e a telónak, ha így használom, vagy mindegy neki? (Mellesleg: Mindenképpen használni fogom, de tekintettel, hogy ismerősöm bmw-jébe 40 ropi volt párban, nekem meg 80 ropi egymagában, nem teljesen mellékes a dolog.)
Köszi a választ!

yeti 2011.01.03. 17:03:24

Még pár ilyen cikk és te leszel a kedvenc autós újságíróm:)

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.01.03. 17:05:25

@bürokraták rémálma:

Motorkerékpár rugóstagot rontottam el és javítottam meg párat.
Ha jó a cucc, általában egészen vékony olaj van benne. Ami a lényeg, hogy egyik irányba egészen könnyű húzni, másik irányba rendkívül nehéz. Ha ezt tudja a dolog, nagyon rossz nem szokott lenni.

werebpecs 2011.01.03. 17:09:05

@Stump András:

Köszi a cikket, nagyon hasznos volt, kifejezetten üdítő élmény ilyen színvonalasat olvasni a sok szemét között, ami megjelenik az oldalon :) Amúgy te vagy az a BME-t végzett, kétfelsőfokú-s srác, akit a Winkler emlegetett? Ha igen, és nincs ellenedre, elkérném a diplomamunkádat e-mailben. Én építős vagyok, de hobbiszinten foglalkozom a témával, amelyre az ürügyet a G2 GTI 16V-m szolgáltatja :)
Éppen most áll futóműfelújítás alatt a kocsi. Először gyári gázos Bilstein gátlókat akartam H&R 30-as ültetőrugókkal, de rájöttem, hogy a magyar utak miatt sajnos nem lenne értelme, túl jó állapotban van a kaszni ahhoz, hogy sportrugókkal szétrázassam... Aztán erősített Bilstein (B6) gátlókat akartam gyári rugókkal, de sajnos rá kellet jönnöm, hogy a magyar utak miatt sajnos szintén nem lenne értelme. Végül is a magyar utakon reálisan alkalmazható egyetlen megoldás mellett döntöttem: gyári spec. Bilstein gázos gátlók (B4) gyári méretű, új rugókkal (hátra erősített, azaz 10 helyett 11 mm vastag), ültetés nélkül. Remélem be fog jönni. A legjobb megoldás a Bilsetin fix -30 mm-es gólyaláb szettje lett volna kb 250 rugóért... csak hát a magyar utak, ugye.

szal. el lehet kérni azt a diplomamunkát? ;)

köszi, üdv

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.01.03. 17:09:40

@ifrance:

Párszor, havas téli reggeleken csak nagy koppanással, reccsenéssel tápászkodott fel a hidrós kocsim. Addig hason kúszott, hiába a rendszernyomás.
Egy havasabb út után alánéztem. Mint kiderült, a stabilizátor, a lengőkar és az "alváz" között össze tud gyűlni a latyak, és ha nagyobb mennyiség reggelre korrektül összefagy...

fandrew 2011.01.03. 17:31:37

@Stump András: A százalékos érték tényleg jó téma!

Német rendszámos Z4-emet (defekttűrő gumik) vizsga előtt itthon mindig megméretem. Már második alkalommal vakarták a fejüket itthon, hogy a lengéscsillapítók a mérés alapján nagyon neccesek. Rákérdeztem a német vizsgáztatónál (DEKRA), aki kikerekedett szemekkel mondta, hogy ő azt nem méri egyáltalán! (Ott elkérik a kulcsot, majd visszahozzák a kocsit, de ha akarsz, bemehetsz a mérés közben.) A BMW-nél megmérethetem, ha akarom -- arany áron --, de őt nem érdekli a téma.

Aztán a szerelőm felvilágosított, hogy a magyar mérési technika, ahol talpponti nyomást mérnek, egy kalap sz@r. Ha leeresztek .2 bar-t a kerekekből, máris jobb eredményt kapok, a /45-ös defekttűrő oldalfal viszont beteszi a kaput.

Stump András 2011.01.03. 17:31:46

@kermi: Bevallom, nem igazán ismerem a bringateleszkópokat. Ha olajos csillapító van benne, akkor a nagyobb viszkozitás magyarázza a keményedést. A tömítésekhez ennek valószínűleg nincs köze.
A gumifajták persze nem örülnek a hidegnek, de ha jó minőségűek, ami nyolcvanért azért elvárható, akkor nem kell aggódnod.

biker_kolee 2011.01.03. 17:38:32

A sufnituningos dolog engem is bővebben érdekelne, a rugóvágásról meg a kapható ültetőszettekről, állítható majomságokról információ és vélemény.

Jó cikk Bandi, várom a folytatást! :)

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.01.03. 17:42:55

@leaping cat: "a méréskor kapott százalékos értékek pontosan mit jelentenek és meddig jó?"

Ez az űgynevezett maradék talperő. Méréskor beleállsz az autóval a lengéscsillapító padba, az leméri, hogy milyen erővel terheli (Newton), majd egy adott frekvenciával mozgatja a kereket le-föl. A fölső holtponton mért értéket (Newton) viszonyítja a kiértékelő számítógép a nyugalmi helyzetben történt méréshez, ez egy százalékos érték.

Asszem. A mérnök úr remélem kijavít, ha tévedtem.

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.01.03. 17:44:04

Ja, 40 százalék még elfogadható a törvények szerint, de a két oldal eltérése is számít.

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.01.03. 17:46:08

@Stump András: Engem a Magne Ride érdekelne, arról lesz szó?

ostván 2011.01.03. 17:56:14

Bocsi. De - talán - jobb lett volna, ha a repülős videónál nem vágod le olyan hamar a felvételeket. Ugyanis lengéscsillapító szempontjából éppen a földetérés az érdekes. Azt csodálom, hogy lezuhan az autó és mintha odatapadt volna az úthoz, megy tovább. nem a repülés, hanem a földetérés pillanata éa az utána következő pár másodperc, ami mutatja a lengéscsillapító teljesítményét.
És nem ártott volna egy másik videó arról, hogy néz ki, amikor az előttem menő autónak ugrál a kereke, mi a különbség kanyarvételben, vagy fékezéskor a rossz és a jó csillapító között (pl. a fékút változása mérhető, bemutatható lenne). Egymás mellé tenni, hogy ugyanazon a bukkanón a profi hogy jut át és miként a sufnituningos luzer (biztos van videó ilyenről nálatok).
A cikk jó, de javaslom, hogy tanulságot is le lehessen vonni belőle.

zuulululu 2011.01.03. 17:58:22

Namost ezt nem ertem.
Azt mondja:
"Aztán, ha a rátehénkedés után percekig bólogatott a verda, vett bele újat vagy felújíttatta, és a csere után a dolgok rendje szerint meglepődött, mekkorát változott az autó viselkedése."

Most nyaron csereltem mind a 4 lengot, Monroe-ra. A regiek olyanok voltak(!), hogy kifolyt belole minden olaj, es ha benyomtam, ott maradt, ha kihuztam ott maradt. Azaz total kampec.

Es a vadi uj Monroe-val kb SEMMI kulobseget nem ereztem. Akkor ez most hogy is van?? Loszart nem lehet erezni, max merni!

zuulululu 2011.01.03. 18:03:00

@zap: Marmint... loszart lehet erezni a vadi uj es a nulla lengo kozott, max kimerni. Tapasztalat

ostván 2011.01.03. 18:10:49

@zap: Mert kézileg terhelve (30-80 kg) a dugattyú saját súrlódását is alig tudod leküzdeni. Menet közben 1000 kg-ot meghaladó erők lépnek fel. Akkor már nem elég a dugattyú szorulása, akkor már kell az olaj is a csillapításhoz.

zuulululu 2011.01.03. 18:16:51

@ostván: Na jo, de mondom, a hatsok total nullak voltak (az elsok meg so-so, azokat osszenyomva meg visszajott a rud lassan, a hatsonal benn maradt) es miutan vadi ujra lett cserelve, vezetes/kanyarodas kozben nem ereztem semmi kulonbseget.
Csalodas volt :(

P12_dCi 2011.01.03. 18:19:16

Nagyon tetszett az írás, szívesen venném, ha még több ilyen jellegű cikk jelenne meg az oldalon!!

P12_dCi 2011.01.03. 18:28:12

Ha rossz úton rázós az autó, kanyarban pedig eléggé dől, és egy szerpentinen egy Ford Fiesta dízel, ami fele olyan erős, mint az enyém otthagy, mert a hajtűknél nekem lágynak tűnik az autó, az vajon gyári jellegzetesség, vagy a lengéscsillapítóim kezdik megadni magukat? Nem tudom, hogy újkorában is ilyen volt-e, mert hozzám 88 ezernél került az autó, most meg 129 ezer van benne, és még gyári minden futóműelem a fékbetéteket kivéve.

fandrew 2011.01.03. 18:30:01

@BOSCHtechnikus: Ezek szerint a mérés a pattogós út bordáinak tetején lévő tapadást modellezi, ami elvileg korrekt.

Akkor tényleg igaz lenne, hogy egy raliautó vagy sportos prémium kocsi jobban elpattog rossz úton, mint egy átlagos verda? Utóbbi esetben, egy jó útra tervezett kocsinál hihető, mert én is szoktam pattogni Bp-en, más kérdés, hogy előbb beveszem a kanyart a maradék 20%-nyi időben, mint egy átlag verdával. (Bár itthon talán megbuknék a vizsgán.)

bürokraták rémálma 2011.01.03. 18:31:35

lágy rugózású autó rossz úton nem ráz, csak ha a gátlók már nincsenek a helyzet magaslatán.

bürokraták rémálma 2011.01.03. 18:37:33

Régi melóhelyen volt egy tesztútvonal, ami jól megmutatta, hogy jó e még a csillapítás.
Három egymás utáni mélyedés volt az aszfaltban, amit régen a tankok csináltak. (Ott hajtottak át az úton.) Még mindig van egy kis nyoma, pedig már 2× újra aszfaltozták. Ha ott 60-80 közötti tempóban végigmentünk a járgánnyal és csak 3szor ringott a kocsi, akkor jó volt. Ha viszont valamelyik csillapító nem volt megfelelő, akkor a kocsi tovább ringott 4-5-6 amplitúdót is. Jó érzékkel azt is meg lehetett állapítani, hogy a 4 közül melyik a rossz.

akira2 2011.01.03. 19:20:20

@Stump András:
Nekem is tetszik a cikk, már csak azért is, mert nekem is futóműgondjaim támadtak 120-140 ezer km-nél egy E92-es BMW-ben... :(
Először gátlóra gyanakodtam, bemérték néhány helyen, és mindenütt azt mondják, hogy OK. Két BMW szervízben voltam és három másik speckó futóművesnél. 60-70%-okat mérnek, a görbék pedig tökéletesek - szerintük.
A gond az, hogy én lazának érzem a futóművet, csak nem tudom, hogy mi a laza, a lengéscsillapító, a rugó vagy a futómű egyéb alkatrészei, mint pl. a gumiszilentek.
Hónapok óta tanakodom azon, hogy veszek a gyári lengéscsillapító helyett egy KONI FSD (karaszy.hu/news_details/15/koni_fsd_lengescsillapitok) szettet, de őszintén szólva nem vagyok meggyőződve arról hogy ettől megjavul a "lazaság", ill. attól is tartok, hogy nem okozok-e nagyobb bajt a rendszerben azzal, ha megváltoztatom az egyik alkatrészt anélkül, hogy a többit (rugót, stabrudat, szilenteket, stb) nem hangolnám össze vele.
Szerinted van értelme a gyári gátló lecserélésére egy más karakterisztikájúra?

dr. trafik nomac 2011.01.03. 19:28:24

@fandrew: Anno csak felmeresnel a lengescsillapitot kihoztak 70% felettinek mindet, de egy rakat vacak volt az osszes, kicsereltem ujakra, raadasul eleg jo fajtakra, es meglepeteskent majdnem ugyanannyi let a muszakin is az ertek, a kocsi persze sokkal jobb lett. Eleg fura ez a meres, ami azt illeti.

freewill 2011.01.03. 19:29:48

Nagyon jó a cikk,a jövőben érdekelne,hogy miként állítják a rugó-gátló összepárpsításával az autók tervezésekor,hogy kényelmesebb vagy feszesebb legyen.Az a tapasztalatom és a TC-s tesztelők is írják,hogy mostanában az autók többségét betonkemény futóművel szerelik,márványkemény szilentekkel.Ez miért jó,gyakorlatilag a rengeteg felütés ,rázás még a sofőrt is frusztrálttá teszi és hamarabb tönkremegy minden alkatrész.

lwl (törölt) 2011.01.03. 19:31:20

@Crazy Kid: Ez mar marha regi, 2004:
www.atzonline.de/Aktuell/Nachrichten/1/4900/Hi-Fi-Spezialist-Bose-entwickelt-aktives-Fahrwerk.html

Ezekbol 12 egy tucat, par evente van 1-1 ilyen lufi (42 Voltos fedelzeti halozat, DAB, MD es tsai), aminel mindenki meg van gyozodve, hogy ez lesz a jovo, aztan hirtelen nagy csend lesz.

lwl (törölt) 2011.01.03. 19:47:55

@BOSCHtechnikus: Azok azert buktak meg, mert a rugostagok tomege darabonkent bo egy kiloval emelkedett (tekercsek, magneses mag, fempor), es magasabb homersekleten dramai modon csokkent ennek a specialis olajnak a viszkozitasa (felere), ami a csillapitoero 25-30%os beszakadasat vonta maga utan.

Kiswallace 2011.01.03. 19:48:58

Nagyon jó írás.
El lehetne menni a hidropneumatikus felfüggesztés irányába, engem az is nagyon érdekelne.

Egyébként a Citroën is készített kanyarban is stabil autót Xantia Activa néven. Íme a működéséről a videó:
www.youtube.com/watch?v=H3YxqjD8Rh4
És így néz ki menet közben belülről:
www.youtube.com/watch?v=2v1CF_fY4nE

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.01.03. 19:51:51

@akira2:

Ilyenkor hasznos elmenni egy olyan autószervizbe, ahol van futómű rángatópad. Ráállsz, a szaki alámegy a lámpával az aknába, bekapcsolja a rángatást, és kb. 5 perc alatt kiderül, mi lóg és hol.

Amikor nekem kellett, 2-3e Ft volt. Csinálják vizsgára felkészítés/átnézés részeként is.

Merida001 2011.01.03. 19:53:14

A cikkben íródott:
Bevett gyakorlat, hogy a súlypont mélyebbre helyezésével érvelve, vagy egyszerűen érvelés nélkül kivágnak a gyári rugóból, vagy rövidebb, erősebb rugóra cserélik, úgy, hogy minden mást meghagynak változatlanul. Igazából nincs baj a szolid ültetéssel, ha nem veszít annyit az autó a szabad magasságából, hogy egy fekvőrendőrön sem bír már átmenni; a gond az, hogy a gyári lengéscsillapító nem tudja ellensúlyozni a nagyobb rugóerőt. Ez egészen jellegzetes, pattogó kasztnit eredményez, amit sokan az ültetőrugó kellemetlen velejárójának tartanak, pedig csak a tapadás romlásának a jele.

Személyes tapasztalatom, hogy a gyári lengéscsillapító is cserélve lett komplett szettben a rugóval együtt a "tuning" lengéscsillapító és rugór szettjére, de ugyan úgy jelentkezik ez az említett pattogó érzés...
Mi ennek a műszaki oka? Jó tudom, hogy kemény lett a futómű így és az utak állapota is adott...

lwl (törölt) 2011.01.03. 19:54:36

@fandrew: Ertelemszeruen nem meri neked ingyen a Dekra, mert a HU csak vizualis vizsgalatot ir elo. De ha mehfizeted, mernek azok neked barmit, meg a forgalmidba is bejegyzik:
www.dekra.de/de/aenderungsabnahmen

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.01.03. 19:56:50

@Kiswallace:

Az Activa lényege, hogy pici akármik a stabilizátorral visszahúzzák a kasznit függőlegesbe. Nincs egyetlen stabilizátor rúd, hanem két félrúd, közötte hidraulikus cucc elektronikus vezérléssel. Aktuátor, érzékelők.

lwl (törölt) 2011.01.03. 19:58:55

@akira2: Es miert nem teszel bele gyari M futomuvet proszto barkacsolas helyett?

Kiswallace 2011.01.03. 19:59:38

@bervas:
Ez igaz, de az eredmény látványos :)

akira2 2011.01.03. 20:04:33

@lwl:
Kapásból azt akartam, de egyetlen egy szervíz nem tudja megmondani, hogy pontosan mely alkatrészeket kellene cserélni. A számítógépük, csupán a BMW performance csomagot adja föl, az pedig túl kemény, az nem kell. M csomag jó lenne... :)

akira2 2011.01.03. 20:07:10

@bervas:

Mefrángatták több szervízben is, hogy tökéletes. Szerintem pedig nem az, valami, valahol lóg, de nem képesek diagnosztizálni, hogy mi és hol... :(

Amúgy pedig szerintem nincs a rázópad, amely úgy meg tudná rángatni álló helyzetben, mint amilyen erők hatnak az alkatrészre menet közben, kanyarban...

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.01.03. 20:12:33

@akira2:

A rángatópad (spieldetektor) szét-össze rángatja a kerekeket, egyszerre. Nem a lengéscsillapító rázópadra gondoltam.

Kezedbe a lámpa, és alámész a kocsinak a rángatópadon. Más megoldás nincs.

Ha semmi látható gond, akkor játszol a gumiabroncs fajtájával, nyomásával.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 20:13:04

A puha rugó - kemény gátló gondolathoz annyit azért hozzáfűznék, hogy amit írsz, hogy leül az autó, az gondolom csak rettentő extrém esetben fordul elő.
Mert minálunk, terepjáristáknál az az alapelv, hogy a jó terepjáró puha rugókkal, ámde bivaly gátlókkal bírjon, így a puha rugók miatt könnyedén fog "nagyot lépkedni" (hiszen egy betonkemény rugónak a kirugózáshoz már előfordul, hogy nem elég a futómű tömege, így egy puhább, de ugyanolyan hosszú rugóval nagyobb rugóút lehetséges), a kemény gátlóval pedig rossz földúton is nagy tempót lehet majd haladni biztonságosan. Persze nyilván nem extrém puha rugókra kell gondolni, sőt itt inkább arról van szó, hogy a terepjáró emelését nem betonkemény rugókkal illik megoldani (ami ugye azér emel, mert amikor rárakjuk az autót, akkor ugyanazon tömeg alatt kevésbé ül össze), hanem nagyjából a gyári rugóállandót megtartva, hosszabb, több menetű rugót alkalmazva, a gátló meg legyen nyugodtan keményebb (és hosszabb).

Más:
András, olyasmiben tudsz esetleg irányadó gondolatokat mondani, hogy mit, hogyan kéne tervezni, ha egy terepjáró merevhidas futóműve egyszercsak a gyárinál kétszer nehezebb lesz, míg a fölötte lévő bódé tömege nem változik?
Szóval rugózott-rugózatlan tömegek aránya druván romlani fog.
(a felgumizva kb 250kg-os hidakból egyszercsak lesz felgumizva 450-500kg-os híd... ... aki ismer, úgyis tudja, mit fogalmazok épp meg virágnyelven). :)
Gondolom rugó legyen minél puhább, hogy könnyedén jöjjön felfelé a mocsoknehéz futómű a huplikon (azaz hogy minél kevésbé üsse-vágja a fölötte lévő kasztnit), míg a gátló legyen iszonyú kemény, hogy a rettenetes rugózatlan tömeget a helyén is tartsuk azért...
Jó az irányelv?

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.01.03. 20:15:02

@lwl: 92-ben csináltam parasztbilsteint, motorolajat öntöttem a Zsiga gátlóiba, az is szaggatta a tornyot.
@fandrew: Annyit még a fönti okfejtésemhez, hogy a lengéscsillapító mérőpad motorja egy lendkereket is forgat a méréskor, és amikor a motor "elengedi", a lengéscsillapító fékezőhatása is szerepet játszik a kiértékelésben, ugyanakkor az, hogy mennyire "pattog" el a kerék (maradék talperő).

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 20:15:37

@Tie: (Ja, azzal ne foglalkozz, hogy a borzalmasan nehéz futóművet mi fogja a helyén tartani a puha rugókkal akkor, amikor LEFELÉ akar zuhanni - pl. ugratás közben, az ugyanis a pofonnál is egyszerűbb. Baromi erős hevederek, amikkel a hidak az alvázhoz vannak kikötve, így megszabva a futómű alsó végállását)

ChPh 2011.01.03. 20:16:08

@Tie: Akkor már lehetne egy fix vasbetondarab is, nem?
Inkább a megfelelő párosítás a lényeg, sőt, akár lehet progresszív rugót is betenni. Bár tény, én nem terepezek :D

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.01.03. 20:16:37

@akira2: Bármelyik műszaki vizsgás helyen van az, amiről a bervas mesélt.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 20:19:40

@ChPh: Nyilvánvalóan nem lehet fix vasbetondarab, ugyanis a terepjárózás lényege az, hogy minél NAGYOBB legyen a rugóút, azaz minél nagyobb távolság legyen a futómű velső, és alsó végállása között. Tudod, ez pont nem az a stílus, mint az ültetett verdák, ahol a rugóút 2 centi lesz, oszt legfeljebb meglóg a kerék, amikor a padkára feláll... itt 60-80 centis rugóutakról beszélgetünk.

Aminél nincs is kérdés, ugyanis a rugók és a gátlók tekintetében ezügyben semmi más nem számít, mint a szerkezet mechanikai hossza.
Ami kérdés, az az erők méretezése, azaz egy 2300kg-os kasztni alatt hogyan tudunk legalább egy kicsit is vállalható rugózási "konfortot" elérni egy mindenestül 8-900kg-os futóművel. Ami, nyilvánvalóan rettentő nehéz a 2300kg-os rugózott tömeghez képest.

Az, hogy a rugók, meg a gátlók milyen hosszúak, az ebben a témában irreleváns.

fandrew 2011.01.03. 20:21:36

@lwl: Mivel az autó gyári, ezt fel sem ajánlották. Gondolom azért, mert engem nem az érdekel, street legal-e a kocsi, hanem hogy a gyári értékekhez képest mennyit amortizálódott tankcsapdafalván.

Az eddigiek alapján ezt csak a gátló kiszerelésével lehet megmondani, úgyhogy majd ha magától előad egy lowrider bounce-t, akkor kicserélem. :)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 20:22:43

@Tie: "konfort"... BAROM.
Szóval komfort.

lwl (törölt) 2011.01.03. 20:24:39

@akira2: Nem kell Perf csomag, nyugi. Minden markaszerviz megmondja neked alvazszam alapjan. Rugoknal figyelj oda, hogy mit rendelnek, mert ezeknel az autoknal a rugokat mar szamoltatni kell, modell, motorizaltsag, es felszereltseg fuggvenyeben - es ha erre nem hivjak fel a figyelmedet, nyugodtan hagyd ott oket, mert nem tudjak mit csinalnak.

lwl (törölt) 2011.01.03. 20:31:19

@fandrew: Nem kell kifizetned egy komplett Gutachten-t, ha nem akarsz (felesleges, ha gyari allapotu az autod), egyszeru mereseket is elvegeznek neked.

l69 2011.01.03. 20:33:50

@bervas: Ha nem csak szét és össze rángtod, hanem kézifék behuz, lábfék kitámaszt, rángatópaddal előre és hátra mozgatva a futóművet még érdekesebb dolgokat is észre lehet venni.

ChPh 2011.01.03. 20:35:45

@Tie: nyilván a betonkemény dolgot a gátlóra magára értettem :D

Azért figyelembe kell venni a kereszt lengőkarokat is, azok is tartják kereket, csillapítják a rugózást ;)

akira2 2011.01.03. 20:38:05

@lwl:

Nem is akartam Perf csomagot, így ezügyben semmi izgalom... :)
Az izgalom ott van, hogy hiába ütik be a BMW szervíz számítógépébe az alvázszámot, nem adja ki ehhez az M-es futómű-upgrade alkatrészösszeállítását. De még a sportos futóműbeállításét sem. Az extralistán ugyanis - az alapon kívül - még kétféle futóműszett van, ha újonnan rendeled, az egyik a sportos futóműbeállítás százezerért, a másik viszont a M-es szett egy milláért.

A gondom az, hogy ha az első tulaj nem rendelte bele egyiket sem, és én utólag akarnám valamelyiket, akkor a szakszervíz nem tudja, hogy mi a különbség a kettő között (bár sejti), azt meg egyáltalán nem tudja, hogy milyen alkatrészeket kellene kicserélni hozzá. Rugó? Gátló? Stabrúd? Szilentek?

ChPh 2011.01.03. 20:40:18

@akira2: nyugi, tudja a gyár/szakszervíz

és egy M-es futóműhöz, igen, mindent cserélni kell :D

legalább is, ha tényleg M-est akar és nem M gátlót, M rugóval :D

Stump András 2011.01.03. 20:40:29

@werebpecs: Küldj egy privát mailt, légy szíves. Megbeszéljük.

Macskavirág 2011.01.03. 20:43:00

@BOSCHtechnikus: egy kicsit kiegészíteném, ha megengeded.

Talperő vizsgálatnál állandó amplitúdójú, a mérés kezdetén 24 Hz-es frekvenciával gerjesztik a futóművet a rázótalp segítségével. Mérés közben mérik a rázótalp függőleges terhelését, miközben a gerjesztőfrekvenciát fokozatosan nullára csökkentik (az amplitúdó állandó marad). Mivel a hagyományos tekercsrugós futóművek (MacPherson, kettős keresztlengőkaros stb.) önfrekvenciája rendszerint 14-18 Hz körüli, így mikor a gerjesztőfrekvencia eléri (lecsökken) ezt az értéket, a futóműben öngerjesztés lép fel. Ha a maradó talpterhelés 60% feletti, akkor eszerint a vizsgálati módszer szerint az adott lengéscsillapító megfelelő (gyakorlatban már nem biztos... szakmai körökben megoszlanak erről a mérési eljárásról a vélemények). Fontos az is, hogy azonos tengelyen lévő kerekek vizsgálati eredményei nem térhetnek el egymástól 25%-nál nagyobb mértékben.

fandrew 2011.01.03. 20:44:42

@lwl: Na jó, de nekem nem egyszerű mérés kell, hanem tudni szeretném, _mennyire_ ment eddig tropára a gátlóm. Meg lehet ezt mondani? Mert nekem az eddigiekből az jött le, hogy nem.

Szaladtam már bele kitáblázatlan útfelújításba, elég nagyot szólt az eleje. Nem tudom, mit számít 60 ezer magyar kilométer a kocsimnak, érezni nem érzek különbséget. Az is lehet, hogy semmi baja. Igazából addig foglalkoztatott igazán a kérdés, amíg hittem a magyar mérésnek...

Stump András 2011.01.03. 20:45:04

@P12_dCi: Ha ezt komolyan kérded, nagyjából azt tudom válaszolni, hogy eléggé rossznak kell lennie a lengéscsillapítónak ahhoz, hogy érezhetően befolyásolja a kanyarsebességet.

garal 2011.01.03. 20:46:16

Sziasztok!

Engem a cikknek az ültetésről szóló része érdekelne.
Nekem egy Saxo VTS-em van és került bele egy komplett fix KONI futómű szett (3cm-es ültetés + lengéscsillapítók). Most volt vizsgán az autó és meglepve tapasztaltam, hogy a fél éves szerintem nem "gagyi" szettem elől 82%-ot hátul 28%-ot teljesített. Ez miért van? Hátul a torziós rugó is be lett állítva, szilentek cserélve, futómű beállítva!

üdv: GaraL

Stump András 2011.01.03. 20:48:57

@akira2: Azt javasolnám, nézesd át az autót, nehogy más futómű gondja legyen. Az E92 nem az a kifejezetten lágy autó. Esetleg próbáld ki egy márkatársadét, azt is lágynak érzed-e. Ha igen, lehet, hogy neked találták ki a Koni szettet. Azokat úgy fejlesztik, hogy illeszkedjen a többi futóműalkatrészhez, nem kell aggódni.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2011.01.03. 20:51:22

@ChPh: Átlag Audi A4 (01-) nálunk... Merci felni (meg ne kérdezd, miért), vasig ültetve. Csak azt tudnám, hogyan megy át NCT-n.

1.
img5.imagebanana.com/img/u3jjnyf5/Photo0187.jpg
img5.imagebanana.com/img/g5nkgmno/Photo0188.jpg

2.
img5.imagebanana.com/img/u26eolku/Photo0221.jpg
img5.imagebanana.com/img/awdusr8f/Photo0222.jpg

és még vagy 5 másik szaladgál csak itt a városkában belőle ugyanilyen konfigurációval.

Stump András 2011.01.03. 20:54:16

@Merida001: Van azért különbség pattogás és pattogás között. Baromi nehéz leírni, de meg fogom próbálni.
Az említett tuningszett vagy nem megfelelően hangolt, vagy annyira kemény, hogy a kaszni dobálását érezni kellemetlennek.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 20:55:21

@ChPh: Merevhíd, kerekenként egy-egy hosszlengőkar. Semmi más.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 20:57:28

@Tie: És a lengőkarok nem csillapítanak semmit sem. Maximum a szilentek, de az meg elenyészően kis erő egy 2-400kg-os futómű esetében.

ChPh 2011.01.03. 21:00:22

@Tie: ja, igaz, terep, pedig már megszokhattam volna tőled :D

akira2 2011.01.03. 21:00:52

@ChPh:

Nem, sajnos nem tudja. Én próbáltam háromban is, egyikben sem tudták. Te próbáltál már E90/91/92-ben alapfutóművet M-esre cserélni? Ha igen, és sikerült, áruld el nekem is.

Azt sem tudják, elég-e a gátló/rugó/stabrúd cseréje, vagy még más alkatrészeket is cserélni kellene-e, mint pl. lengőkarok, szilentek...

ChPh 2011.01.03. 21:01:25

@KuKori: nem kérdezem, mert tudom, egyesek ezt hívják cultnak, amúgy meg aki rendes ültetéseket akarnak, annak ott van wörthersee-i találkozó :D

Stump András 2011.01.03. 21:01:42

@Tie: Na, a terepezés megint más téma. Okos helyről jön az infó, hogy az erős csillapítás, relatív gyenge rugó a megfelelő, de ebben az esetben oda-vissza erősen kell csillapítania a gátlónak. Összenyomáskor kicsit átveszi a rugó szerepét is. Ezt nagyon jól tudják például az egycsövesek.
A nehéz hídhoz pedig nem feltétlenül a nagyon szigorú gátlót javasolnám, hanem egyrészt progresszív karakterisztikát, másrészt sok olajat. Az lesz a legnagyobb bajod, hogy elmelegszik a gátló, annyi energiát kell elnyelnie. Jöhet oldalanként két csillapító vagy külső tartály, esetleg mindkettő.

ChPh 2011.01.03. 21:02:33

@akira2: nem, e90-ben nem, de ha ennyire béna helyen jártál, akkor adhatok pár címet, ahol értenek is a BMW-hez :)

lwl (törölt) 2011.01.03. 21:07:05

@akira2: A sportos futomubeallitas emlekeim szerint csak mas stabirudat es rugokat takar, az M futomu viszont egy komplett futomucsomag, stabirudakkal, rugokkal, szilentekkel, lengescsillapitokkal, es programozni is kell a DSC miatt, tehat a durva arkulonbseg nem veletlen.

Hogy melyik futomuvarianshoz mely komponenseket kell megrendelni, azt tudniuk kell, mert az alkatreszkatalogusban mindig szurhetsz egy-egy komponenscsoportot felszereltseg szerint. Hogy miert allitjak, hogy ok ezt nem tudjak, szamomra rejtely.

Az, hogy a gyar nem ragja meg a kajat nekik elore, es teszi a szajukba egy kit formajaban, messze nem jelenti azt, hogy nem lehet egy adott felszereltseget legalisan, korrekt es szakszeru modon utolag betenni, csak rendszerint tobb munkaval jar (olvasas, gondolkodas, esetleg plusz alkatreszek).

Nem tudom az interneten keresztul megallapitani, hogy mi tortent a szervizben, de szerintem vagy egy ujonc munkafelvevot fogtal ki, vagy nem akarnak plusz munkaorakat invesztalni olyasmibe, amit aztan nem tudnak kompletten kiszamlazni neked.

P12_dCi 2011.01.03. 21:12:54

@Stump András: Komolyan kérdeztem, de akkor ezek szerint a Primera P12 futóműve ilyen xar, nem a gátló a rossz.

akira2 2011.01.03. 21:13:11

@Stump András:

Átnézettem, többször is, kicseréltettem már az első támasztó lengőkar szilentjét, az oldalsó lengőkart kompletten, a stabrudakat összekötő "kutyacsontot", de még mindig laza. Nem puha, laza. Olyan, mintha lazák lennének az "ízületeid'. Néha koppan, zörög a keresztbordákon, ahelyett, hogy csak tompa dübbenést hallanék. Nem szereti a forszírozott menetet. :( Nem őrült hajtást, csak egy kis sportosságot kivánnék tőle.

Próbáltam már ugyanilyen alapfutóműves autót, az kb. annyival keményebb, feszesebb volt, mint amennyivel keményebb annál egy M-es futóművel szerelt változat.

A gyári 17-es felnivel és a Conti 810S-es BMW-re készült, csillagos gumival ugyanolyan rossz, mint a nyári 18-as M-es kerékkel, Pirelli PZero-val. Sőt, ez utóbbival mintha még stabilabb lenne...

Ki kellene próbálnod, mert más futóműspecialisták sem tudták megállapítani, hogy mi a gond...

akira2 2011.01.03. 21:15:00

@ChPh:

Várom a címeket... :)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 21:16:14

@Stump András: A kűlső tartályos gátló nem ismeretlen dolog, a duplázás sem.
Elöl a 250kg-os híd fölött most is duplázva van, de a gyári olajos. Ez így bőven elég.
A duplanehéz futőműhöz vajon elég lehet két-két komolyabb, eleve keményebb kűlső tartályos gátló? Jókat bírok kérdezni, mi? :)

Azzal tisztában vagyok, hogy képtelenség lesz akár csak a közelébe érni az eredeti rugózási karakterisztikának ennyire eldurvult rugózott-rugózatlan tömegarányokkal, de azért az mindenképp cél, hogy relatíve használható maradjon az autó aszfalton mondjuk 80km/h tempóig anélkül, hogy leesünk az útról, illetve hogy porrátörnek a csontjaink a borzalmas nehéz futómű ütéseitől. :)

nikó 78 2011.01.03. 21:16:53

A leírtak szerint, a gázosban is olaj végzi a munka oroszlánrészét. Saját tapasztalatom szerint,a gázos sokkal harmonikusabban viselkedik,tök mindegy milyen idő van. -20-ban ugyanazt csinálja, mint +30-ban,viszont amikor hagyományos volt a kocsiban érezhetően felkeményedett hideg időben.

akira2 2011.01.03. 21:18:52

@lwl:

Ne nekem mond, hogy mi a különbség a sportos futóműbeállítás és az M-futóműcsomag között - én tudom. A szervízben nem tudják. És nem egyszer kérdeztem, nem egy szervízben, és nem egy munkafelvevőtől/raktárostól...

Már azon tanakodtam, hogy elviszem Bécsbe vagy Münchenbe, ott talán nem esnek kétségbe attól, ha le akarom cserélni a futóművet... :)

lwl (törölt) 2011.01.03. 21:22:31

@fandrew: Az ADAC es a GTÜ is vallal ilyesmit, kerdezd meg oket.

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.01.03. 21:22:49

@Macskavirág: Köszönöm!
Régen azt hiszem a Boge féle módszer volt, kör alakú papírra rajzolt a gátlópad...ha meg rossz volt, csinálhattuk kézzel, hagyis tollal rajzoltuk a csillapítást.

ChPh 2011.01.03. 21:23:47

@akira2: oké, összeszedem neked a legjobbakat, legkésőbb holnap elküldöm őket, úgy jó?

Stump András 2011.01.03. 21:24:34

@akira2: Ha egy másik alapfutóműves autó ennyivel jobb a tiednél, akkor márpedig hibát kell keresni. Nem idegesíteni akarlak, de ha már ennyi kört futottál, akkor ez valami aljas dolog lesz, egy kilágyult szilent, vagy hasonló. Lehet az is persze, hogy simán elkopott a lengéscsillapítód, azt is meg lehet méretni rendesen, csak ki kell szerelni. Van egy-két felújító műhely, Pesten is, ahol meg tudják ezt csinálni, ha kifejezetten kéred. Reklámozni nem akarok, úgyis megtalálod őket.

Stump András 2011.01.03. 21:29:20

@Tie: Sejtem én, hogy miben sántikáltok, ilyen extrém témába nem is akarnék beleugatni. Szerintem vannak fórumok, ahol mások már élőben tapasztalták a te esetedet, és feltehetően találtak rá megoldást is. Az én javaslatom mindenképpen a lehető legtöbb olaj egy masszív egycsöves rendszerben.

Stump András 2011.01.03. 21:30:31

@nikó 78: Valószínűleg az új gázos lengéscsillapítódban jobb minőségű az olaj, kevésbé változik a viszkozitása hőmérséklettől függően.

Alf (törölt) 2011.01.03. 21:34:45

@bervas: köszi, én tudom, hogy hogyan működik, csak cikk is lehetne róla, szerintem nagyon sokan nem tudják ma sem, hogy pontosan hogyan is működik. De egyszerre ez egy kicsit talán sok lenne :)

Főleg az új hydractive, meg hasonlók, ahol kis elektromosan vezérelt lapok zárják az olaj útját a másodperc törtrésze alatt- na ezt még én se vágom.

ramirez7788 2011.01.03. 21:38:56

Annó egy másik autós weboldalon (startmagazin?) volt egy cikksorozat a futómű tuningról és az eszetlen ültetésről. Ott a forgáspont és a tömegközéppont közti távolsággal (erőkar) magyarázták a rosszul ületett autó hátrányait. Jó kis cikk volt, csak nem találom. :(

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 21:40:09

@Stump András: Egészen konkrétan az lesz, hogy a Range hídjait kicseréljük a kis unimog hídjaira (ami önmagában kb olyan nehéz, mint a Range híd 32"-os gumival), és a mog hidakon 44" átmérőjű gumik lesznek (18"-as felnin). Konkrétan a Gaz66 1100mm-es terepgumijai...

lwl (törölt) 2011.01.03. 21:46:53

@akira2: Perf eseten viszont csak egy elso stabirudat es 4 uj lengescsillapitot kapsz, rugokat nem, es nem kell sem szamoltatni, sem programozni. Az egy jo kompromisszum lehet, es ha jol ertem, te is valami hasonloban gondolkodtal.

Stump András 2011.01.03. 21:48:19

@Tie: Nem is tudom, valamiért egyből a bigfootozás jutott eszembe a vázolt problémáról... Azok a srácok odaát szerintem hasonló problémákkal küszködnek, mint ti. A helyetekben körülnéznék az amerikai beszállítók katalógusaiban, de gondolom, ezzel nem mondok nagy újdonságot.

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2011.01.03. 21:51:38

@Tie: Egy triál gép épül itten kéremszépen? :)

lally 2011.01.03. 21:53:55

@Tie: Felmászólétra is lesz? :)))

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 22:05:40

@Asszeretnémondani: 110cm-es kerekekkel, 275cm-es tengelytávval, és 3300kg önsúllyal ez alkalmatlan lesz triálra.
Trophy-ra szintén, hiszen nagy tempót épp a fent tárgyalt kérdések miatt nem fog menni.
Igazándiból beskatulyázhatatlan rém lesz, ami arra lesz alkalmas, hogy eszetlen módon "kirándulni" nagyjából bármilyen terepakadályon át, illetvr hogy orcarezzenés nélkül húzzon ki árokból kamiont. :)

Esetleg még Ladoga Trophy jellegű offroadozás... :)

Macskavirág 2011.01.03. 22:06:58

@BOSCHtechnikus: igen, régebben a Boge volt érvényben, manapság a maradék keréktalperőt mérő EuSAMA eljárás az irányadó. Bogénél a kördiagramon felvett legnagyobb mért amplitúdót viszonyították a megengedett értékhez.

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2011.01.03. 22:11:03

@Tie: Jól van, te már így maradsz! :)) Azért majd mutasd meg, ha kész!:)

Jamci 2011.01.03. 22:13:40

Xantia Activa-hoz tán ez egy jó demonstráló videó:
www.youtube.com/watch?v=09-C33SrJi8&feature=fvw

h4z4rd 2011.01.03. 22:19:00

@Tie: Ezt a mutatványt, amire vágysz, egy Unimog alapból tudja, nem?
Ne vedd ki alóla a hidakat és kövess el velük vérfertőzést, hanem használd, ahogy van. Hm? ;)

h4z4rd 2011.01.03. 22:22:06

Amúgy hálás vagyok a cikkért, azt gondolom -főleg, ha lesz folytatása-, hogy hiánypótló.

Aztán tovább a futóműgeometriák misztikus világába...
www.daxcars.co.uk/images/CC&AR-1.jpg

akira2 2011.01.03. 22:29:59

@Stump András:

Köszi, ez jó hír, mert én is arra gondoltam, hogy valami más nem stimmel, addig nem akartam semmi futóműtuningot, amíg a hiba meg nem oldódik. ChPh már küldött kontaktot, talán ők megmondják, mit kell tennem...

A felújítóműhely megvan, tőlük tudok az fsd-ről is.

akira2 2011.01.03. 22:36:58

@lwl:

De sajnos rugókat is, és az M-es 1,5 cm-nél nagyobb ültetést, ezt ezért el is vetettem, mint lehetséges megoldást.

www.bmw.de/de/de/owners/accessories/accessoryfinder/finder.html?pgDsId=224

nikó 78 2011.01.03. 22:41:43

@Stump András: Köszönöm.Valószínüleg igazad van.(kayaba)

brain drain 2011.01.03. 22:48:51

Végre valami félszakmai cucc a sok limonádéanyag között, mindig öröm egy szakember véleményét olvasni... Jó lenne, ha a TC ebbe (németes vonal) az irányba mozdulna el, több elemzés, több teszt, minőségibb anyagok. Stump ne adj lejjebb a minőségből/szakmából, további sok sikert.

Érdekelne a véleményed, pl ha egy autó a maximális terhelésen van (jól meg van megpakolva), vagy egy picit afelett, ami már már a gumibakon ülést jelenti, nem hosszú ideig (pár nap éjjel-nappal), kis sebességgel közlekedve, pár napig, mennyiben károsítja ezeket az alkatrészeket, illetve mást? Üdv.

Rocko- 2011.01.03. 23:04:26

@Tie: "aki ismer, úgyis tudja, mit fogalmazok épp meg virágnyelven)"
az agybajodat. :DDDDDD

Stump András 2011.01.03. 23:04:59

@brain drain: Mivel seftelsz? :-) De komolyan: A józan ész határain belül nem kellene, hogy baj legyen. Tíz-húsz százalék ráhagyás szokott lenni minden autóalkatrész méretezésénél. De ha az autó már a gumibakokon ül, az annál több. Persze a lengéscsillapító és a rugó is nyüstölve lesz, de a lengőkarokért, fékekért, gumikért jobban aggódnék. Ha igazán aggódós lennék...

Eliot Vance 2011.01.03. 23:08:28

Kedves András!
Tetszett a cikk, új ismereteket is adott. A folytatás mikor következik? A cikkben említed az "egycsöves" rendszereket, majd később nem írsz róla. Ugyancsak hasznos ismereteket adna, ha a mostanában terjedő állítható karakterisztkájú lengéscsillapítókról írnál. Üdv.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.03. 23:11:18

@Crazy Kid: Ezt a videót még sosem láttam, bekakáltam:))

Rocko- 2011.01.03. 23:18:19

sziasztok!

a miautónkban a Berva Finommechanikai Rt. gátlója van bent. szerintetek érdemes cserélni KONI-ra?

üdv!

lwl (törölt) 2011.01.03. 23:25:15

@akira2: Hidd el, hogy nem:
accessories.bmw.de/internet_bmw/servlet/navigateDetails.do?language=de&nscId=1005&localePath=/DE/de&ts=1294093320959&from=2&fromList=true&nav=8&absoluteNav=2
"Die straff konzipierten Stoßdämpfer, Federbeine und Stabilisatoren sind für eine besonders sportliche Fahrweise ausgelegt"

Az, hogy a kepen egy sargara festett rugo van, az egy dolog. Ennyi az egesz kit:
img819.imageshack.us/img819/1931/screenshot20110103at112.jpg

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.03. 23:30:12

@h4z4rd: Nem. Nincs benne automata váltó, 200 lovas V8, kényelem, stb.

Operator 2011.01.03. 23:33:12

Kedves András,

nagyon tetszett a cikk. Számomra pont az ilyen írásoktól válhat egy ilyen hely igazi autós "műhellyé".

Mert nyilván szükség van a "487 l-es csomagtér a kategóriájában épp csak átlagosnak mondható" vagy "kevés a vezető körüli rakodóhely" esetleg "kopogósan kemény a műszerfal felső része" jellegű autós bulvárra is, de jó, ha az ember olykor valami igazit, valami valóban az autózásról szóló ismeretet is kap.

Köszönöm

Kisbuszos 2011.01.03. 23:33:32

Az én autómnál nem mérik műszakin a lengéscsillapítást. M2 (busz)járműkategóriában vagyok(asia hi-topic)kérdeztem h mért nem, azt mondta a vizsgabiztos h nem kell. Az a vicces h ez az autó van 3-6 12-15 személyes változatokban. Ha 3 vagy 6 személyes lenne akkor mérnék. Hiába méricskélik a féket, ha nincs a kerék az úton ez sem áll meg. Amúgy mindig kérem külön a mérést, de ha azon nem felelne meg akkor sem húznak meg, de vizsga után természetesen cserélném.

akira2 2011.01.03. 23:45:10

@lwl:

Hát, azért ez nem csupán "egy dolog", ez így elég félrevezető, nem csoda, ha a szerviz sem tudja, hogy pontosan melyik szettben mi van benne...

Tényleg röhej, hogy a performance futóműkit-et egy sárga rugóval jeleníti meg a BMW a honlapján, miközben épp a rugó nincs benne a kit-ben... :)

De most akkor szerinted, ha az M-es futóműben a rugó keményebb, mint az Perf csomagban az alaprugó, akkor melyik lehet a keményebb?

Stump András 2011.01.03. 23:46:46

@Tie: A videó nagyon rendben van, minden tiszteletem a srácoké, de valljuk be, messze van a puha rugó, feszes gátló párostól...
Ez inkább olyan: www.youtube.com/watch?v=9EkHXdARgBw
Pedig nem vagyok se Robby Gordon, se a Hummer rajongója, de ennek a gépnek a futóműve nagyon el van találva.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.03. 23:49:09

@Tie: Na jó, de ez nem tud magától, sík terepen átugratni egy lécet.
Mondjuk elég látványosan nem csinál semmit a kasztni.
Ami pedig az Unimogra átnyergelést illeti: tessék az Uni alvázra egy Range kasztnit dobni, a V8 átültetése igazán semmiség, és voilá, meg is vagy. Bár szerintem sokkal menőbb dolog egy Unimoggal munkába járni. Hátra hőszigetelt doboz, bele vízágy, diszkógömb, miazmás. Rögtön kényelmesebb lenne, mint egy nyűves Range:))

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2011.01.03. 23:50:47

Olyat láttatok már, hogy befagy a gátló?
Én egyszer már láttam olyat, hogy annyira szét volt kopva, hogy víz folyt bele, ami megfagyott. Mereven kitámasztott.

JmOS 2011.01.03. 23:53:23

Bocs, a trollkodásért, de:

Aki nem akar "értékes" másodperceket "ráverni" a másikra, aki nem Budapesten lakik és valaha volt műszaki a kocsiján, annak tapasztalataim szerint esélye SINCS észrevenni hogy milyen lengéscsillapító van a kocsijában...

Aki pedig igen, az legyenmá' kedves PÁLYÁRA menni! :-/
Nem vicces. Tele vannak az utak önjelölt agresszív versenyzőkkel :(

Rocko- 2011.01.03. 23:59:32

@streetsta: Rumimog. RangeMog. UniRover.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.04. 00:02:00

@streetsta: Átugratni a lécen? Minek? Átmegyünk rajta, oszt jónapot.
Jóhogynemmán légpárnással mennyek terepre, nehogy hozzáérjünk az úthoz. :)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.01.04. 00:08:19

@Stump András:
Persze, egész más a cél. Azzal a 90es defivel nem kezdenek triálozni, az tereprali-autó. A puha rugó - kemény gátló az az allrounder megoldás, amivel lehet aztán a bányában is bohóckodni bazinagy rugóutakkal lépkedve, és a földúton se jön zavarba 60-80km/h-ig.
A dakar autók megint egész más történetet adnak. Láthatod, tavaly is mennyit szoptak az andokban vagy hol. Egyszerűen a sivatagi száguldozás nagyon nem ugyanazt követeli meg, mint amit az ottani utak, saras dágványok.

akira2 2011.01.04. 00:08:34

@lwl:

Na, akkopr ezt olvasd el:

www.bmw.hu/hu_rb/hu/owners/accessories/finder.html?pgDsId=224

idézem:

"BMW Performance futómű*
A kemény hangolású lengéscsillapítók, rugók és stabilizátorok a különösen sportos vezetési stílus partnerei."

No, akkor most kinek van igaza? :-D

brain drain 2011.01.04. 00:41:32

@Stump András: Semmi extra, most már az EU-ban vagyunk, legalábbis elvileg :Đ Egy Úr vagy, hogy mindenkinek válaszolsz, előbb-utóbb úgy is elfáradsz, máskor megpróbálok értelmesebb kérdést feltenni :)

fandrew 2011.01.04. 05:44:57

@akira2: szerintem arra gondoltak, hogy a lengéscsillapító keményre hangolja a rugódat. :D

Ha jól értelmeztem, lwl a gyári katalógusból küldött egy screenshot-ot, ami elég meggyőző a weboldal marketingszövegeihez képest.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.01.04. 07:02:24

Rendes autóban ilyen alkatrész nincs.

Epercsibe 2011.01.04. 08:11:23

@akira2: szia Akira,

a kormányműved nincs kikopva ? Éppen a peres gumi, kemény futóművek szokták gyorsan rendbe rakni. Onnan lehet felismerni, hogy ha felemeled és a kereket oldalt mozgatod, akkor kotyog, de nem a külső kormányösszekötőnél. Ha ez lenne a baj, akkor ezt sok esetben fel tudják újítani.

akira2 2011.01.04. 10:01:56

@lwl:

Nekem a szervízben fordítva mondták... :)

lwl (törölt) 2011.01.04. 10:04:18

@akira2: A Federbein nem rugo, hanem rugostag (de rugo nincs benne).
(Ha egzaktak akarunk lenni, akkor a Federbein az elso rugostag, a Stoßdämpfer pedig a hatso lengescsillapito.)

Megneztem a leirast, rugokat rendelhetsz hozza pluszban, de nem a kit resze. Hogy kotelezo-e azokat is cserelni, most sajnos nem tudom megnezni. De ha ChPh ajanlott neked valakit, akkor ok garantaltan utana tudnak nezni a rugotablazatban.

lwl (törölt) 2011.01.04. 10:16:53

@akira2: A Perf cuccok kozul van, ami a legagasabb szintet kepviseli (kagyloules, sportkormany, valtorudazat), de van, ami csak az adott modell szeriafelszereltsegehez kepest egy valamelyest emelt szintet (pl. fekek), amit egy nagyobb modell mar "lepipal".

Probald ki mindkettot, aztan a seggednek higyj.

drag 2011.01.04. 10:45:04

Sziasztok!

Láttam bejegyzéseket az ültetésről, és lenne ezzel kapcsolatban néhány tapasztalatom. A kocsim egy '97 A3, gyárilag AP racing progressiv rugókkal de gyári gátlókkal volt szerelve. ennek megvolt az előnyed de leginkább a hátránya, ezért az egész szettet cseréltem egy csili vili d2 szetre ezzel már elég jó volt a vezetési élmény, de jelentkeztek a hibák, kitekert kormánynál a stabil rúd hozzádörzsölődik a féltengelyhez, ezért állítható kutyacsont kellett. viszont ami probléma a kerék néha elpattog a kátyukon és fékezéskor ezzel az abs nem mindig tud mit kezdeni mert a nagy(obb) előfeszítés végett gyorsabban visszatapad a kerék. Viszont a kocsi ki lett próbálva vizes és záraz burkolaton ugyan azon gumikkal és fékekkel tesztpályán és mind a kanyarsebességem mind a féktávon javult. Persze a konfortérzet kárára. Az én személyes véleményem hogy érdemes nekiálni finomhangolni egy futóműt, főleg ha a gyári már elfáradt, de nem minden esetben triviális és egyszerű dolog.

drag 2011.01.04. 11:02:50

Néhány fotó a fent említett felfüggesztésről:
a3tuning.hu/futomu

akira2 2011.01.04. 11:53:50

@lwl:

Én nem kívánok vitázni azon, hogy mit jelentenek a német szavak, már csak azért sem, mert a párszavas éttermi németemen kívül egy kukkot sem beszélem a nyelvet... :)

A félrevezetés hármas egysége onnan származik, hogy minden honlapon sárga rugókat jelöl a BMW honlapja, a magyar honlap ténylegesen is rugókról ír, nem rugóstagokról, valamint a szervíz is azt mondta, hogy itt a rugót is cserélik, nem csak a gátlót. Ráadásul azt is mondta, hogy ezzel így keményebb lenne a futómű, mint egy eleve M-es csomaggal vásárolt E92. Nekem egyébként az M-es futómű nem túl kemény, épp megfelelően komfortos. Mindjárt hívom a ChPh által ajánlottakat...

dol86 2011.01.04. 18:35:47

Üdv. Mindenkinek. Szívesen olvasnék a felújítás lehetőségeiről is, mert az én autómba csak külföldről tudok lengéscsillapítót hozatni (öreg darab amelyből nálunk alig fut pár példány). Olyan kérdésem is lenne, hogy a nagyobb járművek üléseiben lévő lengéscsillapító lehet-e ua. mint egy szgk első lengéscsillapító. Erre első ránézésre valószínű a nem válasz, mégis azért kérdezem, mert több netes kereséskor ugyanazon kód alatt ugyanolyan külső paraméterekkel (ez alatt a kinézetet és a méreteket is értem) rendelkező lengéscsillapítót árulnak szgk-ba és tgk ülésbe is (honlaptól függően, hogy mire van ráállva).

lwl (törölt) 2011.01.04. 18:47:12

@akira2: Nincs koztunk vita, csak elerkeztunk arra a pontra, ahonnan mar fejbol otletelessel nincs tovabb, csak ugy, ha az alvazszam ismereteben leul az ember olvasni.

Azert sok sikert, es ha gazdag az eklezsia, az M-futomuvet valaszd.

akira2 2011.01.04. 19:55:01

@lwl:

Beszéltem az egyik szakival, akit ChPh ajánlott, a héten megnézi, kipróbálja, megrángatja, és azután eldöntjük, hogy milyen megoldást választunk.

Húz a szívem a gyári vagy a gyárihoz nagyon közelítő profi megoldások felé, nekem az alap futóműnél valamivel feszesebbre volna szükségem, és azt sem bánom, ha 1, max 2 cm-rel alacsonyabb lesz tőle az autó. Sőt, inkább kicsit legyen alacsonyabb, mint az alapfutóművel. Ha pedig keményítek, keményítenék a stabirudakon is, hogy a dőlés kisebb legyen.

D.K. 2011.01.05. 01:10:06

Ha már így szóba jött hogy miről olvasnák(nánk) szívesen akkor megjegyezném , hogy én szívesen olvasnék arról , hogy hogyan lehet például normálisan futóművet tuningolni , illetve a boltokban árult rugós taggal ellátott lengéscsillapítók lehetnek e jó választások , és hogy a kerekek dőlésszögét állítva pl a bedönteni a kerekeket , lehet e javítani az autó kanyar sebességén ,úttartásán , és hogy a szilentek mennyire fontos összetevői a futóműnek a lengéscsillapítók mellett .Valamint a "pogyácsákkal" való futóműszélesítés mennyire jó , illetve káros az autóra nézve .
süti beállítások módosítása