Vége a Zsiguli-hétnek. Vagy mégsem?

  2010. december 23. - Csikós Zsolt Címkék: lada zsiguli zsiguli hét

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Igen, lehet röhögni, én is tudom, hogy már három hete tart. De a projektnek a neve Zsiguli-hét volt már akkor is, amikor még csak huncut gondolatként létezett a fejünkben. És eredetileg - oké, nagyon rövid ideig - tényleg egy hétre terveztünk vele. Persze mi erőltettük, mert a Veterán Zsiguli Klub két frontembere, Meleg Norbi és Vukmann Attila – akik nélkül ez az egész cikksorozat nem jött volna létre, vagy ha mégis, akkor csupán egy csenevész kis gyom lenne a világháló egy alig taposott ösvényének útszéli porában – eredetileg csak azt gondolta, hogy egy-két cikk erejéig kellene megemlékezni az évfordulóról, mert hát mégis.

A színeket figyeljék

Aztán egy kávé fölötti beszélgetés során összedobtunk vagy tíz cikkre valót fejben, és mire e-mailben összeírtunk mindent tizenegy lett. Sőt, a cikksorozat elméletileg egy cikknyivel hosszabb lett volna, mert lett volna egy kötelező gyakorlat, amit nem mutattunk be, de ami késik, nem múlik, tavaszra ígéretet kaptunk, hogy azt is megcsinálhatjuk. De még azon kívül is lesz valami, amit szintén nem mondhatok el – szenzációs dolog ez a rébuszokban beszélés, most legalább gyakorlom egy kicsit, jól jöhet még ez a tudás. Mindenesetre tavasszal még látnak majd két zaftos utánlövést, imádni fogják.

Elég komoly meló egy ilyen projektet fedél alá hozni, megszervezni a logisztikát, hogy ott, annyi, és olyan autó legyen, amikorra sikerül operatőrt, Pistát és jó időt szervezni. De mindenki, akinek kicsit köze volt a Zsigulihoz, avagy Ladához a szerkesztőségben, szívesen beszállt, senkinek nem kellett kétszer mondani, hogy vállaljon be egy-egy témát. Rézmányi tálcán hozta a Roadstert, Winkler azonnal rábólintott, amikor mondtam neki, hogy ha egyszer úgyis Pécsett jár, írja meg és fotózza le a Nivát. Pista és Robby jól összehozták régi restanciánkat, a Zsigulimót. No meg a Totalcarból mindenki, de tényleg mindenki, akit az impresszumban találnak, illetve visszatérő szerzőként ismernek, elmesélte a saját viszonyát a Zsigulival. Nekünk is jó volt csapatnak lenni, és néhány károgó trollt leszámítva béemvés, fiatos, suzukis, opeles és Komatsu nehézgép-kezelő mind szerette a cikkeket. Borzalmasan durva számokat produkáltunk, mellette meg szuper dolog ilyet művelni.

Hogy ezek milyen gyönyörűek

És közben belecsöppentünk egy állat jól működő szubkultúrába. A zsigulisba. Itt nyoma sincs a széthúzásnak, furkálódásnak, átverésnek – azoknak a dolgoknak, amik miatt szinte minden veteránklub tönkremegy Magyarországon. Zsiguli-klubba tartozni jó. Amit pedig én személy szerint a legjobban élveztem – itt nem akart senki túllicitálni senkit, helyükön voltak kezelve a dolgok. Szinte egyszer sem hangzott el, hogy a Zsiguli a világ legjobb autója lenne, pedig a vallásból autót tartók szinte mindig eljutnak idáig. Kicsit kukacos, kicsit béna, de Zsiguli, szeretjük - így állnak hozzá. És nem teszünk bele Fiat-motort, és igen, megizzadunk a kormányával, és persze, küzdünk a kőkemény rohadási hajlammal. De zsigulizunk, mert ott belül megmozgat valamit, amikor ránézünk, amikor megyünk vele. Semmi harcias szájtépés, csak autószeretet.

Akkor jöjjön egy kis coming out: 1986 márciusa óta van autóm, és már akkor, elsőre is inkább vettem lukas, döglött motorú Fiat 500-ast, mint Zsigulit, esetleg két Trabantot, mert szockó autóba nem akartam beleülni. Lehet, hogy hülyeség volt ez a sznobéria, lehet, hogy nem, de mostanra egyrészt az idő, másrészt ez a tesztsorozat rehabilitálta számomra a Ladát. Egész más szemmel nézek rá, mint akár két hónappal ezelőtt. A Zsiguli nem csak az elterjedtsége miatt az egyik leggyakoribb hobbiautó nálunk, hiszen a Zsiguli egy csodás felnőtt-Lego. És most már egyértelműen oldtimer is – ha ezt nem hiszik, nézzék meg a nagy tesztet.

Egyvalamit hiányolok a teljes magyar Zsiguli-szcénából: egy szál olyan autót nem látni ma már sehol, ami a hajdani, nagy, hetvenes évekbeli Lada-találkozókon százával volt - tudják, az akkori sportosított Zsigát. Pedig a sok, modern tuning és a csitti-fitti, utolsó csavarig eredeti után rettenetesen kívánja a szemem, erre a taxi-Zsiga fotózásánál jöttem rá. Nekem túl modern a mai tuning-Zsigákon a tunind, azaz, ha lenne egy régi, amilyené tömegesen alakították az autókat, mindjárt jobban érezném magam. El se hiszem - itt az óriási Zsiguli-buzéria, az istenként tisztelt guruk, és egy szál olyan Zsiga nincs már, ami úgy néz ki, ahogy 1976-ban egy Lada-mániás autójának kinéznie kellett? Nem értem. Az ezrével tuningolt, hetvenes évekbeli Zsigáknak még az emlékét is annyira kiradíroztuk, hogy egy nyomorult képet nem tudtam előtúrni az egész netről, ami egy akkori, piszkált Ladát mutatna nekünk. Na jó, akkor vegyük sorra, hogy nézne ki egy ilyen.

Ami lenne rajta:

- szimpla Koppány-dob (nem dupla, azon mindig látszott, hogy mű dolog, és a szimplának sokkal teltebb hangja volt)
- Faguli az ülésen
- Mustang-reluxa a hátsó ablakban
- ionizátor
- motorteszter
- gumisárfogók elöl-hátul, a hátsók hosszúak, és lánccal fel vannak kötve
- "Rallye" felirat a szélvédő fölső csíkján
- műbőr sportkormány, de még szigorúan fekete, a fehér csak a nyolcvanas években jött
- kihegesztett lemezfelni, de nem BMW-é, mert azt is nyolcvanas évek
- CASCO, CSAO, OCSA-matrica hátul
- műborostyán váltógomb kicsi T-Forddal benne
- középkonzol ál-fabetéttel, de nem a kazettás, mert az is későbbi dolog
- kockásra, esetleg csíkosra festegetett maszk
- matt fekete motorházfedél
- giga-hosszú antenna ívben meghajlítva, az eresz hátuljába csíptetve
- kicsi, lapos, ritka, fekete rácsos ködlámpa, esetleg lefelé felszerelve
- pót-tolatólámpa (lehetőleg nagy, NDK-s első ködlámpa) hátul, egy darab
- ajtóél-ütközésvédők, lehetőleg rossz arányérzékkel elhelyezve, 2-2 db ajtónként
- piros-fehér-zöld töltéslevezető gumicsík hátul

ami nem lenne rajta:
- alufelni
- metálfény
- ültetetés
- MP3-játszó
- atléta üléshuzat
- fehér index
- fehér gallér a gumin

Érdekes lenne építeni egy ilyet, lapozgassák a hetvenes évekbeli Autó-Motorokat, főleg a nyári találkozókról szóló beszámolókat, illetve a házi szépítgetésekről tudósító egyoldalasakat, értik majd, miről beszélek.

Egy rakás dolog persze kimaradt a cikkeinkből, részben, mert már nem tudtuk hova elhelyezni azokat a képeket, szövegeket, videókat, amiket az olvasók küldtek, másrészt, mert újabb és újabb cikkötleteket vetettek fel, viszont ennél már tényleg nem akartuk tovább nyújtani a tésztát. Akadtak így is olvasók, akik reklamáltak, hogy hetek óta csak Zsiguliról van szó, ami már csak azért is baromság, mert a heti lapterveinkben a zsigulis cikkek mindig a második helyen voltak, leszámítva egy keddi napot, amikor a Nagy Zsiguliteszt megjelent. Látják, ez is egy vallás, mármint az internetes foltlátás – zavar a Zsiguli, ezért észre sem veszem, hogy ott az újautó-teszt mellette a címlapon. De ha a tényeken valaki elegánsan átlép, azzal úgysem érdemes, és nem is lehet beszélni.

Új hullám a ruszkiknál - minimál-tuning, maximál-ültetés

Ott volt például Zirig kolléga csodás találata az ültetett, krómdísztárcsás Zsigákról – ezek szenzációsak. Senkit ne zavarjon, hogy orosz nyelvű a honlap, a Google fordító korában ez senkinek sem okozhat problémát. Az sem okvetlenül baj, hogy a Ranflas fizetős site, mert azokat a képeket egy kis ügyességgel megtalálja az ember másutt…

Igen, létezett ilyen gyári kivitelben

Aztán eszükbe jutott az a Belsőség-poszt, amit jó Rácz Tomink rittyentett évekkel ezelőtt, amikor totalcaros volt, név szerint a nyerges Ladákról szóló írás.

Rövid a slag, ezért árokparton mosódik a Zsiga. Kihúzta utána a Nagypók

Olvasónk, Birta Zoli sem bírt nyugton maradni, turkált egy hosszút a családi fotóalbumban, és előhúzott onnan három képet, ezek 1974 táján készültek, amikor az a kék Zsiga vadiúj volt, és igen, ott vannak a szülők is, fiatalon. Jól gondolták, a Zsiguli a nagy mosás után benn ragadt az árokban, és egy 1500-ös Polski húzta ki onnan…

Szép, sima

Koncz Robi pedig egy szenzációs Ladáról küldött fotókat. Bizony, az a négyajtós kabrió 2010-ben esküvői autó volt, éppen arra az alkalomra készült. Leveleztünk egy csomót Robival, ő ült is az autóban, az ajtók gyönyörűen csukódnak, a kaszniban állítólag spéci erősítések vannak, de hogy pontosan hol és hogyan, az titok. Egyébként a kocsi készítőjének neve sokak számára ismerős lehet, Metz Csabának hívják, Martin Jánossal bajnokok voltak másodosztályban Ladával. Csaba most Szabó László H csoportban induló VFTS-ét szereli, ezt a kabrió csodát pedig egy hét alatt ütötte össze.

Varga Gábornak is löketet adott a Zsiguli-hét, az évforduló örömére, és a cikksorozat hatására szuper videót készített saját ralis felvételeiből. Kapóra jött ez a hétzáró poszt, mert itt be is tudjuk mutatni, íme.

A ladamania.hu mentorának az autója

És hogy promózzunk még más ladás csapatokat is – hiszen hazánkban, amint többen mondták, a zsigulis univerzum szélei összeérnek – itt egy levél, a Winkler kapta:

" Üdv kedves Róbert!

A Lada emlékhétre való tekintettel szeretnék pár szót szólni.

Van egy oldal, a www.ladamania.hu, amely a Lada-fanatikusok és (F)elhasználók oldala. Nézegetve a karikalámpás zsigulis videótokat vettem észre a mellette levő autó tetejére írva a reklámfeliratot. Megnéztem a videót, és gondoltam, felkereslek benneteket, hogy kicsit promotáljam ezt a sok éve működő oldalt. Egy kis pluszt szeretnék én is hozzáadni a heti ladás írásaitokhoz, amennyiben van még rá igény. A www.ladamania.hu működtetője, és egy, az oldalhoz tartozó marketing segítségével felépített Lada tulajdonosa vagyok - amennyiben valakinek igénye lenne, hogy még többet megtudjon az oldalról és rajta keresztül magáról a márkáról, szívesen segítek.

Üdvözlettel: Vigh József
(Komárom)"

Végül pedig – és ez a következő blokk csakis olyan olvasóknak szól, akiknek a keze ügyében megfelelő mennyiségű hideg élelem, valamint kellő adag alkohol van – egy egész estés olvasmányt osztott meg velünk Peti barátom. Sebtében csapta össze, vegyék inkább privát levélnek, mint cikknek, de annyira jó volt beleolvasni az akkori zöldséges életbe, meg a külföldre jutás szövevényes rendszerébe, hogy úgy döntöttem, ide borítom ezt a Kraz-platónyi betűt, mazsolázzanak:

" Hogy a Lada jó-e vagy sem, nem lényeges, mert nálunk, nálatok és másnál is egy kortörténet, vagy kórtörténeti eszköz volt minden trampli bájával és együgyű szépségével. Édesapám 1970-től 1985-ig skodázott, 100S, 105S, 120S volt a repertoár, szigorúan Alpinveiß színben.

Nem kamuzok, a Visegrádi utcai zöldséges bolt 1982-83 körül

1979-ben, amikor a 105 S-t átvette Szegeden, már kissé megváltozott családi gazdálkodási struktúra okán, mely azt jelentette, hogy a nagyszüleim zöldséges boltot nyitottak a Csángó, majd később a Visegrádi utcában, súlyos igénnyé vélt egy megbízható és egyben terhelhető, kombi típusú autó. Ugye, el tudod képzelni azokat a Bosnyák téri augusztusi hajnalokat, amikor egy 105S Skodába próbálsz meg úgy beszuszakolni két mázsa 10 fillér/kg dömpingáron vett görögdinnyehalmot, hogy lehetőség szerint legkevesebb juice hatás érje az autót és magát a gazdálkodást?

A 105S, Belgrádban

Summa summarum a technokrata Skoda kétségen kívül korántsem erre volt való, még lódarázsszínű üléshuzatával együtt sem, amely nem zöldségességi elriasztó célzattal, hanem hiánygazdálkodási okból került beszerelésre. No, mivel valamirevaló kombiból az akkori időszakban mindössze három választás létezett, úgymint 1200S, Moszkvics, Volga, a moszkvait híres megbízhatatlansága és borzasztó bumfordisága a volgait pedig akkori presztizs-jellege, mérete, és kiváltképp az emlékeim szerint közel kétszázezer forintos ára tette szalon-, akarom mondani bosnyákképtelenné, ezért édesapám mérnökien precíz és megfontolt voksa a Zsigára esett, amelyben biztosnak látta a családi zöldség-kiskereskedés és a család együttes szállítási funkcióinak tökéletes megoldását.

Az autó fél árának, úgy ötvennégyezernyi ropogós és kizárólag százas címletben történő befizetéskor a sorszámok alapján úgy bő hatévnyi várakozási idővel kecsegtették, ami a majdnem átlagos kényszerszocialista családnak, mint mi is voltunk, a „féllábon is kibírjuk” imát ragasztotta ajkaira. Ugye, hol volt ez a vezetékestelefon-zsolozsma 10-15 éves átlagos hosszához képest? Nem is történt semmi váratlan egészen 1981. év végéig, amikor is, az ég tudja miért, egyszer csak megszaladtak a Skoda 120-as sorszámai. Máig sem tudom, hogy a Bakony Művek beszállítói kapacitása, esetleg más ismeretlen szocialista vircsaft okán történt-e, de jött a füles, hogy a 120S várakozási ideje 8 hónapra csökkent. Nosza, összeült a családi kupaktanács, mivel a PD 99-31 frsz-ú 105-ös a kívánt hatást nem érte el, gyengesége, romlásra hajlamossága és kiváltképp műbőrműanyag behúzófüleinek folyamatos szakadása okán megszületett a verdikt: nem várunk a szovjet ipar csillagára, hanem gyorsan átnyergelünk a kényelmes, erős, kör műszercsoportos és legfőképp karfás 120-asra.

Döntésből azonnali tett született, sorszámunkat - elnézést hogy nem emlékszem rá fejből - átírattuk a vágy tárgyává lett 120S típusra. 1982. késő tavaszán meg is érkezett Debrecen hírös városának érintésével, kockalámpával, műanyag hátsó szellőztetővel és a kiegészítőként azonnal megvásárolt piros szövet-fekete műbőrszoknya típusú, habszivaccsal kiegészített üléshuzattal TV 44-24 rendszámmal. Édesapám boldogsága kiteljesedett, a 100S után végre ismét szerethetett egy Skodát. Természetesen, mint akkor mindenki, a hároméves használt autót a szabadpiacon egyetlen reggel alatt eredeti áránál magasabban sikerült eladniuk, melynek okát korántsem a hiperinflációban, hanem sokkal inkább a jegyrendszerben kereshetjük. Ha pedig már ily módon kicsiny családunkra mosolygott a szerencse, hát a pénzből ismét befizetésre került egy Zsiguli kombi fele, az "idő meg csak úgy megy" szlogennel.

Nem is gondolkodtunk új autón sokáig, mivel tudtuk: a hőn áhított Zsiguli-kombi ha nem is csillagközi, de bolygóközi távolságra lebegett már csupán. Egészen 1985 októberéig, amikor mindenféle előzetes jel nélkül postai értesítést kaptunk a Merkurtól, hogy a már 1981-ben Skodára átíratott sorszámunk szerint megérkezett a Gép. A hatást hasonlítani sem tudom semmihez, talán ha a csíksomlyói búcsúban leszállna egy rave zenekar százezer betépetten csápoló hívővel, olyan lehetett. Emlékszel, már magát a sorszámot is a lejáratuk előtt nagyon komoly, az autók vételárának harmadáért-feléért árusították azok, akinek véletlenül nem jött össze a teljes vételár, és ilyen nem sok volt akkoriban. És mivel a szabadpiacon egy új autó az állami ár másfél-kétszeresét érte, egy ilyen helyzet majdnem lottófőnyeremény-szintűnek, illetve isteni beavatkozás-ízűnek tekinthető.

Bökkenő azonban, mint minden rendes tündérmesében, itt is volt, mert a számhoz befizetve nem tartozott még egy árva alumínium tízfilléres sem. Elsőre ez szinte áthághatatlan akadálynak tűnt, elhomályosítva a csillogó ezerkettes krómbajszot, a műbőrszagot és gyári puttonyt. Egészen bő egy napig, mivel édesanyám minden emberi kapcsolatát latba véve ismerős unokaöccsének keresztanyja féltestvérének kutyáján keresztül talált egy kedves és segítőkész OTP-alkalmazottat, aki kedvességből mindenféle korrupciótól mentesen szemet hunyt a vételár egy összegben történő befizetése fölött, és kiállította a vételár-megfizetési igazolást! Mondom, vegytiszta fantasy. Ezzel megnyílt a sorompó a csepeli Szabadkikötő út irányában, ahol egy hét múlva édesapám és nagyapám átvették a magyar zöldségesek Szent Grálját, a mondanom sem kell, hogy fehér Ezerkettes kombit. A beazonosítását ne feledjük: GN 66-52. Nekem gyerekként az volt a csoda. Óriási tér, fekete műbőr ülések, erőtől duzzadó vezérműlánc-hang, és csak kevéssé vette el kedvemet a Skoda 105-höz történő visszalépés, amelyet kizárólag a csíkműszerfal jelentett. Teszem hozzá, 1978-tól az Autó-Motort nagymamámnál előfizető általános iskolásként még kizárólag az autók műszerfalára fókuszálva tudtam kijelenteni, hogy az illető kocsi ténylegesen tetszik-e, vagy sem. És akkor számomra az igazi minőséget és luxust a csőbe bujtatott, csőben sütött visszajelzők jelentették, lehetőleg legalább 180-as értékig kalibrálva, a leváltandó Skoda 120-as pedig pont ilyen volt.

És a GN-66-52, természetesen full méretű zöldséges csomagtartóval. A kép itthon készült. Bal oldalon én

Sajnos az igazi történet csak most kezdődik. Hosszas tervezés és évtizedes családi unszolás után szüleim végre rávették magukat, hogy meglátogassuk az izraeli rokonokat, igen nem tévedés az időpont. A probléma megoldása többszörös veszélyes szervezést kívánt. Ugye, a Közel-Kelet és főként a kapitalista Amerikát majmoló Izrael nem volt a támogatott, vagy engedélyezhető úti célok között, ezért édesanyám szervezett a családnak egy nyugat-európai körutat, Francia- és Spanyolországok céllal, mert ahhoz járt a leghosszabb külföldön tartózkodási engedély, és ráadásul a maximális valutakeret. További akadály nem a vízum megszerzése, hanem annak eltüntetése volt, mivel a kék színű, nyugati utazásra jogosító, magyar útlevelet a szabadság végeztével a szüleim állami vállalatánál a főnökeik általában erősen áttanulmányozták rendszerellenes nyomok és családunk jóléte után kutatva.

Így abban a szent könyvecskében, mely külön kérelem és komoly vizslatás tárgya volt, a két, Ben-Gurion repülőtéren ejtett pecsét és a vízum szüleim munkahelyébe kerülhetett, és családunk egzisztenciális hanyatlásához vezethetett volna. Megoldás megtalálódott, de azt csak külön felhívásra vagyok hajlandó megadni, annak ellenére hogy semmilyen szabálysértés nem történt, és bármely ehhez kapcsolódó bűncselekmény már többször elévült. Édesapám elhunytának tényéről, mint büntethetőséget kizáró körülményről nem is szólva.

Tehát nekiindultunk Frankfurtnak, ami egy kitűnő állapotú és újnak tekinthető "család szeme fénye" Zsiguli kombival is nekem emberöltőnyinek és minimum a 2001 Űrodüsszeiával felérő mutatványnak tűnt. Érted – 1986, Izrael, 28 nap, Eilattal, Holt tengerrel, Jeruzsálemmel, csúszdaparkkal, pálmafával, fagyival. Maga a gyerekmennyország. Frankfurtban viszont le kellett tenni az autót, ami akkor sem volt kihívásmentes kérdés, de szerencsére egy családi barátunk fogorvoskodott akkor Offenbachban, ezért ő szívességből vállalta Zsiguli békében és nyugalomban megőrzését addig a szűk hónapig, sőt ki is szállított bennünket a reptérre. A Frankfurtba vezető úton vesztettem el a szocialista autók használhatóságba vetett hitem szüzességét. Apám keményen nyomta, bele-belegyalogolt a 140-be is, ami a rövid kombi diffit illetően kifejezetten kitűnő állapotot feltételez, de mégis csak a kamionokkal voltunk pariban, néha, ha nem jött emelkedő.

Hozzánk képest minden akkori átlag nyugati autó Millenium Falconként tűnt el a következő jégpálya-simaságú autobahn kanyarban. A reptérre induláskor Pisti, a fogorvos - aki egyébként értette és szerette is az autókat, elég csak annyit mondanom, hogy ő maga egy féléves, barnametál, automata BMW 525e-t használt - viccből és kipróbálási célzattal ajánlotta fel, tegyük meg együtt a mi fehér Zsigánkkal a közel húsz kilométert a reptérig és ő majd hazaevickél vele, esetleg azzal jön értünk. Tette mindezt azzal a valós megjegyzéssel, hogy tudta, mi, és a csomagok a limuzin BMW-ben sokkal kényelmesebben és gyorsabban tehetnék meg a rövid utat. Mondanom sem kell, nem azzal jelent meg, hanem egy sötétszürke Peugeot 505 GTL-lel, elektromos ablakkal és tetőablakkal, szövet ülésekkel, amitől én egyszerűen becsokiztam, nem mintha az indulás előtt próbált 525e nem lett volna több mint frenetikus, de az E28-akkor már három éve piacon volt, míg emlékei szerint 505 akkor teljesen új konstrukció volt, magam még sosem láttam itthon és az Autó-Motorban is csak első oldalas apróhírként.

Ehhez képest Pisti, amikor rákérdeztem, mindenféle szirszarnak, francia bádoglavórnak, foskoszorúnak titulálta, ami a BMW-jéhez képest ipari hulladék, de biztos kitaláltad, én nem hittem neki, sőt tüzetesen is végigcsodáltam az autót abban a szűk órában, amikor édesapámat poénból bevitte egy frankfurti kupiba, és mi édesanyámmal a kocsiban vártuk őket. Mindezek már korántsem voltak meglepőek azután, amit Pisti barátunk a Zsiguli kulcsának visszaadásakor mondott édesapám „no és milyen volt az autó?" - félszeg kérdésére. Pistivel egyébként szüleim tényleg kölcsönösen szerették és becsülték egymást. Nem kertelt. Német viszonylatban is gazdag, és mindentől független, vagány fogorvos volt, ma aranyifjúnak mondanám. "Tomikám, ez olyan szar, hogy nem is értem hogyan jutottatok el vele Frankfurtig" – kezdte a sommás ítéletet. "Nem az a baj, hogy erő semmi benne" – folytatta – "hanem hogy mindehhez képest a kormányművétől leszakadt a bicepszem, a visszafelé úton az autópályán nem hittem el, hogy tudok húsz kilométeren keresztül egyetlen sávban maradni" – fejezte be. Majd hozzátette, a BMW szervizben van, azért kérte arra az időre a Peugeot-t. Az ugyanis egy halvány pillanatra nem jutott eszébe, hogy a szovjetet elmozdítsa az udvarról.

Passat, alul meg a Holt-tenger

Izraelt egy hónapon át egy másik rokon akkor új Passat kombijával futottuk keresztül és kasul. Azt hiszem, enyhén autómán édesapám akkor határozta el - ha csak lehet, vesz valahogy magának egy rendes nyugati autót.

Passat a Golan fennsíkon, és nem fogod kitalálni, ki fut éppen mellette

Ez a hónapnyi hatás, ezek az ingerek, és hadd ne mondjam, egy új Adidas Spirit of Games cipő birtokbavétele akkor engem felnőtté avanzsáltak, egyben kigyógyítottak a gyermekkori, úttörőtáboros, szocializmusos, mérgező mételyből, illetve indítottak el a szabadverseny megértéséig, valamint ezzel az ellenzékiség irányába. Utóbbi két hónappal később perfektuálódott, amikor elsős gimnazistaként, történelemórán egy ténylegesen majdnem kicsapást érő megjegyzést tettem a marxi piramiselmélet fejlettségi magyarázatára. De ez már merőben más, és tárgyhoz képest jelentősen OFF történet."

Akkor most egy időre berekesztjük a Zsigulit. Született közel ezer fotó, készítettünk nagyjából harminc videót, belekalapáltunk a billentyűzetbe olyan kétszázötvenezer betűt (az egy egész könyv ám), jó meló volt, verejtékes, de örömteli.

Egyik kedvenc riportunk a taxis-rendőrös volt

És ne feledjék: tavasszal találkozunk az Oldtimer Expón – gigantikus Lada-program készül, én már tudok róla ezt-azt…

Ha pedig vége, akkor álljon itt a Zsiguli-hét összes cikke, mementóul, megkerülhetetlenül:

2010.12.05.: Jövő héten Totalcart kell olvasni
A TC-dolgozóinak és a Zsigulinak a viszonya, régi sztorik, régi képek, nagy csattanások, és még Taki (Szomszédok) bácsi piros Zsigája is előkerül.

2010.12.06.: Togliatti: hivatalos és nem hivatalos verzió
A gyáralapításnál és a Zsiguli nevű gépkocsi bölcsőjénél jártunk.

2010.12.07.: Nagy Zsiguliteszt
Hat veterán Zsiguli, sok fotóval, teszttel, interjúkkal. Csak győzzék végigolvasni.

2010.12.08.: Zsigulimó
A világ leghosszabb Zsigulija, khm, néhány, khm extrával. Winkler-Vályi kettős a videóban.

2010.12.09.: Taxis, rendőr, két jóbarát
Két igazi megszállott, két rettenet mód korhű, szolgálati gépkocsival.

2010.12.10.: Koppány öröksége
Kilenc darab tuning-Lada a kilóra megvett, szám nélküli vasdarabtól egészen a Lamborghini-színű és árú csodazsigáig. Videók, riportok, sederintés, porolás, és bömböl a Janó dob.

2010.12.11.: Van ott még valaki Zsiguliéknál?
A VAZ-gyár negyven éve működik, igaz, közben többször kis híján tönkrement. Európa volt legnagyobb autógyára a tönk szélén, de büszkén.

2010.12.12.: Ordítottam, hát persze
Egy gruppe 2-es Zsiga versenygép a hetvenes évekből, egy H csoportos VFTS a nyolcvanas évekből. Sofőrünk Németh Gyula és Balatonyi Árpád. Videó, csapatás, minden.

2010.12.14.: A legnagyobb darabszámban gyártott autó?
Minden gyümölcs, ami megtermett a Fiat 124-fán. Seat, Tofas, koreai Fiat-124, na meg a kabrió Touringéktól.

2010.12.16.: Összkerekes Sziszifusz veteránvizsgával
Onnan jött vissza, ahonnan Niváknak már nem szokás: rendszám nélküli lyukas rom volt, erdei csapatásra használták. Aztán most meg oldtimer-vizsgás? Winkler tesztelte a csoda-Nivát Pécsett.

2010.12.21.: Ládaderbi luxusladával
Egy Zsiguli, amiről mindent elhinnénk, csak azt nem, hogy Zsiguli. Először is: két ajtaja van. Aztán: nincs teteje, ródon vannak a lámpái, fa a műszerfala. Ehh, inkább nézzék meg.

2010.12.23.: Vége a Zsiguli-hétnek. Vagy mégsem?
Remélem, ezt senki nem szopta be. Hiszen ez itt pont ez a poszt. Itt.

Hogy is mondják olimpiai híradások végén? Ja, megvan: köszönjük, hogy velünk szurkáltak. Bocsánat - szurkoltak.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr592530474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

- LA - 2010.12.23. 08:55:02

lesz még az izraeli cikknek folytatása?

apamacko 2010.12.23. 09:11:16

Zalán névre halgatott a Lada kombink (ZL-79-37). 1977-es volt, kb 85-ben vettük, de ki kellett pofozni mert már rozsdált.
Ezen tanultam meg vezetni, és az első évek rutinját is ezen szereztem.(én 1975-ös vagyok) Jártunk vele dizsibe is, volt hogy kényelmesen 7-en! két emben menetiránynak háttal ült a raktérben de hát fiatalság bolondság :-) 1995-ben nagykorú lett és egy ruszki csávó megkérte a kezét. Nem sirattam meg mert egy Taunus jött helyette ami tizenévesen is fényévekkel jobb autó volt, de míg megvolt szerettem. Ja és Okkersárga volt.

=HKV=potyo · http://hkv.hu/ 2010.12.23. 09:15:07

Nagy figyelemmel olvastam a Ladás hét összes cikkét.Remek volt mind.Ha esetleg valaki szeretne csapatni egyet,és szereti a szoci autókat,akkor nekik ajánlom ezt:
hkv.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=92&Itemid=72

És igen,benne van a Totalcaros Lada is:).
Egy kis kedvcsináló:www.youtube.com/watch?v=wzdhB_XE1mQ

Még egyszer kösz,hogy visszarepítettek az időben.

Center6 2010.12.23. 09:24:21

Érdekes volt a zsigulis hét szívesen olvasnék más szocialista márkákról is

Nesebar 2010.12.23. 09:35:17

A Zsigulis-hét olyan volt, mint az Üvegtigris összes része. Frenetikus, beszarszbehugyozol, elájulsz öcsém...:-)

Soha nem voltam Zsiguli fan, nem is leszek, de ezen tanultam meg vezetni, és ettől függetlenül emlékek fűződnek hozzá.
1992 volt, még lent a Budai rakparton tanultam vezetni, közel a Lágymányosi-hídhoz, piros ezerkecske, már alig volt ereje, de még ment. Mit kellett bírkózni azzal...
No meg a 80-as évek, apám bérelt egy fehér kombit, XX-es rendszám, tudjátok, fekete alapon fehér betűkszámok, 80-nál többet nem mert menni vele az M7-esen Balcsi felé, mert féltünk benne...

Micsoda idők...

Köszönjük nektek Srácok, ez valóban szép és kerek történet volt!

BTW, ugyanez csak pepitában, Skoda+Trabant+Dacia történet ugyanígy?
Hm?

Alhazred 2010.12.23. 09:42:21

gyakorló samarásként azért megkérdezném: skoda-hét nem lesz valamikor?

ocsisajt78 2010.12.23. 09:43:07

Minden tiszteletem azoke akik rajonganak eme markaert, de most mar egy kicsit "too much" volt ebbol is :)

lally 2010.12.23. 09:46:20

Ti meg eladtátok a Szerkesztőségi Zsigát!!! Pfujj!!!

ocsisajt78 2010.12.23. 09:46:21

aaa most nezem a regi passatot... abbol egy syncrot kernek izibe :)

Lajcsika 2010.12.23. 10:06:04

Csodálatos volt a Lada hét, köszönöm mindenkinek, aki tett érte! Sok szép olvasással töltött idővel lett gazdagabb az életem és páratlan élményt nyújtottak a lebilincselően érdekes cikkek.

Tizenhárom évesen könny csordult a szememből, mikor eladtuk a végletekig elhasznált családi ezerkettest. Idén húsz évesen az első fizetéseimből spóroltam össze egy 21061 -re Boldog vagyok, hogy ilyen autót vezethetek, az eddigi sok unalmas (családi, céges) nyugati után felemelő érzés ez, amit szívből kívánok mindenkinek! Amíg megtehetem mindig ezzel fogok közlekedni, mindenféle tuning és steril veterán állapot nélkül használati tárgyként, mosolyogva a többmilliós nevetséges "egyszerhasználatos-eldobatós" autókon!

luck66 2010.12.23. 10:16:04

a tuning cuccoknál kimaradt a "kispolszki" kormány,a kisipari sportkormányért büntettek,később műbizonylatot kértek a rendőrök minden igazoltatáskor!

GiXXXer 2010.12.23. 10:22:04

Végre megjelent a videóm is e lap hasábjain, 6 óra óta már megnézték 3-an... :)
Pedig sokat cseszekedtem vele, nézzétek már meg! Vidám, pörgős, igazi Ladásos! :)

bubosvocsok2 2010.12.23. 10:45:51

Csík!

Nagyon jó volt a Zsiga-hét, sok köszönet érte! Mondom ezt egy feltámasztásra váró, de működőképes piros 2103-as (1978) tulajaként. :)

De!

Szerintem még ezzel méltóan le lehetne zárni a "hetet", nem gondoltam volna, hogy a Lada-akrobatákat kihagyjátok.... :)

*************************

www.youtube.com/watch?v=kKSSprpNNyc

*************************

Szerintem hatalmas...!!! :)

vinogyel 2010.12.23. 10:46:58

Te Csikós!
A 70-es években nem volt ionizátor, meg motorteszter. Szerintem.
Még emlékszem a reklám szövegére: ne teszteld a motort Eszter, megteszi a motorteszter! :)
De ez mintha a nyolcvanas évek története lenne.
Amúgy istencsászár volt ez a Ladás sorozat, az első autóm egy 1600-as volt, nyugodjon békében... :)

bubosvocsok2 2010.12.23. 10:48:58

Ja, és nagyon szépek voltak a képek az összes cikkben!

lotaten 2010.12.23. 10:57:55

hú 1:18 nál az a niva irgalmatlanul megindul..

bubosvocsok2 2010.12.23. 11:07:02

Még egyszer: :)

LADA AKROBATÁK:
www.youtube.com/watch?v=kKSSprpNNyc

ÉRDEMES MEGNÉZNI !!! :)

Rocko- 2010.12.23. 11:13:46

@ocsisajt78: én nem akartam elsôre így bunkónak lennei.
de igen, nekem is inkább az kéne. :D

marek89 2010.12.23. 11:20:01

Zsolt!
Egyik barátom autója: img.carstyling.hu/usercars/00/02/35/14/23514_1232403300.jpg
Vannak benne persze nem teljesen korhű cuccok, de amúgy sztem nagyon oldschool, azóta már került rá hátra egy "nelásskirács" is :)

GGG77 2010.12.23. 11:57:41

"szenzációs dolog ez a rébuszokban beszélés, most legalább gyakorlom egy kicsit, jól jöhet még ez a tudás"

:)
nem, inkább :(

GiXXXer 2010.12.23. 12:29:02

@grozy: Első hajtás nélkül, meg szvsz legalább 120-130 LE-vel könnyű 3 kerékre kapni ezt a magas dobozt. De Stepán fehér ezerkecskéje is igen gyakran 3kerekezik, még úgy is, hogy közben keresztberakja a seggét (3:42-nél), ugyenez 7x lassításban (210fps): www.youtube.com/watch?v=p0WY_C9THDc itt 4:42-nél.

DeezL 2010.12.23. 12:30:47

nekem 3 ladám volt de ezek közül a 2106ost bírtam egyedül de azt is úgy ahogy:D 1.6os volt:Dladák közt nagy szó volt..1991telén került hozzám:D sokat baromkodtunk vele:Dde nem volt is volt meg sokáig...a rendszáma jó volt:.. BAB...:D

Zsolti9014 2010.12.23. 12:38:52

Kedves Csikós Zsolt, és Totalcar szerkesztőség!

Nagyon szépen köszönöm ezeket a fantasztikus Ladás cikkeket, mindegyiket élmény volt olvasni!

Kellemes Karácsonyi Ünnepeket Kívánok!

Zsolti, a Lada-fanatikus Suzukis. :)

És végül egy kérdés: nem tudna valaki segíteni egy órával kapcsolatban?
A következő lenne:
Szerepel rajta egy Lada-logó, valamint a "BA3 25" felirat. Alul pedig, hogy СДЕПАМО B CCCP (vagyis készült a Szovjetunióban ha jól fordítottam).

Ezekről tud valaki valamit? Mert arra gondoltam, hogy a gyár 25. évfordulóján készítettek volna ilyeneket, ez a VAZ esetében 1966 (tudom, a Lada mint olyan később). Akkor 1991-es lenne az óra, akkor esett szét a SZU.

Szóval minden infót várok róla, ha tudjátok, hogy mennyit gyártottak, stb.

Kíváncsi lennék az értékére, de el nem adnám soha, családi kincs.

Csináltam róla képet, de sajnos rossz minőségű lett, telefonnal:
kepfeltoltes.hu/101223/DSC00034_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Zsolti9014 2010.12.23. 12:45:30

@Zsolti9014: hú, de megfogalmaztam: szóval a VAZ alapítása 1966, a 25. évf. 1991. :D

DeezL 2010.12.23. 12:49:17

baromkodni OK volt....meg vitte a 160at is! de nem ment lényegében semmit és fogyasztott....
az első ladám meg úgy került hozzám...hogy
volt egy zastavam 1987es évjárató 1989től 90ig aztán azt eladtam hogy megtudjam venni az akkori álmomat egy e21es BMw-t németből...meg volt persze spórolt pénzem..és akk megvettem a 320as karbis Bömöst meg melóra vettem egy 1200est 1974es évjáratút:D amit 2 hónapig használtam:Dés akk utána vettem egy 128fityót 1.1est de nem volt olajnyomása...aztán olaszból lett hozatva bele egy 1.3as motor:D

Zsolti9014 2010.12.23. 13:06:36

@DeezL: 128-asból nekem a Sport Coupe tetszik, abban épp 1.3-as van. Van itt egy a városban, sokáig eladó is volt, egyszer a parkolóban mellettem fordult meg, azt hittem beszabehu. :)

Hurri Kán 2010.12.23. 13:15:28

Ha lesz egy kis időm végre elolvasom rendesen

DeezL 2010.12.23. 13:27:16

@Zsolti9014:
hát Fiaték tudtak szép autókat csinálni az biztos..:D 850es Coupe meg a 124es sem rossz akk volt még szép autójuk az XJ1 vagy mi is volt a neve...meg a Dyno spider stb:D de nem volt ám az se egy erőgép...
viszont a 131es Abarth meg a Ritmo 130TC az ment mint a vadbarom:D

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.12.23. 13:33:19

A "közzé tesszük" a leadben, azt egybe kéne írni.

Egyébként meg nem kéne, hogy vége legyen a Zsiga-hétnek, szerintem jöhetnek a morzsák apránként, mi zabáln fogjuk :)

"- Faguli az ülésen"
Á, az minde korabeli autóban szératartozék volt :) Még a Kispókunkban is :)

DeezL 2010.12.23. 13:33:58

javítanám magam...X1 9es Fiat:D

Zsolti9014 2010.12.23. 13:35:01

@DeezL: igen, nekem az Uno is tetszett, ami nekem is volt, meg a 127-es kicsikéből az első széria, 128, 131, Ritmo, újabbak közül a Bravo (az a 90-es évek végi is), akkor még a régebbieknél a Tipo.
Tipo 2.0 Granturismo, Uno Turbo, 131 Abarth, Ritmo 130TC, ahogy mondod, zseniális gépek... :)

Az XJ1, az nem rémlik, lehet az X 1/9-re gondolsz, az ilyen kabrió.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.12.23. 13:35:05

A kabiró Lada meg egyszerűen állat!

Zsolti9014 2010.12.23. 13:37:15

@DeezL: Mire megírtam, javítottad. :D

yeti 2010.12.23. 14:47:47

Hosszú és tartalmas hét volt.

Merida001 2010.12.23. 14:48:02

A matt fekete kombi ültetett zsiguli atom ebben a VW cult jellegű stílusban megépítve/alakítva (1 sárga ködlámpa...):) Kellene!!!

XGyurmaX 2010.12.23. 14:49:54

akkor most ki volt Izraelben?

DeezL 2010.12.23. 14:59:17

@Zsolti9014:
így van havítottam:D rájöttem hirtelen az XJ6os Jaguár neve ugrott be:D

mind fasza gépek amiket leirtál!
Uno 1.4 Turbo az gyilkos...de a Punt 1es GT változatához is votl szerencsém:D kipróbálni...1.4 GT 133-136lóerő alapból és 204nm

XGyurmaX 2010.12.23. 15:02:37

@ColT: kiváncsi vagyok ki épít előszőr nálunk Gyári utánzatot.
(két ajtóval és döntött szélvédővel)
Na az igazán ütős volna.

jozsika31 2010.12.23. 15:13:46

Na hál isten vége ennek, mikor jön a frakkos traktor hét???????

Mondjuk az ciki szerintem hogy nekem több korhű tyunying motyóm van itthon mint amit összeadva láttam a képeken, pedig nem vagyok oda a Ladákért:):):)
De mindegy, egy a lényeg menjen végig a TC ezen az úton ha már elkezdte. Jöhet a többi szoci szép sorban jövőre.

hirtelendi 2010.12.23. 17:42:14

@Zsolti9014: Сделано в СССР amit te írtál az Szgyepamo

pet77 2010.12.23. 17:44:41

Hát ez nekem magas:

A kommunizmus csúcsán nyugatra kijutott zsidó család(..Nem-nem, Apu, anyu nem volt párttag, csak valamiért kaptak kiutazási engedélyt, meg protekciót az OTP-nél...)éppen hazai ellezékivé orientálódik,miközben baráti, és ellenséges blokkokkal egyarént tarja a kapcsolatot, mindeközben minden vágya egy szovjet autó megszerzése...

A marxi piramiselméletről pedig:
Ha nem lenne ez a fene gazdasági(adósságcsapda)válság, akkor én is csak mosolyognék rajta...
Az írás egyébként tetszik, nem vagyok jobbikos fasz, de asszem ez a cikk inkább történelmi vonatkozású, mintsem autós történet...
Itt inkább a csöcsös naptár dívik... és ez most nem a cikkírónak kritika:((
Neked, és a Csikós féléknek már rég
EGY SZÍNVONALASABB PLATFORMON KELLENE MEGJELENNETEK, mint az egyre lealjasuló TC-N!
Azt hagyjátok meg Winklernek:)))

pet77 2010.12.23. 17:49:35

Ja, A Javasolt kellő mennyiségű alkohol megvolt,,,3 napig pedig éhen is kibírom!!!!

Biscione · http://axl-zizzenetek.blogspot.com/ 2010.12.23. 18:12:51

Üdv Zsolt!
Nagyon köszönöm, hogy fölhasználtátok a képet apámról, és a "Zsigáról", mivel sem ő, sem a "Zsiga" régóta nincs már, nagyon jólesett!

McK (törölt) 2010.12.23. 18:52:51

@ColT: Köszi.
Esküszöm,jobban megbámulnak benne,mint bármilyen bajor csodában.
Csabi igazi zseni.
A nevében is köszönöm,hogy képre kerülhetett egy ilyen kuriózum.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.12.23. 19:30:33

A hetvenes évek tuningzsigáját nem ismerhettem, de vidéken még lehet találni kifordított felnis(rendes, vágott-hegesztett kisipari, mínuszos ET-vel) Zsigulit, "Nelásski-rács" is akad még 1-2 autón, fekete sportkormány is. Egy-egy elem még megvan, de egyszerre még én se ltátam egy autón...

Magyar[HUN] 2010.12.23. 20:26:56

Igazi Zsiguli rajongóként nagy öröm volt számomra a Zsiguli cikksorozat. Elég sok újat megtudtam ezeknek hála,és még jobban ösztökél arra, hogy majd egyszer legyen nekem egy.

GiXXXer 2010.12.23. 20:27:00

Én még elvétve látok uborkaszeletelős-hátsó ablakos ezerharcsát, gombszeműt, de bmw felni van rajta, meg sötétített az A-oszloptól hátrafelé minden üveg... Broáf!

Bár régen egy ismerősömnek lakótelepi reluxa volt beszabva az ezerkecsó hátsó ablakába, belül persze. Ki volt feszítve, és a hátul ülő utas a kis madzaggal kezelhette. Erre azért emlékszem ilyen jól, mert bátyámnak is megtetszett a tuning, és lekopírozta a műveletet az akkori családi zastavánkon.

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2010.12.23. 20:42:23

Nagyon tetszett, köszönöm! Ez a tipikus "kicsit savanyú, de legalább a miénk"! Gyermekkoromban én is imádtam a Lada hátsóülésén hallgatni a menetzajt, és bámulni a 90-el elsuhanó tájat.
@pet77: Ha ezután a cikk után az a legfontosabb kérdésed, hogy zsidó-e, vagy sem a "főhős", őszintén sajnállak!

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2010.12.23. 20:46:35

@Csikós Zsolt: Az mekkora dilemma lehetett, hogy a "Mustang-reluxa", (nekem rablórács)-tól nem látszódott a bólogatós kutya? Egyáltalán valaki el tudja ezeket a termékeket helyezni kronológiai sorrendben? Hol gyártották? Illegális kisipar, vagy GMK?

akos696 · www.focusauto.hu 2010.12.23. 21:00:37

Nekem a fogorvos 525e automatája kéne, de az nagyon. Főleg az akkori állapotában. :)

Ratnet 2010.12.23. 21:43:22

@pet77: No igen.:-) Aki a 'piramis-elméletről' és hasonlókról vitatkozik az kicsit Einstein-nel is vitatkozik. Ugyanis ő is észrevette, hogy a kapitalizmus egy zsákutca, ennek kapcsán észrevételt tett a kialakuló oligarcha-tőkéről, valamint az alsóbb társadalmi osztályok ellehetetlenüléséről.

Napjainkban mi ezt 'élő műsorban' is láthatjuk a saját szemünkkel. Nem nehéz észrevenni, csak ki kell mászni a lombikból...:-)

hlaci1975 2010.12.23. 21:50:35

17 évesen egy 1980-as 2103-as 1500-ös volt az első autóm. Rajongásig imádtam az összes jó és rossz tulajdonságaival együtt. 11 évig volt hűséges "rabszolgám", rengeteg fiatalkori élményem fűződik a Ladához.
Már régen nem ladázok, de könnyes szemmel olvastam ezeket a sorokat, amiért köszönettel tartozom a Totalcar szerkesztőségének.
A Lada alapjaiban egy nyers és durva autó, azonban hozzáértéssel, idővel (és persze pénzzel) egy nagyon élvezhető autó faragható belőle. Talán szentségtörés, de az enyémben egy 2.0-ás finoman felhúzott Lampredi-féle Fiat motor szerzett kellemetlen meglepetéseket a Kedves Autóstársaknak. Olyan 6-7 éve leadtam róla a rendszámot -családalapítás, megkomolyodás, stb - de most kedvet kaptam a rendberakásához.

Ratnet 2010.12.23. 21:58:40

Csikós Zsolti! Amit te keresel azt mifelénk úgy hívják: 'cigány-tuningos Lada'. Csiricsáré díszekkel, tyúklétrával, és ízléstelen műanyag kiegészítők garmadájával.
Nem tudom, a hetvenes években az volt-e az általános amit leírtál, csak azt tudom, hogy 20-25 éve az 'utcai-tuning' a kifordított felni, kisPolszki(vagy alu Koppány!) kormány, Koppány kipufogó, vágott légszűrő, nagy szúrófények előre, stb volt. És persze volt divatja a legalább 5/4-es csőből készült lökhárítóknak és ködlámpa-állványoknak is.:-) Az igazi utcai-zsivány Ladákat hiányoltam/keveselltem a megemlékezésekből, pedig az volt a jellemző verda a (azóta már jó 30-as 40-es) srácok közt, és találkozókon ma is ezekkel szórakoznak a legjobbakat.

El ne feledjem a lényeget: Köszönjük a megemlékezéseket, cikkeket, képeket!

lotaten 2010.12.23. 22:16:27

@GiXXXer: van egy nivás videó a youtube-on, ahol egy niva zárt hajtással murván rajtol egy olyat, hogy kiesik a szemed. sajnos már nem találom! neked nincs meg a favoritok között..?:) szép nagyon ez a slow motion videó.

GiXXXer 2010.12.23. 22:45:25

@grozy: nem láttam még azt.
Ha bírok venni jobb gépet HD videózni, akkor jövőre 300/600 fps-sel és jobb minőségben fognak készülni a lassított videók, pl.: www.youtube.com/watch?v=A47Na0d8Bik
Most ezzel a géppel HD-zok, a fenti videó is véletlen készült... :D Ugyanez megvan 210fps-sel is... :)

Csikós Zsolt 2010.12.23. 23:07:18

@Biscione:

Mindenképpen be akartam tenni a képeket. Máshogy akartam eredetileg zárni a hetet, de amit küldtél, az átalakította az eredeti elképzelést.

misinator 2010.12.23. 23:24:28

Üdv Zsolt!
Sajnos - még - nem olvastam el az írást, csak átfutottam; ízlelgetni akarom a szavakat, mondatokat. De már álmos vagyok hozzá.
DE: megakadt a szemem az ősi,autentikus tuning listán!
Jó volt olvasni. S istenem, hogy elteszi az agy a régi infókat...
Ha nem kéne régi kellemetlen, rossz emlékeket újra feldolgozni, akkor - újra - részt vennék hipnózison. Miért? Mert felért egy pazar orgazmussal s mert ömlöttek a régi élmények:-) /Profi pszichiáter, munkahelyi kollégám végezte/.

Így maradnak Csikós cikkei:-)

Kellemes karácsonyi ünnepeket kívánok Tisztelt Zsolt s Tisztelt Kommenttársak!

coord 2010.12.23. 23:42:49

Felőlem jöhetnek még a ladás cikkek, bár mindig el vagyok maradva az olvasásukkal :-) Ennek köszönhetően megnéztem egy rakás rallis videót. Hát ezek a ladás gyerekek tudnak vezetni. Most már élőben is érdekel.

Devil2 2010.12.24. 09:54:19

A tuninghoz: Két, nagy, hőre lágyuló műanyag dobozos Videoton hangszóró a kalaptartón, és magyar kisipari fröccsöntött középkonzol. Esteleg medvehéj üléshuzatok, dobókocka-forma dísz (illatosító) a belső tükörre akasztva.
(Szerintem a dupla Koppány sokkal vadabb karakter adott a Zsigának, és a hangja is rekedtebb volt, ez kell az olaszautó-utánérzéshez.)

DeezL 2010.12.24. 10:50:01

@hlaci1975: milyen fiat motor van benne?

tAB · http://tabblog.net 2010.12.24. 12:12:32

Ez mekkora!
thereifixedit.files.wordpress.com/2010/12/white-trash-repairs-unfortunately-its-front-wheel-drive.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=XCZkWeO4Dso&feature=player_embedded#!
Különösen az tetszik benne, hogy nincs semmi végleges átalakítás az autón, ha elolvad a hó, simán levehető a "keretről". :)

hlaci1975 2010.12.24. 17:18:54

@DeezL: 1981-es Fiat 131-ből. 2.0 DOHC
süti beállítások módosítása