Belestünk a trezorba

  2010. október 16. - Stump András Címkék: veterán kiállítás párizs 2010

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy gondolat a távol-keleti dizájntrendekről
2015-06-09 13:14:30

Ma reggel láttam egy fess Kia Opirust, és ez jutott róla eszembe: Miután kimerengtem magam, találtam az

Lada? BMW? Toyota? Jól megvannak egymással
2015-04-25 14:05:19

Amikor meglátod a hőerőművet, akkor kell figyelni, ott van jobbra a Brezova Gokartland. Nekünk még hajnal van

Olcsón vettem, drága lett
2015-03-15 07:27:33

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak , hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán

Lopni megy a Nissan
2015-03-04 18:48:48

Vissza kell szívnom, amit néhány hete, a GT-R LM Nismo, a.k.a. száguldó tacskó bemutatója után írtam a Nissan

Tartozom még egy poszttal párizsi kirándulásunkról. Két napon át futottuk a maratont Papptibivel hat újautós kiállítócsarnokon át, mozgólépcsőn le, lifttel fel – cipőtalpunk kilométerszámlálója háromszor átfordult, az exponálógomb negatívja beégett mutatóujjunk begyébe, a laptop billentyűzetéről lekopott a felirat. Miután megismerkedtünk a Rolls-Royce-ok csalafintaságaival, betuszkoltuk a francia elnököt előkelő limuzinjába, majd még az új Passatot is megrugdostuk, úgy éreztem, megérdemeltem egy kis kikapcsolódást. A már salátalevelekre hasonlító tájékoztató füzetben többször is szemet szúrt egy furcsa mondat, amelyet így lehetne lefordítani: Hihetetlen gyűjtemény az autógyártók rejtegetett kincseivel.

Nézzük meg, mik ezek a rejtegetett kincsek, gondoltam. Bóklásztam egy keveset az esőben, míg megtaláltam a félreeső pavilont, de amint beléptem, tudtam: jó helyre jöttem. Sejtelmes félhomály, halk susmorgás, lézengő emberek – pálmafás oázis volt ez a könyöklő újságírókkal tömött, rivaldafényes, harsogva bemutatott autóújdonságok standsivatagában. És itt is szenzációs, forradalmi újításokat lehetett megcsodálni – a múltból.

Ne vessük a franciák szemére, hogy az autógyárak múzeumaitól elkunyerált kiállítási darabok között túlsúlyban voltak a hazai termékek. Egyrészt nyilván könnyebb a Párizsi Autószalonra a közelből begyűjteni a kincseket, másrészt – legyünk igazságosak – van is mit mutogatniuk.

Minden idők legerősebb R5-öse

Kezdésnek mondjuk egy Renault Maxi 5 turbo? Hátrahőköltem, amikor előbukkant a paraván mögül. Ötéves koromban, az autós kvartettben is kedvencem volt már, de azóta változatlanul benne van a top tízben, ha válogathatnék az autótörténelem ritkaságai közül. Háromszázötven gonosz lóerőt mondanak rá, amit két arasz szélességű hátsó kerekek próbálnak átvinni az aszfaltra. Nem mindig sikerül, láthatjuk korabeli fotókon, videókon – legtöbbször vadul driftelve gyűrte magát fel a francia szerpentineken. Jean Ragnotti nevét matricázták fel a kiállított kék R5-ösre, tisztelegve az autó első ralivébé futamát egyből megnyerő pilóta előtt.

Menne ezzel kétszázzal?

A sokkhatástól még nem tudtam magamhoz térni, amikor Renault-k között tovább ballagva rám kacsintott a Kék Szörnyeteg. Fotón nem látszik, milyen hatalmas a rekorderautó, de ha mellette állunk, döbbenetes monstrumnak tűnik a maga 5,34 méterével. 40 CV a neve, ami elvileg negyven lóerőt jelentene, de a Kacsa óta tudjuk, hogy a CV jelölés csak valami francia furcsaság – ebben a félelmetes, sátorseggű valamiben egy 140 lóerős, 9 literes sorhatos teljesít szolgálatot. Ez a replika a hetvenes években készült, az eredeti 1926-os 40 CV pontos másolataként. Kétszáz fölötti végsebességre volt képes, és ami még hihetetlenebb, 24 óra alatt 4167 kilométert tett meg 173 km/h átlagsebességgel, mielőtt eltűnt volna a gall mondák sűrűjében. Kezdtem érezni, hogy valóban hihetetlen gyűjteményt gereblyéztek össze a franciák a Szalonra.

És ez még csak a Renault-sarok volt, amely mellé gyorsan odatették a németek sirályszárnyasait, nehogy nacionalizmussal vádolják őket. SL Mercit lépten-nyomon látni, ha mondjuk a C111-eshez hasonlítjuk gyakoriságát, ezért az ezüst 300-as csak egy oldalpillantás erejéig tudta felkelteni érdeklődésemet, lábaim feltartóztathatatlanul vittek a narancssárga műanyagkasztni felé.

Három generáció sirályszárny

Kísérleti autóhoz képest meglepően szépen kidolgozott a C111-es. Nem vagyok Mercedes-rajongó, de ezt azonnal elfogadnám. Belül a hetvenes évek eleje sugároz minden egyes részletről: narancssárga-fekete kockás kárpit, fekete műbőr mindenütt, alumínium gömb váltógomb; egyedül a biztonsági buszkormányt cserélném azonnal valami stílusosabbra. A formájáért viszont úgy tudok rajongani, ahogy van. Szédületes 0,191-es cW-értéke diktálta az összes részletét, mégsem egy unalmas higanycsepp lett belőle. Az orrába süllyesztett hűtő kiömlőnyílásai, a szabadon álló C oszlop, az ötküllős felnik olyan összképet adnak, hogy szinte érthetetlen, miért nem gyártottak belőle utcára is.

Ilyen formával megbocsáthatók a pontatlanságok

Akinek esetleg nem ismerős a Mercedes hetvenes évekbeli kísérleti járműve, meglepődhet, hogy ebben a narancssárga lapajban egy négy rotoros Wankel-motor rejtőzik. Háromszázötven lóerős teljesítménye 4,8 másodperces gyorsulásra elég, végsebessége valahol háromszáz körül lehet. Abba már ne is menjünk bele, hogy később ugyanezt a kasznit egy 230 lóerős öthengeres turbódízel teszteléséhez használták, majd egy turbós V8-as benzines fejlesztéséhez is elővették. Hiába, a hetvenes években sem volt egyértelmű, melyik irányba érdemes kutatni.

Az 1991-es Le Mans-i győztes

A Mazda például máig kitart a bolygódugattyús elv mellett. Egyik legnagyobb sportsikerüket is a Wankel-motornak köszönhetik. A Mazda 787B győzelmét az 1991-es Le Mans-i 24 óráson. Máig ők az egyedüli japánok, akik megnyerték a legendás tartóssági versenyt, és egyben a 787B az egyetlen nem alternáló dugattyús autó, amely képes volt az abszolút első helyre. A szemkápráztató narancs-zöld együléses külön zugot kapott, hogy teljes pompájában gyönyörködhessünk benne.

Bocs, nekem még csak ólomakksi jutott

Úgy tűnik, a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján még bátrabban mertek széllel szemben vizelni a japánok. Itt van például a számomra eddig ismeretlen Mitsubishi Minicab EV 1989-ből. EV, mint elektromos autó. Ma arra panaszkodunk, hogy nem elég fejlett az akkumulátor-technológia? 89-ben még csak az ólomakkuk voltak alkalmasak egy autó meghajtására, a Mitsunál mégis legyártották ezt a harminc lóerős bonsai-buszt. Merész? Kétségkívül. De lehet, hogy hatékonyabb válasz a városi közlekedési problémákra, mint a Chevrolet Volt.

Giulietták, a teljesség igényével

Az ötvenes, hatvanas években bezzeg még máson törték a fejüket a konstruktőrök. Alfáéknál például a Giulietta típuscsaládon. Ha nem tévedek, minden alfajból hoztak egy példányt Párizsba: Berlina, Sprint, Spider, Sprint Zagato, Sprint Speciale. A kabriót, a kupét és a limuzint talán nem kell bemutatni senkinek, de az SZ és a Speciale mellett nem mehetünk el szó nélkül. Mindössze 217 darabot készítettek a Zagato karosszériás Giuliettából 1960 és 62 között. Az itt kiállított fehér példány azért kényszerített megállásra, mert szemmel láthatóan a mai napig gyűjtögette a harci sérüléseket, nem múzeumban őrizgetett szobor életét élte. Nincs is szebb egy versenyautónál, amelyen látszik, hogy használják.

Sprint Speciale, a legkecsesebb Giulietta

Az ezüstre festett Sprint Speciale viszont kevésbé ragadt magával. Becsülöm a teljesítményét: ördögi, hogy 1957-ben hogyan tudott egy ezerháromszáz köbcentis autó kétszáz fölött menni, de nőies vonalainál többre becsülöm a funkcionális Zagatot.

Milyen 404-es kéne?

Vagy a Peugeot 404-et, amelyből szintén kiválogatták kedvünkért az érdekesebb darabokat. A túlrestaurált négyajtós mellett itt is sem időztem sokáig, az összeszigszalagozott, ütött-kopott Safari-ralis autó sokkal inkább megfogott. Nem kellett sokat változtatni a szériamodellen, hogy bírja a megpróbáltatásokat, a 404-esek a mai napig elnyűhetetlenül taxiznak Afrikában. A hatvanas években viszont még a ralikat nyerték sorba, például az 1966-os és a következő két évi Safarit, zsinórban.

Mindent a légellenállásért

Hasonlóan zseniális teljesítményre volt képes a 404-es kabiróból épített együléses, dízel rekordautó. Összesen negyven rekordot döntött meg vele 1965 nyarán a gyári csapat, többek között 16627 kilométert tettek meg vele 160 km/h feletti átlagsebességgel. Akkor még népszerűsíteni kellett a dízelt, a Merciken kívül más nemigen szerelt személyautóba kerregőt.

Franciával kezdődött, franciával zárul. Remekül megkomponált, bár kicsit eklektikus veterános kiállítást szerveztek a Párizsi Autószalonon – nem rossz ötlet a jövőből bölcsen visszanézni húsz, harminc, negyven évvel ezelőtt a maihoz hasonló csindadrattával beharangozott világmegváltókat. Így hátrébb léphetünk két lépéssel a 2010-es újdonságoktól is, és nagyobb összefüggésben lehet, hogy még az Ampera is értelmet nyer. Talán a Leaf mellett nézegetjük majd harminc év múlva, mint az elektromos autók előfutárait. Vagy mint egy zsákutca bejáratát.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr572368953

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pet77 2010.10.16. 07:59:32

Ar r5 turbo nem 4 kerekes volt?

Freddy a Krüger 2010.10.16. 08:26:30

Ezekről kellett volna az elejétől többet írni nem a mostani egyenköpőcsészékről!

toncsi64 2010.10.16. 08:40:10

Szép kis gyüjtemény. Csinálhatnának belőle egy állandó kiállítást.

mükkemakk 2010.10.16. 08:40:50

egy 404 es kabrióért már-már megbocsátok Trianonért..

evil. 2010.10.16. 08:42:17

Még-még! Erről többet akarunk :) Jó kis tárlat, az biztos :)

Devil2 2010.10.16. 09:12:03

@mükkemakk: sőt, én még a 407-est is megbocsátanám a Pözsónak a 404 kabrióért. :)

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2010.10.16. 09:53:44

Nem azért, de számomra még mindig az egyik legszebb a C111-es merga! Érdekes, hogy miért nem lett utcai autó...Nem is tudtam, hogy Wankel (is) volt benne. na de az a 404-es...hát egy beszarás!!

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.10.16. 10:03:20

a Renault 5 GT Turbo 2 gyerekkoromban a kedvenc autóim közé tartozott

most már megint kéne egy, csak úgy játéknak

itt vannak nagy képek: special.blog.hu/2010/03/26/renault_5_gt_turbo

ezzel szemben Peugeot-ra sosem fájt a fogam, és bár a 404 egyes változataiban most már meg-meg tudom látni a szépséget, igazából nem fognak meg

az 505-nek viszont van egy olyan változata, amit nagyon kevesen ismernek és talán az Audi Allroad elődje vagy ötletadója volt, ez az 505 Dangel: special.blog.hu/2010/06/30/peugeot_505_gld_dangel

ez rendes gyári modell volt, bár egyik-másik képen kicsit házi átalakításnak néz ki

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.10.16. 10:08:13

@nyunyógomez: na az nekem is tetszik (: csak valszeg ha akarsz venni egy ilyet, akkor a Sotheby's-nél az akción kell leszurkolnod 4-500.000 USD-t, főleg ilyen állapotban

dirige 2010.10.16. 10:16:28

@pet77: De igen, de csak a hátsó kettő volt hajtott...:-)

rognork 2010.10.16. 10:43:24

biztos beteg vagyok de nekem a kei car jön be.

Quattroman 2010.10.16. 11:42:29

" mindent a légellenállásért"

hehe, inkább a csökkentéséért, NEEM????

szamarhegy 2010.10.16. 11:52:20

Nekem is nagyon bejön a kei car-ban (is) kifejeződő japán gondolkodás.

Eddie 2010.10.16. 12:15:54

Én egy Sprint Speciale-t láttnék szívesen a garázsomban. De a többi is gyönyörű!

kultúrpesszimista 2010.10.16. 13:38:24

Mindegyik csodás.... Jó lehetett élőben, testközelben látni ezeket az autókat. Ezekért akkor is, most is lehet lelkesedni. Bezzeg a mai autószerűtlen autók....

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.10.16. 13:48:08

Ez jó volt, köszi.Valahogy ki ke4ll jutni vagy Párizsba, vagy Genfbe; a betyár kurta életbe... :D

papptibi 2010.10.16. 15:23:48

@geegee: Ha a régi autók nagyon érdekelnek, mindenképp Genfbe menjél. Ott a kiállítási terület mellett van egy olyan autómúzeum, hogy Lamborghini-Rolls-Ferrari-túladagolásba halsz bele. És még sok másba.

bobbafet 2010.10.16. 16:09:59

:) "Hihetetlen gyűjtemény az autógyártók rejtegetett kincseivel" - hát így biztos nem lehetne lefordítani. Ismerkedjünk csak tovább ezekkel a bonyolult külföldi nyelvekkel, majd csak összejön.

w a s d 2010.10.16. 17:54:00

@GYUSZI BACSl: Gyári? Nem a Dangel csinálta? (Akik most is alakítanak át PSA- féle kisteherautókat, ha minden igaz:

www.dangel.fr/index.html?newlg=E )

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.10.16. 19:05:14

@papptibi: Heheheee, köszi a tippet. :D
Nagyon nézegettem a genfi dátumot (2011. márc. 4-14); de most tavasszal valszeg nem fog sikerülni.De majd következő évben, remélem

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.10.16. 19:28:08

Huhú ezek nagyon szépek :)
Csak a pözsók is elvinnének egy múzeumot :)

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.10.16. 19:38:59

@F/: hát lehet hogy igazad van és csak a hivatalos csatornán keresztül is árulták (mert úgy tudom, hogy az viszont igaz)

nem vagyok egy nagy Peugeot szakértő, csak ez a Dangeles téma megtetszett (:

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.10.16. 21:16:27

Az a "szekér" a Cugnot-féle gőzhajtású tüzérségi vontató másolata. Az egyik első gőzautó volt. Talán Marie Antoinette volt a szponzora.

nikó 78 2010.10.16. 21:33:01

Ez a mondat nagyon tetszett: Sejtelmes félhomály, halk susmorgás, lézengő emberek – pálmafás oázis volt ez a könyöklő újságírókkal tömött, rivaldafényes, harsogva bemutatott autóújdonságok standsivatagában.Kíváncsi lennék arra,hogy ha 20 év múlva,kilátogat a cikkíró, a mai PVC-kínálatot elnézve,egyáltalán útba ejti-e a félreeső pavilont.Továbbá arra is kíváncsi lennék,hogy a ma még tündöklő high-tech elektronika,hány százaléka lessz addigra működőképes.

Autopeti 2010.10.16. 22:39:32

@Freddy a Krüger:
Megnyugtatlak, 40 évvel ezelőtt is sokan morogtak, hogy az akkori design nyomába sem érhet a 20-as évekbelinek, vagy hogy az akkori autók is egy kaptafára készültek.
Az autók akkor is főleg fogyasztási cikkek voltak, nyugaton főleg, nálunk a szegénység okozta és okozza máig, hogy egy autót 15-20 évig használunk.
Ezek a "mai autók műanyag szarok, ugyanúgy néznek ki" mondatok csak klisék, aki akar, ma is vehet egyéni, szép autót. Pl. Minit, 500-as Fiatot, Lancia Deltát, Grande Puntót, C Mercit, Volvo S60-at...
És hogy a Mazda Cosmo, a Merci 300 SL vagy az 507-es BMW-nél azóta sincs szebb?
Szubjektív dolog. Mert ma is gyártanak gyönyörű autókat.
És oké, tegyük fel hogy tényleg műanyag autókban utazunk! De csöndben, biztonságban és az eső sem esik be.
Már most minden autóbuzi rajong az E36-osért vagy a Clio Williamsért.
Pár év múlva a kacsafarok Megane és az MK1-es Focus után fog csorogni a nyálunk. És akkor majd az akkori autók lesznek "műanyag szarok"

Freddy a Krüger 2010.10.16. 23:30:34

@Autopeti: Tudod mit? Teljesen igazad van! De ettől most (legalábbis én) ezekre csorgatom a nyálam. Hogy harminc év múlva mire csorgatom, az majd harminc év múlva kiderül :))

hajti 2010.10.17. 07:34:04

akkor a narancs Merci miatt lenne a stuttgarti Mercedes muzeumnak belülröl wankel-dugattyu formaja? elsö blikkre a Mazda es az NSU ugrik be

Bénye 2010.10.17. 13:07:18

@GYUSZI BACSl: Tegnap fotóztam le Velemben egy ilyet. Sajnos az autó mostani gazdájának elmondása szerint az előző tulaja eléggé lelakta - ami valljuk be, látható is volt rajta. Azért így is büszkén említette meg, hogy igazi ritkaság, és az országban ha 20 ilyet találni. Ha érdekel valakit bővebben, akkor tudom róla a képeket linkelni.

Dennis01 2010.10.17. 20:15:08

@Autopeti: Igaz, lehet venni szep autot pl: Mini, Fiat 500. De nem akkora buli, ha azt nezed hogy az eredeti valtozataik ezeknek olcso es egyszeru autok voltak, nem divatcikkek...

Krisi 2010.10.17. 22:24:32

az ezüst Mercedes C112 szerintem kikúrt jól néz ki. egyáltalán nem gasonlít egyik Mercire sem de mégis egyértelműen Merci.
bár egy kicsit úgy néz ki, mintha egy Actros-ra rányomtak volna egy Mitsubishi 3000GT-t :D

Sopánka76 2010.10.18. 15:37:31

Szép mind, nekem a Giulietta Sprint Speciale kéne!

peti.olah 2010.10.21. 15:38:07

Citroen nem volt? Pedig van annyira francia, mint a másik kettő.
Egy héttel korábban voltunk a Citroen gyár gyűjteményében. A '23-as(25-ös?)TorpedoA-tól a mai C6-os prototípusáig minden ott van. Az a gyűjtemény is besz@rás.

xenuka 2010.11.12. 10:31:16

a Mercedes c111 szerintem olyan mint egy Maserati Merak, amelyik valójában egy Citroen SM.
süti beállítások módosítása