Durva dolgok Belgiumban

  2010. július 29. - Motordoktor Címkék: volkswagen porsche túra turbo találkozó oettinger spa

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megint béemvés lettem
2013-11-01 17:53:32

Az ember életét sok dolog befolyásolja. Lát egy égi jelenést, túlél egy katasztrófát, esetleg szerelmes

Megint a mennyországban
2013-10-01 10:51:57

A Volkswagen Bogárral versenyezést, pláne a gyorsulási versenyzést a kényszer szülte. Valamikor a 60-as

Ne vedd meg, ráfázol!
2013-06-23 06:05:02

Mindenki próbálkozott lebeszélni, de a szerelem nem a racionalitásról szól. Mindig vágytam egy W124-es kombira

Ezt sohasem hittem volna!
2013-02-06 17:26:44

Mostanában egyre jobban kezdem megérteni, hogy az élvezetes örömautózáshoz nem kell 200 lóerő. Mindenkinek

csapat1

Sokkal kisebb kockázat egy olyan autóval elindulni 3000 kilométeres túrára, amelyben már van tíz-húszezer, majdnem problémamentes kilométer, mint egy olyannal, amit ezer kilométerrel ezelőtt szereltünk össze, ráadásul kevés gyári, széria alkatrésszel. A cél a Spa Francorchamps F1-es pályán tartandó Bugshow, az európai léghűtéses VW találkozó. Az Oettinger replika Bogár mellett még jött egy vízhűtéses boxermotorosból léghűtésessé alakított Oxyboxer, egy vintage speed stílusban épített 1,6-os Cal-looker, és egy széria 1200-as, mind Sopronból. Az Oxyboxer szintúgy mindössze ezer kilométerrel a háta mögött, a fehér Cal-looker már jóval többel, a kék 1200-as pedig a maga széria, halálos megbízhatóságával, azonban csak 34 lóerővel követte a csapatot. Vagyis nem követte, mert ő ment elöl, diktálva a tempót.

uton2

Nem rejtem véka alá, mindenre felkészültem. Vittem szelepet, szeleprugót, drótot, széles ragasztószalagot, komplett osztófejet, olajcsövet, pillanatszorítót, benzincsövet, meg még ami csak eszembe jutott. Ki tudja, mi lesz. Anyagi helyzetemet figyelembe véve inkább az út mellett megjavítom, mint hogy trélert hívjak elszállítani. Ismerem az autót, minden csavarját, ha valaki segít visszatenni, akkor már ki tudom venni egyedül is a motort, ha meg már kint van, szétnyitom akár két órán belül. Be akartam tenni egy másik differenciálművet is, meg két oldalfedelet hozzá, de ott már éreztem, hogy egyik túlzásból a másikba sodródom, ez azért már kicsit sok lesz. Váltótartó bakot azért bekészítettem.

uton1

Soproni barátom, Schlosser Zoli, az Oxyboxer építője és tulajdonosa sem esik kétségbe, ha összeolajozza a kezét, arra gondoltam, ketten bármit meg tudunk csinálni. Azért az indulás előtt nem nagyon tudtam aludni, néztem a plafont, és azon gondolkodtam, mi történhet. Szétrepül az osztófej. Van másik. Ötperces meló, stroboszkóp is akad. Beszakad egy szelep. Motor ki, hengerfej le, remélhetőleg a henger nem sérül, szelepcsere, becsiszol –csiszolópor van? Reggel még beteszek. Még mielőtt kiagyaltam volna, hogyan fogom az árokparton hónolni a karcolt hengert, megszólalt az ébresztő. Irány Belgium!

Bécs után találkoztunk a soproni különítménnyel, addig toltuk a 130-at. A kilenc liter alatti, a vártnál kisebb fogyasztáson meglepődtem. A meglepődésem már-már kételkedésbe csapott, amikor a 100-110-es utazónál 100 kilométerre alig több mint hét litert fogyasztott a motor. De ezt aztán 3000 kilométeren át bizonyította, végül elhittem.
Persze hazafelé már azon agyaltam, hogy nagyon kevés ez a benzin, eggyel nagyobb főfúvóka hozhat egy kis lóerőt…

Útközben az 1200-ason cseréltünk egy bogaras tuningműhelyből ingyen kapott hátsó fékdobot, mert a tengelycsavar lelazulása miatt megette belőle a bordázatot, de ennyi. Semmi több, olajos horror sztori nuku, elmaradt az ötletelés, a dróttal kötözés.
Este megérkeztünk, elfoglaltuk a kempinghelyet, nem kellett altató.

turbo

Másnap hajnalban az ötszáz méterre lévő zuhanyzóba háromnegyed óra alatt értem be. Törülközővel a hónom alatt, fogkefével a kezemben, WC-papírral a zsebemben belebonyolódtam egy turbós bogárba, megnéztem egy egyedi befecskendezőt, láttam egy kerámia Porsche-fékes 1303-ast, és máris teljesen más irányba mentem.

Mint amikor a parasztgyerek felkerül a Vidámparkba. Elgondolkodtató, hogy egyesek mennyi pénzt és munkát tesznek egy bogárba, gondolom, ők valóban szeretik a kis dudukocsit.

Két napig csak nézelődtünk, mentünk a pályán, gyorsulási versenyt bámultunk, autókat elemezgettünk, miért ilyen, miért olyan, milyen ez a gázrudazat, miért oda tette az olajhűtőt, hova vezette a kipufogót. Aki nem éli ezt a témát, másfél óra után kiütést kapott volna az unalomtól, egy nap múlva meg belehal. De ezek nem mi vagyunk. Repültek az órák, gyűltek az élmények, és tervezgettük, hogy mit fogunk majd télen csinálni.

hulyeangolokangolhulyek

A stílusok kavalkádja volt. Akadtak pályára épített, becsövezett, sok Porsche-alkatrésszel fűszerezett German-style modellek, klasszikus Cal-lookerek, a kaliforniai stílusban sportosan átalakított, orra buktatott utcai drag-modellek, valamint patkányok is. Utóbbi egy érdekes vonulat. Kívülről rozsdamarta, idő ette, matt és fakó, de a fenéklemez hibátlan, a motor erős, a felni csillogó és méregdrága. Műszakilag ötös, de a külcsín egy bontószökevényt idéz. Ne gondolja senki, hogy egy ilyen autó olcsó. Fényezni ugyan nem kell, de minden egyebet kijavítanak rajta. Meg persze kell hozzá érzék, hogy mivel kell ellenpontozni a patkány kinézetet. Általában felnikkel és drága kiegészítőkkel.

orult1

Vasárnap indultunk haza, nagyjából 10 órakor, és hajnali kettőkör estem be az ágyamba - pontosabban hasast ugrottam bele. 1280 kilométert nyomtunk le egyben, egy darabig 110-zel, majd a csapat szétvált, és mi ráálltunk a 130-as utazóra. Ekkor már le mertem venni a szememet az olajnyomásmérőről, és amikor zenét hallgattunk, nem rezzentem össze minden dobütésre, mert végre nem hittem, hogy most köszönt el valami a motorban.

Lassan megjött a bizalom. Németországban néha eltoltam 160-ig, az óra mutatója ilyenkor kiment a számozásból, csodálkozva néztek át másik autókból. A motor hangja ilyenkor megváltozik, a szelephang elmúlik, fordulaton előjön a mély, jellegzetes boxerhang. Ez nagyon szép, de tíz órán át bizony fárasztó.

A bejáratás hivatalosan is befejeződött, a motor több mint 4000 kilométert ment eddig összesen. Úgy tette meg ezt a túrát, hogy csak a lelkem megnyugtatása miatt kellett a motorteret felnyitni, és egyszer töltöttem rá körülbelül fél liter olajat. De csak a biztonság kedvéért. Odafelé kicsit lement a szint háromnegyedről fél alá, visszafelé már nem változott. A soproni csapat is hazaért, hiba nélkül.

Úton lenni boldogság, megérkezni a halál – mondja valahogy így a szólás, de ez itt nem így volt. Csoda volt az út az öreg Bogarakkal, nagyon jó volt ott lenni, de azért vártam a hazautat is.

A találkozó megint erőt adott a téli estékre, amikor ismét valamit alakítani kell az autón, kicsit jobbá, gyorsabbá és erősebbé tenni. Egyébként egy elég fura találkozó ez. Sokan vannak, de többünknek feltűnt, hogy a restaurált vagy megőrzött, teljesen gyári modellek nem látogatják ezt a közel 1500 autót számláló találkozót. A belga BugShow nem a veteránosok találkozója, hanem a hülyéké.

És a hülyék jól érzik ott magukat, nekem elhihetitek.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr802181407

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Domeq (törölt) 2010.07.29. 07:26:52

Pazar! Csak gratulálni tudok! Szép teljesítmény.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.07.29. 07:57:10

Nem semmi út, örülök, hogy nem kellett az út mellett motort szétkapni. Biztos állati jó lehet a hangulat a bogaras bulin:)

pickapu 2010.07.29. 08:06:23

Merészek vagytok, de jópofák. :)

Devil2 2010.07.29. 08:18:53

Doki, tettél már bele magasabb bütykös veztengelyt vagy ez még az amivel összeraktad a motort?

esef 2010.07.29. 08:19:39

Most elképzelem magam előtt a sok vasárnapi vezetőt, akik mellett az autópályán 130-as tempóval elsuhan egy Bogár... :D

bobfalfa 2010.07.29. 08:26:02

Gratulálok az autóhoz és az úthoz!

Tényleg csak ennyi fénykép készült 500 m-en 3/4-ed óra alatt? Én biztos telifényképeztem volna a kártyáimat! Még több képet kérek!

eweres 2010.07.29. 08:29:56

@eloszto:
rossz a számoló progid, idéntől már nem az él, hanem:
www.fovinform.hu/vezetes/objektiv%20felelosseg.pps

davez 2010.07.29. 08:36:57

grat!

mindemellett szívesen olvastam volna még pár sort és néztem volna több képet is :)

de persze köszi ezt az élménybeszámolót!

és hajrá Sopron! :))

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2010.07.29. 08:51:44

und läuft und läuft und läuft...
Egyértelmüen a huszadik század legnagyobb találmánya.

klarno 2010.07.29. 08:51:50

Azért a hosszú, téli esték nem is olyan hosszúak, ha közben lenyomunk 10 kört a Tónál. Szóval csak okosan osztd be az idődet! Azért jó, hogy hazaértetek, a hallásod meg majd idővel visszajön :-)

ZON 2010.07.29. 08:54:17

Tisztelem a fanatizmusotokat!

vivax 2010.07.29. 09:05:46

ááá, nagyon bitang kis gépek ezek. az Oettinger TSV2000 igen durva, a világoskék pedig egyszerűen instant get.

Motordoktor 2010.07.29. 09:10:03

@Devil2: Nem, a tengely marad, először egy nagyobb áttételű himbasor kerül majd bele, de azt hiszem a nagyobb szelepes hengerfej hozza majd a megoldást és a plusz lovakat.

Riasom 2010.07.29. 09:12:08

@malenykij polgar: mármint a személyautó úgy általában, nem csak a bogár! :)

Jó kis poszt, a TC hagyományaihoz híven megerősít abban, hogy semmi rendkívüli nincs tizen-huszonéves autók akár napi jellegű, autópályás-hosszútávú utakkal tarkított használatában.

Neszójjábe__ 2010.07.29. 09:30:41

@Motordoktor: OFF
Írtam neked egy levelet TC-n keresztül, hogy a tanácsodat kérném (kb 3 hete) de úgy látszik, még nem kaptad meg.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2010.07.29. 09:31:19

@Riasom: Azok közül is a bogár.
Továbba az atombomba, de az más kategória.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.07.29. 09:40:17

Anyám, milyen vasak :D
Tényleg van pár nem normális arrafele :)

KAWAszaki 2010.07.29. 09:46:12

Doki!
Bocs, hogy okoskodom, de volt nekem is bogaram (1.3-asból 1.6-ost építettem)
A nyomaték megvan a gépben, ezért a hiányzó pacikhoz a szívóoldalt javallott piszkálni.
Karb. torokátmérő-növelés, nagyobb szívószelepek, sport vez.tengely, rövidebb szívócső, nagyobb fúvókák, direktszűrő.
Miután csökken a szívóoldali fojtás, megjön az ereje is.

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.07.29. 10:15:29

OBE-236 nagyon király (: imádom az ilyen porig ültetett kocsikat

special.blog.hu/2010/04/14/mercury_lead_sled_1949

rotarydirectsys 2010.07.29. 10:19:34

Nekünk ilyen piros volt, BSE-616-os frsz-mal. IMÁDTUK!

rotarydirectsys 2010.07.29. 10:21:51

Ezek a DharmaCar-ok meg tényleg piszkos drágák!

Lowtyo 2010.07.29. 10:52:56

1500 autó volt és képes vagy ennyi képpel elintézni ezt a posztot?
nemá!

gepataki 2010.07.29. 11:00:07

doki!
a hozzånk hasonlo /sajnos/ föleg monitor elöl veterånozoknak az effele iråsok adjåk meg a lökest, hogy gyakorlatban is futtassåk a kecsket, indulok is ki, kiviszem a lånyomat a tengerpartra a skodåval. motor bejåratos, kellenek a kilometerek, le kell engedni a mosoolajat...

vomit 2010.07.29. 11:20:27

egyszer ha lejon a HF, ezt a rovast minden dugattyu felett beletenni, es lesz ero:
somender-singh.com/content/view/68/49/

diktatorikus kleptokrácia 2010.07.29. 11:39:39

@bobfalfa: ott volt még a hóna alatt a budipapír, én a gatyámat tettem volna tele - nem csak a látványtól :)

Krisi 2010.07.29. 11:52:09

BRÉ kalandjai folytatódnak :)
legközelebb az arcokat kell majd lefotózni amikor elmész mellettük egy bogárral 160 körül!

lr 2010.07.29. 11:53:45

Hopp, látom a Jeffrey "The Dude" Lebowski is kinn volt. :D

Dennis01 2010.07.29. 11:59:01

Egyre jobban erik bennem a hatarozas, hogy vegyek egy Bogarat a Mini melle...
Az ilyen talalkozok nagyon jok szoktak lenni, mar tervezem is a Mini talalkozok kozt, melyikre fogok elmenni.

Attis10 · http://auto-matchbox.blog.hu/ 2010.07.29. 12:01:33

Én is már régóta akarok vetetni/venni egy bogarat mert nagyon jó elfoglaltság, és ezen lehet e legkönnyebben megtanulni autót szerelni, amit meg a srácok csinálnak az már művészet.HAJRÁÁ..

fak 2010.07.29. 12:16:56

@vomit: bocs, nem vágom a témát, de az a "rovás" egésezn pontosan mire jó? köszi!

lrrtm1 2010.07.29. 12:40:24

én làttalak is benneteket...vagyis a kocsikat...üdv belgiumbol

Rocko- 2010.07.29. 12:41:05

óóó, mennyi VDO.

Süni25 · http://www.eakft.hu 2010.07.29. 13:10:51

@Attis10: Egy a baj, hogy a Bogár technikai megoldásai nem nagyon hasonlítanak más autókéhoz, ezért max Bogarat tanulhatsz meg szerelni....

zöldi 2010.07.29. 13:16:52

Doki, marha jókat írsz, csak így tovább ;)

Bambano 2010.07.29. 13:53:55

Hehe, sok cucc bepakol, elindul, asszony otthon bedrótozza a kaput, hogy ezt a halom lomot ide még egyszer vissza nem hozod:PPP

levi01 2010.07.29. 14:10:32

További képeket pls!

MrKiraly 2010.07.29. 14:11:15

Jok vagytok! Gratula a teljesitmenyhez!
Tobb hasonlo cikket. Udv Sydneybol:)
Mar uton van a T2 Transporter-em:)Irany a Beach:)

halszájú 2010.07.29. 14:43:13

jó cikk. tömör, lényegretörő, nem sallangos, nem érzelgős.

igaz a sok személyes szopás miatt a bogarakat én nem igazán kevelem, de hogy ez a gépjármű a múltszázad egyik legnagyobb teljesítménye, azt, nincs mese, el kell ismerni.

Vismajor01 2010.07.29. 14:53:11

Kevés a kép, imádott márkámról. :(

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.07.29. 15:12:08

@Motordoktor:
Lehet, hogy már írták, de gondoltál már rá, hogy a túl nagy kompresszió miatt gyengül el felül a motor? Láttam már pár hasonló motort, alul mint egy dízel, felül meg egyszerűen képtelen volt elforogni normálisan, pedig benne figyelt a tengely...
Szívócsonk milyen hosszú?

KAWAszaki 2010.07.29. 15:23:43

@fak: Az égéstérben a lángfront a gyertyától indul, majd minden irányban egyenletesen terjed az égéstérben (a folyamat végén igen tökéletlenül).
A "rovás" arra szolgál, hogy a keverék égését több fronton indítsa be, így elméletileg tökéletesebb lesz az égés.
(a gyártók ezt dupla gyújtógyertyával oldják meg)

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.07.29. 15:55:25

Auto lesz ebbul a bogarbul. Ha megjott a bizalom, jo lesz egyutt.

Merida001 2010.07.29. 16:10:26

Lehetett volna több fotó is!! De a cikk meg az út szuper! XIV. Bogártali (Ex Gyomai) Füzesgyarmaton lesz (Kastélyfürdő)aug.6-8!!! Jöjjön minden Bogár tulaj és társai!!

Motordoktor 2010.07.29. 16:34:58

@Maybe_: A kompresszióviszony 8.8:1-hez, ki van mérve/számolva.
Nem kell találgatni, a szívószelep kis mérete miatt fogy el a motor 4500 felett, erre az orvosság egy másik hengerfej. Már amikor építettem tudtam, hogy necces lesz, de ennél jobb nem volt, illetve nem volt hozzá "kedvem", ha érted mire gondolok.
Most, hogy utána számoltam az áramlástani viszonyoknak teljesen nyilvánvaló.

Autószerető 2010.07.29. 16:55:43

Aúúúú, vonyítok a gyönyörűségtől!

Komolyan.

dynand 2010.07.29. 16:59:18

Nekem mindig ellenszenves autó volt a Bogár, ezután sem lesz másképp.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.29. 17:29:25

hát olyan autó amit 130 km/h nál figyelgetni kell olyan nem kéne:-))
a Fiat teherautóm 400 ezer km nél simán megy az érdi emelkedőn ennyivel miközben 7 liter alatt fogyaszt.
Ez a német technika??

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.29. 17:33:34

egy normál személykocsiról nem is beszélve.130 at bármelyik szutyuk autó kibirja belgiumig.egy bogárnál meg olyan nagy dolog??:-))))

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.07.29. 17:39:51

@Gyurma73: Látom nem igazán jött le neked a cikk lényege... Egy frissen összerakott motornál mindig benne van az emberben a para, hátha elnézett valamit, főleg, ha köze nincs a gyári alkatrészekhez...

Motordoktor 2010.07.29. 17:45:44

@Gyurma73: Ilyen jellegű hozzászólást már az első bogaras cikknél vártam, kicsit elkéstél.

Pipi 2010.07.29. 18:10:03

ez egy közel 60 éves konstrukció, ne felejtsük már el...
egy mai autótól nem kunszt, hogy megfutja a 200-at, de amikor a Zsiguli csinálja ugyanezt, akkor az.
ráadásul, mint maybe is írja, ez egy frissen összerakott tuningmotor, amit nagyon kell figyelni.

AzHofi 2010.07.29. 18:19:30

@Gyurma73: a bogárral egykorú fiat teherautód?

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.29. 18:30:58

@AzHofi: nem mert a bogár most összerakott(tehát új) a fiat taherautó meg 7 éves:-))400 ezer km el:-))
Amúgy értem alényeget csak kevés volt a hozzászólás.-))

MANszerelő 2010.07.29. 19:14:30

@Gyurma73: Valljuk be, hogy ehhez (400e km) kellett némi szerencse is.

MANszerelő 2010.07.29. 19:17:30

@Gyurma73: Cseréld le a 3-as Ducatot egy négyesre, olyan alkatrészek nevét fogod ismerni, amiről nem is álmodtál. Szaladgálós autónak pedig vegyél egy Multi Air motoros szgk-t.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.29. 20:27:47

@MANszerelő: a ducato 130 nál nem 7 litert fogyaszt.:-)
de mindegy is csak viccnek szántam :-)
De ha már ducato én nem egyet hallotam amiben már 700 ezer km volt.2,8tdi
enyém egy kisebb autó.

Cooper911 2010.07.29. 21:15:38

Szivesen térdre borulnék a világoskék bogár elött. Gyönyörű...

Ronin_ 2010.07.29. 21:49:52

Schlosserék jó srácok:-)
Lelkesek, elhivatottak és szívvel építették.
A végeredmény csak jó lehet.

ZON 2010.07.29. 22:14:35

@KAWAszaki: azt hittem, olyan mint a gátrepesztés szülés előtt a nőknél, a hengerfej gátrepedését előzi meg az a hasadék.:)

MrKiraly 2010.07.30. 02:51:08

@Gyurma73: Ki nem szarja le a fiat teherautod?

Szsrobert 2010.07.30. 07:44:07

Kipróbáltam MZ-n a Somender Singh-rovátkát.
Rovátka nélkül jobban működött.

dennisthemenace 2010.07.30. 09:43:24

@Dennis01: Majd jól megverlek, hogy bekakilsz, attól biztosan csökkennek majd az efféle vágyaid.
Menj, cseréld le a ablaktörlőt.

Lowtyo 2010.07.30. 10:18:38

@Gyurma73: volt 2.8-as duxink
soha olyan nagy trágya szarunk még nem volt előtte, pedig jó pár ducatot elfogyasztottunk.
sokat fogyasztott és folyamatosan gond volt vele, pedig a legjobb sofőröm alatt volt. még a 2.3-as jtd-k is messze megbízhatóbbak voltak nála és jó 3 lityivel kevesebbet is kajáltak. mondjuk az igazi igavonó a régi kocka td duxi volt. kicsivel 700.000 alatt került a gyehennára és ennek a felét kéttengelyes utánfutót cibálva, halálba pakolva tette meg.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2010.07.30. 10:22:39

Mennyi Skoda 1000MB volt a talin,azok mit kerestek ott? :)

2,5mach 2010.07.30. 11:23:24

Gratula! Jól kis túra volt. Több képet kérünk!

vomit 2010.10.13. 15:39:59

@Szsrobert: az MZ ketutemu motorkerekpart jelent? van ott egyaltalan egyenes felulet a dugattyu felett? a ketutemunel az aramlasok nemkicsit szamitva vannak, lehet olyan iranyt vagtal neki, hogy rossz iranyba lo bele a tavozo/atbuko keverekbe (rontja az atoblitest).

negyutemun viszont akar a legkisebb, fel centi szeles dugattyu feletti sik reszt megmetelve gyorsul az eges es javul a hatasfok.
itt egy igy megcsinalt modern rom
www.northamericanmotoring.com/forums/drivetrain-cooper-s/118191-squish-grooves.html
itt egy regi rom, elobb egy aztan harom csikkal
www.mgccars.com/groove_101.htm
süti beállítások módosítása