*Azaz gyorsbombázó. A terminus technicus nem takar mást,
mint egy olyan – jellemzően könnyű, maximum közepes – bombázógépet,
amely elég gyors ahhoz, hogy a vadászgépek ne tudják utolérni.
A múlt század harmincas éveiben tette magáévá a koncepciót sok,
zömében német, repülőgépgyártó és a Dornier 17-es valóban korának
egyik leggyorsabb gépe is lett. Ám a spanyol polgárháborúban kitűnt,
hogy fegyverzettel terhelve már korántsem olyan mozgékony.
Valódi Schnellbomberek csupán a második világháború utolsó harmadában
kezdtek feltűnni, első hírnök a Junkers 88 C, C-6 volt, a legsikeresebb
pedig kétségkívül a balsafából készült brit De Havilland Mosquito,
az elegáns, két óriási Rolls-Royce Merlin motorral szerelt gép.
A másik oldalon az Me 410 és a sugárhajtóműves Arado Ar 234 Blitz
képviselte az ellenpólust.
Tán nem haragszanak meg a kis repüléstörténeti kitérő miatt, de standunk utolsó, hivatalosan kiállított autóját bátran mondhatjuk a korabeli autópályák gyorsbombázójának. Nagy (kis híján öt méter), dermesztően elegáns (hiszen kupé), kényelmes és fenséges (5 literes V8), lényegében hibátlan. Emlékszem Csikós mesélte egyszer – még Újpesten, egy éjszakába nyúló munkanapon, a dohányzóban -, hogy ez a típus az, amelyik egy magas téglafal egyik oldalán áll, hosszú évek óta, míg a másik oldalon az összes létező autótípus tolakodik.
Hébe-hóba van olyan, amelyik nekiszalad a falnak, sőt, olyan is, amelyik felmászik rá, de csak azért, hogy egy vágyakozó pillantást vethessen a másik oldalra.
Ahol a W126-os Mercedes-Benz áll. Sokak szerint a Tökéletes Autó.
Nézzék csak meg ezt az 1987-ben gyártott kupét (gyári kódja C126). Sindelfingben készült, 1991 októberéig gyártották ott őket, összesen 74 069 darabot. (Ebből 500 SEC 30 184 db). Szegfűzöld metálfénye (MB 261) igazi ritkasággá teszi sajátjai között, hiszen csupán 1140 darabnak volt ilyen színe. Ebből tán tucatnyi, ha van, a világon.
Az autó hibátlan. Egyetlen, német, tulajdonosától vásárolták meg, három gyári kulccsal, vezetett szervizkönyvvel, garázsból. Törzskönyvéből (Fahrzeugbrief) kiderült, hogy minden év késő őszétől a következő év tavaszáig kijelentették, ez alatt végig garázsban lakott.
Olyan is. Makulátlan előélet, tisztességes, lelkiismeretes, márkahű gazdák. És a legszebb, hogy ez az autó ajándék. Jelenlegi tulajdonosa kapta a csillaghoz idestova harminc éve szakmailag is kötődő férjétől. Gratulálunk!
A tán valaha volt legjobb Mercedeshez.
(A tizedik. És még nincs vége…)