Úgy volt, hogy a Cougar a téli pihenő alatt kap egy kisebb felújítást, de Zsolti műhelyépítése kicsit megcsúszott. Szépen halad, de még nincs kész – nem tehetek neki szemrehányást, hiszen Magyarországon azok az építkezések is csúsznak, amikre közpénz-milliárdok vannak, erre meg egy peták sincs.
Amíg azonban elkészül, nem tétlenkedek, és rendelgetek egy-egy tételt a Cougarra. Az alkatrészellátás jónak mondható. A Mercury Cougart keresőbe gépelve azonnal feldobja a mercury cougar parts-ot, ahol első kattintás a Cougar Parts Catalog, a West Coast Customs üzemeltetésében. (Ha a linkre kattintanának, előtte feltétlenül tekerjék le a hangszórót, mert az oldal egy átkozott pumaüvöltéssel indul.) Jó kis webshopnak tűnik, adja isten, hogy működjön és hogy Magyarországra is szállítsanak. Megkezdem a túrást, elsőre óvatosan gumialkatrészeket nézegetek, amik amúgy is kellenek. Hülye vagyok, tudom, de engem legjobban az első oldal-helyzetjelző agg gumikerete zavar. Találok is front fender light to body sealt és lens gasketet, 2,9 illetve 12,7 dollárért, ördög tudja, utóbbi mi lehet, de hadd jöjjön, 2400 forint az bizonyos helyeken három sört se ad ki, a helyzetjelző közérzete pedig nálam központi kérdés.
Aztán próbáltam összeszedni minél több gumit, hogy fajlagosan jobban megérje a szállítás, első és hátsó indextömítésekkel kezdve, szélvédőtömítésekkel folytatva és a shopping-tébolyban olyan fontos berendezésekhez is elkanyarodva, mint lámpafedél-ötköző. Még hamutartó-ütközőt is rendeltem, mert annak olyan maximalista hangzása van, 85 cent, utángyártott. De most komolyan, te nem vennél ash tray bumpert ennyiért, ha már úgyis ott tolod a kullót a virtuális Tescóban? Egyelőre nem látom, hová is kéne a hamutartómra ütköző, a Csikóstól mindenesetre már megkaptam, hogy ő két napig újította fel a Zöld Állólámpás hátsó hamutartóit (azt mondja, majd valamelyik posztba beleszövi).
Nagyjából egy hónap alatt jött meg. A vámhivatalban gyanakodtak, hogy van-e a csomagban lökhárító, ami jogos, hiszen a hamutartó- és a lámpafedél-ütközők is bumperként szerepelnek a számlán, viszont egy akkora csokor króm lökhárító aligha férne el egy 3 és fél kilós dobozban. Kiváltottam tehát a szokásos, négy ablakos mandineres módszerrel, 12 ezer forint Áfa megfizetése fejében, aztán a Cougarral kirotyogtam Zsoltihoz. Bizony, ha száraz idő van, hetente legalább egyszer megsétáltatom. Kicsit későn kezd fűteni, mert a fűtőradiátor valószínűleg elvízkövesedett, de azért ki lehet benne bírni. Kiértem tehát Zsoltihoz és büszkén kipakoltam a kincseket.
A West Coast érdekes üzletpolitikát folytat, amennyiben több alkatrészhez is azt írja, nem ajánlja a megvásárlását, mert gyenge minőségű. Gondolom van, aki kínjában végül megvesz egy olyat is, ha már végképp nem kap lökhárítóvédő takarógumit, és akkor nem csalódik. Vagy valami ilyesmi – az effajta mentalitás nekem teljesen új. Én persze csak jókat vettem, legalábbis reménykedtem, de Zsolti egyesével megvizsgálta a cuccokat és megfelelőnek minősítette az egész szettet. A szélvédőtömítések azért kellenek, mert a tetőt az átrozsdásodás miatt cseréljük, és a meglévő szélvédőtömítés vagy egyidős az autóval, vagy valami igen szánalmasan odakent gumifuga. Rendeltem még mindenféle oldalablak-tömítést is, míg el nem értem a 170 dollárt, ami már elegendőnek tűnt, hogy megérje postáztatni. 63 dollárt csaptak hozzá, ami 12 ezer forint – oké, hogy az email ingyen van, de Zsolti szerint már egy belföldi ajánlott levél is elég húzós (egy kétkilós 870 forint).
Zsolti tehát megvizsgálta és megfelelőnek találta. A legtöbb zacskón hologramos Ford címke is volt, és persze a legtöbb dolog a Mustanggal és/vagy a Ford Torino Mercury változatával, a Cyclone-nal csereszabatos. A költségvetés tehát így néz ki: 170 dollár, mint az áru ellenértéke, 63 dollár szállítás (összesen 43400 Ft), 13 ezer forint Áfa, összesen tehát bő 56 ezer forint. Zsolti azt mondja, ez Zsiguli árfolyam, úgyhogy megkérdeztem Prokee-t, a szerkesztőségi alkatrészkereskedőt. Ezt válaszolta:
- Nehéz ezt Ladához hasonlítani, mert nem létezik olyasfajta listaár, átlagár, mint a "rendes" autókon. Nagyságrendeket tudok mondani, de rengeteg elfekvő cucc van az országban, ami megszűnt boltok, állami raktárak felvásárlásából származik, ott nyilvánvalóan akár töredékáron is lehet bármi. Emellett Ukrajnából iszonyat olcsón jönnek be néha cuccok, egy üveg jobb vodkáért egy dobozos Barkast levegősen meg tudsz rakni.
Amire kábé árat tudok mondani:
- szélvédőkéder kb. 5000-5500 /db
- ajtókéder: univerzális létezik, 25m/tekercs, 13-15000 körül, egy ajtóra általában 5 métert számolnak, tehát max. 3000/ajtó.
A többi gyakorlatilag nem létezik a Ladákon, vagy legalábbis nem ilyen formában. Lámpatömítések .egy-kétszáz forintért vannak, ha éppen elérhetőek. Tehát azt mondanám, némi költői túlzás van abban, hogy Zsigulihoz olcsóbban megúszod - mindamellett tényleg olcsó kör volt.
- Oké, és mondjuk tojás Corsára átszámolva?
- A Corsa B esetében is nehezen megfeleltethető a sok apróság. A szélvédő- és ajtókéderek viszont egzakt dolgok. Ha megpróbálom kábé belőni, akkor bruttó 55-56000 körül jönne ki gyáriban. Sok kicsi sokra megy.
Megrendeltem tehát még néhány gumialkatrészt, addig se teljen az idő hiába.