A fene vigye el, Árpáddal versenyt káromkodtunk, mikor megtudtuk, hogy a megtévesztő módon Dakar-ralinak nevezett versenyről kiesett az eddig második helyen haladó Tatra. Tudvalévő rólunk, hogy a szerkesztőségen belül amolyan szeparatista csoportként visszük a sajnos lassan teljesen megszűnő márka zászlaját.
Töretlen szerelmünk diktálja nekünk ezért, hogy minden évben drukkoljunk nekik: törjék meg végre az orosz Kamaz-Csagin hegemóniát. Érdekes módon már gyermekkoromban is sokkal jobban érdekelt az akkor még Párizs-Dakar teherautós szekciója, mint bármi más. Bár kétségkívül motorosként a legnagyobb kihívás, de kétségtelen, hogy a százhatvannal száguldó, kanyarba keresztben érkező kamionok a leglátványosabbak, ráadásul az anno csehszlovák propaganda is mindent megtett azért, hogy – tegyük hozzá megérdemelten – nagy hírnevet csapjanak Tatrának, Liaznak (ki emlékszik még Frankie Vojtišekre, aki szarrá verte a MAN, Mercedes mezőnyt versenykamionjával anno?). Árpádnak volt szerencséje egyszer egy ilyen Papa Loprais-féle autóban ülni és máig emlegeti, milyen érzés volt a sztrádán belső sávot takarítani a többtonnás döggel.
Legnagyobb élményünk azonban kétségkívül a gyárlátogatás volt, csodaút a múltba. Jobb is, hogy úgy marad meg nekünk. A márka, amely túlélte a rendszerváltást, túlélte a felszámolásra törekvő amerikai Terex-tulajdonlást most úgy látszik befejezi. Az 1897-ben gyártott Präsident volt első autója a világ harmadik legrégebbi autógyárának, amely autót már ugyan régen nem, teherautót azonban még gyártott. A csökkenő katonai megrendelések és az állami támogatás hiánya azonban megpecsételte sorsát. Jelenleg már a gépeket, felszerelést árulják, a csarnokokat és telephelyet bérbe adnák. Hiányozni fog, a Saab nagy vergődésének zajában szépen, csendben kimúlt, szerettük, jobban, mint bármi mást.
Finoman kössünk vissza posztunk elejéhez, a Dakarra és a teherautókra, ha ön is megnézne végre egy videót mindenféle borzalmas zene nélkül, ha ön is kíváncsi, milyen földöntúli üvöltéssel tűnnek tova ezek a többtonnás gépek, akkor kattintson. Kamaz, Tatra, MAN, Ginaf és Hino. Több ezer newtonméter rulz!
Az utolsó 100 komment: