Van benne ejjbíessz, meg éerkondi is…

Autószalont vezettem 92-ben

  2009. október 16. - Csikós Zsolt Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

 

Új, amerikai autókat árultam a rendszerváltás utáni zűrös világban. Érdekes volt…

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr131453172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

msadmin 2009.10.16. 07:10:55

jó sok haja volt a Zsoltinak!:-)

Humanic (törölt) · http://macso.blog.hu 2009.10.16. 07:14:05

Uram, gratulálok, Ön megtanult írni.

loláb 2009.10.16. 07:19:33

Jó kis cikk, amolyan igazi Csikós Zsolt írás. Ezek miatt járok még visza.

hogen 2009.10.16. 07:23:28

Új autó, szép autó, nyugati autó... Én is ezen kamaszodtam, teljesen megérintett a dolog. Csikós Zsoltnak csillagos ötös, Uncle Andrewt meg üdvözlöm! :)

albert1 2009.10.16. 07:25:05

Nagyon jó! Teljes korrajznak is beillik. :) Azért 8-10 éve még láttam olyan amerikai japán autót, ami szintén pocsék szerelésű volt, vedelte a benyát és 2 littyós motorral sem ment (de nem romlott el). A csilingelés tényleg sokkal emberbarátabb, mint a csipogás.

Bandi bácsi még a fizetést is ugyanúgy mondta, mint a medvét (bér?) ;)

Teeboy 2009.10.16. 07:38:10

Ibiza lámpás Topazról nincs képed, Zsolti? Esküszöm, megkívántam egyet :D. Ez a szindróma pedig, hogy "idegenül" még nem tud, magyarul meg már nem...annyira ismerős. Nagyon jól szórakoztam az íráson, kössz, hogy megosztottad velünk;). Azért arra még kíváncsi vagyok, hogy is volt az a tolmács állás...:)

Közöd?? (törölt) 2009.10.16. 07:40:53

Bár az autók nem érdekelnek, de az írás jó:-) nagyon jó!

2009.10.16. 07:49:12

Nagymamám utcájában volt egy ilyen bordó Topaz! Kb ugyanakkor vették, mint amikor a sztori indul, lehet, hogy onnan??? Meg fogom kérdezni. Még az is lehet, hogy meg van a mai napig nekik.
A történet nagyon jó volt, vigyorogva olvastam. Azt azért hozzá kell tennem, hogy vidéken, amikor ez a Topaz feltűnt, nagyon sok írigye lett a manusnak. Szépótó jóótó jellege leírhatatlan volt a többi, import rom és szoci autó között, ezt szerintem nem lehet vitatni. Akkoriban egy rommá rohadt "svejcből" hozott bármi már menőnek számított, és ha máshogyan nem is, ez a bordó Topaz legalább szemre egyben volt. Sokat nem mentek vele ha jól emléxem.

anyahajókabinajtóhajtogató 2009.10.16. 07:52:45

Figyu Csikós úr! A topaz nem a ford TEMPO mercury-s megfelelője volt véletlenül???

Nekem volt egy ford tempo-m (topaz), ezt az emélkművet állítottam neki: nepitelet.hu/autok/ford/tempo_1984/repul_gepanyahajo/

Egyébként remek írás!

rezsöatya 2009.10.16. 08:06:55

Valóban remek írás, csatlakozom az előttem szólókhoz. Gratulálok ,élvezet volt olvasni!

Galván_Tivadar 2009.10.16. 08:08:36

Kezdő mérnökként volt szerencsém egy rövid ideig dolgozni egy hasonló mentalitású cégnél, egy nagyon hasonló tulajjal. Az akkumulátorban utazott, ez az Ibiza lámpás kendács kismiska volt ahhoz képest amilyen megoldások ott voltak :D

Heckantrieb (törölt) 2009.10.16. 08:14:21

"Azok az emberek, akik akkor, húszévesen, LSD-bélyeggel a nyelvük alatt, hatalmas mariskás cigivel a szájuk sarkában szeretetről, egyenlőségről, békéről és szabad szexről papoltak, s folyamatosan azon erőlködtek, hogyan lehetne megdönteni a konzervatív és gonosz kormányt, most kormányoznak. És időközben borzalmas, fafejű konzervatívokká lettek, az óriási szabadságot, ami benne szerepel az alkotmányos jogban, ezernyi perrel, büntetéssel, korlátozással tartják béklyóban."

Schily-rol mondjak a rossz nyelvek, hogy 68ban olyan sebesen futott a vizagyuk elol, hogy idokozben hatulrol behozta oket, es ma mar rajtuk ul.

konti10 (törölt) 2009.10.16. 08:14:51

Na a mai nap jól indul. Köszi! :)

SickBoy 2009.10.16. 08:17:11

Minden kora reggelre ilyen jó írást szeretnék a kávé mellé :o)

Káposztakukac 2009.10.16. 08:17:42

@Heckantrieb: hát ma már max nyugdíjasotthonban ül:)

230e 2009.10.16. 08:26:14

Ezzel a cikkel megdobtad a napom ismét :-)

Apumék 90 évek elejétől autókereskedtek, talán 92-97-ig. 94 körül cserélte motorját egy 90-es Pontiac Grand Am-re. A hatás leírhatatlan volt, azok akik az E30 325ix-re (mint másik autóra) nem mentek le a belső sávból, ettől a kocsitól pánikszerűen menekültek, minden jobbkezet megadtak stb.

Pedig utólag visszagondolva (és utána az USA-ba kijutva) a Grand Am Topaz szintű volt, 2.5 motor, 110 fölé nem lehetett pörgetni, sivár belső, és hátul dobfék, és tényleg nem volt akkora a hely belül, mint amekkora dromedár volt kívülről.
Szétment benne egy szolenoid a váltóban és hetekig nem tudtak hozzá alkatrészt szerezni.
De ótómata, és erkondi volt benne, na meg távos riasztó :-)), és mindenki megnézte, mert nem tudták mi az.

Sajnos elkerült tőlünk, és ahogy hallottam leégett.

Ja és az elektromos ablak utólag lett beépítve, és az akkori technológia nem tett lehetővé azt, hogy mindkettőt egyszerre lehessen feltekerni.

Tényleg nem akar valaki cikket írni az 80-as, 90-es évek utólagos extrabeszereléseiről. (tetőablak, elektromos ablak, riasztó), fekete, csíkos ragszalag stb.

redriot77 2009.10.16. 08:26:16

Topazt nem vezettem, viszont a Ford megfelelőjét a Temmpót igen. Kívülről majdnem akkora mint egy Vectra A, belülről mint egy Corsa. Elcseszett ergonómia, idétlen, ajtóra rögzített biztonsági öv, kóválygó futómű. Nem volt jó érzés vezetni. Kanadai rokonaim egyik autója volt odakint. A másik egy Dodge Caravan volt, az már sokkal jobb autó volt minden szempontból. Kényelmes, ergonómikus, viszonylag jól összerakott, és jól is ment a 3000-es V6-al.

bankár 2009.10.16. 08:26:36

nagyon ott van a cikk! Csikós a "legkeményebb"

eszembejutottvalami 2009.10.16. 08:29:57

Autotechnika,lila öltöny,svájcból hozott roncs. Egy furcsa nosztalgikus érzés fog el. 50000Ft fizu abban az időben nagggyon jó pénz volt.
Köszönöm a kellemes cikket!

Rosszindulatú Vászka 2009.10.16. 08:37:01

Naggyon patent cikk, a nyelvezetén külön vicsorra torzult a pofám :)

A történelmi/polikritkai utalásokat külön köszönöm, fles!

Ja és nem akarok spannolni, csak télleg tecc.

sealard 2009.10.16. 08:39:02

Hogy is mondta Gaben a Tigrisben?
"Ha Detroitnak vége, az emberiségnek is vége..." :D
És valahogy úgy veszem észre, nem nagyon akar (tud) amerika konkurrenciát támasztani sem a japán, sem az európai autóknak.

esef 2009.10.16. 08:40:55

Abban az időben a behozott amerikai Escortok esetében is gányolt volt az első fényszóró. Volt is az egyik korabeli Autó-Motor számban cikk is róla. Seat Toledo lámpák mentek bele kis kendácsolással...

Juhdzsin 2009.10.16. 08:43:31

Nagyon jó cikk, élvezet ilyeneket olvasni! (Bár én még csak kisiskolás voltam azokban az időkben...)

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2009.10.16. 08:48:39

@sealard: amíg módjukban áll 5-5 dollcsiért eladni/megvenni étkezésenként 2 műanyag tányért a katonáknak, addig szerintem nem is igen fogják törni a fejüket holmi válságkezelő autógyártási marketingstratégián... :)

beciantal 2009.10.16. 08:51:45

Tiszteletem Zsolt,

Ismet egy kolosszalis cikk szalt ki tolladbol :) Bar en akkor 92-ben meg tizeneves voltam, de azert korkepem mar volt az akkori autopaicrol :) Szazas cikk, nagyon jo volt igy reggel olvasni.

Heckantrieb (törölt) 2009.10.16. 08:51:57

@Káposztakukac: Szerencsere, mar 2005 ota nem belugyminiszter. Mindenesetre azert vicces volt latni, ahogy a kurva nagy 68as szabadsagharcos hazkutatast rendel el egy politikai magazinnal, csak mert az kiszivarogtatott informaciokat kozolt (Cicero). Vagy hogy milyen ivben szarta le a sajat allampolgarainak jogait (el-Masri). Bocs az off-ert.

Heckantrieb (törölt) 2009.10.16. 08:53:11

Egyebkent kar, hogy ilyen keves kep volt. Topaz beltererol nincs?

EMU 2009.10.16. 08:54:36

Egy komoly probléma van ebben az írásban, ráadásul ezzel igyekszik érthetőbbé tenni a cikk közlő mára beérett Amerika-ellenszenvét. Csakhogy ha már újságírás és tények. Clinton nem a cumiztatásba bukott volna(!) bele, éppenséggel az tartotta hatalomban. Hanem a hazugságba, mivel azt mondta nem volt szexuális kapcsolata a nővel. Ezt azzal indokolta később, hogy a cumi szerinte nem szex. Szóval a cida éppen hogy hatalomban tartotta, annak a szerző szerinti konzervatív népnek pontosan az tetszett, hogy az elnökük emberi módon él, kilengései vannak, csajozik, vehemens, és a többi. A hazugság volt a gond. Ez fontos momentum a Clinton-Lewinsky ügyben, jó volna, hogy ha már említve van, főként bizonyos nézetek alátámasztásául, akkor a valóság lenne kibontva, nem pedig vmi tudatlan kocsmai beszélgetés kvintesszenciája.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.10.16. 08:56:06

Már az is nagy szó volt, ha Andrew idöben utalta a béredet. Sok helyen ma sem természetes, akkor meg pláne nem volt az.

559 2009.10.16. 08:58:52

A reggeli kávé és a két kifli mellett ismét jót szórakoztam.
Köszi :)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.10.16. 08:59:35

@EMU: Milyen hazugság? Pusztán megtanítottak bennünket arra, hogy az orális kapcsolat nem szex. (vö. I had no sexual relationship with that woman.)

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.10.16. 09:00:27

kb. négyszer annyit kerestél abban az átbaszodában akkoriban, mint egy szakorvos.

furcsa egy társadalom ez.

amúgy nagyon sok helyen még mindig ez a tempó. csak időközben ezek a hitvány, pénzéhes, hazug, elvtelen proli gazemberek gennyesre gazdagodtak és még többet megengednek maguknak, de az ízlésük nem sokat változott, a modoruk meg csak még rosszabb lett.

yeti 2009.10.16. 09:03:42

Újabb gyöngyszem:D

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2009.10.16. 09:09:47

Á, én is szoktam látni egy Topazt, de annak "rendes" fényszórói vannak. Egy osztálytársam szülei is ezt kezdték csinálni anno amikor elsős voltam általánosban; a rendszerváltást két perccel követő legeslegvadabb kapitalizmus idején létesítettek szintén Ford kereskedést amerikai hátszéllel. Nem mondom, ők tényleg sokra vitték.

citromhély (törölt) 2009.10.16. 09:11:58

a fehér zakóson puma cipő van? Akkor az volt a favorit meg az adidas torsion.

Csík, miért nem írsz minden nap?

karlmann 2009.10.16. 09:12:04

Nekünk akkoriban lett először nyugati autónk. Apám Svájcból hozott egy tíz éves Taunust, egy 2L-es V6-os kombit. Egyik kollégája a vétel után nem sokkal rá akarta beszélni egy Chevrolet Caprice V8-ra, szintén kombi kivitelben, amit az Usa-ban élő nagybácsitól kapott. Jézus Krisztus! Soha sem hittem, hogy lehet ekkora különbség két hasonló kocsi között. A Taunus után a Caprice egy tragédia volt. Abban is volt éerkondi, meg tempómatt is, de ezzel az előnyök véget is értek. Százas tempó fölött nem lehetett az úton tartani, gyorsulni egyáltalán nem tudott, csak a benzint zabálta, fordulni csak úgy tudott, mint Clarkson Panda limója, a fényszórók gyengébbek voltak, mint egy Trabin és még sorolhatnám.

RangR 2009.10.16. 09:15:47

Nagyon tetszett az írás, ugyanis ahogy olvastam a sorokat, egy az egyben ráismertem a jelenlegi munkahelyemre. Gyakorlatilag ugyanez folyik nálunk is csak nem a 90-es évek elején hanem 2009 végén. Mindent szabad amit nem tilos. Igazából azt is szabad amit tilos, amíg ki nem derül, és miért derülne ki? Úgy indult, hogy én tartom a kapcsolatot a beszállítókkal gyárral, majd cégekhez is járkáltam eladni a szép új gépeket. Hihetetlen dolgozni akarással voltam feltöltve nagyon sokat melóztam minden nap, beleértve a hétvégéket is. Meg voltam győződve arról, hogy lesz eredménye. A probléma ott kezdődött amikor kezdtem rájönni dolgokra és nem tudtam olyan őszinte meggyőződésből árulni a portékát. Ezzel együtt én is kezdtem a kosárból kiesett emberekhez tartozni. Nálunk az új dolgozó az értelmes és okos és szép és stb. 2-3 hónap után elkezdenek hülyülni itt az emberek. Csak a főnök az aki tudja, hogy mi kell a kedves vevőnek. Persze ha ő nem ad el akkor az miattunk van mert bal****ok vagyunk. Nem hiszem azt, hogy mindenki szellemileg zokni, csak valakinek még a régi értékeket tanították és nehezen megy a frontális 120-al történő hazugság. A garanciáról már ne is beszéljünk. Vásárláskor szerintem akár 210 év garanciát is kaphat valaki, csak ígérje meg, hogy nem romlik el a gép. Egy anyacsavarnál nagyobb értéket már nem nyel le a cég. Valahol biztos megfizeti a vevő. Tipikus a privatizáció ideje alatt jó helyen jó időben lévő, ma már nagypofájú mindenható főnök. Meggyőződése, hogy saját erőből ért el mindent az életben és a szerencsének/időzítésnek semmi köze nem volt ehez. Az én munkakörömbe tipikusan friss diplomásokat alkalmaz 2-3 évig. Azért csak ennyi ideig, mert utána magától tovább áll az illető. Angolul kell kommunikálni, egyéb dolgokat elintézni,informatikai rendszerrel, vevőkkel és magával a (szándékosan)nem megnevezett termékkel törődni, így nem árt ha nem tök hülye az ember és nem árt ha kezdő, mert akkor még nem kell nagy fizut adni neki. Már túl van pár kifacsart citromon a manus és szerintem lesz még bőven, mindig van utánpótlás, senki sem pótolhatatlan. Annak ellenére, hogy tisztességesen szeretném csinálni azt amit éppen csinálok, nálunk mindig hazudni kell, ha másért nem akkor az izgalomért, ugyanis a hazugságok/átverések 90%-a már azért kell mert előtte rossz hazugsággal indítottunk. Mennyivel egyszerűbb lenne tisztességesen kezdeni és folytatni a dolgot. A kezdeti elképzelések, tervek még nagyon szépek, majd ahogy haladunk a megvalósulás felé egyre büdösebb, sufniszerűbb lesz, pedig elvileg világmárkákat adunk el ( nem autó, de fémből van és gurulni is tud)...

Elnézést a hossz miatt, de ez kikívánkozott.

redriot77 2009.10.16. 09:22:34

@Bukowszky: egyetértek. Eltűntek a lila zakók, a répanadrágok, és ma már nem lehetne elavult szarokat házilag kendácsolt fényszórókkal eladni. Ettől eltekintve sajnos a "morális és erkölcsi válság" szavak még ma is elég jól jellemzik a magyarországi viszonyokat.

Ne is süllyedjünk BKV-s mélységekbe, ráadásul az már elég offtopic lenne. Biztos mindenki emlékszik az Il Ferrora, és a MÁV Biztosító "apró bakijai" is többezer embert hoztak nehéz helyzetbe. A korai kilencvenes évek ma már mosolyogtató díszletei eltűntek, de a szellemiség örökre itt maradt, ma is Vadkelet és West-Balkán vagyunk, uniós gyarmat.

altero 2009.10.16. 09:24:04

Én azt nem értem, hogy ha Csikós Zsolt ilyen jól átlátta, mekkora átbaszodában dolgozik, akkor hogyan számolt el a lelkiismeretével főleg úgy, hogy egyéb területeken versenyképes diplomája és nyelvtudása volt. (Mert a cikk alapján nem hiszem, hogy az autóbuziságodat kielégítette ez a 3 ócska típus).
Ettől még a cikk jó, még úgy is, h a kocsik nem érdekelnek, de ezt azért meg szerettem volna jegyezni.

Herlock Sholmes 2009.10.16. 09:27:44

Én majdnem vettem egy ilyen Topazt...rám akartak dumálni egy bordó plüssbelsőst...
Az volt a szerencse, hogy nem volt elég készpénzem.
Így lett a Topaz helyett egy Tipo.
Az még ma is megy.
Persze nem nálam.

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2009.10.16. 09:42:13

ááhh, az adidas torsion említése letaglózó élményáradatot zúdított reám :)
mennyit nyomatták, te jó isten

Pumából akkoriban még félcipő is volt, egyszer kaptam egy párat, gyorsan elsüllyesztettem, soha nem volt a lábamon, úgy dobtam ki pár éve. (Makk nem volt rajta.)

gigabursch 2009.10.16. 09:42:29

Mindig is rühelltem Amerikát, meg azt a fajta szemléletet, hogy majd emgoldjuk erőből.

Ez az a fajta tipikus primitív amerikai mentalitás, amit kultúrember nem viselhet el. De végülis mit várjak egy olyan néptől, amelynek a(z egyébként ott semmiféle keresnivalóval nem rendelkező) fehérlakosságát tekintve a felmenői bűnőzök és/vagy kurvák. Ennyit tudnak, nomeg annyit, hogy aki ellenük ágál (legyen az bárhol, bármikor őshonosnak tekinthető), azt szintén erőből le kell darálni. Ennyi a szellemi potenciáljuk.
Egyszer ültem egy Dodge-ban, ami ugyanebben a korban volt sűrűn látható. Hááát... édesapám Dacia 1310-ese is kényelmesebb volt, nomeg kábé fele annyit fogyasztott, és ugyannyi szervízt igényelt azt is a tizedéért.

Sose tudtak és ma sem tudnak autót gyártani (sem). Minden eredmányük csak agyelszívásból született. Nomeg abból, hogy sz összes sportólójukat szarrá kokszolták.

összefglalva:
Zsolti! Nagyon is jól rávilágítottál Amerika valódi énjére, meg az amerikanizálódásra. Aki meg kintről ugatja a hatalmas magyarságát, azokat meg mindig elzavarom a búsba, hogy itthon kell magyarnak maradni a Kárpátok övén belül és nem kintről ugatni, azt hogy fingás után hogyan böfögjek... Mert aki kintről ugat, az mind csak ennyit tud.

Egyébként az amerikai álszenteskedésről meg arról ki, mikor kivel és hol, csak annyit, hogy ez tartozik a házaspár tagjaira, a külső félre, meg (ha van) a gyóntatópapra. Más senkire. Ezért van elegem pl a Maúnika-só meg hasonló gennyes agymosásból.

Csikós Zsolt 2009.10.16. 09:45:29

@malenykij polgar:

Bandi bácsi tök korrekt volt üzleti ügyekben. Csak az autókhoz nem értett.

Csikós Zsolt 2009.10.16. 09:47:27

@citromhély:

Írok. Tegnap volt egy Beaulieu-Top Gear-szösszenet, holnap jön egy Kawasaki-teszt, az mind én. :-)

Csikós Zsolt 2009.10.16. 09:50:07

@altero:
Ez volt az egyetlen betörési pont az autós világba, megpróbáltam. Három hónapot bírtam, az azért nem sok. Azt hittem, innen tovább tudok majd lépni valami normálisabb helyre, ha jól csinálom.

afecto 2009.10.16. 09:57:57

Nagyon élvezetes ,szépen felépített cikk.
Köszönöm.
Sok-sok ilyet még!!!

karlmann 2009.10.16. 10:02:08

@Csikós Zsolt:
"Azt hittem, innen tovább tudok majd lépni valami normálisabb helyre, ha jól csinálom."

Milyen ismerősen cseng. Amikor elkezdtem dolgozni én is ilyen hamvas ártatlansággal gondolkodtam. Milyen sz@r érzés felnőni!

kewcheg 2009.10.16. 10:02:14

Kedves Szerző, így utólag már hülyeség ezt firtatni, de lehet hogy a Skoda 120 PAL lámpája is jó lett volna, legalábbis így első blikkre lámpa-index egység teljesen hasonló.
A kétmilliós ár tekintetében teljesen csoda, hogy volt eladás, hiszen az akkortájt kigördülő első Swiftek hátsó ablaktörlő nélkül -GA- már kb. hét kiló körül elhozhatóak voltak, és akkor még nem ment ez a sznobéria, az is menő kocsinak számított, legalábbis a KGST gyártmányokhoz képest.
Akkortájt én is voltam Svájcban autóért /szervezetten mikrobusszal vittek ki 94-ben/ és tokkal-vonóval kb. négyszázért már nagyon korrekt Audi 80-akat vagy még kevesebbért Renault 19-eket,Daihatsu Charade-okat lehetett hozni...

ZasTempra 2009.10.16. 10:02:47

@Csikós Zsolt: Lehet hogy jobb is volt így, mert ha elkerültél volna "valami normálisabb helyre" akkor lehet nem olvasnánk hétről hétre a jobbnál jobb történeteid, és cikkeid. ;)

dani740 2009.10.16. 10:07:13

Az ejjbíesz meg az éerkondi mellé hallottam egy jót egy egyszerű fickótól: krejzler. Amikor meghallottam csak bólogatni tudtam annyira kellett röhögnöm. De a klímára szokták ezt is mondani: erkondísn. Ja meg a napfénytetőre: sibedákok :)

Karvaly 2009.10.16. 10:07:24

Igazság szerint én sajnálom az amerikaiakat, hogy ennyire elszúrták az gazdaságukat, beleértve az ipart az autógyártással együtt. Egy színnel, megközelítési móddal kevesebb.
Pedig a fénykorukban zseniális autókat alkottak, csak hát túlnőtték magukat, és a dinoszauruszok meg kihalnak.

2009.10.16. 10:12:16

Emberek, azt hiszem most olvastuk Cs. Zsolt első igazi novelláját a kb. egy év múlva megjelenő Csikós Zsolt: Egy autóbuzi történetei c. könyvéből.
Na jó, lehet, hogy szalonképesebb lesz a címe, de a csajomtól karácsonyra ezt fogom kérni :)

Jól van, Zsolt.
Mán' itten mindenki agyondícsért, nem hízlalom tovább a májad, mert nem fogsz beférni ERÁ-ba sem, nem még a Bianchiba :)

Kilencvenes évek eleje első nyugati verdái...hm....én hihetelenül szerencsés voltam, hogy '93 elején egy kocka Audi 80-as tdi-ben tanulhattam vezetni, majd negyedikes gimis koromra vettünk egy velem majdnem egyívású Audi 50/VW Polo-t. Istenkirályság volt, bár nem éreztem annak - csak így utólag tudom. Nem, nem volt pénzünk, lejárt a születésemtől kuporgatott biztosítás, kemény 90e Ft ütötte a markunkat és motorizált lett a család...természetesen minden akkoriban behozott roncs "egy öreg bécsi patikusnőé" volt, aki alig használta. Annyiszor hallottam ezt a süketelést, hogy összeadva a "bécsi patikusokat" kb. minden osztrák állampolgárra jutott volna belőlük kettő.
Az autó persze szanaszét szakadt, rozsdás szar volt, bár a motorja meglepően egyben muzsikált. Mind az 1049 ccm tette a dolgát alattam még 10 évig. Szerettem, na.
A "kereskedőt", akitől vettük, pár évvel később a háza előtt kissé megverte egy átszabott kuncsaft. Ennél Zsolt lényegesen jobban járt, és lehet, hogy Bandi bácsi is megúszta...

...a fikázóknak egy gondolat: a feudalizmusból azonnal a szocializmusba fordult, majd nagy nehezen gengszterváltott társadalmunkban miért várjátok el egy 1992-ben dolgozni kezdő embertől, hogy tized másodperc alatt felismerje mi a helyes és mi nem? Részemről respect a felmondásért - nem tudom, én meg mertem-e volna tenni.

Na. peace for everybody.

nemondomeg (törölt) 2009.10.16. 10:12:45

gyűlölöm a hippiket. sok tanulatlan csöves a nagy egyenlőségével könnyen papolt egy virágzó államban. jöttek volna át ide!

Karvaly 2009.10.16. 10:13:23

(ja, csak apróság: Infiniti az autógyár neve, a szövegben rosszul van. Pontosabban helyesen, az autógyár írja rosszul a szót :)

szakmernok 2009.10.16. 10:15:10

Szidni amerikát miközben 10 évesen amerikai iskolába jártál. Ez igen. Az az 5 év alapozta meg az életedet. Anélkül az 5 év nélkül senki lennél.

ZasTempra 2009.10.16. 10:16:40

Kicsit körbenéztem itthon és találtam egy '92-es Autó-Motort, abban az egyik hirdetés: kepfeltoltes.hu/view/091016/hirdetes1992_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

igaz nem Mercury Topaz, de a Chrysler Saragota is hasonló szerintem. Vajon mennyivel érnek/értek ezek többet árban az alatta reklámozott Fiatokhoz képest?... :)

Flat-6 2009.10.16. 10:19:08

Akkoriban sokan gondolták úgy, hogy amerikai autók forgalmazásával fognak bankot robbantani. Aztán ezek a kisérletek többnyire olyan végkimenetellel zárultak, mint Bandi bácsié. Korabeli autós újságokban legalább két ilyen cég hirdette magát mindig, Ford Festivától a Cadillac Seville-ig szinte mindent árultak. Ilyen, B-s, C-s rendszámmal újonnan forgalomba helyezett amerikás Escortokból, mint amilyenek a képeken is vannak, még ma is lehet látni itt-ott élő példányokat. A másik ami viszonylag jól ment 92-93 környékén, az a Geo Metro volt, abból is szoktam még látni egyet-kettőt.

nemondomeg (törölt) 2009.10.16. 10:20:42

ja és mokás hogy a nagy szoc szajkózás most milyen elfgadott. pedig biztos vagyok benne hogy most is 1000szer jobb világuk van mint nekünk. hiába, más kultura. de legalább előre néznek.. :)

am felvásárolt titeket a Tkom? mert lassan olyan szinvonaltalan mint az origo és alárendeltjei... (még ha a Tkom amerikai is;))

2009.10.16. 10:21:13

@RangR:

Látod, többek között ezért is félek új autót venni. Meg használtat is. Tuti, h a kereskedők jó nagy része simlis (és nincs mellettük a szende) és ha 100 dolgot tudok, hogy mit kell megnézni az átvenni kívánt kocsin a gumik évjáratától az ablakokon lévő dátumon át az illesztésektől a fom tudja miig, ők tudnak 100 másik dolgot, amivel átszabhatnak.
Így utólag belegondolva hálát adok az égnek, hogy amikor megvettem (a most is használt) Fastrámat, elkerültem a nagy szívást.

Azért utalhatnál rá, melyik kereskedésben várhatunk "tisztességtelen piaci magatartást" - bár alaposabban átolvasva a bejegyzésedet, van tippem.

Lacc78 2009.10.16. 10:21:43

(Udvozletemet kuldom Irorszagbol, most onnan irok, azert nincs ekezet).

Szoval. A cikk a szokasos Csikos-szinvonal, azonban kiderul belole, hogy Zsolt baratunk nagyon ert az autokhoz, a tortenelemhez es politikahoz viszont kevesbe. Lassuk:

1. " Nézzék meg Monica Lewinsky esetét a szivarral, aztán pedig Deutsch (már nem –Für) Tamás esetét az ő mellékvágányával."

Muhaha, azert en nem emlitenem egy lapon Bill Clintont Deutsch Tompikaval... Ne felj, ha 1998 es 2002 kozott Orban Viktornak lettek volna hasonlo kalandjai, o is megkapta volna a magaet a ballib sajtotol.

2. "Céltudatos lett mindenki, kötelező lett a negyvenfogas vigyor, nekem még ez a felszínes haverkodás, ez a helyből tegeződés, helyből beszélgetni tudás bármiről, bárkivel is kicsit zavaró. Mert mögötte a legtöbb esetben érdektelenséget, rosszabb esetben totál sötétséget találok. How are you?/Fine thanks – ez a kötelező beszélgetésindító párbeszéd, és tilos azt mondani, hogy görcsöl az epém, vagy napok óta nem aludtam, mert horkol a férjem – az már áttöri az érdektelenség biztos buráját, és nem PC."

Ez a kotelezo lazasag, a PC es a multikulturalizmus a 60-as evek ellenkulturajanak szulotte, pontosabban ez az, ami megmaradt belole. A derek hippiknek ugyanis ra kellett jonniuk, hogy az evesen, ivason, dugason es drogozason kivul masrol is szol az elet, pl. nem art dolgozni, hogy ne haljanak ehen. Kinjukban tehat ezeket a "vivmanyokat" vedelmezik kormuk szakadtaig, mert az "fejlettek" meg "progresszivek", ezert a rengeteg torveny es az allando gyanakvas. Azt hiszem, ennek a gondolkodasmodnak a Csimborasszoja Barack Obama beke Nobel dija, amihez mindossze annyit kellett tennie, hogy szines borrel bujt elo anyukaja mehebol (bocs!).

3. "Mercedes, a BMW, a Lexus, a Volvo, az Infinity és az Acura is szépen darálja mára befele Detroitot"

Detroit? Mi az a Detroit? Nemreg volt errol egy poszt, talan ommm irta. Meg parszaz komment utana.

4. A politizalast nem en kezdtem.

Süni25 · http://www.eakft.hu 2009.10.16. 10:23:04

A Lippai-Hajnalnál dolgoztam 1994-1999 közt. Voltak a Főnöknek jó elképzelései....

Ádán 2009.10.16. 10:23:33

@EMU: Ezt a hozzászólást kicsit pontosítani kell. :-) Igen, a hazugsággal volt a baj, de ez nem egy "egyszerű" hazugság volt. A fő baj az volt, hogy a "Grand Jury" (legfelsőbb bíróság vagy ügyészség vagymi) előtt eskü alatt hazudott. Ezért normális esetben börtönbüntetés jár. Neki kellett volna a cikkben szereplő bekapásgátló. :-)))

Jó írás, csak miért olyan hosszú, hogy lemerül a laptop, mire az első oldalt elolvasom? ;-)
Érdekes idők voltak azok. Egy ismerős abból gazdagodott meg, hogy hetente párszor kiment Ausztriába, Németországba és rendelésre hozott alkatrészt. Nekem kellett Golf II AC pumpa. A Mozaik utcai VW szervízben mondták, hogy 9 000, de nincs. 2 hét múlva: 11 000, de nincs. Ekkor szóltam az ismerősnek, és hozott 2300-ért másnap.

2009.10.16. 10:25:27

Üssetek agyon, de nekem hátulról bejön a Topaz!

Egyébként Bandi bácsi jellemrajza tökéletesen sikeredett, létező jelenség, nálunk a cégnél is van egy pár belőle ;)

2009.10.16. 10:25:55

Bocs RangR, tőled nem veszek kocsit - mert nem azt árulsz:) A végén van a kulcsmondat.

Csikós Zsolt 2009.10.16. 10:27:07

@Karvaly:

Köszi, javítottam. Egyszerűen nem bírom megszokni, mindig rosszul írom...

Karvaly 2009.10.16. 10:28:57

@nemondomeg: Na ja, a baby boomerek egy prosperáló gazdaságba születtek bele, lényegében aki dolgozni, boldogulni, családot alapítani akart, az tudott is. Érdemes elolvasni Douglas Couplandtól az X generációt.

Csikós Zsolt 2009.10.16. 10:30:06

@szakmernok:
Valószínűleg. Hiszen, mint látod, az angolomból élek. Illetve az informatikusi diplomámból.

Valójában meg, mert valami azt súgja nekem, hogy csak a direkt mondatokat érted, a dicséretes magyar érettségim, valamint az utcán szerelt, rozsdás romjaim az amerikai iskolánál kicsit többet nyomtak a latban ahhoz, hogy ide kerüljek...

Bár nyilván nem látod ezeket az összefüggéseket.

Csikós Zsolt 2009.10.16. 10:32:27

@nemondomeg:

Legalább érthetően írnál barátom, amikor valami bajod van. Ülj le, egyes.

Csikós Zsolt 2009.10.16. 10:36:19

@nemondomeg:

Ja, és ezt a kedves hangnemet biztosan nem kapnád meg az Origótól. Ha szereted, gyere nyugodtan, van még belőle. :-)

Ádán 2009.10.16. 10:41:24

@szakmernok: Aki Amerikában volt, és ismeri, az nem írhatja meg a véleményét? Akkor ki írhatja meg? Látom, téged nem zavar, hogy olyanról írsz, amiről nem sokat tudsz, és a fórumozók 99 százalékát nem is érdekli...

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2009.10.16. 10:43:26

Ismét egy kiváló Csikós írás! Köszönjük! A kedvenc mondatom: Próbáltak már meggyőzni bármiről olyan input nélküli egyedeket, akiknek épp az imént hagyta el a hátsó traktusát az univerzum?

Devil2 2009.10.16. 10:44:24

Topaz 2.3 vs Honda Civic 1.5aut a kukoricaföldön:
www.youtube.com/watch?v=vkqj_udbzvc

allnitelong 2009.10.16. 10:47:14

Nekem már a cikk címéről rögtön az ugrott be, hogy csak nem a Borhegyi-féle Unique Groupnál dolgoztál? Nagyon nyomultak akkoriban, Edda-főszponzor stb. Most meg guglival egy találatom sem volt rájuk, a cikkeden kívül! Hiába, az még szinte az internet előtti őskorban volt.

Csikós Zsolt 2009.10.16. 10:51:03

@allnitelong:

De írom, hogy nem, az sokkal szörnyűbb cég volt.

kaya-ibrahim 2009.10.16. 10:55:05

Kedves Zsolt,
Remek írás, gratulálok!
Az USA leírása egy kicsit talán hosszúra és dagályosra sikerült.
A kevesebb néha több.
Tessék írni. Többet. Akár könyvet is!
Jó lesz ez, csak így tovább!
Üdv
K.I.

csarlee 2009.10.16. 10:56:53

Megérte felkelni ma!!! Ez a cikk k...a jó!!!

Tightend 2009.10.16. 10:58:38

Jópofa volt a cikk.

BocaNegra 2009.10.16. 11:01:10

Jó a cikk, de a Bandi bácsit a végére nagyon megutáltam:)

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2009.10.16. 11:03:52

@karlmann: "Azt hittem, innen tovább tudok majd lépni valami normálisabb helyre, ha jól csinálom."

Milyen ismerősen cseng. Amikor elkezdtem dolgozni én is ilyen hamvas ártatlansággal gondolkodtam. Milyen sz@r érzés felnőni!"

Weöres S.:
Valaha én is úr akartam lenni
ó bár jó szolga lehetnék!

De jaj, szolga csak egy van: az Isten
s uraktól nyüzsög a végtelenség.

DBandesz 2009.10.16. 11:06:06

@ZasTempra: És a Saratogához képest mennyivel szebb a Tempra...

Abban meg biztos vagyok, hogy jobb is.

Az egyik haverom pár hete vett egy 80-as évjáratú Buick Regalt. Beleültem, körbenéztem, mentem vele egy kört... ...nem jött át. (Pély Barna után szabadon) Imbolyog, nem akar menni, aztán ha megy, nem akar megállni, és mindehhez még zabál is.

Kúrcsány Ferenc 2009.10.16. 11:08:30

Kétsoros lila/türkiz Griff zakó plusz menedzserkalkulátor! A feltört proli alapeszközei!

rowi 2009.10.16. 11:13:25

tetszett, jó korkép. télleg. spec én épp a 3ik osztállyal küzdöttem, meg az új szemüveggel, de ez mind1.

na de hol a Goodwood folytatás Mr.????????:D

rufusz 2009.10.16. 11:14:06

Nagyon jó cikk volt :) Sokat kacagtam rajta. Hozzátenném, hogy a 90-es évek elején gyerátott amerikai fos autók közül volt szerencsém 3 hónapig használni egy Dodge America-t :) Azt sem tudom hány köbcentis (de vmi 4 hengeres kicsi és gyenge motor van benne, biztos ez vmi olcsó sporlós autónak készülhetett), de az egy akkora sz@r volt, hogy az 1310 Daciat nem adnám érte. Részletekbe most nem megyek bele de minden igaz rá, mint ami a Topaz-ra : kicsi beltér, ergonómia 0, futómű mint egy kiscsónak, ergo 0. A váltóról nem sokat említettél, de ezzel előzni művészet volt. Jó, persze, tudom, Amerikában nem előznek, de akkor fogalmazzak úgy hogy a másik sávon levő autó mellett elhaladni. Ja, légkondi persze meg volt halva rajta, 2 gomb volt a műszerfalon, a hátsó szélvédő fűtőgombjai (külön-külön : ON és OFF). Ja és mindez Floridában :)

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2009.10.16. 11:19:35

Elkezdtem olvasgatni a kommenteket és azt szeretném mondani a sok véres, habos tajtékot fröcsögő kedves embernek, hogy ha ilyen szar a TC minek klikkol rá. De, ha már elolvasta a cikket, ami sokunk szerint irodalmi értéket is képvisel, miért kell mindent fikázni? Nem bírjátok elviselni az intellektuális különbséget? A szerzőre gondoltam természetesen. Írjatok hasonlót és élvezettel fogjuk olvasni és hálásak leszünk érte! Én képtelen lennék rá, mert látom a saját korlátaimat és tudom, hogy nincs meg hozzá a tehetségem! További szép napot mindenkinek!

gnme 2009.10.16. 11:22:50

...én csak annyit tudok mondani, hogy nekem azt mondta a tulaj amikor még ebben a "szakmában" dolgoztam:

"..Neked K....-ám úgy kell elmenned minden autó előtt az udvarban, hogy már tudod, mit fogsz rá legközelebb kigaranciázni .. egy jó szervízvezető havi egymilliót is kigaranciázik.."

Feladat adott (.. a szomszéd telek alatt ásunk tovább :D ...)

Én sajnálom, hogy így kell működnie az autókereskedéseknek.

Karvaly 2009.10.16. 11:25:38

@DBandesz: mondjuk a Caravan pont egy zseniális autó.

gnme 2009.10.16. 11:31:14

...jah :D ..meg vannak még ilyen sztorik :D

..fószer behozza a kocsit, benne százvalahányezer kilométer normál olajcserés szervízre :)

.. nézema komputerben, az autóban annó hétszázezer kilométer volt, onnét lett megfiatalítva :D:D:D:D

.. "gyártottam" hozzá megfelelő munkalapot természetesen, szegény pára mondtam a manusznak, már százezer benne van :D:D:D:D ... mondom, aztán eszi-e az olajat a kocsi, hogy használja?

.. hát az a nyavalyás gedvás szar nem ette az olajat, sőt még a turbó sem döglött meg benne ...

..nah .. nekem most ilyen nyavalyás lenézett gedvás márkájú autóm van, mint céges futkosófurgon.. kétszázat megy simán a pályán, max nyolc litert fogyaszt ha kitaposom a belit akkor is. Kiválóan gyorsul, jól áttételezett, 800kg-t el lehet vele szállítgatni ha akad ilyen súly.

..azé néha jól jönnek a tapasztalatok :)

Heckantrieb (törölt) 2009.10.16. 11:31:54

Ha nincs benne szíthíting, akkor nem kell. Mi a mai nap dílje?

AK76 2009.10.16. 11:33:33

@Csikós Zsolt:
Ugyan már,csak provokál,szimplán savanyú a szőlő..
Vannak ilyen arcok,az meg abszurdum,hogy csak azért szeressen valaki egy országot,és annak SZAR termékeit,mert hogy az ő nyelvükből él...
Ehh,nincs irigyebb az'Magyarnál...:(

MidlifeCrisis 2009.10.16. 11:37:51

Több órás várakozás helyett az 1-essel páhuzamosan csapatni a susnyásban Móvár és Hegyeshalom között (és emiatt hetente kipufogódobot cserélni), végignézni, ahogyan az idióta osztrák bicklis katona pisztollyal a kezében végigkerget egy török kamionost a senkiföldjén magasodó autóroncs és lopott autó hegyek között, elrejteni a Commodore 64 lemezmeghajtóját a Skoda motorja melletti vájatba, hogy aztán a határ túloldalán a határőr szeme láttára lehessen röhögve kipakolni... KGM, SCS, Mariahilferstraße... Kaufingerstraße, Stachus, Oktoberfest, müncheni rocstelep, amit már messziről előrejeleznek "Fünyiró-motor hier!" feliratokkal, meg a hevesen hadonászó törökkel a bejáratnál, aki nagyjából ezt az egy szót tudja magyarul, órás sorok a bad reichenhall-i határátkelőn a Mehrwertsteuer-papírok miatt, miközben azon tűnődtünk, hogy a bajoroknál miért van más színe még a levegőnek is... agyalás itthon, a szállodalánc bámulása közben, hogy milyen vállalkozást is kellene beindítani, gyors milliók megszerzése reményében... és persze nem utolsó sorban a hazaköltöző áámerikai rokon a szomszédban, stuttgarti, majd "Magyary" (CA) rendszámú tűpiros Z1-essel, aki miatt a kedves ott lakó idős anyuka három hónap alatt törni kezdte a magyart...
Szeretem az ilyen cikkeket, mert bár az akkor körülmények már cseppet sem hiányoznak, azért jól leírnak egy olyan kort, ami bár kaotikus volt de mégis volt valami Kusturica-filmbe illő bája. És bár nem volt túl rég, mégis mintha egyre kevesebbet tudnánk róla (lehet, hogy ez utóbbi egyfajta koncepció?).
Mindenestre gratula, T. Szerkesztő úr!

U.i.: azért kíváncsi lennék, hogy a 2008-as, a 0 Ft kezdőrészletű, szuperebbnél szuperebb hitelkonstrukciókkal fogyasztásra nevelt, Mónika-show-n szocializálódott magyar társadalom akkoriban mennyi selejtes Topazt vett volna, hogy aztán azzal próbáljon meg letolni mindenkit, akinek nem amerikai autója van?

The Good Boy 2009.10.16. 11:41:16

Újabb kiváló Csikós cikk! Gratula érte!
Nekem ez a kedvencem belöle: "mert három sávban mennek – másfelet eleve elfoglalnak, másfélben meg tántorognak"
Tökéletes jellemrajz:)

Bandi bá stilusáról, mindeg egy amerikás magyar ismerősöm jut eszembe, aki a módszerváltás után nyugdijas éveire "haza"költözött, miközben szinte minden mondatával sugalta, mennyire utálja szülőhazáját.
Aztán amikor bevezették az euro-t majd később amikor az euro árfolyama erősebbé vált, mint a dollár, azon olyan szinten felháborodott, hogy szinte személyesen üzent volna hadat az unió minden egyes országának, hogy hogy lehet egy 1-2 éves valuta erősebb az ő imádott dollárjának. Mielött belebetegedett volna, visszatelepült az usaba (kellett azért az is, hogy az idők során a "gazdag amerikai nagybácsi" státusza is erősen megkopott, nem szeretett öregúr volt, hanem utált, de ő azt nem birta felfogni, hogy miért). Az amerikai felsőbbrendűség talmi stilusát magára vette annó, és nem jött rá, hogy olyan csak az ő képzeletükben létezik.
De azért mint autóbuzinak, jó volt néha vezetnek a dodge ram-jét, már csak a kuriózum miatt is:)
Zsolt amcsi jellemrajzával én is tökéletesen így vagyok, talán a hippik megitélése más számomra.

AK76 2009.10.16. 11:44:56

@Asszeretnémondani:
Nem,ez nem intellektuális különbség,azt a kifejezést nem ismerik,ez pusztán irigység,azt meg tényleg nem értem,ha szar valami,akkor minek mennek oda olvasgatni?

MidlifeCrisis 2009.10.16. 11:45:44

91-ben Nagybátyám valami komolyabb vendéglátós biznisze nyomán hozzájutott egy Dodge Daytona-hoz, amiből az volt az első benyomás, hogy unkonővérem hátrakucorodás közben véletlenül belerúgott a kardánbox hátsó részébe, amiből kiesett a hamutartó, és kb. fél óra mutatványozás után sikerült csak visszatenni a helyére. Az autó akkori alternatívája egy Toyota Supra volt. Azt hiszem, az jobb választás lett volna...

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2009.10.16. 11:47:12

jó volt a post. kellenek az ilyen írások. sokan felnőttek úgy, hogy ez már kimaradt nekik. pedig ha ezt nem ismerik, nem biztos, hogy átlátják, mi megy ma

Flankerr 2009.10.16. 11:52:46

Kiváló cikk, sok ilyet még..:)

Gerry. 2009.10.16. 11:53:09

Ismételten egy remek cikk a sokadikbés Csikós Zsoltitól. Szeretem az ilyeneket, átjárja a westbalkáni 90-es évek hangulata (no, mintha most nem nyugatbalkáni lenne az ország, de legalábbis az évszámok előrébbgördültek.)
Ráadásként ott van ifjabb Csikós, hajjal. Most őszintén, kellehet ennél több délelőttre?! :o)

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.10.16. 11:59:02

mas igenyekhez mas auto. nem kell rugozni ezen. a minosege meg szar de fele annyiba is kerul. akinek nem tetszik ne vegye.

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2009.10.16. 12:02:03

a cikket otthonra tartogatom, de arra kíváncsi vagyok, hogy a csajról esik-e nagyba' szó benne?

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.10.16. 12:04:03

"mert három sávban mennek – másfelet eleve elfoglalnak, másfélben meg tántorognak"

ja europaban, de nem itt.

ezek ide lettek tervezve.

nagyon? szeles az ut.
sokat eszik? olcso a benzin.
szar? de hat olcso!

ha valaki bever egy szoget egy fenykepezogeppel a falba es utanna arrol panaszkodik hogy a kalapacs jobb.....

ocsisajt78 2009.10.16. 12:06:49

Jo czikk, ez olvéjsz :)

allnitelong 2009.10.16. 12:19:06

@Csikós Zsolt: tudom, végigolvastam a cikket. Csak ez volt az első gondolatom.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.10.16. 12:49:10

hú, rémlik valami Geo metró néven árult szuzuki abból az időből, mer valami Poligruppó. :-)

Leadfoot 2009.10.16. 12:54:06

Valóban érdekes korrajz, nagyon szívesen olvasnék többet, hogy alakult a gépjármű-kereskedelem Magyarországon a rendszerváltás környékén (mind korai nepper, mind hivatalos importőri szinten).

Pár hónapja láttam az m1-en egy műsort(bakker, rövidzárlat, nem ugrik be a címe - visszatekintések vannak benne 89-re), aminek az akutális részében épp Baumgartner Antal karrierjével foglalkoztak. Neki pl. a háza kertjében a pázsiton volt berendezve a szalon. Készült filmfelvétel is (akkora esemény volt, hogy anno kiment a Híradó): felért egy időutazással ot látni a gyepen egymás mellett a vadiúj R21 Nevadát, R19 Chamade-ot és R5 GTT(?)-t.

A vicc az, hogy ezeket az autókat roncsnak látjuk most, de mi (mármint én meg a családom) a seggünket a plafonba vertük volna akkor, ha a 16 éves Zsiga után akárcsak hozzáérhetünk egy ilyen kocsihoz.
Sőt, 2000 környékén, mikor már vezettem, és 14 éves volt a 4ütemű Warnyúnk, akkor is úgy tekintettem a rokonaink Nexiájára, mint valami nagy, erős, kényelmes limuzinra.

Te voltál tolmács/fordító, Csikós Úr? Keblemre, kolléga! :-D

GERI87 2009.10.16. 13:02:54

:D majd be szartam!
van benne ejbiesz meg erkondi!

láttam egyzser élőbe egy amcsi autót 8 literes V8 de annyi hagnja se volt mint egy légyfingnak!
srác mikrofonba mondta na huzasd ki!
eleje emelkedik semmi hangal, megindul, mint egy öszvér, automata váltó komotosan nyomja neki....
hát elég érdekes volt:O

ja és a illesztési hézagok ájjjj
még a lada is jobb annál!
kisujjam bedugtam a lemez közé simán.
nagy nehéz lomha semmi hang!

Rocko- 2009.10.16. 13:03:09

halvány lila gôzöm sincs a cégrôl, csak azt tudom, h Csikós Zsolti a negyedik bébôl megint jó cikket írt, ezáltal megimserhettük életének egy kis szakaszát.
aka mibôl lesz az autós újságíró.

köszönjük!

Dennis01 2009.10.16. 13:06:46

@ZasTempra: Sokkal inkabb a Tipot vennem meg, mint a Chryslert...

altero 2009.10.16. 13:06:50

@Leadfoot: Hát épp ez az! Bármilyen hihetetlen, egy ma lenézett Suzuki és egy mostani menő autó között minőségérzetben és vezetési élményben jóval kisebb a különbség, mint egy 80-as évekbeli szakadt Zsiguli és egy ma lenézett Suzuki között.
Épp ezért röhögök mindig a "fujj kemény műanyagok" meg "lomha, csak 9 mp alatt gyorsul százra" dumákon.. Ahelyett h értékelnénk a jó dolgunkat, ezzel gerjesztjük a mesterséges "minél drágább autó" vásárlási kedvet. De most a válság beleköpött a levesükbe hehehe.

Dennis01 2009.10.16. 13:07:48

@Csikós Zsolt: Tenyleg Zsolt, valaki irta, hogy hol a Goodwood folytatasa. En is kerdezem, hol a Minis poszt? :D

w a s d 2009.10.16. 13:18:51

@kewcheg:

A GA eleinte nem is az alap, hanem az egyel a feletti felszereltség volt. Volt alatta még egy változat 4 sebességes váltóval, karburátoros motorral.:D

ZON 2009.10.16. 13:20:23

Zsolt, jól átnézted a BTK-t? Ez már biztosan elévült ( mármint a bűnszövetkezetben, előre kitervelt módon végrehajtott átkúrás bűntette)?
Nehogy elszámold magad, kár lenne érted.:)

sealard 2009.10.16. 13:21:53

Egy kis OFF:
mi a f@szt vártok egy olyan hazától, ahol a cégtulajdonosok fizetésnapon köszönni sem tudnak?

lacza87 (törölt) 2009.10.16. 13:24:14

Korai kilencvenesekből:
"Fiat. Uno. Ungheria." szlogen megvan? És ezt a szlogent komolyan nyomták akkor. Nekem meg szerencsétlennek az egyik első TVreklám emlékem:)

Ádán 2009.10.16. 13:32:19

@lacza87: Mi volt a szlogen?
Másik fapados a Ford Escort Alba volt.

Heckantrieb (törölt) 2009.10.16. 13:38:13

@szakmernok: "Az az 5 év alapozta meg az életedet. Anélkül az 5 év nélkül senki lennél."

Szamomra kisse homalyos ez az osszefugges, de te majd biztosan elmagyarazod, miert van ez igy.

w a s d 2009.10.16. 13:44:16

A "..., mint Hugyos Pista Jézus neve napján" mondást én úgy ismerem, hogy "mint Szaros Pista Jézus neve napján".:D

Dezső bácsi 2009.10.16. 13:47:55

Valóban tetszetős cikk. Csak a politikai okfejtések sántítanak, maradjon inkább az autós sztoriknál.

Cs. (törölt) 2009.10.16. 13:58:23

A 90-es években én egy Németországból hazaszakadt ügyeskedő mellett dolgoztam.
Sok dologra ráismertem a cikkből.

Csikós kolléga for president!

HattoriHanzo 2009.10.16. 14:00:54

@Csikós Zsolt: Igazán kiválló elemzés. A jellemrajz fenomenális. Még mindig élnek és virulnak ezek az 56-os majmok. Sajnos a gén öröklődik: a gyeremkeik épp most élik a virágkorukat a hivatali pozíciókban...

HattoriHanzo 2009.10.16. 14:21:07

@EMU: Szállj le a magas lóról. Nem csík, hanem te hordasz szemellenzőt. Amerika-ellenesség. Nah, ez kemény :D. Közöd nincs az íráshoz. Rokonaim útján szerintem nekem több közöm van amerikához, mint neked, de nem áll módomban védeni ezt a skizofrén csőcseléket. És kiver a víz ezektől a műműjer lipótvárosi megmondóemberktől, akiknek még a számítógép bekapcsolásához is egy különbejáratos szobalányt kell felvenniük, havi apanázsért, természetesen napi szerződéssel.

Miért baj az, ha vki leírja a tapasztalatait?!

WhiteEagle 2009.10.16. 14:24:48

Hatalmas! Nagyszerű cikk! Számos ponton halálra r*högtem maga :-))

2009.10.16. 14:32:12

Azért tegyük hozzá, hogy az ilyen postok után érdemes átböngészni a komenntokat is. Van köztük pár gyöngyszem, ami szintén hozzátesz az élményhez, ugye? :)

A Chrysler Saratoga is megvan. Ugyanabban a faluban egy ismerősöm apja vett egyet - majd később meghalt, a saratoga azóta egy garázsban áll. Ki kéne nyitni, megnézni, mi van vele.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.10.16. 14:38:09

Most akkor valószínű azért voltak ilyen sz*rok az autók, mert amúgy is selejtesek voltak...

De mindenesetre a manus stílusa tényleg hipergáz lehetett, és sajnos ma is tele van minden ilyen alakokkal.

Amúgy baromi jó sztori, végigvigyorogtam :D

caprine76 2009.10.16. 14:43:25

Ismét egy Nagyszerű fogalmazás :) Csikós Zsolt 4.B-s tanulónktól...

Gratula Néked!

Köszönjük!
Kérünk Méééééég!

HattoriHanzo 2009.10.16. 14:49:20

megértem, akik elhagyták ezt az országot (Mo.)

Ádán 2009.10.16. 15:01:15

@HattoriHanzo: Máshol sincs kolbászból a kerítés. Én is elköltöztem, de Magyarország hibái ellenére most keresem otthon az új munkahelyemet. :)

Csikós Zsolt 2009.10.16. 15:15:16

@Dennis01:
Minden lesz. A maga idejében. Remélem mind soká élünk még :-)

redriot77 2009.10.16. 15:15:18

@Leadfoot: "A vicc az, hogy ezeket az autókat roncsnak látjuk most, de mi (mármint én meg a családom) a seggünket a plafonba vertük volna akkor, ha a 16 éves Zsiga után akárcsak hozzáérhetünk egy ilyen kocsihoz."

Mennyire ismerős amit leírsz! Tényleg erről szólt a kilencvenes évek eleje. Nálunk, átlag vidéki kisvárosban '92 körül egy fapad, fekete lökhárítós A Vectra már zsírcsászár gép volt. De irigyeltük a III-as Golfokat is. A malacorrú Passatoknak is tekintélye volt. 15 éve még vágyaink netovábbja voltak, mostanra málladozó kőműveslimó lett a legtöbb.

Csikós Zsolt 2009.10.16. 15:17:29

@altero:
Persze, azt kéne írni minden teszbe, hogy de jól megy, hogy örülök a fényszóróknak, bezzeg, amikor még karbiddal világítottunk, és bele kellett pisálni az út szélén, amikor kifogyott a víz...

Az élet megy tovább, annak se szokás nagyon örülni, hogy van tévé, metró, hiszen a számítógép is olyan gyakori, mint ablak a házon - majdnem. Téves a felfogásod, de nem baj, én is szeretem a nosztalgiát, de azért mindent a helyén kell kezelni.

Csikós Zsolt 2009.10.16. 15:18:52

@ColT:

Nem, konkrét pontokon voltak selejtesek az egyes példányok, viszont ugy vabse borzalmas volt mind.

stagolee 2009.10.16. 15:19:30

Korrajznak biztosan nem rossz-én ebből szerencsére kimaradtam-de szerintem olcsó dolog olyasmiken poénkodni, mint az eleve félresikerült, torzszülött
Mercury Topaz aka Ford Tempo, vagy a szerencsétlen Bandi bácsi.
Mindenesetre szivesen meghallgatnám Csikós Zsolt bizonyára "impeccable", "near native" angolját...

Csikós Zsolt 2009.10.16. 15:24:27

@stagolee:

Min poénkodjon az ember? A Mazda 6-oson? Különben azon is szoktunk.

zol! (törölt) 2009.10.16. 15:42:15

Az előző munkahelyemen uez ment, valamint némi átfedéssel RangR munkahelyéhez hasonlóan. Főnök egy igazi paraszt krumpliföldről, csak vhogy addig csal meg hazudott, h létrehozott egy boltot, csomó hitellel, de a vasakhoz abszolúúúúte nem ért... Felmondtam bő 1 hónapja, most a hivatalok szopatják és be fog zárni. Legszebb öröm a káröröm... :D

zol! (törölt) 2009.10.16. 15:50:52

ja igen, a cikk is jó volt :)

apoa 2009.10.16. 16:10:37

Akkoriban volt egy nagy tétel Oltcit nevű román szörny(Citroen Visa alapon),ami a gyorsforgalmi út mentén egy telepen rohadt szét, mert nem tudták eladni.

4.0v6 2009.10.16. 16:11:29

Volt a Komjádi uszoda mögött egy kis használtautó kereskedés azok pont ugyanezt csinálták, csak C. Lebaron-okkal. Beszartam amikor a kókány lámpáikat nézegettem. Ez is akkoriban volt.

Ismét meghajlunk Csikós Úr írása előtt egy emberként.

Mondjuk én szeretem az USA kocsikat( ha jó nagy ) nem rossz az, mint a nevemből is kiderül.

4.0v6 2009.10.16. 16:12:28

@apoa:

Cél Motors Kft. Volt egy marha nagy fa hajó is a kert végében náluk.

nsandor 2009.10.16. 16:16:33

Nagyon jó írás, kitűnően szórakoztam rajta! Bár '92-ben leginkább legóztam és matchboxoztam még (azóta sem bántam meg!), sok egyébre nem emléxem azokból az időkből.

Pár adalékkal azért szolgálok a történethez. Egyszer én is gondolkodtam egy Ford Tempo-n, ami a Mercury Topaz alapkivitele volt, de szerencsére meggyőztek: ez a kocsi gyakorlatilag az amerikai és a japán konstrukciók hátrányait egyesíti.

@karlmann: úgy látom, Caprice ügyben nem egyezik a véleményünk! Nagyon nem ;-))) Bizony, nekem is van egy, magasan az eddigi legjobb kocsi, amit vezethettem. Klasszikus országúti cirkáló. Szépen és nagyon egyenletesen gyorsul az 5.0 V8-as motor nyomatéka miatt. Igazából olyan könnyedén megy föl 130-ig, hogy szinte észre se veszed a sebességet, ezért tűnhet úgy, hogy "alig mozdul". Előzésnél persze kicsit szokni kell az automata váltót, de azért elég gyorsan bele lehet tanulni.

A Caprice hatalmas, tágas, kényelmes, nagyon strapabíró, amolyan megtermett igásló fajta. Nem kifinomult, nem halálprecíz gép, viszont arról híres, hogy szánt szándékkal kell tönkretenni, mert szinte mindent kibír. És még mielőtt belekötne valaki: NEM eszik sokat, nálam vegyesben 11-12 literrel beéri. És az alkatrész sem drágább, mint egy mai átlagautó esetében (sőt).

Asszem elő is kapom a vén csótányt egy körre :) Na jó hétvégét mindenkinek!

Leadfoot 2009.10.16. 16:32:35

@redriot77: No igen. Egyik szomszéd valami rokonának volt egy bordó, 5ajtós B Corsája. Mikor beálltak a parkolóba, kis híján a fél környék összeszaladt, micsoda autó...

Azt meséltem, hogy egy házban (10emeletes panel) laktam a dunaújvárosi Baderrel (az enzos fazon)? Kicsit szürreális volt, mikor beállt a Warnyúk meg ezeröcsik közé az akkoriban használt autóival (Corvette, BMW Z1...). De van olyan képem is, amin itt áll a panel előtt a sárga Diabloja (akkor már nem lakott itt, csak látogatóba jött vissza ismerőseihez),

Begérke 2009.10.16. 16:54:02

Nagyon jó a cikk! Visszahozta a 90'-es éveket. Élveztem :)

Akkor én 18 voltam és sikerült a szüleim révén behoznom Svájcból egy R9-est, amit 1.200.- DM nyereséggel adtam tovább! Sajnos csak ez az egy volt.

Mivel a szüleim a városunkban adták át a kocsit, levették róla a svájci rendszámot és hazavitték, ezért az új tulaj a Trabantja rendszámát rátette, átlépte vele a határt és újra behozta az országba, immár hivatalosan.

Miska E30 2009.10.16. 17:04:18

Zseniális cikk..

Keep it real

Rocko- 2009.10.16. 17:06:19

@Csikós Zsolt: "Azt hittem, innen tovább tudok majd lépni valami normálisabb helyre, ha jól csinálom."
oszt milyen szerencse, h nem. ≤)

Rocko- 2009.10.16. 17:21:34

@newtehen: a geo metro és a suzuki swift két külön autó.

szalai 2009.10.16. 17:32:28

@Rocko-: A Swiftet az elmúlt két évtizedben különböző piacokon más-más néven árusították:

Pontiac Firefly (1985 – 1988, 1989 – 1991, 1995 – 2000 Kanada)
Suzuki Forsa (1985-1988 USA)
Chevrolet Sprint (1985 – 1988 USA / Kanada / Chile)
Geo Metro (1989 – 2001 USA / Kanada)
Maruti Esteem és Maruti Swift (India)
Subaru Justy (Európa)
Suzuki Jazz – Sedan (Chile)
Suzuki Cultus (Pakisztán és Japán)
Lingyang, Changan, Chana, Gazelle, (Kína)
Holden Barina (1985-1994 Ausztrália)

rainy_day_coffee 2009.10.16. 18:21:35

Kedves Zsolt,
Mindig nagy orommel olvasom a cikkeit, nem kivetel ez alol ez utobbi sem. Maga remekul, olvashatoan, magyarul es elvezetesen ir, ami eleg ritka a TC-n.
Annyi hozzafuznivalom lenne csak, hogy amit Amerikarol, az amerikaiakrol es az amerikai eletformarol ir, az nagy vonalakban igaz, de gondolom, maga se vonja ketsegbe, hogy vegletesen sztereotip. Jopar eve elek itt, es bar, mondom, amit ir, azzal egyetertek, de annyit azert tagitanek rajta, hogy ez a hely nem csak annyi, es nem csak olyan, amilyennek lattatja. peldakat nem sorolnek, mert amit mondani tudnek, az erosen szubjektiv, de szamomra ez az orszag mar jo ideje nem az, aminek maga latja. Tobb, melyebb, szofisztikaltabb, es emberkozelbol megismerve nemileg az elmult par evtized tortenelmet, az az LSD-mamorosan szabad egy-ket evtized se tunik olyannak, mint korabban. Nem tudom, mennyi idot toltott itt, es hol, de talan erdemes lenne nyitottabb szemmel ratekinteni a valosagra, vagy legalabbis annak gye vetuletere. Egy kalap ala huzni es fitymalni szep magyar szokas, de maga ennel szerintebb okosabb, es ujsagirobb.
Maradok tisztelettel tovabbi hu es lelkes olvasoja,,
rdc

szalai 2009.10.16. 18:47:00

@rainy_day_coffee: Na ezt nem kellett volna. Erős volt!:-) A Csikós klub szátszedi Önt.

Heckantrieb (törölt) 2009.10.16. 18:57:08

@visszakettopadlogaz: "ja europaban, de nem itt."

...mert amerikaban minden amerikai auto kormanymuve es futomuve hirtelen megjavul. Megszunik az imbolygas meg a pudingfeeling, mert megerzik, hogy otthon vannak. LOL.

Buncog 2009.10.16. 18:59:33

Ahogy a cikkíró említi: ezek a lefikázott Fordok a minőségellenőrzésen kibukott autók voltak. Ezeket hozta be a külföldre szakadt élelmes MAGYAR vállalkozó. Tehát a közepes minőség legalját.

Dennis01 2009.10.16. 19:08:03

@Csikós Zsolt: Zsolt, amugy hogy jutott eszedbe eppen az Argenta a Topazok kinezeterol szolo bekezdesben? :D

Henry82 2009.10.16. 19:17:35

Mi volt ezzel a gyerekkel akinek a kommentjei most lettek kimoderálva innen? :):)

Magyarul beszél, de úgy szídja a magyarokat, mint ha a Slota puszipajtása lenne...:)

Nagyot nevettem az amerikás magyar leíráson, de ennek semmi köze amerikához, mi mindenhol ezt csináljuk:)
Ismerek egy srácot itt angliába, aki magyarokkal dolgozik, úgyhogy angolul csak érteget, még nem beszél, de magyarul igy mesél történetet:
Multkor épp a motorway-en mentem, már csak 12 mile volt az exitig, de aztán úgy döntöttem mégsem megyek a leisure centerbe, úgyhogy a következő roundabout-nál visszafordultam...

Nem vicc, beszarok rajta:):):)
Ilyenek vagyunk na...

Henry82 2009.10.16. 19:19:55

Akarom mondani itt Angliában...
elnézést, készülök a pénteki mulatságra:)

volgapierre 2009.10.16. 19:21:13

Ez nagyon eltalált írás. Lejön a 90-es évek elejének hangulata. Engem a mai Romániában csap meg ennek a korszaknak a szele. Ha nem is mindenhol, de egyes helyeken nagyon azt érzem, mintha Magyarországon lennék 1991-1994 körül.

Két apróság az említett volgás vonatkozásokhoz:

-a kockalámpás, háromszelepes 3102-es Volga 1982-ben került sorozatba. Nálunk mindig is ritka madár volt, inkább a 80-as évek második felében lehetett vele találkozni;

-igen, be tud kapni a hátsó fék, de ezt szerencsére nagyon ritkán tette, teszi. 35-40 autót ismerek közelebbről, közülük kettőnél volt ilyen eset. Nálam még nem fordult elő.

Ezzel együtt a Volgának a fék az egyik gyenge pontja: ha behal a vákuumos fékrásegítő (márpedig behal), nagyon nagy lesz a pedálerő, és az ötezres szervizeken is mindig van valami állítandó a rendszeren. Oda kell rá figyelni.

De a fékgondok csak manapság váltak akuttá, mivel az utángyártott munkahengerek és karmantyúk egész egyszerűen használhatatlanok, eredeti CCCP-motyó pedig nem igen van. Ha netán akad, azzal sem vagyunk előrébb: alsó hangon huszonéves cuccokról van szó.

Csikós Zsolt 2009.10.16. 19:25:53

@Henry82:

Á, fárasztó. Az amerikamániásokkal nehéz beszélni, az vallás. A jehovistákat sem engedem be a lakásba...

morcosboci 2009.10.16. 19:41:21

@Leadfoot: a volt főnököm együtt ült Bader-rel Baracskán gazdasági bűncsalakmény miatt. Utána bejárt hozzánk az autószalonba időnként nagyon komoly verdákkal. Ha hazamész megbánod, aki élt kint nem tudja már megszokni a lehúzást és az éhbért.

Henry82 2009.10.16. 19:47:54

@Csikós Zsolt:
Csak az a fura, hogy sok keleti néppel dolgozok együtt, hallom a szlovákokat, románokat, cseheket, oroszokat a saját anyanyelvükön beszélni és bár nem értem semelyiket, nem igen hallok angol szót, csak ha mondjuk helységnevet említenek...

Ez is hungarikum lenne?!

Ocvt 2009.10.16. 19:51:04

Olvasom a kommenteket...
Zsolt, milyen érzés amikor megcsap a "celebség" fuvallata? :D
Mikor látunk Vacsoracsatában vagy a Fábry-showban? :D

A cikk nekem is nagyon tetszett!

GGG77 2009.10.16. 19:54:32

Remek cikk, Csikóstól nem is meglepő.
Ezektől a "mindent én tudok a legjobban" amerikás magyaroktól pedig szabályosan undorodom, sajnos anno sokkal kellett találkoznom...

Flankerr 2009.10.16. 20:08:07

@Leadfoot:
A műsor amit keresel az a Visszajátszás. szombat délután van új rész, hétfő éjjel ismétlés. Érdemes nézni (asszem mtv honlapon újranézhetőek a részek), én 31 évesen is élvezem minden percét.

Jamesblond 2009.10.16. 20:12:53

Höhö! De jól esett ezt végigolvasni. Valakik szerint hosszú a cikk, de én még szívesen olvastam volna. (Lehet aki tud olvasni az hamarabb végig ér az irományon és nem fárad el annyira:)) Dodge Nitro-ban ültem a múltkor. Hófehér nedves tapintású kárpitja volt és gusztustalan sorjás igénytelen műanyag műszerfala. Tényleg kissé oroszosak az amcsi kocsik. De valóban olcsók. Kint. De itt? Még a LADA Kalina is 2 mill fölé szalad az adók miatt. Mi innen másképp látjuk. Ezt főzték nekünk a parlament folyosóin. 92-ben 14 éves voltam. Akkor már tombolt a szürke import. A jogsiig még volt 3 év, de én már az I. generációs Honda CRX-ről álmodoztam. A haverjaim pedig XR3-as Escortról, Golf GTI-ről, vagy Kadett GSi-ről. (MZ lett belőle) Ezek ha van benzin meg szikra bizony még ma is ütnek-vágnak!:) Mint a félbe harapott fülű, kikarmolt pofájú, fél szemű kóbor kandúr macskák: Szarul néznek ki, 1000 sebből véreznek, de ha kell veszedelmesen harcolnak és párosodnak a rendszeresen kozmetikázott házi kedvencekkel. Így van ez. Ha egy ilyen autó hozzáér a tiedhez, a szűz lakkos makulátlan géped amire 100 éve gyűjtöttél sajnos "kitágul" itt-ott...

madbalee 2009.10.16. 20:16:46

:) Pont 92-ben vettek szüleim 1 új Nissan Sunny-t amit 16 évig hibátlanul használtak. Még jó hogy a Topaz meg sem fordult fejükben;))

madbalee 2009.10.16. 20:18:00

@madbalee: Nagyon jó írás Csikós úrtól! Gondolom lesz még pár ilyen storyzós cikk.

foolproof 2009.10.16. 20:21:53

@morcosboci: Mondasz valamit, de azért nem ennyire eccerű a képlet. Nagyon sok múlik azon, ki, hány évesen, milyen háttérrel vág neki a glóbusznak. Ha mai eszemmel lennék most 18, nem igazán gondolkoznék, a Docklandsen adnék magamnak 10 hosszú évet a befutásra...De ahogy magamat ismerem, valszeg csak a p.ázáson járna az eszem, a cityboy életforma meg megmaradna másnak.

Csikós Zsolt 2009.10.16. 20:44:56

@Henry82:

Biznyiszmenka, szpjortszmjenka? Az oroszok nem? Viccelsz...

@Ocvt:
Ne, még a látszatától is irtózom. A TC-nél is azt kértem, amikor idejöttem, hogy csak tévé ne legyen. Gyűlöltem korábban a tévézés minden percét, ami kötelező volt a Motor-Presse miatt. Írogatni az odúból, szerelni, szélen lenni, vegyülni a bandával az a jó. Ezt az egész celebvilágot iszonyatosan rühellem. Iszonyatosan.

nikó 78 2009.10.16. 20:50:55

@Csikós Zsolt: Hát öregem ez a cikk is qurva jól sikerült.Komolyan sírva röhögtem végig.Asszem te lettél a TC legjobb írója GRATULA.

(II. Torgyán Виктор) THY Rokk *n* Troller 2009.10.16. 21:06:00

Nem nyalásból:
Elsőként köszönöm az ismét színvonalas cikket!
Másodszor szeretném megkérni Csikós urat, hogy néha napján látogasson el a zIndexhez, meg a Velvethez és fogja meg az ottani írópalánták kezét.

Leadfoot 2009.10.16. 21:15:16

@Flankerr: Az, az, köszönöm. Valóban jó műsor, én is így vagyok az élvezetével 28 évesen.

Leadfoot 2009.10.16. 21:18:12

@morcosboci: Ha jól tudom, Bader aranyat csempészett, bár esküdni nem mernék rá, szóbeszédből hallottam csak.

Egyébként nem tudom, te érted rosszul, vagy én, de én nem élek "kint" sehol, itt húzom az igát Magyarországon születésem óta.

Laszcar 2009.10.16. 22:06:43

Remek írás! És örömmel látom, hogy a kandós élmények neked is maradandónak bizonyultak.:)

balage_81 (törölt) 2009.10.16. 22:36:10

divat még külföldről autót behozni, vagy ezt már megölte a regadó? pl németországból? egyébként a cikk felidézte a gyermekkoromat, amikor egy lada samara is dicsekvésre adott okot az osztályban

dennisthemenace 2009.10.16. 23:04:36

@Henry82: Ez nekem is a halalom;"ez tokre megeri,csak tizenket pi.."

pink75 2009.10.17. 00:10:16

és akkor belépett a szalon ajtaján Kati...?

Autopeti 2009.10.17. 00:16:06

Baromi jó korrajz lett ez az írás!
Én a 90-es években nőttem fel Szlovákiában,máig emlékszek a hirtelen kapitalizmusba lépett ország autós ízlésére.
Az emberek el voltak ájulva a Daewoo Ticótól,Nexiától és borzalmas hátsóablakú Esperótól,üdvözítőként fogadták a Feliciát,újságcikkek szóltak a rendőrség új Renault R19-eseiről.
A TAZ évente mutatott be egy-egy ráncfelvarrt Skoda 1203 klónt,mint kisgyerek a Nyitrai autószalonon csodáltam a mindenhol műanyaggal borított platós TAZ-t és másztam fel a Favorit Fun szabadidőautóra.
Persze nagy slágernek ígérkezett az Avia terepjáró is,ami a francia Auverland licenszterméke volt.
Nálunk a családban pedig 1995-ben mindenki csodálta a szomszéd "új"onnan beszerzett Fiat Regatáját,ami valamilyen Riviéra elnevezésű akciós modell volt.Persze mindenki az exotikus Riviéra néven emlegette a kocsit,és utaztunk is benne,nagy élmény volt az,hiszen mi még 120-as Skodán jártunk a kenyeres Áviák szmogja és a betonkeverő Tátrák között. Egy akkoriban Nyugaton már szarnak vélt Regata nálunk maga volt a NYUGAT!
Ez az én korrajzom ugyanerről a korról,csak én nem szalonban dolgoztam akkoriban,hanem a műanyag Tátra dömpert tologattam az udvaron.

Autopeti 2009.10.17. 00:17:46

Baromi jó korrajz lett ez az írás!
Én a 90-es években nőttem fel Szlovákiában,máig emlékszek a hirtelen kapitalizmusba lépett ország autós ízlésére.
Az emberek el voltak ájulva a Daewoo Ticótól,Nexiától és borzalmas hátsóablakú Esperótól,üdvözítőként fogadták a Feliciát,újságcikkek szóltak a rendőrség új Renault R19-eseiről.
A TAZ évente mutatott be egy-egy ráncfelvarrt Skoda 1203 klónt,mint kisgyerek a Nyitrai autószalonon csodáltam a mindenhol műanyaggal borított platós TAZ-t és másztam fel a Favorit Fun szabadidőautóra.
Persze nagy slágernek ígérkezett az Avia terepjáró is,ami a francia Auverland licenszterméke volt.
Nálunk a családban pedig 1995-ben mindenki csodálta a szomszéd "új"onnan beszerzett Fiat Regatáját,ami valamilyen Riviéra elnevezésű akciós modell volt.Persze mindenki az exotikus Riviéra néven emlegette a kocsit,és utaztunk is benne,nagy élmény volt az,hiszen mi még 120-as Skodán jártunk a kenyeres Áviák szmogja és a betonkeverő Tátrák között. Egy akkoriban Nyugaton már szarnak vélt Regata nálunk maga volt a NYUGAT!
Ez az én korrajzom ugyanerről a korról,csak én nem szalonban dolgoztam akkoriban,hanem a műanyag Tátra dömpert tologattam az udvaron.

Autopeti 2009.10.17. 00:20:08

Baromi jó korrajz lett ez az írás!
Én a 90-es években nőttem fel Szlovákiában,máig emlékszek a hirtelen kapitalizmusba lépett ország autós ízlésére.
Az emberek el voltak ájulva a Daewoo Ticótól,Nexiától és borzalmas hátsóablakú Esperótól,üdvözítőként fogadták a Feliciát,újságcikkek szóltak a rendőrség új Renault R19-eseiről.
A TAZ évente mutatott be egy-egy ráncfelvarrt Skoda 1203 klónt,mint kisgyerek a Nyitrai autószalonon csodáltam a mindenhol műanyaggal borított platós TAZ-t és másztam fel a Favorit Fun szabadidőautóra.
Persze nagy slágernek ígérkezett az Avia terepjáró is,ami a francia Auverland licenszterméke volt.
Nálunk a családban pedig 1995-ben mindenki csodálta a szomszéd "új"onnan beszerzett Fiat Regatáját,ami valamilyen Riviéra elnevezésű akciós modell volt.Persze mindenki az exotikus Riviéra néven emlegette a kocsit,és utaztunk is benne,nagy élmény volt az,hiszen mi még 120-as Skodán jártunk a kenyeres Áviák szmogja és a betonkeverő Tátrák között. Egy akkoriban Nyugaton már szarnak vélt Regata nálunk maga volt a NYUGAT!
Ez az én korrajzom ugyanerről a korról,csak én nem szalonban dolgoztam akkoriban,hanem a műanyag Tátra dömpert tologattam az udvaron.

Autopeti 2009.10.17. 00:21:18

Bocsesz,valami gond volt a nettel!

MAti 2009.10.17. 01:21:03

Az az Audi 80-as milyen jó kis szerkezet.
Most is egy ilyet járatok, van benne kb. 400e km. :)

tibidanny 2009.10.17. 11:13:46

nem ez a Bandi ba hozott be kesobb jeep cherokee-kat?
mind mattult volt, mert valami 1 evet altak a kikotoben...

RoFä 2009.10.17. 13:56:59

Csikos Zsolti megint buntet, es ez igy van rendjen.

Folytatodjek a saga!

Leadfoot 2009.10.17. 15:04:02

@Képfényező: Ja. Kíváncsi lennék, mi mindent lehetett akkor kapni 2millió forintért. 89-ben apámék 200ezerért vették a 4ütemű Warnyút, szóval akkoriban nem volt piskóta az a 2 misi.

Nincs még nicked 2009.10.17. 15:12:43

Csikós: mi az, hogy "a kocsijaink uszkve annyiba kerültek"???
Ez sem kisebb baromság ám, mint a Bandi bá éjjbíessze: www.idegen-szavak.hu/keres/uszkve
Szóval óvatosan! Csak úgy mondom.

CSÖRR-CSI££ 2009.10.17. 16:36:48

@Csikós Zsolt:

Sokáig sajnáltam, hogy nincs tévéadás, de most már belátom, hogy így őszintébb önállóbb, emberközelibb tud lenni a tc, mintha a bulvártévés elvárásoknak megfelelően bohóckodnának ott az annál sokkal többre érdemes tc-s kollégák.

Grat. a cikkhez is (ismét :)!
Többet nem fűznék hozzá, mert én Hollandiából, Svájcból meg Németből "roncsderbiztem" (kormányoztam haza a fostalicskákat a vállalkozó úrnak fillérekért) akkortájt, azután meg hivatalos márkakereskedés... -szóval sok minden felkavarodott és azt inkább nem okádnám ide... :DDD

Talán csak annyit, hogy aki azt a bizonyos nyolcszólamú riasztót kitalálta, az szarjon sündisznót! Meg aki a vevőkre rátukmálta az is (Bundi bácsival együtt)! Tízből kilenc vakrisztást ugyanis ezek az ótvar, igazán parasztvakításra tervezett gagyik csináltak, de még a mai napig is hallani!
Komolyan mondom, amikor meghallom, hogy piu-iu-iu-iu...púúúúj-púúúúj-púúúj...bréék-brééék-brééék...tyu-tyu-tyu-tyu-tyu...stb, már üvölteni tudnék, mert tudom, hogy amíg az autó ott áll, addig ezt fogom hallgatni, mert mindentől- de méginkább a SEMMITŐL is beriaszt és még a gazdája bősz gombnyomkodásaira se nagyon hajlandó abbahagyni! Már, ha egyáltalán előkerül a tulaj... de általában nem kerül elő és akkor ez a műsor egész nap vagy egész éjjel!
Vááááh!

Mioporfeszosz (törölt) 2009.10.17. 19:45:21

Uhh...most kaptam sokkot wazzeg :(
Csikós kollega 92ben csukott szemmel rajzolt akkor itt sosem látott ABSeket, folyékonyan karattyolt inglizül, és 2010re "addig vitte", hogy egy totálkár(!) nevű internetes féligmeddig viccújság un. "autós"-újságírója.

Bvzmeg. Űberelhetetlen abszurd.

lacza87 (törölt) 2009.10.17. 20:05:11

@Mioporfeszosz: Sztem ezt bízd rá. Mellesleg lehet neki fontosabb h azzal foglalkozzon amit imád. Vagy fontosabb h pl el tudjon menni a feleségével nyugodtan motorozni, úgy, hogy otthonhagyhatja a mobilját. És azért az erkölcsi megbecsülést elég sokszor megkapja. Nem beszélve a normális családi életről stb. Különböző értékrendű emberek vagyunk.

Mioporfeszosz (törölt) 2009.10.17. 20:12:02

@lacza87: Nem elsősorban Csikinek szólt a dolog, nem őt személyesen kívántam ekézni evvel.
Maximum annyiban, hogy van a cikkenk egyilyen "deviccesősemberek voltunk akkor" zöngéje, amiről nekem azonnal eszembejut mennyire viccesszánalmas az ami ma itt van, főleg abba belegondolva, azóta kerek 20esztendő telt el.

CSÖRR-CSI££ 2009.10.17. 21:41:58

@Mioporfeszosz:

Hát, igen!
A mostani állapotok legalább annyira siralmasak, mint a 20 évvel ezelőttiek, vagy még annál is inkább, mert akkor még azt hittük / hihettük, hogy véget ért a NAGY GONOSZ, ami miatt eddig nem lehettünk azok, akik lehettünk volna (mint amazok ott a Lajtán túl), aztán mára világossá vált, hogy nemcsak a kommunizmus miatt voltunk elmaradva...

Ezek után már miben reménykedjünk itt a mi kis Kárpát Medencénkben?
Ha a politikusainkra, vagy az egyéb állami hivatalnokainkra, közalkalmazottainkra gondolok, akkor csak Istenben, mert a fejétől lefelé haladva egyformán rohadt az egész az utolsó alvállalkozóig.

Magyarország azért volt a "vidám barakk" a szoci-táborban, mert itt az elvtársak legalább azt megengedték, hogy beszéljünk /-jenek róla a kabaréműsorokban, meg egyáltalán.
Most meg mindenki azt csinál amit akar, de a buszvezetőt félholtra verik, ha szólni mer a randalírozóknak, és az újságírót is leszólja az utolsó útszéli bunkó, mert megteheti.
Néha tényleg az az érzésem, hogy jobb volt a '70-es, '80-as évek "puha" diktatúrája, mint ez a balkáni kapitalizmus, ami itt megy.
Sok szempontból tényleg jobb volt, pedig hogy utáltuk...
.

Seregély 2009.10.17. 23:20:37

@Csikós Zsolt: kíváncsi lennék, mik voltak azokban a kimoderált hozzászólásokban. Eddig a TC-n cigányozó, rasszista, antiszemita megjegyzések simán megfértek itt az oldalon, csak néhány olvasó kezdett el öklendezni és írt néhány tiltakozó szót. Biztos ez sokkal durvább volt, ha kiütötte a biztosítékot.

W84IQ 2009.10.18. 03:20:14

Szép hagyomány, hogy azok, akik anno kislisszoltak ebből az országból ilyen-olyan okból, megbízhatóan visszatértnek kihasználni az ittmaradottakat, és utódaikat. Picit sarkos, de azért megállja a helyét.

Ha ez még párosul nagyfokú gátlástalansággal, beteges hazugsággal valamint a totális felsőbbrendűség eszméjével, akkor már meg is gyúrtuk az átlag hatatelepüld vállalkozó általános modelljét.

Persze nem minden vállalkozó ilyen, de tényleg feltűnően sokakra illik ez a meghatározás.

A cikket érdeklődve olvastam, egyedül a biztonsági előírások feletti sajnálkozás az amivel nagyon nem értek egyet.
Biztosan ismeritek ezt a video-t, amit az IIHS 50. évfordulójára csináltak:
www.youtube.com/watch?v=YHp1GAFQzto&feature=player_embedded
1959 Bel Air és a 2009 Malibu csatája.

A SUV-okról ugye tudjuk, hogy nem biztonságosabbak mint az alsó közép autók, sőt. Az u.n. classic autókkal közlekedni igazi merészség.

ikarusos 2009.10.18. 14:44:56

@W84IQ: Bakker, ezek nem emberek.... Így kivégezni egy Bel Air-t :-((

Amúgy sokáig azt hittem, hogy az amcsi autók marha jók, hiszen az '50-es években még utcahosszokkal vezettek.

Aztán amikor tavaly olvastam ezt a cikket (totalcar.hu/magazin/kozelet/gmcsod/), akkor rájöttem hogy mégsem annyira. Ez meg még tovább rontja a bennem kialakult képet. Tanulságos történet, kár volt hagyni így lezülleszteni az autóiparukat.

volgapierre 2009.10.19. 15:04:41

@ikarusos:
1:11-nél nézd meg milyen klassz rozsdafelhő jön elő a Bel Air küszöbéből... Máshol is látszik, de ott pl. elég egyértelmű, hogy nem a vörösesbarna festék repül felhőalakzatban. Nem mernék rá mérget venni, de szerintem ez egy szépen lefényezett rom volt.

Emellett nem árt tudni, hogy az ömeriken véj of resztorésön a "csillogjon, a parasztnak úgyis az számít"-elven működik. Természetesen ott is vannak tisztességes, korrekt, igényes, sőt csúcsminőségű restaurálást végző cégek, de a legtöbb kint elvégzett javítás messze áll a tökéletestől.

Tudom, hogy sokat fejlődött a biztosnágtechnika, és a régi autókban viszonylag kis tempó melletti ütközésnél is simán meg lehet halni, elvégre a szegycsont-zúzó bakelit kormány, a fém műszerfal, a biztonsági kormányoszlop, a biztonsági öv, a gyűrődő zónák hiánya valóban elégtelen a derűlátás megalapozására. De azért ne dramatizáljuk a helyzetet.

Az amerikai autóipar válság a '73-as olajválság során vált nyilvánvalóvá. Nem kell autótörténésznek lenni, elég végignézni mondjuk az 1971-es és az 1978-as kínálatot. A nyolcvanas évekről ne is beszéljünk. De ez azért elég jól le van írva ebben a cikkben.

rlalika 2009.10.19. 17:05:27

Csikós Zsolt klaviatúrájából "Van benne ejjbíessz, meg éerkondi is… " cimmel és
"Autószalont vezettem 92-ben" alcimmel
2009. október 16., pénteken született cikkük minden bizonnyal abból a célból látott napvilágot, hogy a szerző egyéni értékvilágára széleskörű betekintést biztositson.

Azt hiszem, hogy ez sikerült. Kistilű firkász kapott nyilvánosságot mocskolódó és önimádó szerepléshez.

Sajnálom, hogy ehhez segitséget nyújtottak neki annélkül, hogy a cikkben szereplő állitások helytállóságáról meggyőzödtek volna. Nem kivánok részletekbe bonyolódni, mert a cikk és szerzője nem érdemli meg hogy hosszasan időzzek vele, de annyit megjegyeznék, hogy sem tényszerűség sem emberi inteligencia szempontjából nem helytálló aminek az olvasó ebben a cikkben ki van téve.

Persze az olcsó népszerüség hajhászáshoz ennyi is elég. Bizonyára még sok "értékes" irománnyal fogja Csikós Úr gazdagitani az autós irodalmat.

Hajrá Magyarok

Vargnatt 2009.10.19. 18:36:46

Tökjó cikk volt, mindig érdekes a Csikós-féle visszaemlékezéseket olvasni.

Egyébként magam is meglepődtem rajta, de pont ma láttam egy kék Topazt, elég lepukkant állapotban, és direkt megnéztem, azon is Ibiza fényszórók voltak, vagy legalábbis tuti nem az eredetiek.

Azért párat csak el tudtak adni akkor a riasztóvijjogtatás és a hangosmarketing ellenére is, és talán nem is voltak annyira menthetetlenül rosszak, ha máig futnak...

ommm 2009.10.19. 19:53:04

@rlalika: "Sajnálom, hogy ehhez segitséget nyújtottak neki annélkül, hogy a cikkben szereplő állitások helytállóságáról meggyőzödtek volna."

És most gondolj bele, hogy a mondás szerint az idő megszépíti az emlékeket! Milyen lehetett a valóság akkor?

CSÖRR-CSI££ 2009.10.20. 11:37:22

@rlalika:

Ejjha! Csak nem Bandi bá' spanjához van szerencsénk? Vagy magához Bandi bácsihoz álnéven? Netán egy hasonló stílusban bizniszelő kollégájához?
Csak azért gondolom, mert például az MLM -ben utazó ügynökök szoktak így kiakadni, amikor valaki leírja, hogy agymosást végeznek a tréningjeiken, meg hogy az egész voltaképpen egy bújtatott pilótajáték, tehát egy etikátlan, bepalizós és gusztustalan formája a pénzszerzésnek.

Nem mellesleg az is elég ciki, amikor valaki mélyen leszól egy újságírót úgy, hogy közben alapvető helyesírási hibákat követ el, tényszerűségről, meg intelligenciáról beszél hót alpári stílusban.
Erre szokták mondani. hogy: "Kilóg a lóláb". (...meg a kapanyél...)

Ádán 2009.10.20. 12:12:51

@CSÖRR-CSI££: @rlalika: Pedig próbálkozott rlalika nagyon "szépen" fogalmazni, de inkább körülményesre sikerült, és persze hibásra. Abban azért egyetértek vele, hogy a cikkben szereplő állítások helyt állóságáról a Totalcar-nak meg kellett volna győződnie. Ellenőrizni kellett volna legalább azt, hogy Bandi Bá' mindenkinek bekapcsolta a riasztót, és hangosan beszélt. Az Ibiza fényszórók számláit is ellenőrizni kellett volna. ;-)

CSÖRR-CSI££ 2009.10.20. 13:02:52

@Ádán:

Hoppácska!
85 dB fölött már hangosnak tekinthető a beszéd, és abban az időben is létezett hangerőt mérő készülék.
A riasztók bekapcsolgatását egy sima noteszben lehetett volna strigulázni.
Az Ibiza-fényszórók számlái...???!
Ebben az esetben -Csík- ezt télleg bebuktad! ;-DDD

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2010.06.03. 17:41:46

Elegánsak voltunk, mint Hugyos Pista Jézus neve napján.
Szaros Pista!
Dél-alföldi(Csongrád) mondás. Január 2-án volt a "cselédvásár" (Jézus neve napján)

titan 2010.06.04. 16:31:34

@CSÖRR-CSI££: ismerős szitu, ahol laktunk régen, az utcában rendszeresen parkolt ilyen riasztóval felszerelt autó. Ilyenkor mindig kijött az ablakba az egyik néni, megnézni, hogy kinek a kocsiját törik fel éppen, de mindig csalódott, hogy csak az egyébként teljesen üres utcában vakriasztott az egyik kocsi. Én meg vártam, hogy mikor lopják már el azt a fost...

benyats 2011.09.29. 18:22:06

Én most találtam erre az oldalra, és csak azt szeretném mondani, hogy az egyik Mercury Topaz, abból a szalonból az én tulajdonomban van, és szerintem még mindig egy jó autó.

sefer_k 2012.12.10. 13:44:46

@sealard: Miért, neked a többi napon köszöszönnek??

Használtautó-teszt lesz az egyik példányról? :D

svéd. 2012.12.18. 22:49:56

Bandi bácsi ,nyaraló szomszédom Csongrádon a Köröstorokban!!!!! :-)))DD
süti beállítások módosítása