A legyőzhetetlen

Volkswagen 1300 (1972)

  2009. február 13. - Csikós Zsolt Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

 

Elgondolkoztak-e már azon, miért vettek olyan sokan bogárhátú Volkswagent, és miért rajonganak érte ma is annyian? Ez a sárga kocsi új kora óta egy családnál van, megjárta már többször a poklot és a mennyországot. Most bezárult a kör, újra új autó. Bogár-teszt, családi sztori, restaurálási horror egy írásban.

Vélemények az azonos című cikkünkről.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr25940528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leadfoot 2009.02.13. 09:57:20

1,5 millió nem kevés egy ilyen restaurálásra. Józan ésszel azt mondanám, nagyon-nagyon nem éri meg.

Csak hát ugye a "józan ész" Csikós úrnál nem létező fogalom (és ez bók akart lenni...), és magam is szentimentális típus vagyok, autóilag különösen, szóval ez egy tök jó sztori... :-)

Leadfoot 2009.02.13. 10:03:23

Egyébként a doki nagyon emlékeztet nagyfateromra, aki szintén akkortájt vette az első autóját (1961-ben, ha jól emlékszem, méghozzá egy Skoda Octaviát), szintén orvos, és hasonlóképpen hozzá nem értő (mai kifejezéssel: láma) autóügyileg.

Édesanyám ma is elborzadva meséli, kislánykorában hogy csúszkáltak nagyfater bogarával padkától padkáig egy havas téli napon a Bakonyban.

Sikerült beszélnem nagyapám régi szerelőjével is, most egy Citoen-szerviz tulajdonosa. Régebben nagyapám páciense és szerelője volt. Ő is mesélt 1-2 cifra sztorit. :-)

McK (törölt) 2009.02.13. 10:06:23

Igen..ez ismerős.."világít valami piros a műszerfalon"
Stimmel,ez valóban csak orvos lehet..:D

A cikk nagyon ntetszik,szívesen olvasok ilyeneket,egy ilyen restaurált autót nézni pedíg élmény.
Gratulálok a tulajnak,ez 100-szor többet ér majd,mint bármely családi tucatautó,nembeszélve arról,hogy amennyiben ebben az állapotában megőrzik(vétek lenne nap mint nap ezzel járni) ez kevesebbet nem fog érni..ugye..

loláb 2009.02.13. 10:13:25

Én is szeretem az ilyen tipusú, nosztalgikus cikkeket, még akkor is ha egy zaporozsec lett volna a téma.

Apámnak a hetvenes évek környékén volt bogara is, mindíg azt mesélte, amikor 140-nél durrdefektet kapott az M7-esen, az autó csak pörgött, forgott, de felborulni csak nem akart. Szerette nagyon.

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2009.02.13. 10:22:37

Nagyon jól megfogta a cikk, 5 pont. Első (máig meglevő) autóm egy Bogár, a legvérszegényebb 1200 -esből, de úgy gondolom, a maga dimenziójában még ma is autó. Városban még kellően fürge, odakint még éppen elég a nyomaték egy emelkedőn. Persze, ég és föld a Mercimhez képest, de hát ezért szeretem. Gondoljunk bele, 1930 -as években találták ki...
A kormány egyedi probléma lehet, mint ahogyan a pedálok is, a jó állapotú Bogár nagyon közvetlen és könnyű kormányú.
A 1,5M -es összeg nem kevés, de tulajdonképpen mindegy, hogy milyen autóról van szó, egy teljes felújítás nem lesz olcsóbb. Egy restaurálás meg többe is beleszalad...

Georg17 2009.02.13. 10:26:25

Nem igazán látom mi került rajta 1.5 millió forintba. De kívülről tényleg szép. Az ülés kárpítja viszont förtelmes.

jomsisi 2009.02.13. 10:35:33

Van szerencsém személyesen ismerni Ifj.Dr Sótonyit. Örökmosoly a fiú, nagyon szeretik a kollégák és a barátok.
Ez a család megérdemelte, hogy ha egy vagyonért is, de feltámasztották nekik a család kedvencét! A 1.5 millió reális összeg, ennyibe kerül egy ilyen manőver.

Gratulálok Péter! :-))))

wny 2009.02.13. 10:37:48

jó ez. egy pár hónapig használtam, jó pár éve szintén egy doki (fog) bogarát kölcsönbe. automata váltós volt, 1600-os. egyszer jöttünk be vele Pomázról, jól megkergettem a szentendrein, meg az árpád hídon. a váci úti piros lámpánál jól meg is döglött - legalábbis úgy tűnt. feltoltam a járdaszigetre, egy indítást próbáltam, és beröffent. ment tovább gond nélkül. meg volt, amikor egyszer csak iszonyat módon elkezdett rázni fékezéskor, és nem lassult. kézifékkel, gyökkettővel vánszorogtunk haza. megnéztem: kiderült, hogy eltört a bal első tárcsafék nyergét tartó csavar. csere után minden ok. jó volt vele röfögni a városban, mindig lelkesen integettünk, meg integettek nekünk a többi bogarasok.

yenoee 2009.02.13. 10:39:53

Szép történet :)
Egy haveromnak volt Bogara, szemre szép, de valójában elképesztő tákolmány, egy vagyont költött rá, de jó sose lett teljesen. A motorját végül szerencsére egy olyan szaki újította fel, aki anno a gyárban is dolgozott, hazatérte után pedig közismert bogaras maszek lett belőle. Úgy tudom, sajnos már elhunyt.
Vezettem azt a kocsit, hát... a kormánya és a pedálok is könnyűek voltak, az utastér pedig öblös. Vállban szűk, de lent meglepően tágas, ennél durvább hasonló élményem csak a R4-es volt.
Nekem a Bogár most már úgy látom, kimarad. De minden elismerésem azoknak, akik választják, választották!

korlat 2009.02.13. 10:40:38

"vajdling"
Nagymamám vajlingnak, vájlingnak mondja. Tetszik ez a szó:)
Persze a sztori sem utolsó:)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.02.13. 10:48:29

Másfél milla, ha az ember csak kevés dolgot, vagy semmit sem maga csinál, az bizony gyorsan köddé válhat egy ilyen projektnél. Számolj egy lakatolást 150-200-300 ezer, cifraságtól függően, számolj egy fényezést, ami alsó hangon is két kiló, de inkább (jóval) több. Itt már túllépted a fél misit, és semmit nem vettél, nincs új kédered, gumiabroncsod, króm biszbaszod, nincs felújított váltód, motorod, nincs donor autód. A restaurálás/felújítás a világon mindenhol kétféleképpen történhet: viszonylag sok/kevés pénzből -kinek mi a sok kevés, ugye-, de szinte mindent magad csinálsz (pár százezer itt is elillan, de apránként, ezért nem olyan fájdalmas, meg aztán a magad végezte munka öröme pénzben nem is kifejezhető); illetve igen tekintélyes pénzösszegből szakemberek rakják össze a gépet. Ja, nem is, van egy harmadik út: az ember spórolni próbál, keres olcsó embert, embereket, akik nem túl drágán vállalják el a dolgot. Na, ez lesz a végén a legtöbbe, mert mindenki a másikra fog mutogatni, helyre kell hozatni a más hülyeségét, szállíttatni egyik helyről a másikra (csak trélerre ki lehet fizetni hatjegyű számokat). A kérdés nem az, hogy sokba van-e, hanem hogy megérte-e. Nem feltétlenül pénzügyileg, hanem neked, személy szerint. Azt hiszem, amennyi örömöt ez az ízeltlábú okozott eddig, meg most, hogy teljes pompájában csillog, illetve amennyit ezután fog, simán megérte minden fillér, minden perc. Ráadásul a Doktorúr láthatta az idősebb Doktorúr arcát, amikor elé gördült a kocsi -tudjátok, mint a bankkártya reklámban: megfizethetetlen!

Kelemenn 2009.02.13. 10:54:35

valszeg nem egy ennyiszer összetört romos példányba borítanék másfél millát, hanem vmi jobb állapotúval kezdtem volna.

Bajusz. 2009.02.13. 11:16:01

Gratula a sztorihoz, szép meglepetés lehetett az öreg dokinak!
A 1,5 milla nem kevés pénz, és kívülállónak nyílván nem is érné meg. De itt kizárólag a családról van szó, és nekik a számos emlék, történet miatt tutira megérte, az autónak számukra - kizárólag nekik - eszemi értéke van/volt/lesz. Gratula hozzá, és használják még sokáig egészséggel, törésmentesen.
Régen én is bogarat akartam, de autószerelő ismerősök lebeszéltek róla, sikerrel. Azért titkon még álmodozom róla (vagy egy T2-ről), élmény lehet egy 70 éves konstrukcióval furikázni (karos index, pl.)...

B.Petike 2009.02.13. 11:19:13

2 bogaram van az egyiket kis töréssel vettük meg a lakatoláson fényezésen kívül mindent magunk csináltunk sokkal jobb volt mikor én raktam fel a sárvédőket és állt össze az autó vagy az új ülésgarnítúra és kárpitok szépen felöltöztették a belteret.

Meg mikor 2 nap kínlódás után valami pl fűtés vagy lámpák stb... működik és jó és te csináltad meg az leírhatatlan.

20 éves vok minden haverom hülyének tart hogy csak 30 év fölötti 'lomokat' veszek
merhogy most vettem még egy skoda 110 L-t is olcsóért kicsit lelakva de 1 tulajos meg merkuros számlásos öreg nénis tipikus autót...

Lehetne rendes autóm is apám valószínűleg megvenné (sajnos még nincs saját fizum)de a f@sznak se kell új ótó inkább az öreg skoda meg a bogár:)

Csikós Zsolt 2009.02.13. 11:19:20

@Kelemenn:
Akkor is, ha 36 éven át abban az autóban ültél volna? Ha azon tanultál volna meg vezetni? Ha azzal mentél volna randira az összes csajodhoz? Ha azzal lettetek volna gyerekkorodban Görögben, Horvátban, Németben, azzal lettél volna ösztöndíjas külföldön? Akkor még nem volt meg sokáig autód.

akos696 · www.focusauto.hu 2009.02.13. 11:22:09

@Kelemenn: CSak az nem a család mindent átélt autója és nem mindegy, hogy azt mondod, egy ilyennel történt az a sok sztori, vagy hogy ezzel! Még akkor is ha csak egy része eredeti.

Az én nagyapám is ugyan ez a típus: orvos és az autókhoz semmit sem értő, de nem is érdeklik. Még az autóvásárlásokat is a nagymutter bonyolította. a Nagyfater csak vezette őket.

Stipistop Misi · http://www.stipistop.com 2009.02.13. 11:27:31

"Elgondolkoztak-e már azon..."

A cikkekben magázódik, a kommentekben tegeződik a TOTALCAR.

Nekem ez disszonáns.
Szerintetek? Nem lenne jobb, ha tegeződne az oldal az olvasóival? Szavazás itt:
stipistop.com/blog/2009/02/11/tegez-akkor-se-megy-bazmeg/

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2009.02.13. 11:32:52

@Stipistop Misi:
A totalcar egy mindenkinek szóló autós lap, a belsőség, mint neve is mutatja, a "werkfilmje" annak.

Dr. Trebitsch 2009.02.13. 11:42:29

Hurrá, bogárteszt!!!
És ilyen címmel... :)

Gratulálok Sótonyiéknak. Megboldogult nagypapám sajnos elkótyavetyélte a család Bogarát (igen, Folkszinak hívta), mert úgy gondolta, már öreg... 14 éves volt akkor, basszus, szinte még vadiúj!

Én sajnos a régit, amiben felnőttem, nem tudtam visszaszerezni, de két éve van egy másik, zöld, és szép benne a tetőkárpit :P

cmyk 2009.02.13. 11:50:28

Még ilyen balfék családot mint ez!!! Hihetelen, hogy ezek mennyire nem értenek semmit az autóhoz. Kigyuladt valami piros a műszerfalon, de megy ő tovább. HÜLYE!! És ő az MTA tagja???
Bocs, de ehhez nem kell múszaki zseninek lenni. Piros = tilos, pláne, ha olajos kanna rajz van rajta!!!

Dr. Trebitsch 2009.02.13. 11:55:05

@Zstibi: nincs olajos kanna rajz, csak egy kis led.
Mondjuk mellé oda van írva, hogy OIL, úgyhogy van abban valami, amit mondasz...

Az enyémben is kigyulladt egyszer, pánikba is estem. Olajszint megvolt, nem értettem a dolgot. Később kiderült, hogy csak zárlatos lett a visszajelző lámpa vezetéke.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.02.13. 12:00:08

Na végre hogy egy használtautóból egy jó állapotút teszteltetek :) Nem lehetett volna a Ford Sierrával és az Escort/Orionnal is? :)

Amúgy a sztori nagyon aranyos, és az autó is fasza lett, nem tudom miért becsmérlik a munkájukat a fiúk... OT-s rendszámot neki! :)

b[ALien] (törölt) 2009.02.13. 12:01:07

Szeretem a hosszú Csikós postokat! De kicsit ez is rövid volt:)

Ottopappa 2009.02.13. 12:04:48

OIL - avagy a szőke nő, és a 710-es alkatrész vicce...

Rocko- 2009.02.13. 12:07:13

Leadfoot 2009.02.13. 09:57:20
nem Csiké az autó.
1,5 milla teljesen normál ár egy restaurálásért. imho.
kevesebbért csak a szopó van, lásd Heti merítésben az Audi. a többért dolgon meg lehetne vitatkozni.

Georg17 2009.02.13. 10:26:25
nézd meg a felújítás galériáját.

Kelemenn 2009.02.13. 10:54:35
végeredmény ugyanaz. akkor meg nem tökmindegy?

Önjáró Talajgyalu 2009.02.13. 12:22:44

Zsenialis a bogar, a cikk, a felujitas, meg minden. 10 pont. Mar enis gyujtok a kocsim jovobeli restauralasara, mire 36 lesz (most 25), ossze is jon a masfel misi. :D

Bajusz. 2009.02.13. 12:26:38

@ColT:
Valszleg nem menne át az OT-s minősítésen. Használatra építették újra, nem pedig az eredetire törekedtek.

aattilla 2009.02.13. 12:28:35

én másfél éve tolom. itt tatok éppen:
flickr.com/photos/26178286@N02/sets/72157604827659658/

a rendszámunk is csak pár számban tér el. :)

Lowtyo 2009.02.13. 12:34:33

17 éves koromban vettem meg életem első autóját, egy bogarat, ami a mai napig megvan.
szoktam mondani, előbb költözök a híd alá, mint, hogy eladjam.
a kormánya egy remek szerkezet, franc tudja miért volt bajod vele.
a pedálok meg...
szerintem minden ember, aki először vezet bogarat, és meglátja a padlóból kiálló pedálokat, eleve eldönti, hogy ez vezethetetlen, és utána már ott van a tudatalattijában és ezért valóban nehezen is boldogul vele.
én is így voltam vele először, aztán rájöttem, semmi különbség a "normál" elrendezéshez képest, csak kicsit furcsa az elején.
szűkösség dolgában meg igen csak vitatkoznék...
autobianchi mittoménmiben még nem ültem, de 500-as fityóban már sokszor.
nagyon messze van egymástól a két autó.
ötszázasban minkét ablakon kikönyökölhetsz vezetés közben, szerintem azért picit erős azzal összehasonlítani.
ezeken kívül tetszett a cikk.

Alhazred 2009.02.13. 12:57:57

kéne. nagyon. lesz is egyszer.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.02.13. 13:03:16

@Lowtyo: De Miniben akkor még nem ültél! Azután nekem a bogár klausztrofóbiás élmény volt. Méghozzá egy Csigabogár, hehe!
Nem kedvencem a Vídab, de kitűnően meg tudom érteni a rajongóit.

vwfun 2009.02.13. 13:17:17

minden elismerésem!
nekem sajna nincs,de talán egyszer lesz...
egy ilyet vezetni a legnagyobb feeling.
egy 81es passatom van,amit ugyanezért az elpusztíthatatlanság érzése miatt imádok.
Én abba fél milliót borítittam bele, hát úgy is néz ki az 5 éves fényezés,nekem is inkább gyűjtögetni kellett volna kicsit.
Gratulálok!
Még sok VW-t megmenteni!

Kelemenn 2009.02.13. 13:25:54

@Csikós Zsolt:

gondoltam, hogy nem leszek népszerű a véleményemmel, de ez van.

Tény, hogy nem lehet egy ilyet racionálisan megközelíteni az emlékek miatt.
Csak gondolom, hogy jóval kevesebb szívás lett volna úgy a munka.
Pl. telhetett volna új kárpitra...
Így mint emlék más.

Ettől még birom a sztorijaidat, örömmel olvasgatom.

nyocker · http://kritikustomeg.blog.hu 2009.02.13. 13:32:28

Legfőbb ideje Csikóst minőségi újságírás, kulturális örökség és minden díjra jelölni! Nem vagyok egy érzelgős típus, de könnyekig meghatott a cikk.

GRATULÁLOK!!!
és köszönöm.

megint 2009.02.13. 13:34:35

Drága persze egy ilyet felújítani, mint ahogy minden más öreg autót is, de élete jelentős részét(köztük a fiatalságát) ebben töltötte, szal érthető a dolog, amúgy nem gyenge ára van az EREDETI kabrió bogárnak még ma is.

Historic-racingponthu 2009.02.13. 13:36:47

@Kelemenn: De ez nem olyan, ez AZ! Mekkora különbség...
Volt alkalmam nyomon követni élőben, sőt egyes dolgok tőlem származnak. Az elején megmondtam, hogy gazdasági szemmel nézve felejtős.
Érzelmi oldalról billen csak át a mérleg a "megérte" kategóriába.
Aki szigorúan csak a számok alapján dönt, el sem kezd restaurálni/restauráltatni egy 1300-ast vagy 1302-est. Egyszerűen nem szabad hozzáfogni. Hozni kell kintről egy öreg papás garázsos autót és készen vagyunk.

Lowtyo 2009.02.13. 13:37:52

@streetsta: ó, hogyne ültem volna, nekem a mini volt igazi gubbasztós autó, bár el kell ismernem, méreteihez képest meglepően "tágas" belül.
meg merném kockáztatni, szívesebben utaznék egy régi miniben hátul, mint az újban.
mini jópofa kis gyösz, igazi gokart autó, de nekem a bogár sokkal kényelmesebb, meg ugye léghűtéses boxermotor hátul, hozzá az isteni ciripelés...jáááj

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.02.13. 13:40:12

@Lowtyo: Amikor elmentünk egy ismerősömnek bogarat venni, én is kipróbáltam. Nem néztem le a pedálokra, csak olyan furcsa volt elsőre. Mintha valami gumókat nyomogattam volna :) olyan 3-4 km után viszont már semmi gond nem volt vele, és imádtam a fílinget. Sajnos hazafelé már nem én vezettem :(

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.02.13. 13:42:07

Sosem tudtam hova tenni a "megéri" szót autórestaulással kapcsolatban. Objektívan nézve nem éri meg. Aki pedig az autórestaurálást objektívan nézi, mehet zabot hegyezni.

AtoszMester 2009.02.13. 13:43:13

Jó kis cikk.

A SAAB a háttérben jobban kéne :)

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.02.13. 13:45:11

Közben megtaláltam ezt a cikket is:
www.totalcar.hu/tesztek/karmghia68/
Kevés ennél szebb autó van a világon.

Csikós Zsolt 2009.02.13. 14:03:24

@Lowtyo:
Volt Alfa Giuliám öt évig, előtte jóval (amikro talán még fogékonyabb voltam a kreténségekre) meg 1802-es BMW-m. Azokban nem ennyire visszafelé szögből kezdte a padlóból kinövős pedál, de gyűlöltem mindkettőben, és elolvashatsz akárhány tesztet (pl. régi Alfákról), ez ez egyik első dolog, amit felemlegetnek, hogy sokat javult, amikor áttértek a függesztett pedálokra. Nem először látok ilyet, és fenntartom, hogy rossz konstrukció, a Bogáré pedig még a hasonlókon belül is gyengébb.

A kormányban teljesen igazad van, vezettem a Szepes Gabi zöld oválját, abban egy álom volt a kormány, sőt, ilyen gót hátsó lámpás 1300-assal is volt dolgom, igaz, 1971-essel, annak is jó volt a kormánya. Nem tudom, itt mi lehet, gondoltam, módosítottak valamit a konstrukción, azért más, de nem tetszett.

Csikós Zsolt 2009.02.13. 14:05:52

@AtoszMester:
Hol látsz te ott Saabot? Mindenfelé Mercik vannak a Csereklyeiéknél, vagy rossz képet nézek? Nem emlékszem rá.

Bajusz. 2009.02.13. 14:06:08

Lefelényomogatós pedáljai vannak a Barkasnak is. Ha ez olyan, akkor sztem nincs benne semmi furcsaság... :)

Leadfoot 2009.02.13. 14:06:35

@Rocko-:

"nem Csiké az autó."

Tudom, de ő írta a cikket, nem?

Csikós Zsolt 2009.02.13. 14:07:21

Karmann-Ghia rulez. Volt egy időben hír, hogy esetleg megcsinálják a régi formát új tartalommal, de igényesebben, mint a Beetle-t, ami csak egy borzasztó rossz, üresfejű utánérzés. Azóta látszik, amióta van Mini meg Fiat 500. Meg persze Nissan Figaro az übercool.

Csikós Zsolt 2009.02.13. 14:09:09

@Bajusz.:
Ez nem lefelé nyomogatós, hanem előrefelé, ráadásul rövid íven. A Wartburgnak hasonló van, de a padló alatt, hosszú karokkal megy le a fogástengelyig, ezért úgy tűnik, mintha a pedálrudakat a taposólemezbe tolnád. Az használható, nagyon sokat számít, mekkora a kar, mert minél rövidebb, annál inkább íven lépdelsz.

loláb 2009.02.13. 14:10:42

@Csikós Zsolt:

Jaj, azt megnézném. Vannak ezzel kapcsolatban skiccek, vázlatok valahol, vagy eddig nem jutott a doog?

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.02.13. 14:11:14

@Csikós Zsolt:
Szerintem nem kéne hozzányúlni. A mini, meg főleg a fiat 500 azért lett zsír, mert alapban olyan "kis aranyos gyösz" volt mindkettő, ott könnyebb dolguk volt egy fokkal a tervezőknek, viszont a karmann ghia formáját elég nehéz lenne modern ruhába öltöztetni. Az így szép, így jó, ettől az, ami.

berliner 2009.02.13. 14:11:29

Jó a cikk. Aranyos sztori.
Mindig örülök, hogy ha látok egy szépen restaurált autót. (akkor is, ha az a régi autó "teljesen hétköznapi") Minél inkább az eredeti állapot helyreállítása a cél, annál jobb. A cikk alanya esetében érthető, hogy nem ez volt a cél, de a családnak fontos eszmei érték miatt érthető!
Személy szerint inkább új autó párti vagyok, én nem fognék bele ilyen restaurálási folyamatba. (se megfelelő tudásom sincs, de jó szerelő ismerősök, pénzt azért meg sajnálnám:)) De, aki belefog és nem valami átalakított gányaságot csinál, annak minden tiszteletem!

Leadfoot 2009.02.13. 14:13:48

@Csikós Zsolt:

New Beetle... brrrrr. A hideg kiráz, ha eszembe jut.

Csikós Zsolt 2009.02.13. 14:18:35

@Leadfoot:
De hiszen az egy új Saab 9-3, alias régi Opel Vectra. Ki álmodozik olyanról?

sunblind 2009.02.13. 14:22:34

A Jóisten bocsássa meg gyarló, mérhetetlenül ostoba és pallérozatlan lelkemnek, néhányszor vezettem bogarat életemben, szerintem a szó általános értelmében talán legrosszabb ma közlekedő autó. Veterán Merci, oké. Alfa? Oké. Bmw? Persze. Lada? Akár. ... de bogárra költeni? Buggyt és közel gyári állapotú 1301-et is vezettem, abba kétmilliót öntöttek állítólag. Szerintem szörnyű rossz kocsi. Megértem és őszintén tisztelem a sikerét. De sosem kéne. Pedig a Porsét imádom.
A cikk persze valóban kedves, gratulálok a szereplőknek, és a szerzőnek.

Leadfoot 2009.02.13. 14:25:01

@Csikós Zsolt:

Mielőtt a gyanú árnyéka rám vetülne, kategorikusan ki kell jelentenem: hát én nem. :-)

De majd AtoszMester elmondja.

Én az ilyen cikkek kapcsán mindig 2CV-ről fantáziálok.

Lowtyo 2009.02.13. 14:27:04

@Csikós Zsolt: ok, a pedálon nem fogunk összeveszni, én szerettem a bogár pedáljait, az opelemé sokkal szarabb.

a kormányműnél lehet állítani a holtjátékon, lehet, hogy túlhúzták, vagy vettek bele új, után gyártott szerkezetet, aztán az volt gagyi

grigorij (törölt) 2009.02.13. 14:57:38

Köszönm ezt az írást (is)!
Megható mind az autó, mind a család!
Követendő példa mindenki számára!

Én viszont nem csak a Karmann-Ghia-t látnám ismét az utakon, hanem az olyan egyéniségeket is, mint a VW 1500/1600/411/412 és a Variantok!!!!!
Ezekről kérek írást!!!!

(a használtató.hu-n van egy restaurált VW-Porsche 914-es targa... hasonló korú és 7 misi felett van az ára... nem lehetne olvasni arról is???)

Rocko- 2009.02.13. 15:17:38

Leadfoot 2009.02.13. 14:06:35
naja, csak az elsô kommentedbôl az jön ki, ha cikk megírásán kívül még bármi más köze is lenne hozzá.

adidigaga 2009.02.13. 15:19:34

Előrebocsátom:

1.autórestauráció rulez
2. Csikós Zsolt munkásság szintén...

Az anyagiakról:
a lényeg szerintem is abban van, hogy a saját verdáját kapta vissza a család, ugyanakkor utalnék az érem másik oldalára is, vagyis hogy a hozzá nem értő/érző tulaj (más előttem erősebben fogalmazott :-) elnyeri méltó büntetését és megfizeti a tanulópénzt! :-)

Ahogy sokan a lerohadástól való túlmisztifikált félelmükben inkább milliós hitelbe verik magukat, mint hogy
sk.rendbeszedjenek egy "párszázas ajánlatot". Én is azóta vagyok nyugodt és költségmentes, amióta az utolsó szerelőt is elzavartam a verda mellől és építészmérnök létemre magam csinálom.

A hitelkártya reklám nagyon idevág, én csak olasz youngtimerrel buzulok, de magam is gyakran idézem.
A költségeknél a filléres alkatrészeket, a párezres - csak az adott szerelés miatti - szerszámköltséget említem, a zárszó pedig:
Kivakarni egy 20 éves sz.rt a g.ciből: megfizethetetlen! :-)
(azért ha működik utána,az sem baj... :-)

Szóval ne a pénzen lovagoljunk, az megmérgezi ezt az amúgy szép sztorit.

Az autóról:
ha a mi családunkba is lett volna egy ilyen, nyilván ragaszkodnék hozzá,de pénzért nem kéne...
Kövezzetek meg, de nekem a boxer ne dudu meg töftöf meg édibédi legyen, hanem menjen, mint mondjuk egy Alfasud, ha már nagyjából kortársat keresünk...
Nem kell félni,attól még annak is lesz hangja! :-)

A másik gáz a márka, vagy inkább a gyártó: már egy másik Bogár-cikkben is utalt az író a népautó-gyár részéről az alkatrészek "aljas indokkal, nyereségvágyból elkövetett" értelmetlen és gyakori váltogatására, erre itt az újabb példa:
"...a bibi, hogy az 1973-as Bogárnak egészen más az ülésrögzítése, mint az 1972-eseké..."
Gondolom ezt leszámítva mindkét ülés pont ugyanazt tudja, tologatható vízszintesen meg dönthető a támlája.

Innentől kezdve komolytalan az ügy, jobb helyen még az "advanced" alkatrészek is bemennek az alap helyére a teljes modellciklusban, pl. amikor a négykerekes váltóról csak a + kihajtást kell átszerelni a kétkerekes váltó "vak" végibe' oszt go!
(melyik márka? gondolom kitaláltátok! ;-)

zako 2009.02.13. 15:20:55

Nekem egy '68-as bogaram van, meg a fem muszerfalas. Persze csak nyari hobbiauto, de elvezet hasznalni. (a kormanya mint az alom)


Szereztem par eve egy Karmann-Ghia-t, de az mar sajnos menthetetlen volt, pedig az milyen jol nez mar ki...

Ati232 2009.02.13. 15:30:30

Hát igen, egy újabb szép cikk. Szeretek régi autókról olvasni, ezeknek még van egyéniségük.
A mostani újak egy kaptafára épülő, egymás motorjait, váltóit cserélgető túlbonyolított, "túlelektronizált" lelketlen valamik.
Az igazat megvallva el sem olvasom az újautó teszteket, viszont ezeket mindig.
Tartsa meg a jó szokását kedves cikkíró, várom a további régiautós topikokat. :-)

zako 2009.02.13. 15:32:22

@sunblind:

Tisztelem a velemenyed, de en meg peldaul azokra nem koltenek egy vasat sem, amiket te felsoroltal.

A bogarat legalabb annyira elvezem vezetni, mit a feleves csaladi Volvonkat.
Es szerintem a szo altalanos ertelmeben talan a legszeretnivalobb ma kozlekedo auto.:)

Avant1 2009.02.13. 15:38:12

Többek között az is a polgári szemlélet megnyilvánulása, amikor egy család megbecsüli a használati tárgyait és hosszan használja, nem pedig el- vagy kidobja 3-5-8 év után.
Ami az árat illeti (mármint a 1,5 gurigát) elsőre nekem is nagyon soknak tűnt. Ámde, túl az érzelmi szálakon, gondoljunk csak bele: ez az összeg egy pár éves értékvesztés egy új autónál, vagy egy új kiskompakt árának bő harmada. Vagyis az önrész, mondhatnánk. Cserébe: élő történelem, kultautó, élvezet.
PS. épp a minap beszélgettem valakivel, aki baromi büszkén ecsetelte, hogy racionális választása nyomán a dízel Mazdája 5,5 litert fogyaszt 160-nál. Nekem a youngtimer Audi90 20V akár dupla annyit is képes megenni, mégsem cserélném le, mert minden másodperc megéri. Zene a fülnek, az összes érzékszervnek, hasonlóan, mint a Bogárnál.
Abszolút megértem! :)
Szuper sztori, mindenkinek gratula.
Kicsit irigylem is, mindig szerettem volna egy bogarat, talán még nem ment el ez a vonat...érdemes lehet megnézni a piacot.

Csikós Zsolt 2009.02.13. 15:43:12

@adidigaga:
Akkor álltak át a Golf I-es-féle ülésrögzítésre, azért volt a módosítás. Azért pont a Bogár gazdáit (márnmint a típusét) nem lehet azzal vádolni, hogy kétévente hisztérikusan változatattal volna valamit a kocsin, khm, khm :-)

amatőr 2009.02.13. 15:47:36

Egy kép a történelmi bogár képgalériához:
www.hitler.org/artifacts/volkswagen/

Gyanítom, hogy az elkövető egyetlen épkézláb ötlete életében ez a skicc volt.

yard (törölt) 2009.02.13. 16:03:50

Lett volna ez jobb is, de Ferdinánd elb@szta az időt a Tigris tervezésével:o)

loláb 2009.02.13. 16:30:13

Sok-e a másfél millió a restaurálásért?

A zöld állólányka, meg az autobianchi mennyibe van eddig? És a puch mennyibe lesz, ha egyszer kész lesz?

Amennyire emlékszem s posztokból, mindegyik drágább, mint ez.

Én sem bogarat restaurálnék, de ha ennyi érzelmi szál kötne hozzá, akkor igen.

És még csak nem is volt extra drága, szerintem.

sunblind 2009.02.13. 16:34:18

@zako:

... persze, különben igazad van, bár mindenki azt vezethetné, amit igazán szeretne. Amúgy biztos csak az irigység beszél belőlem, mer kb két éve odavert az andrássyn egy gyönyörű állapotú vajszínű-bordó bogár. :) Pedig teli hassal is 7.5 körül van a 0-100 nálam, de száznál már kb három autónyival volt előrébb. :D A jobb egyben a haverom szétröhögte az agyát a vörösödő fejemen.

Csikós Zsolt 2009.02.13. 16:37:41

@loláb:
Autobianchi: 1,4 M körül
Zöld állólány: 2,8M de még nő
Puch: az üres kaszni, plusz gumikéderek, lámpák, néhány műszerfali elem, tető eddig 1,2 M

De 12 év alatt költöttem el, és a fájdalmasabbik javát is 2002 óta.

És ezek még olcsók voltak. Persze ha az embernek megfelel a tákolt motor, a hunyorítva még épp beépíthető alkatrész, a szakadt belső, a tanyafényezés, felezhetők ezek az árak, sőt, még lejjebb is nyomhatók.
Ha szépet csinálsz, a minőségi skála legtetején már egészen kis elmozdulás is sokkal többe kerül. Százezreket lehet spórolni azon, ha nem törődsz a kor- és szériahűséggel, ha megfelel, hogy csak ott korrekt az autó, ahol a papok táncolnak. Igény, ízlés és döntés kérdése.

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2009.02.13. 17:28:51

@adidigaga:
30-40 éve még nem azért váltogattak alkatrészeket, mint manapság. Egyszerűen csak a "modellciklus" kissé túlnyúlt azon, amit megszoktál... A világ meg haladt, így követték. A 20 éves dolgok is meglepően mások, mint a 30-40...

T-boy (törölt) 2009.02.13. 17:38:40

Kettő újan vásárolt volt rokoni
körben,egyik 'dolláros'.71'-72'-esek.
Egyiket hajtják gyerek-unokák,de nem
bírja ridegtartást/utcán.A garázsban
SZŐNYEGEN állt!
Kényelemről annyit,hogy nincs.Vagy
hozzáidomulsz,vagy kiszállsz.Hátulról
nem szállsz ki 200km után!
Az 1302-es elég jól ment/a tulaj
hozzáértő volt/.Kormánnyal,fékkel semmi
gondom nem volt.Olyan extra,hogy minden fogyasztót lekapcsol indításkor
most sincs minden típusban!
Automata szívató miatt városban 13-at
fogyasztott.Ez egy kapcsolóval meg lett szakítva,így már jobb lett.
Nem is mondom,mindkettőt szerették.
CSAK hobbi célra okvetlenül kellene,
mert minden részéhez bátran,és kockázat
nélkül hozzányúlhatok a javítás esélyével.
Elöl kb. annyi hely van,mint Golf4-ben
előredöntött hátsó üléseknél.Azt sem
tudom hogy mertek erre az állapotra
csomagtartóméretet megadni!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.02.13. 17:44:59

Na, ha már ennyire a megéri-nem éri a téma: nálam lassan, nagyon lassan egy Dacia van azon, hogy visszanyerje régi csillogását. 1975-ös, apámék második autója, nekem az első, amire emlékszem, és képeken is együtt szerepelünk. Azt hiszem ha van olyan típus, ahol fel sem merülhet, hogy megéri-e gazdaságilag, az a Dacia. A lakatolásra és lemezárura fordított összeg (ami még csak nem is magas) semmilyen mértékben nem áll arányban egy ilyen autó piaci értékével. De ez érzelmi kérdés, erről elmondhatom, hogy a szürke forgalmijában az apám neve az első, és utána is csak a nagybátyám birtokolta röpke 15 évig. Ha nem is egy gazdás, de egy családos autó. Arról meg már nem is beszélek, hogy mára az ilyen nagyon korai Daciák gyakorlatilag kikoptak (nagy lökhárító baba, Renault alvázszámos kasztni, krómkeretes hátsó lámpák , stb.)
Szerintem igen nagy dolog, ha egy családban vannak ilyen nagyon régi tárgyak, amikhez emlékek, érzések fűződnek. A történelem részei egyébként is, hát még a családi történelemé. Aki meg már átélte, milyen az, amikor csillogó szemű apukák, nagypapák mutogatják a kiskrambóknak, hogy "én is ilyennel jártam, meg téged is ilyennel hoztunk-vittünk", tudja jól, hogy másoknak is ad az ember egy ilyen autóval.

w211 2009.02.13. 17:59:36

Első autóm volt 89-ben kaptam érettségire,a régi gyermekorvosomé volt,71es,én voltam a második tulaj.Mikor a főiskoln nyári gyakorlaton egerben a csepel autóban voltam,csak az igazgatónak volt "jobb"kocsija ,egy golf.Olyan csajokat szedtem fel..Istenkém.. Az eggyik egyszer "véletlen" valahogy kinyomta a hátsó ablakot.Másnap vettünk bécsben.3 évig használtam,mikor útban németország felé beszélgettünkk hogy el kéne adni,beállt a fék.Lelke van. Tudom ki vette meg,idén akarja elani 17év után,viszaveszem,megcsinálom a lányomnak Teklának.3-éves.Ha majd jár vele,mindig figyelni fogom a hátsó ablakját......

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.02.13. 18:20:54

tavaly januárban javítottuk ezt a bogarat akkor még nem akartak rákölteni .
érdekes módón jól ment az autó alapról húzott.
Asszem a hátulja volt sérülve meg a teteje amire ráesett a hó .A teteje nem lett javítva csak lábbal visszanyomtuk:-)))
valószínű hogy ez volt mert a 12ik kerületből hoztuk el és azt tudom hogy egy családban volt amit a fiú használt már.
Csodálkoztam is hogy miért szenved egy orvos egy ilyen szarral.

w211 2009.02.13. 18:21:33

@Csikós Zsolt: Csak megemlítem,1996ban,úgyemlékszem az akkori Jugoszlávián keresztül,behoztak pár száz mexikói bogarat,amit az Osztyapenko körül,talá a neszmélyi köz mellett árultak 1.5millért.Nem nagyon vették őket,sokáig ott rohadtak,visszavitték őket németországba. Én az akkori barátnőmmel bementem megnézni,olyan hó volt,hogy a bogarak alig látszottak,az arab nepper cirok serűvel verte le a rolls-ról a jeget.Na mondom itt nem lessz próba,mondom a tulajnak érdekelne a bogár,volt nálam vagy ezerötszáz forint.Od adta az eggyik kulcsát,mi be indítás,a bogár ki a hó alól,mi meg ki a csajommal BUDAÖRS MEG VISZA.Megköszöntem,visszaadtam,jó volt

Leadfoot 2009.02.13. 18:29:10

@Rocko-:

Ja, most látom, tényleg. Mentségemre szól, hogy munkából írtam... :-D

Ciri 2009.02.13. 18:39:57

@Csikós Zsolt:

Szia Zsolt!

Küldtem emailt.

loláb 2009.02.13. 18:51:15

@Csikós Zsolt:

No, igen. Ezért mondom, hogy ez a bogár nem volt drága 1,5-ért. A tetőkárpitot leszámítva nekem úgy tűnik tisztességes munka (bár én nem értek hozzá, sose restauráltam semmit), és hát ott az érzelmi faktor, ami tényleg megfizethetetlen.

Én is rettenetesen komoly összegeket adnék, ha meg tudnám szerezi édesapám 1800-as BMW-jét, amit 1970-1982 között használt, csak azt már régn elbontották.

De ugyenennyire kéne az a pár évig meglévő vw 1600 TL, amivel huszasával csempészte az öreg a napoleon konyakot a jugóktól.

Leadfoot 2009.02.13. 19:04:15

Ez a szép a Bogárban... itthon mindenkinek van legalább egy sztorija róla. Kb. mint a Trabiról. :-)

sztrovacsek 2009.02.13. 19:11:06

Mostanában, /mert persze nem bírok magammal/ nézegetem az öreg vackokat, megint venni kéne valamit, még beleférhet egy bogár is.

Rocko- 2009.02.13. 19:11:15

Leadfoot 2009.02.13. 18:29:10
semmi gond, emberből vagyunk. :)

Csikós Zsolt 2009.02.13. 16:37:41
képs voltál egy új kisautót árát elkölteni ilyen vackokra?! nem vagy normális! ;-)

Aldo Moro 2009.02.13. 19:16:22

Ha lenne annyi pénzem, biztos rendberakatnám a Cromát. Megy is, közvetlen is, nagy is, szép is. Már csak a lé kellene rá.

bajarit 2009.02.13. 19:26:15

Itthon két bogarunk van(és egyéb veteránok). Szívtunk az egyikkel, semmi bajunk a másikkal.
Szeretjük mind a kettőt. Amelyikkel szívtunk azt azért mert mikor megcsináltuk sikerélményt és olyan érzést adott hogy igen ezt én csináltam meg, beletettük a lelkünket is, amelyikkel semmi gond sincs azt meg pont azért szeretjük...

Kifordított kacagány 2009.02.13. 20:16:59

engem nem dob fel a bogár téma, de nagyon is el tudom képzelni, hogy másokat igen. ezek az öreg autók vagy a régi emlékeinkrő, vagy a régi álmainkról szólnak. ez az autó egy értéktelen gyöszből örömforrássá vált és bár - az amúgy kitűnő - cikket olvasva egy percig sem merült fel bennem, hogy vennem kellene egy bogarat, éreztem azt az örömöt, vagy legalábbis egy részét, amit az öreg doki átélt mikor beülhetett az élete részét képező autóba. ezt az autót sok társához hasonlóan a hozzá kapcsolódó érzések teszik naggyá, nem a technikai fejlettsége/elmaradottsága.
azokkal sem értek egyet akik úgy gondolják, ezek az öreg autók még AZ autók, amivel a mai tömegtermékek nem érhetnek fel. ezekből az autókból 20-30 év múlva elkopik az érzelem és már csak a mai tündöklésük miatt fogja néhány fanatikus üzembe tartani őket(már amelyiknek pénze is lesz rá), helyüket pedig átveszik a ma még új autók, amikhez most kezd érzelmileg kötődni az ifjúság. lehet, hogy ma már nem akkora kaland az autózás az új autókkal, de egész biztosan lesz 20 év múlva is valaki, akinek eszébe jut, hogy a ma még sokat ócsárolt swifttel vitte az anyja oviba, suliba és milyen jó welnesshétvégékre utaztak vele. előszed egyet majd valahonnan és egy vagyont beleborítva rendberakatja. ugyanúgy, mint ahogy most ezt a bogarat rendberakták.

Rocko- 2009.02.13. 20:30:07

Kifordított kacagány 2009.02.13. 20:16:59
na a második részével nem tudok egyetérteni.
marha minimális az a mai autó, amiből később veterán lehet.

Kifordított kacagány 2009.02.13. 20:32:49

minimális, de több példányban is készül és ugye nem az a lényeg ilyenkor, hogy sok maradjon, hanem az, hogy sok alkatrész maradjon.

kukaberci (törölt) 2009.02.13. 20:37:41

Kár azért a macskakőért - mert az kockakő. Ott is, és máshol is. Csak annak idején karbantartották, sokszor láttam „térdelőrajtos” karbantartókat a városban. Gyerekkorom kedvenc Tatra vontatója után kötött két darab kátrányoskocsival, homokkal, szerszámokkal felvértezve javítottak, szinteztek, cseréltek.
Aztán hirtelen elfogytak a köves utcák (Vajon a kövek hová lettek? A fél Badacsony és a Ság-hegy Budapestért adta a testét!), az aszfalt a módi... :-(
Érdekes, a Champs Élysées-n megmaradhatott a macskakő. És a minden júliusi Tour befutót mégis ott rendezik... Szegény franciák, hogy le vannak maradva mögöttünk.

Garp 2009.02.13. 21:08:41

Istenem, ez mekkora! Nekünk 12 évig volt egy mexikói. Hátul nagy lámpás, elöl az indexek a lökhárítóban. A színe a csodás nevű dakota-bézs volt. PB-10-40 volt a rencáma, és németből hoztuk apám kint élő bátyjának közreműködésével. Illetve hozták, mert 77-ben még csak aprólék voltam. Viszont abban nőttem fel, tanultam meg vezetni 12 évesen, és jártuk meg a Tártát, és Németországot párszor. 5-en, tető- és farcsomagtartóval (a motortér fölé erősített alkalmatosság), agyonpakolva. Mindig ment, a neve meg Dün-dün volt a hangja után.
Utoljára DMX-9xx-es rendszámmal láttam, fehérem. Nem tud róla valaki? :)

gromek7 2009.02.13. 21:38:49

Egy kis okoskodás:
a Barényi neve mellett érdemes lenne megemlíteni a szintén magyar Járay Pált (áramvonalas autó szabadalma) és a cseh Hans Ledwinka-t, akitől Porsche elég sokat koppintot. A városi legenda szerint maga Hitler hívta fel a figyelmet a Tátra autóira. A csekszlovákiai bevonulás meg is könnyítette a tervek felhasználását. A háború után 3millió márkás kártérítést kellett fizetniük (perenkívüli egyezségként) a németeknek az ellopott szabadalmakért.

érdemes megnézni a tartra v570 prototípusát 1933-ból:

oldcarandtruckpictures.com/Volkswagen/1933V570Prototype.jpg

és a Tatra T97-et, melyet 1936-tól készítettek sorozatban (csak emlékeztetőül a bogár még 37-ben is csak prototípus volt):

www.autogallery.org.ru/tatra97f.jpg

és

www.autogallery.org.ru/k/t/3740tt9f.jpg

Mielőtt félreértenétek, a németek nemcsak a karosszéria formáját, hanem az alváz, futómű és a motor megvalósitását is máshonnan mazsolázták.
Ez volt az első Lego autó....
Mindenből a legjobbat.

Egyébként gratula Csikós Úrnak!

gromek7 2009.02.13. 21:43:50

bocs
Tátra=Tatra
Csekszlovák=Csehszlovák (azok a rohadt sárga csekkek biztosan megbolondítottak

nemjo 2009.02.13. 22:51:22

Az első saját pénzből vett autóm egy 56-os Ovál volt. A felújítást az ember nem úgy számolja hogy megéri-e vagy sem, hanem hogy össze tudja-e guberálni rá a zsét vagy kár elkezdeni, inkább megy vele és kicseréli a legszükségesebb dolgokat...
A sors fintora hogy amíg az Ovállal bejártam Európát és sosem volt kérdéses hogy hazajutok-e vele, a következő autóm (Citroen Bx) télvíz idején Engelhartzellnél vezérműtengelyét törte ...

nemjo 2009.02.13. 23:05:51

@sunblind:
1301-es Bogár nincs.Nem is volt.Meg kellett volna nézni mibe ülsz!
:-)

yenoee 2009.02.13. 23:10:18

@streetsta: Ha elkészül, lehetne egy randi a Kárpátok Bosszújával.

Csikós Zsolt 2009.02.13. 23:10:41

@Kifordított kacagány:
Hű, nagyon jót mondasz ám.

Minden veterános újság arra a vevőkörre épít a legjobban, amelyik épp eléggé fizetőképes, hogy a tizenéves álmait megvalósítsa. Nálunk azért népszerűek a 25-30 éves autók, mert a mai 40-50 évesek már nagy számban meg tudják venni őket. Írhatsz de egy bármilyen érdekes, harmincas évekbeli, csúszószelepes Minerváról, lángolóvá tuningolt Simca 1000-es Rallye-ról, csak kidobod a példányszámokat. A veteránozás elsődleges mozgatórugója nem a vasak szeretete, hanem az emlékek újraélesztése. Nálunk a Zsiguli, a Trabant és a Pannónia, az angoloknál a Morris Minor, az MGB és a Rover P5, a németeknél a Mercedes és a BMW, a svédeknél a Volvo Amazon és a PV.
Pedig gépészetileg nézve egy 125-ös Fiat sokkal érdekesebb (DOHC, nagy teljesítmény), mint egy Zsiguli, de szerintem itthon két 125-ös torinóit kapni egy közepesen csillogó Zsiga árán. Mert a nosztalgia, ugye.
Tizenöt éve a Skoda Octaviákat és a gömbölyű Trabikat és Wartburgokat próbálták gőzerővel megmenteni, a 601-est és a Zsigát undorral félrelökték. Tzenöt év múlva egy szép, eredeti, vizes bázissal lefestett, korai Swift GLX Esztergomból, valami hupikék Astra 1.4 nagy csoda lesz...

Csikós Zsolt 2009.02.13. 23:12:47

@kukaberci:
Szinte az összes közepes (2x2 sávos) utunk még mindig macskaköves, csak ráhúztak néhány réteg aszfaltot. Alapnak kiváló a régi út, jobb, mintha ma építenék. Nézd meg február végén, a kátyúcsúcson, mindenhol kilátszanak majd a macskakövek. Rakpart, Szilágyi Erzsébet fasor, Bartók Béla út, sorolhatnám.

Csikós Zsolt 2009.02.13. 23:14:30

@kukaberci:
Különben talán keveset autóztál macskakövön. Én még elég sokat. Esőben rémálom, hóban, latyakban a garantált halál. Jó az az aszfalt. Ha jó.

kukaberci (törölt) 2009.02.14. 00:19:23

re: Csikós Zs.

Tudom, hogy sok utunk alapja a régi kockaköves. Pl. amiket te is írtál, meg az Üllői út kispesti szakasza, a Vajda Péter utca stb. Ott pedig a félcentis, fél év alatt „felújított” réteg négyzetméteres foltokban jön fel a 99-es busz alatt...

Autóztam eleget, igaz, főleg francia autókkal - eddig csak az volt (beszólások nem érdekelnek, azok elnyelték ezeket a hibákat, erre tervezték őket).

Különben pont most voltam Kecskeméten, szép keramiton - na, az az igazi korcsolyapálya, nem a kockakő :-) És a legstrapabíróbb burkolat, ha rendben van. A szemnek szép, meg a biztosítóknak... :-)
Jót nosztalgiáztam, keramiton is bringáztam eleget gyerekként a (jelenlegi) szerkesztőségetekhez közeli, akkor még sárga utcákon.

amatőr 2009.02.14. 00:24:36

Zsolt: kevés helyen van ahol igazán jó lett az aszfalt: pl. Podmaniczky utca, vagy 8 éve csinálta az EGÚT, de a parkolók macskaköve máig szintben van, az aszfalt pedig csak most kezd hajszálrepedezni, kátyú még egy darab se, sehol.


Az általad bemutatott veterán autók közül eddig legjobban a Sugga tetszett, jól emlékszem hogy a gazdájának a "terroristabusz" előtt volt egy bogara is, vagy valamit nagyon keverek ?

w a s d 2009.02.14. 00:27:27

Nekem két autó kellene felújítva, gyári állapotban: a mostani 120 L, meg keresni mellé egy 601- es kombit.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.02.14. 07:35:30

@yenoee: Ha összeáll az öreg Dacia 1300, világgá kürtölöm, az biztos.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.02.14. 08:29:52

A bartók béla úton fölszedték a macskakövet.és a Vajda Péter utat is teljesen felújították ,úgy hohy a macskakövet felszedték arra járok nap mint nap láttam.

240D W123 2009.02.14. 08:51:09

Gratulálok a cikkhez Zsolt! A fotóid is nagyon tetszenek.
Én családtag vagyok, a testvéreim csinálták a felújítást. Mi csak öreg Mercedeseket csavarozgatunk, de meg kell hagyni, hogy feladta a leckét a halálából visszahozott bogárhátú.
Én azt gondolom, hogy egy orvos, aki az egyetlen autóját adja el azért, hogy az apja autóját felújítsa, mindenképpen tiszteletet érdemel. Lehet, hogy nem autós emberek a kocsi tulajdonosai, de mégis vették a fáradtságot és a megtakarított pénzüket és megmentették azt az autót, ami életük része volt. Szerintem az vesse rájuk az első követ, aki legalább 37 évig megtartott egy autót. Hihetetlen ez a ragaszkodás egy kocsiért.
1,5M Ft felújítási összeg nem sok. Legalább ennyi az ára egy tisztességes felújításnak. Köszönöm a rokonaimnak, hogy ez az autó ismét ilyen szép lett!

Csikós Zsolt 2009.02.14. 09:26:40

@amatőr:
Jól emlékszel, egy fehér. Megvan az ma is.

Csikós Zsolt 2009.02.14. 09:31:08

@240D W123:
Egy bármilyen autó tiszteségges feljítása megvan ennyi. A bármilyen alatt értem akár a Wartburgot is. Egy igazán szép lakatolás minimum fél misi, egy jó külső-belső fény, ami tartós is, szép is, másik 4-500, kárpit 100, gumikéder, műanyag elem, szilent mind új kell, az is típusfüggően 50-500 ezer, de jobb, ha megmaradt, régi, bontottat mentesz meg. Nem olcsó buli a veteránozás, de iszonyú nagy élmény. Szerintem egy ilyen Bogár is simán el tud nyelni 2-2,5 misit. Én sem gondolom, hogy sok lett volna az 1,5 millió. Pláne ha figyelembe vesszük, honnan indultunk.

Nem is említettem a cikkben, milyen sokat kellett húzatni a kasznin 10 tonnással.

yard (törölt) 2009.02.14. 09:58:37

Tények:
1.Kényelmetlen, hideg, zajos, zabál, lomha,nem túl szép, stb.
2.Száz évig gyártják (és elfogy), a világ legnépszerűbb kocsija volt (nem "dili" autóként)
Talán a Golf (volt) hozzá hasonló?
Hol az igazság? Mitöl autó egy autó? Min múlik?
Ma meg: kopogós műszerfal, pohártartó, kvarcóra, bajuszkapcsoló a meghatározó.
Hol az igazság (ma)? Mitöl autó egy autó (ma)? Min múlik (ma)?
Ki tudja ezt megmondani? Mert ugye a BOGÁR-nak azért "lelke" van.

yard (törölt) 2009.02.14. 10:05:22

@Gyurma73:
No azért nálam a "bartók béla" még mindig Bartók Béla! És nem a macskakő miatt!

A "@Gyurma73" ettől még persze nem lesz "@gyurma73"

240D W123 2009.02.14. 11:14:29

@Csikós Zsolt: Én rettentően tisztelem benned azt, hogy tisztában vagy azzal, hogy egy autóra költeni kell. Sajnos leggyakoribb az Magyarországon, hogy megvásárolnak egy átlagos állapotú használt autót és mindenfajta karbantartás nélkül rengeteget autóznak vele. Egyszer csak előjön egy hiba, pánikszerűen szerviz, mert nem indul az autó. A szerelő megtákolja 2Ft-ból, mert ez a kívánság, majd hozzá teszi, hogy el kéne adni. Ilyenkor kerül hozzánk az egykor régen figyelemre méltó autó. Így jár az. aki nem akar beleülni egy csilivili tejfölösdobozba.

demagóg 2009.02.14. 11:45:13

Kedves Cikkíró!

Először is őszintén gratulálok a nagyon személyes hangvételű és nagyon jó cikkhez, persze az is igaz, hogy sem a bogárról, sem a Sótonyi családról nem nagyon lehet másként írni.
Nekem a második autóm egy bogár, (az első egy Trabi volt, amit biztonságossági okokból cseréltünk le bogárra), ami immáron 16 éve van az én tulajdonomban, egy alkalommal ellopták, de megtaláltuk, akkor határoztam el, hogy ezt nem autóként, hanem családtagként kezelem, és úgy döntöttem, hogy soha nem adom el. Azt hiszem, hogy jó döntés volt, azóta magam is restauráltattam (egy vagyon volt persze), jelenleg napi szinten használom az 1970-ben gyártott kocsit, persze egy kicsit jobb motorral és fékekkel. Azóta persze mellette vezettem meg "tulajdonoltam" számtalan más, korszerűbb autót, de minden reggel, amikor beleülök, áldom az eszem, hogy nem adtam el, akkora élményt jelent még mindig. Őszintén ajánlom mindenkinek, veterán vizsgával az egy éves biztosítás minimális, lehet házilag is szerelni, és alkatrész is van hozzá!

PS1: A cikk olvasása után picit büszke vagyok rá, hogy az egyik voltam azok közül, aki Pétert arra próbálta meggyőzni (persze nem kellett nagyon), hogy restauráltassák az autót, gyönyörű lett!

PS2: A bal kéz tényleg egy kicsit nehezen fér el, de ez az a kocsi, ahol tavasztól késő őszig ki lehet könyökölni az ablakon, élvezni a menetszelet és hallgatni a felbőgő boxermotor csodálatosan agresszív hangját...

demagóg 2009.02.14. 12:06:38

@Zstibi: Elkezdtem írni neked valamiféle reakciót arra, amit írtál a kommentedben, de rájöttem, hogy aki ilyet ír, az arra sem méltó, hogy reagáljanak az írására! Őszintén sajnálom, hogy ennyire ostoba vagy, de legalább ne kürtöld világgá!

Kifordított kacagány 2009.02.14. 13:19:20

Csikós Zsolt 2009.02.13. 23:10:41
örülök, hogy legalább te érted és egyetértesz azzal amit írtam.
persze, én is szeretnék egy valamilyen 20-as, 30-as években gyártott szép autót, ami az utak királynője volt már akkor is, de csak annyira, mint egy 3 árbócos hadihajót, vagy egy gyönyörű gőzmozdony monstrumot. egyszerűen azért mert szépek és csodálatosak és már a látványuk maga elég ahhoz, hogy az ember velejéig megborzongjon a gyönyörtől. egy olyan autó, vagy egyéb alkotás, amelyik személyes történelmünk részét képezi, ezzel szemben egész más örömöt okoz. az egyik a gyönyörfakasztó kéjnő, a másik az adakozó kedves, mindkettőt szeretjük, de mindkettőt másképp és másért. a kedvest sokkal mélyebben, kompromisszumok nélkül a kéjnőt mindig vágyakozva.
közben meg arra vágyunk, hogy a miénk legyen az egyik túlélő a kevesek közt, de ez ritkán sikerül. ahogy elmúlik az érzelmi töltődés az autók mögül, úgy hullanak el szépen sorban és válnak donorrá, de mindig lesznek újabbak, amikért rajonghat az ember és így majdnem minden autóból maradhat egy kevés.

kukaberci 2009.02.14. 00:19:23
szép dolog a múlt védelme, ha az ésszel teszik. szerintem a macskakövet óvni kellene, de nem úgy, hogy pokollá tesszük vele a közlekedők életét. alakítsanak ki sétálóutcákat, ahol valóban láthatják is az emberek, az autók meg közlekedjenek modernebb utakon. az ilyen értékeink gyorsabban pusztulnak, ha megpróbáljuk alárendelni nekik a teljes életvitelünket, mint ha megkeressük benne a helyüket. ez tapasztalat, már nagyon sok ilyen értéket láttam elpusztulni elvakultság miatt.

loláb 2009.02.14. 14:00:11

A macskakő szép, meg hangulatos, imádom is a sétálóutcákban (pécs, szentendre, sopron, stb...) de gyűlölök rajta autózni, pláne motorozni. Főleg ha esik 2-3 csepp eső.

Bringás 2009.02.14. 14:19:05

Az én MB Fecském Csereklyei járgány volt. Most így a cikket olvasva mégjobban felértékelődött a szememben mindkettő. Van 1 csipetnyi rozsdaporom, amiből szerintem Bajuszék autót varázsolnának. :-)

kukaberci (törölt) 2009.02.14. 19:59:33

Kifordított kacagány / loláb

Nem akarom újraköveztetni a Nagykörutat sem, a Lebstück Mária utcát sem keramitoztatni, mert a mai autókkal nem lenne sem biztonságos, sem öröm.

De a sétálóutcás gondolatod jó, és örülök, mikor Pesterzsébeten követ látok a gyalogutcában, nem azt a rettenetes egyen betonizét, amivel telehányták a legtöbb járdát és teret.

Nem mellesleg a karbantartásról is megemlékeztem, akkoriban az még volt, a Vaspálya utca is csak a nyolcvanas évek végére lett Európa egyik legkeményebb futóműpróbáló útja...

bokoristvan · http://indafoto.hu/bokoristvan 2009.02.14. 20:29:40

Üdv Mindenkinek! a cikk tetszett nagyon. Magam is bogaras vagyok, a gép állandó felujitás alatt van, most már ezerhatszázas tárcsafékes stb. Hosszú évek óta használom és nincs szándékomban más autót venni. Tudom ezért sokan sajnálnak (le), de nem érdekel az ugynevezett korszerü mai autó, sajnálom. Én azzal az autóval járok amit szeretek, és ha beleülök olyan pontosan idomul rám mintha felvenném a kabátom. Vittem vele fiatalokat akik csodálkoztak, hogy ez az izé megy egyáltalán. Bejártunk vele sok országot, többezerkilométereket nyomtunk bele gond nélkül. Jó érzés fog el mikor meglátom. Sokat dolgoztam rajta magam is. Szeretnék Veletek akik idáig jutottatok az olvasásban megosztani pár képet a helyekről ahol jártunk, vannak képek bogármuzeumról stb. indafoto.hu/bokoristvan/collections

svyturys 2009.02.14. 22:42:52

Az otthonosság melengető érzésével olvastam a cikket. Annyi apró különbséggel, hogy apám szintén első és eddig egyetlen tulaj, ám ő 25 év után beszerzett egy használt Golf II-őt, de a bogár is a mai napig rendszeres használatban van. A mienk 74-es, elvileg 1300-as. A német széria legeslegvégén a KGST országok, hogy megsegítség a szegény NSZK-s VW alkalmazott proletárokat rendeltek még pár ezer darabot, amivel néhány hónappal elodázták a gyár bezárását (indult a Golf). A németek minden maradék cuccot beleépítettek ebbe a legfapadosabb verzióba. Így pl. az ablaktörlő 1200-ből van, de kimaradt a kárpit, a szellőző, a jobb oldali napellenző és tükör, az ajtó feletti kapaszkodók a tolató lámpa és sorolhatnám. Épp megy a tanakodás, hogy mi legyen vele, mert egyre több a gond motorikusan is és nagyon rohad (már megint). A problémakör: egy harmadik nagy generál költségei és annak tartóssága (szegény 4 éves kora óta utcán lakik), illetve képes-e az ember (és ha igen hogyan), egy öreg és beteg szeretett családtagtól megszabadulni. Roncstelep és eladás kilőve, de szobadísznek nagy. (a cikkben szereplő ötlet nem rossz, én ott tartok, hogy kapják meg a gyerekek kerti játéknak).
Egyébként itt és most közlök egy régen dédelgetett felhívást: KERESEM AZOKAT A BOGÁRTULAJDONOSOKAT, AKIK ELSŐ TULAJDONOSAI A JÁRMŰNEK (VAGY LEGALÁBB CSALÁDON BELÜL MARADT) ÉS MÉG HASZNÁLJÁK. Kíváncsi lennék hány ilyen hűséges Kovács úr típusú fazon lézeng még az országban (már biztosan nem vagyunk egyedül)

Vanek főfoglár úr. 2009.02.15. 10:16:00

Azt írod, hogy a Corollát ˇ71-ˇ72-ben csak a szamurájok meg a tokiói nepperek jegyezték.
A Corolla 66-ban indult neki, 70-ben már az usákoknál is szalonban volt,nálunk a méltán feledett, ˇ75-ben kijött Kenguru c. fílmben a ZIL műszerfalán is egy Corolla képe volt :)
De belefér, én nem vagyok a Toyo ügyvédje. Az első bogárban `70-ben ültem, a sulis barátom apjáé volt. Futballbíró. Oszt hogy csodálkoztunk a Totókirályon :)
Még arra emlékszem, hogy mindig röhögésre ingereltek azok a típusok, amelyeknél az index a "B" oszlopból is kalimpált kifelé :):)

bokoristvan · http://indafoto.hu/bokoristvan 2009.02.15. 12:19:45

@svyturys: Én a második tulaj vagyok, igy nem leszek rajta a listán, de ha a Magyarországi Bogarasok Klubjánál érdeklődsz vagy a www.szepes.hu -n vagy irsz az info@szepes.hu - ra , az ő számitógépük gyorsan kiköpi az adatokat. üdv.

jambooo 2009.02.16. 00:44:57

@streetsta:
Váletlenül van egy ilyen krómkeretes, francia lámpás, nagy lökhárítóbabás Daciam. Én is ilyenekbe nőttem fel. 14-t nyúzott le fater belőlük.
A bogaras cikk jó. Ha nem Csikós jegyezné, akkor fenomenálisnak írtam volna. De tőle már ezt a tartalamt várjuk.
Csak egy apróság, szerintem a bogárka nem csővázas, hanem padlóvázas, a csőváz inkább a Tatra-k jellemzője.
Nekem is volt persze bogaram . Kettő is. Egy 1956-es ovali, Schiebedach-os, s egy 1966-os. Számomra picit kiábrándulás volt . Persze ebben 2CV6-m is szerepet játszott.Nekem a citromos jobban bejött. Ízlések, s pofonok.
Egyébként az 1.5mFt egy ilyen felújításnál hamar elmegy a sok kis apróságra.Sajnos tapasztalat.
Jó lenne a restaurálás és renoválás/felújítás fogalmak körül rendet tenni a fejekben.

sunblind 2009.02.16. 10:17:13

@nemjo:

Sajnos tartok tőle, nem lennénk sokkal előrébb, ha megnéztem volna, mert igazoltan hülye vagyok bogár témában. Ahogy a példa is mutatja. ... felhívtam a volt bogárboltos tulajt, igazad van, ő is ezt mondta nagyjából. :) Kérdeztem tőle, hogy akkor milyen típus volt az ezüst színű, amivel mentem? Erre visszakérdezett, hogy volt egy pár neki, az ovállámpásra gondolok? Úgyhogy passz. :)

csege7 2009.02.16. 17:53:51

Első autóm egy 1967-es kék Bogár volt, amit hülye fejjel lecseréltem egy '92-es Polo GT-re. Hiba volt. Azóta volt tizenvalahány autóm, de még mindig visszasírom a Dudut. Mai fejjel soha-soha nem adnám el. A garázsban mindig lenne hely Neki a családi autó mellett!
Ja, elfelejtettem mondani, ismerősnek adtam el, aki azóta (!) is használja. Hány éves is most? 42. Melyik mai hulladék fog ennyit elmenni???

csege7 2009.02.16. 17:55:49

Kis kiegészítés ez előzőhöz: egy autó ér fel a bogári magasságokig, bár más kategória: W123-as Merci (a másik szívem csücske)

GaspiW123 2009.02.16. 19:20:30

Magam újítottam fel (kollegáim nem elhanyagolható segítségével) az említett bogarat, - nagy rajongója vagyok '23-as Mercinek - nem merném a 2 járművet egymáshoz hasonlítani...

NGA 2009.02.22. 10:37:17

@gromek7:
Ledwinka soha nem volt cseh. Klosterneuburgban született, Ausztriában. Ostrák volt. Porsche és Ledwinka nagyon sokat dolgozott együtt, és nem ellopta a terveket, hanem Ledwinka segitett pár tervben. Egyébiránt a Tatra teljesen más elképzelések és tervek alapján készült, mint a bogár. Porsche sem 1936-ban kezdte a népautót tervezni, elötte már több prototipus is volt. Felesleges szerintem ilyen apróságokon vitázni. A lényege, hogy egy nagyon jó, örökéletű konstrukciót alkottak.
Ilyen az enyém:
(2006-ban,amikor megnyertük Rovinjban a nemzetközi bogártalálkozón, a legszebb bogár díjat)
img0.tar.hu/vwbug/img/22393307.jpg
www.autocitypecs.hu/Haendler/U00854/hu/hdlr/eigeneseiten/U00854_A_1223666801177.jpg

JuhászP 2011.12.14. 00:48:48

Üdv mindenkinek!

Gyönyörű munka eredménye ez a Bogárka, ezt nem vitatom, de nem értek egyet bizonyos a cikkben megfogalmazott kritikákkal.
Én csak 19 éves vagyok, de volt szerencsém vezetni egy 40 éves, veteránvizsgás Bogarat, mely nagynéném féltve őrzött kincse. Igaz, annak egyszer volt meghúzva az oldala és annyi, meg max 200000 km van benne és nem nyúzta 30 éven át egy komplett család, de azért megjárta Franciaországot, az akkori Csehszlovákiát többször is, ma is napi használatban van és nem tudok olyan esetről, amikor sofőrjét cserben hagyta volna.
Gyakorlatilag eredeti állapotban van, de a pedálok nyilván ugyanilyenek, mint a történet hősében találhatók és nem értem, mért ne lehetne kiválóan boldogulni velük, finoman indulni, jól adagolni a féket stb, csak hozzá kell szokni, de ez minden mai autónál is így van.
Vezettem a kocsit viszonylag hosszú távon is (80-100 km), de nem éreztem kényelmetlennek. Egyedül utazva ugyan jó lenne egy rádió, de ne legyünk telhetetlenek...
Azzal sem értek egyet, hogy nem lehet elférni benne. Bár viszonylag szikár alkat vagyok, azért az ajtó fogókájára támasztott bal kézzel el lehet lenni hosszú távon is, városban meg úgyis ablakot le-könyököt ki...:D Széltében pedig két normál alkatú ember abszolút elfér egymás mellett, kényelmesen.
A másik dolog az, hogy ebben az eredeti 1300-as motor van, teljesen felújítva és nem mondanám menthetetlenül lomhának a kocsit. Teljes mértékben lehetővé teszi a méltóságteljes, komótos haladást. Ezzel a kocsival nemigen lehet, de nem is kell sietni. Annál többen néznek meg vele, mert olyan aranyos a formája...:D
süti beállítások módosítása