Talán már önökhöz is eljutott a hír, hogy a mindenki által fantasztikusnak és hiperjónak tartott Nissan GT-R erőátviteli rendszerével nincs minden rendben. Eleinte csak elvétve, innen-onnan jött egy kósza hír, hogy a rajtelektronika nincs a helyzet magaslatán (ezzel kapcsolatban az elfosta magát szóösszetétel tűnt fel legsűrűbben), aztán hirtelen rengeteg elromló, garanciában nem javítható GT-R tűnt fel a különböző netes fórumokon.
Az állítólagos tulajdonosoknál főleg akkor borult ki a bili, mikor kiderült: a Nissan garanciája nem vonatkozik a rajtfunkció használata során keletkezett károkra, ahogy magára a berendezésre sem. Nem maradt más hátra, mint a fizetés. Amerikában ez 22 415 dollárnyi pénzt plusz 1 380 dollár munkadíjat jelent. A Nissan akkor még nem foglalt hivatalosan állást az ügyben, az azonban tény, hogy a tengerentúlon több peres eljárás is folyik ellenük éppen emiatt.
Az igazsághoz hozzátartozik azonban a másik faktum: az eddig értékesített GT-R-ek mindössze egy százalékában mutatkozott a hiba. Mindössze? Vagy az már sok? Nézőpont kérdése. De hol az igazság? Valahol középen, mint mindig.(?)
A megoldás kulcsa a VDC azaz Vehicle Dynamic Control néven emlegetett össz-elektronikai őrző-védő szolgálat. Ugyanis minden GT-R kezelési útmutatójában külön felhívják a figyelmet arra, hogy a rajtelektronika használata kikapcsolt VDC mellett az erőátviteli rendszer meghibásodásához vezethet. Ez pedig az érintett alkatrészek garanciájának elvesztését vonja maga után. A VDC kiiktatása csak akkor javasolt, ha mély sárban vagy hóban akadt el az autó. A központi vezérlőegység megjegyzi, mikor volt ki és bekapcsolva. Viszont, csak akkor használható a rajtelektronika, ha a VDC ki van kapcsolva. Ki érti ezt?
Mikor már túl magasra csaptak a hullámok a Nissan minden kereskedőjéhez küldött körlevelében tudatta velük, hogy a 2009-es modellév még el nem adott, illetve a 2010-es modellév összes autójában lecseréli a vezérlőszoftvert. Az új szoftver segítségével ugyan javul a bekapcsolt VDC melletti gyorsulás, romlik viszont, ha a rendszert kikapcsolták, mivel jobban limitálja a fordulatszámot.
Voltak, akik közönséges hisztériának tartották a dolgot, egy művileg kreált bosszúnak a Nissan felé. Tán az is. Talán nem. Mindenesetre az Inside Line tulajdonában lévő GT-R alatt egy napon olajtócsát találtak és tüzetesebb vizsgálat után kiderült, hogy komoly gondok vannak. Természetesen VDC nélkül használták a rajtelektronikát, hiszen a megadott gyorsulás csak így érhető el. Szerelőjük elmondta, hogy a 6-7 GT-R közül ez az egyetlen, amelyiknek ilyen problémája volt. A javítása nem egyszerű, hiszen a Nissan külön specialistát küld ki minden - erőátviteli rendszert érintő – gond esetén.
Eddig a sztori.
Így néz ki, mikor elveszik minden. A Samurai Speed GT-R-e 600 lóerős volt, száz rajtot bírt ki és a srácok még örültek is neki, hogy beadta a kulcsot, hiszen végre tudják, hol a rendszer határa.
Időközben kiderült, hogy a frissített verzióban (autókról beszélünk még?) már bekapcsolt VDC mellett is lehetséges a rajtelektronika használata, igaz, a fordulatszámot 4500-ról 3000-re limitálták. A start kevésbé agresszív, végeredményben mintegy 80 százalékra teljesít a régihez képest.
Mi az igazság? Önök szerint? Megijedt egy picit a Nissan vagy a felhasználók voltak türhők?
Az utolsó 100 komment: