Öv nélkül városban is veszélyes

ADAC öv nélküli tesztek

  2009. január 30. - TóthZé Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Kicsi vagy nagy? 911-essel ralizni jó.
2009-12-20 14:15:00

Szögezzük le az elején. Az előbb bejött a dolgozóba az Éva, a feleségem és aranyvasárnap ide vagy oda a

Egy év nirvana
2009-11-08 09:57:00

Eseménydús volt az elmúlt pár hónap a hátsókerekes, kocka Corollával . Karc nélkül megúszta a két

Hazaértek az extrém Insigniák
2009-09-30 08:25:58

  Kipróbáltuk az Opel Insigniák Ecoflex, 4x4 és OPC modelljeit, végre hazai pályán. Jó móka volt.

Magyar dráma Imolában
2009-09-19 13:39:00

Az élet a legjobb rendező, ilyet hollywoodi forgatókönyvírók egész hada sem találhatna ki. Az előzményekről

 

Legfrissebb ütközési tesztjeit az ADAC 30 km/órával, de biztonsági öv nélkül végezte el. Az eredmény rémisztő.

Vélemények az azonos című cikkünkről.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr63911539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sadad 2009.01.30. 04:06:09

Szerintem egy 20 másodperces reklám igazán elférne a Tv csatornákon a mosópor, és a tampon között. Ameddig nem látja valaki ezeket, úgysem hiszi el... :S

DonGatto 2009.01.30. 04:41:01

Szerintem a biztonsági öv hasznosságának tagadása kb. olyan mint amikor az evolúciót tagadja valaki, csak ez veszélyesebb. Nekem reflex, hogy bekapcsolom, sőt, kifejezetten hiányérzetem van, ha beülök egy autóba és nincs rajtam.

saki05 2009.01.30. 05:26:43

Valóban ismerős nekem is az érzés amikor nincs rajtam az öv már hiányzik.

Ciri 2009.01.30. 05:44:21

Mennyi ügyfelem van, aki rendesen lefikázza a kocsit átadáskor, amikor is kiderül, hogy csipog az övkontroll.

Volt olyan, aki csodálkozott azon, hogy miért nem tartunk a raktárban övcsatot,amivel megszűnik a csipogás.

Sőt olyan is volt, aki rendesen felháborodott, hogy miért nem szüntetjük meg műszeresen, mert állítólag xy kereskedésben megcsinálták neki (pl.Taxisoknak)a korábbi autóján.

És még sorolhatnám. Sajnos.

Alhazred 2009.01.30. 06:44:13

@DonGatto: így vagyok ezzel én is, egyszerűen belémverték anno - azóta 500 méteres úton is bekötöm. egyszerűen hiányzik a bal vállamról valami olyankor.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2009.01.30. 07:24:27

a biztonsági övet használni kell. Pont.

Hózentróger 2009.01.30. 07:36:06

Ezek alapján feleségem valószinűleg meghalt volna, ha nincs bekötve. 47kmh volt a sebessége, mikor kicsúszott elé egy furgon egy mellékutcából. Vicc az egészbem, hogy kb 400méter miatt ült autóba, mégis, reflexszerűen bekötötte magát. Igy megúszta egy farkcsonttöréssel, amit gondolom úgy szerzett, hogy az öv visszarántotta az úlésbe. Azóta a baleset őta kötöm be magam mindig, ha akkor én ülök a kocsiban, nem lettem volna bekötve.

Sok ilyet kérnénk a tévébe a maúnikasó helyett. Ebből tanulna a paraszt.

Agr3ssor 2009.01.30. 07:36:54

@sadad: El is fér... "Csak bekötve van esélye..."

Igaz, nem túl elrettentő...

Engem is zavar, ha nem vagyok bekötve... Még ha nagyon-nagyon rövid távon megyek, akkor is...


De ami a legjobb: Egyik haverom: Beülök az ezeréves 164-es Alfájába az anyósra... Nyúlok az övért, erre rámnéz gúnyos pofával... "Mi van, nem bízol bennem???"
És ez alapjában véve egy nem túl hülye gyerek... Aztán elmagyaráztam neki, hogy mennyire múlik rajta bármi is... Ráadásul ő sem fog Hamiltonnak fejfájást okozni pár év múlva... Hihetetlen mennyire sok a tájékozatlan, vagy leszarom fajta jaszkanicsávó...

Rocko- 2009.01.30. 07:44:19

második videot nem lehetne feltölteni újra? bepixelesedik lejátszás közben.

evil. 2009.01.30. 08:16:40

engem is zavar, ha nem vagyok bekötve, még a szomszédig is bekötöm magam, pedig az kb. 800. méter, amiből 600at a két kocsibejáró tesz ki:)

Agr3ssor 2009.01.30. 08:26:21

Akkor mit tanultunk ma???

Nem nekünk szól ez a cikk...

Akinek szól, az úgysem találja meg soha...

Noinfo (törölt) 2009.01.30. 08:30:19

Kíváncsi vagyok mikor jelennek meg a "volt egy ismerősöm, aki lángoló autóval esett a Dunába és csak ezért élte túl, mert mert nem volt bekötve és ezt a rendőr is megmondta neki, hogy biztosan meghal, ha be van kötve, és engemet amúgy is fojtogat az öv és összegyűri a ruhám és tudok vezetni és engem nem ér baleset és különben is miért nem azokat izélgetik, akik 130-cal a belső sávban feltartanak amikor sietek" jellegű posztok?

Aki nem kötiu be magát, az szánalmas.

Rocko- 2009.01.30. 09:04:38

Ciri 2009.01.30. 05:44:21
övcsat helyett 1 koporsót tartsatok raktáron. ha kér csatot, mutassátok h csak ez van. hátha ráeszmél.

WP12 2009.01.30. 09:07:35

Én azóta használomo városon belül a biztonsági övet, mióta pár évvel ezelőtt megbűntettek amiatt, mert nem voltam bekötve.

Azóta átestem a ló túloldalára. Néha már akkor becsatolom az övet, amikor kiállok a garázsból. Aztán becsatolt övvel akarok kiszállni, hogy bezárjam a garázsajtót. :-)))

Alternatív 2009.01.30. 09:18:24

Egyfelől, az övet tényleg be kell kötni városban is.

Másfelől egy ilyen gagyi, csaláson alapuló "teszt" csak lejáratja az ADAC hitelét. Meg persze a közzététel a Totalcart is.

Ugyanis a gyakorlatban a gyűrődőzónák kiiktatása nem valósulhat meg, a bemutatottaknak semmi köze ahhoz, milyen erők hatnak a bennülőkre egy 30 km/h-s ütközéskor.

Szóval az egész csak egy csaláson alapuló riogatás. Az, hogy egy ilyen neves intézetnek csalnia kellett ahhoz, hogy kihozza az elvárt eredményt, esetleg épp arról győzi meg az elfogulatlanokat, hogy tisztességesen nem jött volna ki az eredmény, vagyis egy 30 km/h ütközés tényleg nem veszélyes öv nélkül.

PGSC 2009.01.30. 09:20:34

Lakó és pihenő övezetben 20km/h, és nem 30km/h a megengedett sebesség!

Én mindig bekötöm magamat, és megkövetelem a velem utazóktól is. A gyerekeim is mindig ülésben, bekötve vannak.
Cikk olvasása után pláne meg fogom követelni az utasaimtól az öv használatát...

BTO11 2009.01.30. 09:41:22

Alternatív 2009.01.30. 09:18:24

menj neki 1 villanyoszlopnak nem előre felkészülve ,és ülj másik ülésen ne a kormány mögött.

jobb oldalon nagy az esélyed szélvédővel fejjel tanákozni.

amugy hülyeséget bárki tud mondani.

gondolkodj és tapasztalj.

Nyegleo 2009.01.30. 09:42:02

Rocko: sajna nem, jelenleg nekünk is csak ilyen "minőségben" van meg.

Riasom 2009.01.30. 09:45:24

@Alternatív: nincs igazad, a teszt tökéletesen pontosan mutatja, mi történik, ha az _autóban ülők_ hirtelen lassulnak 30-ról nullára. Az gyűrődőzónák kiiktatása csak annyiban csalás, hogy valós esetben a kocsi mittudomén, negyvennel is mehet, majd a gyűrődőzónák gyűrődése során még lassul mondjuk egy tizest (nem tudom, nagyságrendileg jó értékeket írok-e, de azért gondolom érthető), és akkor azután ők már csak harmincról lassulnak nagyon gyorsan.

heavy rider 2009.01.30. 09:51:05

Alternativnak van igaza! Az övet tényleg kell használni városban is, de ezeknek a teszteknek annyi közük van a valósághoz, amennyi a crash test dummy-nak a hús-vér emberhez. Például a bábu nem tudja a baleset előtti tizedmásodpercben kitámaszani magát a korményon és a padlólamezen, megfeszíteni a nyak- és hátizmait, amit viszont az ember reflexből megtesz!

Riasom 2009.01.30. 09:57:43

@heavy rider: a vezető valószínűleg tényleg kitámaszt reflexből, de az utas (főleg a hátsó ülésen) már inkább bábuként viselkedik.

.com 2009.01.30. 09:58:02

@Alternatív:
nnnnnna fiam, Te vagy az a langolo autos Dunaba dumas kocsog
Mernokileg, ha van gyurodo zona akkor kepzeld ezt 47,459321km/h sebeseggel, ugyanott vagy

.com 2009.01.30. 10:03:08

@Riasom:
Alltam, lattam, kitamasztottam mikor belemjottek a parkolohazban 25km/h-val.
100kg vagyok, 165-t nyomok fekve.
A kormany elhajlott a jobb huvelykem kificamodott, bal csuklo kozepcsontom osszerogyott...es lefejeltem 190 000 a kormanyt (3 korona)
bazd meg, NEM tudsz kitamasztani ( "750kg, 4 meterrol arca a betonra")
Probald ki: egyenes testtel doljel le fekvotamaszba...aztan irjal

Rocko- 2009.01.30. 10:04:53

Nyegleo 2009.01.30. 09:42:02
köszi, kár.

heavy rider 2009.01.30. 09:51:05
te se tudsz kitámasztani, le van írva.

Riasom 2009.01.30. 10:08:49

@.com: én is ezt mondom, de azért azt elfogadom, hogy nem ugyanaz egy tehetetlen 'dummy', mint egy minden izmát megfeszítő, keményen kitámasztó ember. Gondold el mi van, ha egy az egyben az arcodba kapod a kormányoszlopon vagy a szélvédőn keresztül azt az energiát, ami így "csak" a kezedet roncsolta.

TóthZé 2009.01.30. 10:10:55

@ PGSC 2009.01.30. 09:20:34: valóban 20 km/h a lakó-pihenő limit, elnézését, javítva. Én 30-as övezetben élek, ez zavart össze.

Riasom 2009.01.30. 10:11:54

@.com: na kipróbáltam, 80 kg alatt vagyok, és még épp meg tudom fogni magam az arcom odaverése előtt, ha eldőlök előre kemény padlón. Azért a csuklóim érzik a dolgot.

Gubo77 2009.01.30. 10:13:24

@.com: "Probald ki: egyenes testtel doljel le fekvotamaszba..." Ez nagyon jó példa! Pedig ugye nem is 4 méter. Hoppá.

Alternatív: Nézd meg az ADAC videó egy lassított felvételét. A Golf még bőven mozog, mikor a dummy már lendül. Nem betont a betonnal ütköztettek, annál sokkal puhábbra (valósághűbbre) vették a kasztni becsapódását.

evil. 2009.01.30. 10:17:01

@LXIX: azért a harmadikban megvan a sztereotípia, fehér furgon a hátsó lökhárítón, még akkor is ha nem ő volt a hibás:D

TGV 2009.01.30. 10:26:59

nekem hasznaltak az ilyesfele videok. Azota nem csak elol kotom be magam, hanem hatul is es amikor en vezetek, akkor szigoruan megkovetelem minden utasomtol, addig nem indulok el, amig nincs mindenki bekotve.

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 10:32:28

No most, aki 30km/h-nál nem tudja elkerülni a frontális ütközést az ne vezessen autót.

Városban kis tempónál jellemzően az oldalról belemenős, elsőbbségadás nem megadós ütközések a jellemzőek.

Ezek ellen pedig kevésbé véd a biztonsági öv...

Ez a dolog kicsit bűzlik nekem...

CsAbIkA 2009.01.30. 10:40:50

Lenne egy kérdésem a kedves jelenlévőkhöz: szerintetek mi veszélyesebb? Egy biztonsági öv nélkül használt szimpla autó(légzsák, esp stb nélkül) vagy egy tök átlagos motor (pl mz) rendes védőfelszerelésben?
Ér 1t vas annyit, mint 15kg protektor?

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 10:41:37

"75 kilogrammos embernek, amikor alatta az autó szögre áll, 750 kg-ot kéne megtámasztania, ami elég sok ahhoz, hogy esélye se legyen rá."


ezek szerint 10g a lassulás egy 30Km/h ütközésnél?

Ez azért érdekes, mert ugye ez az érték a sebesség növekedésével négyzetesen kellene, hogy növekedjen.

20-25g gyorsulásnál pedig az embernek már le bírnak szakadni a belső szervei.
Tehát vagy téves ez az adat, vagy egy 50Km/h-s frontális ütközés nem túlélhető.

Riasom 2009.01.30. 10:43:21

@Walter Melone: .com hozzászólását olvastad?
Amúgy meg oldalirányú ütközéseknél ugyanilyen fontos az öv, egyrészt, mert ha nem vagy bekötve, akkor azonnal kirepülsz a helyedről, és még akkor sem tudsz semmit korrigálni a helyzeten, ha amúgy erre esetleg lett volna még valami kis lehetőség, másrészt ha ilyenkor van egy bekötetlen utasod, akkor az ilyen esetben holt tömegként fog az ütközés sebességével össze-vissza zúzni bármit ami az útjába kerül a kocsin belül - akár téged vagy a többi utast.

m.a 2009.01.30. 10:46:10

@Walter Melone: Van olyan szituáció, hogy nem tudod elkerülni.

Vagyis gondolom te igen, mert te nagyon tudsz vezetni :)

Rocko- 2009.01.30. 10:47:16

alma-körte, felesleges hasonlítgatni.

29 Palms 2009.01.30. 10:49:46

Rengeteg "ki tudom magam támasztani" típusú ember van. Ha mellettem utazik valaki, szólok, hogy öv. Ha azt mondja nem kell mert kitámasztja magát, akkor néhány percen belül 30-40-nél nyomok egy satuféket minden átmenet nélük. Megvárom amíg visszapattan a szélvédőröl, és visszamászik az ülésre a lábtérből. Aztán elmondom hogy a mellékelt ábra alapján nem tudja kitámasztani magát, tehát vagy öv, vagy séta. És van még egy előnye, a megsértődött utastárs nem érez késztetést arra, hogy végigpofázza az egész utat. :)

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 10:54:29

@Riasom:

Sajnos én is átéltem már néhány ütközést. Kisebbet nagyobbat.

Mindig bekötöm magam.


De ez akkor is baromság így...

Ja és a kis sebességű ütközéseknél Különösen ha az az autó elejét éri oldalról(leggyakoribb városi baleset fajta...) a biztonsági öv szerepe a védelemben elenyésző.

Azért, mert oldalirányban nem tartja meg a felsőtestet. Tehát a "holt tömegként fog az ütközés sebességével össze-vissza zúzni bármit " itt is fennállna. De ekkora sebességnél nincs ilyen.

Az, hogy .com-ba belementek szomorú. Az, hogy 25Km/h-val az feltételezés. És persze az sem mindegy, mekkora volt az autók közti tömeg különbség.

Szóval nem olyan egyszerű ez...

sunblind 2009.01.30. 10:55:40

mindig bekötöm magam, sose megyek harminccal, és három totálkárt, köztük egy rendes tetőn átpördülőset (tetőn landolással, lógva, mint a denevér), és néhány kisebb balesetet úsztam meg eddig egy karcolás nélkül az öv miatt ...

SzigMa 2009.01.30. 11:02:00

A leírásban nekem is gyanús volt a gyűrődő zónák kiiktatása, de a felvételen látszik, hogy a kocsi nagyjából egy 30 km/h-ás ütkés táni gyűrődési zónájának megfelelő távon áll meg, tehát a bent ülőkre ható erők fizikailag ugyanazok.

Egyébként meg az öv be nem kötéséért el kéne venni a jogsit. Nem azért, mert veszélyeztet meg mittudomén, hanem azért, mert az hülyeség. Hülye emberek meg ne vezessenek.

Speedman 2009.01.30. 11:03:01

@Walter Melone:
"No most, aki 30km/h-nál nem tudja elkerülni a frontális ütközést az ne vezessen autót."

Olyan vagy mint a f*szom. Fejed van, de eszed az nincs.
Ha 36km/h sebességgel közlelekedsz az 10m/s-ot jelent. És, ha valaki elédkanyarodik szemből(keresztbe váratlanul) 15-20 méterre, neki fogsz menni. Ugyanis a reakcióidőn belül már neki is mentél. Tiltsuk már ki az ilyen vadbarmokat innen.

Speedman 2009.01.30. 11:05:20

@Walter Melone:
Aki ilyen hülyeségeket ír az még nem szenvedett balesetet. Addig örülj és hírdesd az igét...

Gabesz81 2009.01.30. 11:08:20

@Alternatív: szerintem azért választották a 30-at és így hordozón, mert ez kb. az 50-es városi tempó gyűrődőzónával... Szemléltetésnek jó.

Gabesz81 2009.01.30. 11:15:39

@Walter Melone: Akkor nem nézted a TT-s videót a végén. Oldalra is kieshetsz, főleg egy oldalról jövő csatt esetén... az utascella ezért van, hogy megvédjen, az öv és a lufik, hogy benttartsanak a tutiban pihe-puhán.

Agr3ssor 2009.01.30. 11:16:02

Én tavaly elött kaptam oldalba egy furgont, mert kerasztbe kifodult elém az úton...
40-ről kezdtem el fékezni, a becsapódási sebességem úgy 15-20km/h lehetett...
Voltam akkora fasz, hogy amikor láttam, hogy nem tudom elkerülni az ütközést, akkor befeszítettem kézzel, plussz nyújtott lábbal kuplung-fék... Hiba volt...
A kezem, mintha ott sem lett volna, az öv akkorát rántott vissza, hogy azt hittem leszakad a fejem a helyéről...
És ami a legdurvább, enyhe nyaki és feji fájdalmakat vettem észre magamon... Mint kiderült, a nyújtott lábam szépen megtolta kicsit a gerincemet felfelé... Ami komolyabb tempónál (például 40-nél már) elég necces dolgokat tud okozni...

Tehát az ember fogja magát, és szépen beköti az övet... És nem támaszt lófaszt sem...
Én 20-al csattantam bele, a kersztben álló autóba... És komolyan szédültem, amikor kiszálltam... És 80 kilót nyomtam szériában akkor fekve... De ez úgyis teljesen mind1...

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 11:16:03

@Speedman:

30Km/h=8,3m/s.

Reakcióidő legyen 1s a példa kedvéért.

azt mondod van 20m-em az ütközésig.

20-8,3=11,7m

Tehát nagyjából 10 méterem van lelassulni 30Km/h-s sebességről akármekkorára az ütközésig.

Innentől sok összetevője van (gumik állapota, nyomása, autó fékrendszere, útfelület stb...) de az belátható, hogy a fékezés elkezdése pillanatától mág 2,5 autónyi mozgásterem van az ütközésig.

Csodálkoznék, ha 30Km/h-va csapódnék be....

Riasom 2009.01.30. 11:19:49

@sunblind: voltam már én is "denevér", és baromi jó érzés volt. Persze nem a lógás, hanem az, hogy tudtam, hogy itt most valami sokkal durvábbat úsztam meg. Aztán a kocsit visszaborítottuk, kicsit átnéztük, egyben van-e, aztán hazavezettem az aznapi útból hátralevő kétszázötven kilométert. Az M3-as gödöllői lehajtójánál leállítottak valami matrica-ellenőrök, és a szemük sem rebbent, hogy valaki egy pókhálósra tört szélvédőjű, kicsit gyűrött autóval jön. Csak matrica legyen...
Szóval öv nélkül soha, sehova egy métert se.

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 11:20:13

Még egy kérdés:

Az 5 pontos biztonsági öv szorosra húzva valódi védelmet nyújt. Nem véletlenül használják ezt a versenyautókban, repülőgépekben.

Miért nincs személyautókban ez rendszeresítve?

Gubo77 2009.01.30. 11:23:21

Ne erőltessétek már ezt a "lakó-pihenőövezetben elémjön valaki" vonalat... Nem ezért 30, ti is tudjátok. Ez egy városban rendszeres ütközési sebesség. Városban, ahol 50-nel, meg tábla szerint 70-nel is közlekedhetsz akár, és ennyire talán le tudsz lassulni a csatt előtt. Ennyi a lényeg, nem több.

xxlpityu 2009.01.30. 11:25:29

Szép napot
A szitu rövid leírása:
főúton haladtam,nem voltam bekötve(nem vagyok rá büszke),kijött elém egy polo,kb 50-55 km/h-s sebességgel lebombáztam a bal elejét,nekem az egész eleje felvette az ütést.
A következmények:
sértetlenül szálltam ki a kocsiból, MERT!!!!! annyi időm volt, hogy kitámasszak a kormányon a bal kezemmel(csak ezzel az egyel),ennek következtében az ütközés pillanatában az ülésből balra felfelé tértem ki(az "A" oszlop irányába) a fejemmel,de nem értem el azt,miközben a kormányt vízszintesre hajtottam(190 cm,105 kg vagyok).
Végeredmény:
a tesztben szereplő bábu nem tudja magát kitámasztani,csak van mint egy krumplis zsák.
Ennek ellenére mondom(főleg, mint vezetéstechnikai oktató---szomorú, tudom), hogy egyértelműen a bekapcsolt biztonsági öv pártján állok.

Agr3ssor 2009.01.30. 11:26:08

@Walter Melone: Nem igaz, mert egy keveset direkt enged az öv... 0-ra nem lassulhat egy test egyik pillanatról a másikra... Kiesnének a szemeid, meg hasonló finomságok...

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 11:28:44

@Gubo77:

Akkor most el kéne dönteni, hogy

a.) azért nincs a tesztben gyűrődőzóna mert nagyobb sebességű ütközést szimulál, hagy

b.) ez már az ütközési sebesség. Akkor viszont miért is hanyagolták el a gyűrődőzóna áldásos hatását a demonstrációnál?

m.a 2009.01.30. 11:29:23

@Walter Melone: Azért mert minden napos használatra kényelmetlen és macerás használni. 3-4pontos övet vehetsz utcai autóba, ha van benne E jelzés.

Speedman 2009.01.30. 11:30:46

@Walter Melone:
A reakcióidő az ÉSZLELÉSTŐL A FÉKPEDÁL LENYOMÁSÁIG TART és simán tovább tart 1mp.-nél. Legalább kettő, de ha váratlanul ér még több. Azaz jó 4 métered van a teljes fékerő eléréséhez és a megálláshoz...

A sok összetevő itt nem számit. Egyszerűen nincs idő és tér, hogy megállj.

Én ütköztem már így tudom miről beszélek.

Kopi3.14 2009.01.30. 11:30:52

@Walter Melone: Es? Ha odlalrol mesz neki valaminek, akkor a te szemszogedbol miben kulonbozik a szembol jovotol? Mehetsz neki egyebkent epuletnek varosba eleg nagy esellyel, mas hibajabol is,stb.Vagy nekimesz egy teherautonak, ami modnjuk masfelszer oylan nehez, mint a te jarmuved. Harmincnal mintha betonfalnak mennel, olyan lesz a hatas.

Riasom 2009.01.30. 11:31:25

@Walter Melone: mert azt még annyian sem kötnék be, mint a normál, egy mozdulattal becsatintható változatot. Vagy lehet, hogy mert túlzott biztonságérzetet nyújtana, és még többen vezetnének barom módjára, nem tudom. De ugyanígy kötelező lehetne az összes autó becsövezése is, akkor lehet, hogy alig lennének halálos balesetek:

www.dailymotion.com/video/x72fpi_mega-crash-dtm-1989_auto

Mindenki túlélte, és ezt akárhányszor megnézem, alig bírom elhinni.

Gubo77 2009.01.30. 11:32:21

@Walter Melone: Valamit nem értesz, vagy nem akarsz. 30-cal kezded meg az ütközést egy _átlagos_ városi balesetben, és nyilván van gyűrődőzóna. Pontosan ezt is szimulálták.

Kopi3.14 2009.01.30. 11:33:45

@Walter Melone: es otvenrol idnulva? A hidraulikus feknel is van kis kesedelem, a teljes fekero nem epul fel azonnal, AVS belepofazik, stb.Es a pedalt lenyomva meg nem lesz eleinte fekerod semmi, vagyis mire lassulni kezd a jarmu mar remekul tulvagy par meteren.

Speedman 2009.01.30. 11:36:21

@xxlpityu:
"annyi időm volt, hogy kitámasszak a kormányon a bal kezemmel(csak ezzel az egyel),ennek következtében az ütközés pillanatában az ülésből balra felfelé tértem ki(az "A" oszlop irányába) a fejemmel,de nem értem el azt,miközben a kormányt vízszintesre hajtottam"

Nem hiszem el. Hamarabb eltörik a kezed mint te azt vízszintesre hajlítod.

Gubo77 2009.01.30. 11:38:35

@xxlpityu: "sértetlenül szálltam ki a kocsiból, MERT!!!!! " ...mert baromi nagy szerencséd volt. Pont.
Kár, hogy nem a "mert" előtt hagytad abba a kommentet, még jó is lehetett volna.

Agr3ssor 2009.01.30. 11:38:55

Speedman: A rekcióidő a szakirodalom szerint 0.6mp átlagosan...
És ez szerintem meg is állja a helyét... Legalábbis nálam...

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 11:39:02

@Gubo77:

Idézet a cikkből:
"30 km/órával végezték a teszteket, ilyen gyorsan nemhogy a városban, de még 30-as lakóövezetben is mehetünk. "


Na most a gyűrődőzóna energiafelvevő hatását hogyan is szimulálták? Nem igazán látom a videón

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 11:42:02

@Speedman:

Szerinted az ember alkarcsontja a csont hosszanti terhelését kevésbé bírja mint egy kormánykerék a rá merőleges ugyanakkora terhelést.

nem hiszem, hiszen az autógyártók pont úgy tervezték, hogy az hajoljon el ne pedig a kezed törjön...

Gubo77 2009.01.30. 11:43:31

@Walter Melone: Akkor nézd meg újra. De már írtam is egyébként.

Riasom 2009.01.30. 11:45:01

@Walter Melone: akkor vedd úgy, hogy az ADAC videó a 40 km/h-s, gyűrődőzónás ütközéseket szimulálja, amikor a bennülőknek már csak harmincról kell nullára lassulniuk.

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 11:45:09

@Kopi3.14:

Ok, legyen, de akkor még mindig nem beszéltünk egyéb elkerülő manőverekről, mint pl a kormányzás.

Sztem bőven elegendő a távolság az ütközés elkerüléséhez, vagy a sebesség radikális csökkentéséhez.

Agr3ssor 2009.01.30. 11:45:46

@xxlpityu: a "mert"-ből arra merek következtetni, hogy Te a sértetlenségedet a kitámasztásos technikáddal magyarázod...
Én azzal magyarázom a sértetlenségedet, hogy vigyáznak Rád odafent, és mákod volt!! Ritka adottság vigyázz rá!!!
De mint vezetéstechnika oktató furcsának tartom, hogy ok-okozati összefüggést keresel ezek között...

Helyes egyenlet:
Ütköztél és megúsztad, és kitámasztottál...

Nem pedig:
Ütköztél, megúsztad MERT kitámasztottál...

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 11:50:41

Sztem ez a teszt propaganda célokat szolgál csupán.

Ha valódi ütközéseket produkálnának, életszerű szituációkban, akkor sokkal árnyaltabb lenne az eredmény.

Persze ettől még mindenki kösse csak be magát.

De ne féljetek, semmi bajotok sem lesz, ha megfelelő sebességgel közlekedtek.

Alhazred 2009.01.30. 11:52:21

@Agr3ssor: vazz, de jó hogy 190 centimmel nem nagyon tudom kinyújtani a lábamat egy kocsiban sem :D

Gubo77 2009.01.30. 11:54:54

@Walter Melone: "Sztem ez a teszt propaganda célokat szolgál csupán."
Te gyárilag így vagy beállítva, vagy az élet tett ilyenné? ;)

Kopi3.14 2009.01.30. 11:56:30

Walter Melone: most oszinten ha nem vagy bekotve, akkor a gyurodozona szerinted mennyit lassit rajtad a becsapodaskor? Kb a segged surlodasat a szoveten.

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 12:06:25

@Kopi3.14:

Kisebb lesz az utastér lassulása, így remélhetőleg a sérüléseim súlyossága is.

Értsétek meg, nem az öv ellen vagyok, hanem azt mondom, ez a kísérlet így hamis következtetések levonására adott lehetőséget.

Azt mégsem mondhatja senki, hogy "alacsony sebességnél az ütközéskor fellépő sérülések biztonsági öv nélkül is kimerülnek néhány zúzódásban, esetleg a vékonycsontok(orrnyereg ujjperc) némelyikének sérülésében".

Speedman 2009.01.30. 12:08:45

@Agr3ssor:

Na, végre valaki(már bocs) aki tényleg szenvedett balesetet kisebb seb.-nél és nem csak olyan balesetet ír amit kitalált v. hallott.

Az enyémhez hozzátéve:
Ez a baleset 90'-es évek közepén történt.
Kb. 30-40km/h seb. mentem amikor szemből akart bekanyarodni egy Trabis(utólag kiderűlt nem is volt jogsija a srácnak). Persze féktávon belül(15-20m között lehetett) indult neki a baromja. Mire ráléptem volna a fékre már ütköztünk is. Persze én sem voltam bekötve. Hiába fogtam kétkézzel a kormányt egyszerűen nem bírtam megtartani magam.
Ahogy közeledett a fejem a szélvédőhöz(így utólag azt gondolom ösztönös védelmi reakció), elengettem az egyik kezemmel a kormányt és tenyérrel kiszakítottam keretestül a szélvédőt(!!)(ami így lelassított engem) így a fejem nem kenődött a kormánynak és szélvédőnek se.Így, hogy nem voltam bekötve örülök, amiért abban az autóban nem volt légzsák.

Én is kábultan szálltam ki a gépből. Addig kamunak hittem, hogy az ember a sokktól kieshetnek bizonyos részek az emlékekből, de ezután már elhittem.
Szóval amikor kiszálltam kábultan odajött a srác, hogy mi a k*vaanyámnak mentem neki. A következő emlékképem az volt, hogy látom a gyerek fekszik a földön és vki rugdossa. 1-2 ms. múlva rájöttem, hogy az én vagyok, úgy hogy Két ember húzta hátra a kezem, egy (100kg) csávó meg a nyakamban ülve próbált hátrébb húzni. Megrémültem magamtól, hogy a sokk ilyen állatot hozott ki belőlem. Na, ezért sem akarok még egyszer frontálisan ütközni. És persze azóta mindig bekötöm magam.

Az utóhatás:
2 nap múlva elkezdett fájni az összes izületem. Egy hét kellett mire elmúltak a fájdalmaim.

Ez egy kicsit hosszúra sikeredett.

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 12:12:01

@Walter Melone:


mielőtt valaki nekem esne, hogy nézzem meg a cikket mit ír a sérülésekről, szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy egy valós ütközéskor a legtöbb esetben a járműnek van egy utánafutása az ütközés után. Ez itt teljességgel hiányzik. Ez a tesz azt szimulálta, ahogy egy fémgolyó ütközik egy erős mágnessel.

Egy autó nem így viselkedik.

Agr3ssor 2009.01.30. 12:12:03

@Walter Melone: Ö, ö, ö, neeem....

Mondom... Én 20km/h-val baszódtam bele egy furgonba oldalról... És a fejem majdnem leszakadt a helyéről... Ha nincs az öv, akkor szétfejelem a kormányt, és azóta "Ford SRS Airbag" feliratot viselnék a homlokomon... De be voltam kötve, mint azelött is, és azóta is...

Itt akkora erőkről beszélünk, hogy azt az ember nem tudja így elképzelni... Nem tud rákészülni... Lehet az embernek mákja, de arra kár hagyatkozni...

Speedman 2009.01.30. 12:17:13

@Walter Melone:

És te úgy vezetel, hogy nyújtva van a karod?
És most ne gyere azzal, hogy az ember vészhelyzetben kifeszíti a karját pont merőlegesen a kormányra. Legfeljebb megfeszíted a karodat. Ha csak öt-tíz fokkal eltér a merőlegestől az alkarod már nincs esélyed, hogy megtartsd magad. Ekkor már simán eltörik az alkarod vagy hamarabb a csuklód, de a legvalószínübb berogyik a karod és adsz egy puszit a kormánynak.
Van jogosítványod egyáltalán, vagy csak az anyósülésről mondassz ilyen okosakat?!

Gabesz81 2009.01.30. 12:21:00

@Walter Melone: vagy épp bemagyarázni mindent az eredményekbe.

ez olyan, mint a gyári fogyasztási értékek... az élet mindig mást hoz.

Ha bekötöd magad kisebb lesz a sérülésveszély, pont! Tehát, ha betartod, amit most laorkörülmények közt kiteszteltek. Az élet hozhat mást... mint, ahogy a kitesztelt fogyasztási eredményeket is tojással a talpon végzik, szélcsatornában, padon... az életben kátyút kerülgetsz, esik, fúj a szél... nem lesz annyi... vagy, ha nagyon-nagyon odafigyelsz és csak napsütésben hozod elő a verdát és az alföldön laksz. Persze itt is lehet az övnembekötési kifogás analógiájára mentesítő gondolat, hegyre fel fullgázon, majd legurulva onnan hátszéllel kijöhet az is, hogy te töltöd fel a kutat!

Ők ferdítenek a laborkörülményekkel, ugyanmár, csak be akarod magyarázni, hogy ez steril. Az élet mindig rosszabb lesz, az 1-2 mázlista esetétől!
Béke!

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 12:21:44

@Agr3ssor:

Te mint vezetéstechnikai oktató, tudod, hogy egy balesetben a sérülések minimalizálásának a legjobb módja az, ha az utolsó utáni percig aktív résztvevője vagy az eseménynek. Tehát vezetsz, megpróbálod befolyásolni az autód viselkedését, majd a legvégső esetben amikor már elvesztetted az irányítás lehetőségét az autó felett, a saját testi épségedet véded.


Ezek a bábuk meg csak ülnek ott mint egy zsák krumpli. Egy öntudatlan emberre igazak ezek a teszteredmények. A többieknél ez a legrosszabb lehetőség.

Gabesz81 2009.01.30. 12:22:15

@Walter Melone: frontális ütközésnél akkor lesz túlgurulásod, ha jóval nehezebb vagy az ellefélnél..., de akkor nekik már talán édesmindegy, hogy tolatnak.

Agr3ssor 2009.01.30. 12:23:58

@Speedman: Azóta egy Calibra boldog tulajdonosa vagy??? :)
Hosszú, de tanulságos...

Nekem sincs légzsákom, de hagyatkozom az övre... Nekem inkább az a bajom Röncivel, hogy mocsok merev a kasznija... Tele van torony, meg hosszmerevítőkkel... És hát nem nagyon gyűrődik... De soha ne tudjam meg!!!
Egyébként ha jól befeszít az öv, akkor jó eséllyel el sem éri a búrád a kormányt...
De az a baj, hogy nagyon szituációfüggő minden...

Én nem vagyok rákészülve semmiféle balesetre, nem veszek új kocsit 10 légzsákkal, csak mert parázok...
Ha jön jön, ha nem jön, akkor nem jön... Lehetőleg ne jöjjön!!! De rettegve sem fogom leélni az életem...
Be vagyok kötve... Mindíg... Nem magam elé, hanem mások elé is figyelek... Úgy érzem minden tőlem tellhetőt megteszek...

Kopi3.14 2009.01.30. 12:24:32

Walter Melone: szoval, akkor tovabbra is, mi a hiba a kiserletben kasztni-ember viszonyt tekitnve? Egymashoz kepesti relativ sebessegeket figyelembe veve?

Gabesz81 2009.01.30. 12:24:53

@Walter Melone: de az ember dönthet rosszul is és akkor csak ront a helyzetén! Míg a zsák krumpli meg az, ami.

De az öv attől még nem fog akadályozni a cselekvésben! Sőt az övellenesek épp ezért mondanak ellent ennek, mert ha kirepülnek vagy csak az autóban pattognak mit képesek befolyásolni???

Speedman 2009.01.30. 12:25:18

@Agr3ssor:
Persze, ha készülsz rá. De a városi balesetek nagy része pont amiatt van, hogy váratlanul ér. Itt már nem érvényes a te 0.6s reakcióidőd(itt az észlelés és a "felfogás" visz el sok időt).

ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.01.30. 12:27:00

Hehh, amikor vaddisznót ütöttünk el, az egyik csaj pont akkor kötötte ki magát. Kb. 60-nal kaptuk el a disznót (beláthatatlan kanyar, fékezni nem nagyon volt idő). Szerencsére nem volt egy debella, így csak az előtte levő ülésre kenődött fel, és a fejét vágta be a fejtámlába. Mindenesetre inkább a máknak volt köszönhető hogy nem repült ki mint bármi másnak.

Amúgy senkinek semmi baja nem lett akik be voltak kötve.

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 12:29:04

@Speedman:

"Van jogosítványod egyáltalán, vagy csak az anyósülésről mondassz ilyen okosakat?! "


Maradjunk annyiban, hogy van. Hogy az milyen, hogy hány kilométer van benne, hogy hány baleset elszenvedője voltam, hogy hány balesetet láttam, hogy hol tanultam vezetni ezek a részletek maradjanak homályban.

Agr3ssor 2009.01.30. 12:31:38

@Walter Melone: Aha... Csak elfelejted azt az egyetlen apróságot, hogy ez a teszt pontosan az ütközés pillanatánál kezdődik... Ahol pedig (ha hiszed, ha nem) pontosan egy rongybaba vagy, és rugalmas bábú... Ahol álló tárgyba belebaszódik 40-el 1200 kiló, és Te abban ülsz. Ott Te nem aktív résztvevő vagy, hanem belső szemlélő/eseményekkel úszó, jelentéktelen rongybaba... Jelentőséged akkor van, ha szétfejeled az elötted ülő tarkóját...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.01.30. 12:33:07

Alternatív, heavy rider, többi marha : Ha másképp nem, elrettentéssel kell rávenni a sok hülyét hogy vigyázzon magára.
De nyugodtan ne kössétek be magatokat, és a legközelebbi tripen ha megfog a szembejövő frontálisan, majd vagy a kórházban gondolkoztok, vagy a sírban.
Ez 30km/h volt. Mi van 50-nél? 90-nél?

A hülyeség ellen nincs mit tenni.

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 12:33:16

@Gabesz81:

mondtam én olyat, hogy ne használjunk övet?

nem mondtam.

azt mondtam, hogy ez a kísérlet szerintem hamis adatokat szolgáltatott, mert nem volt jól megtervezve.

.com 2009.01.30. 12:35:14

@Walter Melone: Astra 1.6I Caravan,Astra 1,7TDL Caravan
az utobbi volt az enyem

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 12:36:09

@Speedman:

"Persze, ha készülsz rá. De a városi balesetek nagy része pont amiatt van, hogy váratlanul ér. Itt már nem érvényes a te 0.6s reakcióidőd(itt az észlelés és a "felfogás" visz el sok időt)."


az észleléstől a cselekvésig eltelt időt hívjuk reakcióidőnek. Ez egy átlagos képességű embernél fáradtságtól függően 0.6-1s.

Neked mennyi?

Agr3ssor 2009.01.30. 12:37:19

@Speedman: Nem készülni kell rá, hanem megteszel mindent ami tőled, meg az autódtól telik... És ennyi...
A 0.6 pedig az átlag, nem a saját eredményem... Emer legyen, aki ezt leméri...

Pók · http://poooOOoook.blog.hu 2009.01.30. 12:38:20

Jó, akkor ne kössétek be magatokat. Faszfejek.

.com 2009.01.30. 12:41:35

@Riasom: Megmertuk ( a fonokom hujjjenek tart most minket)
CCA 8km/h val erkezel fekvotamaszba...
A becsapodas ereje ugye exponencialisan no a sebesseggel
max a Leninszobor tudja kitamasztani magat
PALM 29
Viszont a padlofekes nevelest kiprobalom! Megyek targyalni a fonokkel...legkozelebb ne nezzen hujjenek amikor tudomanyos kiserletek folytatunk!

Speedman 2009.01.30. 12:42:30

@Agr3ssor:
Az évek során annyival lettem tapasztaltabb, hogy jobban felismerem a bénázókat és jobban is figyelek a reakciójukra. Az átlag autós 80%-ban ugyanazokon az útvonalakon közlekedik. Tudom hol kell jobban figyelnem. Ha , pedig ismeretlen utakon megyek ovatosabb vagyok. Ennyi. Persze egy idiótától ez sem ment meg, de eddig szerencsém volt. :))

Butyok (törölt) 2009.01.30. 12:45:17

@Walter Melone: "Városban kis tempónál jellemzően az oldalról belemenős, elsőbbségadás nem megadós ütközések a jellemzőek."

ja... ezért szálltak bele elsőbbségmegadás nélkül egy EVO-val kb 130-al a szomszédomnak... A kocsijának szó szerint leszakadt az eleje (suzuki...) és persze az evo is totálkár lett

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 12:47:12

@Butyok:

Micsoda kalandos életű szomszédaid vannak.

Élnek-e még? Be voltak kötve?

Speedman 2009.01.30. 12:48:19

@Walter Melone:
Olvass már a sorok közt!
Ha váratlanul ér nem tudod tartani a 0.6-1s időt. Mit nem lehet ezen érteni?

korszellem 2009.01.30. 12:49:47

én már láttam néhány akciót,ahol nem lehetett bekötve a sofőr(légzsák stekker lehúzva:).SEMMI BAJA NEM ESETT!elhihetitek,hogy 30-nál ki tudod magad támasztani.én tudom...

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 12:53:40

@Speedman:

Pont az a lényeg, hogy váratlan ingerre adott válaszreakcióról beszélünk.

Olvass már utána kicsit, ahelyett, hogy a hülyeségedről győzködöd itt az embereket.

fkorbi 2009.01.30. 12:57:01

@korszellem: hát akkor támaszd magad, bakker.

Riasom 2009.01.30. 13:03:06

@.com: az ADAC tesztjei szerint kirúgás ellen nem véd a biztonsági öv :)

sunblind 2009.01.30. 13:04:26

@Riasom:
amúgy igazi paradox helyzetet teremtett az eset, tegyük fel, lógsz az ővön, mintadenevér ... a tető alattad tele vastagon üvegszilánkkal, az ővet nem tudod kicsatolni, mert feszítve nem lehet, úgyhogy az üvegszilánkot elsöpörgetve, egykézzel felnyomogatja magát az ember, kicsatol, aztán pofáraesik ... ja és közben majd beszarik, úgy röhög, a jobb egyben lógó haverral egyetemben, mivel ez egy abszolút szerencsés baleset volt minden szempontból.

Butyok (törölt) 2009.01.30. 13:07:21

@Walter Melone:
mindenki túlélte... még az evos is, igaz a srác eltörte a lábát. anyagi kár stb... de nem arról van szó hogy kivel mi történt, hanem egy beláthattalan kanyarból bármikor jöhet egy állat 100al és ott reakcióidőd sincs. mire meglátod mér belédszáll, sőt mi van ha te jobbranézel ő meg balról jön?

Butyok (törölt) 2009.01.30. 13:08:25

a megoldás:
kösse be magát mindenki és támasszon is:)

Agr3ssor 2009.01.30. 13:09:25

@korszellem: Jó, de mi csak átlag halandó emberek vagyunk ám... Nem tudonk 100 kilókat megtartani, meg minden...

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 13:14:19

@Butyok:

A mai témánk a kis sebességű ütközések.
szerinted ide illik ez az EVO 130-al?


Tényleg érdekel, milyen sérülései lettek a szomszédodnak a Suzukiban.
És az is be volt-e kötve?

korszellem 2009.01.30. 13:16:33

@fkorbi: te is kitámasztod magad,ha be vagy kötve ha nem.vagy te elengeded a kormányt ütközésnél????

Riasom 2009.01.30. 13:24:41

@sunblind: nekem kicsit több időbe telt a pozitív hozzáállás (ebben az is benne volt, hogy előtte kb. egy hónappal vettem a kocsit, első saját stb.), de olyan jól én is rég éreztem magam, mint akkor hazafelé a sztrádán, ahogy a fények szépen játszottak a szélvédő ezernyi repedésén, éltem, a kocsinak is csak karosszéria-baja lett, minden jó volt :)

lzh6k4 2009.01.30. 13:26:47

ez az utolsó videó valami baromi szánalmas. Vagy csak nekem pixeles, és én nem látok semmit? Ilyet kirakni...

Agr3ssor 2009.01.30. 13:36:31

@Walter Melone: Tévedsz... Mai kérdésünk, hogy szükséges e a biztonsági öv a városban...

Speedman 2009.01.30. 13:37:22

@Walter Melone:

"A vezető számít az akadály felbukkanására és fel van készülve a fékezésre 0,6…0,8 s;"
Erről beszélsz TE.

"ha az események nem az elvárásaink szerint alakulnak, akkor meghosszabbodik a döntéshez – végső soron a reagáláshoz – szükséges idő. A váratlanság (a belső bizonytalanság) még az észleléshez szükséges időt is meghosszabbítja. Képzeljük el például, hogy az autópályán szembejön velünk egy másik jármű. Először nem akarunk hinni a szemünknek, többször is megnézzük a szabálytalanul közlekedőt. Amikor már meggyőztük magunkat arról, hogy valóban jól látunk, csak akkor kezdjük mérlegelni a különböző cselekvési lehetőségeket, majd kiválasztjuk a legmegfelelőbbnek látszót, és ennek megfelelően cselekszünk. Ez a folyamat nagyon sok időt vehet igénybe!"

Tessék okoska! Cáfolj meg vagy tünj el innen!
És ne azzal gyere, hogy ez az autópályán történik. EZ EGY PÉLDA.

Gabesz81 2009.01.30. 13:39:31

@Walter Melone: én sem azt írtam, hogy te, hanem arra világítottam rá, hogy épp a te magyarázkodásod adja a lovat azok alá!

Nem megfelelő a teszt, az élet sem az. De ha nincs élet akkor már csesz7ed. Képzeld, hogy ilyen tiszta körülmények közt milyen sérülések keletkeztek, akkor az életszerű még rondább lesz (kivéve a mázlisták).

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 13:54:59

@Speedman:


És miért nem folytatod az idézetet:


"Mérési adatok is bizonyítják, hogy az elvárás befolyásolja a reakcióidőt. A kísérletben részt vevő járművezetőnek követnie kellett egy másik személygépkocsit, és az előtte haladó jármű féklámpájának felgyulladására azonnal fékeznie kellett. Mérték a féklámpa kigyulladásának és a fékpedál lenyomása között eltelt időt. Abban az esetben, amikor a követő jármű vezetője számított az elöl haladó jármű fékezésére, a reakcióidő 0,68 másodperc volt, amikor viszont nem, akkor a reakcióidő 0,82 másodpercre növekedett."

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 13:57:04

@Speedman:

Sőt ugyanonnan:

"A járműkezelési hiba egyik gyakori formája, hogy a járművezető nem a megfelelő veszélyelkerülési reakciót hajtja végre. A veszélyt észlelve a járművezetők szinte ösztönösen a fékre lépnek, aminek hatására a gépkocsi kerekei általában blokkolnak, és a kormányzás hatástalanná válik. Az erőteljes fékezés helyett sokszor megfelelőbb lenne kormányzással elhárítani a veszélyt, illetve a féket és a kormányt együtt használni. Ennek megtanulása azonban sok gyakorlást igényel."

Agr3ssor 2009.01.30. 14:00:48

@Walter Melone: Ez sem mai anyag... ABS nuku?? Amikor még "általában" nem volt ABS a kocsikban, az igen régen volt...

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 14:04:48

@Agr3ssor:

persze hogy nem mai....

De hát ezt találta az olvtárs. ;-)

adamone2345 2009.01.30. 14:09:49

másik tény:

haverokkal vettünk egy most már 2X éves carinát, széthajtás céljából :) a vége felé, azzal is kísérleteztünk, hogy mi történik, ha fának megyünk vele 30 km/h órával...hát semmi...még öv nélkül sem...szóval ezért ez annyira nem veszélyes :)

Rinoceros 2009.01.30. 14:14:12

Öv alap, de ne csak az ütközésre gondoljunk! Mész 80km/h val valami eléd kerül hirtelen kormánymozdulat csúszól , ellent kormányzól, csúszól, de ha nem vagy bekapcsolva nem csak a kocsi szúszik hanem Te is ki az ülésből, szóval a pedálokat nem találod váltót nem éred el, és máris megvan a baj.

pollipop 2009.01.30. 14:30:34

Nekem ilyen jellegű balesetem még nem volt (szerencsére), de egyszer oldalról végigszántotta egy Trabi a Corollámat. Hideg moci, 2-es fokozat, 20-as tempóval mentem, lábam folyamatosan a gázon, gyakorlatilag finoman melegítettem a mocit. A nőci b*szott rendesen a tükörbe nézni és amikor mellé értem, nekem fordult (az utca szélén parkolt). A jobb első keréknél kezdődött az ütközés és totál végigrántotta az autót. Kormányzás kizárt volt, mert szembejövő forgalom is volt, abból frontál lett volna és még valakit magammal rántottam volna (az az én hibám lett volna, de szerencsére nem csináltam ilyen ökörséget). Mire a lábam elérte a fékpedált, addigra már méterekre túljutottam a Trabin. Ugye 20km/h az 5,5m/sec. Szóval ha az átlag 0,6sec reakcióidőt nézzük, akokr is 3,3m-t tett meg úgy az autó, hogy semmit se tudtam tenni a lassulás érdekében. Ha kifordulnak valaki elé egy 50-es tempónál és ez 8,3m-en belül történik, akkor ugyanez a helyzet. Minden jellegű fékezés/lassulás nélkül megtörténik a dolog. Így szerintem hiába ágaskodnak egyesek, hogy mennyire nem igaz ez a teszt, csak vegyék elő a fizika könyvet és számoljanak. Számolják ki, hogy az ütközés pillanatában mennyi lesz a sebesség és mekkora úton mekkora lassulással éri el a 0-ás tempót, abból meg számolja ki, hogy hány Schwarzenegger kell ahhoz, hogy az ő tömegét meg bírja tartani...

pollipop 2009.01.30. 14:34:03

@Agr3ssor: Én egy '98-as Corollával járok és nincs benne ABS - meg sok más sem... Nem csak 0km-es autók vannak az utakon. ;)

Speedman 2009.01.30. 14:34:33

@Walter Melone:

"Mérési adatok is bizonyítják, hogy az elvárás befolyásolja a reakcióidőt. A kísérletben részt vevő járművezetőnek követnie kellett egy másik személygépkocsit, és az előtte haladó jármű féklámpájának felgyulladására azonnal fékeznie kellett. Mérték a féklámpa kigyulladásának és a fékpedál lenyomása között eltelt időt. Abban az esetben, amikor a követő jármű vezetője számított az elöl haladó jármű fékezésére, a reakcióidő 0,68 másodperc volt, amikor viszont nem, akkor a reakcióidő 0,82 másodpercre növekedett."

Már megint ferdítessz. Az utolsó legfontosabb mondatot lehagytad:

"Ha az elöl haladó jármű féklámpája nem működött, és a vezető a két jármű közötti távolság csökkenése alapján kezdett fékezni, a reakcióidő 1,65 másodpercre nőtt!" Hoppsz!!!

Ezt nevezik váratlan eseménynek.
És akkor egy szemből eléd hajtó autó még ennél is váratlanabb(MÉG BONYOLULTABB HOGYAN KERÜLD EL AZ ÜTKÖZÉST) azaz a reakcióidőd még hosszabb lesz (ha lesz egyáltalán annyi időd, hogy reagálj).

KÉREM! Valaki magyarázza már el WM-nek mi az a váratlan esemény!
Én feladom.

u.i.:Persze lehet, te rally tanfolyamon végeztél és mindennap úgy ülsz a kocsiba, hogy:
Ma sem engedem, hogy nekem jöjjenek!
Ha ez így van akkor csodállak.

palya73 2009.01.30. 14:45:28

En eddig ketszer utkoztem. Az elso esetben egy Pug 106-tal telibe egy Volvo 740 hatuljat fekezes utan kb 50-nel. Addig is mindig bekotottem magam, de vegiggondolva, hogy az a ronda veralafutas a bal kulcscsontomon jo barter a nem betort orromert cserebe azota is folytatom e hagyomanyt.
Aki meg azt mondja, hogy o kitamaszt, es az majd megvedi, annak egy kis matek: ha a fenti peldat nezzuk, legyen 30km/h=8,33m/s. A teszben azt irjak 155msec alatt eri el a legnagyobb kiterest a baba. Az kb 5,4g lassulas. Tehat 80 kilonal 432kg-nak felel meg... Szia Popeye

Speedman 2009.01.30. 14:46:17

@Walter Melone:

Amire Agr3ssor reagált az a te idézeted volt te szerencsétlen.
A reakcióidő nem hinném, hogy a kocsikkal együtt fejlődött volna. Azért nem ilyen gyors az evolució.:)))

pollipop 2009.01.30. 14:49:23

@korszellem: No lássuk csak. A kéz hosszúsága kb. 0,8m - ugye ezzel akarod megtartani magad kifeszítve egy ilyen rövid távon. Sebesség 30km/h, azaz 8,3m/sec. a=dv/dt. s=((vt-v0)/2)*t - mivel egyenletesen gyorsuló (esetünkben lassuló) mozgásról beszélünk. s=0,8m v0=8,3m/s vt=0m/s. t=s/((vt-v0)/2)=0,8/4,15=0,192sec. a=8,3/0,192=43,23m/sec2, azaz 4,4G. Ha vagy kb. 80kg, akkor 352kg-ot kell megtartanod. Miről is beszélünk?

Speedman 2009.01.30. 14:50:42

@palya73:

Ezt mondhatod WM-nek.
Ő meg tudja csinálni!

Azért szívesen betenném őt a tesztbábu helyébe.

palya73 2009.01.30. 14:51:11

@pollipop: hohohohooo vannak nalam profibbak is...

pollipop 2009.01.30. 14:54:08

@palya73: Ugyan már, ez csak alap fizika. ;)

palya73 2009.01.30. 14:54:56

Na meg az is eletszagu, hogy aki 30km/h-val csattan varosban, ne uljon autoba, meg ilyen amugy sem fordulhat elo. Pont Magyarorszagon. Ja, ahol a Fold legszebb lyanyai elnek, az ember fia meg ugye nem vak... ;-)

pollipop 2009.01.30. 14:57:21

@palya73: Ez igaz, ilyen 30-as ütközés nem nagyon fordul elő, mert még a 40-es táblánál is 60-70-es tempóval nyomják egyesek...

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.01.30. 15:24:52

Excsajom anyja nemrég ütközött, nem volt bekötve. Régi stift egypontulla háromhenger, elindulás után éppen rakta volna másodikba, szal max. 25-30 km/h környékén csattant bele hátulról az octaviába. A swiftnek a fél orra eltűnt, az anyósjelölt lefejelte a szélvédőt, napokig alig tudott beszélni. Kb. 2 hétig látszottak még a púpok a fején...

Egyébként most intézem majd az engedélyeket a 4 pontos övhöz, bár lehet h nem kapom meg, mivel magyarországon (szándékosan kisbetűvel) elvileg csak versenyautónak vizsgáztatott járműben lehet 4-5-6 pontos öv (kivéve ha gyári), utcai autóra ki se adják az átalakítási engedélyt, a rendőr meg mindig örül az engedély nélküli átalakításnak. Mondjuk ahány felügyelet, annyi féle képpen értelmezik a törvényt, de egyelőre mindenhonnan elhajtottak a halál f.szára.

Speedman 2009.01.30. 15:26:03

@Walter Melone:

Bekukkantottam egy-két helyre ahová írogattál. Ott is (hasonlóan mint itt) írogatod a hülyeségeidet.
Megnyugodtam.

palya73 2009.01.30. 15:30:07

@pollipop: en arra gondolok, hogy csorogsz az elso meleg tavaszi napon a koruton. Szivod magadba a nep meleget. Es ekkor hopp, ki setal az ut mellett a jardan, kirakatot nezegetve, oltozeteben tukrozve a jo idot? Hat persze, egyike hazank csodaszep lyanyainak. Es Te - felteve, de nem megengedve - engedelmeskedsz az ilyenkor amugy is gozerovel dolgozo hormonhaztartasodnak, megcsodalod, talan gondolatban tovabb is mesz. Ekkor piros kod ereszkedik kored, vagyis nem, basszus, az az elotted levo feklampaja! Es mar mindegy, hogy 0,6sec a reakcioido, vagy nem, kitamasztasz, vagy nem, maris kesz a tandem...

Speedman 2009.01.30. 15:30:14

@Maybe_:

"mivel magyarországon (szándékosan kisbetűvel) elvileg csak versenyautónak vizsgáztatott járműben lehet..."

Miért a tiéd nem az?
Akarom mondani nem úgy használod? :)))))

Bocs, de nem bírtam megállni.

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 15:31:13

@pollipop:

Ha fekvőtámaszt csinálsz, akkor az egész tested tömegét nyomod ki, vagy mondjuk a felsőtestedét+/- néhány Kg?

Egy ütközésnél a kezek nem az egész test (gyorsulással növelt)tömegét kell elviseljék, hanem csak a felsőtestét. Sőt, ha a lábak is "támasztanak" akkor még kevesebbet.

Tehát 80Kg-os embernél 4,4g gyorsulást figyelembe véve nagyjából 150Kg-ot.

Ez még mindig nagyon sok, a legtöbbünk nem képes ekkora sújt felemelni.

Másrészt viszont, ezt a terhelést 155ms ideig kell elviselni. Tehát nem egész két tized másodpercig.
Én láttam olyat, hogy egy átlagos ember életveszélyben saját erejéből eltörte több csontját. Ahhoz vajon milyen erő kell?

Nem lehet, hogy vészhelyzetben 2 tized másodpercig mégiscsak "elbírunk" 150kg-ot?

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.01.30. 15:33:41

@Speedman: Tudsz rólam valamit, amiről én nem tudok? :)
Egyébként közúton nem szoktam neki tolni, nagyon ritkán borul el az agyam. Amit megspórolok így a benzinnel, abból meg irány a versenypálya. :)

Speedman 2009.01.30. 15:35:55

@Maybe_:

Igen.
Együtt beszéltük ki a skoda tuning témát anno.

Walter Melone (törölt) 2009.01.30. 15:38:33

@Speedman:

Látom te meg valami csili-villi autószakértő vagy itt már november óta...

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.01.30. 15:40:16

@Speedman:
Arra emlékszem, azt hittem azóta leinfóztál máshonnan :)

Speedman 2009.01.30. 15:44:20

Walter Melone:

Nem csak több eszem és (és ezek szerint tudásom) van, mint neked és csak azokhoz szólok hozzá amiről tudok is valami értelmeset mondani.

pollipop 2009.01.30. 15:50:49

@Walter Melone: Ütközésnél az egész tested elindul. Ami a kezed szintje alatt van, az ráadásul még szép nagy 1,x méteres erőkarral. A lábad is segíthet valamit, de csak ha totál egyenesen tartod. Az viszont tök mindegy, hogy az erő mennyi ideig hat, ha túl nagy. Egy pisztolygolyót is megállíthatsz sértetlenül a koponyáddal, ha a mozgási energiája nem éri el azt a küszöbenergiát, ami szétszakítja a koponyacsontodat. Amikor elütnek egy gyalogost, akkor se 2 percig vasalja a verda orra szerencsétlent, hanem ott is tized/századmásodpercek vannak. És bizony törik/szakad minden.

Ha szerencsénk van és valóban CSAK a felsőtestünket kell megtartanunk (mert a lábunkat totál egyenesen tartjuk és fixen megfog mindent deréktól lefelé) és sikerül mindezt tök egyenes kézzel végrehajtani, akkor valóban elbírhatja egy hétköznapi ember azt a 150kg-ot 2 tizedig. De ha nem 100%-ig egyenes az a kéztartás (a lábbal egyetemben), akkor máris előjönnek ismételten az erőkarok, amiket pont az ember csontozata alkot, és az erőnek máris több irányú összetevője lesz és akkor már bizony rögtön feszülő izomzattal rendelkező súlyemelőnek kell lennie az illetőnek...

dr.oid 2009.01.30. 16:08:18

toller úr faszán kitámasztotta magát a sofőrjével együtt az ominózus baleset bekövetkeztekor, a sofőr meghalt, toller úr meg félagyú zombiként vegetál azóta. csak gratulálni tudok a hozzájuk hasonló mácsómeneknek.

Agr3ssor 2009.01.30. 16:14:39

@pollipop: Akkor tisztázzunk valamit... Bemutatkoznék... Én lennék az, akinek a népítéletét pár hónapja szarrá fikázták... (persze a hülyébbik réteg, ilyen mostanában jóval kevesebb van) És pontosan azért, mert egy 16 éves Renault-ot nem hagyok a bontóig eljutni... Úgyhogy értem mit mondasz, de nem jó embernek teszed... :) De azért nincs harag... ;)

Speedman 2009.01.30. 16:26:30

@Walter Melone:

Nem akadt rád senki.
Ha egy kicsit gondolkodnál és nem védenéd körömszakadtáig (a hülyeségeidet) az állításaidat nem lett volna ekkora csörte.

Agr3ssor 2009.01.30. 16:28:02

@Walter Melone: Nem, nem bírunk el... Azt a terhelést te olyan hirtelen kapod, hogy befosni sincsen időd... Ráadásul előjön a gyúrósok élteben soxor emlegetett szövege: Elbírnám, de nincs fogása...
Te azt a hirtelen terhelést pillanatok alatt kapod.... Fel kellene fogni, hogy az öv kell városban is és pont...

Jó volt ez a poszt... Így méginkább fogom baszogatni a hátul ülőket, hogy kössék be magukat...

pollipop 2009.01.30. 16:30:57

@Agr3ssor: Akkor gondolom nálad se cikázik az autóban az áram 18698 dróton. ;)

Agr3ssor 2009.01.30. 16:46:00

@pollipop: De bizony... Merci boku???
Francia barátom!!! A fékrásegítóm is elektromos... Meg vagyok vele áldva...

m.a 2009.01.30. 16:52:41

@Maybe_: Vannak utcán is használható 3-4pontos övek. Lényeg, hogy legyen bennük E jel és hogy a gyári biztonsági öv-pontok helyére rögzítsd. Nekem fix kagyló + 4 pontos öv van az egyik kocsimban, teljesen hivatalosan bepapírozva. Szóval nem lehetetlen...

yard (törölt) 2009.01.30. 17:00:57

Hááát?
Láttam már kb 40-el (mert ugye ki tudja mennyivel is ütközött?)koppant gyereket.
Megfogta az öv, de zakón, ingen át a mellén látszott az öv szövés-mintája. Ez egy ilyen dolog.
Valószínűleg mindenki járt már úgy, hogy elbambult és véletlenül -gyalogosan- nekiment, fának, oszlopnak, nyitott ajtónak, stb. Na ez nem sebesség, de qrvául be tudja b@szni az ember a fejét.
Elgondolkodtató, hogy egy komolyabb sebességnél milyen erők lépnek fel (valami négyzetes összefüggés van, vagy mi fene..:D)

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.01.30. 17:13:22

@m.a:
Akkor erről mesélhetnél bővebben, érdekelne :) a 3 pontos tiszta sor, ha megvan a gyári helye, és E jeles, akkor én is be tudom papírozni, lehet h végülis ez lesz, csak akkor a 3" széles, automatás kéne, az meg annyira nem szimpatikus. 4 pontossal eddig mindenki kiröhögött, szintúgy a kagylókkal. Kagylót konkrétan utcai autóba nálunk (gödöllői főfelügyelet) semmiképp nem rakhatsz be, pár megyével arrébb telefonon azt mondták h lehetséges, de 5000 oldalas dokumentációt kérnek a rögzítésről, csak szakember rakhatja be (lol), és állíthatónak kell lennie. Neked hol sikerült elintézni a fix kagylót, és mennyibe fájt? Sima 12ezres engedély, szemle, aztán beírták a forgalmiba? Vagy kompletten új szigorított műszaki? Mert annak se örülnék, bele lehetne még kötni 1-2 kevésbé feltűnő dologba az autón.

m.a 2009.01.30. 17:44:51

@Maybe_: Ülésre annyit mondtak, hogy kell műbizonylat róla, szakember rakja be és lehessen állítani. Bizonylatot adtak vásárláskor, szakember egyik autószerelő haverom volt :) állíthatóság meg úgy néz ki, hogy vettem új gyári síneket és arra hegesztettünk zártszelvényből egy konzolt. Tehát előre hátra lehet állítani. Műszakival együtt írták be nekem. A többi átalakítás már kicsit macerásabb volt és hátszél nélkül nem igazán lett volna megvalósítható :)

papa33 2009.01.30. 17:50:06

Házunk előtt volt egy kocc, befordulók álltak, belekocant egy kispolák. Nem kell gyűrődőzónára gondolni, mert a rendszáma sem görbült, semmi sérülés az ótókon. De a fejéből dőlt a vér, mentők vitték el.
Ha nem látom, nem hiszem el.
Amúgy szakik szerint azért kell enyhén hajlított lábbal ülni, hogy térdnél csukoljon, nem egyenesben menjen fel erő medencét törni.

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.01.30. 18:03:31

@m.a:
Éééértem. Elvileg én is autószerelő vagyok, legalábbis papírom van róla :), akkor berakhatom magamnak? Ja és milyen ülésed van? Ha nincs horror árban, és gyártják 102 kiló/194 centis emberre megfelelő méretben is, akkor mindenképp érdekelne.

m.a 2009.01.30. 18:19:18

@Maybe_: Nekem Sparco Pro 2000 van, nem tudom, hogy lehet e még ilyet kapni. 100körül volt darabja. én 85kg/187cm vagyok és éppen elférek benne :)

Nézz körül a ProWRC ülések között, elvileg azokhoz is van műbizonylat és az áruk is kedvező.

zalkapone 2009.01.30. 18:28:19

Csak hogy én is hallassam a hangom ma is, ezért elmesélem, hogy a szolgálati autóban is bekötöm magam minden esetben! Inkább a pisztolytáskát helyezem át magamon, mint hogy kiessek...

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.01.30. 18:51:02

@m.a:
Naigen, az nem az én árkategóriám :)
www.prowrcseats.hu/ulesek/RacingEvo2/index.html
Ezt nézegettem, most 35e/db, bár max 105 kilóig ajánlott, én épphogy súrolom a felső határt. Ki kéne próbálni. Amúgy nem rossz ár, főleg hogy 5 év gari is van rá.

m.a 2009.01.30. 19:59:15

@Maybe_: Sima csővázas EVO2-vel már borultunk árokba még régebben és szépen megfogott minket. Azért nem vettem olyat megint, mert akkor még nem adtak hozzá papírt :)

Bocicsoki 2009.01.30. 20:31:41

Nagyon tetszik ez a cikk, mert végre valaki ki merte mondani, hogy nem fair a szabályos többséggel szemben, hogy a felelőtlen, és/vagy ostoba feleslegesen megsérült emberek gyógyítása többszörös többlet költséget jelent.
Lehet takarózni azzal, hogy van olyan ember, akit a nem bekötött öv mentett meg, de ez annyira ritka, hogy hírértékkel bír. Rengeteg okos ember sok ezer órányi munkája kellet ahhoz, hogy a jelenlegi modern autók a balesetek során szenvedett sérüléseket minimalizálják. Kössük be azt a k. övet!

c3po_me 2009.01.30. 21:58:08

Tavaly oktoberben az m3-on a belso savban a varosbol kifele 100-zal mentem es egy hirtelen fekezes utan jobbra sodrodtam. Egy szabalyos busz a kulso savban kb 80-nal a jobbra kifordult autom jobb oldalaba szaguldott. Az auto jobb fele szetment, en nem voltam bekotve, legzsak nem volt.
Kifejeltem az anyosules elott a szelvedot es eltort egy ujjam (az csunyan).
Sodrodas kozben volt talan egy masodpercem, amikor lattam, hogy a busz belem fog szaguldani. Olyan volt, mint a mult szazadeleji filmeken, ahol az auto a sinen ragad, lemegy a ket sorompo, jon a vonat es nincs menekves. Ido arra, hogy leperegjen barmi, nem volt. Arra volt, hogy felfogjam, mi tortenik, feltegyem magamnak a kerdest, hogy 'ez az a pillanat, amirol olyan sokat olvastam?', es tudtam, ha meghalok, az nem fog fajni.
Rohadt mazlista voltam. A kesobbi szamitasok soran a busz az autom belsejeben kb 2 cm-re volt a fejemtol.
Az eszmeletemet nem vesztettem el, gyakorlatilag semmi bajom nem lett. A mentosok szerint (es masok szerint is) ha be lett volna kapcsolva az ov, minimum egy bordatoresem lett volna.
Ennek a balesetnek nem lett volna szabad bekovetkeznie.
800e km-t vezettem balesetmentesen. Az ut szaraz volt, az ido kivalo. Az autoban muszakilag minden szinten kivalo (a fekrendszer is). Vegul elismertem, hogy a balesetet en okoztam, mert nem talaltunk semmi hibat sehol. Maig nem ertem.
Azota vettem egy biztonsagosabb autot, amelyikben van ABS, legzsak es erosebb kasztni. Es bekotom magamat. Erre figyelmeztetek mindenkit. Kaptam meg egy eselyt.

Gabor970 (törölt) 2009.01.30. 22:02:18

Valamikor, kb egy bő éve a Mercedes topicban én is annak a gondolatomnak adtam hangot, hogy a bekötetlenek finanszírozzák maguk a baleseti kezelést. Jól lebunkóztak miatta, továbbra is támogatom az ötletet!
Amúgy egy balesetem volt életemben autóval, ferdén-frontálisan ütköztünk a szembe jövő elaludt sofőrös kocsival. Ütközési sebesség nálunk kb 70km/h. borulás-pörgés-árokban landolás lett a vége. Ford escort 1996, légzsákok nélkül, de már övfeszítővel. Sértetlenül kecmeregtünk ki a kitört ablakokon. Öv nélkül nemtom mi lett volna, biztos nem ez! olyan szinten szorított az ülésbe a befeszült öv, hogy 130 kilóm ellenére a fejen álló autóban nem estem a plafonra. Egyszerűen ültem az ülésben, mintha nem is fejjel lefele lettem volna. Nem tudok mást mondani, aki nem köti be magát (mindenhelyzetben) az egyszerűen gyengeelméjű!!!

Gabor970 (törölt) 2009.01.30. 22:08:23

még annyi, sosem engedem, hogy a kocsimban bárki is bekötetlenül üljön. ha nem tetszik, kiszáll!

T-boy (törölt) 2009.01.30. 22:30:31

Úgy látom,néhányan el vannak tévedve.
Itt 30km/órás ütközésről van szó
konkrétan.Ez ugye lehet bárhol,akár
autópályán is.Mondjuk ha valaki megáll
előtted,te meg majdnem..A reflex,a
reakció/"hatalmas rutinnal"/miegyéb
mind az ütközés ELŐTT van,így semmit
nem befolyásol!Nálam mindenki beköti
magát,és csak többit bízom a szerencsére.Tisztelem felebarátaim
tévhitét,de 3-5% szerencsés engem
nem győz meg.

censor013 2009.01.30. 22:33:27

A kitámasztásról még annyit: Tegyük fel (csak egyszerűen képzeljük el), hogy 30-nál ki tudnám magam támasztani.Ez annyit jelent, hogy ha mindig 30-al közlekedem(képzeljük el), csak akkor kell bekötnöm magam, ha aznap csak álló tárgyba akarok ütközni.Tehát ha meglátok egy autót, ami városban (én 30-al megyek) 95-100-al jön velem szemben,(persze ilyen nincs) és látom, hogy nem tudjuk elkerülni az ütközést,(kettő együtt már kb 130) akkor elgondolkodom, mit is tegyek...De hiszen van övem is!Na mostmár bekapcsolom!Hogy is kell? Persze, kb. amint meglátom, már csattanunk is. Béke poraimra...
Amit meg a "biztonsági" felszerelésről gondolok: ABS! Türelem, kifejtem:
Az átlagautós ABS-ről annyit képzel, hogy rövidebb a fékút, lehet tolni neki.Azt már nem tudja, hogy ez hülyeség. Volt olyan majdnem koccanásom, ahol ABS nélkül közel sem mentem volna a kocsihoz. Egyenesben nem sok értelme. Viszont olyan is volt, ahol egyszerre tapostam a féket, meg rántottam be a kocsit a benzinkúthoz, mert közlekedőtársam kissé szeszélyes volt. Szóval erre jó. De a tömeg inkább betámaszt,talán még a szemét is becsukja és tapossa az ABS-es féket nyílegyenesen száguldva előre. Nos itt van egy nagy hiányosság az autós oktatásban, hogy nem közlekedni tanítanak. Talán nincs olyan oktatóautó, ami ne ABS-es lenne. Párszor ezt is megmutathatnák, hogy kell satunál elrántani a kormányt, meg hasonlók.
A másik gond, hogy sokakat a sok ilyen cucc a kocsiban bátrabbá tesz, aztán mindig más szívja meg...

bad trip 2009.01.30. 22:46:34

www.youtube.com/watch?v=YGKlWqSadlQ

Csak az első két snitt vág témába, a hátsó "utasokat" tessék figyelni

go-mango 2009.01.30. 22:57:11

97ben volt egy frontális ütközésem,nem voltam becsatolva,óriási szerencsém volt.A rendőrségi mérések szerint 98km/h jött nekem részegen az isten barma,kivédeni reagálni nem volt idő.De mégis sikerült valahogy olyan volt mintha lelassult volna az idő.A becsapodás előtti pillanatban mint a lassított felvétel jött a kocsi megmarkoltam a kormány bamm egy villanás és megint tök lassan láttam,hogy felrepül és bevágódik a külső sávban jövő autóba.A villanás alatt három helyen eltörtem a kormány ,középen fejjel-koponyacsont törés-a két oldalt értelem szerűen kézzel-nyáron történt karácsonykor még két kézzel nyitottam a csapot és nagyon fájt de nem tört el-a térdemet valamivel szét vágtam olyan volt mint a terminatorban mikor kezd leválni a humanoid réteg-szóval kitámaszthatsz meg kurva jó lehet a reakció időd csak az nagyon kevés az övhöz képest.Azóta kötöm magam rendesen hátúl is ha oda kerülök.Aki 30 cal fának megy barom és nem hiszem,hogy semmi baja nem lett,de jól hangzik.Én egy kombi Passattal voltam a szélvédőnél kezdődött az autó amikor kiszálltam-az ajtók nyiltak !!!-a kocsi összeomlott a vissza csukott első ajtó félig takarta a hátsót.A kaszkadör egy kispolákkal volt az ütközéstől kinyilt atető és kirepült igazából semmi baja nem lett,másnap ébredt annyra részeg volt.Ez a harmadik kerületben a szentendrei uton történt 60 as táblánál normál városi forgalomban.Mindig kell használni az övet!!

T-boy (törölt) 2009.01.30. 22:59:21

censor013!
Az ABS-sel kapcsolatos véleményedet:
"egyenesben nem sok értelme",egy kissé
átgondolhatnád..Autós oldalon nem illik
ilyesmit hangoztatni,szerintem.Hóban
lehet rövidebb EGYENES úton megállni
nélküle,akkor az álló kerék összetolja
maga előtt a havat.

Rocko- 2009.01.30. 23:14:50

censor013 2009.01.30. 22:33:27
te kevered a kitámasztást és a bekötést.
nem kitámasztani kell, hanem bekötni magad. elindulás, nem baleset előtt.
és az ABS-szel megnő a féktáv.
"Talán nincs olyan oktatóautó, ami ne ABS-es lenne."
tele van az ország régi swift oktatóval. nem ABS-esek.

Chilly 2009.01.30. 23:22:06

Emlékszem egy balesetre, ami az M3-as elején történt kb. 10 éve. Sajnos az élet nem a bekötött övvel rendelkezőt "jutalmazta" meg, hanem, aki fejjel előre kirepült a kocsiból, az úszta meg... Illetve még egy lány, aki a hátsó ülésen ült, bár az ő lábát később amputálták (ha jól emléxem belőle lett sikeres aerobik oktató?!)
A kivétel erősíti a szabályt: Kössétek be mindig az övet!!

Misu · http://hu.linkedin.com/in/viktoradorjan 2009.01.30. 23:35:07

hülye ember ugye a saját kárán tanul, így jártam én is, amikor vétlenül csattantam egyet (oldalba kaptam egy Prius-t)

elég világos volt, hogy csúnya vége lesz a dolognak, jól megmarkoltam a kormányt és megfeszítettem a karomat, hogy kitámasszam magam, aztán jött a tompa puffanás

kiszálltam, ránéztem a kocsira, de nem értettem mitől tört be a szélvédő. Este aztán elkezdett fájni a homlokom.

Nem nagyon szoktam lelkizni meg ilyenek, de aznap asszem vigyáztak rám odafent, azóta egy métert se megyek öv nélkül. Igazából 100+. kommentelőként nem sok értelme van ezt leírni, de jól esett.

sadad 2009.01.31. 02:03:29

Lehet, hogy ezt már sokan látták, de még mindig érdemes megnézni. Tény, hogy kicsit gyorsabban mennek, és "nem európaiak", de azért meghökkentő.

www.youtube.com/watch?v=D827IxEJVS4
www.youtube.com/watch?v=BOFIt9iw1Fs&feature=related

Ja, és ennyit a kitámasztásról, meg a biztonsági övről.. :P :P :P

korszellem 2009.01.31. 14:41:11

@pollipop: hát haver grat a számításhoz,de van 1 barátom,aki kb 25 autót tört össze,nem véletlenül,és nem mostanában(elévült már rég).szal én LÁTTAM,hogy ki tudod magad támasztani,persze az deformálodó test volt(másik otó),a srác meg kb 60 kg,tornábol felmentett...a legnagyobb hiba az,ha önkéntelenül belefékezel:)

yard (törölt) 2009.01.31. 15:28:32

@korszellem:
Az F1-ben már tiltják is az övhasználatot, mert ők jól felkészültek :D.

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.01.31. 18:41:34

hát nem tudom...én csattantam kb. 60-al, öv nélkül százas skodában (elől elhelyezett tank mögött kösse be magát az, akinek azbesztből van a bőre), és gond nélkül megtartottam magam kormányfogással.

Bladika 2009.02.01. 01:29:10

@ozirisz: Nem hiszem el, hogy vannak még emberek akinek azt kell magyarázni, hogy be kell kötnie magát! Komolyan azért nem kötöd be magad, mert elöl a tank?

Bladika 2009.02.01. 01:57:20

@ozirisz: Mellesleg 60 nál nem tartod meg magad. Nincs fizikailag akkora erőd! Maximum te 60al mentél, de a becsapódás előtt fékeztél és már csak 30al ütköztél! Egyébként az ajtót sem csukod be, hogy előbb ki tudj szállni, mert elöl a tank?

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.02.01. 08:20:45

@Bladika:
1. én azzal nem értek egyet, hogy ezért büntessen a yard. az ember szerintem saját élete ügyében maga döntsön éppúgy, ahogy eldöntheted: felmész-e a tetőre megigazítani a meglazult cserepet, mászol-e sziklát puszta kézzel, vagy beúszol-e a mély vízbe. övvel biztonságosabb autózni? egyértelműen igen (kivéve ha beszorulsz a megtört autóba és nem tudod elvágni az övet), viszont vannak, akik nem szeretik a megabiztonságos világot, és mernek vállalni némi kockázatot, mert anélkül egy langyos pisi ez az egész.

2. igazad van, fékeztem. ha nem lett volna fék, lehet hogy jól összetöröm magam. ha kormány se lett volna, amit megfoghatok, akkor méginkább. de ezek ott voltak.

Koordinátor (törölt) · urbanlegend.blog.hu 2009.02.01. 09:49:27

Speedman, pollipop, palya73... ertelmes emberek! Konyorgom, szaporodjatok!!! :)

Egyebkent meg, aki nem akarja, ne kosse. Eggyel kevesebben a dugoban, plusz a donorbank is profital.

yard (törölt) 2009.02.01. 10:01:09

@ozirisz:
Végre valaki megmondja az okosat...
-Természetesen nagyon birod a fájdalmat, sőt élvezed (mert fájni fog qrvául, hidd el)
-Természetesen az esetleges többévi kórházi kezelés költségét már régen befizetted (TB, EÜ járulék, stb)
-Az államnak már annyi adót, egyebet kipengettél, hogy nyugodtan eltarthat életed végéig, ha esetleg munkaképtelen leszel.
-az,hogy az esetlegesen harmonikus családi élted tönkremegy (ha van) az meg egyenesen jól jön...
Sorolhatnám, de neked minek...
Jó kormányfogást!

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.02.01. 10:27:37

@yard: Nincs értelme elvi vitába bocsátkozni, te nyilván úgy érzed magad biztonságban, ha száz légzsák véd, és az autót is a hárombetűsek vezetik helyetted. Semmi gond. Elég, ha annyiban egyetértünk, hogy a saját életed védelme, amivel senki mást nem veszélyeztetsz, a te magánügyed. És valóban, huszonegynéhány év alatt valszeg befizettem már picit többet is a tb-nek. Csak jól jártok, donor, kevesebb autós az utakon, stb. Akkormeg? A harmonikus családi élet miatt pedig igazán ne aggódj, azért valahogy csakcsak vigyázok magamra, ahogy eddig is:)

Bladika 2009.02.01. 14:40:36

@ozirisz: A probléma nem azzal van, hogy donor leszel! Azzal van a gond, hogy nem leszel! Mert a mi szerencsétlenségünkre életben maradsz és egy roncs leszel! A rákövetkező jó néhány évben nekünk kell eltartani téged! És ne hidd, hogy adóztál már annyit! Akkor miért nem húszon pár év a nyugdíj korhatár? Így is elég embert kell már eltartanunk, nem kell még plusz egy! Ezért nem a te magánügyed! És jogos volt annak a valakinek a feltevése, hogy aki úgy sérül meg autóban, hogy nem volt bekötve, annak ne fedezzen a tb semmit!

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.02.01. 14:49:07

@Bladika: legyen úgy, ezen nem veszünk össze. bár tb-ügyileg az lenne talán az igazságos, ha nyilvántartanák a befizetést, ill. az ebből igénybevett összeget és ennek tükrében...de mindegy. amivel én nem értek egyet, az az, hogy ezért büntethet a rendőr. tehát ha elugrasz a sarki boltba, ötszáz métert hússzal, akkor már vidáman töltögetheti is a csekket. pár éve egyik ősszel volt ilyen kampányuk, marha büszkén bírságolták a kamerák előtt a Körúton lépésben araszolókat...csak gratulálni tudtam a reális veszélyfelismerő képességükhöz.

Bladika 2009.02.01. 15:07:25

@ozirisz: Az odáig rendben, hogy te 20al mész a boltba! Ugyan ezt mondom annak aki mellé beülök, bekötöm magam és megkérdezi, hogy nem bízok benne? De mondom igen benned igen de többiekben nem! Te 20al mész boltba én 50el beléd, mert elaludtam! És hiába vagy te nagyon jó sofőr, ha én örülök ha felismerem, hogy ha defektes valamelyik kerék az nem a kormánykerék! Abban szerintem 1etértünk, hogy rengeteg a nem normális az utakon!
De más szemszögből:
50el ütközünk (azt hiszem ez teljesen minden napos), én vagyok a hibás és két eset:
1. bekötötted magad karcolások nélkül kiszállsz engem jól megizél a szerv, biztosító stb
2. nem kötötted be magad, elég kicsi eséllyel halsz meg, de azért komoly sérüléseket is szenvedhetsz, engem meg halálra szívatnak, súlyos személyi sérüléssel járó baleset okozása stb. stb. stb.
Érted mire gondolok?

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.02.01. 15:29:48

@Bladika: értem, de nem hiszem, hogy azért téged súlyosabban szankcionálnának, mert én nem voltam bekötve(persze nem vagyok jogász, de nem tartom életszerűnek a szitut). sőt, egyik ismerősömbe frontálisan szaladtak bele, ő kifejelte a szélvédőt, azt meg a biztosító nem fizette ki, mondván: ha be lett volna kötve, ép marad az üveg.

Kifordított kacagány 2009.02.02. 10:40:59

de, súlyosabban szankcionálják a te hülyeséged miatt

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.02.02. 11:03:02

@Kifordított kacagány: ha így van, akkor ez legalább annyira a törvények hülyesége is.

Kifordított kacagány 2009.02.02. 12:10:41

az, attól még így van.
ha rám lenne bízva, akkor az, aki nem használja az autó nyújtotta biztonsági eszközöket, semmilyen kártalanításra nem tartanám jogosultnak.
de nem rám van bízva

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.02.02. 12:51:16

@Kifordított kacagány: az is jobb megoldás lenne, mint a preventív büntetés.

Kifordított kacagány 2009.02.03. 08:24:47

nem olyan egyszerű a dolog. ha ebbe a kérdésbe belenyúlnának(márpedig bele kellene), az egyéb problémákat is felvetne. pl mi van akkor, ha te egy biztonságos, nagy autóval balesett okozol és a másik fél egy törékenyebb kisautóban ülve meghal? világos, hogy te vagy a hibás, az is világos, hogy nem halt volna meg, ha ő is hasonló autóban ül. hogy lehet ilyenkor büntetni? kinek milyen arányú a felelőssége ebben az esetben? véleményem szerint nem szabadna eltekinteni teljesen a károsult felelősségétől sem, ugyanakkor ez meglehetősen bonyolultá és vitathatóvá tenné ezeket az eseteket.

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.02.03. 15:03:28

vannak furcsa "ítéletek" a közlekedésben, az már igaz. pl. eléd lép valaki, nem a zebrán, elvileg ő lenne a hunyó, de te előtte ittál egy sört, máris viheted a balhét, noha a balesetet nem a fenebrutális alkoholizálásod okozta. vagy pl. hátsó ülésen csak akkor kell bekötnöd magad, ha az autóban gyárilag van hátul öv. régebbi típusoknál nem kell - nincs mivel. és ahogy mondod, az is eleve érthetetlen, hogy a baleset kimenetele miért befolyásolja a büntetés mértékét, hiszen egész mások a túlélési esélyek egy merciben és egy kispolákban. attól tartok, már látom a ködös jövőt: egyszer majd kitalálják, hogy csak ezerféle biztonsági eszközzel felszerelt vasak mehessenek át a műszakin, amitől az autószalon-lobbi természetesen rendkívül boldog lesz, azonban az utakról ezzel eltűnnek az "igazi" autók.
süti beállítások módosítása