Talán emlékeznek rá, legutoljára a Porsche 924-esre autonanizáltam, és abban a cikkben előkerült egy név, aminek újra aktualitása van. A Sciroccóról van szó, aminek éppen a napokban kezdték meg a forgalmazását.
Fachwerkes téglaház, tűzpiros Scirocco I - igazi germán idill
Nekem ez az új Scirocco egyáltalán nem tetszik és erről eszembe jutott, hogy a régiből – és itt most a legelső szériára gondolok – már nem lehet látni egyet sem. Golf I-esek még csak-csak vannak, egy-két szép példány is megmaradt belőlük, de a Scirocco I-esek teljesen kivesztek.
Ez például egy TS változat, 85 lóerős motorral
Úgyhogy elkezdtem Scirocco I-eseket keresgélni, persze nem itthon, hanem a mobile.de-n, mert Magyarországon esélytelen értékelhető állapotú példányt találni.
Az autókeresést persze adatkeresés előzte meg, és nem is hiába, mert az észak-afrikai sivatagi szélről elnevezett autó születését érdekes legendák fátyla keringi körül.
Typ 53 - ez volt a Scirocco gyári kódja a Volkswagennél
Azt ugye tudjuk, hogy a Golf I-et az akkor még harmincas éveinek elején járó Giugiaro tervezte. Evés közben jön meg az étvágy, az ifjú formatervező mutyiban egy 2+2 üléses kupét is elkezdett rajzolni a megadott alapokra. A Volkswagen akkori igazgatója, a szigorú Kurt Lotz viszont hallani sem akart a kupéról. Ezért az olasz tovább dolgozott és tovább házalt, ezúttal az osnabrücki Karmann kapuján kopogtatott be. A tulajdonos, Wilhelm Karmann akkoriban pont a legendás Karmann-Ghia utódlásán törte a fejét, és mondanom sem kell, tárt karokkal fogadta Giugiarót.
Scirocco GTI 1976-ból. 110 lovas motorja volt
Közben igazgatóváltás volt a VW-nál, és Karmann megmutatta a terveket az új dirinek, Rudolf Leidingnek, akit mellesleg Käfer-killernek is neveztek, mivel az ő igazgatása alatt fordult el a VW a Bogár-központú termékpolitikától.
Szóval Leiding bólintott, de csak kicsit. Azt mondta, mehet a dolog, de csak akkor, ha Karmann saját maga finanszírozza a gyártást. Karmann elvállalta, és a folytatást ismerjük. A Scirocco az 1973-as genfi szalonon debütált, és olyan vetélytársak ellen lépett pástra, mint az Opel Manta vagy a Ford Capri. Mai szemmel bizarrnak tűnik, hogy az alapmotorja csak 1.1-es és 50 lóerős volt, de ehhez érdemes tudni azt is, hogy a kocsi alig nyomott többet, mint 800 kilogramm.
Ez már egy '77 utáni modell, az oldalról is látható első indexről ismerhető fel
És ehhez a nyolcszáz kilóhoz lehetett 70, 85, később pedig 75 és 110 lóerős motorokat rendelni. A 110 lóerős, befecskendezős motorral pedig már igen cudarul ment a Scirocco, naná, ez a motor tette legendává a Golf GTI-t.
1978-ban kicsit barkácsoltak a kasznin, az első indexeket tették oldalról is láthatóvá, és a lökhárítók is kaptak egy kis műanyagot. Ekkor már két éve folyt a Scirocco II tervezése, amely végül 1981-ben váltotta le az egyest, és formailag sokkal jobban különbözött az akkori Golftól.
De engem csak az egyes érdekelt, úgyhogy elkezdtem nézelődni a mobile.de-n és meglepően izgalmas kapásaim voltak. Itt van példul ez az 1975 februári, hófehér, eredeti fényezéssel és 24 864 kilométerrel. Minimalista, geometrikus formák, filigrán A és B oszlop, csipetnyi króm – ezen tényleg el lehet élvezni. Még a gumik is eredetiek rajta, a fehér első index viszont arra utal, hogy olasz reimport lehet. Az ár mondjuk kijózanító, de szerencsére olcsóbban is lehet szép példányokhoz hozzájutni. Itt van ez a GT pédául 9900 Euróért. Hát nem gyönyörű? Háromküllős kormány, sportülések és az akkoriban szinte kötelező jellegű sportosító extra, az utólag felszerelt – szigorúan csak téglalap alakú – Hella ködfényszórók.
Nyugdíjas első tulajtól. Ez már a nagy első indexes változat
Persze nekem ez a zöld is tökéletesen megfelelne, habár ez már újra van fényezve, úgy tűnik, szépen. Azért ne legyenek illúzióink, szerencsétlen Sciroccók többségét nem gondos nyugdíjasok hajtották, mint az előbb említett barnát, hanem kegyetlen, kuplungfüstölő, barkácsdühtől tomboló boy racerek.
Erre kiváló példa ez a sárga. Utólag belekendácsolt 1,8-as motorral, rettentő utángyártott hűtőráccsal és lökhárítóval, meg sok-sok utólagos extrával, ahogy a tulajdonos írja.
De legalább megtudjuk a hirdetésből, hogy a német srácok ugyanúgy nevezik a Sciroccót, mint a világhírű pornósztárt: Rocco…
Autonánia
Gyakran bóklászunk a Mobile.de-n és az Expressz.hu-n érdekes autók nyomában, amiket aztán nem veszünk meg. Ismerős? Ha ön is szokott ilyet csinálni, írja meg nekünk!
A konkrét használtautókra mutató linkeket a posztok publikálásakor ellenőrizzük, utána azonban lehet, hogy eltűnnek, mert eladják az autót vagy leveszik az oldalról.
Ha nem szeretne lemaradni egy részről sem, tegye el a sorozat okos könyvjelzőjét (RSS).
Az utolsó 100 komment: