Elégedetten hátradőltem a Panda kempingszékében, hiszen sikerült megszüntetnem a vízforralás mindhárom okát, de máris jött az újabb baj. Lehet károgni pocsék olasz autókról, meg kukába való öreg romokról, de itt olyan dolog történt, amit megjósoltam előre, mellesleg normális kopásról-fogyásról szól a sztori. Csak rosszkor jött.
Persze nem magamnak, hanem az előző tulajdonosnak jósolgattam mindenféle okosat, és még akkor, amikor Szentesen, a próbakör után kis híján úgy döntöttem, hogy nem veszem meg. Szóltam a leányzónak, hogy azt a törmeléket, ami ezen az autón a kipufogó dolgát végzi éppen, azonnal cseréltesse ki, mert az első gödörnél elveszíti. Pláne, mert a kipufogótartó-gumi is porlik.
Aztán mégis megvettem az autót, vele együtt átszállt rám a felelőtlen tulajdonosi nemtörődömség is. Pár héttel később meghívást kaptunk egy régi fősulis barátom, Ákos bulijába. Ritkán adódik ilyen, de amikor bulit tart, az mindig jól sül el. És megint kicsit később szólt, mint ahogy el tudtuk volna adni a gyerekeket. Szervezkedtünk lóhalálban, végül nagy nehezen az unokahúgomat át tudtuk csábítani fektetés utánra. Este tízkor tudtunk elindulni, egyre vissza kellett érnünk a megbeszélés szerint, nem volt sok időnk. Naná, hogy az új Pandával mentünk.
Körülbelül öt perc alatt eljutottunk a Stefánia útig, ahol egyszer csak megváltozott a motor hangszíne, majd dörömbölős-csörömpölős szabadulási zajokat hallottunk alulról. Elég ijesztő volt, de azonnal bevillant a pillanat, ahogy feltartott mutatóujjal tudálékoskodok Szentesen. Hát persze, a kipufogó. Haláltusája alatt nem egy, hanem még vagy ezer gödröt bírt ki, túlhordtam.
Mit tesz az ember, ha a város másik felébe siet éppen bulizni, tudja, hogy jó, ha másfél órája lesz ott lenni, ám a kocsi aljából hosszú, elszabadult vasdarabok meredeznek menetiránnyal szemben az aszfalt felé? Improvizál.
A Panda kipufogórendszere pofonegyszerű, hiszen a motor még a 600-as Fiat négyhengeresének a származéka, amellett pedig összesen egy, kicsi dob fér el a motortérben. Ezért a Pandán is csak egy, kicsi dob van hátul, a rendszer maradéka egy gigantikus szívószál, meg néhány tartófül.
A törés éppen a dob mögött jelentkezett, a hátsó csőrész ettől a föld felé fordult, és irgalmatlanul zörgött. A cső hosszú része, végén a dobbal pedig, mint valami trambulin egy elugrani készülő túlsúlyossal, lassú ritmusban lengett. Ez dörömbölt a padlón. Ha kicsit továbbmegyek, biztosan letöri a kipufogókönyököt a motorról. Még jó, hogy megálltam.
Régebben, egy hasonló esetben a Kati ridiküljének a szíjával kötöttem fel a Bécsi út macskakövén leszakadt Merci-kipufogót, de most nem volt nála ridikül. Nálam sem. Táska sem. Csak egy rongy az ajtóban, meg biztosítékok, fényvisszaverő mellény.
Még jó, hogy ezt a környéket ilyen tisztán tartják. Rögvest aláfeküdtem a kocsinak, felmértem a helyzetet. Tartófül: van, de csak egy dolgot tudok rákötni, nekem meg kettőt kéne. Viszont a Panda hátul merev tengelyes, az is egy stabil pont. No jó, majdnem stabil. Juhé. Közben kisebb csődület alakult ki, mert arrafelé rég láttak tipikus hétvégi, az utca porában fetrengő autószerelőt. Pláne éjjel. Mindenki azt hitte elütöttek, meghaltam. Talán csak az volt gyanús nekik, hogy az ott ácsorgó Kati nem sikítozik, hanem egy világító mobiltelefont tart egykedvűen a kezében.
Kettétéptem a rongyot, az egyik felével a hosszú első részt felcsomóztam az eredeti kipufogótartó fülhöz. Leömlőtörés elnapolva.
A csörömpölő hátsó részt megpróbáltam letépni, de persze az a tartó erős volt, akár a kevlárszőttes.
Ezért ezt a kis zörgő fityfenét egyszerűen odakötöztem a feleslegessé vált fél ronggyal a merev tengely vascsövéhez.
A tervezetthez képest húsz percet késtünk a buliból. A körülményekhez képest nem rossz. Rossz viszont, hogy kicsit (nagyon) büdös lett a kocsiban, de hát erre van a dupla vászontető – hogy az ember kiengedje a szagot. Pár hetet kibírt úgy.
Mielőtt minden BMW-s és suzukis a földbe tiporja a Pandát: a kocsi 26 éves, és a kipufogó eleve rozsdás volt, amikor megvettem. Minden 26 éves kocsin rozsdás a kipufogó. Csak azon nem, amin kicserélték. Vagy amit nem használtak, és garázsban tartottak. De az nem is autó.
A végleges javításról legközelebb.