LED-es szakadásvizsgálót gányoltam

  2008. június 03. - Égő Ákos

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Így szeresd a Saabod
2008-10-19 09:32:00

2000-ben alapítottam a Saab 900 Klubot , és azóta minden évben, ahogy közeledik az aktuális találkozó

Hogyan tankoljunk 59 litert a 45 literes tankba?
2008-10-16 23:34:00

A varázspöcök egy szelep, ami a tágulási tartályból engedi ki a levegőt. Ha nem állunk meg 45 liternél

Segédeszköz a követési távolság megtartására
2008-10-06 02:10:00

A találmány lényege, hogy a km/ó érték mellett a m/s értéket is feltüntetik egy kombinált skálán. Így a

Kályhatisztítás tolatókamerával
2008-09-24 14:51:00

Már legalább három éve a garázsban pihen a napellenzőbe épített monitor és a tolatókamera. Azt hiszem


Mostanában rendszeresen jelet kell mérnem az autó barkácsolása közben. Már a második etanol elektronika került bele, és egy kis előgyújtás szabályzás is adódott.  Minden esetben vagy a gyújtás vagy az injektor jelét kellett meghatároznom. Hagyományos lámpázással veszélyes lehet, mert egy izzónak nagyon kicsi az ellenállása, ezért a vezérlő komputer zárlatot érzékel, és rossz esetben tönkre is vághatja. Minden rendes háztartásban szükséges hát a LED-es szakadásvizsgáló lámpa.

Körbenéztem mi van kéznél. Átlátszót kerestem, és csodák- csodája, elsőre egy Saab reklámtoll került a kezembe. Egy pozdorja csavar fejét kissé leköszörültem, hogy beleférjen a betét helyére, majd ráforrasztottam egy darabka drótot. A drót végére egy LED-et és egy ellenállást forrasztottam.

Van egy dobozom, - illetve sok hasonló dobozom van, de jelenleg ez a LED-es doboz volt érdekes - ahol dúskálhattam a színekben. Hivatalosan ezekhez a hagyományos, kétvoltos LED-ekhez kb. 1,2 kiloohmos ellenállás kéne, de én lusta voltam a színkódot bogarászni. Kipróbáltam párat, és amivel szépen világított, azt választottam. Az installációt betuszkoltam a tollba és összecsavartam, ahogy eredetileg is volt. A LED negatív lábáról a toll nyomógombján, a körömvágó ollóval lyukasztott lyukon vezettem ki a negatív madzagot. A csavar hegyét egy kicsit megköszörültem, hogy kisebb helyekre is beférjen.

Az egész műveletnél a megfelelő toll keresése tartott a legtovább, így durván tíz perc volt.

Egy gond azért van vele, használatakor ügyelni kell a megfelelő polaritásra. Elvileg a LED egy darabig bírja a  felcserélt polaritást, de nem sokáig. Plusz diódával ezt is ki lehetne védeni, de ahhoz még egy dobozt ki kellett volna kinyitnom, és öt perccel tovább tartott volna a munka. Inkább figyelek rá.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr62499859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

arthur877 2008.06.03. 08:31:35

Azért egy pici krokodil csipeszt csippenthettél volna a drót végére, de a célnak azért így is megfelel.

gatsy 2008.06.03. 08:36:31

Gányoláshoz képest a végeredmény gusztusos lett.:)

bcsglrszv 2008.06.03. 08:39:27

arthur877: az még egy doboz és plusz 2 perc. Inkább fogja :)

Árulhatnál "Égő selection magic box"-okat, hogy másnak is csak tíz perc legyen...

petyo 2008.06.03. 08:45:25

A LED egy dióda. Nyitó irányban világít, ilyenkor az ellenállás korlátozza az áramot. A másik irányban egyáltalán nem megy árám mert a dióda zár. Azaz fordítva bekötve sokkal tovább bírja, mint amikor világít. Szép dolog Ákos, hogy megcsináltad, akkor is ha gőzöd sincs az egészről. Azért is megdicsérlek, hogy drótot tettél rá és nem műanyag kötözőzsinórt mert akkor nem világítana. 2kFt -ért egyébként univerzális digitális mérőműszert lehet venni, de mit is kezdenénk ilyesmivel az autós szakmában?

ColT 2008.06.03. 08:50:21

...de minek 2K-ért szakadásvizsgálót venni ha ez is tuti?
Amúgy meg én is akartam mondani hogy a LED fordítva bekötve nem károdosik, hacsak nem 220-at adsz neki :D


Amúgy én pár rossz telefonakksiból + 3 ledből olyan zsblámpát alkottam :) 2-3 havont fel kell tölteni, és levilágít a harmadikról a földre... :D

GeT 2008.06.03. 09:05:25

Azért LED érdekében az előtét ellenállást alaposabban is megválaszthattad volna, lehet kapni 999,-es áron multimétert a barkácsáruházakba és akkor nem kell a színekkel babrálnod. Ez azért is megnöveli a cuccod élettartamát ,mert már nem is lesz rá szükség. :-)
Egyébként nem is rossz egy újságírótol!

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.06.03. 09:25:43

petyo!
Persze, hogy nem értek hozzá, de a tapasztalatom mégis azt mondja, ezek a LED-ek nem bírják fordítva bekötve. De ott van egy dobozzal majd kísérletezek vele ha lesz időm, és referálok. Egyébként úgy tudom, ezzel kapcsolatban már volt egy fellángolás valamelyik hasonló cikk kapcsán. Nem most kezdtem a LED-es gányolást ezért merek ilyesmit leírni.
Az meg ugye abszurd hogy van digitális műszer 2ezerért. Ha szakember vagy nem kell magyaráznom miért.

Lacika 2008.06.03. 09:39:36

petyo-nak: A LED-nek elég alacsony a letörési feszültsége, típustól erősen függ, azért már 12 V fordított polaritás is tönkrevághatja, így vagy soros dióda kell, vagy célszerűbben ellenkező polaritással párhuzamosan szoktunk kötni egy vörös és egy zöld LED-et (plusz az ellenállás sorban persze), akkor egyik mindig nyitóirányban van és a polaritást is jelzi.
A digitális műszerek a 10 MOhm körüli bemenőellenállásuk miatt össze-vissza mutogatnak szakadt/nyitott áramkörön, valamint a lomha kijelzésük miatt rövid impulzusok kijelzésére nem alkalmasak. Bizonyos mérésekhez jók, de bizony a jó öreg vizsgálólámpát vagy LED-es utódját nem tudják pótolni.
Nem dicsekvés, hogy már ilyen öreg vagyok, de 1967 körül tanultam meg a járműelektromosságot (akkor még nem -elektronikát, hanem pl. a háromoszlopos feszültségszabályzó beállítását) a békésszentandrási TSZ-ben.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.06.03. 09:43:11

Köszönöm Lacika, én is erre gondoltam. :)

lanciabacci 2008.06.03. 09:56:42

apám, igazi gányvirtuóz vagy... indexelő szemű bólogató kutya megy? :)

a megmondó 2008.06.03. 09:58:39

ja,mer a 2000ft-os multi xar?tudod mi a szar?az "ÚJ MAGYARORSZÁG " program,amit propagáltok...

dextercapo 2008.06.03. 10:00:21

en nem vagyok szakember , tehat elmondhatnad hogy miert is jobb ez a led a muszernel ?
nem nyirja ki egy induktiv visszaloves , bar lassu . akkor nezzuk a masik temat : oda vagy visszafeszultseg : a led tenyleg egy dioda , tehat van egy nyitofeszultsege es egy atutesi is - ha ezt meghaladod akkor karosodik - es mivel aram nem folyik , ezert az ellenallas erteketol fuggetlenul a teljes feszt kapja meg zaroiranyban . ilyenkor ugyes szaki esetleg ket ledet forrasztana be parhuzamosan es elleniranyban az ellenallasra - igy kapna egy piros-kek polaritasjelzo probalampat , ami sokkal jobban is birja az autoban levo durva feszultseglokeseket . mivel soha nem kerulhet nyitoiranyba mindketto
ha meg ennel is tovabb mennenk , akkor mar tobb dioda es ket ellenallas , esetleg egy kis kondi is lenne benne - akkor stabil lehetne hosszu tavon is . de persze meno igy is :D

levi96 · http://www.scirocco.hu 2008.06.03. 10:06:46

Lacikánál a pont! Nekem van egy 4 éve amiben piros és kék led van,és mindíg a helyes polaritást mutatja,szintén átlátszó műanyag tollban:) Sok hasznát veheti az embör fia:)))

Azé gratula!

Lacika 2008.06.03. 10:12:07

A digitális multiméternél ilyen jellegű mérésnél tök mindegy, hogy 750, 2000 vagy 50 000 Ft-ért kapkodható, kínai vagy Fluke-éknél készült.
Tipikusan járműveknél, de más esetben is szükséges a feszültség mérésénél vagy indikálásánál, hogy a mérendő áramkör kapjon valamekkora terhelést (terhelőáramot). A digit műszer 10 MOhmos bemenőellenállása ehhez túl sok. Próbálj egyszer egy sehova sem kötött, de hálózati vezetékek mellett futó néhány méteres vezetéken feszülséget mérni. Az eredménnyel nem mégy semmire, míg egy öreg "hideg" műszer pontosan mutatja a nullát. Nekem van 1000 Ft-os kínai is, precíz, drága tajvani is, de 2 db ősöreg muzeális Univekám is (idősebbek sóhajthatnak). mindig azt használom, amelyiket célszerű. Persze könnyű nekem, 1964-ben kezdtem tanulni a villamos méréseket és 14 évig tanítottam is.

Lacika 2008.06.03. 10:26:14

Bocs, gyerekek, elsikkadt, amit pedig leírtam az előbb. Járműnél gyakori a rövid impulzus. Egyéb elektronikai eszözöknél is lehet ilyen. Egy digitális multiméter (ismét csak beszerzési ártól függetlenül) másodpercenként 2-4-szer vesz mintát és váltja a kijelzett értéket. Ez a lassúság sok esetben csak arra elegendő, hogy lekéssük az impulzust. Egy mutatós műszer kicsit kilendül egy rövid impulzusra, tehár ezzel már indikálható egy nem túl rövid impulzus. Ugyanakor egy LED esetében már egy 2-10 ms-os impulzus is jól látható. Ennél rövidebb impulzusok, amihez már komolyabbb műszer kellene, a járműveknél üzemszerűen nem fordulnak elő. Amúgy pedig dícséretes dolog (bármit, nem csak elektronikát) barkácsolni, jobban pezsdíti az agyat, mint a TV előtti bambulás. Én mindenkit erre bíztatnék.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.06.03. 10:37:40

Így van. Nekem a gyujtásjelet kellett kutatnom, a digi multiméter csak támasztéknak lett volna jó.

martong 2008.06.03. 10:56:54

egyszerű de használható, mi kell még? nekem tetszik
Ákos vegyél szkópot és akkor mindenki elégedett lesz ;)
mi a suliban ilyennel dolgoztunk:
www.hameg.com/357.0.html?L=0
faja tárolós, és tudja az impulzusokat :))

Lowtyo 2008.06.03. 11:01:04

Gépészmérnökként mondhatom, hogy fogalmam sincs miről zagyváltok.
Valószínű, hogy Lacikának van igaza, mert Ő 1967 körül tanulta meg a járművillamosságot és a bogaramat is akkor gyártották.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.06.03. 11:14:03

Szkóp kéne is. Annyi sok szép gomb van rajta...

Lacika 2008.06.03. 11:34:55

Szkóp? Amilyet martong írt? HAMEG 1008-2 típus? Csorgott a nyálam, amikor elolvastam az adatlapját, analóg ÉS digitális. Nem tudom, mennyibe fáj egy ilyen, maradok az öreg NDK-s szkópomnál, csak azt már gyakran kell javítgatni. A csak digitálisak szkópban is csúnyán be tudják csapni az embert.
Egy autót ilyennel javítgatni azért nem praktikus, oda jobb a LED-es mutogató.

zöldi 2008.06.03. 11:40:56

CoLt, érdekelne hogyan csináltad, rossza telefon van otthon elég...

Quattroman 2008.06.03. 11:43:55

Ez mind nagyon gyönyörü csak azt nem ertem
(az összes többi közt) hogy itt autosblogot irtok vagy villamosmernököket kepeztek?
Ki a faxomat erdekli hogy ilyen led meg olyan sönt.
ja az meg nem volt:)))

rognork 2008.06.03. 11:59:35

bedöglött régi szkópot tudok passzolni. 2 db-ot is akár. azon majd elfér a digit műszer.

Lacika 2008.06.03. 12:23:02

Kedves rognork!!
Milyen fajta az a két döglött régi szkóp?
Műgyűjtő vagyok, de miután már nagyon tele van (a műhelyem) inkább előre megkérdem, mert egyre kisebb dolgokat tudok csak bevenni a gyűjteménybe. Légy szíves a garai-kukac-idex-pötty-hu ra írd meg. Kössszi!
És ha valamelyik kedves blogolvasónak lenne elfekvőben régi (valóban régi, nem 10 éves kínai) zsebrádiója, megköszönném....

AP (törölt) 2008.06.03. 12:48:37

"diódával ezt is ki lehetne védeni, de ahhoz még egy dobozt ki kellett volna kinyitnom, és öt perccel tovább tartott volna a munka"

az az öt perc választja el az igényest a gányolástól

bigpond 2008.06.03. 13:00:05

a soros ellenallas (1kohm vagy nagyobb ertek) a letoresi aramot is szepen bekorlatozza es ezert nem fog tonkremenni a LED > lasd zener dioda. amig nem lepik tul az igy megengedett (zaro iranyu) teljesitmenyt semmi gond nincs.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.06.03. 13:02:03

Van egy régi Philips kör alakú zsbrádióm aminek van egy talpa és arról le lehet emelni. Asszem még működik is. Nagyon csinos darab. Több mint 10 éves tuti.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2008.06.03. 16:56:04

Baszkikáim, káromkodtok ám összevissza... letörés, ilyen áram, olyan ohm...mijarákvanveletek? ÉÁ-nak gratulálni, pikk-pakk összegányolt egy funkcionális műszert, McGyver se csinálta volna faszábban. Neki ez kellett, megcsinálta, posztolta...ti meg áramerősségeken, meg ilyesmiken akadtok el...
Több békét.

Pistike 2008.06.03. 21:35:15

Lowtyo, akkor megnyugodtam. Én jogász vagyok, k'ra nem értek semmit, de k'ra tetszik, gratulálok Ákosnak!

Hűű, de mindig is irigyeltem az ilyen embereket, akik alkotni is tudnak valamit... anyám, mi lett belőlem!

GeT 2008.06.04. 00:32:16

Pistike:
"anyám, mi lett belőlem! "
:-)))))
Nagyon tetszett!
Nem akarlak megbántani, de nekem is van néhány jogász barátom és mind totális múszaki "zseni". Nem csak , hogy semmi ilyenhez nem értenek, meg sem értik, ha magyarázod, hogy sacc/kb. mi-hogyan...

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.06.04. 01:03:03

Mintha magamat látnám.... Örömmel tölt el! XD

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.06.04. 01:04:20

Bár én valami gyanús szovjet készülékből halásztam volna ki mérőcsúcsot hozzá :D Toll helyett pedig anyaszült meztelen elektronika, csak a hardcore, az a szép :)

Tibor 2008.06.04. 16:22:03

A LED a fordított polaritást, áramkorlátozó ellenállás nélkül nem viseli el! Az ellenállás értékétől
függ, hogy mikor is leheli ki a
lelkét. Nem tudom miért kell egy egyszerű, és jó célszerszámot
leszólni. Én is villamos ember vagyok, és igazat adok az öregeknek akik két sorba kötött 220V/25W-s lámpát használtak fázis keresésre.
A digitális csodák nem alkalmasak az "extrémebb" helyzetek kezelésére.
A cégnél ahol dolgozom, már nem
egyszer tréfált meg digitális műszer. Pedig csak egy szakadt relét kellett volna azonosítania. A műszer nem
volt olcsó fajta! Egymást pedig nem
kéne szidni, kulturáltan is lehet
társalogni!

BTO11 2008.06.04. 21:37:01

bocsi de a 12V ha nyitófeszen van a LED-nek az is agyon vágja.3 V fesz javallott a LED nek és számolni kell az áramfelvételétől függően az előtét ellentállást is.de! 500Ft környékén lehet kapni 12V lámpával felszerelt tesztert is ami a frázis cerkához hasonló KB 1-5W-s izzóval.
az sokkal precizebb a 12V-s rendszert tesztelni,mert a KH-t is kimutatja az égő a fényerejével mig a LED szerintem nem.
na erről ennyit !
én meg az elektronikát 1974-től tanultam_legyen má nekem is nagy pofám_és fejlődöm napjainkig.

BTO11 2008.06.04. 21:51:27

Égő Ákos!

nekem + van a garázsomba a szekrényembe KB 1975-s évjáratu Panasonic rádiós-magnó ami müködik,mint rádió és mono magnó,és a rádiója odaver a mai rádióknak érzékenységben még itt Tbányán is ahol köztudott Hót szar a térerő a S rádióé is és a D rádióé is.

DDDDD:)))

rognork 2008.06.05. 11:59:39

lacika, küldtem levelet, megkaptad?

vdavid89 2009.02.25. 17:06:06

BTO11!

Az lehet hogy a LED nem jelez semmit a fényerejével viszont a mai autóknál ha próbalámpával mérsz akkor a vezérlőegység nem biztos hogy elviseli az izzós próbalámpa terhelését.
süti beállítások módosítása