Éljenek az angol Ikarusok!

  2008. június 01. - Csikós Zsolt Címkék: anglia ikarus caterham

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

Volt ez a Caterham-projektünk Angliában a Bende Tibivel, ennek köszönhetően elég sok időt töltöttünk Londonban is. Mászkáltunk, ettünk, intéztünk egy csomó dolgot, meg néztünk ki a bambán a fejünkből, mert az autópark igen-igen érdekes.

Éppen ilyesfajta, először evős, aztán nézelődős testi örömöknek hódoltunk például a Waldorf Astoria szálloda közelében bóklászva, ami azért közel sem egy munkásszállás. Megláttam egy feliratot. Nem, nem a forgalomeltereléses táblára gondolok, hanem arra a picire, ami fölötte van.

Ó, drága Széles Gábor, ha ezt láthatnád! – gondoltam, miközben beélesítettem a szerkesztőségi D80-at, és izgalmamban lőttem egy ízesen alulexponáltat. Nemhiába küszködtél, ontottad drága piros véredet többször is, hogy megmentsd nemzeti buszgyárunkat. Mert hiába ment ugyan tönkre az Ikarus, egyes kései példányai még ma, 2008-ban is ringatózva hengergetik tova a Waldorf Astoria közönségének elégedett ülepeit, mint az illusztráció is mutatja.

Büszkeséget éreztem, talán érthető. Egy fehér, szinte jelöletlen Ikarus, ebben a városban, ahol csillogó van Hoolok és emeletes Volvók cikáznak, nem beszélve a település fényét nem kis mértékben emelő piros Routemaster és Leyland városi buszokról. És a magyar termék megállja a helyét ma is, pedig nem lehet kicsi az alkatrészvákuum arrafelé egy ilyen típushoz.

Otthonosan mozgott a londoni kavargásban, jobbkormányos volt és bal ajtós. Látják, azért a britek is rájönnek néha, mi a jó.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr26493334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hensen 2008.06.01. 11:52:19

Ez a Ikarus leginkább Scania alvázas, tehát ami kopik ahhoz hozzájutnak a britek is.

Na ehhez a Széles Gábor hozzászóláshoz csak annyit:
1 Ikarus adottsága a legjobb volt a régióban hogy tovább éljen
2 Mára a lengyelek, törökök lepipáltak bennünket
3 továbbra is folyik buszgyártás, de a kutya sem jegyzi
4 Széles jóvoltából voltak befektetők, de leginkább csak kifektették a céget
5 Tény hogy elkótyavetyélte az Ikarust, de azt vonnám felelősségre aki ezt fentről lehetővé tette számára. Gyakorlatilag a konkurencia javára cselekedett, még az sincs kizárva hogy nem ingyen

kovts 2008.06.01. 12:07:01

Galamb, ha nem a vezetofulkebol neznenk a dolgot, kivancsi lennek, hogy azt tudod-e, hogy az altalad egy rakas szarnak nevezett Ikarus a teljes mukodese alatt tobb mint 300 ezer darab buszt ertekesitett szerte a vilagon... es ezzel mind a mai napig vilagelso!!! es hogy a nyugati buszokhoz kepest rosszak voltak? meg az a csunya KGST? na ja, hat eppen oda keszultek! rosszabb de robosztusabb, es igy strapabiro minoseg a dragabb kenyelmi luxussal szemben... pl ha egy mercedes busznak betorik az elso szelvodeje - ami ugye designos ives szinezett - annak a csereje kb 600ezerFt, ha egy ikrausnal tortenik ez az kb 60ezerFt, mivel nem designos, egyszeruen ivelt es osztott(!) a szelvedoje... ja es mondjuk ha a sivatagban lepukkan a mercibusz, na akkor mi van? a fantaziatokra bizom... es ha egy ikarus-szal tortenik ugyanez? kikaszalodik a beduin a vezeto ulesrol, odavag egyet a puskatussal a motorra aztan tovabb porolnak a kovetkezo oazisig... igy nem meglepo, hogy az ikarus celpiaca a kgst orszagok, tavol-kelet, afrikai es arab orszagok voltak. persze probalkoztak a nyugati orszagokban is, miert ne tettek volna? a es az tudod, hogy tobbek kozott az oroszoknal a szerbeknel es meg kinaban is volt osszeszerelo uzeme az ikarusnak?!! sajat kategoriajukban verhetetlenek voltak!
Es jott Szeles Gabor... teljesen egyetertek azzal amit irtatok rola!...es igen, ugyanezt csinalja a bkv-val is ! hihetetlen az egesz, es a legszebb, hogy minden nap eszembe jutt amikor felszallok a kek Volvo buszra, ami tenyleg egy rakas szar...

pitkin 2008.06.01. 12:08:23

hali !sok mindenkinek igaza van az előzőekben az tény hogy mogyorossi tibor nagyot lenditett a magyar busz gyártáson az is igaz ,hogy széles tette tönkre az ikaruszt mert rá volt bizva a privatizációja az ikarusznak anno ő találkozott is fergenzonnal az akkori volvobus elnőkével és kőzőlte ,hogy ő mennyi részesedést kiván a privatizációból az elnök azt válaszolta ,hogy nem biztos ,hogy ő lesz az igazgató és hogy vele akarnak eggyáltalán dolgozni erre ugy reagált széles hogy szószerint kus innen vikingek ez utan jőtt az ő akciója ,hogy felvitte az embereit tiltakozni hogy ki árulják a magyar ikaruszt

volante · http://volante.blog.hu 2008.06.01. 12:28:03

A magam részéről - utasként - százszor többre tartom az Ikarus 260/280-at, mint a 400-asokat, vagy akár a Volvókat. A magas padló miatt jóval több bennük a hely, ráadásul huszonX éve röhögve szolgálják a várost, amit a Volvók nem hiszem, hogy ugyanígy megérnének.

trebics 2008.06.01. 12:32:29

Hensen 2008.06.01. 11:52:19
""""azt vonnám felelősségre aki ezt fentről lehetővé tette számára""""
A fenti, azaz fentiek jól jártak ezzel a "privatizációval!
Korrupció mindenhol van, ámde Magyarországon olyan emberek vannak akiket nem érdekel, hogy egy milliárdot kidob, mikor abból egymilliót ellophat.

Miért csodálkoztok? Nézzetek körbe:
Ganz darugyár?
Ganz vagon-gépgyár?/metró, villamos, vonat!!
Aluminium gyártás?
Ikarus?
Csepel?
Mezőgazdaság?
Pfff....

GeT 2008.06.01. 12:34:56

Egy ideje rendzsresen olvasom a belsőséget , de nem szóltam hozzá , viszont ebben a témában elég sok információm van ilyen - olyan okból kifolyólag. Amit Galamb leírt az igen jelentős részben elmondja a helyztet,de lenne hozzá 1-2 kiegészítésem.
1., Az ,hogy az Ikarus mennyire volt szar, az attól függ , hogy mit rendeltek. Mivel a keleti blokk igénye az "óccsó ,oszt mennnyen" elvet követte, ezt kapták. De pl. ebben a ketegóriában a C56 , már ergonómiailag is kiforott volt.
2., Az Ikarus mindig is világpiaci gyártónak számított, de az tény hogy a termelés igen jelentős része a keleti blokkban került értékesítésre. Ezekben az országokban elég komoly pénzhiány lépett fel rendszerváltás körüli időszakban , így ha piacot nem is ,de megrendeléseket mindenképpen vesztett. Ezt az időszakot egy ekkora cégnek is nehéz átvészelnie főleg úgy, hogy már Széles vezetése alatt történt , hogy nem engedtek több száz buszt kiszállítani az országból. (Talán még rémlik , hogy az Ikarus vezetése kilátásba helyezte annak idején a raktáron álló 280 db busz Parlamant környékén történő elhelyezését. Ebből nem lett semmi. Hiba volt!)
3., Érdemes utána nézni, hogy a gyártási darabszámoknak, hogy pontos képet kapjunk arról, hogy miről beszélünk. Az Ikarus több tíz éen keresztül több buszt gyártott évente, minta ma a MAN , a Volvo , vagy Mercedes. Jobb éveiben ,mint ma ezek együttvéve. Az Ikarus régi formában évi 3-4000 db alatt a mai körülmények között nem tudna nyereséget termeleni. És az , hogy a BKV rendel-e évi 50-60 buszt azt teljesen mind1. (Egyébként is akkora gyökerek voltak ott annak idején is , hogy cégen bellül büntetés volt , hogy ki tárgyaljon velük.)
4.,Van ma is több kis gyártó mint az említett Alfa vagy a Credo, de az gondolom mindennki érzi , hogy nincs realitása , hogy mennyiségi szempontból megközelítsék a nagyokat.
5., Végül az, hogy ki mit , hogyan tett tönkre... Majd , ha ezen bölcsek közül bárki forintban mérve 9-10 számjegyű összegeket fektet valamibe, akkor rájön ,hogy azt mennyire akarja tönkre tenni, vagy perdig esetleg más célja van vele. Mostanában a média nagyon szeretni támadni Szélest, de egy picit utána kellene nézni , hogy az Ikarust leszámítva is van 1-2 korábi legendás gyár/márka , ami az Ő időszaka alatt éli másod virágzását.

trebics 2008.06.01. 12:35:28

"""""huszonX éve röhögve szolgálják a várost, amit a Volvók nem hiszem, hogy ugyanígy megérnének. """"

Nem is, már ott állnak a telephelyen szétszedve a "donorok" Mert alkatrészre péz nincs, a gari lejárt, a buszok meg elromlanak.....

DonGatto 2008.06.01. 12:39:20

Széles Gábor vitte csődbe az Ikarust, és meg se próbálta megmenteni, mert nem híve a keresztfinanszírozásnak. Pedig megtehette volna, hiszen jópár más vállalkozása is volt/van.

GeT 2008.06.01. 12:42:28

Jaj ,igen és ebben a média témában a legszebb, amikor az Ikarus évforduló kapcsán a Közlekedési M.- nál rendezett ünneplés (,vagy nevezzük inkább halotti tornak) keretein bellül osztják azt észt , főleg a K.M. vezetése , aki ajándékba kapta az Ikarus modelleket (nem 1-2 darabot), fényképeket és még egy csomó dolgot. Az ő munkájukat én nem minősítem (volt már róla cikk, nem olyan rég), de emberileg érdekes magatartás.

lanyi 2008.06.01. 12:46:42

Elolvastam a kommenteket...

Szerintem ami itt elhanzott jól tükrözi, miért tartunk itt gazdaságilag.
Mindenki a régi szép időket sírja vissza.
A régi szép KGST-s időket.Aztán ha valaki, nevezetesen Galamb szembesít minket a valósággal, megsértődünk.
Azért azon tényleg el kellene gondolkodni, hogy amig a KGST-s idők voltak mi is vettük a Ladákat, Daciákat.
Aztán ezek a típusok versenyezni kényszerületek olyan márkákkal ahol milliárdokat költenek fejlesztésre.
Alul is maradtak.
Gondoljunk ezen típusok eladási adataira.
Biztos jók voltak az Ikaruszok, de azért egy utazásra már nem mennénk vele, ahogy nem vásárolunk már Ladát sem.

GeT 2008.06.01. 12:48:06

DonGatto:
"Széles Gábor vitte csődbe az Ikarust, és meg se próbálta megmenteni, mert nem híve a keresztfinanszírozásnak."
Gondolom ezt személyesen Neked mondta.Vagy nem?
Ja , tényleg biztos a népszabiban olvastad. :-)

McMester 2008.06.01. 12:50:38

Egy valag huszadosztályú filmben láthattuk már, de legtöbbünknek fogalmunk sem volt, hogy mit látunk. lássuk hát: www.youtube.com/watch?v=y00zqAq-ZNI én is nagyon sajnálom az ikaruszt, nekem mindig is ez volt a kedvenc autómárkám

Káposztakukac 2008.06.01. 12:56:41

tipikus, magyarokra oly jellemző összeesküvéselméletek már megint... nehéz elfogadni, hogy az ikarus, főleg a 80-as évek végén, 90-es évek elején már egy szar volt. galamb szerintem nagyon jól leírta a problematikát. a nyugati konkurrencia akkor már évekkel, sőt, évtizedekkel előrébb járt. amikor az ikarusnál a magaspadlós 400-asok szánítottak a legújabbnak, amercedes meg man már rég félmagas vagy alacsonypadlós buszokat gyártott. arról nem beszélve, hogy pld. münchenben egészen a 90-es évekig a 60-as évekből származó O305-ös sorozat rótta az utakat, méghozzá kifogástalanul. na ennyit a megbízhatóságról.

Galamb 2008.06.01. 13:01:51

Széles gazdasági "tudománya" az állami cégek privatizálásában merült ki. Műszertechnika, Videoton, Ikarus...

Mindig szerepet játszott a sikereiben a politikai kapcsolatrendszere, nem véletlen, hogy a gazdasági tevékenységtől egyre inkább a politikai felé fordul...

GeT 2008.06.01. 13:22:37

Rendben fogadjuk el ,hogy az Ikarus ergonómia szempontból szar buszokat gyárt és műszakilag elavultak , nehezek (bár nem is hal meg benne mindenki ,mint pl. egy Neoplan -ban , ha véletlenül felborul...) De egy dolgot látni kell , nevezetesen , hogy ha valaki gyárt évente pár száz buszt, annak a BKV és a Volánok fontos piac. Aki évente pár ezer buszt gyárt, annak az EU fontos piac. Aki évente sok ezer busz gyártására állt be , annak ma Kína , India, Irán és álltalában ázsiai és afrikai orszogok jelentik a piacot. Azt már nem kell részleteznem , hogy ott mik az igények ,mert gondolom mindeki el tudja képzelni. A pl. 280-as Ikarus ott ma is minden megrendelői igényt kielégít. Az leszámítva , hogy nem tudnak belőle évente 2-3000 db-ot leszállítani 1 éven bellül. (ma spec. 1-et se :-) ) De ezt a darabszámot más európai országok gyártói se tudják , mert az álltalunk ismert jellezően teherautó alvázra építkező gyártoknál éves szinten a 4000 db, már maga a gyönyör és ezt nem 50% gyártás kapacitásnál érik el... Ma ezeket a piacokat többnyire olyan (jellemzően kínai) gyártok termékeivel fedik le amiről nem is hallottunk. De ők gond nélkül kitolnak szaros 15-20'000 buszt a gyárkapun évente. (Sok busz gyártó személyautót is gyárt a kategórián bellül kb. azonos színvonalon ,de az EU-n bellüli busz gyártók közül hiányzik a Suzuki vagy Kia buszos megfelelője. Pedig világpiaci szinten igény lenne rá.)

kovts 2008.06.01. 13:28:39

miert a nyugati konkurencia? ha egy uzem a jellemzoen kgst-re gyart buszokat 'occso oszt mennjen' minosegben, akkor a varazsutesre egy adott idopontnak -amit jelen esetben ugy hivnak rendszervaltas vagy privatizacio - nem valtozik semmi... a konkurrencia meg mindeg az exkgstben talalhato! onnan jon a kereslet, oda van fejlesztve a termek, a gyarto gepsor... akkor miert kell a mercedesszel osszemerni az ikarust?!? tuleles kulcsa a meglevo piacokban es a meglevo megbizhato tipusokban lett volna. rossz kereskedelmi strategia pedig rossz vezetoi dontesek miatt alakulhat ki. szoval barki barmit mond vannak szemelyes felelosok ! de meg ezzel sem lenne gond, ha tudnank a multbol tanulni, ha lennenek a jovore terveink, es mindezek mellett tudnank az is, hogy a jelenben kell ezeket megvalositanunk...

GeT 2008.06.01. 13:29:25

Galamb:
Műszertechnika? Azt kitől privatizálta?
A Videoton elég jól megy... Tagadhatatlan vannak kapcsolat rendszernek előnyei ,de ettől ezt még meg kell tudni csinálni. Az Ikarus esetében éppen ellene dolgoztak a politikai kapcsolatok, meg is lett az eredménye. (Persze nem csak ez okozta a bajt ,de jelentős szerepe volt a perecelésben ennek is.)
politikai hovatartozása nem nagy titok a média befektetései nyomán, hiszen van már 1-2 TV csatorna és újság is a tulajdonában.
Politikai szerepre többször is felkérték, ennek nyomán gondolhatod ,mennyire akart részt venni benne korábban.

trainmodeller · http://trainmodeller.freeblog.hu 2008.06.01. 13:31:08

www.ganzdata.hu/cat/bz/bz.html

Ha már Ikarus, akkor legyen itt egy kevéssé ismert darab is. Itthon is próbázott két részes változatban, de nem kellett senkinek.

Malajziába adtak el belőle és igen sokáig szolgáltak ott. Egy ottani vasútbarát küldött 90-es évek beli fotókat róluk, amikor még javában szolgáltak a maláj vasút vonalain.

kovts 2008.06.01. 13:32:16

GeT az utolso bejegyzeseddel teljes mertekben egyetertek !!!

trainmodeller · http://trainmodeller.freeblog.hu 2008.06.01. 13:32:54

Közben megtaláltam a linket a még magyar színekben levő géphez is:

www.ganzdata.hu/cat/bz/images/fullsize/bz60105.JPG

a BNV területén kiállítva.

Sword 2008.06.01. 13:32:56

Gera: Azért ez így nemigaz.
A Ganz-Hunslet metró csupán prototípus volt, ezt tesztelgették pár tízezer kilométeren keresztül, valóban sok hibával, aztán a végén azt mondták hogy nem kell.
Csakhogy a prototípusokat pont azért csinálják, hogy fény derüljön a hiányosságra és a sorozatgyártásra kerülő modelleken már ne legyenek meg ezek a gyermekbetegségek. Az orosz vasaknak egy előnye van: annyi vas van bennünk, hogy képtelen szétrohadni meg stb. Csakhogy ezek az EV szerelvények gyakorlatilag a 40-es évektől, a metrószerelvény és villanymotor gyártás hőskorától szinte változatlan műszaki alapokkal rendelkeznek. Gazdaságtalanok, rossz hatásfokúak. Így volt ez a Nohab mozdonyokkal is, megbízható, bevált technika volt (mégiscsak a svédek gyártották..) aztán nagy okosan kivonták őket a forgalomból, mert majd a szovjet mozdonyok... Jah, amik 20 évvel fiatalabbak voltak, de kb 30-40 évvel votlak lemaradva a nohab technikája mögött, tele hülye megoldásokkal, de mi kemények voltunk, mert eldobáltuk és lett nekünk orsoz. Más kérdés, hogy a környező (tehetősebb) országokban még évtizedekig használták. Elgondolkodtató.

zsoltiabéka 2008.06.01. 13:33:37

eladtak mindent a retkes komcsik.....és monnyon le.

kovts 2008.06.01. 13:34:31

ugy latom pontositanom kell: GeT 13.22.37kor kelt, a buszpiacokrol szolo bejegyzesere gondoltam

Steppenwolf 2008.06.01. 14:09:06

Széles idején az Ikarus sorsa réges rég meg volt pecsételődve.
Ő csak egy bűnbak.
A rendszerváltás után a volt keleti blokk országaitól a korábbi rendelések töredékét kapták, ráadásul a 2000-es évektől itthon is méltatlanul kis falatot kapott a Volán-tenderekből. Az pedig, hogy milyen okok játszottak szerepet abban, hogy meg tudta verni az Ikarust a jóval hitványabb török gyártású, mérdegdrága alkatrészpótlást igénylő MAN-k, Mercedesek, mindenkinek a fantáziájára bízom.

Privatizálni pedig muszáj volt, hogy az E-típuscsalád világszínvonalú maradjon továbbra is, és hogy minimális esélye legyen a gyárnak fennmaradásra.
De mivel még az utóbbi néhány évben is komoly konkurencia volt az Ikarus, főleg a balti országok piacain, ezért az Iveco megadta neki a kegyelemdöfést.

Galamb 2008.06.01. 14:17:06

Jó, valamilyen szinten mindenkinek igaza van, de próbáljunk meg elvonatkoztatni az érzelmektől és tisztán a száraz tényeket nézni, mintha az Ikarus nem is hazai gyártmány lenne. A londoni képen szereplő luxusbusz jó minőségűnek néz ki?

koja 2008.06.01. 14:30:05

Galamb bejegyzésére szeretnék reagálni.
Én dolgoztam az Ikras fejlesztési intézeténél és szerintem nem a minőségi és nem a piaci konkurencia miatt ment tönkre az ikarusz. Sajnos ezt szisztematikusan leépítették. 2003-ban az oroszok sírva könyöröktek az Ikarusz vezetőségénél 400 db buszt szerettek volna venni nekik még " ez a rossz " is kellett, de még csak nem is reagált rá a vezetés. Azt ugyebár tudni kell , hogy az orosz piacon a Mercédes és a Volvo is csúnyán megbukott és csak az Ikarus tudott talpon maradni az ő puritán egyszerű masszív karosszériájával. Köztudott, hogy a híres Volvo buszok még a budapesti utakat sem bírták, mert folyamatos futómű problémái voltak. Az oroszoknál sem tükörsimák az utak. Tehát én láttam mi volt az Ikarus belső stratégiája az utolsó években. Az minden volt csak buszt ne kelljen gyártani.

Káposztakukac 2008.06.01. 14:31:41

steppenwolf: én nem hallottam még arról, hogy a török gyártású manok meg mercik szarabb minőségűek lennének. ránézésre igazság szerint kategóroákkal jobbak, mint a hasonló ikarusok. motor, váltó meg egyebek úgyis gyakran egyeztek.
az viszont már érdekesebb, hogy a hazai ikarus nem tudott olyan jó áron gyártani, mint sok nagy külföldi cég, még akkor is, ha azok is csak keleten gyártanak. ne felejtsük el, a volvo azért kapta meg a bkv rendelését, mert olcsóbbak voltak, mint az ikarus ajánlata.

Steppenwolf 2008.06.01. 14:34:30

Galamb! Ez a busz amit a képen látsz, egy majdnem 20 éves jármű, ami egy volt szocialista ország terméke.
Egyértelmű, hogy nem azonos kategória egy mai nyugati turistabusszal.

De az, hogy a mai napig is fut, ráadásul nem is akárhol és nem is akármilyen igényeknek megfelelve, az sokat elárul.

Steppenwolf 2008.06.01. 14:43:22

Káposztakukac, én meg sajnos hallottam.
Pécsen a helyi közlekedés társaság buszparkjának a fele Mercedesekből áll.
Olyan szinten tartanak, hogy a 10 éves Mercik leselejtezésén gondolkodnak, mert heti, vagy méggyakoribb rendszerességgel hibásodnak meg és az alkatrészek ára négyszerese, ötszöröse mint a hasonló korú 400-as Ikarusokénak.

A speciálisan egy gyártóra kiírt BKV-tendert és a Volvokat pedig az utóbbi hónapokban nyilvánosságra került korrupciógyanús ügyek miatt inkább hagyjuk. :)

koja 2008.06.01. 15:10:35

Galamb monológjára szertnék reagálni. Én dolgoztam az Ikarus fejlesztési osztályán és nekem teljesen más a véleményem. Az oroszoknak már akkor is több száz busz kellett volna csak a vezetés nem foglalkozott vele. Sok ingatlant eladtak és abból befolyt pénzeket nem a cég talpraállítására költötték. Az köztudott, hogy a Volvo és a Mercedes megbukott oroszországban, mert nem bírták az ottani utakat és vezetési stílust. Ezt csak az igénytelen , de strapabíró Ikarusok tudták teljesíteni. Nem véletlen, hogy az oroszok annyira szorgalmazzák az Ikarus gyártelepítését. De ne menjünk messzire itt van a Volvo busz , amik a metróátalakítás kezdetén debütáltak és többet voltak szervízben a futóművük miatt , mint az utakon!?! Azért a régi ikarusokat ne szóljuk le . Sajnos ezt a céget a rendszerváltozás után( orosz piacnak hirtelen hátatfordítása ) soha nem akarták talpra állítani. Igaz, hogy egyszerű és puritán volt, de erős és ez volt az erénye. Sajnálom, hogy véget ért egy szép időszak és velem együtt még sajnálja az a több, mint tízezer dolgozó is akik ott dolgoztak.

GeT 2008.06.01. 15:36:27

koja:
Teljesen igazad van, de az hozzátenném , hogy volt néhány ember az Ikarus vezetésében , aki mindent megtett azért, hogy az Ikarus talpraálljon. Kudarcnak több oka is van , például az , hogy csak néhány ember akarta és nem volt túl nagy egyetértés a vezetés körében ezzel a témával kapcsolatban.

Leslie G. Charteris 2008.06.01. 16:11:52

Galambnak !

T. Galamb
Az hogy az " Ikarus gyakorlatilag egy szar" ebben a formában nem igaz.Érvelésed több sebből is vérzik.
1. A gyártott Ikarus buszok túlnyomó része a 200-as családból került ki, amit it Te is jónak minősítesz.A BKV futó buszainak kb. 80%-a még mindig 200-as, majdnem 20- éves átlag futásidővel.Annyira nem lehet "szar".
2. A 200-as igenis mérhető az akkori buszokhoz.Pl. az Ikarus gyártott először csuklós buszt, a fordulókör átmérőt a C tengelynél kormányzott kerekekkel, önhordó váz, boruló keret, stb. Nem tudom,a több száz kilós súly többletet honnan veszed. A 200-as alaptípus klónjait gond nélkül el lehett adni Nugaton,persze nem Rába motorral.
3.A 400-as valóban kiforratlan volt, de a darabszáma is töredéke volt a 200-asnak.Mellesleg a Siemens Combinoknál nem voltak váz törések?
4.A pécsi török Mercedeseket tényleg cserélni akarják és máshol is tervezik. Ne szépítsük, nincsenek csodák.

No csak ennyit a " gyakorlatilag szar" buszokról

lexxxon 2008.06.01. 16:19:53

IGAZA VAN MINDENKINEK sajnos ami megtörtént azt már nem lehet megváltoztatni, de a jövőre nézve szerintem megfontolandó lenne az IKARUS-t mint brand nevet újra csatasorba állítani, és persze külföldi alkatrészek segítséggel (nem kell mindent nekünk csinálni, sőőőt...akár semmit) egy olcsóbb igénytelenebb (vagy akármi mást ha arra van kereslet) piaci szegmenst megcélozva, átgondoltan, magát a nevet kihasználva, sikerre lehetne vinni egy vállalkozást. Szóval hazai és/vagy külföldi befektetők jelentkezését várjuk :D (a másik ilyen nagy márka ami-t a neve könnyen eladna a TATRA személygépkocsi szvsz. hasonló megfontolások miatt sikeres a mini a maybach vagy akár a fiat 500 is...)

M@te 2008.06.01. 16:22:03

Ha mar a KGST busz kinalatarol van szo, ne felejtsuk el a cseh gyartasu KAROSA buszokat sem. POzsonyban lakom, es itt regi Karosak es Ikaruszok is jarnek meg. Hogy melyik a jobb? Mivel mar moralisan elavult modellekrol van szo, kar osszehasonlitani oket. De meg a cseheknel ket autobusz gyarto is sikeresen mukodik es az Ikarus meg nem ez elgondolkodtato. www.sor.cz, www.karosa.cz, Jelenleg a volt KGST piacokat ezek a buszok latjak el. Nem vicc, igy van. Nem beszelve arrol,hogy mivel olcsok es jo buszok, ezert nyugaton is veszik oket. A Credo buszok pedig SOR licenc alapjan keszulnek.

MRKLR 2008.06.01. 16:22:43

A politika nem érdekel, a képről annyit, hogy én Bangkok utcáin találkoztam helyi járatos Ikarus 260-al és én is nagyon megörültem neki. Fel is akartam szállni, de nem értem el :-(

GeT 2008.06.01. 16:38:18

lexxxon:
Már dolgoznak a brand ügyön!
:-)

lexxxon 2008.06.01. 16:39:03

GeT:
és kik? hogy?

Tamás 2008.06.01. 17:03:35

Üdv mindenkinek!
Az hogy ki mit hogyan miért tett avagy nem tett tönkre nem az én dolgom. De az hogy az Ikarusok szarok volnának nagy tévedés! (nem pont a 400as szériára gondolok, olyat még sosem vezettem, arról nem nyilatkozom) De a 200 as és 400as széria között ott votl a 300as széria, ami lehet hogy kényelemben és luxusban elmaradt nyugati társaitól, de nagyon megbízható, strapabró buszok voltak. Ikarus 350essel ne megyszer jártam Görög, Német, Lengyel országban, mindig hazajött gond nélkül (250lovas Rába D10es motor. Vagy nézzük az Ikaruss egyik legsikeresebb száriáját a 395/E95-t Ezekből is jutott külfödlre, persze jóval ksiebb darabszámban. Figyelembe véve hogy körülbelül milyen költségvetéssl kellett dolgozniuk, egyáltalán nem nevezhetők szarnak. Nem egy kollégám szivesebben vezet Ikarust mint bármely zsiruj Credot. Egybehangzóan állítják szerették az Ikarusokat.

gertan 2008.06.01. 17:15:59

Nézzétek már meg fanyalgók a Karosa buszokat.
Az Irisbuson (Iveco-FIAT) belül márkatársa volt az Ikarusnak. Az "E" sorozat, de a 300-as is csillagászati távolságra volt ezektől a szemetektől. Az Irisbus (Iveco-FIAT) mégis azt nyomta.
Amúgy: amikor Széles eladta az Irisbusnak (Iveco-FIAT)kb 1200 db/év volt a termelés. Ezt három év alatt 100 alá vitte le az olasz állami részvénytúlsúlyos vállalat. Mára felhoza a Karosát (márkanév megszűnt) 1500 körülire.
Míg az Irisbus (Iveco-FIAT)fehérváron bezárta az üzemet arra való hivatkozással, hogy nincs piac, épített egy új gyárat Lengyelországban.

Nem Széles tette tönkre az Ikarust, csak nagyon elszúrta, nem számított arra, hogy a lényegében olasz állami vállalat Magyarországon be akarja szüntetni a gyártást. Hogy miért nem kezdett azóta buszgyártásba az rejtély.

Az is, hogy a Volán társaságok miért vesznek meg inkább rossz Neoplanokat (ebből is égett három!!!), Volvokat, bármit, csak ne magyart, miközben itthon létezik buszgyártás:
1., 2006-ig NABI (Los Angeles innen vette a városi buszait, tegnap láttam vonaton 5 szupermodern kompozit karosszériát -ezek szerint ezeket még mindig gyártják itthon)
2., Credo (Kravtex Kft) - tapasztalatok nélküli cseh tervezőgárda (SOR) liszenszét galulgatják, reménytelenül ocsmány-
3., MJT Debrecen, akik 50 emeletes buszt szállítottak Isztanbulba 2007-ben.
4., ARC (Autorad- Vasi Volán)
5., Plasma Midibus
6., Alfa- Volvo

Nos e magyar termékeket valamiért nem annyira szeretik az állami tulajdonú közlekedési társaságok. Mennyit kapnak vajon a Mercedestől, a DAF-tól, a Volvotól, a MAN-tól, a MAZ (belorusz!!!!), Solaris gyártóitól?!!

Káposztakukac 2008.06.01. 17:30:41

nem azért, de megnézem a magyar "buszgyártók" honlapját, és összevtem őket a már linkelt csehekével... hát, valahogy nem lep meg, hogy a magyar buszgyártás jelenleg olyan amilyen. ha már egy rendes honlapra se telik, mit lehet várni az ilyen cégektől???

Galamb 2008.06.01. 17:33:58

Már az első pontban megírtam, hogy a 200-as nem szar. Sőt! De utána egyre lejjebb csúszott gyártási minőség, meg a konstrukció sem felelt meg a kor követelményeinek. Rajongani tudtok, de vezetett valaki ilyen buszokat? Van valódi tapasztalata? Vagy csak utazott rajta? Mert az azért nem ugyanaz...

Mondok egy random példát. IK396. Ha alászedett kerékkel véletlenül nyitott ajtóval elindulsz, leszakad az ajtó, vagy ha nem, hát kivágja a jobb első gumit. Korszerű. De ez már a módosított változat, mert az első szériának a hátsó kerék mögött volt a második ajtaja. Át kellett alakítani a típust, mert ezeken rövid idő elteltével le akart szakadni a busz ajtó mögötti része. A második ajtót ezért a hátsó kerék elé helyezték át. Luxusbusz. És akkoriban ez volt a csúcsmodell.

T2 2008.06.01. 18:06:17

Felmerült bennem egy kérdés.. Ez a Mogyoróssi azonos azzal a Mogyoróssival, akit Moldova a Pénz szaga c. könyvében megénekelt?

T2 2008.06.01. 18:09:57

Amúgy a NABI ismét beindította a buszgyártást, ha jól tudom, mintegy tíz évig ismét működik a gyár, Los Angeles (vagy Frisco?) ezer buszt rendelt tőlük. Kaposváron fut ugyan néhány NABI busz, majd megkérdezek egy illetékest, miért nem szereztek be többet ezekből..

Daidalosz · http://Daidalosz 2008.06.01. 18:23:51

Dolgoztam a fehérvári Ikarus gyárban. Tanuló évekkel együtt hat évet húztam le a REPASZ részlegen. Itt és az utánunk lévő átadó helységben történtek az utolsó simítások a buszokon. Ekkor már a KGST és rendszer vége felé jártunk. Romokban a gazdaság, senki sem tudott fizetni és ne feledjük, hogy tök mindegy, hogy ki mit tudott fejleszteni (ugye plusz pénzekért), ekkor barter árucsere kereskedelem volt és öt éves tervgazdálkodás! Tehát, 5 évre előre meghatározták a gyártás volumenét és az árakat. Jöhetett közben infláció meg bármi. Ez nem érdekelte a nagy és hőszies Szovjetuniót. Ők diktáltak. Hiába épült meg az új fényező sor fehérváron ha akkor még élt a COCOM lista úgy ahogy. Buszok a Szovjetunióba (Tengizbe), MAN, Steyer teherautó alvázas buszok valamelyik afrikai országba, 300-as busz család mindenhova, mint pl.: Egyiptom. Ja, és természetesen Irakba és a Közel-Keletre. Tehát ment mindenhová buszaink. De a legnagyobb és biztosabb piac az a szovjet volt 5 évre befagyasztott árakkal! A 300-as buszok szélvédőjét Svédektől hozták, bele az üléseket pedig az akkori jugoból. A motorok is mind nyugatiak voltak. De ezt nem tudtuk keletre eladni mert nagyon drága volt. És a rögzített árakkal nem lehetett nyereségesen gyártani e tip. családot. Ekkor próbálkoztak egy hibrid megoldással. Ebből lett az Ikarus Alfa. A 200-as alvázára félig-meddig a 300-ashoz hasonló felépítményt szerelni. Borzalmas lett. Mint egy skalpolt 300-as tepsi formában.
Ja, és mindig politikailag neveztek ki valakit vez.igazgatónak, és ez a gyakorlat ment még a '90-es években is. És nagyon sokan loptak. Mindent lehetett vinni ami nem volt lebetonozva. Ez volt kicsiben(?) a melósok között és nagyban a vezetők között is. Nem kardoskodom Széles Gábor mellett, de amíg az ő kezei közé nem került a gyár, már addig is sokan tettek róla, hogy a '90-es évek elején lejtőre kerüljön a gyár. Hiszen a rendszerváltás(?) után miből tellett volna egy ekkora gyár rendbetételére? Olyan volt gazdaság mintha egy háborúból (ismét) vesztesként léptünk volna ki. Nem tudom hol az igazság. De szívből sajnálom ami e gyárral történt. Sok jó és becsületes, a gyárért tenni akaró ember (is) dolgozott benne.

Daidalosz · http://Daidalosz 2008.06.01. 18:32:11

NABI! Lényeg, hogy olcsó magyar buszokkal lássuk el amarikát! Ez igaz is volt. Ekkor még amerika megengedte, hogy kapunk adó és vám kedvezményeket ha a busz nagyobbik része itthon készül és amerikában csak összeszerelés folyik. Jók lettek a kompozit buszok (nem hibrid, és ez világújdonság volt!). Ez a mentesség tette lehetővé a magyarországi buszgyártást. De közben szigorítottak az amcsik és ezzel meg is ölték a magyarországi gyártást. kitelepült az egész gyár. Így már 100%-ban az USA-ban készülnek a MAGYAR buszok. Ja, és közben olyan jól ment a Nabinak, hogy még egy konkurens brit gyártmányt is meg tudott venni (Opirus?). A kitelepüléssel viszont a kaposvári gyár sorsa is eldölt. Nem érte meg innen utaztatni azt az egy-két alkatrészt, hogy az USA-ban jó órabérért zsereljék össze, akkor inkább menjen az egész. De még él és virul, ha jól tudom.

GeT 2008.06.01. 18:47:17

Daidalosz:
Ha jól tudom a NABI soha nem volt magyar többségi tulajdonban... Vagy igen? Mennyire ment tönkre a kaposvári részleg vagy sem azt nem tudom, de egy időben szó volt róla , hogy eladják. Lett volna rá vevő több is (köztük magyar is), végül tudtommal nem adták el.

GeT 2008.06.01. 18:52:53

lexxxon:
Hát neveket nem mondok , de tudok 1-2 olyan céget , befektetőt ,aki látta/látja benne a fantáziát. Még néhány prototípus is előkerült ,meg tervek... (egy időben cikkeztek is róla)
Hogy hogyan, hát magyar virtussal. -> Ló**** nem lett belőle eddig,de ugye a remény hal meg utoljára...

def 2008.06.01. 19:02:54

Az Angliában futó, és általában a külföldre készített és tervezett Ikarusoknak sok közük nincs az itthon eladottakhoz sem minőségben, sem vezető-ergonómiában. A vezetőfülkét újratervezték, a minőséget pedig egyébként is az szabta meg, hogy mennyit fizet a megrendelő.

Az itthon futó négyszázasokat 1979-ben tervezték, a bkv-nak eladott példányokat (90-es évek eleje) pedig a szovjetek által hátrahagyott alkatrészekből és gépekkel voltak kénytelenek legyártani, ezért olyanok, amilyenek. A motorkigyulladást, az alváztörést, a vezető- és az utas ergonómiát a 90-es évek közepére feljavították, és versenyképes volt egész Európában. Nem véletlen, hogy több nagyvárosban is sok Ikarus flangál (Londonon kívül pl. Helsinkiben és Tallinban is a buszpark fele Ikarus).

A csőd pedig már akkor előre sejthető volt, amikor a 80-as években nem álltak át a 400-asok fejlesztésére és gyártására (a 79-es tervekből 86-ra lett "működő" prototípus!). (Persze egészen biztos, hogy sok más, nem piaci döntés is befolyásolta a végső csődöt)

Kár érte :( de az Alfa busz jó példa arra, hogy lehet előről kezdeni. Egyelőre elég bénák, de azért hajrá :)

Daidalosz · http://Daidalosz 2008.06.01. 19:23:51

Huh, bocsánat, kissé mellé lőttem. Tényleg külföldi tulajdonban van a NABI és Optare volt a korábban megvásárolt angol cég neve, amit 2006-ban már el is adott a NABI hogy konszolidálja a veszteségeit. Ezer bocs a pontatlanságért. Még Ikarus-os koromban úgy tudtam, hogy az USA-ba is készült partraszállni a cég és az ottani összeszerelő vállaltból lett a NABI? Vagy ez városi legenda lenne? A távoli múltból ez sejlik fel bennem. Vagy csak az LSD bélyegek és a hasis pipa beszél belőlem?

Daidalosz · http://Daidalosz 2008.06.01. 19:47:29

Basszus! A vizipipámban is valami tuti cucc van mert most jut eszembe, hogy a '90-es évek elején fehérvri gyárban is készült egy-két egyedi (kísérleti üzem) busz. Volt pár Isuzu alvázas 8-10 személyes busz ami Egyiptomnak készült, és pár darab valami USA alvázas és V8-as (Chevy) motoros Hotel busz. Annyira jó volt, hogy csak kénmentes 95-össel üzemelt. Szépek lettek, főleg, hogy csakharmadszorra sikerült a fényezés, annyira jó és akkor még szokatlan festékkel kellett festeni őket. A nagy egyiptomnak szánt 300-asok pedig Renault főegységekre épült. Ekkor már kevés pénz jutott ezekre a buszokra, ezért olyan ütembe készültek ahogy a vevő utalta a pénzt az államnak és az pedig au Ikarusnak. Kár volt értük. Nagyon szép zöld fényt kaptak. Nem postás és VÁM-os szín volt. Tervezők keverték ki az árnyalatokat, és a végeredmény nagyon szép és harmonikus lett. Nem gondoltam még akkor, hogy fényképezni kellene minde buszt ami nem sárga és/vagy piros és krém színben készül.
A gyárban elfogyasztott maligánból (összes fogyasztás) pedig simán lehetett volna ingyen buszokat gyártani. Nagy is volt a halálozás már a 40-esek között is. Asszem 10.000 db volt a két gyár (Pest és Fehérvár)legnagyobb volumene. Lehet, hogy a múlt megszépül, de amit ott tapasztaltam, annak egyenes következménye volt a szomorú vég. A '90-es években nem volt pénze a magyar államanak. Még forint sem sok, hát még valuta! Ami meg volt, az az ország államadósságának kezelésére ment el nem pedig csőd közeli cégek megmentésére, akik legjobb esetben is csak évek múlva tudtak volna újra nyereségesen működni. Ha tudtak volna, de akkor mi éppen vadkapitalizmusost játszottunk. Mindenki mindenkivel csak pénz legyen dögivel, már amit ki lehetett szedni belőle. Hogy is van a mondás? Csak az első milliókról ne kérdezzenek? De ez már más tészta. De szvsz az Ikarus is itt bukott el.
Hiába jutott valutához a cég, az akkori központi elosztási rendszer szerint a nyereséges vállalatok tartották el a gyengéket és így tudták a teljes foglalkoztatottságot fenntartani. Persze ez még a '80-as években volt de ezek mind mind hozzájárultak a nagymúltú magyar cégek csődjéhez. Az álam pedig nem tudott a semmiből hitelezni nekik.
Huh, tényleg jól szele ma ez a vizipipa!

Barna 2008.06.01. 20:14:23

Sziasztok,én a minap utaztam egy Volvon,és szomorúan látom,hogy ezek a buszok feleannyi időt sem fognak megélni,mint az Ikarus 200-asok.Az ajtóval szó szerint minden 2-3. megállóban gondja volt a sofőrnek (Ikarusnál is előfordúl azért):D,továbbá aggasztó,hogy néhány busznak leáll a motorja,amikor a busz a megállóba beállt(gondolom nem a buszvezetők állítják le).Némelyik motorja eléggé zajos,idegesítő."Kis" motor 7,3L,nagy kasztni 17,4T 200-ashoz képest nagy nyomaték,nagy turbó...10 év múlva vehetjük a következő Volvo-flottát lizingre...

Tamás 2008.06.01. 20:15:09

Galamb!
Érdekes amit írsz a 396ról, mert némely buszos honlapon írták ezt a leszakadós problémát- a 350esekhez. Nyitott ajtóval nem illik elindulni, még véletlenül sem. Mint azt írtam a kollégák 90%a az Ikarusokat preferálja. Ez nem rajongás, ez tizen-huszonéves vezetői tapasztalat.

RitkánHozzászóló 2008.06.01. 20:34:39

kis reklám:
Azért nem halt még ki teljesen a magyar buszgyártás, a Gy.M.S.- és pár szomszéd megyében vígan futnak a győri gyártású Kredo buszok.
Bár a jóöreg 256os Ikaruszokat jobban szeretem a mindennapi utazáshoz.

RitkánHozzászóló 2008.06.01. 20:37:42

természetesen és helyesen írva:
CREDO

utazó 2008.06.01. 21:03:59

Induljunk ki abból, hogy az Ikaruszok jóval gyengébbek voltak, mint a nyugati buszok, ahogyan itt többen állítják (bár én nem osztom ezt a véleményt). Akkor is lenne még elég sok piac ami fel tudná venni őket. Példaként elég ha csak a volt szovjet tagköztársaságokat hozom fel. Az ott most is futó belpiacos buszokhoz képest, még egy 200-as Ikarusz is hatalmas minőségi ugrást jelentene. A kínaiak bezzeg felismerték ezt, és nyomják is oda a "noname" szar buszaikat. Akkor nehogy már pont egy Ikarusz legyen eladhatatlan ott!

Attila 2008.06.01. 21:26:06

Az igazság szerint én örülök az Ikarus csődjének. Tudom furán hangzik, de aki közlekedik a BKV "újabb" Ikarus buszaival, rögtön rájön mire gondolok. Azok a buszok mindenre jók, csak tömegközlekedés kiszolgálására nem. A "gyulladós" alacsonypadlós buszokban nyáron szinte el lehet ájulni a melegben, "ablak" kb. 3 centire lenyitható, ezen semmi levegő nem jön be. Elférni hátul szinte lehetetlenség. Nincs 1-es ülés, de még állóhely is nagyon kevés. Örülök, hogy végre megszabadulunk attól a gyártól, ami annyi budapesti szenvedéséért felelős a mai napig. Egy német turistacsoport csak "panzervagennek" nevezte. Elismerem, hogy a rendszerváltás előtt jó buszokat gyártott, ezekből még fut is néhány (pl. piros hetes vonalán), de az újabbak csapnivalóak, egy marhavagon jobb azoknál.

Daidalosz · http://Daidalosz 2008.06.01. 21:36:42

Egy kis nosztalgia! Anno, még az NDK-ból jöttek vevők Fehérvárra. Olyan buszt kaptak amilyenre befizettek. Ha volt pénz és jó kemény, megkapták a Rába futóműves buszokat. Ha pedig nem, akkor a jó kis tajgafütyülőst (ezek a szovjet hátsó hidak annyira érdekes frekvencián "muzsikáltak", hogy este több kilóméterről hallani lehetett őket. No, lehet, hogy szocializmus volt NDK-ban is de a precizitásuk az über német volt. Hű de sokat tököltek egy-egy buszon! Legalább mintha kemény valutáért Neoplan buszt vennének. Futás próba és esőztetés volt az egyik fő menű. Sajna néha be csöppent itt-ott egy kis víz, meg a futómű is szólt rendesen. Persze a német precizitás ezt nem tűrte. De az átadó, németül perfekt beszélő és egyben szerelő kolléga sem! Kerek perec megmondta, hogy nem tengeralattjárót gyártunk, azért Moszkvához forduljanak. Persze a részükről rendezett "cirkusz" csak a műsor része volt, hiszen ha ezeket a buszokat nem vitték volna el, akkor honnan lettek volna nekik(is) buszaik? Ja, a futómű problémát pedig magyar Slic-kel oldották meg. Olajos fűrészpor és rongy. Nagyon jó szigetel.
Persze, ez nem volt jó az Ikarus imázsának, de akkor, abban a gazdasági és politikai helyzetben nem volt mit tenni. Mindenki azzal/abból főzött amilye volt! Sok sztori keringett a gyárban. Sokan nem ismertek se embert se istent, csak az egyéni érdeket! Nem tudom, hogy azzal a vezetői garnitúrával átalakítható lett volna piacgazdasági, kapitalista termelésre a gyár. De ez már megint politika és csak utána piac!
Az egész Ikarus fejőstehén volt! Amint kiöregedett, már nem is kellett.
Bár tavaly a Fejér Megyei Hírlapban megjelent cikk szerint, Széles Gábor újra buszgyártást tervezett Fehérvárra. Kínában gyártották volna a buszokat és itthon szerelték volna össze. Tisztára mint a Caterham. Azóte sem hallottam róla. Istenemre mondom, tényleg zsír ez a cucc! Jóccakát.

rozsomák 2008.06.01. 21:43:02

A Skoda is a KGST-re termelt. Csak a csehek nem akkora szarfaszúak, mint mi. Megtartották, majd normálisan eladták. Egy '88-as Skoda 120-ast és egy Ikarust egymás mellé állítva nem hiszem, hogy nagy lenne műszaki tartalomban a különbség. Most nézzétek meg az új Suberb-t, vagy Octaviát. Ja, nekik ment, nekünk meg semmi. El fogunk rohadni. Nagy magyarok.

utazó 2008.06.01. 21:56:33

Hogy T2-nek válaszoljak. Igen, ez a Mogyoróssi AZ a Mogyoróssi.

GeT 2008.06.01. 22:39:14

roszomák:
A párhuzamod hibája csak annyi , hogy a Skoda ,ma VW tulajdon, de az Ikarusból nem lett pl. MAN. A Skoda ma annyire cseh, hogy a VW ott is gyártat,(persze gyakorlatilag semmit nem használtak fel a korábbi Skoda eszközökből) továbbá valaki látta a fenatáziát a márkanévben. (semmi másban ,csak abban. a megvásárlásnal gondolod ,mennyire remegett a VW 120-as gyártási jogaiért)

Ez a történet valóban sajnálatos ,de nem, illetve nem ezért "fogunk elrohadni".

Barna 2008.06.01. 22:49:35

A Skodának is volt a Liaz,az sem felelt meg a piac elvárásainak,ahogy a Skodát (VW),úgy a Tatrat(MAN,Steyer?),is újraélesztette a német,osztrák,felhasználva a múltat,nem hiába K-eu-ban sikeres,nem pedig nyugaton.A Solarisok (troli),némelyikén van Skoda jel,Solaris,és Ganz. Mátyásföldön rakják össze,ahogy némely dízelmotorosat is,csak az más nevű.A Credo nem magyar,hanem olasz cég,olasz (Iveco) motorral,mi csak összehegesztjük,ahogy a Solaris-t is. Szerelhetőségi,és minőségi szempontból kb olyan,mint az olasz autók többsége,látszik az eredete.A Credóról olyan embertől hallottam,aki szereli..."bezzeg az Ikarus"

Trampuli 2008.06.01. 22:50:48

„zeneovi 2008.06.01. 10:12:07
Azért Szélest nem kellene az egekbe emelni, kérdezzetek meg agy-két volt Ikarusos dolgozót, Ők tudják mit is akart Széles és mit kommunikált.
Tönkretette, majd megvette 1 euróért.”

Itt a pont!


Galamb 2008.06.01. 11:08:52
A múltkori cikket én is olvastam ezzel kapcsolatban. Ettől függetlenül egy iskolapélda a büdös nagy faszságra, lopásra.

GeT 2008.06.01. 12:34:56
Nekem nem tisztem Szélest pocskondiáznom, vagy istenítenem, de a fehérvári ikaruszos öreg szakik szidják, mint a lovat. Tovább nem megyek. Nemrégiben láttam a saját tévéjében a mukit és arról akart meggyőzni, hogy a mai szociális rendszert a 20-as évek jegyrendszerével lehetne megoldani. Gondolom tisztában volt vele, hogy most 2008 van. Ez több, mint siralom. Ez a stratéga + az Ikarus? Nane….

Bandi 2008.06.01. 22:51:20

Az Ikarust is el lehetett volna adni a Volvonak, és meglenne ma is a márka, de Széles meg a szakszervezet tiltakozott. Pedig de jó is lenne, ha lenne itt egy akár csak annyira önálló gyár, mint a Skoda (fejleszőrészleggel, stb.). Egyébként a globalizáció miatt nem csak a cseheknek, de a svédeknek vagy az angoloknak is le kellett nyelniük, hogy felvásárolták az autógyáraikat - nekünk is le kellett volna.

kkn 2008.06.01. 23:19:38

GeT

,(persze gyakorlatilag semmit nem használtak fel a korábbi Skoda eszközökből)

Elfelejtettél évszámot írni. Hiszen '92 körül vették meg a Skodát, de csak '99-ben futottak ki a Feliciák.
2003-ban meg a Fabiából az 1000MB-én alapuló "öreg" blokk ( 1.4 MPI ).
Tehát 10 évig nagyon jól fel tudták használni a Skoda alapokat.

vityaz 2008.06.01. 23:19:59

Hát jah, klassz dolog a múltba révedni, de azért Bandi mond valamit...
Az meg tényleg döbbenetes, mennyire nem fejlődött az Ikarus modellpalettája még a szocban sem... Pláne úgy nem értem, miért húzta be valaki a féket, hogy a buszgyártás ide volt kiosztva.
Ha emlékeztek, a Trabant születésnapján írt cikkben is valami hasonló volt: a gyártás megindulásakor valaki a nagy zöld START gomb helyett mindig a nagy piros STOP gombot nyomta meg.

Sword 2008.06.01. 23:48:53

Két nagy gond van itt...
Az egyik az utak minősége, a másik a karbantartás rendszeres elhagyása meg a "jóvanmá jó megtartja az ígyis" kezdetű mondatok és hozzállás. Nem monodm, hogy ezek az új volvok meg mercik csúcsminőségűek lennének, de tőlünk nyugatabbra ezek a buszok sokkal tovább húzzák, nem is néznek ki így. Itt azt hiszik, hogy csak menni kell vele és majd hozza a sok utast meg termeli a hasznot.
A volvo alapú alfa buszok nemtudom meddig állják meg a helyüket, de így újonnan egész korrektnek tűnnek, néha még gyorsuláshoz hasonlót is érezni 1-1 megálló elhagyásakor :)
Gondolom a régi 260-as 280-as ikarusokban nagyobb motor van, v.hogy mégis gyengébbek, de lehet ez már a kor miatt van.

GeT 2008.06.01. 23:52:49

Trampuli:
Én is ismerek 1-2 embert onnan köztük néhány egész jó buszos gépészmérnök ez tény. De az is , hogy a cégvezetéshez nem igazán étenek ,mert soha nem csinálták és biztos csinálhatták volna jobban is , de távolról sem csak a Szélesék felelőssége , hogy az Ikarus ott tart, ahol tart.
A riportot nem láttam ugyan,de azt hiszem tudom , hogy mire gondolt ,de ebbe itt ne menjünk bele, mert nagyon máshová vezet.

GeT 2008.06.01. 23:56:46

Sword, tudod mi a busz és a sport autó között a különbség? :-) Többek között az , hogy egy busznál a gyorsulás nem tartozik a legfontossabb paraméterekhez, az élettartam már inkább.

gertan 2008.06.02. 00:04:05

Hát én még egy szempontot tennék hozzá:
-tanulni kellene az amerikaiaktól. Ahogy a NABI elért egy bizonyos megrendelés állományt és mellesleg elkezdtek nyerni központi szövetségi közbeszerzéseken (Los Angeles), kitalálták, hogy nohát létezik a "Buy Americain" törvény.
Az állami pénzből megvásárolt dolgok magas hányadának amerikainak KELL lennie.
Nos ők tudják, hogy vásárolni valamit az fogyasztás, pénzkiadás. Gyártani valamit, az bevétel, adó, munkahely.

Ja és ha jó, büszkeség.
Nekünk mi maradt?!

GeT 2008.06.02. 00:05:38

kkn , akkor kicsit rosszul fogalmazhattam. Azt akartam kifejezni , hogy az Ikarus -nál ma is vannak olyan tervek, tapasztalatok, ami érték lehet bárkinek , aki arra a piacra (utakra) akar buszt gyártani, ahová korábban az Ikarus gyártott. Mert ezeket műszakilag nem sokan oldották eddig meg, lásd "Nyugati gyártók keleti kudarcai" címszónál. :-) Ez legalább akkora érték, mint az 1.4 mpi a Skodánál. Egyébként nem vagyok egy Skodás, bár semmi bajom vele, de Fabia 1.4 MPI motor telet 1* láttam ,de abban volt VW jel, mint égen a csillag, lehet , hogy rosszul emlékszem ,de még valami 4 egymásbafonodó karika is rémlik 1-2 alkatrészen.

gertan 2008.06.02. 00:12:31

vityaz,
a fejlesztésről annyit, hogy nézd meg, mik készültek nyugaton a kilencvenes évek közepéig busz néven. Azóta forradalom tört ki, valóban sorra lekörözték az Ikarust, bár az E95 és társai még mindig szívdobogtatóan szépek, akár a legújabb design buszokhoz képest is. Nemhiába vették a skandinávok.

Tendenciaként azonban valami egyértelműen látszik:
azok a gyártók tudntak naggyá válni az elmúlt tíz éveb, amelyek mögött ott volt egy motor- és alvázgyártó bázis. Volvo, Iveco- Renault (Irisbus), Merecedes, MAN.
Nos a RÁBA lényegében kiszállt ebből az üzletágból.
Az Ikarusnak enélkül a korábban megvolt bázis nélkül vissza kellett csúsznia a versenyben.
Tényleg kár, volt egy hungarikum.

P.stephenson · http://ikarusdata.fw.hu 2008.06.02. 00:14:18

Némi kieg:

A fenti buszon kívül sokféle Ikarus fut még Angliában:

-A cikkben is szereplő IK 396-os távolsági busz, DAF alvázon

-A 396-os alacsonyabb kivitelű társa a 350-es, szintén DAF alvázon:
www.buszone.co.uk/R164GNW^.jpg

-A pestről is ismert IK415-ösök DAF alvázas változata, mely az IK480-as típusjelet kapta. Érdekessége, hogy az önhordó társához (415) képest az utastér valamivel alacsonyabban van, így csak egy lépcső vezet az utastérbe. Két példány hazánkba is került, természetesen balkormányos kivitelben.
IK 480 Angliában:
arrivanortheastbusphotos.fotopic.net/p47204626.html

és Salgótarjánban:
www.freeweb.hu/ik400/480/480-13.jpg

-A 480-asok továbbfejlesztett változata, az alcsonypadlós IK 481, mely szintén DAF alvázra épült, és szintén városi/elővárosi kialakítású:
arrivanortheastbusphotos.fotopic.net/p20122360.html

-A magyar kézből franciába került Ikarus egyik utolsó próbálkozásaként készült el a 481-es ráncfelvarrott változata, a 489-es, amely a jól csengő Polaris nevet is megkapta. Pár példányra még futotta az Ikarus erejéből:
commons.wikimedia.org/wiki/Image:Ikarus_Polaris_1.jpg

-A rendszerváltás után az Ikarusból kivált, és az Ikarus nevet a legtovább vivő (vö: ez a gyár zárt be legkésöbb) Ikarus Egyedi Autóbuszgyár is próbálkozott Angliát meghódítani, az itthon és Finnországban nagy sikert aratott E94-es típusú buszuk jobbkormányos változatával. Sajnos csak pár példány készült ezekből a MAN főegységekre épült kocsikból:
gallery41664.fotopic.net/p5838399.html

P.s

Sword 2008.06.02. 00:19:07

Get: Városban azért nem mindegy mennyi idő alatt vánszorog ki a buszöbölből és hány autót tart addig maga mögött meg stb.
Úgytudom a városi buszok váltóját szándékosan rövid fokozatokkal alakítják ki, mert a végsebesség lényegtelen, mivel 50km/h a korlát, szóval ha a 60-70-et tudja az elég, cserébe viszont jobban fog gyorsulni. Persze még így sem sportkocsi de megjárja :)
Egyébként is inkább meglepő érezni, mintsem elvárás lenne. Némelyik felújított (C56) ikarus olyan szinten erőtlen, hogy félelmetes, ez főleg a csuklósokra igaz, de a régieknél, mintha nem lett volna ennyire gázos. És ami zavaróbb, hogy már így "új" korukban is csörömpöl a motor a padló alatt, v.mi borzasztó hangerőn. :)
Ellenben volt egy széria, amikor még elkezdték felújítgatni ezeket a szóló ikarusokat, még hagyományos lámpával, meg mindenféle fantázianév nélkül, kaptak új kényelmes üléseket meg viszonylag igényes belteret is, stb. Kérdés, hogy ott csak motorfelújítás volt vagy csere? mert lehet hülyeség, de úgy tudom, hogy azokat meg scania motorokkal szerelték és egészt tisztességesen is mentek, mennek.

gertan 2008.06.02. 00:22:16

GeT,
az Ikarus történetében épp az a pikáns hogy szemben a VW-vel, az Irisbus (Iveco-FIAT) konszern nemhogy segítette volna a cég termelésének felfuttatását, hanem kifejezetten akadályozta; a magyarországi tendereken meg sem próbált komolyan elindulni, a hagyományos keleti piaccal meg egyszerűen nem törődtek a helytartók.
Ne pontosan érthető, akár gazdaságilag sem, miért jó üzlet a kicsiny és rossz Karosát felvirágoztatni, Lengyelországban meg építeni egy új gyárat, miközben Fehérváron és Pesten ott van a gyártóbázis, épületekkel gépekkel, a kiépített beszállító- bázissal, szakemberállomány mérnökökkel, technikusokkal, tapasztalt melósokkal.
Ha lenne szavam, ezért a szemétségért ebben az országban egyetlen Ivecot, Fiatot sem adnának el...

Kopi3.14 2008.06.02. 00:54:20

Amik most így, sajnos nem midnent végigolvasva felötlöttek bennem?: NABI- North American Bus Industry, ha jól tudom az utolsó szót, az első három biztos jó. És Kaposváronnem alkatrészeket gyártottak, ott készítették a komplett vázat, elketronikai egységeket ott szerelték fel, egyedül a motort pakolták USA-ban bele. Voltam náluk, onnan tudom.
Ikarus. Igazáboól két forrásból tudok nyilatkozni, egyik egy Rábás beszélgetés, másik egy hónap EAg gyakorlat alatt összeszedett indó. A lényeg, Szélest midnenki szájjal kötné a faros kipufogójára.
Többekt között a Volvot ő hajtotta el, mikor ide jött volna buszokat gyártani. Helyette vettünk lengyel volvokat, hurrá.
Az orosz piaccal az is votl a baj, és azért aem fejlődtek műszakilag a buszok, mert nem fejleszthettek, ki volt adva. Gyakorlatilag oroszok ezt az egy konstrukciót vették, de számolatlanul. mondván, ehhez az utolsó faluban Szibéria közepén is lesz szakember, meg alkatrész, ha kell.

Karosa, Irisbus. nem az olaszokkal votl ott a baj, hanem a kretén csigazabáló franciákkal, akik egyetlen trágya kis fost votlak hajlandóak gyártatni velük. Megtiltották új busz kifejlesztését többek között. Pedig készültek ott buszok egy baltikumi női kosárlabdacsapat egyedi idényeinek megfelelően, a skandinávok, finnek svédek norvégok számolatlanul vitték a különféle E94, E95 buszokat, amikben rendkívül komoly ötletek voltak. Aztán amikor a Scania átállt a sor5-ös motorra, akkor megoldották, hogy az új motorelrendezés ellenére nőtt a szállítható utasok száme, nem csökkent, és a hely a motor fölött is maradt közel azonos. Zseniális ötlet volt az is.
A mydis/midway buszokkal az iveco cseszett ki, a Crawtex olcsóbban kapta az alvázakat, mint a saját leányvállalatuk. Ott a fiúknak a pótkerék elhelyezésére volt nagoyn remek ötletük, konkrétan egy fiatal mérnöknek, valamilyen Balázsnak. Nevére már nem emlékszem.
Műszakilag pedig volt alkalmam az Evobus-Mercedes mannheimi gyárát meglátogatni, semmivel sem voltak különbek a német buszok, a váz felépítését tekintve, egyedüli extra a merítős fürdő és a featőalagút volt. De az érdemi vázösszeállítás egy deka pluszt nem adott, a munkások tán sokkal pocsékabb munkát végeztek, mint itthon.
Egyedis kollégák a török tulajt sírták vissza, hogy az votl a legjobb.
És az utolsó rúgásuk, az E98/E95M pedig szintén minden igényt kielégítő busz lehetett volna. Kaposvárra jár egy ilyen, azt tudom, de hogy másnak van-e az homály. Bár egy demobuszuk volt, sejtésem nicns hova került.

Kopi3.14 2008.06.02. 00:57:52

Gertan, az EAG-nek nagyon jó kapcsolata volt a Sacniaval. Rengeteg buszt karosszáltak Scania alvázra, többek között a Scania magyar részlege segítette az E98 demobusz megépítését, anyagilag is. De hogy iveco nagybusz alvázat ne kapjanak, az érdekes volt.

Kopi3.14 2008.06.02. 00:59:03

És egy adalék, hová jutott Ikarus busz: EAG E99 járt Szingapúrban is, jobbkorményos, balajtós kivitelben, szép kék, csillagos festésel. Na az a busz is midnenben elérte a nyugati szintet.

GeT 2008.06.02. 01:09:29

Sword:
Ok ,rendben ,de azt nem árt tudni , hogy ezek az ingatlanok mai szemmel naggyából annyit érnek ,mint a terület ,amin állnak , illetve - bontási költség. Több milliós fűtésszámla havonta, nulla szigetelés miatt és ez csak egy dolog. Akik annak idején ott voltak és értenek a szakmájukhoz,azt mondták, hogy nulláről egy buszgyárat könnyebb összehozni, mint az Ikarus -ból bármi piacképeset.

P.stephenson · http://ikarusdata.fw.hu 2008.06.02. 01:56:00

Bocsánat, elnéztem. A képeken egy IK 350-es van.

P.s

T2 2008.06.02. 09:00:34

Köszönet, Utazó, gondoltam, hogy nem a véletlen műve a névegyezés :)

Kifordított kacagány 2008.06.02. 09:20:00

Attila 2008.06.01. 21:26:06
igazság szerint a tied egy buta és visszamaradott gondolkodás. azért amiért az elkényeztetett segged nem szivesen teszed bele egy ilyen járműbe és amiért korábban "óriási szenvedéseket" voltál kénytelen elviselni benne, örülsz annak, hogy megszűnt egy olyan gyár, amelyik többszáz embernek adott és adhattna most is munkát. arról ugye nem is beszélve, hogy egy ilyen méretű gyár már országos szinten is jelentős gazdasági előnyökkel járna. gondolom még büszke is vagy arra, ahogy gondolkodsz. büszke is lehetsz rá. az összes ingyenélő, aki mások munkájából él így gondolkodik.

Rocko- 2008.06.02. 09:46:29

többibe nem folynék bele, ki lett tárgyalva, csak egy dologra reagálnék (Galamb 2008.06.01. 11:08:52)
kelenföldi buszgarázs nyílt napon tapasztaltam, h - bár nem próbáltam végig az összes pozíció, ebben hibáztam -, de az IK családnál marhára nem energonomikus a gázpedál állása, pláne nem az én 195+ centimhez. sebaj, az autómentes napon kipróbálom, h biztosan nem férek-e el benne. :)

dzsi 2008.06.02. 10:31:47

Nohát, az meg ott mögötte csak nem egy NABI?

Csikós Zsolt 2008.06.02. 13:46:53

zeneovi:
nahát, tényleg?

kkn 2008.06.02. 17:54:23

GeT

Persze, maga a Fabia már Polo, de a motorblokk még a Skodáé, feljavítva. De ettől még nincsen benne feszítő, így pl. ugyanúgy megnyúlik a vezérműlánca, mint a farosoké, és csörög.
Az 1.4 MPI blokk a Feliciából jött, felfúrva, az meg a Favorítból, az meg... és így tovább.
Csak modernizálták, hengerenkénti befecskendezés, miegymás, de arányaiban ugyanolyan lusta a Fabia súlyával, a mai autókhoz képest, mint egy faros anno a többihez.

vaszlav Hrabal 2008.06.02. 18:20:16

Te nagyokos az 1.4 MPi blokknak semmi köze a régi skodákhoz, max annyi h soros4-es meg belsőégésű, a vezérlés korántsem láncos, sőt totoá átdolgozott, ahogy az egész hengerfej és afőtengely is, meg a blokköntvény is. Ennyit az okoskodásodról, legközelebb látogass el Mladá-Boleslav-ba mielőtt beböfögsz ide valamit, meg jó lenne moderátorokat alkalmazni a totalcar részéről 2 okból: így születnek az alaptalan urban legendek mint ez, és a saját maradék tekintély megóvása érdekében.

M 2008.06.02. 21:27:48

Kénytelen vagyok már én is írni. Elsőként a Skodáról, Skodás vagyok. Igenis a Felicia blokkja van az 1.4 MPI-s Fabiákban, 68 LE, 120 Nm, nyolc szelep, három főtengelycsapágy, oldalvezérelt, lánccal, feszítő nélkül. S nem a furata van megnövelve, hanem a lökete. Bárki talál egyet, s leveszi a műanyag burkolatot a motorról, azonnal láthatja, hogy ez az eredeti Skoda motor! Ami pedig a Favoritból jött, abba pedig a farmotorosokból, egészen az 1000MB-ig visszavezetve (1962?).

M 2008.06.02. 21:33:18

'95 körül egy cikkben (Autó Piac?) még nagyon dicsérték ezt a motort, hogy ha nem is olyan jó a teljesítménye, de a károsanyagkibocsátása az elsők között van a konszernen belül.
Lehet szidni a láncos vezérlést, de ugyanúgy van, mint a turbó vs. kompresszor: valakinek mindig eszébe jut, hogy a másik jobb megoldás. Az 1.2-es 6 és 12 szelepesekben is láncos a vezérlés.

M 2008.06.02. 21:42:43

Valaki küldött egy linket egy nagyon szögletes amerikai Ikarusról. Nem állítom, hogy NABI a karosszériája, de egy az egyben úgy néz ki. Nálunk is volt egy, talán még mindig a Volán udvarán rohad: www.freeweb.hu/ik400/416/436-10.jpg
A Compo buszok gyártását megnéztük, csinos darabok voltak, egészen addig, míg rájuk nem tették az amerikai csicsákat (mindenféle krómozott apróságok).
Talán egy magyarországi "buszgyárat" nem említettetek még, a Hungarian Bus-t. Valamiért most nem működik az oldaluk, s egy darab képet sem találni a buszról, de van nekik, Komarnoban járnak, hogy hány készült már el, azt nem tudom. Egész jól néznek ki, viszont ahhoz, hogy kinyomd a kuplungot, szinte teljes testsúlyoddal rá kell nehezedned az idétlen szögben álló pedálra, a fokozatok kapcsolása is nehézkes (hacsak nem EGS-rendszer van benne. ;)), a rükvercet szerintem csak két kézzel lehet kapcsolni. A főnököm a buszok hírére úgy reagált: "B*sszátok meg, ez a Széles Gábor cége!". Szóval ez AZ, és megyeget, ha nehézkesen is.

M 2008.06.02. 21:51:51

Amire pedig vaszlav Hrabal gondolhatott, azokat a motorokat már 16V kombinációval jelölik, igazi VW motorok, feketén 75 LE, kombiban, sedanban, Octaviában 80 LE-vel, pirosan 100 LE teljesítménnyel. Új Fabiában pedig 86 LE-s, ugyanolyan fordulatszámon, illetve a nyomatéka is 126-ról 132 Nm-re csúszott. Szerelő szerint (rögtönzött) csak a motorvezérlő programja lehet más... affrancba, bele kéne tölteni a miénkbe is.

Buszok gyorsulása: aki nagyon hiányolja, annak kívánok egy tömött hétköznapi járatot, kapaszkodjon, ha tud! A HB-ben egyébként Cummins motorok vannak, míg be nem állítják őket, addig elég meggyőzően gyorsulnak (csak hallomásból). A Rába motorok pedig mindig is 11350 cm3-esek voltak, ha emlékezetem nem csal.

GeT 2008.06.02. 22:14:08

M:
Eléggé képben vagy Hungarian Bus témában! A Főnöködnek részben ,de igaza volt a HB tulajdonlásával kapcsolatban. (((És részben ez magyarázat az ikarus brand egylehetséges felhasználására is, erről valakivel korábban beszéltem.)))
Egyébként nem a legfényesebben állnak a dolgok tudomásom szerint, de van ott 1-2 ember, akit , ha jól ismertem ki nem adja fel, amíg el nem érik a célt...

Hensen 2008.06.02. 23:43:38

Gyerekek, nézzetek már ki kelet európára. Nem volt piaca az Ikarusnak a 90-es évek elején, mit tettek? Rekordidő alatt szétlopták az egész rendszert. Ugyanaz mint a bányászat. A lengyeleknél az állam életben tartotta a bányászatot, jó tíz évig támogatták, a melósoknak munkájuk volt, most hogy pár éve felment a szén ára rég visszahozta a befektetést. Ezzel szemben mit lehetne most tenni mondjuk Tatabányán? Max további milliárdokat elkölteni ppp konstrukcióban hogy rekultiválják a bányákat.
De maradva a Ikarusnál, a működőképes gyárba meg se próbálták bevonni a fejlettebb gyártókat. A Volvo, Neoplan megintcsak lengyelországban épített gyárat, létrehozták a Solarist (Neoplan-MAN) a MAN, Evobus (Mercedes-Setra) Törökországban gyárt. Na ide pont ezek kerülnek újonnan ahelyett hogy itt készülnének tök mindegy milyen címkével. Mindeközben természetesen Törökországban és Lengyelországban is túlsúlyban vannak az Ikarusok az utcákon. Röhej! Ezek tények, és csak a magyar vezetésen múltak a dolgok.

Kopi3.14 2008.06.03. 01:41:43

Hensen, a Volvo magától jött, még az átkosban. Csak egy bizonyos SZ.G-nek ez valamiért nem tetszett, és elhajtotta őket jó messzire. El is mentek Lengyeloig, ahonnan most vesszük a vackokat. Bár a városi, elővárosi Mercedesek sem jobbak egy cseppet sem. Ahogy a MAN-ek sem.

M 2008.06.03. 19:56:57

A prototípusban (vagy egyszerűen csak első darab?) mutatta meg a sofőr, mit kell neki szenvednie. Egyik oldalsó szélvédőn hatalmas HB logó, a busz orrán pedig 30 centis bordó betűkkel ki volt írva, hogy IKARUS.
Közvetve adtunk el nekik EGS-t (Easy Gear Shift), csak ezért tudok róluk.

GeT 2008.06.03. 21:02:19

M:
Igen , azt én is hallottam , hogy eléggé az utolsó pillanatban lett összerakva az a proto, de alapjaiban állítólag egy elég jó konstrukció. Ezt 2 dolog is alátámasztja: 1. Ikarus-os mérnökök tervezték , 2. Tőletek vettek hozzá EGS-t! :-)

M 2008.06.03. 22:13:18

Csak a sofőrök nem tudják, hogy kell használni, nem értik, hogy a váltáshoz azért ki kell nyomni a kuplungot, aztán a kis kereskedelmi forgalomban kapható mikrokapcsolós joystickot majdnem eltörik. Azóta már biztos megtanulták használni. :) A drágább megoldást meg nem fizeti ki a HB. :D

SzuportJános 2008.06.07. 23:39:51

M


10350 cm3

M 2008.06.12. 19:34:56

Teljesen igazad van!