Öt tonna vasban négy tonna ember

Indiai utakon 9. rész

  2008. május 11. - Koncz János Címkék: busz indiai utakon

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Már csak a fluxuskondenzátor hiányzik!
2014-04-03 14:18:11

Jelentem, elkészült. Három és fél év után roncsaiból újjáépült Botond barátom (a Totalcar-közösség

Jól mondta Buddha: az élet szenvedés
2014-03-28 17:12:16

Éjfél lehetett, amikor úgy az ezredik kanyar után felültem a sötét alvósbuszon a fogorvosi székemből, hogy

KRESZ nincs, csak a csodás nők
2013-04-04 15:12:09

A karibi szigetvilág egyik legnépesebb államában, a Dominikai Köztársaságban, a gyönyörű tengerpartok, az

Na, ez már nem megy terepre!
2012-09-03 15:22:26

Kész a kübelesített Tramp, jelentem. Több munkát tettünk bele, mint terveztük, de kevesebbet, mint kellett


Vékony ember küzd az elemekkel, arcát, nyakát percenként törli egy fakóra mosott piros törölközőbe. Kint negyven fok van. Bent hatvan, mert a behemót, ordítva erőlködő dízelmotor kemenceként ontja magából a meleget. A fémből készült kormánykereket mintha valami rozsdás halászhajóból guberálták volna, a váltókar egy méter hosszú fémcső, az ablakkeret fából készült, benne síküveg, remélhetőleg biztonsági. A negyven kilós sofőr inai minden váltásnál megfeszülnek, izzadt háta minden kanyarban ide-oda csúszkál a kopott műbőr ülésen, hangosan beszél magában, üres tekintetét eltökélten fúrja a messzeségbe és valahányszor egy jármű körvonalai bontakoznak ki a porból (vagyis gyakorlatilag két másodpercenként) dudál egy cifrát. Buszvezetőnek lenni nem gyerekjáték, egész embert kíván, megmozgatja az izmokat és az agytekervényeket. Emberünk tudatában van felelősségének és kivételes helyzetének: célba kell juttatnia öt tonna vasat és négy tonna embert, ha törik, ha szakad.


Persze biztos, ami biztos, a visszapillantón ott lóg az áldozati virágfüzér is: ha Isten velünk, ki ellenünk? A bökkenő csak az, hogy annyi isten még Indiában sincs, amennyi busz, ezért aztán egyik-másik járgány szakadékba zuhan, teherautóval, vonattal ütközik, kigyullad, vagy csak szimplán szétesik. De mindez megtörténhet akár egyetlen busszal is: ráhajt a sínekre, a vonatról lepattanva teherautónak csapódik, onnan továbbpörögve szakadékba zuhan, közben kigyullad és a szakadék aljára csapódva szétesik. És annyian utaznak rajta, hogy egy ilyen karambolsorozat után is kikászálódik belőle néhány sértetlen ember.

Az indiai busz pont olyan, mint India, milyen is lenne: épp csak működik, de azt már több ezer éve, irdatlan nagy, kopott, elhanyagolt, túlzsúfolt, környezetszennyező és rikítóan színes. És olcsó, sőt nagyon olcsó, persze többnyire csak nekünk, konszolidáltabb helyekről érkező turistáknak. Mert egyébként épp annyiba kerül, amennyit a többség fizetni tud érte.

Őszinte leszek: Indiában busszal utazni gazdaságos ugyan, de csöppet sem kellemes. Sőt időnként rémálomhoz is hasonlítani tud. Íme, a türelmet és állóképességet edző legfontosabb faktorok:

  1. Jegyvásárlás: egyes társaságok távolsági járataira lehet jegyet venni a pályaudvarokon, vagy az utazási irodákban is, sok vonalon viszont csak a buszon, a kalauztól lehet megvásárolni. Vagyis nem lehet előre lefoglalni az ülőhelyet.
  2. Ebből máris következik az újabb probléma, a felszállás. Ha csak nem valami hajnali járattal utazik az ember, aminek ajtajában az álmos sofőrt megelőzve már ott toporog, akkor tülekednie kell. A tülekedés az iszapbirkózás, az utcai harc és egy Chaplin-féle keserédes burleszk keveréke. A folyamat végén általában öten ülnek egy hármas ülésen, és állnak mindenütt, ahol csak állni lehet, beleértve az utastársak csomagjait és a turisták hátizsákjait is. Szerencsésebbek a tetőn utazhatnak, ott jár a levegő, viszont vagy esik vagy veszettül tűz a Nap. Na és nincs az a kétségbeesetten kapaszkodó kéz, ami el ne fáradna egyszer.
  3. Haladás: mivel a tipikus indiai úton több a gödör, mint az aszfalt, az utazás folyamatos dülöngélésből, rázkódásból és pattogásból áll. A melegben az utastársak összeizzadnak kicsit, így a busz, mint üstökös a farkát, illatos csóvát húz maga után. A kapaszkodó kezektől minden kissé iszamós, csúszik és ragad egyszerre. Buszozás utáni fakultatív programpont a mosoda, a mosás után pár nappal a ruháink általában szétfoszlanak, és legfeljebb arra lesznek jók, hogy izzadó, negyven kilós sofőrök homlokáról feligyák az izzadságot.
  4. Leszállás. Hacsak nem a végállomáson szállunk le, át kell vergődnünk az egymáshoz préselődött tömegen. Hátizsákkal ez különösen élvezetes mutatvány.

Ez volt a nappali buszozás. Külön műfaj Indiában a hosszú éjszakai buszút, amit általában sleepereken tesz meg az utazó. A sleeperben (minek is fordítsuk, talán hálóbusznak?) kis fülkék vannak kialakítva, némi műbőr burkolatú szivacstöméssel. Az utas bekucorodik az előre lefoglalt helyére, ahonnan általában el kell zavarnia valakit, aki már otthonosan berendezkedett, majd megpróbál aludni, miközben azon imádkozik, hogy a sofőr ugyanezt meg ne próbálja. Általában hajnalban érkezik testileg-lelkileg megviselten a célállomásra, ahol rajta kívül még mindenki alszik. A kínnak is vannak fokozatai: egy sleeperezést ezen a skálán messze megelőzi a tízórás kucorgás egy harmadosztályú, légkondicionálás nélküli vasúti vagon rácsos csomagtartóján – de a vasúti közlekedéssel itt most nem foglalkozunk. (Egy sleeperes utazás érzékletes leírása)


Azért van a buszozásban jó is: ha ablak mellé sikerül fészkelni, órákon keresztül bámulhatjuk a megunhatatlan indiai tájat és életet. Továbbá sokat beszélgethetünk útitársainkkal, eszik-e vagy isszák Magyarországot, miért jobb pénz a forintnál a rúpia, mennyire jó kocsi a Suzuki Swift, és tényleg szerelemből házasodnak-e a magyarok ahelyett, hogy gondosan megterveznének egy ilyen életre szóló, komoly vállalkozást. Ezek mind jó dolgok, de a legeslegjobb, higgye el a kedves olvasó, a megérkezés.

Szóljunk néhány mondatot a technikáról is! A piacot két nagy gyártó uralja: a Tata és az Ashok Leyland. A Tatáról már többször esett szó, most a lényegre koncentrálva csak annyit emelnénk ki, hogy buszban is erősek, sőt egyenesen ők a piacvezetők. A másik főszereplőt, az Ashok Leyland-et 1948-ban alapították Austin személygépkocsik összeszerelésére. Autóbuszokat 1955 óta gyártanak, évente mintegy nyolcvanezer darabot. Mindkét cég dolgozik exportra is: az Öböl-menti arab országokban nem csak indai vendégmunkások vannak, de sok indiai busz is gurul. Mindkét cég kínál többek között 15 fős kisbuszokat, városi buszokat, távolsági buszokat, köztük modern formatervű, légkondicionált típusokat is.

Ám az igazi indiai buszok szerintem azok a nagy vasak, amik töméntelen mennyiségben zötykölődnek a szubkontinens útjain. A formájukat baltával rajzolták, nem számítógéppel. Az ergonómia, a kényelem és az emissziós norma kifejezések ezekre vonatkoztatva értelmüket vesztik. Festéket húszévente egyszer látnak. De mennek napról napra, kilométerek százezrein át megállíthatatlanul, vagy ha mégis megállnának, könnyen javíthatóan. Harákolnak, köhögnek, köszvényesen mozognak, de szívósan dolgoznak vénséges vénen is, mint a szociális háló lyukain átesett kisnyugdíjas.

Viszik a hátukon Indiát.

Kapcsolódó oldalak:

Tata buszok: http://cv.tatamotors.com/showcase/buses/
Ashok Leyland buszok: http://www.ashokleyland.com/productsdyn.jsp?CATId=1&subcatavail=n
Rendkívül alapos tanulmány India gazdasági-társadalmi helyzetéről és buszközlekedéséről, angolul tudó ráérőseknek: http://www.nctr.usf.edu/jpt/pdf/JPT%207-4%20Pucher.pdf

Felszállás a helyi járatra

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr30431256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

makmarci 2008.05.11. 08:49:04

-ahogy elnézem, az ellenőrnek esélye se lenne ...

.Walaky 2008.05.11. 08:56:35

BKV is hasonló nyáron.. itt talán egy árnyalatnyi különbség, hogy nem vernek meg ha nem vagy szimpatikus vmeik magasanképzett genetikailag hiperpigmentált ősmagyarnak..

ZRobee 2008.05.11. 09:40:40

Péter Anna Volvojáról rég hallottam.
Már nem irogat ide?

antikrisztus 2008.05.11. 10:01:53

Hogy jön ide a zanna???
ha szerencsénk van mán nem irogat ide,,,

BLo0m 2008.05.11. 10:12:45

Ne fesd az ordogot a falra!

gyz 2008.05.11. 10:20:28

makmarci,

tévedsz, átverekedi magát az ellenőr a tömegen. Sőt, anno, mikor még kevésbé tiltották a busztetőn utazást, menet közben az ablakon keresztül felmászott a jegyszedő srác a tetőre, és beszedte a viteldíjat :-)

Jocco 2008.05.11. 10:38:17

Azert ez nem egeszen igy van. Evente 2-3x megyek Indiaba, gyakran tobb hetre, es a buszozast kerulom.
A 20 evente festessel csak az a gond, hogy ezek a buszok, ezen korulmenyek kozott soha nem huzzak 5-7 evnel tobbet.
Pl Delhiben, Kalkuttaban, de lehet h mashol is, torveny szabalyozza hogy 4 evente cserelik a buszokat ujra (Ashok Leyland, oldalablakok nelkul, ujonnan mar 20 evesnek neznek ki).
Vonatozas az elso osztalyon viszont kenyelmes, es meg a jegkrem is eheto (hozza ne nyulj mashol, kiveve 5 csillagos etterem).

Jocco 2008.05.11. 10:39:35

gyz-nek igaza lehet

Sam8888 2008.05.11. 10:56:58

A kamerás fickót hogy bámulják az indiai lánykák. :) Biztos bejött nekik. :D

Galamb 2008.05.11. 10:57:05

Gyerekek, ez minden extrém sportnál veszélyesebb mulatság. Pláne egy ilyen DoubleDecker-re nem szállnék fel Indiában, ki tudja meddig lesz függőleges... A turistabuszok utasai Európában is ötösével halnak ha malőr történik, arrafelé meg harmincötösével. Persze hülyeség, a statisztika szerint még mindig sokkal biztonságosabb, mint autóval utazni.

Végre egy kis valóság! A fantázia szüleményeinek cifra kiszínezéséből már kezdett elegem lenni, meg a fényszórócsere/kulcsmásolás/csomagtartónyitás részletes körbefényképezéséből is.

Húdejó írás, nagyon szépen köszönjük!!

Sam8888 2008.05.11. 10:58:07

Ja és a Bécsi úton lévő Gábor Dénes Főiskola székhelyére tartó 18-18A buszokon vizsgák, ZH-k idején kb ugyanilyen a helyzet...

Galamb 2008.05.11. 11:06:04

Mennyivel jobb, mint azt olvasni, hogy majdnem lehidaltunk/elélveztünk/elájultunk/ledöbbentünk amikor elhaladt mellettünk egy X márkájú autó.

gyz 2008.05.11. 11:17:16

ja, és még vmi: lehet szarozni az indiai buszokat, de pl Delhiben kb 6 éve minden ilyen buszt (a motoros riksákkal együtt) átállítottak gázüzemre. A nagyobb buszállomásoknál régen átláthatatlan volt a szmog, most sokkal jobb a helyzet.

Ott meg tudták csinálni.

gy 2008.05.11. 11:52:25

ja csak itt szopjuk a faszt ezekkel a szar buszokkal. bazzmeg németországban alig láttam régi buszt (a keleti részén is) de azok is teljesen karban vannak tartva. amikor hazajöttem elég baszta a szememet pls hogy LYUKAS a volán busz.

D.K. 2008.05.11. 12:03:07

Hello mindenkinek

Jah hát itt probálnák meg hogy jegyeket bérleteket:D eltartana egy darabig végignézni mindenkét , de biztos megoldják valahogy.

Amugy lenne egy nem ide illő kérdesem de kiváncsi lennék hogy ezt hogy lehet első kerekes autóval megcsinálni : www.youtube.com/watch?v=S9z6vpmeTCA mert oké h hátsokerekessel megfékez az első kerékkel de itt nem hiszem hogy a gyerek tartja vissza:)

Wector 2008.05.11. 14:18:21

Tetszik az iras. Meg johet.

belab 2008.05.11. 14:41:28

hát igen a kézifék a hátsókerékre hat:-))

belab 2008.05.11. 14:42:56

azért ott mégsem olyan stresszesek az emberek mint itt,igaz egy pár év múlva india is meegelőz minket

nixon 2008.05.11. 16:39:15

Klassz írás (a képek is), még több ilyet. Egyébként azannácskának kellene a tel.száma. Nincs meg valakinek? :)

snblnd 2008.05.11. 17:05:32

bocsika, OFF

... honnan is ismerős a tűsarkús pasas?? :D
index.hu/video/2008/05/11/miert_szexi_a_magassarku_cipo

ON

SCsleeper 2008.05.11. 17:46:55

ezek a buszok általában tényleg nem régiek, de pl a dd buszok több mint ötven évesek.
a kissebb buszokon már felszálláskor kérik a jegyek árát pár nem a pesti secus emberkék.
két kép
picasaweb.google.hu/nemestothy/Indiabusz/photo#5199145631575661090

picasaweb.google.hu/nemestothy/Indiabusz/photo#5199145691705203250

illaberek 2008.05.11. 18:59:42

Jó lett az írás! Most nem érintetted a vonatozást, de lesz arról is beszámoló?

pet 2008.05.11. 19:57:00

jó kis cikk! grat!

gy 2008.05.11. 22:26:48

Jaja majd el felejtettem fasza kis cikk lett

prophet 2008.05.12. 05:44:11

A gazdasági helyzetünk máris utolérte Indiáét. A cigányok is kiteszik lassan a népesség harmadát / negyedét.
Emberek! THIS IS INDIIIAAAA !

Péter 2008.05.12. 10:40:41

Mondjátok, most már a Totalcarra és kapcsolódó oldalaira sem lehet eljönni békében anélkül, hogy az ember ne olvasson rögtön pár seggfejtől némi cigányozást és hasonlót?

L-Zo 2008.05.12. 11:28:20

Na majd ha egyszer ezek a veteránok kilehelik a lelküket, és rájuk zúdulnak a vadiúj, Euro 62-es emissziójú, HDCDTI-PDITIC turbódiesel hulladékok... Mint nálunk. Akkor majd lesz fejvakarás a poros út mentén, hogy hogyan kell a 17-es kulccsal és egy bicskával helyszíni motorgenerált eszközölni, ami a régivel könnyen ment. Régi vasakat mindenhova, vesszenek az agyonelektronizált szarok!

Galamb 2008.05.12. 14:41:50

L-Zo: Úgy látod, hogy most levedlett európai szarokkal járnak? A jövőben se fognak. Van saját autógyártásuk, pont olyanokat gyártanak, amilyenekre szükségük van. Mint itt a Suzuki. Lehet fikázni, csak az átlagembernek az az ésszerű választás. De itt mindenki menedzser.

L-Zo 2008.05.13. 08:31:54

Hát jah, ebben lehet valami... De gondolom a Tata sem marad mindig az agyonüthetetlen szívódék gyártásánál.

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2008.05.13. 14:47:07

Persze, "saját" autógyártásuk van, ahol pontosan a levetett EU/Japán technológiákat használják...

KissM 2008.05.14. 00:23:41

Ahogy olvasom a kellemetlenségi listát, pont a Bp - Zeg. péntek hajnal 6:30-as járat jut az eszembe! Tömeg, tolakodás, és mindenhol állnak, ahol lehet! És itt meg Indiát fikázzák! Azért szerintem először Mo-on kéne szétnézni...

aaa · http://teveclub.hu/index.pet?affid=36620 2008.05.17. 19:51:55

teveclub.hu/index.pet?affid=36620
klikk és regizz!!!

teveclub.hu/index.pet?affid=36620 · http://teveclub.hu/index.pet?affid=36620 2008.05.17. 19:53:37

teveclub.hu/index.pet?affid=36620
klikk és regizz!!!
süti beállítások módosítása