Gőzgépet az utókornak!

  2008. április 08. - Csikós Zsolt

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Mostanában többször ért a meglepetés: felnőtt, huszonsok éves, olykor már harminchoz közeli ismerőseim nem tudták, hogy újonnan kapott/vett/örökölt mechanikus óráikat naponta fel kell húzni. "Öregem, ez egy szar, állandóan megáll. Nézd, most megrázom, megy egy kicsit, aztán egy perc múlva megint áll" – készült a diagnózis. Pedig csak a tok oldalán lévő tekerentyűt, alias koronát kellet volna megcsavargatniuk kábé hússzor, máris megszűnt volna a hiba. Hiszen a mechanikus óra a rugóban tárolt energiával működik, ezt még a gyerekek is tudják. Hittem én.

Ekkor jöttem rá, hogy az én gyerekeim egy elmúlt, dohos világban nőnek fel, Mézga Aladárt, Verdákat és Kisvakondot (Krtek) néznek a DVD-n, Naruto, meg Yugi-oh helyett. Kicsit szégyellem is magam emiatt, de vigasztal a tudat, hogy előbb-utóbb magától beszivárog a családba a japán egyenrajzfilm-kultusz. Egyelőre nincs antenna, DVD-t meg én veszek, odázgatom tehát a poklot.

De Bionicle-ből is csak kettő van otthon, azokkal sem játszanak a fiaim, pedig tiltva nincs, sőt, én vettem nekik mindkettőt. A sima Lego, a medzsó, és a távirányítós autó jobban leköti őket. Az igazi, letaglózó, bézbólütős csapást azonban az apósom mérte rájuk. A hétvégi esemény után a huszonegyedik század újabb hónapokra el lett napolva, én még titkon örülök is neki. Semmiképpen sem akarok kultúrdespotaként feltűnni a haladás zászlóvivőinek szemében – azzal játszanak a kölkeim, amivel akarnak. Persze bizonyos kereteken belül – muhaha.


Szóval az apósom elővette A Gőzgépet. Azt a játékot, amit még ő kapott kicsi gyerekkorában. Valamikor a negyvenes évek vége felé történhetett. Csodás szerkezet, évekkel ezelőtt láttam már működni, engem is lenyűgözött. Bár az én nagyapám mutogatott volna nekem ilyen kütyüket.

Ez egy picike gőzgép, nincs is vezérlőrúdja, egy kazán, egy spirituszégő-tartó, egy lendkerék és egy dugattyú az egész. Gyönyörű rézből van a legtöbb alkatrésze, az alapja pléhből készült. Ebbe még beletették az anyagot, mondanák az öregek. Például én.

Apósom ilyen ünnepélyes helyzetekben mindig szótlanságba burkolózik, tudja, hogy az elkövetkező percekben nem lesz szükség beszédre. A gyerekek pedig tudják, hogy ha az apósom szótlanul, ünnepélyesen elővesz valami izét, érdemes csöndben maradni, mert nagy show következik.


Tehát spirituszégő gyulladt, láng csusszant a vízzel már előre feltöltött kazán alá, vártunk. A bemelegedés percei kiváló alkalmat adnak a gyönyörű, pici, tisztán kézzel készített alkatrészek tanulmányozására: ott a mini henger, meg a belőle kilógó, parányi hajtókar, amely egy csepp olajjal kent, apró főtengelyhez csatlakozik. A főtengely aztán átmegy keresztben a kazánon (rézcsőben fut), a túloldalon pedig a készülék egészéhez képest hatalmas méretű lendkerékhez csatlakozik. A kazán tetején ujjhegynyi gőzcsap, benne síp, hogy a fiaim elhiggyék – ami gőzzel megy, az tud thomasozni is.

Megjött végre a bugyborékoló pezsgés – szakasztott vízforraló -, az égőből ömleni kezdett a fekete füst (talán nem elég tiszta a szesz, tette hozzá após), és kis lendítésre beindult az ördögi szerkezet. Képzeljék el 424-es hangját a Vasúttörténeti Parkban, teljes gőz alatt, tízezerszeres kicsinyítésben. Gyermekeim tátott szájjal bámulták az őskori csodát – hiába, a kellően prezentált régi technika megfogja az érzékeny lelkeket.


Kis sípolás, még némi pörgés, apa digigéppel videózza az egészet (azért jó valamire az a XXI. század is, nemde?), majd kazánrobbanás előtt apósom elveszi a tüzet, kifújatja a gőzt, az őrült pörgés elhal, csak némi füstszag marad. Látják – ilyen egy maradandó vasárnapi szeánsz.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr50416964

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bervas 2008.04.08. 20:08:07

Ez egy egyhengeres ingóhengeres gőzgép. A dunai hajókban szokott ilyen motor lenni. Állítólag kellemesen ringatja a hajótestet a járása. Nagyban a Közlekedési Múzeum mellett a szabad téren van egy kirakva. Asszem, az kéthengeres.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.08. 20:13:20

Lehet rendelni asztali V8-as motort is, nagyon pici, de állati hangja van..

madogery 2008.04.08. 20:13:52

Nagyon ary!

Apámnak is wan 1 ilyen gőzgépje, csak az wízszintes werzió;).
Retro régi "szíwwel-lélekkel" cuccok forever!
(Ezért (is) lesz ismét Trabim, és wan pl. HS500-as hangfalam.)
Ezeknek a cuccoknak, lelkük wan, és ha az ember figyel rájuk hallja a szawukat;)!
Apropó rajzfilmek, ugorjunk csak wissza úgy 50 éwet(igaz, ezek már akkoris 40 éwesek lehettek, mikor +születtem): pl.2 bors ökröcske, telhetetlen méhecske milyen kedwes színwonalas magyar rajzfilmek! Sehonnan sem lehet ilyeneket +szerezni, sajna már senki sem ismeri ezeket:(((
Jamie & a csodalámpára, Niels Holgerson-ra emléxik wki?
Szerencsére a Kiswakond nem lett az enyészeté, akárcsak a Kockásfülű nyúl.

Humphrey 2008.04.08. 20:17:29

Gratulálok neked is, apósodnak is.
Jó ám igy felnőni!
Nekem lányom van, de talán néhány év mulva őt is érdekelné.

Szétszedni nem lehet?

madogery 2008.04.08. 20:18:30

Hamár mimi motor: miniv12, figyu a hangját fordulaton!
www.youtube.com/watch?v=mutb7KgA9NM

CsGy 2008.04.08. 20:28:51

Eddig csak olvastam. Most regisztráltam, mert szeretném megköszönni ezt a postot. Bearanyozta az estém.

ommm 2008.04.08. 20:31:39

ej, ez a Csikós megint milyen jót írt.
döbbenet...

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.04.08. 20:46:48

Csiki, fogadj örökbe! (már, ha a korom nem akadály)

Humphrey 2008.04.08. 20:47:14

apropo, gőzgép és régiségek. jol tudom, hogy a 7végén lesz a vasuttörténeti muzeumban az oldtimer expo? egy szolgálati közleményt előre megérne.

Defoe 2008.04.08. 20:47:17

Valamelyik külföldi médiában láttam, hogy gyártanak gőzzel hajtott kisautót, mozdonyt stb.

Én is bírom az ilyen régi kütyüket, bár a kisvakond kimaradt:)

zöldi 2008.04.08. 20:50:01

Ez csúcs!
Én pont ezeket a DVD-ket vettem meg a kölöknek. És ha nagyobb lesz, odaadom neki a simsonom:D

504Laci 2008.04.08. 20:51:21

Ommm! Csikós mindig jókat ír. Hétvégén gyere ki az oldtimer expora, beszélj Csikóssal ez ügyben! Várunk!

B0ka · http://rcpilot.hu/galls/227 2008.04.08. 20:55:31

Nagyon klassz cikk!
Grat csikós!

Többen kérdezték, illetve ne tudták honnét lehet szerezni ilyen kis gőzgépeket. Remélem nem lesz gond belőle de ha valakit magyon érdekel a dolog az itt olvasgathat és csorgathatja a nyálát.
forum.rcmodell.hu/index.php?board=74.0

ommm 2008.04.08. 20:59:48

504Laci 2008.04.08. 20:51:21
:)

beszélek én vele annyit, hogy az agyára is megyek :)

CSaB · http://www.domain.hu 2008.04.08. 21:09:55

De csúnya szerkentyű. Polcomon a helye. :D

Lowtyo 2008.04.08. 21:10:18

A régi karórám nekem sem működött de Uri segített rajta.
Kisvakondból láttad már "A Születés" című epizódot? Kemény.
Gőzgép szuper. Franc gondolta volna, hogy ennyire pörög. Azért az egy picit ironikus, hogy lehet gőzgépet a netről rendelni.

Kalti · http://kalti.blog.hu 2008.04.08. 21:10:52

Nálunk a suliban a műszaki igazgató (Szalai László, ha esetleg ismeri valaki...MAgyar Dízel szövetségben nem kis név...) csinál magának otthon gőzgépeket. Perverzióval beszél róluk, hobbyból és fanatizmusból csinálja...MOSt lesz működő kiállítása a suliban, baromira várom hogy lássam működni a házi kütyüket.

zon 2008.04.08. 21:12:10

Lehet,hogy már mindenki látta.Ha valaki nem:Mezőgazdasági Gépmúzeum ,Mezőkövesd.Nem kell gépésznek lenni,elég egy kis műszaki vonzalom hozzá,csodálatos élmény az egész családnak.Egy aranyos bácsi gyűjtötte össze az anyagot,érdemes megnézni.

504Laci 2008.04.08. 21:12:23

Ommm! Akkor a következő kulcsszavakat mondd neki: este, péntek, klub :-)))

Bubu 2008.04.08. 21:13:13

Ha az enyém lenne már egy modellben lenne!

gondolatbetyar 2008.04.08. 21:21:46

uraim!
így kell nősülni
csinos feleség, apósnak meg gőzgépe van...

Galamb 2008.04.08. 21:29:38

A ma kapható mechanikus karórák többsége automata, kivéve persze ha Poljot, tehát mozgásra felhúzza magát. Persze hogy jár egy kicsit, ha megrázzák! A svájci szerkezeteket azért a koronával is fel lehet húzni, a japánokra ez nem jellemző.

Solymika 2008.04.08. 21:31:37

Hát ez hmm...
És nem tűnik el a mosoly az arcomról. Ezért érdemes Totalcart olvasni, mert ilyen posztok vannak.
Köszönöm

Ginya 2008.04.08. 21:34:19

Ez tényleg nagyon jó volt, csak azt tudom mondani, mint elöttem sokan: KÖSZÖNÖM!

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.04.08. 21:44:20

A gőzgép szuper. én sajna technic legoból tudtam megépíteni a gyerekeknek. és abba nem lehetett befűteni...

a kisvakond fanoknak még ajánlom a másik király csehszlovák remeket:

kétbalkezesek (Pat & Mat)

mindent visz. és mivel egy nyikkot se beszélnek benne, teljes mértékben fogyasztható gyerekeknek is. plusz apuka is velük röhög.

Shadowbull 2008.04.08. 21:49:16

Mar csak az a kerdes, hogy minek kell egyaltalan a gyerekeknek tevet vagy DVD-t nezni...

camell · http://indafoto.hu/camell 2008.04.08. 21:55:57

Jobban kellene, mint egy zsebvényóc. Jó írás ismét! Nem is tudtam, hogy van ilyen pici gőzgép...

oPal 2008.04.08. 21:57:33

Kicsit meg kell védenem a "japán egyenrajzfilm kultuszt" mert azért annyira nem az.

amugy steampunk is van Steamboy címmel :) Avagy a Vándorló Palota is kissé az.


Viszont ez nem von le semmit a szép gőzmasina postjából :) szép látni ilyet :)

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2008.04.08. 22:08:21

"A ma kapható mechanikus karórák többsége automata, kivéve persze ha Poljot, tehát mozgásra felhúzza magát. Persze hogy jár egy kicsit, ha megrázzák! A svájci szerkezeteket azért a koronával is fel lehet húzni, a japánokra ez nem jellemző."

Ó, inkább ne szóltál volna. Zöldségeket beszélsz.

ommm 2008.04.08. 22:11:59

504Laci 2008.04.08. 21:12:23

...és hogy még jobban becsüld, tudd, hogy többek között emiatt sem jött velünk a posztos helyre.

zulu 2008.04.08. 22:16:53

jópofa
ez amúgy "játék" vagy modell?


Nem láttam még ilyet

Rocko- 2008.04.08. 22:17:03

hol lehetj elentkezni Csikósékhoz gyereknek? :D

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2008.04.08. 22:18:58

lol szép cucc.

Galamb: öhm pl az én Seiko-m is rázva lehet felhúzni...

504Laci 2008.04.08. 22:44:18

Ommm! Becsülöm én eléggé, kérdezd meg tőle :-) A posztos helyre lehet menni tetszés szerint bármikor. Klubra nem. Bálint Árpi bácsival és Léhi Sanyival anekdotázni a régi versenyekről/versenyzőkről szintén nem akármikor. Te tudod hol leszel :-)))

voripeter 2008.04.08. 22:46:08

Én is belekötnék a japán egyenrajzfilmekbe, elvégre ki ne ismerné a Moomin, a Barbapapa, vagy akár a Csip-csup csodák (Kalán néni) című rajzfilmeket, amik (nem vicc!) mind japán "termékek".

Én őseim is eltették a régi legóimat, hogy majd az unokáknak adják. De lehet, hogy még visszaszerzem azt a vödröt...

Fene jó dolguk lehet ezeknek a gyerekeknek. Még sok klasszikust nekik!

Galamb 2008.04.08. 22:46:11

bonifac: kösz, hogy nem cáfoltál meg!

Csikós Zsolt 2008.04.08. 22:52:37

Tommi:
meg hát. 1-2.

Lowtyo:
de milyen egészségesen píszí a kisnyulak születése. a fiaim imádják, remélem nálunk nem lesz ez a zavarbanlevős szexuális felvilágosítósdi, amikor pattanásosodnak. próbálunk természetesek lenni, de a vakondék jobban tudják. :-)

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.04.08. 23:54:58

Óraügyben: ami mechanikus, az egyben nem lehet automata is. Emellett adott még az analóg és a folyadékkristályos kijelzés fogalma is, ami zavart okozhat a buksikban.

Tettem fel három szemléltető ábrát:

www.karcos.extra.hu/ora.zip

Itt pedig van egy nagyon össszeszedett írás az órák történetéről:

www.svajciora.com/svajciora.php/ora/ora_tortenete/nyelv/magyar

Jó éjt.

Bali 2008.04.09. 00:24:17

Szép volt, Csikós! Csak így tovább!
Amúgy az ólomkatonákra meg a kulccsal felhúzható motorbiciklire emlékszik még valaki? Remélem gondosan eltettétek őket, mint nagyapám is. Én is.

ommm 2008.04.09. 00:32:24

504 Laci:
valszg meg sem tudnék ott nyikkanni. kiscserkész vagyok én ilyenekhez képest.
de lelkes! :)

@ 2008.04.09. 03:17:30

Pöpec a kis gép nem is tudtam hogy ilyen létezik:)

pimpike 2008.04.09. 06:20:48

Jó kis szeánsz volt . A fiam nemsokára 2 éves lesz , úgyhogy hamarosan nekem is ki kell találni valami hókusz-pókuszt :-)

karlmann 2008.04.09. 08:07:40

Na ez igen! De a legjobb mégis az, hogy ez a gyönyörűség több, mint 50 éves és ilyen jó állapotban van és tökéletesen működik. Ez egy örök emlék.

bonifac 2008.04.09. 08:21:07

sipike78:

Már hogyne lehetne az automata mechanikus? Te is beszélsz itt félre. Itt van a polcon egy Seiko5 26-os kaliber, az mi szerinted?

A hagyományos automata mechanikus, mi más lenne, csak nem kézzel kell felhúzni.

Amire te gondolhatsz, az pl. a Citizen Eco-Drive-ja, ami a fény energiáját tárolja el egy akkuban, és lényegében egy kvarcóra, csak nem hagyományos gombelemmel. Tulajdonképpen automatának is lehet nevezni.

Amit folyadékkristályosnak írtál, azt digitálisnak nevezik. De mindegy. Az analóg érthetően mondva a mutatós.

A kvarcóra és a digitális fogalmát valóban sokan keverik, az előbbi a meghajtásra utal (gombelem, elektromos), az utóbbi a kijelzésre (számokkal). A tévedés alapja az, hogy a digitális órák általában kvarcórák.

A Seiko Kineticje kicsit zavaros, mert a hagyományos mechanikus automatához hasonlóan a kéz mozgását használja felhúzásra, de ezt az energiát eltárolja egy akkuban (gombelem méretű energiacella). Tehát nem direkt mechanikusan használja fel az energiát, hanem elektromosságá alakítja. Na ez az ami NEM mechanikus, de automatának lehet nevezni.

Tőlem is egy link:
www.thewatchhut.co.uk/types-of-movement.htm

eltoro 2008.04.09. 08:37:29

Remek a cikk, gratulalok hozza. En az alabbi angol oldalon talaltam mini gozgepeket, az aruk roppant borsos, viszont a kivitelezesuk egyszeruen gyonyoru. www.modelsteamenginesuk.com/

Wilson 2008.04.09. 08:40:45

Kedves Csikós Zsolt! Csodálatos ez a poszt. Harmónia, telítettség, békebeli nyugalom árad belőle. Nagyon jó apa vagy, gyönyörűek vagytok együtt, gratulálok!

sirkahn 2008.04.09. 09:34:25

Grappa lenyűgözi az onokákat, gramma egy vödörnyi sütivel biztosítja, hogy ne rezegjen az asztal. Cool:)

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.04.09. 09:37:04

Bonifac!
Bár nem órás blog és nem is nyelvész :))), de a magyar nyelvben "mechanikusnak" a kézzel felhúzható órákat nevezik, és kész. Az automata órák nem futnak mechanikus néven, mert azok elektromos árammal működnek.

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.04.09. 09:40:30

Bár, "automata felhúzású mechanikus óraként" fut az általad említett Seiko, de, ha megnézed a szemléltető ábrákat, ég és föld a kettő közt a különbség.

mugen 2008.04.09. 09:41:57

Most néztem/olvastam másodszorra az anyagot, nagyon tetszik! Nagyobbik gyermek nem kap szikrát sem, annyira készen van a látványtól! :D Jópofa nagyon :)A múltkor a kályha, most a gőzgép...haladunk az időben. A bioenergiára leszek kíváncsi, mivel lesz szemlélteve! Vasárnapi csülkös bableveses...
Várom a folytatást! "Csikósék" folytatásos teleregény :)

xxlpityu 2008.04.09. 09:46:55

Az én apósomnak is van egy kicsi gőzgépe.Mikor megismertem az asszonyt,csak később derült ki,hogy az öreg mennyire az autók körül mozog hála a jó égnek.Egyik nap megmutatta a gőzgépet,mondanom sem kell,hogy az állam a földet verte egyből.Soha nem láttam még ilyet addig,erre ő beindította és mutatott hozzá még egy prospektust is a többi ilyen kis masinákról.Volt benne kicsi traktor,úthenger,azt hittem besz@rok az örömtől és a meglepődöttségtől.Persze honnan is származhattak volna,mint a gőzgép hazájából,angliából.Após gépe azt hiszem fekvő hengeres,de most,hogy ezt megláttam megkérem őt újra,hogy indítsa be.Az egészben tényleg az a döbbenet,hogy felnőtt férfiak,meglett emberek hogy tudnak örülni az ilyen apró,de működő modelleknek.Mint a gyerekek.A többi kommentet látva felmentem a you tubéra és majd leesett az állam.Pici v8-as és v12-es!!!!! motorok.Imádom őket,a gőzgép sem rossz,de nekem a wankel motor jön be igazán technikailag.Na ilyet vajon csinálnak-e kicsiben???
Csikós Zsolt
Apaként is és az autó magazinban korábban olvasott írásaidért is a nem létező kalapomat emelem meg.

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.04.09. 09:52:05

Bonifac, szakmailag te fogalmaztál cizelláltabban.
A lényeg:
"Automatikus felhúzású óra
A mechanikus karórák szerkezetében a kéz mozgása következtében elmozduló tömeg (rotor) a rugót feltekercseli. Az ilyen szerkezettel ellátott órák rugóját nem kell naponta a felhúzókorona segítségével "felhúzni."

Végeredméynben a kristályok rezgése is mozgás, ergo mechanika. :)

Mókár · http://maukaar.multiply.com 2008.04.09. 10:29:38

Nagyon teccik.
Errő jutott eszembe az a nagyszerű élmény, amikor egyetemen a gépészprof. elvitt minket Mezőkövesdre, ahol mút század eleji, gőzgépek, traktorok voltak kiállítva egy udvarban. A mi kedvünkért be is indítottak gözgépet és 105 éves belső égésű mocit. Képzeljétek el ezt 10x ekkorában működés közben és egyhengeres kb. 10 literes négyütemű pőfögését, minden ütemet lehetett hallani, szelepek működését, mivel kis fordulatszámon ketyegtek. Helyben elélvezett a 9 fős tankör :)))

lanciabacci 2008.04.09. 10:50:51

qrva jó hogy ez is előkerült, speciel az én nagypapámnak volt pár ilyenje szintén, de mire felnőttem, elkótyavetyélte őket sajnos. Viszont volt hozzá szíjas áttétel és azzal hajtott vizimalom (vízzel, molnárral, szamárral), varrógép és még sok egyéb hasonló dolog. Märklin - inyenceknek ez talán mond valamit.

OFF
Csiki, szuper a historic rallys cikk is, gyönyörűek az autók és viszem is a fiamat a hétvégén, az tuti. Kis kiegészítés azért volna a Fulviához: a V4 12º-os és DOHC, aluminium hengerfejes. Egyébként azért csinálták a V4-et - elsőként, ha jól tudom, - mert így rövidebb lehetett a motor. Szóval ha más nem is, ez biztosan technikai érdekesség, nem annyira uncsi autó az :)

Még valami: a Fulviát 63-tól árulják, az vagyis még bőven Lancia tervezés. (Az utolsó önálló Lancia fejlesztés a Beta volt, ezt szánták a cég megmentésére, sok újdonsággal, akkoriban szokatlanul jól felszerelve. Érdekesség pl, hogy a váltóját, hogy elférjen és kellően kicsi legyen, a Mini kompakt váltóját alkotó csapattal terveztették meg. A gyártást viszont már csak az egyesülés után indították be, 72-től.)
ON

Deer 2008.04.09. 11:21:25

Nagyon klassz cikk, mint azt az alkotótól megszokhattuk. :)
Én még nem láttam ilyet, nekem csak egy pici villanymotorom volt, szerintem a 60-as évekből, egyik rokonom készítette.

"Ekkor jöttem rá, hogy az én gyerekeim egy elmúlt, dohos világban nőnek fel, Mézga Aladárt, Verdákat és Kisvakondot (Krtek) néznek a DVD-n, Naruto, meg Yugi-oh helyett. Kicsit szégyellem is magam emiatt,..."

Kisvakond, Mézga Géza, sőt Dr Bubo rulez.
(MM-ben láttam egy teljes évad Mézga Géza kijön 1200Ft körüli összegből.)
A japán rajzfilmekkel kapcsolatban: az egy téveszme, hogy ami rajzfil az biztos gyerekmese. A Naruto pl. biztosan nem.
Mondjuk én így 30 éves fejjel megszerettem őket (persze nem mind).

Idő uraira emlékszik valaki?

Galamb 2008.04.09. 11:41:09

órablog: amit rugó hajt, az mechanikus, részletkérdés, hogy röpsúly húzza-e fel vagy én.

Csikós Zsolt: én még soha nem láttam laprugós futóművet Panhard-rúddal, és a Fulvia-képeken se látok...

kacsa! 2008.04.09. 12:19:18

Nem olvastam el a kommenteket, csak annyit akarok: Csikós Zsolt írásai tartják életben ezt a blogot. Gyerekként bámultam én is az asztali gőzgépet. Köszönöm.

DHARMA 2008.04.09. 12:36:40

Eddig, én is csak olvasó voltam, de nem bírom szó ill. betű nélkül. Az idősebb gyerek arca mindent elárul, elem nélkül, egy kis "lánggal" mükődik, sípol, kattog. Úgy érzem egy életre meg lett "fertőzve".Jó, hogy még vannak ilyen Apák és Nagypapák. Tisztelet és gratuláció!

bonifac 2008.04.09. 12:47:21

sipike78

"Az automata órák nem futnak mechanikus néven, mert azok elektromos árammal működnek." Az automata órák elektromos árammal? Tessék? Ez valami tök más automata fogalom, mint amit órához értő ember használ. Az automata nem egyenlő azzal, amit nem kell felhúzni.

Amit másodjára írtál, abban meg te is azt írod, hogy az automata mechanikus.

A kvarckristályrezgést mechanikának nevezni azért elég meredek. ;-)

(Elnézést mindenkitől, hogy mi itt leragadtunk.)

trainmodeller · http://trainmodeller.freeblog.hu 2008.04.09. 13:47:32

A Wilesco a legismertebb a miniatűr gőzgép modellek témakörében. Itthon a Deák Modellsport forgalmazza a termékeit, jobban mondva náluk rendelhetőek.

Modellvasút terén a valódi gőzzel működő modelleknek is elég komoly kultusza van, egyre több cég hoz ki ilyesmiket.
Számomra mondjuk a Märklin 1-es gőzöse a non plus ultra (lásd a tesztet Vasút&Modell magazinban)...

Valódi belső égésű motorral kihozott dízelmozdony modelleket is gyártanak, de itthon ilyenhez nem tudok forgalmazót, csak a gőzösökhöz.

Akarki 2008.04.09. 14:42:03

Szerintem ez egy sz@r poszt.
Kicsit baleset veszélyes volt, hogy a gyerekek olyan közel tartották az arcukat a gőzgéphez, aminek akár fel is robbanhatott volna a tartálya. Mondjuk nem értek hozzá, de volt-e rajta túlnyomás szelep, a sípon kívül? Meg mintha ez egy része lett volna valaminek, és ez a gőzgép valamit hajtott volna régebben, mert így ebben a formában a 30ezer RPM-es fordulatával elég érdekes volt. Nem beszélve a zárt térben létrehozott légszennyezés okozásról, aminek a fiatal szervezetekre gyakorolt hatását nem ismerem, de biztos nem hasznos. megőrülnék ha ilyen unalmasak lennének a Vasárnapjaim.

apamacko 2008.04.09. 15:06:37

Csikós úr köszi ! És gratula így kell apóst választani :-))

madogery : De meglehet !!
A két bors ökröcske, A kiskakas gyémánt félkrajcárja, A két bors ökröcske, az a méhecskés, és a gyerekkori kedvencem az Egér és az oroszlán van rajta ! Igaz VHS nem DVD de örültem nagyon amikor sikerült véletlenül rálelnem !
És ezek a mesék 50 évesek !!

Deer : Az idő urait megláttam egy Tecsó prosiban és azonnal rohantam ! Az árufeltöltők meg néztek hüjének h mit keresek ?? :-) De megvan ! (magyar-francia)

madogery 2008.04.09. 15:27:04

apamacko: Te wagy az én emberem!
Az említett mesék nekem egy nagyon régi VHS-en figyelnek, PONTOSAN az általad leírt sorrendben;)!!!
Légyszi - ha nem titok - írd +, h hol tettél szert a kazettára!
Köszi!

ivan 2008.04.09. 17:01:20

madogery:

te meg miért írsz w-t minden v helyett?

madogery 2008.04.09. 17:25:13

Mindig kérdezik...
Igazából +szokásból, miwel már nagyon régóta így használom, (miwel sms-ben sokkal gyorsabb) és +maradt; ezért;).

Taki 2008.04.09. 19:15:37

Ami a mi udvarunkban áll enyhén szolva nagyobb ennél :D :D (sajna nem müködik,cirka 150 éve alatt minden mozditható rezet lelopott rola a magyar)

Előtérben a kocsim (amit nyár végétől feltudok ajánlani egy totalcar tesztre :) 280ce automatic,firssen restaurált)

img225.imageshack.us/my.php?image=p8250005qu0.jpg

Taki 2008.04.09. 19:18:46

Sajna jelenleg jobb képet nemtok a gőzgépről :/ (elfelejteetem leirni hogy önjáró is :) )

sima 2008.04.09. 19:34:12

Zsolt 4 prezident!
köszönöm a postot, de méginkább a historic cikkedet a tc-n! remekművek!
találkozunk az ot-expon!

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2008.04.09. 20:07:52

"madogery 2008.04.09. 17:25:13
Mindig kérdezik...
Igazából +szokásból, miwel már nagyon régóta így használom, (miwel sms-ben sokkal gyorsabb) és +maradt; ezért;)."

Mekkora baromság. Ez itt nem sms. Én fórumokban, aki nem képes rendesen írni (mert tesz rá, mert "úgy szokta meg"), azt én egész egyszerűen nem olvasom el, teszek rá. Nem kötelező írni, aki nem tud, ne tegye.

Da an mag mastantal mandan maganhangza halyatt a batat arak mart agy agyszarabb, as nana hagy smsban as kannyabb. majd magszakjatak. da baszalna as agy fagak, az agyszarabb, csak agy, mant hatvanban, nagradaasan.

Nem es, tel szelen ven ez e bete, enkebb legyen e. De mivel igy tirtje kedvem, veletlenszerien veltigitni fegim, igy erdekesebb, nim gindiljetek?

zsolt68 2008.04.09. 20:18:31

Emberek!Ahol én eddig dolgoztam a Duna melletti vasgyárban ott még gőz hajtányú eredeti gépekkel szívattyuztuk a kátrányt.Még mindig van belőle de már nem működőképes.Betört a technica kicserélték villanyosra.Szerintem nem csak én bántam a cserét hanem a többi szaki is.Volt közöttük akkora egy dugattyús ami 200m3 tudott óránként 18 báros gőzzel.Remek szerkezetek voltak.Sokkal emberiek mint a mostaniak.Tudtuk állítani a vezérlést meg a sebességet. Micsoda hangja volt meg zakatolás meg gőz meg nyikorás!!Szeretnék itthonra is ilyet mint ami a cikkben volt.Hogy fogom megmutatni a 3 fiamnak?Már azt sem hiszik el hogy az átkosban 5 évet kellett várni a zsigulira:)

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2008.04.09. 20:24:04

De hogy témához kapcsolódjam, nekem pl. a két bors ökröcske, Ali Baba és a 40 rabló, kétfajta Piroska és a Farkas, Hamupipőke, és még sok minden megvan diafilmen. Sajnos a régi jó csehszlovák vetítőben kiégett az égő, és valami speckó 150w-os vacak kell bele, és már talán nem is tudnék venni bele (igaz, nem is foglalkoztam vele igazán).

Pedig gyerekkoromban mennyit néztem.

LEGO is áll a szekrényben vagy 17 dobozzal.

Az idő urai megvan képregényben (meg anno láttam moziban!)

A Jamie és a csodalámpát imádtam.

Varázsceruza? (Lengyel rajzfilm volt.)

Csikós Zsolt 2008.04.09. 21:10:32

lanciabacci:
ott is van a képalában, hogy rövid, mert V motor. az egyvezértengelyűséget pedig az All the Lancias című, belső kiadványból vettem. És talán elég egyértelmű, hogy a Fulvia akkor készült, amikor még nem volt Fiat a Lancia, hiszen épp azt írtam, hogy a mérnökök lelkesek voltak, mert akkor még a sajátjuknak érezhették a márkát. Én a Kubinyi aranyszínű Fulvia Coupéját vezettem, csodás autó, akármilyen szemmel nézve is. Egészen elképesztő a minőség.

Csikós Zsolt 2008.04.09. 21:16:09

Galamb:
már magánlevélben is megtaláltál ezzel a Panhard-rúddal, most itt is: egyrészt a Fulvia készítője is Panhard-rudat mondott hátra, másrészt azért utána is néztem, és az "All The Lancias" nevű, kereskedelemben nem árult, a gyár által kiadott, saját könyvben is így szerepel: "SUSPENSION... Rear: rigid axle, Panhard rod, longitudinal leaf springs, anti-roll-bar" Kupé és limuzin ugyanaz. különben 2002 Editoriale Domus, azaz házi kiadvány. Akkor a Lancia a hülye? Fényképezzem be az oldalt? Ennyit nem akartam szívni vele.

Csikós Zsolt 2008.04.09. 21:23:46

lanciabacci: azért nem írtam egyébként kétvezértengelyesnek, mert "single chain-driven overhead camshaft per bank" van a könyben, ami nem egyenlő a DOHC-val. Hogy tisztább legyen: a korai Ferrari V12-esek sem voltak DOHC-k attól, hogy hengersoronként volt egy vezértengelyük, azaz összesen kettő. A 125 F1-nél lettek azok, amikor mindkét hengersor kapott két bütyköstengelyt. Mert a DOHC-nál külön vezérműtengely mozgatja a szívó- és külön a kipufogószelepeket. Ezt gyakran összekeverik, ezért is pongyola a kétvezértengelyes szó, helyette jobb a kettős vezérműtengely. Tehát a Fulvia csak ohc, igaz hengersoronként az, aminél rosszabb a központi vezértengelyes ohv (nyomórudakkal).

lanciabacci 2008.04.09. 22:40:02

Kedves Zsolt, félre ne értsd az okoskodásomat. A képalát olvastam és igen, minden benne van, csak inkább az érvelést fordítottam meg, de semmiképp sem gondoltam, hogy hülyeség volna :)

A soronkénti veztengely persze igaz, na és az is, hogy V4 már 1922-ben is volt, szintén Lanciában, egyébként, vagyis nem a Fulviához találták fel. Szóval csak muszáj volt hozzászólnom, ha úgy tetszik :) A Lancia egyébként mindig az innovációiról volt a legismertebb a maga korában.

A cikk kiváló és remélem hétvégén együtt mutogatjuk majd őket a srácoknak.

Galamb 2008.04.09. 22:56:48

Csikós Zsolt: kösz a választ, ezek szerint nem szájhagyomány alapján írtad, amit.

Örülök, hogy nem nekem van igazam, hidd el! Nem láttam-hallottam még ilyet, csak azért laprugóztam rajta annyit. Bocs.

A képen nem látszik a Panhard-rúd, majd megpróbálok keresni a neten valamit, amin igen. Nem kötözködésből, hanem mert kíváncsian szeretem a futóműveket. Mint mindent, ami mechanikus. De legalább agyonkattintgatom a cikket, nem? :)))

Galamb 2008.04.09. 23:39:14

Találtam egy manuált, amin látszik: www.lanciafulvia.net/manuali/Manuale%20di%20Riparazione.pdf

Elvileg a két megoldás (laprugó vs. Panhard) kizárná egymást. Panhardot csavarrugónál szoktak alkalmazni (pl.Zsiga), ott az adja az oldalirányú vezetést, ami a csavarrugónak nincs. A laprugó viszont oldalirányban is megvezeti a tengelyt. A Fulviában ezért úgy szerelték be a laprugót, hogy oldalirányban mozoghasson, mert a Panhard berugózáskor oldalra eltolja a tengelyt. Minimum fura.

A Panhardos futóműnek pont ezt az oldalirányú berugózást szokták felróni, erre a lancsások elvették a laprugótól ezt a feladatot. Mondom, hogy nem láttam még ilyet, de akkor majd figyelek! :)))

Paó 2008.04.10. 08:41:27

jó hangulatú vasárnapi ebédek. az "undok békán" pedig röhögtem.)

dr. Rufus 2008.04.10. 12:29:01

Zseniális ez a mini gőzgép! Nagy élmény volt látni. Köszönet érte!

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2008.04.10. 13:11:42

Gratulálok, nagyon tetszett. Csak ennyi... :)

madogery 2008.04.10. 13:42:25

Kedwes bonifac!

Ha figyelmesebben olwastad wolna soraimat, rájöttél wolna, h tisztában wagyok wele, h ez itt nem SMS, ezért is írtam az "és +maradt; ezért;)"-ot.
Jól mondtad, nem kell elolwasnod, és nem is kötelez rá senki!
u.i.: egyébként a wálasz ivan felé irányult, miwel Ő kérdezett rá!

madogery

apamacko 2008.04.10. 13:53:11

madogery : A VHS-t talán a MediaMarkt-ban vettem ? v. a Tecsóban ?

Nagyon jó élmény volt ezeket újra látni!

Az idő urait viszont DVD-n a Tescoban szereztem meg 799 Ft volt :-)

madogery 2008.04.10. 15:49:23

apamacko: Köszönöm szépen az infot!!!
Feltétlen' utána nézek!
Az idő urait - szánom, bánom - nem ismerem, de bepótolom!

Köszi mégegyszer,

madogery

Dr.Genya 2008.04.10. 18:42:57

Azt értem, hogy gőzgép. DE MI HAJTJA?!

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2008.04.10. 19:42:46

madogery: "a Válasz ivan felé irányult, miVel Ő kérdezett rá!"

Bocs, hugy bülü mert batlani a szümüm. Ki is nyomom, nahagy elüferdüljön lügküzelebb.

Kuglicz Ákos 2008.04.10. 19:56:40

Az Ecseri piacon láttam gőzgépeket régebben, sajnos százezres nagyságrendű árakkal :-/
Viszont voltak egészen komplikáltak és nagyok is, ha valakit komolyan érdekel a téma ott érdemes körülnézni.

balazs · http://www.elektromosauto.lap.hu 2008.04.11. 13:33:03

Klafa dolog a gőzgép, de klafább amit helyette talált ki Mr. Stirling...., keressetek a YouTube-on "Stirling Engine"-re és csodát fogtok látni :-)

balazs

Tomi324 2009.04.30. 21:01:44

@Fox888: Úgy tudom, hogy voltak hozzá mindenféle "kiegészítők", azokat hajtotta(mini szerszámok...)

ktp 2009.08.11. 03:50:48

@winters: users.atw.hu/sry/fsa.html itt egy megépíthető...a kazán sajnos további utánjárást igényel.

Kecskebácsi 2011.01.18. 12:16:49

Itt egy testesebb darab:
www.ekovizig.hu/Mutargyak/MutargyT.html#leiras
Abban a szerencsében volt részem, hogy a 70-es évek végén egy hónapig felügyelhettem a működését. Egyik éjszaka kiolvadt a gép 20cm átmérőjű siklócsapágya. Az éj folyamán a gépész újra öntötte, hónolta és reggelre üzemelt a gép. Daliás idők voltak.

Kecskebácsi 2011.01.18. 12:17:59

A tiszakarádi szivattyútelepről beszélek..

blogoslajos 2012.09.19. 22:12:21

a gépész újra öntötte, hónolta és reggelre üzemelt a gép

ma meg már azt sem tudják, mi az a hónolás, nemhogy egy éjszaka alatt... eh...

Gige · http://www.radio-muzeum.hu 2012.11.08. 18:22:04

Kedves szerző! Vettem egy ilyen gőzgépet, de hiányzik a kéménye, a tulajdonos elérhetőségének megszerzében tudna e segíteni?
Köszönettel:
STS

www.radio-muzeum.hu

Gergő Bokor 2015.01.04. 19:51:37

@Fox888: Régen a gőzgőpet nagyobb méretüre csinálták nem ekkorára,azokat pedig szövésre használták.Késöbb autók és vonatok működtek a gőzgéppel.Manapság nem nagyon használják.

Hurton Tibor 2015.10.20. 09:10:08

Sziasztok!

Van egy cca. 30 éves Wilesco gőzgépem (mozdony) ami leesett és letört a manométere. Érdeklődöm van e itthon a Wilesconak szervze, vagy olyan cég amelyik ilyesmit javítani tud. A német honlapjuk nem működik, lehet, hogy megszünt a cég? Kérem, tájékoztasson aki tud valamit. Előre is köszönöm.
süti beállítások módosítása