Bányamunkás bemutatójára szólt a meghívó, pontosabban két építőipari Renault teherautó bemutatójára Sóskútra, a bányába. Gyalog tíz perc tőlünk, ismerem a terepet, volt homokbánya, gyönyörű hely, finom süppedős homok. Itt rendezik a Truck-Trial EB-ket, ideális terep a megmérettetésre. Fél három felé érkezem, addigra csak megebédelt és kivezette magát, aki akarta.
A helyszín viszont gyanúsan csendes. Örömmel fogadnak, és a kosztos asztal felé invitálnak, egyek valamit, van még időm, ugyanis akadt egy kis malőr: a Kerax elásta magát. Látom is: a távolban egy dakaros szervizautó próbálja kimenteni a szügyig süllyedt teherautót. Valami vonszoló hardverért futkosnak, én addig tájékozódom, és forgatom a prospektust.
„A Renault Kerax járműcsaládot a nehéz körülmények közötti felhasználásokhoz fejlesztették ki, így ezek a teherautók a legnehezebb építkezéseken és terepeken is jól megállják a helyüket.”
A kolléga átnyúl, és ujjával letakarja a meget a megálljákból. Jól van na, több hete nem esett, és ez a hely tényleg inkább versenypálya. Utoljára valami lánctalpas bemutató volt, az sem tesz jót a talajnak. Egyébként is ülj arrébb, mocsárszagod van.
Zoltán pár perccel érkezésem előtt süllyedt bokáig egy finom mocsaras részen. A homokos száraz homokbánya legváratlanabb helyein azért akad egy kis mocsaras rész is.
Nagy szerencse, hogy volt a csomagtartójában egy scaniás csizma. Egy teherautós szakírót nem érhet meglepetés.
Közben rájövünk, hogy ez az egész haszongépjármű-újságírói szakma durvább belterj, mint az autós.
Ötperces beszélgetésük leírva még a a legvadabb Belsőség-posztokat is csúnyán alázná.
Egy Csikós-féle veteránklubos rendezvény semmi egy kamion- vagy buszbemutatóhoz képest.
Szóval minden ideális, megpróbálok alkalmazkodni, jól érzem magam. Kezd komolyan érdekelni a Kerax. Mivel csak én voltam hülye a témában, az amúgy tétlen Renault Hungária munkatársai készségesen segítenek. Néhány tollvonás, és megtudom, ezek a speciális járművek a legérdekesebb hajtásokkal rendelhetőek. 4×2-től a 8×4-en keresztül a 6×6-os kerékképletig. (Kerékképletig, értik, zseniális, el ne felejtsem ezt a jó kis szakkifejezést.) Az első szám a kerekek számát jelenti, a második a hajtást.
Érdekes, hogy a 4×4-nek a legjobb a terepjáró képessége, a 6×6-os a plusz tengelynek köszönhetően már nem olyan jó, bár teherbírás szempontjából övé az érdem. Magyarországon egy tengelyt 10 tonnával lehet terhelni, és ahogy elmondták, a 6×6-osból 13–14 tonna hasznosat ki lehet hozni, a 4×4-nél viszont csak 7–8 tonna a maximum. De akárhogy is variáljuk, Magyarországon a legnagyobb 8×4-es gördülő tömege is legfeljebb 30 tonna lehet, ez például a franciáknál 32 tonna. A bemutatott Kerax is annyit bírt. De nem kell kétségbeesni, létezik ebből a típusból 45 tonnás is, bányahasználatra.
A 8×4-es kamionoknál mind a két első tengely kormányzott. A második egy mechanikus szerkezet segítségével körülbelül feleannyira fordul, mint az első. A difizár is többféleképpen kapcsolható, akár tengelyenként, vagy akár a két hátsó tengelyt is egyszerre rögzíthetjük. A Keraxban az új motorgeneráció a 11 literes Volvo Powertrain fejlesztésű (DXi 11). Ez akár 450 lóerős is lehet. Szerencsére mostanában nagyon rámentek a környezetvédelemre, és ezek a kamionok már Euro-4/Euro-5 normát teljesítenek.
Nekem teljesen új volt, hogy a szigorú követelményeket a Renault-nál ma már nem fojtással és szűrőkkel, hanem egy folyadékkal érik el. A karbamid vizes oldatát, egy AdBlue nevű anyagot juttatnak a katalizátorba, ami a káros gázokat szépen semlegesíti. Ott lötyög a cucc a benzintartály mellett, és elektronika ügyel rá, hogy mindig legyen benne anyag. Ha kifogy, 60 százalékára veszi le a motor teljesítményét.
3–4 évvel ezelőtt elég sokat eladtak ezekből a speciális gépekből, de mostanában kicsit alábbhagyott az érdeklődés. Az ok az építőipar drasztikus visszaesésében keresendő. Ráadásul az autópálya-építés és a bányák sem erősek már nálunk.
A Kerax 8×4 némi extrával 26 millió körül megvásárolható. Ezért a pénzért egy használt, csoffatag, ötezres BMW M6 Hamannt vehetek. Az meg mire jó? Bár azzal aztán istenien el tudnék akadni Sóskúton. Na ebben nagyon hasonlóak.