Árpád szovjet katonai egyenruhában, forgalomirányító tárcsával a kezében vezényli a Tanú térre érkező járműveket. Fekete Volgák kanyarodnak egymás után – hátborzongató látvány. Kétoldalt rémes barakkok, szemben egy félig kész tribün felett magasodik Sztálin csizmája. Ez maradt a Sztálin-szoborból: a legenda szerint csúnyán tele is szarták 1956-ban, amikor ledöntötték a diktátort. Elfelejtetem megkérdezni a rendezvénynek helyt adó Mementó Park vezetését, találtak-e valami furcsát a felszerelésénél.
Számomra a Volga ettől sokkal kellemesebb emlékeket idéz. Az utcánkban lakott egy M21-es, amit édesapám javított néha. Nekünk volt csak aknánk a közelben. A kocsi csak úgy fért be a garázsba, ha leengedték a kerekét. Imádtam az óriási autót, az átlátszó műszerfalat, és sokat üldögéltem benne, míg a férfiak alul matattak. Életem első autós balesetét is egy M21-gyel szenvedtem, amikor gyermekfejjel örökre megtanultam a szivargyújtó működését.
Sajnos szombaton nem jött ilyen autó, ezeket a féltve őrzött Volgákat a sötét fellegek feltűnésével nem hozták ki a garázsból. Viszont érkezett pár szép és kevésbé szép M24. Nyíregyházáról, Kőszegről és Orosházáról is, jöttek körülbelül tizenketten.
Kunert Zsolt barátom – a hajdanvolt TaknősBika együttes vezéralakja – évekig hajtott egy M24-est, még nyugatra is kimerészkedett vele. Amikor találkoztunk, mindig örömmel újságolta, milyen alkatrész esett ki belőle, miközben a működésében nem tapasztalt változást. Aztán hűtlenül állólámpás Mercire váltott.
Az Index Volgás tapasztalatok fóruma 2001-től működik, de az első valódi találkozó két éve, a május elsejei szociautó találkozón volt. A tavalyi május 1. még sikeresebb volt, 20 autó jött össze. Körülbelül ennyi az aktív klubtag is. A mostani rendezvény az első Volga (és GAZ) találkozó, valamint a Volga Klub hivatalos egyesületté válásának a napja.
Az „iGAZ” Barát Találkozó hol máshol kezdődött volna, mint Csepelen. Ott volt a gyülekező, onnan gurultak át a Szobor Mementó Parkhoz. Sajnos sokan csak a csepeli találkozóra mentek, így nem láthattam a kocka Csajkát, és a Willys Jeep mintára épült GAZ 67-et.
Természetesen érdeklődtem, mi a helyzet a Volga jövőjével. Mintha csak erre készültek volna: egy prospektussal a kezében mellettem termet a Gazellák forgalmazója, és pár szóban azonnal vázolta a helyzetet. Az M24-es alapjaira épülő Volga új orral, lexusos hátsó lámpával és – legutolsó fejlesztés eredményeként – teljesen modern belsővel évi ötvenezer darabbal támadja a hazai piacot. Mi ne is számítsunk rá, mert az Euro 2-es motorokkal nem engedik forgalomba helyezni az EU területén. Pedig a régi Volga 3M3-4062.10 mellett 2,4-es Chrysler motorral is választható. A következő lépés a 2008. márciusában induló Chrysler Sebring alapjaira épülő GAZ Siber lesz. De az már nem Volga.
Aki kedvet kapott a Volgázáshoz, keresse bátran a klubot, de készüljön fel lelkileg: egy eredeti állapotban lévő autó több millióba is kerülhet.