Hároméves volt a nagyobbik lányom, névnapja volt a kisebbiknek. Plüssállatból, könyvből, műanyagvacakból, társasjátékból és Kisvakond-dévédéből már igen jelentős tartalékokkal rendelkezünk, a felfújható gyűrűs kerti medence tavaly nyár óta szolgálja a családot. A profi, fedeles homokozó is ott áll a kertben egy ideje. Egy dolog viszont még hiányzott a földi gyermekparadicsomból. Most ezt is beszereztük: vettem egy favárat.
Egy falubéli apatárs szerencsére már korábban kikaparta nekem a gesztenyét. Feltúrta az internetet, telefonálgatott, kertibútor-kereskedéseket látogatott, és megállapította, hogy a holland Jungle Gym cuccai, abból is különösképp a Club nevű építmény a legjobb választás remek ár-érték arányával. Csúszdával, hintamodullal kiegészítve úgy 110 ezer a legolcsóbb helyen.
Ennyi pénzért kaptam két meglepően kompakt dobozt, bennük a csavarokkal, összekötő elemekkel, leírásokkal, mellé meg úgy fél köbméter fát, 3–3,60 méteres szálakat. Ezekből kell otthon leszabni a szükséges méretű cuccokat, majd összecsavarozgatni az útmutató szerint. Mint egy Ikea-szekrény, csak nagyobb léptékben.
Nyolcezerért méretre vágták volna a fát, de én arcomon megvető mosollyal visszautasítottam az ajánlatot. Nem azért figyel otthon a remek Black&Decker Scorpion, no meg a kiváló nóném körfűrész, hogy ne használjam őket lelkesen, amikor csak lehet.
Már alig vártam, hogy elkezdhessem a barkácsot – de előtte még haza kellett vinni a szajrét. A tartós Dacia ismét lehetőséget kapott a szereplésre!
Két és fél méteres csúszda tekereg a Logan MCV-ben
Talán a kabinba is be lehetett volna tolni a rőzsét (kilógott volna, na és), de egyrészt ott kellett a hely a csúszdának, másrészt mindig is szerettem volna gerendákat szállítani tetőn. A Dacia és a Renault Hungária pedig megadta nekem ezt a lehetőséget. A gyári tetőkorlát csak a legmagasabb felszereltséghez jár alapáron (a Logan és Ambience felszereltségnél extra, 50 ezres felárért), de a miénk épp egy Laureate. Ráadásul az importőr volt olyan kedves, és bennhagyta a kocsiban az egyébként külön megvásárolandó kereszttartókat is.
Kis gumilapok védik a korlátot a karcolásoktól
A két tartórudat pillanatok, de legalábbis percek alatt fel lehet csavarozni a hosszanti tartókra. Félrecsapjuk az alsó rögzítőlemezeket, feltesszük a tartókat a korlátra, beállítjuk, milyen messze szeretnénk látni őket egymástól, majd alulról a külső oldalon meghúzunk egy-egy imbuszcsavart. A gyári csomagtartó nagy előnye, hogy nem kell törődni a konzolok távolságának beállításával.
Kis terítővel védem a tetőt a karcolásoktól
A felnyergelt autóból még kidobtam a harmadik üléssort (18 kiló, pár mozdulat, és kinn is van), és ihaj.
Az eladó srác szerint úgy nyolcvan kiló fát kellett felraknunk. Minő véletlen: épp ennyi az autó megengedett legnagyobb tetőterhelése! Elkezdtük pakolni a szálakat, és éreztem, hogy több lesz. Legalább a duplája.
De hát ez egy tesztautó, ugye, és egy kombi Dacia tesztjébe a célpiac igényeinek ismeretében bizony beletartozik, hogy alaposan túlterheljük a tetőt. Nem is volt semmi gond, simán bírta a kasztni a sok fát.
És most jön az a rész, amire nem vagyok büszke. A túlterhelést, a súlypont magasra tolását még vállalom, ezek hatásával lehet számolni vezetés közben, de a rakományrögzítésben nem lett volna szabad belemennem abba a kompromisszumba, amibe végül belementem.
A két spanifer, amit vittem, nem érte át a farakást és a tetőkorlátokat. Így az történt, hogy a gerendákat-deszkákat lekötöttem velük az egyik oldalhoz, majd a másik oldalon két gumipókkal a gurtnit fogattam le a hossztartókhoz. Hirtelen fékezést, erős dőlést tutira nem bírtak volna ki.
Nem is vágtam át hazafelé az idegbeteg fővároson, a Bécsi úti kereskedést a 10-es úton hagytam el, és a Pilisen átvágva vittem haza a cuccot, 60–70-nel, folyton kilesve felfelé a szélvédőn: csúszik-e már?
Nem csúszott. Hazavittem, leszedtem, leszabtam, a várat felépítettem, és ismét megállapítottam, milyen remekül használható közlekedési eszköz, haszonjármű is ez a hosszú Dacia. Ki tudja, mi lesz vele a következő kaland. Mindenesetre közeledik az ősz, a trágyaszórás, szántás ideje…
Dacia Logan MCV tartósteszt
2007. júliustól decemberig nálunk van egy hétszemélyes Dacia Logan MCV, Laureate felszereltségben. Minden héten pénteken olvashatnak róla itt a Belsőségen. Az eddig megjelent epizódok:
Befogadtam egy románt (2007. július 19.)
Pezsgés a Dacia körül (2007. július 27.)
Első tankolás a tartós Daciával (2007. augusztus 3.)Ha nem szeretne lemaradni egy részről sem, tegye el a tartósteszt okos könyvjelzőjét (RSS).