A legkirályabb ötlet, amit gumin láttam

  2015. június 06. - papptibi Címkék: nyári gumi nyárigumi téligumi profilmélység

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

A XI. Blitz Weekend képekben
2015-07-27 19:29:36

Gabi, akit az udvari dohányzóhelyen csak Mantás Gabesz néven szólítanak, az idén újabb fejlesztéseket hajtott

Itt sem Ferrariból van a kerítés...
2015-07-16 17:43:31

Az autósport a hőskorban még a városokban zajlott, de idővel száműződött onnan. Aztán az autósport gondolt

A legkirályabb ötlet, amit gumin láttam
2015-06-06 14:02:50

A minap gumibemutatón jártam, bár ilyesmiről nem szoktunk írni, egyszerű megfontolásból. Marha nehéz

Kéne egy Tesla?
2015-05-15 18:19:48

Vagy beérnéd egy villany-Golffal is? Netán utálod a villanyautókat, mert az autó benzinnel megy? Az sem baj. A

A minap gumibemutatón jártam, bár ilyesmiről nem szoktunk írni, egyszerű megfontolásból. Marha nehéz megmondani egyáltalán, hogy jó-e egy gumi, illetve hol helyezkedik el a konkurensekhez képest, hiszen nehéz memóriából észrevenni egy-két százalékos különbségeket, ehhez műszer kell. Hát ezért publikáljuk inkább az olyan szervezetek teszteredményeit, mint az ADAC.

MarsoDC-153

De néha nem árt belátni a gumikereskedelem kulisszáiba, amiben az ilyen ügyfélpartik is benne vannak, szóval elmentem a finn Nokian gumik bemutatóra, ahol egy vidéki, a Nyíregyháza-Debrecen-Miskolc háromszögben ténykedő kereskedő prezentált elképesztő mennyiségű Fordot, amelyekre a az importőr négyszer annyi Nokian gumit szerelt. A tréningen a szokványos kunsztokat mutogatták, kivéve azt az állomást, ahol vegyesen szereltek téli és nyári gumikat az első és a hátsó tengelyre, majd fellocsolt műanyagon kellett elkanyarodni velük. Ez ugye azt a problémát próbálta szimbolizálni, hogy ha van két rosszabb, kopottabb gumink, és nincs lé négy újat venni, akkor melyik tengelyre szereljük.

Hát alapvetően semelyikre, ahogy a videón ez kinéz.

A fellocsolt műgyanta felnagyítva mutatja a dolgokat, tehát ötvennél már egészen durván ki lehetett csúszni, mindegy, hol van a kevésbé tapadó (esetünkben a nyári) gumi. ESP nélküli autókkal talán jobban látszana, hogy a hátsó tengelyre szerelt gyengébb gumikkal bármikor megpördülhet a kocsi, ám a Focus elektronikája küzd, mint disznó a jégen, és ez ennél a tempónál még enyhíti a következményeket. A bénábbnak tűnő orrtolós verzió picivel jobb, mivel ott egy átlagosabb tudású vezetőnek nagyobb az esélye, hisz már enyhe lassítás is segíthet abban, hogy a kocsi visszatérjen a jó ívre. De mondom, orral előre sem jó kicsúszni, úgyhogy akkor teszünk jót magunkkal és a környezetünkkel, ha mind a négy abroncs tapadása egyforma.

A hasonló gyakorlati próbák között fejtágító előadásokat is hallgattunk, olyasmikről, hogy mi az a latyakkürt, a trombitaminta, nem is beszélve a polírozott mintablokkról és a kavicskivető barázdáról. Az mindenképp új volt nekem, hogy a Nokiannak van olyan SUV-abroncsai, amelynek az oldalfalát aramidszálakkal erősítik meg – ez az anyag a kevlár alap szilárdságáért felelős szövet alapanyaga. Így például remekül lehet felszáguldani a padkára ötvennel, anélkül hogy a Q7-tulajnak a gumi sérülésétől kéne tartania.

Mégsem ezek nyűgöztek le, hanem a legegyszerűbb ötlet, ami sajna nem az én fejemből pattant ki. Ez ni:

05290001
A vízcsepp azt jelzi, mikor szeretné a Nokian, hogy lecseréljük a nyári gumit

Más gumikon is elhelyeznek kopásjelzőket, de ezek lényegében csak azt mutatják, ha már kukás a gumi. A Nokianról viszont egyetlen szempillantással leolvashatja az ember a profilmélységet, milliméterben. Mondhatni, ez egyfajta digitális kijelző.

A trükk annyi, hogy milliméteres lépcsőkkel belesütik a számokat a futófelületbe, és ahogy kopnak lefelé a milliméterek, úgy tűnnek el fokozatosan a számok. Amelyik még megvan, annyi a profilmélység. Van még két apró jel is: a nyári gumiknál egy vízcsepp, a télieknél egy hópihe jelzi, hogy meddig igazán jó vízen vagy havon a gumi.

05290007
Téli gumin a hópihéig az igazi a profilmélység, állítják, ilyenkor kell eladni használtan a magyaroknak

Remélem meggazdagodott rajta, aki kitalálta, megérdemelné.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr977520880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

redbandy 2015.06.06. 14:26:06

Finnék ezt már több mint tíz éve alkalmazzák, végre eljutott ide is. :-)

korzo 2015.06.06. 14:34:51

Nekem olyan 10 éve az első garnitúra Nokia H-mon már volt ilyen...

korzo 2015.06.06. 14:36:24

@korzo: bocsi, Nokian természetesen

Borogy 2015.06.06. 15:00:25

Akkor csak 10 ev kell hozza, hogy az Abu Dzabi elfelejtodjon mert senki mas nem hasznalja/mondja igy :)

isti75 2015.06.06. 15:03:36

A kinaiak par ve olyan abroncsot keszitettek, aminek az utolso 2mm futofelülete rikito narancs szinü. Ha odaig lekopik a futofelület, messziröl is kiszurhato hogy kopottak az abrocsok. Nem kell mericskelni sem, es szamokra sincs szükseg.

FélszeműKalóz (törölt) 2015.06.06. 15:40:02

"Remélem meggazdagodott rajta, aki kitalálta, megérdemelné."

Mindíg ámulattal tölt el hogy a hozzá nem értő,laikus emberek a számukra még érthető műszaki megoldásokat valósággal hogy Istenítik.
Olyan aranyos...

efi 2015.06.06. 15:43:33

@isti75:
JA, de itt azt is tudod mennyire vagy a narancssárgától.

vidéki suzukis 2015.06.06. 15:52:42

Látom, mások már megírták, hogy ez nem akkora újdonság.
Csatlakozom hozzájuk: valamikor a 2000-es évek elején láttam már ilyen kopásjelzővel készített Nokian (téli) abroncsot.

Amúgy én sem tartom hülyeségnek.

fay rodisz 2015.06.06. 15:53:22

@efi:

Az meg kit érdekel, hogy mennyire van.
Ha színes, akkor messziről látni, hogy az idiótát kerülni kell, főleg ha ész nélkül rohan az ótvar gumikkal.
Ebben az a jó, hogy a rendőr kiszúrja és kiszűri a potenciális gyilkosokat.
Továbbragozva a dolgot, eltérő színezéssel, csíkozással még azt is lehetne látni, hogy a pöcshosszabbítónak vásárolt felsőkategóriás romokon négy különböző gumi van ahogy az csóróéknál megszokot és pl. valami pár éves kisodródós balesetnél ki is derült, ennek örömére a közelébe nem szabad menni az idiótájának, amelyiknek gumicserére nincs pénze csak a villogásra a csajok meg a szomszéd előtt.

börtönőr 2015.06.06. 15:55:50

Jó lenne egy téli-nyári gumiteszt NYÁRON.
Ahogy látom elég sokan még télivel járnak most is,a forró aszfalton.
Ha valaki nyárival jár novemberben azonnal tömeggyilkos a besorolása autós berkekben.
45fokos aszfalton nyúlós télivel járni pedig nem baj.
Biztos ki lehetne mutatni,hogy egy kanyarban mennyivel jobban kenődik,sodródik kifelé egy téli gumi a nyárival szemben stb.
Egy cikket megérne a dolog mindenképp.

thebigben 2015.06.06. 16:52:59

ez volt az, amire az égéstérben azt mondta Papp Tibi, hogy elment rá, mert érdekelte, de nem ír róla? :)

Ecotrans 2015.06.06. 17:43:50

Én is szeretném tudni mi az a latyakkürt meg a trombitaminta.

OpenMind 2015.06.06. 18:09:13

kedvellek benneteket, de szomorú, hogy M.o. egyik vezető autós magazinjánál igy le vagytok maradva. ezeket a számokat és egyéb jelzéseket igy vagy úgy (pl. hogy a számokat nem látod, hanem a kopással mindig az adott szám vagy jelzés válik csak láthatóvá - konkrétan nekem ez a kedvencem ) már nagyon sok gyártó használja hosszú évek óta. személy szerint már több garnitúra gumit is lecseréltem, amik már mind ilyenek voltak, és nem prémium, hanem átlagos márkákról van szó. illetve pontosabb, ha azt mondom, hogy árérzékenységből kifolyólag a legolcsóbbakból válogatok általában.

Ad Dio 2015.06.06. 18:15:20

Mennyivel drágítja a gumi előállítását? Ez az információ számomra szükséges lenne ahhoz hogy eldönthessem jó ötlet vagy sem.

OpenMind 2015.06.06. 18:15:53

@börtönőr:
egyetértek. nagyon veszélyesek tudnak lenni a téligumik a forró nyári aszfalton. megértem azokat akik anyagi okokból nem cserélik le, de nem értem meg azokat akik azt mondják hogy a téli gumi megfelel nyárra is.
mifelénk egy eléggé elismert volt autóversenyző (csak pár éve fejezte be, tehát nem egy 80 éves bácsika, aki nem ismeri a modern téligumikat) is ajánlotta a téli gumit nyárra - az ilyenek viszont már tarkónlövést érdemelnek.

anyadmajma 2015.06.06. 18:41:56

@OpenMind: akkor már járjál nyárival télen. Kicsit lassabban, nagyobb követési távolságokkal.
Ha nincs térdig érő hó, meg -20fok, akkor nincs túl nagy baj. Aki meg mást mondd, annak meg ajánlom figyelmébe a fizikát, pl. hogy 60nál 2x akkora a fékút, mint 40-nél...... Bár a traffi csak 67nél villan, az igaz.

@Ad Dio: Melyik módszer? ezek a számok fajlagosan kb max 2 euróval, de szerintem csak centekkel. A festős technikához már nem értek, de szerintem az sem sokkal, mivel nem drágábbak nagyon az ilyen gumik.

anyadmajma 2015.06.06. 18:43:35

@OpenMind: ja, lemaradt: 30-35 fokban akár 5-10e km alatt kuka az új téli gumi. Ha gyilkolod is, mert azért jól csikorog:), akkor előbb.

Gepeszveres 2015.06.06. 18:50:59

@börtönőr:

Valóban meg kellene ismertetni az emberekkel a nyári melegben téli gumin autózás veszélyeit. Nekem már melegedett el a téli gumi nyáron a Bükkből lefel jövet a kanyargós úton, pedig nem is száguldoztam. Nem volt jó élmény. Erős gumiszag, "nyúlós" viselkedés. Szerencsére nem lett baj belőle. Azóta mindig lecserélem, és mindenkit próbálok lebeszélni arról, hogy nyáron téli gumival közlekedjen. Akinek nincs pénze két garnitúra gumira, vagy keveset jár autóval és előbb öregednének el a gumik, mint amikorra elkopnának, az vegyen négy évszakost! Nem olyan rossz az sem.

OpenMind 2015.06.06. 19:08:48

@anyadmajma:
fogalmam sincs, hogy miről beszélsz, vagy hogy most pontosan mire is válaszoltál.

én azt irtam, hogy nyáron nem jó a téli gumi - a te szavaidból is ez jött le. azt is irtam, hogy megértem aki fent hagyja nyárra is, mert ninsc pénze nyári gumira - ilyenkor alapszabály, hogy tudatosan óvatosabban vezet.

nyári gumi télen abszolúte nem jó ötlet. még ha felénk enyhék is a telek, egy téli gumit pontosan nem a hóban használsz ki igazán, hanem a hideg, lucskos, átmeneti időszakokban, amikor átmeneti jegesedés is várható. télen a helyzet órák alatt változik, a hajnali ködön, ami ráfagyott az útra, egy autós kicsúszik és felfordul, aki a hajnali napsugarak megjelenése után 30 perccel később ér oda, annak csupán enyhén nedves lesz az út, és probléma nélküli. egy harmadik pedig egy hasonló úton egy árnyékos részre ér, ahol még nem olvad meg a leheletnyi jégréteg, és máris meg a baj. télen a nyári gumi rideg, nem kell jég vagy hó, elég egy kis lucskosság, és a nyári gumi kezelhetetlenné válik. a mi szerencsénk, és azoké, akik nem használnak téli gumit, hogy mifelénk enyhék a telek, és kis szerencsével kibekkelhetők ezek a napok, amikor ténylegesen szükségesek a téli gumik.

OpenMind 2015.06.06. 19:14:48

@Gepeszveres:
pontosan. viszont a négy évszakosak is tegyék félre a kocsit ara a pár napra télen, amikor igazán durvák a viszonyok.

egyetlen túlcsúszás okozhat olyan kárt, ami többszörösen felülmúlja a téli gumik árát.

GrenAbla 2015.06.06. 19:18:56

@fay rodisz: ha tudod, mennyire vagy tőle, elkezdhetsz spórolni a téli (vagy épp a nyári) garnitúrára. :)

GrenAbla 2015.06.06. 19:20:38

@OpenMind: ajánlani nem ajánlanám, de érdekes adalék, hogy nyáron simán átengedik műszakin az autót téli gumival, míg fordítva nem.

OpenMind 2015.06.06. 19:27:15

@GrenAbla:

ilyenkor milyen profilmélység a mérvadó? a nyári 1,6 mm , vagy pedig a téli 4 mm?

GrenAbla 2015.06.06. 19:32:05

@OpenMind: ahogy elnéztem kolléga autóján a gumikat, azon biztos nem volt 4 mm, konkrétan rommá kopott télivel jár most a 30 fokban is.

2015.06.06. 19:40:58

@OpenMind:

"nyári gumi télen abszolúte nem jó ötlet. még ha felénk enyhék is a telek, egy téli gumit pontosan nem a hóban használsz ki igazán, hanem a hideg, lucskos, átmeneti időszakokban, amikor átmeneti jegesedés is várható. télen a helyzet órák alatt változik, a hajnali ködön, ami ráfagyott az útra, egy autós kicsúszik és felfordul"

Nagy marhaság. Jégen b.szhatod a téli gumidat is, főleg b.szhatja egy rutintalan vezető.
A téli gumi pont, hogy hóban a legnagyobb segítség.
Száraz hidegben, ugyan rideg a nyári gumi, de nem olyan rossz a tapadása. Jégen teljesen mindegy, maximum a szöges gumi, hólánc, lánctalp az amivel úton maradsz.

OpenMind 2015.06.06. 19:51:02

@Союз:

a "rutintalan vezető"-vel abszolút egyetértek.

a többi kicsit relativ, mivel a jégen menésnek is megvan a tehnikája, valamint úgy vagyok ezzel, mint az eszkimók, jégből is nagyon sokféle van :-))
de mivel ez csak szőrszálhsogatás részemről, mondjuk azt hogy nagyjából úgy van ahogy mondod :-))

2015.06.06. 19:58:18

Illetve még annyit fűznék hozzá, hogy volt részem téli gumival jégen menni, 50 Km/h-val száguldoztam, majd visszavettem ezt az eszement tempót 30 Km/h-ra , mert úgy oldalba kapott egy Kb. 80-100 Km/h-s oldalszél, hogy a kocsi hátulját vitte volna le a töltésről. Akkor sokan vették szemügyre a töltés alját. Gondolom téligumival.
Szóval téli gumi ide, jegesedés oda, 80-100 Km/h-s szél amoda, nem szentírás a téligumi sem. Erőteljesen vissza kell venni a tempóból.

2015.06.06. 20:20:14

@OpenMind:

"jégből is nagyon sokféle van :-))"

A legdurvább az ónos eső, ha van 2-3 cm belőle, akkor inkább gyalog megyek, még a csonttörés is olcsóbban kijön, mint a mai autók alkatrészeinek árai.
Én a 6-os főúton mentem, akkor még nem volt meg a pálya.
Hajnaltól havazott, 8 körül Pécs felé havas volt, néhol hóátfúvás, de még járható volt. Nem takarították, de annyira nem, hogy Adonynál egy hókotrót előztem meg, mert csak 40-nel ment, de a tolólap nem volt leengedve. Ehhez külön gratulációm a nem tisztelt közútnak, vagy annak aki felveszi a sok zsetont azért, hogy a hókotrók munkavégzés nélkül forgalmi akadályt képezzenek. Majd egy autó, amelyik kb. 1,5-2 Km-el előttem volt, a töltés vége előtt megpördült, dupla szerencséje volt, mert nem esett le a töltésről és nem sérült az autója és a szembejövő sávban egy kamion érkezett, de távol volt és meg tudott állni. Itt éreztem, hogy visszafelé teljesen gáz lesz az út.
Na majd visszafelé már a forgalom miatt teljesen letaposott hó volt, aminek a felső rétege eljegesedett. Nem kicsit volt idegörlő végig jönni rajta.

2015.06.06. 20:40:49

Még valami ami kimaradt.
Igen láttam azt a tesztet, ahol jégen egészen pontosan jégkoroncsarnokban tesztelték a zsír új téli gumi, kopott téli gumi és a nyári gumi tapadását. Ha nem jól emlékszem, bárki javítson ki. Jobban tapad a jégen a zsír új téli gumi.

Csak a csarnokban nem volt szél, nemhogy 80 Km/h-s, de 10 Km/h-s szél sem.

Kegyetlen az amikor nyíl egyenesen mész hajszálpontosan 50-nel, a kormányt úgy fogod, hogy az egy tized millimétert se menjen az egyik irányba se és azt érzed, hogy egy széllökés viszi ki az autó hátulját. Abban a pillanatban gázelvétel, ellenkormányzás és ismét egyenesbe állt. Onnantól már csak 30 Km/h-val jöttem.

MCMLIX 2015.06.06. 21:11:36

@Gepeszveres:
37 év (kb. 650ekm) alatt kb. 60-65%-ban voltam
kénytelen nyáron is télivel járni, és soha semmi
gondom nem volt, viszont nem gazdagodtak a gumigyárak
marketingesei.

szombi 2015.06.06. 21:17:58

Nekem most mentek szét 12 év után a Nokian nyári gumik, és észrevettem hogy már azokon is van ilyen. SZÓVAL NEM ÚJ!!!
Ja és még "csak" 6mm-nél tartanak de szálszakadásos lett mind szóval felesleges...

Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2015.06.06. 21:39:42

Én az első használt autómat (máig az van) ilyen gumikkal vettem, szóval, én eddig azt hittem, hogy ez tök természetes. :)

ChPh 2015.06.06. 21:39:59

Ki kellene próbáljak én is egy ilyen nokian-t

ősszel ugyanezen a pályán a Bridgestone Blizzak LM32-vel 50-nel még rezzenéstelenül bevette a kanyart az e46-om :) 70-nel kezdtem úgy kifelé menni, mint itt a Ford...

Péter 2 2015.06.06. 21:46:28

@szombi: Vaze, ha itt volt arról szó, hogy téli gumi nyáron és tarkólövés, akkor mit is érdemel az az istenbarma, aki tizenkét évig használ egy gumit...?

ecopower 2015.06.06. 22:21:35

@Péter 2: Van egy cimborám,másfél milliós autóval,3 kisgyerekkel.Múltkor láttam a garázsban a letárolt téligumiait.10 évesek,kb 3mm profilmélységgel!Mondom:ezeket kidobod ugye?!Nem-nem,télen mennek vissza az autóra.Hát ANYÁD te marha!Remélemtényleg le tudtam beszélni róla,hogy azokat a sz@rokat visszategye az autóra.

Beer Monster 2015.06.06. 22:32:23

Ez a video igazán lófasz. Tessék megcsinálni ugyanezt kikapcsolt elektronikával, és akkor látszódni fog az, ami valójában történni fog nagyobb sebességen vagy havon, jégen.

Ez a video így pont ellenkezőleg sül el.

Gepeszveres 2015.06.07. 00:23:16

@MCMLIX: Nekem is csak egyszer, nagy melegben, a Bükkből lefelé volt gondom a nyáron használt téli gumival. Városban vagy egyenes úton nem fog túlmelegedni. Ha viszont kanyargós úton érzi az ember, hogy már büdös és nyúlós, akkor jobb megállni, és megvárni amíg kihűl.

szombi 2015.06.07. 03:48:40

@Péter 2: konkrétan azért mehetett 12 évig mert - ahogy nevéből is hangzik - csak nyáron volt használva. Májustól őszig...

Rónarider 2015.06.07. 09:10:26

14 éves autóm a 14 éve alatt elfogyasztott 4.5 garnitura téliszettett. Soha nem érintette hó egyiket sem(úgy értem havon, jégen nem járt egyik sem), gyakorlatilag pénzkidobásnak érzem, mert bedőltem a marketingnek. Amikor otthagytam őket a gumisnál, még bőven a használható kategóriában volt mind, illetve az egyik garnitúra nem, lengéscsillapítós profilelnyalás miatt, de abból a négyből csak az az egy. Mindig négy abroncsot cserélek, szerintem azt úgy jó. De soha többé télit. Más a kormányzása, más a fékútja (más a hangja, ami mondjuk mindegy), télen amúgy sem nyomom, meg tél se nincs. Akkor miért? Inkább cserélem a nyáriakat sűrűbben, akkor többet megy az autó, és míg a nyárival megállok télen, a téli elkésett abrocs-cserekor nekem sokkal bicebócább nyáron.

eßemfaßom meg áll 2015.06.07. 09:19:15

@Rónarider: oké, de ha kérhetlek inkább mégse kelljen a nyárigumis autóddal egy útvonalon közlekednünk télen, jó? Én szeretek élni.

eßemfaßom meg áll 2015.06.07. 09:25:14

Pár éve november végén leesett a hó és még nyári gumin voltam. Inkább bele se gondolok hány ősz hajszálat köszönhetek annak a hazáig tartó 100km-nek amit eszetlen 20km/h-val száguldva tettem meg az árokba csúszott autókkal szegélyezett 4sen azon imádkozva, hogy a következő szembejövő is az árok felé csússzon ne belénk.

Tippszmix 2015.06.07. 09:57:51

@Союз: Gondolom az fel se tűnt, hogy azért megy 40-el, mert hátul potyog belőle valami... Amúgy 5 centi hóesés alatt le se engedik (vagy engedhetik) a hóekét, ezt Pécsi Norbert mondta asszem tavalyelőtt!

sechskant (törölt) 2015.06.07. 10:47:14

@Rónarider: "gyakorlatilag pénzkidobásnak érzem, mert bedőltem a marketingnek"

Gondolom az nem tunt fel, hogy amig a telit hasznaltad, nem kopott a nyari, azaz egy fillert sem vesztettel.

sechskant (törölt) 2015.06.07. 10:50:18

@Союз: Szerintem erre gondolsz:
www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s
Tokmindegy, hogy van-e a csarnokban szel, mert a teli gumi minden korulmenyek kozott jobban tapad jegen a nyarinal es a negyevszakosnal, vagyis azokkal szelben meg hamarabb megszopod.

delejes 2015.06.07. 11:15:17

@Rónarider: Nem kell ahoz hó, vagy jég hogy indokolt legyen a téli gumi. 5-6 fok alatt a nyári már nem lesz igazi, jelentősen csökken a tapadása, fékútja. Tudomásul kell venni, hogy a mai autózáshoz hozzátartozik a téli-nyári gumiváltás, feltéve, ha évszaktól függetlenül üzemszerűen autózol. Ha jól tudom a KRESZ Magyarországon még nem írja elő kötelezően a téli gumi használatát, de egy baleset megítélésénél jelentős súllyal esik a latba az évszaknak nem megfelelő tappancsok használata.

2015.06.07. 12:03:11

@Tippszmix:
"Gondolom az fel se tűnt, hogy azért megy 40-el, mert hátul potyog belőle valami... Amúgy 5 centi hóesés alatt le se engedik (vagy engedhetik) a hóekét, ezt Pécsi Norbert mondta asszem tavalyelőtt!"

Valóban nem tűnt fel, hogy potyog mögötte valami, mert nem potyogott belőle semmi. Azért nem potyogott semmi a hátuljából, mert már Battától full hó volt a 6-os! Ha azt írtam, hogy hajnaltól esett és 8 után jártam arra, az nem 5 centi hó volt.
Ezt csak a gyengébb felfogásúak kedvéért írtam le, mint amilyen te is vagy.

2015.06.07. 12:08:26

@sechskant: "Tokmindegy, hogy van-e a csarnokban szel, mert a teli gumi minden korulmenyek kozott jobban tapad jegen a nyarinal es a negyevszakosnal, vagyis azokkal szelben meg hamarabb megszopod"

Egyáltalán nem mindegy, hogy a csarnokban nincs szél.
És nem azért, mert a téli gumi jobban tapad, hanem azért mert sok autós úgy gondolkodik, hogy a téli gumival sokkal bátrabban vagányabban mehetnek, aztán sokszor még szél sem kell hozzá, hogy az árokban landoljon.
Megnéznék egy olyan tesztet jégen téli gumival, meg valami hajtóművel, szelet keltve mit teljesít a téli gumi.

Rónarider 2015.06.07. 12:24:34

@delejes: Igen, van benne valami, igaz az említett autó helyett télen főleg inkább pickupozom 4x4-gyel ha a helyzet olyan, fél tonnával a platón (alapesetben hátsókerekes amit mai napig nem értek). És fáj, ha a téligarnitúrába maximum húszezret tekerek 3-4 év alatt a másikon, de azt is jó időben, bár téli szezonban, utána kuka (mert jobban kopik, vagy lengéscsillapító miatt, vagy láthatóan elöregedett az oldalfala, vagy többször volt defektes és oda a bizalom, vagy akármi) Hezitálok már fél éve kell-e új téli szett, de szerintem a téli max.5000Km-re amíg személyautózom nem veszem meg. Amint mínuszok vannak, vagy ónos eső, vsgy nagy hó, megyek ais másikkal, annak a profiljában megfordul egy robogó ;)

2015.06.07. 12:57:27

@delejes:

Én nem 7 fokozok, meg nem 5-6 fokozok. November vége, december eleje felrak, ha már 0 fok körül van a hőmérséklet. Március közepe levesz. Márciusban azért nézegetem az időképet, köpönyeget előre, nehogy meglepetés legyen a vége. Így maradt rajta 2 éve is március végéig.
Feleslegesen nem koptatjuk a téligumit 5-7 fokban.

Tippszmix 2015.06.07. 13:32:59

@Союз: És hajnaltól 8 utánig nem jártak arra? Te ezt honnan tudod? Ott ültél az út mellett?

2015.06.07. 16:24:55

@Tippszmix:

Nem, nem ültem, ott. Tök egyszerű, nem nehéz felfogni. Bár lehet, hogy neked ez nem fog menni.
Az embernek van két szeme. A hó általában jó eséllyel fehér.
Na mármost, ha kiníyitja az ember a szemét és nem vak, akkor látja, hogy hó van és azt is látja, hogy nem kevés, nem 5 centi van az úton, amelynek a hajnalban kezdődött intenzív havazás az oka. Sőt azt is lehet látni, hogy takarították-e előtte vagy sem, sózták-e vagy sem.
Hidd el nem nehéz, javaslom próbáld majd ki a következő télen.

Yoss 2015.06.07. 17:47:04

@Gepeszveres: Az elmelegedett gumi már sosem lesz tökéletes, ha kihűlt, akkor sem. Motorozom, volt már pályán elmelegedés, utána azt csinálsz amit akarsz, az a gumi kuka. Alattomos lesz, sose tudod mikor baszik ki veled. Gondolom kiég benne valami alkotóelem, vagy megváltozik az állaga, de mindegy is. Ha ilyet tapasztalsz, akkor a legjobb megszabadulni tőle.

Yoss 2015.06.07. 17:48:50

Egyébként tesztekkel bizonyították, hogy a jó nyári gumi száraz úton még mínusz 7-ben is tapad annyira, mint a téli, ha melegebb van, akkor jobban. Persze, ha esős, havas az út, akkor már nem.

Pepejoe 2015.06.07. 18:40:56

@Borogy:
Van/volt gumiban Nokia és NokiaN is.

Borogy 2015.06.07. 19:03:28

@Pepejoe: Sztem nem nekem akartad irni :)

Pepejoe 2015.06.07. 19:09:02

@Borogy:
Úgy általánosságban jegyeztem meg.

sechskant (törölt) 2015.06.07. 20:13:13

@Союз: "sok autós úgy gondolkodik, hogy a téli gumival sokkal bátrabban vagányabban mehetnek, aztán sokszor még szél sem kell hozzá, hogy az árokban landoljon"

Ugyanezt a hulyeseget szajkozzak nehanyan a menestabilizalo kapcsan is, es mar kezd unalmas lenni. Minden embernek van egy komfortzonaja, amiben vezet, egy ABS-tol vagy teligumitol nem lesz senki hirtelen verengzo vadallat.

laverdasfc 2015.06.07. 21:48:21

Az elszineződő felületet jelenlegi technológiával nem tudják megoldani mert nem lehet olyan pontosan rétegződő többrétegű futót extrudálni.
TC: miért nem szerepelt a hírekben amikor pár hete elhunyt Francois Michelin? Még egy rövidhírt sem láttam.

Abfangjaeger 2015.06.08. 22:55:35

Azért vannak gondok a fejekben a személyautó gumiabroncsokkal kapcsolatban:
- Magyarországon nem kötelező a téli gumi használata,
- minimális profilmélység 1,6 mm, nyári ÉS téli guminál is,
- tengelyenként azonos JELLEGŰ mintázattal rendelkező abroncs kell,
- a járművön vagy téli, vagy nyári abroncs lehet, keverve nem.
Nem hiszem, hogy télen, hidegben az azonos minőségű nyári abroncs tudja ugyanazt, mint a téli.
Nyaranta, nagyobb rendezvények idején, mikor tele vannak a parkolók autókkal szoktam nézegetni, milyen értékű autón mi van. Bizony sok, egy-másfél milliós autón van dögmelegben (30°C) is téli, míg három-négyszázezres "lenézett tragacsokon" jó, nem leharcolt nyári.
A sajátomon idén még április elején is fent volt a téli, mivel reggelente, mikor mentem dolgozni bizony voltak 1-2 fokok is. Mikor hajnalban is több volt tartósan 5-6 foknál, akkor mentek fel a nyárik.

Arcade Macho 2015.06.09. 01:02:01

azt mondtak mar hogy a gumi fel szokott melegedni a gordulestol?
azert is adnak meg 2 fujasi erteket, az egyiket normal allapotban, masikat meg a benyatankra applikalva, gondolom a benyatank melle applikalt abra azt feltetelezi, hogy benzinkuton fujjak, azaz mar meleg

a 7C alatti duma meg ebbol kifolyolag egy marketing bullshit
probaljak osszetaknyolni a tenyeket hogy az jojjon ki hogy le kell cserelni mindenkeppen telen
egyes egyedul a max 4 eves teli gumi az letaposott havon nyujt kiemelkedo teljesitmenyt, barhol mashol 10-20 % -al jobb "csak"
ertem en hogy lehet ott 3 terhes anyuka babakocsit tolva, mikozben korulottuk megy at az ovodascsoport, de azert az ilyen erveket hanyagolni kellene, pl. amikor en teli fagyokban nagy nehezen raszanom magam, hogy autozzak, akkor ott nem fogok szaguldozni, sot masokkal is betartatom sikerrel a relativ sebesseghatar fogalmat :)))

Rónarider 2015.06.10. 20:06:29

@sechskant: Dehogynem, egy téli garnitúra árát, ami helyett inkább vettem volna egy évvel hamarabb nyárit. Így is maximum két-három év az élettartama a nyárinak nálam, úgy is, hogy télit is használok. Szóval inkább legyen minden évben, vagy másfél-maximum kétévente új nyári garníturám, és mindig tisztességes profilon járok (nem 1,6 mm-en, hanem bőven 3 fölött). Az, hogy télen esetleg nem tapad úgy irreleváns, télen nem is nyomom annyira, ha azzal megyek, hosszabb követési távolságon járok. De kéne egy jó subaru (hiányzik a 4x4 a személyautóból, meg szeretem is), és csak nevetném a telet.

pimpikee 2015.06.10. 21:53:05

@Abfangjaeger:
- a járművön vagy téli, vagy nyári abroncs lehet, keverve nem.

De, ez megengedett Magyarországon _IS_ és még sok EU tagállamban.
... csak (kurvára) nem javasolt...
süti beállítások módosítása