Így terjed a hülyeség

  2014. december 01. - papptibi Címkék: vágott slick

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

A XI. Blitz Weekend képekben
2015-07-27 19:29:36

Gabi, akit az udvari dohányzóhelyen csak Mantás Gabesz néven szólítanak, az idén újabb fejlesztéseket hajtott

Itt sem Ferrariból van a kerítés...
2015-07-16 17:43:31

Az autósport a hőskorban még a városokban zajlott, de idővel száműződött onnan. Aztán az autósport gondolt

A legkirályabb ötlet, amit gumin láttam
2015-06-06 14:02:50

A minap gumibemutatón jártam, bár ilyesmiről nem szoktunk írni, egyszerű megfontolásból. Marha nehéz

Kéne egy Tesla?
2015-05-15 18:19:48

Vagy beérnéd egy villany-Golffal is? Netán utálod a villanyautókat, mert az autó benzinnel megy? Az sem baj. A

Ha így megy tovább, a rákgyógymódokkal vetekedő víruskarriert fog befutni az a videó, amit először az Origón láttam, aztán kiderült, hogy a Jalopnik irányából fúj a szél. Így vernek át a használt gumival. Jajaj! Eladják neked újként. Bármerre lépünk, életveszély leselkedik ránk, azonnal vezessék be a hologramos zárjegyet a gumiabroncsokra!

Persze azt, akinek nem gyanús a szürkére kopott gumiban a friss, ébenfekete horony, azt csapják csak be. De ilyet nem mondunk, hisz néhányan meg sem nézik, mit rakott fel a gumis, mert egyszerűen nem értenek hozzá.
Íme a videó.

Ugye milyen hátborzongató?

Hát nem. Amit a képeken látunk, az nem más, mint a gumi vágása, ez egyébként külön szakma, amit nagyon megbecsülnek. Méghozzá a raliban, ahol sokszor vágott sclick gumikkal mennek, mondjuk akkor, amikor a vizes gumihoz nem esik elég eső, de a teljesen kopasz slick már nem lenne jó, de terepgumikkal is megesik ilyesmi. Az ügyes vágómester tud az adott körülményekhez optimális gumit vágni. Erről beszél a gumivágó srác a következő videón, így néz ki ez egy versenyguminál, nagyüzemben csinálják ezt a gumis kamionok árnyékában. Néha a sima közúti haszongépjárművek abroncsait vágják, pontosabban vágták régen, ma már inkább újrafutóznak.

Csakhogy a vágásra szánt gumikat eleve úgy gyártják, hogy legyen elég anyag a futófelületen a megfelelő mélységű járatok kialakításához. A normál utcai gumi azonban erre nemigen alkalmas. Lehet, hogy a vágószerszám nem vágna még bele az abroncs szövetébe, de azt nem árt tudni, hogy a futófelület alatt már másfajta gumikeverék van, amit úgy méreteztek, hogy ez is része az abroncs szilárdságát adó rétegeknek. Persze biztos van az az ügyes vágó ember, aki jól megcsinálná. Ám maradjunk annyiban, alapvetően nem olyan nagy baj, hogy ezt kategorikusan tiltják a magyar szabályok. Mert ugye nálunk a másik alternatíva, hogy minden hülye elkezdi csinálni, és akkor vér folyik.

Ma Magyarországon sokan tényleg nem engedhetik meg maguknak azt, hogy vadiúj gumikat vegyenek, ők vásárolják a törvényben megszabott 1,6 millimétert túlteljesítő, használt abroncsokat. Azonban nem hinném, hogy bárki nekiállna ezeket a gumikat nyiszálni, egyszerűen azért, mert nem éri meg vele vesződni, nem tűnt fel egy ilyen csalási mód a piacon, vagy hasonló, csupán a net a hátára vett egy videót.

Tudom, a gumiforgalmazók egy emberként hördülnek fel, de fogadjuk el, hogy nagyon sokan amúgy új gumit vennének, ha tudnának. De nem tudnak, közlekedni pedig kell – ezért vesznek használtat. Nekik egy tanács: ha már így van, érdemes inkább gumisnál venni, mert ők az alapvető hibákat legalább észreveszik az abroncson. Aki pedig új gumit vesz, és a videó miatt parázik, annak van egy tuti módszerem: keressék a gumin a szőröket. Mert az új abroncson mindig vannak, a futófelületen is. Update: vagy még sincs, tessék parázni!!! Akkor nincs más, mint a kopásjelző, meg az, ahogy egy új gumi kinéz.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr506949561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zolus84 2014.12.01. 20:23:02

Nem csak a szőrök árulkodnak, ilyen módon a kopásjelzőket is kivágják, azok hiányának is fel kéne tűnni. Kétlem, hogy ezt úgy meg lehetne csinálni, hogy ne tűnjön fel egyből.

bobeszedulacika 2014.12.01. 20:35:55

milyen okosok akik ide írnak cikket vagy hasonlókat a sok okos meg, meg eszi nekik, én meg vesződjek a sok hülye nethuszárral, mert azt mondták a netten, hogy az új gumin mindig van szőr..........hát nem bameg a prémiumon SOHA nincs !

thj 2014.12.01. 20:42:35

Gumisnak is óvatosan, vettünk használtat aztán rázott az autó, mert kockákra volt fekezve...

csipikeazóriástörpe 2014.12.01. 20:45:57

@bobeszedulacika: így igaz. De nem is túl régen pont a gumidoktortól kérdezték ezt a szőr témát, szerinte sem törvényszerű az új gumikon a szőr.
Fiúk, legalább házon belül néznétek utána a dogoknak...

csipikeazóriástörpe 2014.12.01. 21:07:16

Mindenesetre a bejegyzés alapvetése igaz: az origo cikkje ebben a formában baromság

Ecotrans 2014.12.01. 21:09:19

Vettem alig használt téligumit, (tavalyi gyártású michelin)ami ebben az esős időben úgy csúszik mint a franc. Régi melós opelen van, nincsen ABS meg ilyen huncutságok. Nem is tudom mi lesz ha esik egy kis hó.

Thor71 2014.12.01. 21:11:41

@Zolus84: Bocsi de simán belerakják a kopásjelzőt. A megfelelő helyen mozdit egy pillanatra a csuklóján és hopp már ott is van! Sajnos személyesen ismerek ilyet és nem hallottam róla. Még valami az igényesebb "mester" az éles széleket simán megcsiszolja egy kis forgatás közben.....

Tomato77 2014.12.01. 21:15:39

Akár szőrös, akár nem, csakis új gumit jó használni. :-)

Oldm4n 2014.12.01. 21:22:13

Minél prémiumabb annál kevésbé szőrös. A legprémiumabb egyáltalán nem szőrös. Ezt azért illene tudni, van élet a Debica Presto-n meg a Kormoránon túl is...!

yvsmad 2014.12.01. 21:35:57

Aki új prémiumot vesz, az pont lesz@rja a használt gumit.
Akinek meg nincs pénze új gumira, azt meg nem rdekli, hogy van-e szőr a prémiumon.

telkoe 2014.12.01. 21:36:20

@csipikeazóriástörpe: Az origo betanitott mediamunkasai altalaban baromsagokat irnak, amire jokat hoborognek az odaszoktatott idiota torzskommentelok. A kattintasszam megvan, ertelmes cikket meg ha akarnanak sem nagyon tudnanak kiizzadni magukbol.

papptibi 2014.12.01. 21:50:22

@csipikeazóriástörpe: Akkor a Dunlop meg a Bridgestone nem elég prémium, nekem ezek vannak. Nem sok, de mindkettőn volt, és ahogy a futófelületet vulkanizálják, a sütőminta ugye több darabból áll, és ezek határainál is látszott némi sorjaszerűség a Bridgestone-on, persze ezt nem illik annak nevezni. Mit tegyek? Átvertek? :)

papptibi 2014.12.01. 21:55:30

@Thor71: És tényleg eladja újnak???? Max kevésbé kopott használtnak, nem 2500 hanem 5000 darabja, nem? Vagy ha igen, akkor mutass egy ilyet és csekkoljuk a végeredményt. Mert ami a videón látszik, egyáltalán nem tűnik újnak, biztos nem elég tehetséges a művész.
@thj: nyilván a gumisok között is van olyan, aki tesz rá nagy ívben, de azért még mindig egy gumis, mint valami lomis, aki utánfutón hordja be a használt gumit.

GiXXXer 2014.12.01. 21:59:22

A borotvált a jó! Hasonlítsuk csak össze a 80-as évek pornóit a maiakkal! :D A frissen borotvált prémiumgumit is szinte megölelgetné az ember! :D

vasgyuszi 2014.12.01. 22:05:24

@papptibi: " Akkor a Dunlop meg a Bridgestone nem elég prémium..."
Egyébként nem szőrözni akarok, de tényleg nem ;)
A Michelin, na az már prémium.
Mellesleg a Dunlop a Fiat Coupè-n szuper volt (nyári gumi).
A Michelin a Citroen C8-on meg hirtelen 45e km után elol majdnem a jelzésig van kopva, hátul meg simán van benne még egy nyár. Na ezekre a gumikra morcos vagyok.

gigabursch 2014.12.01. 22:16:40

@papptibi:
A Continental, a Michelin ás a Good-Year sem. Csak az, amit idén láttam különböző gépjárműveken
Kár erőlködni ekkora baromsággal. De legalább határozott volt a pofa.

papptibi 2014.12.01. 22:32:52

@GiXXXer: És egyes hamisítók Kormorant borotválnak, mert ez a divat!

uarempty 2014.12.01. 22:33:17

@Opel P1: Gondolom nem zavar, h a kérdéses videó finn....csaxólok.

MatseQ 2014.12.01. 22:42:44

Nekem a Dunlop D211GP Racer kicsit sem volt szőrös. Ja nem autó, bocsi. Azon nyárinak Dunlop Streetresponse 2 van ami szintén nem volt szőrös új korában, nem is prémium de igen jó.

Kopi3.14 2014.12.01. 22:42:48

@vasgyuszi: Ott én nem a gumit szidnám, megnézetném a futóművet. Vagy gyakrabban ellenőrizném a légnyomást az abroncsokban.

uarempty 2014.12.01. 22:54:23

@Ecotrans: szerintem egész egyszerűen csak kipottyansz az űrbe. az övet csatold be majd mindenképp.

Thor71 2014.12.01. 22:56:53

@papptibi: Nem adják el újnak, ahogy a srác mondja megnyugtató az ilyen a csórónak... olyan ez mint a kilóméter óra tekergetés. Te is tudod hogy nem annyi de akkor is jobban esik a szemednek. Egyébbként meg ahogy mondják,ameddig van lószar addig veréb is lesz rajta.

sascha 2014.12.01. 23:07:26

ne b..sz már fel papptibi, hogy nem irod le, miröl ismerszik fel az új gumi: DOT WWYY, ahol a WW a gyártási naptárhét, a YY pedig az évet jelöli (pl. a mai napon gyártott gumi oldalán "DOT 4914")...
szörök a futófelületen... bazz... :)

papptibi 2014.12.01. 23:11:23

@sascha: Az túl bonyolult a népeknek. Nyilván én is azt nézem, de aki ez alapján a videó alapján parázik, annak beszélhetek én a DOT-számról

Boros Tás 2014.12.01. 23:12:02

Nem ertem mit kell itt vakarozni.
2000 tol minden gumin kell, hogy legyen gyartasi datum.
Ott lathato az utolso 4 szamjegy, abbol az elso ketto a gyartas hetet mutatja a masodik ketto pedig a gyartas evet.
Tehat aki uj gumit vesz az figyelje a gyartasi datumot es nem tudnak eladni neki hasznalt gumit uj helyett.

papptibi 2014.12.01. 23:25:16

@Thor71: Már a gumikat is visszatekerik?! :)

TaaT 2014.12.01. 23:38:00

Gyerekek ez a vid nem Európában készült, Ázsia bizonyos részein meg teljesen pörfikt ez a megoldás, ami minket rohadtul nem érint.

Ja és vettem már gumistól puklis használt gumit, szal az sem 100%.

Bambano 2014.12.02. 00:03:44

szerintem csak egy módon lehet ezeket a dolgokat megállítani, hosszú távon: mindig mindent számlára, áfával, és ha baj van, leverni a garanciát, szavatosságot.

az elején meg fog halni pár ember, de ha abból kirakatpert csinálnak, végül lesz visszatartó erő.

zolibáttyó 2014.12.02. 00:08:41

@TaaT: Finnország már Ázsia? Bealudhattam akkor annak idején föciórán.

Kristóf Balogh 2014.12.02. 00:11:59

@Bambano: Hagyjad már.. A video előtt is vágtak már gumit, meg fognak is. Akinek van egy kis sütnivalója, az tudja mire lehet használni ezeket a gumikat. Aki meg hülye, annak teljesen mindegy. Ha nem ebbe, majd másba pusztul bele.

zolibáttyó 2014.12.02. 00:13:21

A gyártási dátumot meg pont lexarom. Jürgen belenyom a Bridgestone-ba másfél év alatt 70000 km-t Hamburg és München közt a pályán, és Gazsi már hozza is be kishazánkba vagdalni, Jóska bá pedig 7 év alatt a Kormoránba belegyömöszöl 22000 km-t az Igniccel. Az meg repedezettebb mint az alvázfesték az ignicen, de szőrös, mint Jóska bá háta.

Beer Monster 2014.12.02. 00:24:26

"De nem tudnak, közlekedni pedig kell – ezért vesznek használtat. Nekik egy tanács: BKV"

Ne szórakozzunk már. 30 éves autóm van, de gumiból és fékbetétből tudok újat venni.

Scaleo 2014.12.02. 00:35:02

Hát nem tudom, én már évek óta nem láttam olyan gumit, ami "szőrös" lett volna. Még az olcsóbb (pl. Kleber) gumikon sem emlékszem ilyesmire. Az elmúlt 2 évben 2 új szettet vettünk (Bridgestone nyári, Continental téli), egyik sem volt "szőrös" a legkevésbé sem.

Egyébként önmagában még a DOT sem feltétlenül jelent perdöntő bizonyítékot; mert szakszerűen tárolva elvileg 5 éves korig még eladható újként egy gumi (a minősége elvileg nem lesz rosszabb, ha még nem használták). Normális helyről kell vásárolni számlával (és ha lehet, garanciával), úgy nagyobb eséllyel kerülhetőek el a visszaélések. A DOT mellett pedig a színes csíkokat is érdemes figyelni.

TaaT 2014.12.02. 01:08:49

@zolibáttyó: Az erdeti hangban mintha valami indai sületlenség szólna. www.ebaumsworld.com/video/watch/84355656/

2014.12.02. 01:10:44

@Scaleo: azert az kulonosen jo, hogy itt latszanak az apro szorok a futofeluleten, de osztod az eszt, hogy nem szoros :D

Scaleo 2014.12.02. 01:33:36

@okostojas007: A különösen jó az, hogy egy büdös szóval nem írtam, hogy nem léteznek "szőrös" gumik – mindösszesen annyit állítottam, én már évek óta nem láttam ilyet. Ettől még biztos vannak; legfeljebb nem jellemző az, hogy általában ilyenek lennének újonnan (legalábbis a prémium gyártók kínálatában).

A képet sem az apró "szőrök" miatt tettem be. ;)

Bambano 2014.12.02. 01:40:50

@Scaleo: nemrég vettem michelint, télit és nyárit is, mindkettő szőrös volt.

@Kristóf Balogh: nem az a kérdés, hogy vágnak-e, hanem az, hogy megfelelően tájékoztat-e a gumis.

Scaleo 2014.12.02. 01:42:44

De tessék, akkor itt egy adekvátabb példa:

http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDgwMA==/z/TfQAAOSwDk5UJsEU/$_20.JPG

Scaleo 2014.12.02. 01:49:05

@Bambano: Érdekes. Mi most cseréltük a Primacy Alpint, azon nem tudom, volt-e szőr újonnan. Az új TS 850 mindenesetre csupasz. :)

autopult.hu/galeria/1210/1022_ts850_02.jpg

Távoli Fitymacsattogás 2014.12.02. 02:15:45

Ez is olyan, mint a p!na. Ha szőrös, már viheted is meghajtani.

Triest 2014.12.02. 02:35:38

Tökéletes a cím választás. Így terjed a hülyeség. Szerintem írd át a cikk végét, mert ez így nem túl professzionális.

Agr3ssor 2014.12.02. 06:37:30

Erről eszembe jutott a kedvenc jelenségem! Nem vettétek még észre, hogy minden szaki szerint az ő szakterülete a legfontosabb??
1, Ha gumisnál jársz: "A gumi a legfontosabb, azon nem szabad spórolni, mert az a 4 tenyérnyi felület tart az úton"
2, Ha futóművesnél jársz: "A futómű a legfontosabb, azon aztán tényleg nem szabad spórolni! Mert mit ér az új gumi, ha nem jól érintkezik az úttal, meg elpattog, úszik a kanyarban stb, lógnak a kormányösszekötők stb. Azon sohasenem szabad spórolni.
3. Ha fékmesternél jársz: "Természetesen a fék a legfontosabb, azon kifejezett öngyilkosság spórolni, mert mit ér a jó gumi, a tuti futómű, ha nem tudsz megállni!?!"

Egyébként találkoztam már karosszériással is. Ő is meg akart győzni róla, hogy a merev karosszéria mindennél fontosabb, de a szó szerinti megfogalmazásra nem emlékszem...

Nekem meg az a véleményem, hogy mindegyik komponens nagyon fontos, de egyik sem annyira, mint ahogy a demagóg szakmabeliek állítják!

Kyrie Eleison 2014.12.02. 07:39:23

@bobeszedulacika:
Nem vagyok gumis, csak évente 40-50 ezer km-t megyek, tehát viszonylag gyakran találkozok új gumiabronccsal..
Nos, az Uniroyal-on nincs szőr. A Bridgestone-on sincs. A Hankook icept-en sincs. A Continental-on sincs. A Barum-on sincs. Az utóbbi években ezeket láttam közelről újonnan.
Akkor most mi van?

ZeerOcooL 2014.12.02. 07:41:03

@TaaT: A hatterben szolo zene egyertelmuen finn, csak az a jajjogas van ravagva...

Pufibá 2014.12.02. 08:18:46

A használt,repedezett gumit amikor a "Dezső" átfújja felhigított alvázvédővel,hogy szép fekete legyen és a kis repedések eltűnjenek?Az se rossz.
Van gumifesték-de drága. :-)

2014.12.02. 08:34:35

És van úgy, hogy az öreg gumi is szőrös. :-)

Netuddki. 2014.12.02. 08:44:50

@Kyrie Eleison: "Akkor most mi van?"

Akkor tégedet átbasztak...

Schütii 2014.12.02. 08:52:34

@vasgyuszi: A nehéz autó/nyomatékos motor kombó miért lenne már takarékos a gumikkal?

turulpina 2014.12.02. 08:56:45

@Scaleo: nekem is így néztek ki a vadiúj WinterContact TS850P-k.

Nem voltak olcsók (55 / db), de az ADAC évek óta ezeket hozza ki legjobbnak, nekik elhiszem.

Fantomász 2014.12.02. 08:56:53

Vettem mostanában új gumikat autóra, motorra is. Mindegyik szőrös volt, a prémium autós és motoros is, meg a lowend autós is. Aki mást mond az 1) nem nézte meg rendesen és a stock fotók alapján ítél 2) neki leborotválták.

Bár a legendák arról szólnak hogy a szőrös újra divatos lesz.

z.fuse 2014.12.02. 09:11:37

Attól hogy papptibi nem ért a gumivágáshoz,attól még létezik....

ostvan2 2014.12.02. 09:12:51

@Scaleo: "szakszerűen tárolva elvileg 5 éves korig még eladható újként egy gumi (a minősége elvileg nem lesz rosszabb, ha még nem használták)." Elmesélem neked (és mindenkinek), hogy a 2008-as válság előtt csak a friss gyártású gumiabroncs számított újnak. Aztán - mivel sok árú maradt a gumisok nyakán - elkezdték hangoztatni, hogy ha 5 évig állt a raktárban, akkor az még új. Hát nem új! Csak még nem volt használva. Gyakorlati tapasztalat, hogy a gumiabroncs minőségét (tapadását) biztosító adalékok kb 10 év alatt eltűnnek. Addigra a legjobb gumi is felkeményedik. Ezért mondják, hogy 8 évnél idősebbet már nem szabad megvenni, használtan sem, akármilyen jól néz ki (ezt Gumidoktor is hangoztatja).

bobeszedulacika 2014.12.02. 09:18:16

egy új gumin nagyon jól látszik ,hogy új!ha szőrös, ha nem, aki pedig ezt nem képes megállapítani csak abból ,hogy van e rajta szőr ,vagy sem ,az meg is érdemli hogy átbasszák néha néha a élet bármely más területén is! egyébként szinte soha nem szőrös már az új, mivel a gyártás utolsó fázisai között letisztítják róla.természetesen vannak szőrösek is de nem irányadók a gumipiacion.

HERMSGERVORDENBROTBORDA 2014.12.02. 09:18:51

"hogy nagyon sokan amúgy új gumit vennének, ha tudnának. De nem tudnak, közlekedni pedig kell – ezért vesznek használtat."

a tc-s autósújságíró elsőszámú kritériuma pedig mindenféle tesztben, hogy mekkora kerék van az autón, mer a jónagy az a fasza, a "kicsi" az meg ótvarul néz ki...

Hát igen, de abból megfizethetőbb az új is.

Előző garnitúra "prémium" téli michelin-emet 14700 Ft-ért vettem darabját újonnan, anno 2009-ben, és most adtam el csaknem hat évesen 11000-ért (szintén per stück). Igaz nem volt szétkopva, ment kb 20-25000-et.
Azaz 15000 Ft-ért volt 5 télen át (évi 3000 Ft) prémium kategóriás téligumim, amit újonnan vettem.

Persze tök jó, hogy van aki megveszi a használtakat is....

fifibá55 2014.12.02. 09:33:04

Nem szégyen, ha használt gumi kerül az autóra, viszont a számla tartalmazza az egyértelműen beazonosító adatokat. Igen, a számla a gumivásárlásról.

Himoto 2014.12.02. 09:35:06

A szőrözéshez annyit fűznék hozzá, hogy ne alkosson vélemény olyan aki naponta csak 4 gumival találkozik, azzal is a saját autóján.
Ahol én dolgozok naponta 4x 220db gumi fordul meg a kezem alatt. Dunlop, Hankook, Michelin, Pirelli, Continental 16"-19", még volt néhány 20"os Yokohama is. Futófelületen öntési hibák néha előfordulnak és szőr is akad elvétve, az oldaluk javarészt szőrös.
Prémium minőség ide vagy oda, több milliós darabszámnál már nem lehet ilyen apróságokra figyelni hogy jaj van egy kis szőr a gumin.
Ellátja a feladatát?
El!
Akkor had menjen!

Golfer 2014.12.02. 09:50:47

@ostvan2: a Goodyearnál tudtommal nincs a gumi életkorára vonatkozó ajánlás vagy korlátozás, lásd ezt az októberi cikket: totalcar.hu/magazin/technika/2014/10/03/gyarlatogatas_a_goodyear_fejlesztokozpontjaban#szerkfoto_gallery_6877171 (a keretes interjút Jean-Pierre Jeusette-tel, a luxemburgi fejlesztőközpont vezetőjével) Idézem:
- Ha van egy téli gumija, amivel keveset jár, meddig használná? Tegyük fel, hogy van még bőven mintázata, csak már jó pár éves. Az öregedési problémára gondolok.

- Nincs korra vonatkozó ajánlásunk. Nyugodtan megtarthatja a gumiját.

- Ezek szerint a Goodyear gumiknál nincs öregedési probléma?

- Nincs. Lehet, hogy kicsit felkeményedik, de ez nagyban függ a tárolástól. Szárazon, normális hőmérsékleten, sötét helyen kell tartani a gumit. A fény és az ózon megtámadja.

- Az ózon?

- Igen, olyan reakcióba lép a gumival, ami egy kis keményedést okoz. Nem megy tönkre, csak kicsit keményebb lesz.

- Akár tíz-tizenöt évig is megtarthatom?

- Igen. Bár tizenöt év múlva, ha még ugyanazzal az autóval jár, már négy generációval újabb gumik lesznek. Lehet, hogy nem rossz a gumija, de az új termék biztosan jobb lesz minden tekintetben. Pont, mint az autóknál.

ostvan2 2014.12.02. 10:01:09

@Golfer: Köszönöm. Örülök, hogy a gumiipar egyik része irányt váltott. Mert eddig a "tervezett avulás" volt a fő irányvonal.

G_B_ 2014.12.02. 10:40:25

Anélkül, hogy végigolvastam volna a kommenteket, egy szakmai kérdés: ha olcsó megoldás kell gumira, akkor inkább olcsó új (Pl.: Kenda) vagy használt márkás gumi?
Nyilván a használt márkás gumi állapotától is függ a dolog, de ha hozzávetőleg egy árban vannak, akkor melyiket?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.12.02. 10:45:15

@turulpina: Egy ideig én is az adacot nézegettem gumiügyben...

de manapság már fenntartásokkal kezelem a tesztjeiket... :-(

Lásd itt:

www.google.hu/?gws_rd=ssl#q=adac+botr%C3%A1ny

okta 2014.12.02. 11:05:57

Ja, én is kiakadtam az origós hülyeségen (sajnos tele van ilyenekkel az az oldal, mint pl. múlt hét pénteken írták, hogy "hétvégén pokoli hideg lesz".)

Mennyiért is vágnak meg egy gumit? Nem fognak ezzel szarakodni a gumisok szvsz.

2014.12.02. 11:09:56

@Agr3ssor: hehe, ez nagyon igaz

Scaleo 2014.12.02. 11:14:42

@ostvan2: Németországban maximum 5 év az előírás, és egyébként a gyártók is ennyit mondanak, meg én is ezt írtam. Amennyiben szakszerűen volt tárolva a gumi, ennyi idő után is megfelel a minősége egy újénak a mérések és a gyártók szerint is. A 8-10 évnél idősebbet valóban nem javasolja senki, de ugyebár az 5 évnél régebbit már nem vesszük át újként.

Amúgy pár évnél régebbi gumik nem nagyon szoktak raktáron lenni senkinél, de persze gumiszervize válogatja.

Scaleo 2014.12.02. 11:22:06

@HERMSGERVORDENBROTBORDA: "Persze tök jó, hogy van aki megveszi a használtakat is"

Nekem ugyan nem lenne pofám az új árának több mint feléért eladni 5 év használat után, de hát úgy látszik, van rá kereslet.

Mondjuk ha nem lenne, a 8-10 éves, már diszkréten a kukába helyezendő gumikat még tízezres darabáron vesztegető trógerek már rég kihaltak volna. :)

Scaleo 2014.12.02. 11:25:29

@ostvan2: Ejnye, a gyíkembereket kihagytad.

Scaleo 2014.12.02. 11:30:04

@geegee: A botránynak a gumitesztekhez egészen konkrétan zéró köze van. Egy gumiteszten minden mérési eredmény definit, ez nem közönségszavazás. Mellesleg mások is nagyon hasonló eredményekre szoktak jutni.

Egyébként a botrány felelőseit már rég eltávolították; az ott nem Magyarország.

2014.12.02. 11:39:25

1.) ne vegyünk használt gumit!!!
2.) a kerekeket mindig mi cseréljük otthon, pontosabban mindig én cselérem

egyszer cserélte csak gumis, sikerült úgy elbasznia hogy mire 1-2 kilométerről haza értünk szétrepedt az egyik hibátlan féktárcsa, ennél az autónál úgy kell cserélni kereket hogy egy műanyag pöcköt bele kell csavarni addig ameddig nem kezdjük feltenni a másik kereket

Scaleo 2014.12.02. 11:40:37

@kicsipedro: Inkább új prémium. :) Érdemes összehasonlítani az árakat, _annyival_ nem drágább a prémium sem újonnan, hogy ne érné meg inkább azt venni.

Egyébként én inkább a használt prémiumot mondanám, ha pár évnél nem idősebb, és még elegendő a profilmélysége (>= 7-8 mm).

2014.12.02. 11:42:54

a legolcsóbb kínai márkákat is meglehet venni, sokszor ugyanolyan jók a tesztekben mint a kétszer drágábbak

Scaleo 2014.12.02. 11:45:39

@eabl: Ja, csak ott van a kutya elásva, hogy azokat 1-2 szezon után lehet kidobni. A márkás nem véletlenül kerül többe.

2014.12.02. 11:47:26

@Scaleo: nem, ez nem így van, kínai márkák is simán kibírnak pl. 5 évet, és ezt olyan autóhoz mondom ami rendszeresen megy rossz utakon is

Scaleo 2014.12.02. 11:52:01

@eabl: Erre még egyetlen példát nem láttam, az ellenkezőjéről viszont folyamatosan hallok egymástól független beszámolókat.

A Firestone-ról pl. az a hír járja, hogy hiába kezd a prémiumokhoz hasonlóan, már fél év után szarrámegy.

2014.12.02. 11:53:35

@Scaleo: sok gumi márka azért drágább mert folyamatosan agyon vannak reklámozva, sok jómódú országban a saját megnyugtatásukra és megszokásból sokan a drága márkákat veszik, ezért az adott márka megengedheti magának hogy drágábban adja azt a gumit ami egyébként kb. ugyanazt tudja mint az olcsóbbak

2014.12.02. 11:55:23

@Scaleo: én is tapasztalatból írtam, valakinek a befutott drága márkás ment sokkal hamarabb tönkre, kell némi szerencse és érzék is a gumivásárláshoz

2014.12.02. 11:57:50

@Scaleo: vannak rajta szőrök, csak picik :)

Scaleo 2014.12.02. 12:00:52

@eabl: Hát, a tapasztalatok és a mérések szerint nem tudják ugyanazt az olcsóbbak.

2014.12.02. 12:04:35

szerintem használt gumikat csak azok vesznek akik idióták, teljesen értelmetlen pár ezer forintot ezen spórolni, vesz pár liter kólát és már szinte rögtön ott van mintha új gumit venne :)

G_B_ 2014.12.02. 12:08:21

@Scaleo: Én egyébként a kínai (Kenda) új gumit választottam, méghozzá motorra (ok, csak 250-es), és 6 szezon alatt szerencsére nem volt vele gondom, de sokat töprengtem, hogy mit vegyek.

eabl (törölt) 2014.12.02. 12:11:40

@kicsipedro: teljesen egyértelmű hogy az új gumi sokkal jobban megéri, nincs értelme olyan gumit venned amit lehet már 80-90%-ban lejártak és ami már nagyon idős

én azt ajánlom hogy vegyél az olcsóbb márkák közül ujjat, azon belül pedig inkább olyat ami jól szerepel vízen vagy ha téli akkor jegen, ennek az értéknek van a legtöbb köze a biztonsághoz

eabl (törölt) 2014.12.02. 12:22:39

@ostvan2: azt nem tudom hogy 5 év mennyit számít, de abban biztos vagyok hogy egy normális anyagból készült és jól raktározott guminak 2-3 év alatt semmi baja nem lesz

kawa550 2014.12.02. 12:23:34

"Azonban nem hinném, hogy bárki nekiállna ezeket a gumikat nyiszálni"
Nem? Én magam ismerek olyan ökröt, aki motorvásárlás után úgy akarta felújítani a motorkerékpár(!!!!!!) gumiját hogy tapétázókéssel(!!!!???) kinyeszeteli mélyebbre a maradék mintát. Miután egyenesen, szemtől szemben lehülyéztem és hangot adtam annak a reményemnek hogy nem pont velem fog szembe jönni mikor eldurran alatta, akkor még én voltam az ostoba paraszt, mert ők már vágtak félbe motorgumit a haverjaival és nézzem meg hogy még egy kopott gumi is milyen vastag még akkor is.
Olyan országba ahol ilyen barmok járkálnak szabadon és szavazati joguk van, ott mit remélsz?

eabl (törölt) 2014.12.02. 12:32:10

@kawa550: a nagyon sok netes kommunikációm alatt megtanultam hogy az emberek nem szeretik ha lehülyézik őket, csak kérdezd meg tőle hogy "nem gondolja-e azt hogy talán nem erre tervezték a mérnökök a gumikat és hogy talán ez nem várt problémát okozhat?"

kawa550 2014.12.02. 12:34:07

@vasgyuszi: A Michelin, az aztán prémium. Ja, motorgumiban. Abból én is csak PR3-4-et veszek, mert nagyon jó. A kocsimra is misit vettem a tavasszal, Energy Saver+. Sajnos. Többet a közelébe se megyek a misi autógumiknak. Esőben még a barum is felülmúlja, a kopása pedig, ellentétben a tesztekben leírtakkal, szinte szemmel látható. Nemhogy 80-at nem fog elmenni, ahogy előtte a conti eco3, de asszem még a 60-nak is örülnöm kell majd. Egy kalap szar, de legalább drága, mer' az prémium.....

Sheriff az égből 2014.12.02. 12:56:11

Egyszer voltam öcsödön.
Nem volt szőr a *gumimon*.
Visszamentem öcsödre, vettem szőrt a *gumimra*.

randomuser1 2014.12.02. 13:09:29

asszem a totálkár eljutott a trollkodás csúcsára, vesznek egy videjót amiről egészen nehéz eldönteni miafranc, melléraknak egy színvilágában hasonló, bár alapfelállásban is tökmás videót, és elmondják, voila..
hát, nem, az első filmen egy szarrákopott gumit vágnak, a másodikon egy vadiúj szlikket, hánemmindegy.

Kocsó 2014.12.02. 13:58:26

@kicsipedro: azt nem írtad, hogy mire használnád, mert pl csak városon belül, ott is keveset hajtva a négyévszakos is teljesen jól működhet és a teljes élettartama alatt igencsak gazdaságosabb, mint két külön garnitúrát tartani ilyen célra. Olcsó, de kevésbé gagyi megoldásként szóba jöhetnek az almárkák, amik a prémium abroncsok régebbi mintáit használják fel (pl a Kleber, ami a Michelinhez tartozik, a Debica vagy a Falken a Goodyear-é, a Matador vagy a Semperit a Continentalé)

báró Csekonics 2014.12.02. 14:24:39

"Ma Magyarországon sokan tényleg nem engedhetik meg maguknak azt, hogy vadiúj gumikat vegyenek, ők vásárolják a törvényben megszabott 1,6 millimétert túlteljesítő, használt abroncsokat."

Hááát, akkor szerintem inkább egy 'gagyi' márkájú új, sokkal olcsóbban, mint a 'vágott' v. más életveszélyes módon 'felújított'.
Alternatíva: BKV / Volán / MÁV
(és mielőtt: nem, nem alapvető jog az autós közlekedés - aki nem engedheti meg magának hogy felelős módon - tehát a szabályokat betartva és másokat nem veszélyeztetve - közlekedjen az autója, az ne tegye.)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.12.02. 15:55:04

@papptibi: Jaja, amíg forgatod forgásiránnyal visszafele, annyit fiatalodik...

Lordmotor 2014.12.02. 16:23:02

Lehet még jobban is jársz, ha a kopott gumiba mintákat újravágják.. Defektet valszeg nem egyszerre kapsz mind a 4 (2) keréken, viszont ha nincs minta, akkor megcsúszol mindenhol ahol meglehet, és kész is a baj! :)

Amúgy mi van azzal a Japcsi(?) fejlesztéssel, hogy megszínezik mélységében a gumit, így ha kopik, más színe lesz?

Pepejoe 2014.12.02. 17:09:46

@báró Csekonics:

Az a helyzet, ha valaki 1.6 feletti gumit vesz fillérekért, máris szabályon belül van, semmit nem tehetsz.
Én is vettem már használt és komplett garnitúrát, megbízható márkában olyan 100k lett volna a méret miatt.
Ehelyett ha jól rémlik 12k.-t fizettem 4 db. cserélgetett, tehát együtt kopott Toyo T1R-ért, ami talán kicsit előrébb van technikailag az 5mm.-ével mint egy vadiúj kléber-semperit-nankang-mittomén gagyigumik a vadiúj 7mm.-el, ebben megegyezhetünk remélem.
Nem kell szart venni, ennyi az egész. Ha meg nem értesz hozzá, vegyél újat.

laverdasfc 2014.12.02. 17:14:03

Kopásjelzőt (sem télit, sem pedig nyárit) senki sem tud vágni abroncsba. Még robot sem.

Vannak olyan abroncsok, melyeknek szőrös a futófelülete (teljesen szőrtelen nincs, mert a levegőt még a kopásjelzőnél is el kell vezetni), jellemzően nem a tier1 (magyarul a prémium) hanem az olcsóbb kategória, de ez konszernenként is változik. Ázsiában pl. nem lehet eladni szőrös futóval abroncsot, mert kultúrájuknál fogva undorodnak tőle.

Csík nincs minden abroncson. Jellemzően az első beszállítói (közvetlenül autógyártóhoz menő) abroncsokon van az autógyártó által meghatározott színben/sorrendben, aminek raktározáskor van szerepe. Egyes abroncsgyártók bizonyos téli abroncsokat is külön csíkkal különböztetnek meg. Bizonyos prémium autógyártók pedig tiltják az OE abroncsok csíkozását, mert az szerintük kifordított keréknél rombolja az autó esztétikáját.

Személygépkocsi abroncsot nem szabad újravágni. Főleg a jobb, többrétegű futóknál a kopásjelző alá érve már kibukkanhat az a réteg, ami csúszik, mint a takony. Bizonyos teherabroncsok, melyeknek a karkasza sokkal erősebb, újrafutózhatóak és újravághatóak (törvény által meghatározott módon).

A gumiabroncs megfelelően tárolva is öregszik. A gumikeverékekből illékony anyagok párolognak ki. Én nem vennék 3 évnél régebben gyártott abroncsot (DOT szám). Már nem ugyanazok a tulajdonságai. (A GY szakemberével készített interjú szimpla döbbenet és nem csak az öregedésre vonatkozó rész).

Onnan lehet tudni, hogy új, vagy nagyon kevés kilométeres az abroncs, hogy a futófelületen a formaelemek illesztésénél vékony sorja látszik.

A "japcsi fejlesztés" szerintem gyártástechnológiai okok miatt szinte kivitelezhetetlen.

randomuser1 2014.12.02. 19:06:13

REGROOVABLE...

Nem tudom hogy mit mond, tolmácsot szeretnék kérni!

Belső Kozmosz 2014.12.02. 19:31:16

Az első videón egy futózott gumit vágtak meg, aminek a mintája Dunlop SP sorozatú. A DOT szám mindaddig igaz, amíg nincs futózva egy gumi, mert nem mindenhol futózzák telibe az oldalfalat, így könnyebb eladni "márkás" guminak. A laikus, meg imádkozhat, ha nem volt jó a gumis kommunikációja.

Tippszmix 2014.12.02. 20:00:19

Régen szokás volt (teherkocsiknál) flexelni a slickeket.

Tippszmix 2014.12.02. 20:23:55

Nekem is volt Michelin, és esőben tényleg csúszott, mint a takony, viszont 38000 km alatt teljesen lekopott, ami pozitív élmény, mert legalább kihajíthattam a francba hamar! Én azóta is a Continentalra esküszöm, az sokat bír és jól "ragad" mind téli, mind nyári kiadásban.

vasgyuszi 2014.12.03. 13:00:53

@Kopi3.14: Ja-ja, én is erre gondoltam eloször és meg is vizsgáltattam a futómuvet. Minde paraméter a gyári tolerancián belül volt/van. Egyébként nem húz semerre a kocsi, autópályán nem ráz, azaz centírozva is lettek a gumik tavasszal, amikor felrakattam.

Eddig minden alkalommal fel lett cserélv az elso/hátsó tengely, hogy a gumis szerint, egyenletesebben kopjanak az egyes gumik. 3 évig nem is vettem észre számottevo különbséget, hogy melyik pár gumi volt elol és melyik hátul.

2014 tavaszán, amikor újra elovettem a nyárigumikat majd kiütötte a szememet, hogy az egyik pár sokkal jobbal el van kopva, mint a másik.

A Citroen-es csóka azt mondta, hogy ugyanannyi kopást sokkal jobban észre veszek egy már eleve kopottabb gumin, mint egy új gumin. Ez nagyjából oké, hiszen 100-1 vagy 3-1 nagyon nem mindegy, ezt értem. De feltunt, hogy a szélei kopottabbak. Ekkor vittem el a kocsit lézeres futómumérésre. Ott minden rendben volt. Nekem személy szerint nem tetszik túlzottan, hogy végállásban a kerekek olyan hülyén dolnek, pont a kulso élükre egy kissé. Oké nem egy pályaautó, de akkor is. Pl. a Mercedes-nek olyan az elso futómugeometriája, hogy a kerekek a kanyarív belsejére rádolnek. Nálam ez nagyon nem így van. A Citroen-nél persze azt mondták, hogy a kormánymuvel is minden rendben, nem lóg, jól áll satöbbi.

Szóval ott tartok, hogy szerintem a legutóbbi gumicsere után egy ideig túl alacsony nyomással járhattam (2,4 helyett 2,0?) De szemre sosem volt lapos a gumi, nem vagyok az a balf_asz, amelyik nem vesz észre, hogy leér a felni pereme kanyarban ;) Na mindegy, úgyis újakat kell tavaszra venni. Akkor kíváncsi leszek a kopásmintára.

vasgyuszi 2014.12.03. 13:03:21

@Schütii: Mer' lögyön, oszt kész ;)
Hogy képzeli, hogy csak úgy 45e alatt látványosan elkopik úgy, hogy csereberélve volt (elso/hátsó).
Az elozo hsz-ban leírtam, hogy mi lehetett.

Mindegy, könnyebb nem lett a kocsi (én sem), de legalább erosebb ;)

vasgyuszi 2014.12.03. 13:09:10

@kawa550: Érdekes, amit mondasz, de nem járhatsz messze a valóságtól. Az Energy Saver+ -ról elég lesújtóak a vásárlói kritikák. A kocsit még gyári Energy Saver GreenX-szel vettem, ez a + elott széria. Esoben nem vettem észre, hogy lassabb lennék, mint a többiek, sot. Sajnálatos, amit írsz, mert jövo nyárra kellenek új gunik és az Evergy Saver+ -t néztem ki. Csak elore fogok újakat venni, mert azok kb 0,5 mm-rel a kopáshatár fölött vannak, de a hátsók még min. félidosek. Pedig eddig cserélgettem oket párban (hátsók elore, elsok hátra) a gumicsere alkalmával. Mivel csak 1 párat szándékozok venni, így hasonló tudású gum kell a meglévoek mellé. Viszont a régi Energy Saver-t aranyárban mérik. Majd tavaszig még megszülöm a döntést ;)

DEGEC 2014.12.03. 22:59:02

azért ez a vegyunk gumisnál elég érdekes, ma épp átböngésztem pér hirdetés, és gumis hirdet 2002 es gumit, 6 mmel, és azt irta, hogy nem kemény nyugodtan használható.

én nem lennék nyugodt, hogy előttem, mögöttm, velem szemben esetleg olyan ember jön akinek 12 éves a gumija.

Rónarider 2014.12.04. 18:17:28

Hankook-kal szerelt civic-et vezettem, tavasszal (április-május), hűvösebb estéken olyan volt, mint havon vezetni.Azóta eszembe sem jut.
Michelin téli nem bírt ki 2 szezont, azóta nem kell a nyárija sem.
A pickupon a Bridgestone a 2. évben már majdnem slick lett, a BFGoodrich harmadik éves és kiváló állapotban van. (5 éves, 175000km, nem téli-nyári külön szettekkel megy, nincs terep és országúti sem, négyévszakos all terrain, amire kell, arra kiváló). Így a személygépre is ugrott a Bridgestone, nem kísérletezem vele, mert mi van ha arra sem jó.
A következő lett volna a Dunlop, de a gumis ember mutatott pár 2 éves Pirellit (újat, csak két éve gyártottat), az ára sem volt vészes, gondoltam ha nagyon rossz, legfeljebb nem bukom sokat. Azóta a második garnitúra Pirellit cserélem télit is, nyárit is. Meg vagyok elégedve, mindkét téli és nyári szett teljesen semlegesen viselkedett, nem volt nyúlós-ragadós-csúszós, el lehet indulni vele, meg is lehet állni, nem szeret csúszni (a nyári, a téli azért nagy hóban, jégen el tud induni, de meglepően nagy hülyeség kellett ahhoz is). A Dunlop így kimarad, arról semmit nem tudok.

Pepejoe 2014.12.04. 18:47:24

@DEGEC

Érdekes ez a gumik életkora-téma. A mocimra olyan elbaxott méret kell előre, hogy lényegében beszerezhetetlen. Ha mégis akkor holdkőzetárban van, olyan 35k.
Múltkor találtam OLX-en, nem hittem a szememnek. 0.km.-es, szőrös, színes csíkok, gyári papír ráragasztva, amit akarsz. A DOT száma bőven nem a mostani rendszer alapján volt feltüntetve.
Egy gumis hirdette, mivel ritka méret, a nyakán maradt. 15k.-ért lett az enyém, egy raktárból küldte el ahol olyan régen állt, hogy ide sem írom, mindenesetre még javában volt sorkatonai szolgálat az országban, úgyhogy sejtheted. Meghozta a postásbácsi és olyan puha volt, hogy legszívesebben beleharaptam volna :D, rövid (azért gyanakvós) bekoptatás után fél utcányit lehetett elsőkerekezni vele a piros lámpáig a Váci úton. Azóta bátran döntögetem az ifjonckoromból származó gumit mert úgy fog mint a festék.

Pepejoe 2014.12.04. 18:48:55

@DEGEC:

Érdekes ez a gumik életkora-téma. A mocimra olyan elbaxott méret kell előre, hogy lényegében beszerezhetetlen. Ha mégis akkor holdkőzetárban van, olyan 35k.
Múltkor találtam OLX-en, nem hittem a szememnek. 0.km.-es, szőrös, színes csíkok, gyári papír ráragasztva, amit akarsz. A DOT száma bőven nem a mostani rendszer alapján volt feltüntetve.
Egy gumis hirdette, mivel ritka méret, a nyakán maradt. 15k.-ért lett az enyém, egy raktárból küldte el ahol olyan régen állt, hogy ide sem írom, mindenesetre még javában volt sorkatonai szolgálat az országban, úgyhogy sejtheted. Meghozta a postásbácsi és olyan puha volt, hogy legszívesebben beleharaptam volna :D, rövid (azért gyanakvós) bekoptatás után fél utcányit lehetett elsőkerekezni vele a piros lámpáig a Váci úton. Azóta bátran döntögetem az ifjonckoromból származó gumit mert úgy fog mint a festék.
süti beállítások módosítása