Ha így megy tovább, a rákgyógymódokkal vetekedő víruskarriert fog befutni az a videó, amit először az Origón láttam, aztán kiderült, hogy a Jalopnik irányából fúj a szél. Így vernek át a használt gumival. Jajaj! Eladják neked újként. Bármerre lépünk, életveszély leselkedik ránk, azonnal vezessék be a hologramos zárjegyet a gumiabroncsokra!
Persze azt, akinek nem gyanús a szürkére kopott gumiban a friss, ébenfekete horony, azt csapják csak be. De ilyet nem mondunk, hisz néhányan meg sem nézik, mit rakott fel a gumis, mert egyszerűen nem értenek hozzá.
Íme a videó.
Ugye milyen hátborzongató?
Hát nem. Amit a képeken látunk, az nem más, mint a gumi vágása, ez egyébként külön szakma, amit nagyon megbecsülnek. Méghozzá a raliban, ahol sokszor vágott sclick gumikkal mennek, mondjuk akkor, amikor a vizes gumihoz nem esik elég eső, de a teljesen kopasz slick már nem lenne jó, de terepgumikkal is megesik ilyesmi. Az ügyes vágómester tud az adott körülményekhez optimális gumit vágni. Erről beszél a gumivágó srác a következő videón, így néz ki ez egy versenyguminál, nagyüzemben csinálják ezt a gumis kamionok árnyékában. Néha a sima közúti haszongépjárművek abroncsait vágják, pontosabban vágták régen, ma már inkább újrafutóznak.
Csakhogy a vágásra szánt gumikat eleve úgy gyártják, hogy legyen elég anyag a futófelületen a megfelelő mélységű járatok kialakításához. A normál utcai gumi azonban erre nemigen alkalmas. Lehet, hogy a vágószerszám nem vágna még bele az abroncs szövetébe, de azt nem árt tudni, hogy a futófelület alatt már másfajta gumikeverék van, amit úgy méreteztek, hogy ez is része az abroncs szilárdságát adó rétegeknek. Persze biztos van az az ügyes vágó ember, aki jól megcsinálná. Ám maradjunk annyiban, alapvetően nem olyan nagy baj, hogy ezt kategorikusan tiltják a magyar szabályok. Mert ugye nálunk a másik alternatíva, hogy minden hülye elkezdi csinálni, és akkor vér folyik.
Ma Magyarországon sokan tényleg nem engedhetik meg maguknak azt, hogy vadiúj gumikat vegyenek, ők vásárolják a törvényben megszabott 1,6 millimétert túlteljesítő, használt abroncsokat. Azonban nem hinném, hogy bárki nekiállna ezeket a gumikat nyiszálni, egyszerűen azért, mert nem éri meg vele vesződni, nem tűnt fel egy ilyen csalási mód a piacon, vagy hasonló, csupán a net a hátára vett egy videót.
Tudom, a gumiforgalmazók egy emberként hördülnek fel, de fogadjuk el, hogy nagyon sokan amúgy új gumit vennének, ha tudnának. De nem tudnak, közlekedni pedig kell – ezért vesznek használtat. Nekik egy tanács: ha már így van, érdemes inkább gumisnál venni, mert ők az alapvető hibákat legalább észreveszik az abroncson. Aki pedig új gumit vesz, és a videó miatt parázik, annak van egy tuti módszerem: keressék a gumin a szőröket. Mert az új abroncson mindig vannak, a futófelületen is. Update: vagy még sincs, tessék parázni!!! Akkor nincs más, mint a kopásjelző, meg az, ahogy egy új gumi kinéz.