Paul Walker halála elég sok dologra rádöbbentett. Például arra, hogy öreg vagyok. Vagyis nem, mert a Sipos úr öreg, én egyszerűen csak nem vagyok fiatal. Pedig tudom mi a swag meg a yolo, használtam már hashtaget és még legózom is, de múltkor egy mondatomat úgy kezdtem: a mai fiatalok. Sipinek mondtam, mikor egy elég rendhagyó rendezvényen nézelődtünk. Paul Walker halála sok száz meg ezer rajongót mozgatott meg, akik összegyűltek az ország több pontján megemlékezni. Sosem gondoltam volna, hogy a Halálos iramban-sorozatnak ennyire komoly rajongótábora volna, pláne itthon. De a részleteket majd Sipi kifejti az Öreg Sipos és Tuner munkacímű cikkében.
Értem én, hogy sokan szeretik a Halálos iramban-filmeket. Még szórakoztatóak is, feltéve ha az ember elfogadja a rajzfilmbe illő fizikát. Meg a vászon szélén lecsapódó, cseppfolyós tesztoszteront. Meg a szigorú tekintetekben kimerülő színművészetet. És a néző nem próbálja meg a kilencedikben tiltáson forgó motort visszakapcsolni nyolcadikba, hogy tovább gyorsuljon az amúgy öt perce tartó negyedmérföldes sprinten. És a...mindegy, tudják mire gondolok.
Annyit azért felhoznék a Halálos iramban védelmében, hogy kevés az alternatíva. Vagyis inkább nincsen. Nem készülnek mainstream autós filmek, és ha az ember szomjas, a langyos víz is jobb a semminél. Hogy ne fogyjanak el azért az autórajongók teljesen, összeszedtem pár fontosabb filmet, amit az éppen cseperedő gyerekkel muszáj megnézetni. Sokszor! Annak ellenére fogadják el az alábbi listát, hogy egyrészt nincs gyerekem, másrészt filmek terén a szerkesztőségben azóta súlytalan a szavam, mióta kiderült, hogy nem láttam a Ponyvaregényt.
1. The love bug (1968)
A kicsi kocsi újra száguld kiváló alap a kezdéshez. Kedves, makacs, önjáró bogár, sok kaland, autóversenyek, könnyen emészthető poénokkal, imádnivaló képi világgal.
2. Those Daring Young Men in Their Jaunty Jalopies (1965)
Az ‘Azok a csodálatos férfiak’ már egy hangyányit érettebb gyereknek való poénokkal van tele, de egy élőszereplős Wacky Races, pláne Tony Curtis főszereplésével rossz nem lehet.
3. Smokey and the Bandit (1977)
A Banditának köszönhetően, Harrison Ford lett Han Solo, mert az űrcsempész szerepét Burt Reynolds emiatt a film miatt dobta vissza. Bandit és Cledus kalandjai 1977-ben második helyen végzett a kasszáknál, a Csillagok háborúja mögött. Kamionok, Firebird, üldözések, és az egyetlen country nóta, amit Ring of fire mellett meg tudok hallgatni.
4. The Italian job (1969)
Már az első néhány perc eladja a filmet, hisz ami egy hegyi szerpentinen üvegelt Miurával kezdődik, az rossz nem lehet. Zseniális szereposztás, szerintem a Bullitét simán lepipáló autós üldözés, és imádnivaló betétdal. Ráadásul a cliffhanger kifejezés ebből a filmből származik. A 2003-as újrázás több mint felejthető, de ezt Charlize Theron miatt megbocsátható.
5. Gone in sixty seconds (1974)
Akár korabeli oktatófilm is lehetne, hogyan kell autót lopni, majd a papírmunkáját kifésülni. Emellett iskolapéldája, hogy lehet kis pénzől nagy focit játszani. A 2000-es újrázás már ennek az ellenkezője, egy tipikus Bruckheimer-film: jó alapötlet, A-listás színészek, hatalmas költségvetés, büntető rendezés és forgatókönyv.
6. Cannonball run
Az ‘Ágyúgólyó futam’ korabeli, hollywoodi all-star gála, bugyuta sztori, de van benne Countach és Farrah Fawcett.
7. Winning (1968)
A Győzni Indianapolisban Paul Newmannel kötelező tananyag kamaszkorban, csodás vágások, autóverseny és a legszebb Ford Thunderbird.
8. Le Mans (1971)
Steve McQueent, ha duzzogva is, de akkor is néznénk, ha a taktaharkányi telefonkönyvet olvasná fel a körzeti orvos várótermében. Viszont egy McQueen-Le Mans-Porsche kombinációnál csak azért duzzogunk, mert nem ötórás a film.
9. Autóversenyzők (1981)
Hogy ne csak izomautón nevelkedjen a gyerek, kell neki egy kis hazai is. Róna Péter dokumentumfilmje tökéletes korkép, sok-sok Zsigulival.
10. Love the Beast (2009)
A többség számára az autó valahol a mosógép és a vasaló között helyezkedik el, nem is értik, egyesek miért vannak úgy oda egy rozsdás romért, miért adnak neki nevet, és lesznek lelkibetegek, ha véletlen baja esik. Eric Bana életrajzi filmje ezt a kapcsolatot feszegeti. Mindenkivel megnézetem, aki nem érti, miért tartom társnak az autóm.
Ott van még persze a Blues Brothers, a tehetséges Belushival, nem az élővel. Ha kibírja, hogy a filmnek nincs sztorija, plane rendes vége, akkor a Bullittal sem nyúl félre. Ha valaki Lambo-fétisben szenved, vessen egy pillantást Winkler listájára. Kihagytam valamit?