Roncsautóval az erózió ellen

  2014. január 20. - Máth Dávid Címkék: pusztulás újrahasznosítás roncsautó ötvenes évek Detroit Riprap

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Le Mans-i raceface-hiéna
2015-06-19 17:11:41

Vannak gátlásaid? Fél percre tedd el mélyre, a fiók aljára, mert ide pofa kell – versenypofa. A

Matekos hiéna Le Mans-pendrive-ért
2015-06-16 20:53:41

A hiéna új konca 3,74 gigányi tömény sajtóanyag (persze törölhető) cseppalakú műanyagtokba csomagolva

Aztán stadionban aludtál-e már? Hiéna ugyanitt
2015-06-13 12:09:48

El nem tudom képzelni, milyen kemény csata ment a négy nagy csapat szervezői között, hogy ki mely pálya közeli

Nem csak a BMW-s lehet tahó
2015-03-13 16:18:11

De néha a porschés is. Meg a passatos phaetonos. Sőt, olykor autó se kell hozzá, hogy ugyanebből a halmazból

Amíg az ötvenes években az elhasznált autó fogalma ismeretlen volt Magyarországon, az USA-ban egymás után nyíltak a roncstelepek a forgalomból kiöregedett járműveknek. Itt is voltak ugyan totálkáros vagy háború alatt szétlőtt autók, de a virágzó kapitalizmus polgárai jó módukban hajtották értéktelenné autóikat akkoriban. Az avulás ideje felgyorsult, a csúcsra járatott gazdaság hatására családok milliói ruháztak be új autóba és dobták el a régit. A lesajnált autók java aztán ment a telepre zúzásra, donornak, vagy csak csendben rohadni. Egy részüknek érdekesebb utóélet jutott, sok azóta is támfalként szolgál valahol egy folyóparton.

Tuckasegee Riverrrr
Tuckasegee-folyó, Észak-Karolina. A fémvázak itt gyakorlatilag eggyé lettek a lejtővel

Az amerikai autógyártás század közepi lendületéről sokat elárul egy érték: 58 millió. Ennyi autót termeltek a hazai gyártók 1950 és 1960 között. Viszonyításképpen egy másik tömör adat: ez kevéssel több, mint ezerszerese (!) a Magyarországon tavaly fogalomba helyezett új autók számának. Akárhogy is számolunk, ez exporttal együtt, az akkori lakosságra vetítve közel ötször erősebb vásárlókedvet jelent annál, ami most itt van. Ford, Chevrolet, Plymouth, Buick és még néhány tucat márka élvezte, hogy a baby-bumm idején a családi eszköztár kötelező tartozéka lett az autó, de nagyjából ez volt az az időszak is, amikor realizálódott, hogy a roncsautó bizony komoly teher. Tárolni, hasznosítani nem egyszerű, ezért az újrafelhasználás egy érdekes vadhajtásaként néhol falakat építettek belőle.

Tuckasegee River
Itt mintha szétcsúszott volna a rendszer

Na nem akármilyen falakról volt szó. A szabályozatlan folyópartokon próbálták így megfogni az eróziót. A furcsa megoldás neve Detroit Riprap. Detroit, mint a kor autógyártásának fővárosa és riprap, ami egy angol kifejezés a mesterséges vízpartra. A kőből készült partfalakat, víz menti kőhányásokat nevezik így, de valamiért erre a század közepén terjedt technikára is ráragadt.

Tuckasegee River észak-karolina2
A Tuckasegee-folyón egy út menti Detroit Riprap. A támfal láthatóan jól szolgál

Talán meglepő, de az, hogy autókhoz nyúltak logikus lépés volt: roncsokat begyűjteni olcsóbb és egyszerűbb volt, mint követ töretni vagy lejtőt túrni, az egybefüggő fémfelület pedig jól tartja a földet. Az érdekes módszerrel az ötvenes években többnyire olyan partfalaknál éltek, ahol a vízhez közel út, hídláb, vagy bármi olyan állt, amit minimális erőfeszítés mellett már volt értelme megvédeni. A Detroit Riprap nagy távolságokban terjedt, az USA sok államában kipróbálták. Volt, ahol részben látványosságnak is szánták, de feladatuk többnyire valós volt, gyakorlati hasznukat pedig az idő igazolta. Sokban közülük az autók máig a helyükön állnak, úgy, ahogyan hagyták őket: hol padlólemezzel, hol ajtóval a falnak támasztva. Némely Riprap eggyé lett a part menti domboldallal, és ötven-hatvan év után rozsdától gyengülve ugyan, de funkcionál.

Horn River in Montana2
Autók hassal a partnak Montanában, a Horn-folyón

A gyakorlat mára teljesen eltűnt. Amíg anno belefért, hogy a roncsautókat olajosan, sokszor motorral és kerekekkel együtt folyóparton gyűjtsenek, addig ez ma már végtelenül sok zöldszabályt sértene. Ma az is elég gondot okoz, hogy összeszedjék a folyókból azokat az alkatrészeket, sőt, sokszor egész autókat, amelyeket a sodrás elindított lefelé. Vannak folyók, ahol ezek a jelei annak, hogy folyásiránynak felfelé valahol Detroit Riprap áll, vagy állt egykor.


További képeket találsz Detroit Riprapokról ezen és ezen a linken.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr355764797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1127ccm 2014.01.20. 11:34:53

Szuper iras, de mar tobbszor felmerult bennem: magyar vagyok magyar orszagon es nem esik jol h elobb jelenik meg egy iras angolul! Az nem gond h leforditjak utana, de igy szerintem gáz.

Máth Dávid · http://iranynewyork.hu/ 2014.01.20. 11:40:15

@1127ccm: Erre gondolsz? totalcarmagazine.com/features/2014/01/19/car_wrecks_against_erosion/

A TCM általában a TC után megy, ez most egy ritka eset. Nem értem, mit számít egy nap csúszás?

motor77sport 2014.01.20. 12:09:41

Gondolom a sok vegyi anyagot eltávolították belőlük, mert az usa amúgy is nagyon figyel a környezetvédelemre....
Ez engem eléggé felháborít.

Circus 2014.01.20. 12:19:59

@motor77sport: akkortájt, amikor ezeket odatették, szerintem nem aggódtak túlzottan a környezetvédelem miatt.

rekszem 2014.01.20. 12:27:46

Jó ocsmány megoldás, cserébe kornyezetszennyező és hamar elmálik.

Tomi76 2014.01.20. 12:31:11

Inkább érdekes mint sem szép látvány.
Viszont jól bírják a vasak az idő vasfogát.

pizo 2014.01.20. 12:34:32

@motor77sport: Az első modern környezetvédelmi törvény ha jól emlékszem az USÁ-ból származik, Kaliforniából, 1867-ből: tilos a kitermelt kőolajat élővízbe önteni...

Zoli

motor77sport 2014.01.20. 13:31:47

Kalifornia külön világ, megnézném hogy hány difiből szivárog még a mai napig az olaj, őket mért nem jelenti fel a Greenpeace? A libatömés az állatkínzás, ez meg jól van így...

1127ccm 2014.01.20. 13:43:56

@Máth Dávid: igazad van, irjuk ki a kozert ala is aprobetuvel h kozert. Vagy cimmer frei ala aprobetuvel h szoba kiado, vagy gyogyszertar ala megcsillagozva magyarul is.

Circus 2014.01.20. 13:45:06

@pizo: államonként változik (mint minden másban) a szabályozás, és pont a magántulajdon szentsége miatt sokmindent úgy zárnak le, hogy az én földem, mit szólsz bele...

De ne vigyük félre a témát, hogy ON legyek, ennek a súlyosbított változata, amikor kivénhedt hajókat süllyesztenek el, hogy korallzátonyt csináljanak belőle. Ez ahhoz képest 0 környezetszennyezés.

Inner Circle 2014.01.20. 14:00:08

@Circus: Azokat előtte kibelezik (legalábbis ha szabályosan csinálják), vagyis csak a vas megy le, azon meg jól elnyammog a helyi élővilág.

Circus 2014.01.20. 14:21:33

@Inner Circle: komolyan el tudod képzelni, hogy a lessülyesztendő roncsot körömkefével végigmossák, vegyszerekkel semlegesítve a káros anyagokat?
:)

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.01.20. 14:32:08

"Az amerikai autógyártás század közepi lendületéről sokat elárul egy érték: 58 millió. Ennyi autót termeltek a hazai gyártók 1950 és 1960 között. Viszonyításképpen egy másik tömör adat: ez kevéssel több, mint ezerszerese (!) a Magyarországon tavaly fogalomba helyezett új autók számának."

hasonlitsuk inkabb az akkori magyar buszgyartashoz...
"1971-ben már a 100 000. termék készült el, a gyártási kapacitás évről évre nőtt, az Ikarus „kiváló vállalat” lett."

valoszinu hogy 50.000 volt abban az idoszakban es felteve hogy az amcsik 30szor annyian voltak akkor is akkor az 58 millio autot lehet osszehasonlitani a 1.5 millio busszal
es mintha azt olvastam volna hogy 1 ikarus buszert kaptunk 20 ladat...
tehat nem olyan hude nagy az a fent emlitett szam

TH 2014.01.20. 14:48:37

@1127ccm: Élvezed, hogy trollkodsz? :)

lyken 2014.01.20. 15:02:50

@1127ccm: " magyar vagyok magyar orszagon es nem esik jol h elobb jelenik meg egy iras angolul!"

//IRONIA ON
//KÁKÁN CSOMÓ KERESŐ MODE ON
//BASZOMAREZET MODE ON

El se hinnéd, hogy vannak emberek akik magyarok Magyarországon és nem esik jól nekik, hogy egyesek nem képesek ékezettel írni. Skandallum.

Én speciel teszek rá, de vicces, hogy micsoda szívfájdalma van egyeseknek milyen indoklással. Éhezel? Van tető a fejed felett? Megvan mindkét kezed lábad? Csak arra próbálok célozni, hogy valódi problémák is vannak a világban...

1127ccm 2014.01.20. 15:06:35

En kerek suru elnezest! Nem trollkodasnak szantam.
Lyken viszont eleg bunko stilusban adta elo. Sebaj o ezt tanulta otthon

Jamesblond 2014.01.20. 15:43:08

Bakker a kilincseken a krom, meg a lokharitokon is meg ma is szepnek mondhato.

Rocso Cafe 2014.01.20. 16:14:20

"Az akkori kocsikban még volt anyag....":)

Napoleon83 2014.01.20. 17:53:41

Brutalis kornyezet szennyezes es nem csak azert mert mergezo anyagok vannak a roncsokban. En imadom az autokat, de a megfelelo helyen es formaban, azonban egy folyo partjan ezek a rozsdas vazak nem nyujtanak valami szep latvanyt. Ezzel szemben a masik veglet, amikor itt Angliaban a szomszedok sorra hiusitjak meg a szel eromuvek epiteset, arra hivatkozva, hogy elrontja a tajkepet. Van egy kis szemlelet beli kulonbseg a ket orszag nepe es torvenyei kozott. Szerencsere az amerikaiak ez esetben legalabb nem kulfoldon, hanem sajat hazuk tajan romboljak a kornyezetet.

Circus 2014.01.20. 19:06:19

@Schütii: hangyányi közöm van a hajókhoz, nem ezekről beszéltem, mint direkt elsüllyesztettekről, de kösz a linkelést. Ennyit a környezetvédelemről a hajózásban :)

Quattroman 2014.01.20. 20:58:16

@lyken:

"El se hinnéd, hogy vannak emberek akik magyarok Magyarországon és nem esik jól nekik, hogy egyesek nem képesek ékezettel írni"

próbáltál okostelefonról ékezetesen írni?

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.01.20. 21:01:19

Ezekben még volt anyag:-) :-) hisz még nem porladtak el:-)

Pepejoe 2014.01.20. 21:05:13

@rekszem:

Nekem sem tetszik, tájidegen, ronda és stb. Érdekességnek mondjuk rendben van. Ott más ütheti ki a biztosítékot, nagy különbségek lehetnek nemzetek és földrészek közt, nekik ez az autókkal megvalósított partvédelem belefér. Ők talán máson vannak kibukva. Valami olyanon, amit mi csináltunk vagy csinálunk.

magyar bucó 2014.01.20. 21:26:33

Baromi ronda, tájidegen és környezetszennyező. Meg persze pazarló is, hiszen be lehetett volna olvasztani...

abes 2014.01.20. 21:55:30

Basszus a krómok minőségén besírok. 60 év után úgy néz ki, mint magyar 1 év után.

supernem 2014.01.20. 21:55:49

@Quattroman: Igen, és sikerült... ;P

supernem 2014.01.20. 22:01:26

@magyar bucó: Amikor ezt nagyban űzték az újrahasznosítás még csak utópia volt, az olajválság meg még rémálom se. Termelés meg gőzerővel, alapanyag dögivel.

lyken 2014.01.20. 22:34:39

@1127ccm: "Lyken viszont eleg bunko stilusban adta elo."
Igen, ez volt a cél. Tudod, görbe tükör a turulkodó trollnak tűnő hangnemre. :)
Természetesen örömteli ha nem úgy értetted.

@Quattroman: Jól kivesézted a lényeget. (Egyébként igen.)

Norx 2014.01.20. 23:07:24

@Quattroman: "próbáltál okostelefonról ékezetesen írni?"
Naná, próbáltam, most is azt csinálom. Minimális tanulási hajlandósággal, és a messagease keyboard nevű billentyűzettel még egy elsősnek sem kihívás a teljes magyar ábécét használni - nem beszélve a kopipészt, szelektóll, és egyéb lehetőségek tárházáról, ami mind kényelmesen és gyorsan elérhetőek billentyűzetváltás nélkül.

katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2014.01.20. 23:47:58

@Napoleon83: Azért ne kiáltsunk brutális környezetszennyezést :)
Gondolj bele, mennyi roncs rohad a Duna medrében, főleg háborús hagyatékok formájában - repülők, hajók, hidak, egyebek. Nameg néhány, kb. 100 év alatt is csak félig lebomló lemezkupacból kioldódó káros anyagnál egyetlen kisméretű ipartelep vagy város is több retket ereget a vizekbe, kb. simán ki lehetne rakni kasztnikkal a folyópartot végig, nem sokat rontana a mai helyzeten.
Mondjuk ettől még randa látvány.

magyar bucó 2014.01.21. 06:14:40

@katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád:
A mai helyzet meglehetősen jó, a folyóink, tavaink vize jellemzően tiszta.
A háborús roncsokat nem direkt rakták a vízbe (és sokkal kevesebb is van), szóval nincs is értelme összehasonlítani a kettőt.
Nem is a kioldódó vas a környezetszennyező, hanem az olaj, benzin, fagyálló, fékfolyadék, akkumulátor, stb. A lemez egyszerűen csak ronda.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2014.01.21. 08:18:11

@1127ccm: Nagyon sokan vannak a TC magyar olvasói közül, akik nem nézik az angol TC-t. Ezért nem gondolom nagy problémának, ha esetenként előbb jelenik meg angolul egy anyag, mint magyarul - ez ráadásul elég ritkán fordul elő.
Te szerencsére azok közé tartozol, akiket nem riaszt el, hogy angol nyelven íródik, és a TCM-en is fogyasztod az anyagainkat, aminek tényleg nagyon örülünk. Így olvashatsz olyan dolgokról is, amik valamiért a magyaron nem jelentek még meg, vagy korábban elkerülték a figyelmedet. Ezt inkább érdemes úgy megélned, hogy mennyire szerencsés vagy, hogy vannak, akiknél előbb olvashattál valami érdekesről:)

1127ccm 2014.01.21. 08:47:00

@streetsta: igazad lenne de nem olvasom a TCM et. Inkabb az volt a problemam(bar itt sokan leszoltak) hogy magyarul irodott anyagot leforditjak es megjelenik, majd sorrendben utana az eredeti is. Elhiszem h most toljatok a magazint mert uj dolog, legyen. De kivancsi vagyok melyiknek van nagyobb olvasotabora/mozgato ereje?!
Mas: kicsit off, most h sokaknak van palya autoja a tc sek kozul aranytalanul sok a palya-verseny/rendezveny. Ami nem rossz csak szivesen latnek egyeb programokat is. Netan olyan irasokat amik nem '91es auto-motor jellegu adat felaorolas. (Tengelytav, hatso labter, csomagtarto.... )

lyken 2014.01.21. 09:12:36

@Napoleon83: "Brutalis kornyezet szennyezes "
Lehet alaposan meglepődnél, ha összesítenéd a mai női fogamzásgátlók környezetre gyakorolt hatását. Na, az a brutal impact factor, nem ezek a rozsdakupacok. :)

@1127ccm: "Inkabb az volt a problemam"
De ez miért probléma? Adott egy TCM anyag, ami lehet nem jelent volna meg magyarul. Viszont kivételesen úgy döntöttek, hogy most jelenjen meg magyarul is. Vagy meg szokott jelenni, nem tudom. Tulajdonképpen tökmindegy. Megjelent és ez jó.
Esetleg elmondhatnád miért fontos, hogy magyarul jelenjen meg előbb. Mi a gazdasági, elvi, nyelvi, erkölcsi, stb. előnye?

"(bar itt sokan leszoltak)"
Vannak akik számára szokatlan az a kommentelési koncepció, hogy keresnek valamit amibe bele lehet kötni a poszt megjelenése kapcsán. Van aki úgy áll hozzá, hogy megjelent egy poszt, megy és elolvassa.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2014.01.21. 09:17:32

@1127ccm: Nézd, ha megjelenik valami az angolon, és a magyar olvasók nem olvassák el, az semmiben nem befolyásolja a magyaron megjelenő, ugyanolyan tartalmú anyag olvasottságát. Hiszen te is elolvastad. Kára senkinek nem származik belőle, a nemzeti büszkeségünk sem sérülhet, mert miért is sérülne.
Minden programot pedig nem tudunk feldolgozni, és az pedig logikus, hogy a saját szervezésű eseményeinkről a lehető legrészletesebben beszámolunk. Az pedig remélem csak vicc volt, hogy adatfelsorolásokat írunk.

decompression 2014.01.21. 09:28:48

Igazi ganaj kendács munka! A taknyolt vidéki kerítések jutnak róla eszembe. :-D És most énekeljük el együtt az itt van Amerikát. :-D

1127ccm 2014.01.21. 09:36:30

@streetsta: termeszetesen nem kerek felsorolast, vagy adatot. Hisz ki vagyok en. Felre ertettel: epp azt mondom h sok a sajat szervezesu palya verseny. Persze ez nem baj, csak eszrevettem h megszaporodtak..
Es urulnek olyan teszteknek amiben az adott auto kulonlegessege szerepel hangsullyal. Vagy most jutott eszembe: egyeb szamunkra kevesse ismert jarmuvek "tesztje" pl: unimog, oceanjaro, kotrogep, kombajn, dunai tolohajo, netan tuzoltoauto...

cukkmukk 2014.01.22. 14:43:34

Lehet hogy a megoldás hasznos és működött, de ugyanannyira káros is lehet. A folyó mennyi mindent kimoshatott ezekből a roncsokból?! Mindenki más oldalról közelíti meg a témát, én kicsit a természetvédelem oldaláról. Ezek a kocsik, vagy a felelőtlenül kivágott fák és még sorolhatnám a dolgokat, hogy mi az amivel tönkre tesszük az egész földünket...ráadásul most már érezhető is, lsd. időjárás. Ráadásul minden mindennel összefügg, pl. felelős erdőgazdálkodás a tudatos fogyasztással. Így értem: redir.ec/felelosseg Érdemes figyelni a jelzésekre. A fejekben van a hiba.
süti beállítások módosítása