Veszélyes dolog ez a csatolt lengőkar...

  2012. július 08. - ommm Címkék: rali baleset bukás crash

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

...mondta Papp Tibi és Csikós, amikor együtt megnéztük ezt az önmagában friss, valójában régebbi (javarészt még VHS) felvételeket összegyűjtött videót. Bizony, lehet valami igazuk, az erős, könnyű, elsőkerekes kisautó + csatolt lengőkaros futómű-kombináció már a 205GTI-t is veszélyessé tette. Hirtelen elvesztett tapadás és azonnali megpördülés, nem gyerekjáték.

Maga a kisfilm azonban szórakoztató (senkinek nem lett komoly baja), sokszor tényleg megdöbbentő látni, mit kibírnak ezek a kis vackok (pl. 1:58-tól). De sose feledjük: a versenysport veszélyes. Én is úgy akadtam rá, hogy a legendás - és általam nagyon nagyra becsült Georg Plasa végzetes balesetére voltam kíváncsi (csúnya látvány).

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr704633223

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eszkütyü 2012.07.08. 20:02:32

Úgy látom, az NSU-t is nehéz összeszedni, ha megindul a fara.

AzHofi 2012.07.08. 20:10:29

Ez a Georg elaludt a volánnál, vagy miért ment nyílegyenesen a sziklafalnak?

nyikk 2012.07.08. 20:14:55

Biztos, hogy a csatolt lengőkar a hibás?:)

BallyS16 2012.07.08. 20:32:53

Azt ügye tudjuk, hogy a 205 független hátsó felfüggesztéssel bír?

pizo 2012.07.08. 20:38:58

@BallyS16: És ráadásul torziós rugózású. Mindazonáltal a P205 nagyobb sebességgel vett bukkanóknál igen csúnyán tud viselkedni, és még az igen jó vezetőket is meg tudja tréfálni Volt egy P205 CTI-m MI16 motorral, 1.9 Rally elől-hátul tárcsafékes futóművel, nagyon jól ment - én pedig nem vagyok jó vezető... mégis a következő tulaj törte össze.

Zoli

LSD 2012.07.08. 20:41:58

Kedves Totalcar-os újságírók ezt honnan vették?? Szerintem ez egy baromság, hogy a csatolt lengőkar miatt szálltak el. Egy kőkeményre hangolt versenyautónál ez már nem oszt-szorozhat. Egy alapvetően kényelmesre, vagy közepesre hangolt utcai autón lehet köze az oldaldőléshez, elpattogáshoz, de a versenysportba már nem beszélhetünk karosszéria dülöngélésről szvsz...

BallyS16 2012.07.08. 20:46:38

@pizo: Right.
Ész nélkül minden veszélyes. Még egy kanál víz is :)

Sákif za morro? 2012.07.08. 20:52:26

@pizo: Emlékezzünk meg a 309 GTI16-ról is! Ott a lengőkar lehetett a hibás? ;-)

pizo 2012.07.08. 21:00:59

@Vérfürdő Bill: A 309-es a lépcsőshátú 205-ös. Vagyis igen.

Zoli

Caldera75 2012.07.08. 21:26:07

Durva bukások, de elég sokszor csak satuzzák a féket, ahelyett, hogy felengednék.

BallyS16 2012.07.08. 21:29:47

@Caldera75:
Többségük "mezei" sofőr, aki esetleg picit bátrabb a kelleténél.

dzolee 2012.07.08. 21:48:11

@BallyS16: Már ,hogy lenne független hátsó futóműve?Az bizony csatolt lengőkaros torziós rugós!

127_sud 2012.07.08. 21:48:15

Hol volt itt NSU? Ami hasonlít rá az Simca volt de persze lehet nem voltam elég figyelmes...

Mérges 1234 2012.07.08. 21:50:35

Igen az erpsen látszik, hogy ezek amatőr versenyek, szinte mind elsokalásos baleset, és sok nagyon rosszul kezelve.

Persze azért nagyon jó nézni, és mély tisztelet nekik, nem bizots, hogy jobban csinálnám...

Amúgy nem sok köze van ezeknek a csatolt lengőkarhoz, de hát a totalcaros csávook biztosan jobban tudják.

Cobra. 2012.07.08. 22:01:21

Azért itt a legtöbb bukás a túl nagy sebesség miatt volt, nem a futómű miatt.

BallyS16 2012.07.08. 22:15:00

@dzolee:
Tévedsz. Nézz utána. Mutassak képet esetleg?

Lova 2012.07.08. 22:23:05

Azért azt kétlem, hogy 6:00-nál nem volt komoly sérülés, ha nem halál. 100-zal fára mászni nagyon fájdalmas dolog. :(

kkn 2012.07.08. 22:30:08

@dzolee: Azt ugye tudod, hogy a csatolt lengőkaros hátsó futóművet a független kerékfelfüggesztésekhez sorolják? Mivelhogy a lengőkarokat csatoló rúd is torziós, és a két lengőkarnak egymáshoz képest eltérő szögeket enged.
Még jelenleg is is ez van a kisautók nagy részében, és az alsó-középkategória is csak az elmúlt évtizedben kezdte elhagyni.
Így is értelmetlen persze BallyS16 kérdése, a fenti alapján.

MAti 2012.07.08. 22:33:48

@Lova: Igen, ott én is elakadtam - az kiugróan csúnya volt, legjobb esetben is nagyon durva hirtelen lassulással... :(

BallyS16 2012.07.08. 22:35:14

@kkn:
Te láttál már 205/306/ZX/Xsara hátsó futóművet? Mert az alapján amit írtál, azt kell hinnem, hogy nem...

kkn 2012.07.08. 22:42:19

@BallyS16: Nem tudom, azoknak mi van, én csak ahhoz szóltam hozzá, hogy a csatolt az független. Nem azt írtam, hogy az általad leírtaknak csatolt függetlenje van, akármilyen függetlenje lehet, ha egyik, ha a másik, akkor is független. Így egyik megjegyzést sem értem logikai alapon.

zutyi128 2012.07.08. 23:05:09

Van itt azért némi amatörség is.

BallyS16 2012.07.08. 23:15:38

"Így is értelmetlen persze BallyS16 kérdése, a fenti alapján."
A "fenti alapján" rész sajnos egy tévedés.
A csatolt futómű nem független (már a neve is árulkodó).
Innenstől nincs is miről írni.
Van független hátsó futómű meg függő hátsó futómű.
Amit leírtál, az utóbbi (és sajnálom, de nem független - és nem, itt nem lesz jó a "jó, de ha...")
Ami a 205-ben van, az nem csatolt (merthogy az sajnos a "függő" csoportba tartozik), hanem független.
És itt visszakanyarodnék a kérdésemre.
"Azt ügye tudjuk, hogy a 205 független hátsó felfüggesztéssel bír?".
Biztos elkerülte a figyelmed a _cikk_.
Biztos, nem?
Nem?
"elsőkerekes kisautó + csatolt lengőkaros futómű-kombináció már a 205GTI-t is veszélyessé tette".
Szerinted mire vonatkozott a kérdésem?
Segítek, mert késő van és a logikai procid mintha akadozna.
Helyes sorrend:
OMM: "elsőkerekes kisautó + csatolt lengőkaros futómű-kombináció már a 205GTI-t is veszélyessé tette"
B: "Azt ügye tudjuk, hogy a 205 független hátsó felfüggesztéssel bír?"
És ezek után, kkn: blablablabla "Így is értelmetlen persze BallyS16 kérdése, a fenti alapján."
Szerintem, ha nem értesz valamhez, inkább kérdezz.
Hidd el, van türelmem magyarázni. Na persze majd ha a logikai áramköreid újra funkcionálnak.

Rocko- 2012.07.08. 23:34:57

@AzHofi: engem az érdekelne hogyan esik ki a négypontos övből.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.07.09. 00:53:57

Azér' van, mert mennek mint a barom, ész nélkül...ha szép lassan végig autókáznának, nem sérülne senki és semmi... :P
Az megvan mindenkinek, hogy a kocsik 80 %-a francia típus?Most itt két dolog lehet: ez vagy autórasszizmus, és csak ilyenek eséseit vették fel; vagy pedig egyszerűen szarok a francia autók rallizni, rejtett, típushibás mindegyik.Szerintem az a videó üzenete, hogy francia kocsival ne ralizz... :D :D LOL

Xero 2012.07.09. 01:35:27

@geegee: Mivel francia (talán amatőr, de erre nem esküszöm) versenyekről van szó, így nem meglepő a honi márkák túltengése. Szóval ilyen alapon bármire rá lehet húzni a skatuját.
Azért hozott pár vb címet PSA gép. ;)

Xero 2012.07.09. 01:42:19

A felfüggesztés dologhoz pedig:
Valóban szívesebben dobálják a seggüket ezek a hátsó futóművek, de ezt lehet jól is használni.
A videon látott bukások nagy része egyszerűen a nagy kanyarsebességnek köszönhető. Látható, hogy a legtöbb esetben alulkormányozott a gép.

Grifter 2012.07.09. 03:51:05

"(senkinek nem lett komoly baja)"

Azért arra kíváncsi lennék, hogy ezt mégis honnan is tudhatná a világon akárki vagy bárki?! :)
Elég komoly nyomozás ill. adatgyűjtés árán lehetne bizonyítani ... hogy a balesetek nagyobbik részében talán nem - a maradékot meg sehogy.

Grifter 2012.07.09. 03:55:39

@AzHofi: Te túl okos vagy ehhez, ez ide látszik.

- Szerzet - 2012.07.09. 04:06:14

A csatolt hosszlengőkar FÜGGETLEN felfüggesztés.

Mivel a két oldalt egy kanyarstabilizátor csatolja össze. (Egyben a hosszlengőkarok oldalirányú megtámasztását is ez a torziós rúd vagy inkább - általában - U alakú profilból készült elem végzi. Tehát nem kell keresztlengőkar, a csatoló azt helyettesíti, és egyben a kanyarstabilizátor szerepét is ellátja.)

Ilyen alapon semelyik autó nem lenne független felfüggesztésű, amelyikben kanyarstabilizátor van.

Tehát még egyszer: a csatolt hosszlengőkar független felfüggesztés.

Ennél egyszerűbb - és könnyebb - már csak a merev hátsó tengely lenne (Suzuki Ignis, Audi 100, Suzuki Alto/Daewoo Matiz/Tico stb.), de azt már alig-alig kínálják új autóba.

A problémát nem is a futómű egyszerűsége okozza, inkább az ebből fakadó kis tömeg - ezeknek a autóknak nagyon könnyű a fara, vagyis orrnehezek, ami miatt erősen hajlamosak a hátsó kerekek blokkolni egy vészfékezésnél, ez pedig az autó megpördülését okozza.

- Szerzet - 2012.07.09. 04:39:30

Így néz ki a csatolt hosszlengőkar:

www.autopult.hu/galeria/1009vezeto/futomu/0901_futomu_05.jpg

A két hosszlengőkar között egy U profilú félcső, ami csavarodásra képes (kanyarstabilizátor funkció), illetve párhuzamosan tartja a hosszlengőket. Ezt a futóművet összesen két helyen kell a karosszériához csatolni, tényleg pofonegyszerű megoldás.

- Szerzet - 2012.07.09. 04:46:01

Természetesen a blokkolásgátlós autóknál már nem következik be a megpördülés vészfékezéskor. Annak idején ezért kapott szériában ABS-t a Renault Clio II - kategóriájában világelsőként.

- Szerzet - 2012.07.09. 05:13:24

Ezen a képen jól látható, hogy a Peugeot/Citroen hátsó hídja nem csatolt hosszlengőkaros. Ezek klasszikus hosszlengőkarok, mellékesen torziós rugózással:

srvimg12.vateraauto.hu/images_aprodhu/4734680_1_644x461/peugeot-306-citroen-xsara-hatso-hid-ozd.jpg

tomoo 2012.07.09. 05:56:06

Azért 9:25-nél a tatának volt egy kis mákja :D

- Szerzet - 2012.07.09. 06:13:00

És végezetül: a poszt tárgyát képező videón öt darab csatolt lengőkaros autó szerepel. A hetvenkettőből...

- Szerzet - 2012.07.09. 06:16:54

@tomoo: Papa bikának nézte a kisautót. De szépen elvezette maga mellett, csak már szúrni elfelejtett.

- Szerzet - 2012.07.09. 07:08:24

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: Azt a szerepet tölti be, mint a bokszban a parasztlengő.

- Szerzet - 2012.07.09. 07:13:10

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: Az utcán működik, de a profik között nehéz vele nyerni.

250ce 2012.07.09. 07:43:53

Inkább az elsőkerékhajtás veszélyes...

- Szerzet - 2012.07.09. 07:57:04

Inkább a gyorshajtás veszélyes.

járási batman 2012.07.09. 08:24:11

Inkább a kommentelés veszélyes :-)

uglykid 2012.07.09. 08:51:24

Inkább felelős a túlkeményített futómű + alacsonyprofilú gumi egy jó adag bátorsággal fűszerezve!
Az amatőrség tettenérhető a pályaismeret teljes hiányában.Néha úgy néz ki, mintha szimulátoron játszó tizenévesek vezetnének.

A formula autónak komoly futóműve van, mégis "eldobható"!

Ezek szériaközeli, öreg vasak, amikkel olcsón lehet nagyokat autózni /esni/!
Mintha egyszer arról polemizáltatok volna, hogy hiányoznak az alacsony sebességen élvezeteset nyújtó, játékos kocsik!Hát itt vannak!
A WRC-k nem csak a hajtásuktól lettek sikeresek, hanem a fantasztikusan pályára állítható futóművüktől!
Lásd Seb.Loeb első sikerei a Citroennel.Szinte ragadt az uthoz bármilyen gödrös is volt a talaj!
Az ugrások utáni talajfogásnál szemmel látható volt, hogy a Focus-ok sokkal keményebben érintik a talajt, mint a Xara.Ez a csodafutómű legalább 2 VB címet hozott Loeb-nek.
Szerintem.

Sákif za morro? 2012.07.09. 09:14:05

@pizo: Konkrétan a leborotvált járdaszigetre gondoltam.

pedaz 2012.07.09. 10:39:45

A balesetek 90%-nak semmi köze sem volt a hátsó futóműhöz...
De jó kis összeállítás :D Ennél már csak az jobb, ha az ember élőben látja ezt.

TmT 2012.07.09. 11:15:02

@LSD: Ja. Végignézve: a legtöbb alulkormányozottan megy ki az útról, elöl meg ugye McPherson van, amit ezúttal nem szidnak. A maradék nagyja megrántja a kéziféket, ettől indul meg a feneke, esetleg kormánnyal "lóbálja" meg a kocsit, hogy az beforduljon. Az egyéb esetek (nem tudja visszatekerni a kormányt, felborul stb.) függetlenek a hátsó felfüggesztés fajtájától.
Szóval ez itt megint egy hülye cím, és tényleg nem tudom, minek a szerzőnek a nála hozzáértőbb kollégákat a saját blikkfangnak szánt ügyetlenségébe belerángatnia.

- Szerzet - 2012.07.09. 11:25:33

@Zolus84: Nem baj. Egyéb hibák is vannak benne.

Például:

"A hátsó tengely oldalirányú vezetésére két, közbenső emelőhöz kapcsolódó, harántirányú rudat (Watt-rudazat) alkalmaznak, amelyek a kerekeket kanyarban haladva is az úttestre merőlegesen tartják."

Ez például konkrét hülyeség.

De az is, hogy mind a kapcsolt, mind a csatolt hosszlengőkart a merev tengelyek közé rendeli.

Eleve: hosszlengőKAR. (Másodrendű dolog, hogy kapcsolt/csatolt.) Tehát nem tengely és főleg nem merev tengely.

Minden merev futóműben (merev híd, merev tengely) a kerekek az úttal csakis derékszögben érintkeznek. Ez nem igaz semmelyik (csatolt/kapcsolt/ferde) hosszlengőkarra.

Máskülönben nagyon jó kis informatív összefoglaló, de hát a neten sok ilyen van, bárki írhat egyet, aztán ahogy esik úgy puffan.

- Szerzet - 2012.07.09. 11:34:13

@TmT: Így van. Azonkívül a szereplők közül csak az a pár Clio I csatolt lengőkaros, meg talán az Ibiza.

Mészáros Laci 2012.07.09. 12:35:09

mit jelent, az, hogy "komoly baj"?

a közepetáján amikor a bömössel frontálisan megtámodott egy útmenti fát, elég durva volt, meg az is, amikor levegőben megpördülve kétszer is a tetejére esett, belapítva a bukócsövekkel merevített tetőt...

crix 2012.07.09. 12:35:49

Az én 306-om konkrétan négy kerékkel csúszik oldalra.
A címválasztás pedig (gy.k.) egy poén. Tudom a megmagyarázott poén szar, dehát sajnos sokan nem értették.

Mészáros Laci 2012.07.09. 12:39:30

@Lova: ...meg 4:20 körül a lendületből fejreállás is...

protézisesh 2012.07.09. 13:03:58

@- Szerzet -: "Minden merev futóműben (merev híd, merev tengely) a kerekek az úttal csakis derékszögben érintkeznek."

aha: www.offroadcentrum.hu/images/offroad_ome.jpg
a kocsi jobb első kereke itt pontosan mire is merőleges?

Amúgy az egész poszt jó szar bulvár-felhajtás, a video meg egy csomó esés (besokallás, illetve betonkemény, de rövid tengelytávú autók) gyűjteménye. Csalódás Csikóssal szemben, hogy ehhez a nevét adta... :(

- Szerzet - 2012.07.09. 13:47:17

@protézisesh: Azt írtam, hogy az ÚTRA.

caby (törölt) 2012.07.09. 13:48:12

@uglykid: Gut,Bessser,Gösser...Ebben benne volt minden...:-) Respect.

Tizenkettő 2012.07.09. 14:29:22

Hát elég szar egy címválasztás. Amit ezen a videón én látok az az, hogy ott van rendes amatőr rally ahol nem biztonsági autóznak mint itthon sokan. És hát nem sajnálták a bátorság kapszulát sem indulás előtt. Ráadásul a videóban szereplő autók felében nem is csatolt lengőkaros futómű van. Egyszerűen a sokszor túlkeményített orrnehéz autónak plusz a sok bátorságnak ez az eredménye. Jó kis rallyk. Így kell ezt csinálni :D

ne most 2012.07.09. 15:04:25

Random autos video, random hülyeséggel. Lehetett volna cím a "ne lottózzon vezetés közben" is.

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2012.07.09. 17:26:25

@- Szerzet -: Feltéve persze, hogy (az egy tengelyen lévő) mindkét kerék éri a talajt.
Ami azért nem mindig igaz.
Nem véletlen, hogy manapság alig alkalmaznak merev tengelyt.

stone pit(er) 2013.01.18. 23:56:31

Hívtátok már a mérnököket? Szegények ha tudnák biztos nem tervezték volna ezzel a Renault Clio RS-t. Bár ezt csak a buta franciák csinálják. Nem is figyel rájuk senki. Melbournben is csak azért tartanak Clio kupát, mert műszaki analfabéta birkapásztorok rendezik. Francia mérnökök keze-munkáját dicséri még a csatolt lengőkaros Polo (és társai) GTi változata, hogy a Fiesta mérgesebb változatairól ne is beszéljek.

Gondolom nem véletlenül alkalmaznak több lengőkaros futóművet a sportosabb, drágább autókban. Azonban még így is megér egy kosza gondolatot az, hogy mi történik rugózás közben a két hátsó felfüggesztés változatnál. A csatolt lengőkar esetében a hátsó kerekek fel-le mozgásánál csekély a két kerék szabad mozgása. Ezt a tehetetlenség miatt, erősebben hat a karosszéria dőléseire. Azaz, nagyobb berugózási különbség a hátsó kerekeknél, az átellenes elsőn egyenlítődik ki, arra dől a kocsiszekrény. Cserében, a nyomtáv állandó marad.
Nem így a több lengőkarosnál. Ott a fel-le erők sokkal csekélyebb mértékben hatnak az kocsi többi pontjára. Azonban a tengely irányú erők nagyobbak, mivel különböző berugózásokhoz, különböző nyomtávok tartoznak. A változás ugyan kicsi, de egyenletlen útfelületen, folyamatosan csúsztatja oldalirányba legalább az egyik, de általában mindkét (tehetetlenség) hátsó kereket az aszfalton. Tehát, drágában sem jutunk tökéletes megoldáshoz. Ráadásul, ha az utak is elfogadhatóan simák, a csatolt lengőkart is nehéz kihozni a sodrából.
Gondoljunk csak a Golf VII. 85-122 lóerős változataira, az Auris 100 lóerő alatti változataira, a Civic 5 ajtós modelljére, vagy akár egy átlagos B5-ős Passatra. ja nem, Ők franciák! :-)
süti beállítások módosítása