Csajozz te is levegővel!

V. Pneumobil Verseny

  2012. május 22. - Koncz János Címkék: verseny pneumobil

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Már csak a fluxuskondenzátor hiányzik!
2014-04-03 14:18:11

Jelentem, elkészült. Három és fél év után roncsaiból újjáépült Botond barátom (a Totalcar-közösség

Jól mondta Buddha: az élet szenvedés
2014-03-28 17:12:16

Éjfél lehetett, amikor úgy az ezredik kanyar után felültem a sötét alvósbuszon a fogorvosi székemből, hogy

KRESZ nincs, csak a csodás nők
2013-04-04 15:12:09

A karibi szigetvilág egyik legnépesebb államában, a Dominikai Köztársaságban, a gyönyörű tengerpartok, az

Na, ez már nem megy terepre!
2012-09-03 15:22:26

Kész a kübelesített Tramp, jelentem. Több munkát tettünk bele, mint terveztük, de kevesebbet, mint kellett

IMG 5998 resize

Nem bírnak az emberek magukkal, csak egy kis biztatás kell nekik, és összeszerelnek mindenfélét, akár még sűrített levegővel hajtott járműveket is. És megteszik ezt nemcsak egyszer, de akár többször is – bizonyíték erre a Pneumobil Verseny, amit a múlt hétvégén immár ötödször bonyolítottak le Egerben. Úgy látszik, az ilyen versenyszerű fúrás-faragásra nagyon rá lehet kattanni, az idén ugyanis külön, szenior kategóriát kellett biztosítani azoknak a versenyzőknek, akik már kiöregedtek az egyetemekről, de a léghajtányozást képtelenek abbahagyni. Merthogy a léglovagok küzdelmébe felsőoktatási csapatok nevezhetnek, itthonról és külföldről. A romániai, cseh és lengyel teamekkel együtt összesen 41 csapat indult az idei puffogtatáson, 6-tal több, mint tavaly.

A 2012-es győztesek: AirGO Pneumobil, Metálmobil, MK Laren, Debreceni Széllovagok

A távolsági rekordot a Metálmobil csapat (Petru Maior Egyetem, Marosvásárhely) állította be 9193 méterrel, a gyorsulási verseny győztese a MK Laren (Szegedi Tudományegyetem) járgánya lett, a forgalmi akadályokkal nehezített ügyességi pályát pedig a Debreceni Széllovagok (Debreceni Egyetem) küzdötték le a legrövidebb idő alatt. Mivel a csapatok a Rexroth által biztosított hengerek, szelepek, láncok és vezérlőelemek felhasználásával maguk tervezik és építik a pneumobilokat, kiemelkedő presztízsű a legeredetibb konstrukció díja. Ezt 2012-ben az AirGO Pneumobil Team (Széchenyi Egyetem, Győr) kapta. A verseny abszolút győztese, a Rexroth Legjobb Pneumobilja cím birtokosa a MK Laren csapata lett.

Gyorsulási verseny: szabad az út

Az elmúlt öt évben a légjárgányok tényleg impozáns fejlődésen mentek át. A versenyképek egyre alacsonyabbak, a futóműveik erősebbek, a stabilitásuk nőtt. Az idén például egyetlen kitört kereket sem láttunk, pedig szerettünk volna, kell a versenyezéshez az a kis izgalom. A tízliteres palackba préselt kétszáz atmoszférás levegő nyomásának forgó mozgássá alakítását többféle konstrukciós elv alapján épített motorokkal végzik, tehát nem dőlt még el, hogy melyik a nyerő hajtásmód, viszont az eredmények is mutatják, hogy a hatékonyság nő. Több járművön felbukkant a pillepalackból épített tartályrendszer, amely pufferként szolgál a hajtásláncban, és több olyan konstrukciót is láttunk, amelynél az első munkavégzés után a hengerekből távozó „fáradt" levegőt még egyszer, de akár kétszer is újra munkára fogják.

A Pneumobil Versenyen a szinte folyamatos szerelést csak a versenyzés szakítja meg, amit néha megszakít egy kis szerelés

Mivel a pneumobilok egytől egyig egyedi tervezésű és építésű járművek, a szinte folyamatos szerelés életben és versenyben tartásuk egyik alapvető tevékenysége. De ez csak tovább növeli a csapattagok adrenalinszintjét. Egy pneumobil alatt fekvő felsőoktatási hallgatónak szinte sohasem őszinte a mosolya, utólag viszont jó kis sztorivá kerekednek ezek a zaklatott percek és órák.

A Mech Tech hiperűrsebességre kapcsol

Minden versenyen egy fő és egy mellékkérdés szokott felmerülni a nézőkben: mi értelme ennek az egésznek, illetve tényleg lesz-e egyszer közúton használható légmotoros autó, vagy legalább robogó. A fő kérdésre a válasz az, hogy a Pneumobil Versenyben a mérnökhallgatók mindazt megtalálják, ami ma a felsőoktatásból nagyjából hiányzik. Például a tervezés mellett az építés élményét, a gondolatok, elképzelések gyakorlatba történő átültetését, és a könyörtelen valóságtól érkező visszaigazolást, ami segíti őket abban, hogy még hatékonyabb elképzelésekkel rukkoljanak elő. Vagy a csapatmunkát, a projektben való gondolkodást, és a projekt menedzselését, a munkaszervezést – szinte mindent, amire az iskolapadba kikerülve szükségük lesz, ha a komoly gépipari vállalatoknál sikeresen, eredményesen akarnak dolgozni. És gyanús, nagyon gyanús, hogy még csajozni is lehet ezzel a pneumobil-versenyzéssel – és egyáltalán nem arra gondolok, hogy úgyis kéznél van a műhelyben pár sűrített levegős palack, pikk-pakk fel lehet fújni pár guminőt.

Próba, aztán nyomás! Két köbméter levegő várja, hogy kiszabadulhasson a tízliteres palackból

Ami a mellékkérdést illeti, jósolni nem érdemes, mert eddig még szinte az összes futurológusról kiderült ötven év múltán, hogy lükeségeket beszélt arról, mi lesz majd negyvenöt év múlva. A léghajtással az a probléma, hogy előbb a levegőt össze kell préselni, amihez nem kevés munkát kell belefektetni, ami pedig kiadásként jelentkezik, mondjuk a villanyszámlában. Plusz legalább annyi gázt jó lenne egy jármű tankjába belenyomni, amivel megfelelő menetteljesítmények mellett el lehet gurulni legalább kétszáz kilométert. Ugyanakkor a járműnek biztonságosnak is kell lennie, ami ma még nehezen oldható meg súlygyarapítás nélkül. Persze, soha se mondd, hogy soha, mindezek az akadályok leküzdhetők, ha valami oknál fogva erre mozdulna a piaci kereslet.

Pezsgőfürdőznek a győztesek

Maga a Rexroth is azt hangsúlyozza, hogy a pneumobil-építésnek nem a közúti járművek kifejlesztése a fő célja, hanem a mérnökök kreativitásának kibontakoztatása mellett nyilvánvalóan az, hogy minél tehetségesebb fiatal szakembereket csábítson magához. A léghajtányokhoz biztosított elemek, alkatrészek sem járművekhez való felhasználásra, hanem egyéb ipari célokra készülnek. Ugyanakkor van némi mozgás a piacon: az MDI többféle léghajtású autót is készít és árul, és technológiájukat az indai óriás, a Tata is megvásárolta. Egy fecske persze még akkor sem csinál nyarat, ha nagyobb egy struccnál – a Tata léghajtású autóinak egyelőre se híre, se hamva. Aki tehát léghajtányt akar látni, várjon türelmesen egy évig, a VI. Pneumobil Versenyig.

Részletes eredmények és további információk: http://pneumobil.hu/

A korábbi versenyek a Totalcaron:

http://totalcar.hu/magazin/kozelet/pneucup/

http://totalcar.hu/magazin/kozelet/pneumobil09/

http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2010/05/21/versenyszellem_a_palackbol/

http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2011/05/17/tiz_kilometer_ket_kobmeter_levegovel/

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr714529726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szemettanarba 2012.05.22. 10:36:26

Ennek a pneumobil-bulinak egy gyakorlati értelme lenne: olyan kerékpár, ahol egy üreges szénszálas váz tárolná a sűrített levegőt, valamint a kerékagyba épített kompresszor/légmotor kombó "range extenderként" szolgálna olyan nagyfenekű amerikai háziasszonyok számára, akik fogyókúrás okokból kerékpároznának, de az első emelkedőn lélegeztető gépre kell őket kötni. Normál kerékpár használat közben talán kisebb holtsúlyt képezne, mint egy elektromos rendszer.

biohazard 2012.05.22. 11:00:10

@szemettanarba: A nagynyomású gázt nehéz biztonságosan tárolni, egy nyílt rendszerben. Kis koccanás, nagy durranás.

tükörfúró 2012.05.22. 11:18:16

@szemettanarba: gyanitom arányaiban tömeg/joule bármelyik korszerű aksis rendszer köröket verne erre a légtartály dologra

és pl lipo aksi bármelyik kinai bazárban fillérekért van, olyan 200barra levizsgáztatható egyedi szénszálas bicikliváz amiről irsz, meg maximum a nasa válság előtti költségvetésével gazdálkodva reális...

StZ 2012.05.22. 11:20:48

Legközelebb kijöhetnétek a Bosch Elektromobil versenyére is Miskolcra, áprilisban. Az legalább ilyen poén, csak sokkal több néző, sokkal több résztvevő. Persze nem mintha ez kevesebbet érne.

We make the world a better place 2012.05.22. 11:29:46

10 literes tartállyal 10km, 100 literessel 100km.
Hol az olcsó kínai akku?
Az akku árán kívül a hátránya a Li szükséglet. A savas akku pedig még nehezebb, és drága a tudásához képest. :-(

Egy kis tömegű, pnematikus rásegítésű kerékpárt el tudnék képzelni.

biohazard 2012.05.22. 11:38:35

A vázban meg 200 bar. Tényleg kafa lehet.

hoesett 2012.05.22. 11:45:10

A légpalack brutálisan veszélyes. A búvárok tudnak erről beszélni. Több búvár szenved halálos vagy csonkolásos balesetet palackrobbanásban, mint ahányat megkóstolnak a cápák :(

szamok embere 2012.05.22. 11:46:02

biohazard 2012.05.22. 11:38:35
"A vázban meg 200 bar. Tényleg kafa lehet."

Képzeld el, ha a légpuska elvén működve felnyomja a nyerget...

We make the world a better place 2012.05.22. 11:51:18

Papagáj vagy? :-)

Ki mondta, hogy a vázban KELL tárolni?
Akár utánfutón is lehet.
Légtartállyal szembeni kívánalmak: könnyű, nyomásálló, kedvező árú. A háromból egyszerre kettőt lehet választani. :-(

Léghajtással az elhasznált akkuk újrafeldolgozásával kevesebbet kellene foglalkozni. Persze én is örülnék egy néhágy kg-os, több kWh kapacitású és megfizethető árú akkunak, több elektromos kerékpárt is használok. Gyárit, és átalakítottat egyaránt.

biohazard 2012.05.22. 12:17:13

@We make the world a better place: "Akár utánfutón is lehet." Vagy hátizsákban.

Xebulon 2012.05.22. 12:28:15

hibrid megoldásként szerintem előnyösebb lenne, mint az akkumulátor. Nagyobb fékenergiát át lehetne alakítani levegősűrítésre, mint akksitöltésre - Egy kis 10 literes palack, és eltárolhat 2-3 km-re szóló utat. Alkalmasint még a direkt-befecskendezőszerűen az eredeti motort is használhatjuk erőforrásként -- azaz nem benzint nyomunk a motorba, hanem eleve sűrített levegőt.

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2012.05.22. 13:18:47

Az a baj hogy túl olcsó még mindig a benzin.

Netuddki. 2012.05.22. 13:31:33

@Karmadealer: "Az a baj hogy túl olcsó még mindig a benzin."

Hol?

Pa Lee 2012.05.22. 13:42:42

Levegővel hajtani? Nóóóórmális? :D
Egyébként szerintem az, hogy az itt szorgoskodó diákok most a sűrített levegős rendszereket építik nem arról szól, hogy ez lesz a jövő meghajtása, hanem arról, hogy ők mérnökök lesznek. A tudásukat fejlesztik az itteni csapat- és gyakorlati munkában és járműépítési tapasztalatra tesznek szert. Hajrá nekik, én csak azt mondom, mert nem lehet mindent könyvből tanulni. :)
Én még benzinfüstben nőttem fel, szívesebben próbálgatom ezeket a motorokat, remélem nem vet meg senki érte: minu.me/-bikedays :)

toflehi 2012.05.22. 14:51:32

10 liter 200 baros levegőben 1333 kj energia van eltárolva.
Ez egyenlő 2,8 gramm benzin energiájával vagy 8 darab IPad akkumulátorban tárolt energiával. Ja és ugyanennyi energia van 75 gramm csokiban is.
Mindenki vonja le a következtetést.

Trejo 2012.05.22. 15:44:03

@toflehi: Csoki meghajtású autóké a jövő. :-D

butschq 2012.05.22. 16:04:12

@StZ: két éve voltak kint, cikk is íródott róla

totalcar.hu/magazin/kozelet/2010/04/23/furmanyhajtanyok_fergetes_futamai/

pont abban az évben indultunk mi is, meg is lettünk örökítve:D

wankel · http://wankel.blog.hu 2012.05.22. 20:48:12

Nem arról szól ez, hogy ebből valaha is utcai autó lesz, ez egy mérnöki ismeretek, ötletek összevetésére, nomeg a tudás bővítésére alkalmas verseny.

Magam is részt vettem, állítom az a bő egy év alatt, amit evvel eltöltöttünk (pár feláldozott, bukott/rosszul sikerült tárgy ellenére) több használható tudást adott mint előtte a 3 év egyetem. Hogy ez miért van így, ez másik tematika, de ezért jó, hogy vannak ilyen versenyek, mert aki akar, az tud használható gyakorlati tudást szerezni már az egyetemi évek alatt is.

Nomeg irtó jó móka (: A F1-nek sincs értelme, mégis jó. Onnan sem kerülnek az utcára az autók, max néhány műszaki megoldás. Az meg fog innen is, hisz a pneumatikus rendszerekben rengeteg kiaknázatlan lehetőség van. Nem feltétlenül az autók, inkább ipari alkalmazások terén. Ahhoz meg a Bosch-nak sem egy utolsó ötletbörze ez (,

mozso18 2012.05.22. 22:06:42

Tavaly keresett meg egy lelkes csapat, hogy szüksége lenne műanyag szódáspalackokra.
Megkapták.
www.szodakiraly.hu/meg-mire-lehet-hasznalni-szodaspalackot/

petru 2012.05.23. 05:42:18

Halo, olvas itt valaki? Mar jo par eve, hogy megcsinaltak az autot amelyik suritett levegovel, de benzinnel is megy. Ugy terveztek hogy lehet otthon tolteni (egesz ejjel jar a kompresszor), vagy toltoallomason, tiz perc alatt. Ha elfogy a levego, atall benzinre. Nagy remenyeket fuztek hozza, de ugylatszik nem szallt be senki eleg nagy penzzel.
süti beállítások módosítása