Kína a kifogyhatatlan élmények tárháza. Mindegy hányszor, mindegy ki van ott, mindig képes újat mutatni az autós embernek. Ezúttal Svéd olvasónk küldött egy érdekes, képes beszámolót.
Úgy alakult, hogy két hetet Kínában - vidéken - töltöttem anyóséknál. A helyszín Suzhou, kb. 100 kilométerre Sanghajtól Nyugatra. Kisebb, 4 milliós város, de hát mindent kínai léptékben kell számolni. Maga a prefektúra 8,5 ezer km²-es, és 11 milliós. Vidék, ez ilyen.
Az utazás célja családlátogatás és egy kis turisztikával egybekötött jövés-menés volt. Kb. négyezer kilométert mentünk autóval, szép új kínai utakon, igen sok másik közlekedőtársunkkal együtt. Kínában kb. 15 ezer mérföldnyi autópálya van, ezek nagyja az utóbbi 20 évben épült. Ez az USA autópálya-hosszának harmada.
Ha másra nem, arra azért ez az idő elég volt, hogy legyen az embernek valami benyomása, milyen itt az autós élet.
Érdekes.
Először is, a forgalom eszement. Az utak a nagyobb városok közt nagyon jók. Itt - Sanghaj néhány száz kilométeres körzetében – legalabbis. Nyilván beljebb az országban azért más lehet. A vezetési kultúra: index sehol, külső-belső sávban ténfergés, padlógáz és padlófék között. Sok a kamera, sok a rendőr, de így is nagy a káosz. Észnél kell lenni. De ettől mondjuk lehetne Törökország is.
Vannak azért inyencségek. Például az emberi GPS, szó szerint. Az autópályán félrehúzódsz (vagy nem) egy forgalmasabb elágazásnál és felveszel egy helyit, aki ott áll es vár. Pénzért elnavigál a környéken. Aztán valahogy visszajut, ha végeztél. Gombokba kerül. A másik érdekesség az, ahogy az autópályán belső sávban cuppra megáll, és térképet böngész. Ebből aztán vannak nagy csattanások. Ilyet láttunk is.
Kína autóiparáról sokan sokféleképp megnyilvánultak már, azért pár tényt felsorolnék, aztán belecsapunk. A Wikipedia szerint mintegy 100 helyi márka létezik. Ezeket kb. 40 nagyobb cég tartja össze (First Automotive, Geely stb). A gyártási kapacitás hatalmas, mára a világ legnagyobb autógyártója Kína.
Nagyon sok típusról persze azonnal kiderül, miről is van mintázva, de vannak látszólag teljesen saját gépek is. A galériában lehet tippelni, hogy mi micsoda. Aztán, hogy melyik a koppintás és melyik a licenszes helyi gyártás? Ember legyen a talpán aki megmondja. Akad itt bőven X5-ösnek látszó tárgy, de leltünk hatlámpás Lexus IS széria-féleséget is, itt éppen Toyota néven (Toyota Mark X, ami a kínai piacon Toyota Reiz néven fut – a szerk. megj.). És persze ez az otthona a Roewe-nek. Van belőle elég sok.
Ami az utcán látszik: a nagyvárosokban és környékükön nagyon sok az új autó. Dízelt abszolút nem láttam, csak benzinest. Szedánok abszolút előnyben, a kombit nem szeretik (a kínai ember nem szívesen utazik egy térben a csomagjával – a szerk. megj.). Sok a kifejezetten nagy, drága, európai szedán: Audi A8, S500-as Mercedes, 760-as BMW. A nagyja persze normál méretű, középosztálybeli cucc.
Jól fogynak a hosszított padlólemezes európai presztízsautók is: Audi A4L, A6L, BMW 525iL és hasonlók. Nem reprezentatív fejszámolásom szerint több van ezekből az utakon, mint a normál hosszúságúakból.
Persze nagyon szeretnek tuningolni is. Nem a peres gumi-nagy zene-hátsó szárny-vonalon, hanem valami egész máson mozognak. A matrica: vicces felirat, kisördög, pucér csaj, denevér, és persze dombornyomott Hello Kitty minden mennyiségben. Ahogy éppen telefonál. Vagy napozik. A Kitty.
A GM szinte összes autója Buick néven fut, Amerikában már nincs, itt reneszánszát éli. Sok a G Astra, a Daewoo/Chevrolet Lanos és a nagy bálnák. Állítólag az utolsó császárnak is Buickja volt.
A Volkswagen - aki első külföldi gyártóként megjelent az országban - szintén sokat ad el. Taxikból milliónyi a Santana új reinkarnációja, vagy egy-egy Touran minibusz. Persze mindent máshogy hívnak. A Passat például a jól csengő Magotan-néven fut. Aki tudja miért is, írjon.
Nem lenne teljes a kép motorok nélkül. Szinte kizárólag robogót láttam, abból is az elektromos-aksis vegyes hajtásúak vannak többségben. Több prefektúrában látszólag csak ilyet engednek használni. Bár az amúgy igen kemény légköri állapotokon ez nyilván sokat nem segít. A nyomorult turistának ez kész életveszély. Ugyanis semmi hangja nincs, viszont sokszor a járdán jön. Hátulról. Törik is őket rendesen a forgalomban, szigetelőszalaggal javítják mindet.
A fejlődés persze elképesztő. Kína elképesztő. Nem hiszem, hogy tudnék itt élni, de amit láttam az legalábbis tiszteletet parancsoló volt. Üdv! Svéd