Ha figyelmesen megnézték, minden bizonnyal észrevették, hogy Belsőség blogunk új ruhájába finoman beleszőttük minden idők legsikeresebb motorját, a Cosworth DFV-t is. Amit leginkább Fordokkal azonosítanak. Idősebbek tudják ugyan, de a fiatalabbak között mára a Ford nem éppen sportos autóiról ismert, nálunk a BMW-Mercedes-Audi-féle lóerőgyárak katalógusértékei hülyítették el annyira a tizenéveseket, hogy lassan már csak az sportautó, ami legalább 300 lóerős.
A baj ezzel csak annyi, hogy nem minden 300+ lóerős autó sportautó. Ez a videó - melyben Christian Menzel egy manapság csak jópofának tartott öreg Forddal döngöl a földbe mindenkit a Nordschleifén - talán egy kicsit helyreállítja az értékrendet, bár nem fűzünk hozzá nagy reményeket, ahhoz már túl ferde a perspektíva, melyből a jövő nemzedék szemléli az autóipart. De van még remény.
Bizony, a mágikus Cosworth BDA legalább olyan sikeres volt mintegy 30 évig, mint anno a DFV. És a szögegyszerű, ám mégis remekül átépíthető Mark I vagy II-es Escortokban hátborzongató teljesítményekre volt képes. A Rüddel Racing fenti autója mindezt 248 lóerővel tudja.
Az öreg Ford még a nyolcvanas években is ütőképes autó volt, mára pedig igazi klasszikussá vált. Érdekes, hogy világbajnokságot csak Björn Waldegaard és Ari Vatanen nyertek vele 1979-ben és 81-ben, de ettől függetlenül szinte nem is volt olyan nemzeti bajnokság, melyet ne nyert volna meg egy ilyen Ford. Minden valamirevaló ralipilótának van a gyűjteményében egy-egy. Volt Colin McRae-nek, Hannu Mikkolának vagy Richard Burnsnek és Juha Kankunnennek, de Carlos Sainz és Stig Blomqvist is tart egyet garázsban.
Ari Vatanen volt azonban az, aki teljesen bolondja lett a BDA Escortnak és hiába nem ért el vele számottevő sikereket (sokszor kiesett), azért egy rossz szava nincs rá.
Jól látszik, hogy a BDA motor a mérnöki munka olyan csodája volt, a hátsókerekes Escort pedig olyan remek hordozóplatform, amelyek nem csak zárt pályán, hanem kinn az erdei lőtéren is remekül teljesítettek.
És hogy mi is volt ezen poszt célja? Talán egy kis nosztalgiázás, vagy csak pihenés, merengés a tüték felett, zenei aláfestésként pedig a szívóhang, ami mára szinte kihalt. Kezdődik a hét, kapaszkodjanak, jövünk!
Mi pedig Bandival kettesben adunk fel egy lottószelvényt. Ha másra nem is, talán egy BDA Escortra elég lesz az ötös.
(Ja, és a TopGear-magazinnál folyik egy ezzel kapcsolatos játék - ha még nem ért véget - be lehet kapcsolódni. Köszi nawakusi)