A 20-as felni sötét oldala

  2011. november 14. - Winkler Róbert Címkék: defekt felni kátyú jaguar xj 20col

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Így kínozzák az utángyártott lámpákat Tajvanon
2015-06-12 11:07:30

Az Eagle Eyes nem számít nagy gyárnak Tajvani viszonylatban, de még a sziget déli részén, Tajnan városában

Néhány megfigyelés az új fényezési trendekről
2015-05-26 17:52:20

A China Airlines Tajvanból Frankfurtba késett másfél órát, így buktam a budapesti csatlakozást. Az ölembe

Cuki cicák a gumigyári klotyóban
2015-05-22 17:46:25

Ránk szakadt a monszun, amit Tajvanon nagyon vártak, mert a száraz évszak nem csak száraz volt, de hosszú is.

Felkúrták az agyam Tajvanon
2015-05-21 15:52:45

Konfuciánus szentély a Vacron-központ kerítésénél Ma a sokadik dashcam-céget látogattam meg a Taitra

DSC 0559

Megvan új kedvencem a bálnaautó-osztályban. Ha most kéne választanom, Audi A8, BMW7, Mercedes S osztály, vagy esetleg Lexus LS, habozás nélkül megjelölném a Jaguar XJ-t. Könnyű, sportos, jó vezetni, szép, jól össze van rakva… és 20 colos felniken fut. /40. Meglepően szűk kanyarokban fordul meglepően jól, ennek persze a menetkomfort látja némi kárát, de nem is mi vagyunk a célpiac, hanem a sima úthálózattal rendelkező Észak-Amerika, Arab-félsziget, Nyugat-Európa. Azzal együtt nálunk is élvezhető.
 

DSC 0567

Míg az ember nem fog egy kátyút a jobb elsővel, kicsit Csobánka előtt. Bent a faluban már éreztem, hogy jobbra húz a kormány, félre is húzódtam. Van nagyobb öröm az életben, mint mínusz hat fokban kereket cserélni egy huszonmilliós luxusautón. Kivettem a pótkereket, ami egyébként alumínium, elkezdtem nézegetni az autót, vajon hová is rakjam az emelőt, és megpróbáltam elképzelni, milyen értékre állították a nyomatékkulcsot, amikor a gyárban felrakták a kereket. Aztán egy bácsi szólt, hogy ne agonizáljak, jobbra egy kilométerre van a helyi gumis.

DSC 0651

Óvatosan odagurultam. A srác megnézte. Nem gondoltam volna, hogy egy gumis is képes előadni az autószerelők íratlan szabálykönyvében szereplő expozét, hajjaj, nagy a baj címmel, de ez történt: hát, ezekkel a nagy, huszonegy colos felnikkel nem tud mit csinálni, nem férnek be az ő gépébe. Húsz col, mondom én, de hiába: az se fér be. Vörösváron van egy gumis, az elbír vele, de ő csak a mankókereket tudja felrakni. Óvatosan be is tolta alá az emelőt, meg próbált alánézni, nehogy valamit eltörjön. Defektes szedánnak alánézni sem egyszerű, a tapogatás pedig azt mutatta, érdemes óvatosan elhelyezni az emelőt, mert sok az alján a műanyag burkolat.

DSC 0690

Végül gond nélkül sikerült a kerékcsere, megbeszéltük, hogy itt Csobánka körül sok a kátyús kuncsaft, és ez az alufelni azért nem egy strapabíró fajta: görgőzéssel helyre lehet hozni, de a felni palástjára nagyon elkelt volna valami erősítés a küllőkkel átellenes oldalra is. Manapság persze annak is örülni kell, hogy egy autóhoz adnak mankókereket, mert ezt a szakadást a zöld trutymóval elég sansztalan lett volna befoltozni. A mankókerék egyébként határozottan jól áll neki. Kéne nekem egy ilyen XJ, de megnézném mondjuk 18-as, jóval ballonosabb gumikkal.

DSC 0693

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr353382336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cymantrene 2011.11.14. 22:45:02

@etruszk: Nitrogénnek meg oxigénnek kb. ugyanakkora a diffúziós sebessége gumiban.
De mondom, éntűlem használd. 1 kFt-t már akkor is is megér, ha tényleg csak a kedved lesz jobb tőle.

2011.11.14. 22:46:18

@gyvy: Meg lehet szokni. Egy idő után lazábban veszi az ember, tudja mi az amitől nem kell parázni (az elején a legapróbb gödröknél már rángattam arrébb az autót :D), meg igazából a kerülgetést is megszokja az ember. Legalább nem unatkozik. :)

@Cymantrene: Oszt' az miért jó? Ha már alu akkor lehetne szép! :D

Amúgy nekem a téligumi gyári 14'-os acélon van, és sajnos nemsokára fel kéne raknom... Már most is indokolt lenne, de még húzom-halasztom, mert nem szeretem. Nem szép, és nem is kanyarodik úgy. :)

Bambano 2011.11.14. 22:46:54

@nov2016: "A jeges példa esetén pont az az egy kerék lenne a piruett elhárítására, ami szintén jégen fut.": innen.

etruszk 2011.11.14. 22:47:09

@Bambano: Igen, a felület nagyságát illetően igazad van.Nem tudom, hogyan kevertem bele.

etruszk 2011.11.14. 22:48:28

@Cymantrene: leírtam, mit tapasztaltam. Felőlem fing is lehet benne, ha nem ingadozik több mint 1 bar-t a nyomás.

Wari 2011.11.14. 22:49:22

20 as kerék? Nagy kaland,az enyémen 22,5 ös van...az is igaz hogy 315/80 as -). Akkora kátyút még nem találtak ki ami szétvágja! Bármilyen emelő befér alá,de ha első defekted van,akkor a szemed kiugrik mire felpumpálod hogy rámenjen a pótkerék -). Ha pedig rakottan mész egy km-t lapos gumival,akkor már az autóra sem lesz gondod mert a lángoló keréktől leég az egész miskulancia -D -D.

Cymantrene 2011.11.14. 22:49:53

@GSX-R: Nem tudom. De ez legyen a legnagyobb bajom :-)

Bambano 2011.11.14. 22:50:10

@Ator a Legyőzhetetlen: szerintem ha már túlerőltetted, akkor már mindegy...

Shadowbull 2011.11.14. 22:51:02

@akiak: "Már pedig igaz,a Golf/A3/Octavia/Leon futóműalkatrészek szögre megegyeznek,"

Meg ha igy is van, akkor ez azt jelenti hogy ezek ugyanazok az autok?

Baszki, nezzetek mar meg egy A3-at meg egy Octaviat a ket szep szemetekkel.

Ugyanazt latjatok?

Nem?

Akkor meg mi a faszomrol beszelunk mar megint?

sb

Wari 2011.11.14. 22:53:58

Viszont ez a Jaguar...botrányosan szép!! -).

Büszke_troll 2011.11.14. 22:57:42

@Bambano:
felejtsétek már el ezt a súrlódást. Az ugyanis már régen rossz, mikor a kerék fékezéskor súrlódik, vagyis irányíthatatlanul csúszik az autó.

Negrogo 2011.11.14. 23:01:35

@Epercsibe: "17-es és /45 -ös gumi felett nem tudom mi haszna a méretnek, perességnek. Saját tapasztalat, hogy havonta lehet javítani vinni"

Kontrazok erra azzal, hogy nekem 235/40 R18 van tobb mint 4 eve, BBS felniken. (Teli szetett 4 honapig hasznalom kb evente.) A tobb mint 4 ev alatt es kb 100000km utan meg 1x nem gorgoztettem! es mindossze egyszer kelett repedest javitani az egyik felni belsofalan es 1x banta egy kicsipett gumim. A baj, hogy rengeten vesznek ilyen-olyan szar noname replika es alsokategorias felniket es csodalkoznak, hogy szar. A minosegnek ara van. Raadasul magyarorszagon ahol az utak minosege olyan amilyen elengedhetetlen a jominosegu felni.

nov2016 2011.11.14. 23:02:11

@Bambano:
""A jeges példa esetén pont az az egy kerék lenne a piruett elhárítására, ami szintén jégen fut.": innen."

Az ESP beavatkozási elvéről beszélgettünk. De ebből nem következik az amit te írtál.

Van bizonyos oldalvezetési ereje a gumiknak, de nem végtelen. Emiatt csökkenteni kell a jól tapadó kerekekre ható erőt is, különben piruett, de már 8-adszorra írom le. Sztm hiába. :)

nov2016 2011.11.14. 23:05:15

@Büszke_troll:
"felejtsétek már el ezt a súrlódást. Az ugyanis már régen rossz, mikor a kerék fékezéskor súrlódik"
Nah az lenne csak igazán baj, ha nem súrlódna! :)

Cymantrene 2011.11.14. 23:05:55

@etruszk: Láttam az adataid, de őszintén szólva, nem nagyon hinnék annak a nyomásérzékelőnek. Hogyan mérted ezeket? rendesen a szelepnél nyomásmérővel, vagy a kerék nyomásszenzora mutatta?
20 fokon 2,9 bar túlnyomás (keréknyomást túlnyomásban adják meg, tehát 1 bar plusz a valamennyi) az annyi, mint 293 Kelvinen 3,9 bar abszolút nyomás. Ennek 70 fokon (343 Kelvinen) 4,6 barnak, azaz 3,6 bar túlnyomásnak kell lennie. OK, ez az ideális gáztörvény, de a levegő meg a nitrogén ebben a nyomás-hőmérésklet tartományabn azt nagyon jól követik, és az attól való eltérés csak növelné a nyomáskülönbséget hideg/meleg gumi közt.

Bambano 2011.11.14. 23:18:56

@nov2016: a hiába leírásnak az lehet az oka, hogy az abs nem úgy működik, mint amit te erőltetsz. tehát írhatod akárhányszor, falrahányt borsó marad.

@Büszke_troll: lehet, hogy a súrlódást el fogom felejteni, de ezt a hsz-t biztos nem...

etruszk 2011.11.14. 23:29:30

@Cymantrene: a beépített nyomásérzékelők mutatták.
Ne kérdezd miért, mert nem tudom, de érezhető a különbség. Ha jól tudom ez nem tiszta nitrogén.
A nyomást bármikor ellenőriztem műszerrel +/-0.1 bar volt az eltérés a jeladókhoz képest. Egyformán.
A hőmérséklet pontosságát nem tudom ellenőrizni, de egymáshoz képest nagyjából jók, mert a jobb első keréknél van még egy kiegészítő vízhűtő és emiatt ez a kerék mindig melegebb 2-3 fokkal a többinél, akkor is ha felcserélem a kerekeket/jeladókat.

JoeMiller 2011.11.14. 23:32:29

@Shadowbull: Ne beszélj csúnyán, azért mert nem jössz rá, hogy VW konszern Neked és a hozzád hasonlóknak el tudja adni a golf-ra költött fejlesztéseit akár 3x, 4x drágábban is.
Ebből él!

Bambano 2011.11.14. 23:47:24

@JoeMiller: "A Golf/A3/Passat/Oktavia/Leon/Toledo...stb ugyanaz a kocsi, más tengelytávval,": innen indult ez a vita. ez, a benne foglalt jelzők szerint is, nettó ökörség. A golf meg a passat nem egy kategória, következésképp nem lehetnek ugyanazok az autók.

Az, hogy rokon típusok vannak azonos padlólemezzel, mint pl. a bora meg az octavia, illetve a kocsik alkatrészbázisa azonos vagy erősen hasonló, rohadtul nem jelenti azt, hogy a kocsik is azonosak.

Az emberi dns is 2x2 bázisból épül fel, mégse mondod minden emberre, hogy egyforma.

Rocko- 2011.11.14. 23:47:36

@JoeMiller: láttál már valaha autót? úgy értem igazit.
mert úgy egyáltalán nem vagy képben.

Rocko- 2011.11.14. 23:49:12

@JoeMiller: sőt még a wartburg meg a skoda favorit is ugyanaz. ja, meg a porsche 911.

Bambano 2011.11.14. 23:51:29

@Büszke_troll: ha nem súrlódna, nem forogna a kerék.

Rocko- 2011.11.14. 23:52:39

@akiak: "és még elég sok a hasonlóság a Toledoval a Bora-val és a TT-vel is"
ja, ablak melletti ülések meg 4 db kerék.

Rocko- 2011.11.14. 23:59:28

@JoeMiller: gondolom az véletlenül se jutott eszedbe hogy a fejlesztés miatt drágább egy A3 a Golfnál.
ápropó, ha már ennyire képben vagy, áruld már el, miért árulják olcsóbban a Golfot? hiszen ugyanaz, mint az A3, az emberek pedig úgyis megveszik.

Bartoki 2011.11.15. 00:22:04

@Ator a Legyőzhetetlen: Reggel fél 9-kor nem hiszem hogy száraz hideg lett volna. :) Nálunk néha még délben is harmatos az autó ha az árnyékban áll...

Én is nyári gumin vagyok még, és látom hogy nap közben is sokkal-sokkal hamarabb szólal meg az ABS mint mondjuk 1 hónappal ezelőtt.

fzr1000 2011.11.15. 00:32:29

@etruszk:
Pneumix=99% Nitrogén 1% Argon(gázipari cégnél dolgozom,évekig töltöttem ilyet)
Azért jobb mert nem tartalmaz oxigént mint a levegő.
A levegő oxigén tartalmától(~21%) öregszik a gumi és ez idővel szerkezeti változást okoz benne.
A legfontosabb viszont az hogy forgás közben gumiban a gázelegy is mozgásban van,ami a gumi belső felületén súrlódik,ezáltal melegedni kezd.
Minél nagyobb a gázelegy oxigéntartalma,annál erősebben jelentkezik ez a nem kívánt hatás(a melegedés)és ez nyomásváltozást idéz elő.(azaz a nyomás emelkedik)
A nitrogén ilyen tekintetben sokkal barátságosabb,ezért érdemesebb ezt használni. Argon azért van benne mert(állítólag)a guminak ez valamiért jó.(egyébként csak marketing,drágábban lehet adni mint a sima nitrogént egy misztikusnak hangzó névvel,mert az 1% argon miatt már gázkeverék)
Főleg nagyobb sebességű járműveknél van igazán jelentősége,átlagos kerékméretnél(és használatnál)nem olyan szembetűnő a gyakorlati haszna.(néha győzködnek a gumisok hogy de higgyem el hogy ez kell,ez egy nagyon speciális dolog de ilyenkor mindig szélesen mosolygok)

miami vice 2011.11.15. 00:36:36

hitvany "utak" vannak, de azert nem fogok teherauto kerekkel kozlekedni, gumicsizmat sem huzok, csak ritkan huzom fel az olasz bortalpu cipot! de akkor erzem jol magam,ugy mint a 20" kerek peres gumi nagyon jol nez ki, de docog, ja a szepsegert meg kell szenvedni! ha mar megvettem.

etruszk 2011.11.15. 00:41:01

@fzr1000: kösz az infót. Nekem a ~2 tonna önsúlyhoz és a 255-ös gumikhoz bevált.

fzr1000 2011.11.15. 00:41:04

@fzr1000: Elnézést elírtam:98%Nitrogén 2%Argon

fzr1000 2011.11.15. 00:48:15

@etruszk:
Nincs mit.
Még egy érdekesség: kerékpár gumiját tiszta oxigénnel felnyomva már ~50m tolás után durván felmelegszik.
Kollégánk a munkahelyétől kb 2 km-re kapott defektet,szinte szétolvadtak a gumik a bringáján.(hülye vicc volt,ne utánozza senki:)))

Zsola777 2011.11.15. 00:51:15

@Büszke_troll: Ajánlom figyelmedbe, ha még nem végezted volna el a hetediket: www.bmeeok.hu/fizikatudosok/03.pdf
No offense! ;)

Büszke_troll 2011.11.15. 01:28:38

@Bambano:
Valóban, igazatok van.
És mégsem.

Mikor ti a felületek nagyságának a lényegtelen voltáról írtatok, akkor mindig a csúszó és tapadó súrlódásról van szó, erre gondoltam én is.
És valóban, amikor már csúszik egy autó, szinte teljesen mindegy mekkora a kerekek szélessége.
Sőt, ha tolod az autót, akkor is nagyjából mindegy, mekkora a kerék szélesség.

Akkor viszont miért raknak mondjuk a hajtott kerekekre szélesebb gumit, mint a nem hajtottakra? Hiszen a felület nagyságának nincs köze hozzá, mondjátok. Vagyis szerintetek, ugyanazzal az autóval egy 365 széles gumit pont úgy tudok kipörgetni, mint a 120-ast? A dupla felületen hajtott összkerekes autóval nyilván ugyanolyan lesz a gyorsulás, mint egy fele akkora felületen tapadó csak hátsókerék meghajtású autón. Fenéket.

@Zsola777: neked külön is köszönöm, figyelembe fogom venni ha tolom az autót, vagy teljesen befékezett kerekekkel vontatom, akkor pontosan, az általad linkelt fizikai törvények hatnak rá.

És egy link akkor tőlem is:
gumibiznisz.hu/20100415/rendhagyo-nyarigumi-teszt-nem-markak-hanem-meretek/
az eredeti cikk:
www.oeamtc.at/?id=2500,1125498,,

JoeMiller 2011.11.15. 02:31:20

@Rocko-: Neked és a hozzád hasonlóaknak gyártják ezeket és ezt most nem sértésnek szánom, hisz erre épül a kapitalizmus...

Amugy ez a Jaguár nagyon bejön! :-)

Ciri 2011.11.15. 05:39:37

@ommm:

Elegancia ide vagy oda, de azért egy Panamera körberöhögi minden tekintetben.

ommm 2011.11.15. 06:46:23

@Ciri: Amíg nem állítottuk egymás mellé a kettőt, addig nem mondanék ítéletet. Ez pl. erősebb, bár igaz, nem négyajtós kupé (sic!), hanem rendes limuzin.

@Shadowbull: Látod, nekem valahogy pl. nem akar összeállni a négyajtós Ian Callum-forma (még akkor sem, ha azt már nem ő rajzolta), de ízlések és pofonok...

Rocko- 2011.11.15. 06:53:46

@JoeMiller: érveid határtalanul fenomenálisak.

nov2016 2011.11.15. 07:20:43

@Bambano:
"a hiába leírásnak az lehet az oka, hogy az abs nem úgy működik, mint amit te erőltetsz."
Gyanítom ott hibázik az elméleted, hogy a fékezési és az oldaltartási erőt egymástól független dolognak gondolod.
De mivel ugyanaz a gumi végzi mind a kettőt, nem lehet különválasztani őket. (A motorosok jól tudják...)

Amint elkezd maximális erővel fékezni az autó, fellép rá a csavaróerő. Tehát igénybe van véve a gumija oldaltartási ereje is, ami a maximális fékezőerőt szükségszerűen csökkenti.
A sima egyenesvonalú fékezéshez képest kisebb lesz a fékezőerő.

Nem lehet ideális tárgyként kezelni a gumit aminek mindig maximális oldaltartási ereje van és mindig maximális erővel tud fékezni.

Sőt a másik témához: nem lehet az érintkezési felületet nagyságát sem kivonni a képletből, mert a kisebb felület, nagyobb nyomás miatt hamarabb elmelegszik, nyúlik a vékonyabb gumi. Pedig amíg csak papíron tanulod a fizikát addig úgy tűnik mindegy milyen széles a gumi...

gigabursch 2011.11.15. 08:10:49

Qrvajó írás.

Tetszett.

Turtle Run 2011.11.15. 08:16:23

Nesze neked, Agyarország! Miért nem hívtál rendőrt? Fizessen a kikúrt önkormányzat vagy a közútkezelő!
Szubjektív, de a 2005 óta készülő S-osztályt többre tartom bármelyiknél-ez kikívánkozott..

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.11.15. 08:34:38

@ommm: Ne hari, h itt kérdezem, de mi a stájsz a Csikós Zsoltival? szabin van? ki van rúgva? ezer éve nem látok tőle posztot. hiányzik :'(

visszakettopadlogaz (törölt) 2011.11.15. 09:12:53

A negyajtos porschet nem tudja szokni a szemem. Ugy vagyok vele mint az elso chris bangle fele 7-el, bar az egy ido utan megszepult valahogy. Ez a panamera mindig egy "budosbogar" forma marad, talan feherben a legelviselhetobb.

Testverem a Bentley Continentalon ( 6.3 Mansory Edition ) 22-es kerekkel autozik, ha nem sport beallitason van akkor akkor beler a gumi a sarvedoivbe. Szerintem csunya de o tudja, szerintem a gyarban a mernokok kiszamoljak hogy mi a jo azt nehez otthon uberelni.

dez01 2011.11.15. 09:58:05

Én voltam a hungaroringen lévő vezetéstechnikai pályán.

Úgy megdícsértek: asszonta a tréner a hogy úgy hajtok át a rántópadon, mint telezöldnél a Bajcsy-Andrássy kereszteződésben:) De tény hogy volt pár kolléga akik szépeket piruetteztek:)

Szelid sunmalac 2011.11.15. 10:23:59

Nekem a traktorral meg ijjen gondom sosenem vot!

Bartoki 2011.11.15. 10:51:25

@Cymantrene: "De tőlem ki-ki használhat nitrogént a kerékbe (pláne, ha felfújás előtt le is vákuumozzák...), azzal is csak a GDP-t növeli :-)"

Hehe, ezen én is gondolkodtam hogy az eredetileg ott lévő levegőt hogyan tüntetik el? :) Vagy csak ráfújják a csúnya, káros levegőre pluszban szupergázt, és akkor az összes töltés 1/3 része mégiscsak levegő marad?

feketeribizli 2011.11.15. 10:52:06

Vigyázni kell rá,
nem aggódni. :)))

215/40 R18

És még pótkerekem sincs. :(((

kamionmentés · http://www.kamionmentes.hu/ 2011.11.15. 10:57:28

@ommm:
Mekkora méretű pontosan ez a mankókerék?

kamionmentés · http://www.kamionmentes.hu/ 2011.11.15. 11:10:52

@Cymantrene:
Arról nem is beszélve, hogy a könnyűfém az elég sokszor nem is olyan könnyű....

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.11.15. 11:25:50

@Bambano: Ez van, ha a két felület CSÚSZIK (súrlódik) egymáson.
Az autó ilyenkor blokkoló kerekekkel csúszik.
Az ABS és a többi 3 betűs akkor dolgozik, amikor még megvan a tapadás. Ott pedig az általad említett képlet ergya, nem jó, másik kell, és abban nagyon komolyan benne van a felület nagysága...

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.11.15. 11:45:14

@newtehen: akkor mondj másikat. magyarázd el, h miért nem jó a felület-nyomás képlet. a felület nagyságával. és fejezd ki légy oly szíves a felület nagyságát, és a változók értékeinek változtatásával ill. nagyságrendjével szemléltesd, h melyik változó mely értékek felvételével van legnagyobb hatással a felület nagyságára. kíváncsian várom, mérnök úr! :)
amúgy az ABS mi a francért dolgozna tapadás során? kicsit megcsúszik, azt érzi, aztán beavatkozik, nem?

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.11.15. 11:49:35

paraméter érzékenységi vizsgálat, igen, erre gondoltam

Hurri Kán 2011.11.15. 11:51:34

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg:
Pontosabban ha az ABS szenzor "érzi", hogy hirtelen csökkenni kezd a tapadás=csúszni kezdene a kerék. :)

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.11.15. 12:02:19

@gyvy: jó, de nekem jégen ki-be kapcsolgat az ABS, meg-meg csúszik, elég lomha szerkezet. vagy csak úgy érzem, nem tudom. lomha alatt azt értem, h ez az ABS izé in-out módban működik, és nem szabályozással. persze csak ideális körülmények között lehetne megoldani, h az első csúszásnál megméri a határt, és ehhez szabályoz. és itt a szabályozáson van a hangsúly. de közúton, havas-jeges-kavicsos utakon újra és újra kéne mérni, megértem, h jobb az in-out megoldás.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.11.15. 12:08:20

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg: Tanárnak képzeled magad, hogy vizsgáztatni akarsz? Ha nem tudod magadtól, a google a barátod....
Amúgy ha csak mondjuk téli gumiban gondolkozunk, akkor biztos poénból teszik fel rá azt a sok kinyíló lamellát a tapadófelület növelésére. A Sok hülye gumigyár semmit nem tud arról, hogy hiába dolgoznak....
A Drag és Formaegyes autók is híresek a hajtó kerekek keskenységéről, de a többi pályaversenyhez is lehet kapni ultra keskeny versenygumikat a súlycsökkentés miatt, nézd csak meg, minden komolyabb versenyen ezt használják. Nézd csak meg: Egy igazán komoly versenyautón minimum 145/60 R27-es gumik vannak!!! Vastagabbal fel sem engednék a pályára...

Az ABS elvi feladata pedig az optimális slip fenntartása lenne. Az általad leírt működés csak ennek a technikai megvalósításának lehetetlensége miatt van így, így próbálják megközelíteni.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.11.15. 12:12:00

@newtehen: vagy csak a szabályok miatt nem engedik fel a pályára más gumival? :)
amúgy nem trollkodni akarok, tényleg érdekel ez a dolog.

Bambano 2011.11.15. 12:13:23

@newtehen: természetesen nem ergya, csak a súrlódási együttható más a két esetben.

@nov2016: "Sőt a másik témához: nem lehet az érintkezési felületet nagyságát sem kivonni a képletből, mert a kisebb felület, nagyobb nyomás miatt hamarabb elmelegszik, nyúlik a vékonyabb gumi.": óóó, hát két nap után eljutottál végre ahhoz, hogy értsd, miért is írtam a "a felület nagyságának mérsékelten (értsd: bizonyos határokon belül semennyire) sincs köze a fékúthoz" kitételt a subthreadet indító hozzászólásomhoz... ez nagyszerű, tényleg öröm veled a vita, 2-3 nap alatt meg is érted, amit mondanak. Karácsonyig eljuthatnánk odáig, hogy megérted a teljes beszélgetést...

@Büszke_troll: például rakhatnak azért is, hogy a nagyobb anyagtömeg jobban bírja a terhelést. Mert lehet, hogy egy gyorsulást pontosan ugyanúgy bírná a kisebb gumi, mint a nagyobb, de aki teljesítmény-kategóriás autót vesz, az nem egyet fog gyorsulni, hanem sokat.

Az a gumi-méret teszt meg egy irtózatos parasztvakítás, összemérték a michelin hírhedten szar hulladék energy e3a gumiját meg a high performance kategóriás csúcsgumiját, és kijött, hogy a nagyteljesítményű jobb... hát öregem, ehhez felesleges volt napokat kínlódniuk, meg több, mint 100 kerékcserét lebonyolítaniuk, ezt megmondtam volna nekik két másodperc alatt. Főleg, hogy voltak már ilyen gumijaim.

Az tény, hogy a 4wd kocsik nem úgy gyorsulnak, mint az rwd-sek, a tapasztalat azt mutatja, hogy a két kerekes, hátsó meghajtású autók jobban gyorsulnak, mint a 4wd-sek (természetesen hasonló minőségű és teljesítményű autókat feltételezve). Ennek mondjuk nem a gumikra visszavezethető okai vannak, de mindegy.

Hurri Kán 2011.11.15. 12:14:12

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg:
Számtalan helyen leírták már, ha NULLA tapadás van az ABS (és más hárombetűsek) sem tesznek csodát. Az viszont biztos, hogy csúszós, eltérő tapadású útfelület esetén gyorsabban, és jobban szabályoz az autóvezetők kb. 99,9%-nál.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.11.15. 12:18:05

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg:
Ok.
Az igaz, hogy a súrlódási alapképlet Fs=Mű*Fnyomó.
De nekünk egy speciális, úgynevezett "tapadási súrlódási erőt" kell számolnunk, ami nagyobb ennél. Azt adja vissza, amikor már elkezd csúszni ez a tárgy. Ez pedig Fsmax=Mű0*Fnyomó.

Mű0 kiszámításában pedig benne van a felület nagysága is, nem csak a minősége.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.11.15. 12:27:12

@gyvy: @newtehen: köszkösz, nem tudtam, h a mű0-ban benne van a felület :O ez olyan iterációs probléma akkor, mint amikor ki akarunk választani egy csőátmérőt (épgépészetben), de ahhoz szükséges a Re (Reynolds-szám). a Re kiszámításában pedig szerepel az átmérő, dehát mi arra vagyunk kíváncsiak :) Akkor a tapadás is ilyen elven tartalmazza a felületet?

Bambano 2011.11.15. 12:34:30

@gyvy: minden sofőrnél jobban szabályoz, akinek 5-nél kevesebb lába és 4-nél kevesebb fékpedál van az autójában.

@newtehen: mű0=fs0/fny. na ebben hol van a felület nagysága? hint:sehol.

sdt.sulinet.hu/Player/Default.aspx?g=7930bfd0-872d-474f-8a6f-66d1e6d08c67&cid=7767b002-bbcd-4eb4-a48a-86aec43d5047

Hurri Kán 2011.11.15. 12:36:40

@Bambano:
Nem akartam ennyire sarkítani, de kb. így van :)

2011.11.15. 12:38:05

@GSX-R: nekem volt peres gumim, rendkívüli módon zötykölődött a fehérvári utakon. A ballonosabb csendesebb, kényelmesebb, árban meg nincs nagy különbség.

Egyébként jóbarátom kint volt huzamosabb ideig Észak-Amerikában (usa), mondta, hogy ugyan olyanok az utak, mint nálunk. A tükörsima út mese.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.11.15. 12:41:38

@Bambano: na akkor erre van egy Vörös István szám: Kinek van igaza? :) ha nincs benne, akkor nincs.

Bambano 2011.11.15. 12:44:37

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg: ha a fizetésem az ezen a blogon elhangzottak alapján kapnám, akkor számítana, hogy kinek van igaza. De mivel nem, a kutyát nem érdekli, legalábbis engem nem. toljuk itt a hsz-eket, meg a page view-kat, mert az mindenkinek jó, oszt jónapot.

rendes esetben ilyenkor kell elmenni sörözni egyet. csakhát messze laktok:)

Büszke_troll 2011.11.15. 13:11:16

@Bambano: Vagy az is lehet, hogy az erőátvitel a gumi és az aszfalt között nem csak a tapadási súrlódás határozza meg, hanem létezik egy olyan tényező is ami a felület nagyságától függ.

Minden tapasztalat azt mutatja, hogy a szélesebb gumi jobban "tapad" (jobb gyorsulás, jobb kanyarstabilitás, jobb fékhatás), akkor pedig biztos, hogy bonyolultabb a dolog annál, hogy csudán a tapadási súrlódással és gördülő ellenállással le lehetne írni.

nov2016 2011.11.15. 13:15:37

@Bambano: Te most miröl beszélsz? :) Mit értettem most meg? Téma2-höz is hozzászóltam, amiben véletlenül egyetértünk.

De Téma1 fölött elegánsan átsiklottál, pedig abban súlyos tévedésed van.

Bambano 2011.11.15. 13:16:37

@Büszke_troll: a tapasztalat azért mutatja ezt, mert nemigen van két olyan gumi, ami minden paraméterében egyezik, kivéve a szélesség és a peresség. Aki lényegesen szélesebb gumit vesz, az igen gyakran (ha nem mindig) jobb anyagminőségű, magasabb kategóriás, jobban (másképp) tervezett gumit kap, más futófelülettel, stb. stb. amik önmagában jobb tapadást adnak. Mint a korábban idézett tesztben is.

Továbbra sem hiszek benne, hogy önmagában a szélességtől hajdenagyot nőne a tapadás, az viszont kétségtelen tény, hogy a szélesebb gumi jobban tapad (más, fajtájából eredő okok miatt).

Büszke_troll 2011.11.15. 13:17:36

@Bambano: "Az tény, hogy a 4wd kocsik nem úgy gyorsulnak, mint az rwd-sek, a tapasztalat azt mutatja, hogy a két kerekes, hátsó meghajtású autók jobban gyorsulnak, mint a 4wd-sek (természetesen hasonló minőségű és teljesítményű autókat feltételezve). Ennek mondjuk nem a gumikra visszavezethető okai vannak, de mindegy. "

Engedd meg, hogy ellent mondjak. Mozdítsuk el a tényezőket szélsőséges mértékig. Ez lehet mondjuk a motor teljesítményének jelentős megnövelése, de egyszerűbb a tapadási súrlódást extrém módon lecsökkenteni. Ha mondjuk nem jeges, csak vizes az út.
Na melyik fog szerinted jobban elgyorsulni, a hátsókerekes vagy az összkerekes?

Bambano 2011.11.15. 13:20:05

@nov2016: már csak az a kérdés, hogy ha kb. 4-5 fórumtárstól láttam az enyémmel lényegében egyező véleményt, ami a tieddel szembe megy, akkor az az 5-6 ember téved vagy te.

Ha pedig téves az a feltételezésem, hogy megértettél valamit, akkor bocsánatot kérek :P

Büszke_troll 2011.11.15. 13:23:59

@Bambano: nekem gyárilag eltér az első és hátsó felni. A hátsó 8,5, az első 7,5 széles. Annak ellenére hogy mindig azonos fajtájú és mintázatú gumit kapnak. És ezt a gyárban is tudják, mégis szélesebbre teszik a hajtott kerekeket.

A motoromon szintén szélesebb a hátsó (hajtott) abroncs. És ott még oldaltartásról és melegedésről sincs értelme beszélni.

nov2016 2011.11.15. 13:48:10

@Bambano:
Lehet csak félreértettelek:
Tehát állítod (több társaddal együtt), hogy egy gumi mindig a maximális mértékben terhelhetö oldalirányban és maximális mértékben fékezhetö, és ez a két dolog független, tehát akár egyidöben is végezhetö?

Phaszphej · http://phaszphej.blog.hu 2011.11.15. 13:55:45

volt egy kis ass-lift az Xj-nel 2008 kornyeken.
hiba volt.
az elozonek sokkal jobb a valaga.

Pávor Jál 2011.11.15. 14:18:07

@samesz69: Mintha Budapesten olyan fasza lenne az aszfalt. pfff

Pávor Jál 2011.11.15. 14:24:28

@Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono): Te bizonyára defekttűrő gumiról beszéltél, de ezen a kocsin pont nem az van.

Bambano 2011.11.15. 14:27:36

@nov2016: nem, nem ez a kérdéskör, amiben nézeteltérésünk van.
abban van nézeteltérésünk, hogy "Az ABS arról gondoskodik, hogy mindkét oldal hasonló erővel vegyen részt a fékezésben." Ekkor írtad: nov2016 2011.11.14. 21:44:38

nov2016 2011.11.15. 15:38:12

@Bambano:
Bevallom a "hasonló" kicsit pongyola megfogalmazás, nyilván nem "egyenlö".
De a lényeg, hogy a féloldalas fékezés miatt fellépö oldalirányú terhelés miatt nem érhetö el a maximális fékezöerö az egyébként jól tapadó keréken sem.

GGG77 2011.11.15. 15:47:09

Sajnos ezek az autók nem ebbe az országba valóak, ezekkel a felnikkel (pedig ezekkel néznek ki jól).

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.11.15. 15:54:56

@Büszke_troll: azért szélesebb a hajtott kerék, mert mint köztudott, a hajtott kerekek jobban kopnak. ugyanolyan profilmélység esetén az azonos szélességű gumiból gyorsabban kopik a hajtott, mint a nem hajtott kerék. de ha szélesebbre veszed a hajtott kereket, akkor a nagyobb felület miatt egységnyi felületre kisebb erő hat, így nem kopik meg olyan gyorsan. ha driftelsz vele, vagy mindig nyikkanik a gumi, a lámpánál, attól még el fog kopni. de rendes használat mellett mérsékli a kopást.
legalábbis én így látom.
de ha gumidoktor beszállna a vitába, akkor rendet tehetne itt a tévhitek országában :)

Büszke_troll 2011.11.15. 17:29:28

A sok nagyon okos fizikus azért arra nem jött rá, hogy az összkerekes autó miért gyorsulhat majdnem kétszer olyan jól, mint a kétkerekes.

Nem azért mert dupla a felület.

Shadowbull 2011.11.15. 20:04:23

Szelesebb kerek -nagyobb felulet - nagyobb tapadas.

Mar megint ezen vitazunk?

sb

Bambano 2011.11.15. 20:57:05

@Shadowbull: ezen nem vitázunk, mert ez nettó hülyeség, csak fizikából felmentettek zsolozsmázzák.

önmagában már az sem egyértelmű, hogy a szélesebb keréktől nagyobb lesz a felület. leginkább nem lesz nagyobb.

Ha nagyobb lenne a felület, nagyobb felületre oszlana el a nyomóerő, csökkenne az egységnyi felületen a tapadás.

Ezt még mindig magyarázni kell?

Shadowbull 2011.11.15. 21:27:47

@Bambano: Mar csak azt magyarazd el nekem legyszives, hogy amikor az F1-ben csokkenteni akartak a tapadast, es ezaltal az atlagsebesseget, akkor miert csokkentettek le a kerekek szelesseget?

sb

Bambano 2011.11.15. 21:42:53

@Shadowbull: például azért, hogy ne tervezhess olyan kasztnit, ami túl nagy leszorító erőt generál?
egyébként melyik évben volt olyan, hogy a sebesség csökkentése céljából pontosan egy paramétert változtattak az f1-es autón, konkrétan a kerekek méretét?

a te bmw-d mennyi leszorító erőt termel aerodinamikai módon?

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.11.15. 21:49:17

@Shadowbull: de most komolyan, csak dobj egy linket, v vmi, mond el, mert érdekel, h miért olyan egyértelmű, h nagyobb felület=nagyobb tapadás? vmi egyszerű 2soros magyarázatot biztos tudsz rá.

Shadowbull 2011.11.15. 22:07:18

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg: Azert mert a gumi gordulo tapadasa nem egyszeru surlodasi eset.

Egy nagyon komplex jelenseg, ahol a surlodastol kezdve a geometriai kapaszkodason keresztul a vakuumos szivohatasig minden fellep.

sb

kocahozaszolo 2011.11.15. 22:52:58

A kétkerék-négykerékhajtás összehasonlítást nem venném bele a felület vitába, mivel ha a kisiskolás (maximális)súrlódási erő=nyomóerő*tényező képletet vesszük, akkor is egyértelmű, hogy a 4 hajtott keréknél további vonóerőt érek el, ha ha azt is meghajtom, mivel kihasználom a másik két keréken is a nyomóerőt a lehetséges súrlódási erő növeléséhez.

kocahozaszolo 2011.11.15. 22:56:49

Ha nem is tudom levezetni, hogy miért is jó a széles gumi a tapadáskor, az a gyanúm, hogy az nem csak marketing. De az tény oldalkúszás ellen orvosság a széles és peres gumi.

Bambano 2011.11.15. 22:57:49

@kocahozaszolo: de a 4wd-ben több a hajtási veszteség. szóval jobban indul meg egy 4wd, de mikor már nem képes a 2wd kitekerni a gumit, attól kezdve a 2wd gyorsabb. feltételezzünk mondjuk egy 535i-t meg egy 535xi-t, hogy a lehető legtöbb más alkatrész egyforma legyen.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.11.15. 23:04:25

duplahsz, nekem is sikerült.
de seriously, mizujs a Csikóssal?

Szerzet 2011.11.16. 03:24:50

Annyit mondok: Dacia Duster, 215/65 x 16, azt' mehetsz toronyiránt, nem kell a gumisokat látogatnod, tulajdonképp' fel se tűnik, hogy kátyú volt.

Bambano 2011.11.16. 10:18:23

@newtehen: nem kell rátenni az életem, elég, ha a matematikához értek egy kicsit. más kérdés, hogy a személyes tapasztalatom is ezt mutatja.

tomnemtom 2011.11.16. 12:19:20

ugyan már, a Newton-i fizikához is mennyi ideig ragaszkodtak, Einsteint blaszfémiával vádolták, oszt ma már ő is túlhaladott.

miért nem lehet megérteni, hogy a tapadásra kizárólag a motorolajcsere-periódus van hatással, nem a gumiméret ???

másrészt nem a csehek, hanem a cseszlovákok. pontosabban cseszlovák mérnökök.

_Roll_ · http://www.gumimester.com/ 2012.01.27. 21:21:18

Az egyértelmű, hogy a tapadási és csúszási súrlódás nem függ az érintkező felületek nagyságától. Ezért elvileg a gumi szélessége nincs hatással rá, de egy keskenyebb gumival biztos felborulna a kanyarban. Mégse mindegy.
süti beállítások módosítása