Ha kiesel, talán túléled

  2011. május 23. - ommm Címkék: vintage baleset crash

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


Őskövület jellegű kommentelőnk, Hammer küldte az alábbi videót, mintegy válaszként azoknak, akik a régi idők autóversenyeit sírják vissza és keseregnek a túlzott biztonsági előírások miatt. Nos, ez a kemény, nem a vídia, azt hiszem. Ilyenkor döbbenhetünk rá, valójában mekkora szerencsejáték volt akkoriban a versenyzés.

A másik döbbenet pedig az, amikor a pilóta feláll/kiszáll és elsétál a roncstól. Iszonyat nagy mázli, kemény képsorok. Akinek pedig mindez kevés, annak itt egy gigahosszú összeállítás. Azt hiszem, a biztonságba fektetett pénz soha nem fölösleges. Gondoljanak erre, amikor visszasírják a légzsák nélküli időket vagy átkozzák az ABS-t egy utcai autóban...

Killed Myself When I Was Young from The Jalopy Journal on Vimeo.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr62926482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2011.05.23. 22:00:02

@Magyar[HUN]: @jürgen baromartz: em lett volna komplikált bukócsövezni. már ha gondoltak volna rá. de tekintve, hogy akkoriban az autózás új dolog volt, még nem fejlődött ki ez.
ne várjunk el jelenkori gondolkodást 100 évvel ezelőttről!

Tomchy 2011.05.23. 22:00:13

@Gee Halen: Ez már lassan a "nem megyek utcára, nehogy elüssön egy úthenger!" esete. Dr úrnak van rengeteg igazsága, a deffenzív vezetés a leghatékonyabb módja a balesetek elkerülésének. De mivel egész más ma a közlekedés, mint apáink korában, igenis szüksége van a népnek az ABS-ASR-TCS-apjafüle segítségekre.

Hammernek meg külön gratula az "Őskövület" címért!!! :O)

deak.atti 2011.05.23. 22:12:52

@Gee Halen:

Szia!

Miért? Mert a kis Schuminak szétrobbant a gumija a döntött kanyarban? Más autónak meg nem, pedig azokon is Michelin volt ... Az a Toyota úgy volt sz@r, ahogyan elő van írva, és emiatt vonultak ki a rallye-ból a marhák, ahol meg nyerő márka voltak. Ilyen alapon minden pályát be lehetne tiltani, mert mindegyiken volt már legalább 1 defektből eredő bukás. Igen, emlékszem, csak a 3 Bridgestone-ot haszáló csapat maradt a pályán (Ferrari, Jordan, Minardi). Azzal a levonulással borzasztó nagy kárt okoztak a F1-nek. Néztem a futamot, minden derék amcsi "Money back!!!" táblákat lóbált. És igazuk volt. Megvették a jegyet egy 26 autós futamra, erre kiállt 20 ... De nézzük a jó oldalát is (rettentő cinizmussal): Tiago Monteiro dobogón végzett, a mi Zsóttink meg besöpört vagy 4 pontot! De ebből megint az jön le, hogy én halottakat akarok a pálya szélén látni. A fenét. Mondok egy futamot: 1985, Adelaide. Üvöltöttem a TV előtt, bár a futamot nem adták, csak összefoglalót a Telesportban. Mansellnek 320-nál robbant szét a gumija, vezető pozícióban, célegyenesben. Már akkor világbajnok lehetett volna, nem kellett volna még 7 évet várnia rá. Neki állt a zászló, az az év az övé volt. A Goodyear soha nem tudott elfogadható magyarázatot adni a dologra. Anyaghiba, törmelék a pályán, bármi lehetett. A Michelin sok évvel később ezért egy futamot bojkottált. Gratulálok nekik.

DA

SomeSeed 2011.05.23. 22:14:56

Előrebocsátanám, hogy senkit nem akarok megsérteni és remélem, nem leszek egyedül a véleményemmel. Nem értem kristálytisztán a vitaindító poszt célját sem, meg a kialakult vitát (illetve egy részét) sem.

Úgy gondolom, hogy az régi nagyokat kár a mostaniakhoz hasonlítani, mert két szempont kivételével nem lehet a két korszak (60-70-80-as évek vs. napjaink) versenyzőit egy lkapon említeni. A két kivétel: 1. A győzni akarás minden áron, 2: az életük árán is. Ebben nincs változás a motorsport történelmének kezdete óta.

Akik az életüket áldozták, azokra emlékezni kell. Akik túlélték, azokat tisztelni kell. És mindannyiuknak megköszönni, hogy ma itt tarthat a motorsport biztonság terén, ahol.

De visszatérve a győzelem minden áron témához: Pontosan tudták és ma is tudják a versenyzők, hogy ahányszor beülnek az autóba, az életükkel játszanak. Hány és hány olyan esetet tudna itt bárki felsorolni, amikor egy borzalmas balesetet élve megúszott a pilóta, de már a mentőben azon idegeskedett, hogy mikor tud ismét versenyezni. Leszarták és leszarják a halált és az életüket kevesebbre tartják, mint a versenyzést. Az, hogy szerencsére manapság nem kellett eltemetni aktív F1-es versenyzőt, az az aktív és passzív biztonság fejlődésének, szándékos fejlesztésének köszönhető. 20 éve vajon Kubica túlélte volna-e az esését akár az F1-ben, akár a rally autóban? szerintem nem. 30 éve Ralf túlélte volna-e az Indianapolisi balesetét? Vonatkoztassunk el kicsit az F1-től, elég, ha csak eszünkbe jut Tomizawa. Szóval úgy gondolom, hogy a mai pilótákat se majmozzuk, mert pont úgy az életükkel játszanak, mint 40 éve, "csak" a túlélési esélyeik sokkal jobbak. De a kaszás árnyékát nem lehet teljesen kiszorítani a pályák mellől.

Még egyszer: Akik meghaltak a pályán, azokra emlékezzünk. Akik túlélték, azokat tiszteljük és kérdezzük őket. Sokat. a maiaknak pedig szurkoljunk és ne nézzük le őket, főleg ne a 40 évvel ezelőtti elődeikhez mérve. Ők is a halál árnyékában versenyeznek most, még ha az árnyék folyamatosan halványul is.

Köszönöm, hogy elolvastátok.

Exploiter 2011.05.23. 22:16:38

Azért ezek az arcok tényleg kemények voltak.

Ennek ellenére azért ne hasonlítsuk már a mostani agyonszabályozott szart ahhoz az elváráshoz, hogy mondjuk ne a pilóta sisakja legyen a bukókeret...

Csé 2011.05.23. 22:21:42

@SomeSeed: Sztem akit ezzel megsértessz, az meg is érdemli! Szép fogalmazás, egyetértek! :)

SomeSeed 2011.05.23. 22:22:49

Azt hiszem egyébként, hogy fenti mondandómat a legjobban Niki Lauda igazolhatné, aki 1976-ban a nürburgringi gp második körében kicsúszott és kigyulladt az autója. 4 másik pilóta tudta 37 másodperc alatt kiszedni a lángoló autójából, mielőtt az felrobbant. Laudának az életéért küzdöttek a kórházban, a vezető főorvos egy későbbi interjúban azt mondta, hogy akkor ott épeszű ember egy fabatkát nem tett volna arra, hogy Lauda túléli. 6 hét múlva pedig ismét a versenyautóban ült és a 176-os szezont a második helyen zárt, egyetlen pont kellett volna a vb. címhez.

SomeSeed 2011.05.23. 22:24:05

1976-os szezont, elnézést.

Hurri Kán 2011.05.23. 22:27:55

@SomeSeed:
Így van, akkor lett Hunt úgy világbajnok, hogy az utolsó futamon, a cél előtt pár száz méterrel előzött egyet, és azzal a pozícióval lett övé a VB-cím...
Egy ponttal... Lauda 84-ben meg fél ponttal nyerte meg a Vb-t :)

jps 2011.05.23. 22:36:01

@Rocko-: Erről az jut eszembe, hogy az első autókon milyen magasan volt az ülés. Megszokták ugyanis a lovaskocsiknál: a kocsisnak olyan magasan kell lennie, hogy átlásson a lovak felett. Éveknek kellett eltelni, mire rájöttek, hogy a ló nélküli kocsinál ez nem szükséges és sokkal kedvezőbb, ha a kerekek között ülnek.
Utólag persze triviális minden...

deak.atti 2011.05.23. 22:36:29

@SomeSeed:

Szia!

Pár hete volt egy olasz úriemberrel itt a TC-n egy riport. Akkoriban a Ferrarinál dolgozott, mikor a Lauda-történet folyt. Ő mondta, hogy az embert csúful átverték, mert a japán futam előtt megállapodtak Hunttal, hogy mennek pár kört, majd kiállnak, mert ez így életveszélyes. Lauda ki is állt, de Hunt végigment ... Ennyin múlott. Meg hogy a brit futam után visszakapta az elvett pontjait, ahol egy rajtbaleset után tartalékautóval rajthoz állt, holott a piros zászló bemutatásakor már a pálya szélén ült a törött McLarenben, tehát nem állhatott volna rajthoz újból. Legalábbis rengeteg krónika így írja le az esetet. Azért ha belegondolunk, és analógiát vonunk Lauda és MS közt: lehet, hogy Fangio ötszörös VB-címét Lauda dönti meg, ha nincs a nürburgringi baleset ...

DA

deak.atti 2011.05.23. 22:42:45

@gyvy:

Üdv!

Ja... Mert az akkor ifjú Senna igencsak szorongatta Prostot a McLarenben a szakadó esőben egy "indultak még" kategóriás autóval (Toleman-Hart BMW), a versenyigazgató meg Jacky Ickx volt, aki féltávnál leintette a futamot. De sokat támadták utána, hogy Prostnak akart kedvezni, nehogy mint világbajnok-aspiráns a névtelen brazil versenyző mögött másodikként fusson be! Jeles szakírónk, Dávid Sándor filozofált azon egyszer egy könyvében, hogy ha Ickx hagyja, hogy megelőzzék Prostot, akkor kap 6 pontot, és Ő lett vona a világbajnok 1984-ben, nem Lauda. :o)

DA

deak.atti 2011.05.23. 22:44:39

@deak.atti:

Bocsánat, kimaradt, hogy melyik verseny: Monaco-ban ...

DA

Hurri Kán 2011.05.23. 22:47:14

@deak.atti:
Ez a helyzet akkor állt volna elő, ha egyrészt Senna megelőzi, másrészt megtesznek elég kört ahhoz, hogy teljes pontokat kapjanak, ne csak fele pontot.
Senna egyébként első győzelmét egy szintén esős versenyen, ha jól emlékszem (lusta vagyok odamenni a könyvespolchoz) 1995-ben, Estorilban aratta.

Rocko- 2011.05.23. 22:53:02

@jps: így van.
aztán most megint magasra teszik az léseket (SUV), hogy átlassanak a lovak fölött a parasztok. :D

deak.atti 2011.05.23. 22:54:55

@tükörfúró:

Hali!

Én úgy tudom, hogy legalább ketten megpróbálták az ősök autóját megkergetni. MS a Fangio-féle 1955-ös SLR-t próbálta ki (még Mercedes utánpótlás-versenyző korában, ahol Heidfelddel voltak a jövő nagy reménységei ... az egyik be is jött ...), Hamilton meg a Senna-féle McLaren Hondát. Hamiltonról van is videjó a jutyúbon. Mindketten nagy tisztelettel nyilatkoztak utána a kocsival nyerni tudó versenyzőkről ... ;-)

DA

analpgy 2011.05.23. 23:02:29

Ti tényleg néztek F1-et?
Évek óta leálltam vele, nagyon steril az egész.
Nem mondom hogy én tudnám nyomogatni azt a marha sok gombot a kormányon, de ez nem autóverseny. Egymillió kiló számítógéppel a fedélzeten...

Az autóversenyzést úgy hívták hogy "B csoport".

deak.atti 2011.05.23. 23:06:07

@gyvy:

Hali!

A megboldogult Nádasi Antal által alapított Autó Extra című lapban olvastam a MS-sztorit. Tehát nem tegnap vót' a fene egye meg ... Lényeg az, hogy (ezek szerint Te is ismered a történetet, így a többieknek írom) MS kikunyerálta az 1955-ös Le Mans-i versenyen ment 522-es rajtszámú SLR-t egy pályára (bocs vagy Nürburg, vagy Hockenheim, passz), és egy délelőttöt autózott vele. Először is: nagyon élvezte! Másodszor: hitetlenkedve mondta, hogy hihetetlen, 35 év alatt micsoda fejlődésen ment át a fék és a futómű. A motorteljesítménnyel meg volt elégedve, de a pályán gyakorlatilag driftelve közlekedett végig. Erről meg megboldogult Colin McRae jut eszembe: pusztán udvariasságból még a 90-es években meghívta Eddie Jordan egy tesztre, és ment az akkori Jordan F1-es autóval néhány 10 kört. Utána Jordan azt nyilatkozta, hogy: "Colin remek köridőket autózott, de minden kanyarban erőcsúszva fordult, tehát egy versenyen sűrűn kellett volna gumit cserélnünk Neki ..."

DA

analpgy 2011.05.23. 23:09:50

Ja, amúgy érdemes elmenni Stuttgartba a Mercedes múzeumba. Ki van állítva egy csomó ilyen régi versenygép (a videóban szereplő autók előtti generáció(k) is). Állam leesett hogy milyen "kocsikkal" versenyeztek. És nem 50-el döcögtek ám azok sem.

SomeSeed 2011.05.23. 23:14:27

@deak.atti: Ickx erre azt mondta egy televíziós riportban, hogy a verseny leintéséről nem ő döntött egy személyben, hanem a stewardok. Szerintem örök titok marad az igazság.

A Hunt féle sztorit ismerem és érdekesnek találom, mert álítólag Lauda és Hunt nemigen bírták egymást, mégha a nyilvánosságnak nyomták is a sporttárs haver szöveget. Talán ezért is verte át Hunt, amit viszont nem értek, hogy Lauda miért bízott meg benne. Abban egyetértek, hogy ha nincs a balesete, megdönti Fangio rekordját.

Még annyit, hogy még gyerekkoromban (80-as évek) ment a mozikban egy film a forma 1-ről, hasonló volt, mint a Killer years. Nem sokra emlékszem már belőle, de két dolog megmaradt bennem: Az egyik Tom Pryce iszonyú balesete '77-ben a dél-afrikai gp-n, amikor egy előtte átfutó szerencsétlen pályabírót elütött (aki szintén életét vesztette) és a kezében lévő poroltó épp fejbe találta. A másik pedig Lauda balesete. Apámmal láttam, aki istenként tekintett Laudára és annál a résznél annyit mondott, sosem felejtem el, mintha tegnap történt volna: Nem emberek ezek fiam. Akik ilyet túlélnek és megint versenyautóba ülnek, azok nem emberek. Eszedbe ne jusson valaha is versenyautóba ülni, fiam. Ezt mondta, ma is hallom a szavait, pedig már régóta nincs köztünk.

Hurri Kán 2011.05.23. 23:16:43

@SomeSeed:
Azt a bizonyos 77-es Dél-Afrikai GP-t is Lauda nyerte egyébként.

dr.oid 2011.05.23. 23:22:41

a halállal parolázó
fehértrikós keménycsávó,
benzingőztől részegülve,
a fémszörnyet hajtva tűzbe,
száguld majd a győzelembe,
vagy temetik hűs verembe,
Ő fejében ez nem kérdés,
leírhatatlan az érzés,
koszorúval a nyakába,
az ünneplés mámorába,
versenyzőszív egyért dobog,
átszakítni célszalagot,
győzni-nyerni mindenáron,
nem lehet más ez az álom,
ki megelégszik kevesebbel,
dobogóra sosem jut fel,
mert az ember gyarló állat,
nem tud tartóztatni vágyat,
mely a vérét fölforralja,
célja felé űzi-hajtja,
lehet sztoikusként élni,
mályen szenvedélyt lenézni,
de nélküle nincsen élet,
kalandok, felfedezések,
lehet sótlan üldögélni,
unalmasan éldegélni,
bezárkózni önmagába,
onnan lesni a világra,
van aki beéri ezzel,
s van akinek ennél több kell,
száguldás, robaj, izgalom,
borzongás, öröm, vigalom,
mindegy miben leli kedvét,
csinálja, hogy nekünk tessék,
Senna, Rindt, Villeneuve és mások,
sok-sok névnélküli társtok,
dicsőségtek csillagfénye,
nem halványul évről-évre,
mert mítoszotok izzó gömbje,
belevilágít a fejünkbe...

skorpantó 2011.05.23. 23:38:55

@dr.oid: Már nagyon hiányoztál!

SomeSeed 2011.05.23. 23:49:25

@gyvy: Igen, itt közelítette meg 2 pontnyira Schecktert, pontegyenlőséggel valami Reutermans nevű versenyzővel. És itt maradt le Hunt, mivel a negyedik helyért kevés (talán 3?) pontot tudott bezsebelni, ráadásul a következő USA GP-n nem szerzett pontot, így Lauda - annak ellenére, hogy Andretti nyerte a futamot - beérte Schecktert a pontversenyben. Szóval itt tudott eléggé elhúzni Lauda Hunttól és a szezon végén meg is szerezte a második VB címét.

Shadowbull 2011.05.23. 23:52:49

@esef: A maiak hulyere vernek az egesz akkori mezonyt. Forditva mar ez nagyon nem igaz.

sb

Shadowbull 2011.05.23. 23:54:08

@esef: "ezekhez a maiakhoz már idomítani sem kellene a majmot."

Baromsag.

sb

Hurri Kán 2011.05.23. 23:57:53

@SomeSeed:
"valami Reutermans nevű"
Reutemann volt a lelkem, argentín, ha jól emlékszem...:)

@Shadowbull:
Nem vagyok benne biztos, nem összehasonlíthatóak egzakt módon az akkori és a mostani pilóták.

SomeSeed 2011.05.23. 23:59:41

@Shadowbull: Szerintem attól függ, hogy a mai, vagy az akkori autókkal (és pályákon) kéne összemérni a tudásukat. :) Úgy gondolom, hogy az akkori autókkal az akkori mezőny verné hülyére a maiakat. mai autóban pedig egyetértek. :)))

SomeSeed 2011.05.24. 00:04:28

@gyvy: Igen, köszönöm a helyreigazítást. :)

Elő kell szednem a könyveimet, ha ezt a vonalat folytatjuk... :DDDDDD

Hurri Kán 2011.05.24. 00:06:16

@SomeSeed:
Én is pont ezt akartam mondani... :D
Lehet guglizni is, de az nem az igazi...

Csak régebbi autókba ne menjünk bele, mert a Liener-könyvek azok valahol fenn vannak, azokhoz létra kell :)

Kard 2011.05.24. 00:06:59

@deak.atti: Az a legszomorúbb, hogy egyszer Senna maga mondta Bergernek(1-2 évvel a balesete előtt), hogy itt még meg fog valaki halni. Meg is halt...
Na igen ez az ami engem is idegesít, hogy miért nem lehet annyi gumit adni nekik amennyit akarnak aztán győzzön a jobbik. Megy itt a tökölődés, hogy akkor nekem jobban fogy neki kevésbé stb.

Shadowbull 2011.05.24. 00:07:19

@gyvy: De igen, eleg megnezni az eloeletuket.

Anno 50 eve ha valaki 30 evesen kezdte a versenyzest, akkor sem volt elkesve.

Mansell majdnem 30 eves volt amikor bekerult az F1-be. 39 evesen lett vilagbajnok.

Ezek a mai sracok baromi koran kezdenek (Vettel 7 evesen kezdett, Hamilton, Nico Rosberg 8 evesen...

Es a hozzajuk hasonloan koran kezdo kisgyerekeket megverve jutnak el egyre feljebb, gyakorlatilag ettol komolyabb szelekcio es oktatas a legfogekonyabb korban nem igazan lehetseges.

Iszonyat tehetsegesek, es megkaptak mindent, ami a versenyzeshez kell.

A regi autokban ugyanugy brilliroznanak mint a maiakban.

sb

Hurri Kán 2011.05.24. 00:13:15

@Shadowbull:
Ebben igazad van, de azért nem összehasonlítható, mert a régiek egész más feltételek között lettek versenyzők, és versenyeztek, teljesen más volt az akkori technika.
Te bele tudnál most ülni egy 30 évvel ezelőtti versenyautóba (elméletileg), hogy kiderüljön, mit tudsz vele, egy 30 év múlva bevetendő típusba nem, azzal nem lehet megnézni, h mit tudnál.

Viking88 2011.05.24. 00:14:21

Ne beszéljünk férre és Ecclesztonozzunk már ! Ecclestonnak semmi köze a biztonsághoz, ő csak egy élősködő ! A csapatok az igazi befektetők és fejlesztők ! Itt az emberek összetévesztik a biztonságot a versenyzéssel ! Azért nincs előzés mert van biztonság ? Ugyanmár, gondolkozzatok . Régebb mért nem volt jobb biztonság ? Nem volt karbonszál csak acél és aluminium ami nehezitette a gépet aminek akkor még kicsi volt az ereje, nem volt gyürődés technika, tehát ha lett volna biztonsági öv akkor meghalt volna a pilóta vagy az autóban égett volna tutira ha nem repül ki. Mielőtt irjátok a hülyeségeket nem ártana gondolkodni kicsit .

Csé 2011.05.24. 00:14:29

@Shadowbull: Ez igaz, de az F1-be az 50-60-as évektől nagyrészt olyanok versenyeztek, akik tehetségesek voltak, kivétel persze mindig akadt (lásd a MI ZSOLTINKAT :) Egyem a zuzáját).
Ez persze nem kisebbíti a mai srácok erényeit. Mikor nekem még csak lábhajtányos kistraktorra tellett, ők már rég gokartban nyomták a kilómétereket! Irigy is vagyok rájuk :D

Hurri Kán 2011.05.24. 00:16:08

@Viking88:
Hogy te mekkora ökörséget beszélsz...nem baj, nem írom le miért, úgysem értenéd...

karatekutya 2011.05.24. 00:18:09

aztaleborult! Az 1:35-nél kicsúszó "196"-os jelzésű autóban a talpraállás után a sofőr átfordult és a lába fent van az ülés tetején...

Viking88 2011.05.24. 00:24:04

Régebb több volt a munkabaleset is, haltak meg még háborúban, enyhe betegségekben stb. Az akkori versenyek része volt a sok halálos baleset és sérülések. Akkor az volt a csúcs most ez. Akkor is a legjobb mérnökök épitették az autókat...

Alhazred 2011.05.24. 05:45:01

az is milyen eset volt már, mikor az özönvíz előtti versenygép kívül elhelyezett meghajtólánca leszakadt a kerékről, és instant módon lefejezte a pilótát. kemény idők voltak.

Cooper911 2011.05.24. 06:47:39

Más világ volt az.

Én annyit kérdeznék ezektől az öreg csókáktól, akik akkor versenyeztek, hogy tudva, hogy jórészt csak a szerencsén múlott az életed, ha visszamennél az időben, beülnél ugyanabba az autóba? Indulnál ugyanazokon a futamokon? Szerintem a válasz igen lenne. Ők tudták mit vállalnak be. Azért voltak PILÓTÁK, mint a vadászgép pilóták.

Davide 2011.05.24. 07:21:02

Szerintem legyen légzsák, meg abs, meg még 1000 hárombetűs a kocsinkba, de akkor is milliószor élvezetesebbek lehettek ezek a versenyek, mint a mostani 300-al falnacsattanós, simán kiszállós fosok..
Meghaltak régen?
Tudták mit vállalnak a műsor kedvéért, és ettől voltak nagyok! :)
Sok kis csirke manapság már csak egy buzi... :P

skorpantó 2011.05.24. 07:48:16

@Alhazred: Volt egy Babs névre hallgató rekordautó amelyiknek a lánca megölte a pilótát.A csapat nem vitte haza a gyilkos autót hanem elásta a tengerparton a rekordkísérlet helyszínén.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2011.05.24. 08:36:58

@gyvy: "Senna egyébként első győzelmét egy szintén esős versenyen, ha jól emlékszem (lusta vagyok odamenni a könyvespolchoz) 1995-ben, Estorilban aratta."

Könyvespolc? LOL :) lmgtfy.com/?q=senna+first+f1+win

Egyébként valóban Estoril, csak tíz évvel korábban. 95-ben Senna sajnos már nem is élt.

Sutheo 2011.05.24. 09:01:53

Nekem nem a biztonsággal van bajom, hanem azzal, hogy a sok "biztosnsági és vezetéssegíő" elektronika átveszi a vezetést az embertől. Ezért ha lefagy a számítógép, vége az autónak. Másrészt annyira azért nem veszik át a vezetést, hogy újságot olvashassak menet közben. Akkor legyen már robotpilóta...
Az autóversenyzésnél meg egyetértek azokkal, akik a taktikázás túlértékelődését nehezményezik. Ez így nem verseny, hanem stratégiai játék...

szatyi 2011.05.24. 09:33:48

Leírták már többen is, hogy más olt a korszellem. Az 1938-as Tripoli GP összefoglalója:

www.youtube.com/watch?v=B-zIqZfzUaA

Kettő darab halálos baleset egy futamon, az egyik a mi Hartmann Lászlónk. Meg sem említik a kellemes hangulatú összefoglalóban. Csak a győztes számított.

dr.oid pedig megint megcsinálta. Gyakorlatilag ugyanerről szól:
www.youtube.com/watch?v=0pSlu2okpqM

Hurri Kán 2011.05.24. 09:54:05

@Hammer:
Hű, jogos, tényleg nem 95, hanem 85, ezt csúnyán elnéztem...

Igen, könyvespolc! Tudom, h ott a gugli, de akkor is. :)

Büszke_troll 2011.05.24. 10:11:45

Mekkora álszent duma már ez pont ezen a blogon. Mást sem olvasok, hogy a régi autók azok igen, bezzeg ezek a modern szarok.

SomeSeed 2011.05.24. 10:21:30

@gyvy: Az hagyján, de úgy éjfél felé már annyira le voltam pukkanva, hogy nekem sem tűnt fel az elírás. :))))

Ja, hát ne lepődj meg, hogy lassan ha kijelented, hogy "könyv", csak néznek, hogy hülye vagy? Ez van, de örülök azért, hogy nem egyedül vagyok hülye, már ami a könyvek szeretetét illeti... :)

levente.batisz 2011.05.24. 10:23:40

Azért ez nagyon durva, nem is gondoltak arra, hogy legalább mélyebben kéne ülni abban az autóban, hogy egy megpördüléskor ne lógjanak ki a két tonnás autóból?

Hurri Kán 2011.05.24. 10:24:30

@SomeSeed:
Nem csak Te vagy olyan hülye, én is hasonló problémákkal küzdök :)))
Szép dolog a net, meg a gugli, de akkor is: ha kezedbe veszel egy könyvet, annak valahogy súlya van, anyagból van, szaga van, stb...

Meg próbálj meg monitorral az öledben ülni a klozeton :D

ommm 2011.05.24. 10:46:26

@Shadowbull: Valahogy így. És mielőtt még nagyon elszaladna velünk a ló abba az irányba, hogy lebecsüljünk egy mai F1-es pilótát jelezném, hogy egy mai F1-es autóval egy 30 évvel ezelőtti pilóta elindulni sem tudna. Nem kell okvetlenül szeretni őket, de lebecsülni sem.

PRND2L 2011.05.24. 10:51:49

@gyvy: főleg egy 17'-es katódsugarassal :-)

Nagyjából ennyi a különbség a mai meg a mostani versenyzők között ,ami az első 13 mp-ben elhangzik....
www.youtube.com/watch?v=dP4NaRcDL84&playnext=1&list=PLE93CFE3E5E5B0A4B

Ez már csak cumizó verseny, lassan engedélyt kell kérniük egy előzésre ,írásban 30 nappal előtte benyújtva Ecclestonetól.
Idióta szabályok ( a nagy része), a verseny pedig meghalt, sokkal inkább RTS, mint küzdelem...

Shadowbull 2011.05.24. 10:55:26

@PRND2L: "a verseny pedig meghalt"

Ugye eletedben nem neztel F1-et?

sb

Hurri Kán 2011.05.24. 10:57:36

@PRND2L:
Ok, hogy más volt régen, de azért a mai versenyzőket se becsüljük le, sőt...

Csak indulj ki abból, hogy körönként legalább 10-15 alkalommal hat rájuk 3-4 G közötti gyorsulás kanyarodás/fékezés közben, egy átlagember kb. a harmadik után ájulna el, vagy dobná ki a taccsot.
NA most ők azért csinálnak is ezt-azt közben, és megtesznek így 50-60 kört...

SomeSeed 2011.05.24. 10:58:03

@gyvy: Kövezz meg, de a tablet pc-vel az öledben is kényelmes a klozet... :DDDD

Viccet félretéve: a leghatározottabban egyetértek könyv ügyben. Van két antik darabom is (50 évnél régebbi kiadások), azokat már csak kézbe fogni is élmény.

Hurri Kán 2011.05.24. 11:00:20

@SomeSeed:
Igen?
Akkor a végén töröld a monitorba a s..ed :D :D :D

Shadowbull 2011.05.24. 11:00:51

@gyvy: "NA most ők azért csinálnak is ezt-azt közben, és megtesznek így 50-60 kört..."

Meghozza ugy, hogy egy 3-4 kilometeres palyan nehany tizedmasodpercet szor a koridejuk.

sb

Hurri Kán 2011.05.24. 11:04:48

@Shadowbull:
Bizony. Vagy ha rájuk szólnak, hogy "spóroljon" az autóval, vagy kicsit gyorsítson, akkor kb. óramű pontossággal mennek egy-másfél másodperccel gyorsabb, vagy lassabb köröket az előzőhöz képest.
Ez kívülről lehet h nem látványos, de iszonyú meló és tudás van mögötte.

SomeSeed 2011.05.24. 11:07:40

@ommm: Nem szeretnék tiszteletlen lenni, hisz még elég új vagyok itt (ráérek még kihúzni a gyufát :D ), de amit írsz, az egyszerűen nem igaz. Ha kicsit túrja az ember a videomegosztókat, találhat bőven olyat, amelyekben régi pilóták, immár nyugdíjaskorban beülnek a modern versenyautóba és kitolják a szemét. Persze nyilván nem versenyszituációban, mint ahogy a Cipész sem versenykörülmények közt próbálta ki a régi "szivar" Ferrarit. Ezért is írtam a korábbi hosszabb hozzászólásomban - megköszönöm, ha elolvasod -, hogy értelmetlen a két kor két versenyzőit összehasonlítani, 2 szempontot kivéve. Bővebben lásd az említett hozzászólásom. :)

Shadowbull 2011.05.24. 11:08:43

@gyvy: Jaja.

Aki ennek a jelentoseget nem erzi, az uljon fel a bringara es tekerjen a haz korul tetszoleges tempoban 10 kort egymas utan, hogy a koridok 1 masodpercen belul legyenek.

es akkor ez nem hataron autozas, nem 4 kilometer, es nem fel masodperc mondjuk...

sb

Hurri Kán 2011.05.24. 11:13:42

@SomeSeed:
Nézd, egy dolog beleülni egy versenyautóba, és "brahizni" vele pár kört a versenypályán, és egy másik 50-60 körön keresztül koncentrálni, mezőnyben menni és lehetőleg megcsinálni a kialakított taktikát...

SomeSeed 2011.05.24. 11:14:36

@gyvy: :D Hááá, jó riposzt, :DDDDDD

Hurri Kán 2011.05.24. 11:17:09

@Shadowbull:
És nem úgy, hogy gyak. körről-körre változik az autó tapadása és egyensúlya...

SomeSeed 2011.05.24. 11:31:42

@gyvy: Ommm azt mondta, hogy egy régi versenyző el sem tudna indulni egy mai versenyautóval. Erre írtam, hogy dehogynem.

Abban nincs vita, hogy a mai versenyzők agya inkább számítógép, iszonyú munka és tehetség, tudás van mögöttük. Elvitathatatlan.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2011.05.24. 11:33:26

@SomeSeed:
OFF A könyveket én is szeretem, de az az idő már rég elmúlt, amikor információkeresésre elsősorban a könyvek voltak alkalmasak.

Hurri Kán 2011.05.24. 11:35:23

@Hammer:
Általában igen, de nem mindig és nem mindenkinél :)

PRND2L 2011.05.24. 12:23:46

@Shadowbull: Nem, tényleg nem néztem sok versenyt 1986 és 1994 között csak kb. 100 futamot , 1991 után mindkét időmérő edzés 99%-át ,meg a vasárnap reggeli melegítő edzések 80%-át.De tényleg nem sok...
2000 után még jó pár évig izgalmas volt,de mostanában...
A fiatal Schumacherben is még volt tűz, az ilyen számolgatós emberkéket mindig utáltam mint pl. Prost. Ezek a versenyek is arról szólnak :jaj spóroljunk a gumival, a benzinnel meg mindennel amivel lehet...

gyvy: a régi versenyzőkre is hatott 3-4 g gyorsulás. Az átlag vezetőt ne hasonlítsuk már egy profi pilótával, ezért kapják a pénzüket. De ha tudsz olyan munkahelyet ahol közúton kell vezetni, mondjuk évi 10.000 kilométert és ezért adnak nem sokat csak egy milió eurót, akkor kérlek szólj nekem ,mert oda én is elmennék dolgozni :-)
Még azt se vonom kétségbe,hogy úgy tudnak vezetni,mint a régiek, csak a szabályok miatt nem mernek. Viszont akkor hülye a szabály, nem életszerű ergo meg kell változtatni...

Jó pár évvel ezelőtt volt valami feladat celebeknek (ha jól emlékszem köztük volt a Palik is) : menjenek azonos időket a Hungaroringen utcai autókkal(talán Renault Cliokkal. A lényeg egy nyilatkozat volt: sokkal nehezebb azonos köröket menni ,még akár kisebb sebességgel is,mint mindig a határon autózni.

PRND2L 2011.05.24. 12:30:39

Senna vagy megölte az autót és kiesett vagy nyert, esetleg kitette Prostot és saját magát is a kavicságyba :-) Ezt nevezem én versenyzőnek és versenynek...

bozót lajos (törölt) · http://bozotorszag.blog.hu/ 2011.05.24. 12:34:16

aztán kórház az adófizetők pénzéből.

SomeSeed 2011.05.24. 12:38:25

Annyit azért szeretnék még mondani, hogy korábban 5 szezont lenyomtam F1 szimulátor bajnokságban. Igaz ugyan, hogy az csak egy szimulátor és ne hasonlítsuk a valósághoz, azért némi összefüggés van. Szóval akkor, jó néhány futam és sok ezer tesztkör után (beállítások, taktika gyakorlás, stb.) már én is tudtam 1 másodpercen belülre tervezni és kalibrálni a köröket, spórolni gumival, benyával.

Mondom, természetesen nem akarom ezt egy kalap alá venni a valódi versenyzők teljesítményével, csak gondoltam ez is egy oldala a dolgoknak. "Halandónak" sem lehetetlen. :)

Hurri Kán 2011.05.24. 13:12:20

@PRND2L:
A szabályokat nem a pilóták hozzák, ellenben alkalmazkodni kell hozzájuk, és be kell őket tartaniuk.
Az, hogy ezek a szabályok mennyire jók, vagy nem jók, egy másik, szintén érdekes vitának lehetne a témája :)

@SomeSeed:
Senki nem azt mondja, hogy lehetetlen, mindent meg lehet egy BIZONYOS szintig tanulni, ha van rá elég időd és lehetőséged a gyakorlásra.
Aztán van az a pici, vagy nem is olyan pici plusz, amitől valaki nem csak jó pilóta, hanem világbajnok lesz, akár többször is.
Na AZT a pluszt már nem lehet tanulni :)

karlmann 2011.05.24. 14:03:03

Azt hiszem itt kicsit félre van magyarázva a szitu. Senki sem azt sírja vissza, hogy meglegyen a '80-as évek elejéig jellemző, évi átlag két haláleset. A régi pályák nem azért voltak veszélyesek, mert gyorsak voltak, hanem azért mert sokáig a jó öreg szalmabálákon kívül nem volt semmi más a pályák szélén, még Monaco-ban sem. Az már nagy szó volt, amikor jöttek az első szalagkorlátok, aztán a majomfogó háló és a sóderágy, végül a gumifal.

A pályák nemcsak azzal váltak biztonságosabbá, hogy milyen védőeszközöket, berendezéseket alkalmaztak, hanem azáltal is, hogy Emereson Fittipaldi jó barátját prof. dr. Sid Watkins-t elhívta a versenyekre, aki sok versenyzőnek nyújtott elsősegélyt a pálya mellett, még a verseny ideje alatt. Ők ketten Ecclestone segítségével harcolták ki, hogy minden pályán kötelezően építsenek Medical Centert, mert enélkül ugrik a pályák engedélye. Ne higgye senki, hogy Börnibá véletlenül bonyolódott ebbe bele. Még menedzserként két versenyzőt vesztett el, Hans-Joachim Stuck-ot és Jochen Rindt-et.

Sajnos ma a pályák jelentős része olyan karakterű, hogy eleve kizárt, hogy élvezetes versenyek legyenek rajta. Ilyen pl. Barcelona is. A Tamburello nagyon gyors volt és nagyon veszélyes veszélyes is, de senki ne higgye, hogy most nincs ilyen. A Parabolica ma ugyanolyan, mint 30 éve, de most már akkora a bukótér, hogy egy végzetes baleset esélye minimális. A török pálya 8-as kanyarja sem egyszerű, de modern biztonsági berendezésekkel biztosítható úgy, hogy attól még jó versenyt lehet futni rajta.

Ugyanez van Silverstone-ban, nem beszélve SPA-ról. Ott a pályák tulajdonosai nem azt mondták, hogy a jól bevált gyors pályánkat széb..uk azért, hogy megfeleljünk a szabályoknak, hanem azt, hogy OK, elfogadjuk az új felállást de ez nem azt jelenti, hogy az F1-es pályánkból gokartpályát csinálunk.

A dolog másik fele, hogy a rengeteg szabállyal csak fojtogatják a sportágat, ahelyett, hogy elősegítenék a fejlődését. Ezek a több hétvégés motorok, meg a limitált gumifelhasználás mind ez ellen van. Ez soha nem volt olcsó sport és nem is lesz az soha. Akinek nincs pénze ne szálljon be azért, hogy utána azon nyafogjon milyen drága. Az olyan csapatok, mint a Williams károgó varjakká váltak, noha korábban a leginnovatívabb csapatok közé tartoztak. Ha nem megy ki kell szállni és el lehet menni, nem ők lesznek az elsők. A Lotus is eltűnt, pedig ők már hamar legendává váltak, de a Tyrell is.

Az, hogy az USA-ban ez másként működik és olcsóbb, kutyát nem érdekli, mert ez teljesen más dolog, soha nem a spórolásról, hanem az új utak kereséséről és forradalmi megoldásokról szólt. Ezek közül rengeteg került át az utcai autókba és ma már részei a mindennapi életnek akkor is, ha ezt rengetegen nem hajlandóak figyelembe venni. Attól, hogy egy pálya biztonságos, még nem kell elveszíteni az értékeit, mint Hockenheim-nek, ahol a régi pályát ott hagyták az erdőben és építettek egy nagyon biztonságos élvezhetetlen csődtömeget.

David Bowman 2011.05.24. 14:17:18

Ha ilyen lenne a Forma 1, még nézném is.

Alhazred 2011.05.24. 14:41:46

én valahogy azokat a bizonyos istenadta tehetségeket hiányolom. prost, senna, schumacher, ezek voltak az utolsó három, és nemtom, ki lesz a következő. elképesztő arcok a mostani srácok is persze, de valami hiányzik.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.05.24. 15:17:37

@Alhazred: Tizenöt év múlva ugyanígy fog károgni a fiad, csak szerinte a Vettel, a Hamilton, stb. voltak az utolsó jók, és neki az akkori újakból fog az a valami hiányozni.

SomeSeed 2011.05.24. 16:12:01

@gyvy: Hát... A harmadik szezonban "világbajnok" voltam, azaz a 24 online indulóból (tehát hús-vér emberek a kormány mögött) nekem lett a legtöbb pontom. Tény, hogy sok időt töltöttem vele, mivel ugye egy személyben voltam csapatvezető, versenymérnök és pilóta, egymagam kellett meghatároznom pályánként a stratégiát, beállítanom az autót és vezetnem is azt.

Tehát kellett vele sokat foglalkoznom, azonban úgy gondolom, hogy elsősorban a szerencse az, ami miatt győztes lettem. Szerintem az a plusz, ami nem tanulható, az a szerencse, amikor jól jön ki a lépés, amikor a körülmények mind a javunkra alakulnak. Egy részüket persze alakíthatjuk, de egy részük tőlünk független.

Nyilván, tehetség, tudás és megfelelő technikai - személyi háttér nélkül önmagában a szerencse mit sem ér, de szerintem az a plusz, ami a VB-t megkülönbözteti mondjuk a 2. helyezettől, az a szerencse. A pilóta szerencséje.

Visszatérve a szimulátoros "pályafutásomhoz": A következő szezonban sem mentem rosszabbul (sőt), mint amikor megnyertem a bajnokságot, csak kevesebb szerencsém volt, sőt, esetenként kifejezetten balszerencsés voltam, így zártam a 4. helyen úgy, hogy az utolsó előtti futam után még biztosnak látszott a dobogós helyezés.

Hurri Kán 2011.05.24. 16:21:32

@deak.atti:
Melyik számban lehetett? Mert az Auto Extrák nekem megvannak végig :)

@SomeSeed:
Természetes, némi szerencse is kell (jogos, akartam is írni, kihagytam, mingyár megszaggatom az ingem:D),
persze, hogy kell, de valahogy oda is kell kerülni abba a pozícióba, ahol a szerencse tud vagy nem tud rajtad segíteni.
Ez egy kicsit nyakatekert lett így, de remélem, érthető :)

Alhazred 2011.05.24. 16:24:30

@malenykij polgar: ez bezony benne van a pakliban :)

ZeGa 2011.05.24. 18:36:48

én abban a korban nem hogy pilóta, de még békés néző sem lettem volna. Itt már az nyertes volt, aki karcolás nélkül megúszta a versenyt.

2-More 2011.05.24. 18:43:39

@SomeSeed:

Igazából az minden technikai sportban ott válik el a tehetség az gyakorlástól, ha beüt a bazmeg. Ezt magyarázhatjuk szerencsének is, de olyan ember, aki szerzett tudásból és gyakorlásból vezet, nem fog tudni olyannal megváltozott körülmények esetén versenyben maradni egy ösztönlénnyel szemben, legyen az bicikli vagy sugárhajtású repülő.

Voltam nemrég a Havassy-féle előadássorozaton, azon is, amikor Hanula Barna volt a meghivott előadó. Ő mondta, hogy most is vannak tehetségek az F1ben, de 10ből 9 iparos, gyakorlatilag a mai technika mellett nem tehetség hanem gyakorlás kérdése az egész, és egy majmot is meg tudnának tanitani rá. Úgy nem is nehéz, ha egyszerüen megfogják gyerekkorától kezdve, és arra trenirozzák, mint valami állatot, hogy vezessen. Begyakorolják a pályát A-Z-ig, és kész. Ott jön ki az, hogy ki tud és ki gyakorolt, hogy ha megváltozik valami, leszakad az eső, vagy bármi, akkor ki hogy tudja feltalálni magát.

A mi átlagember szempontunkból meg tökmindegy, és értelmetlen is a "hőő ne pofázzá' csináld jobban", mert akit 7 éves korában kormány mögé raktak, azzal nem fogsz tudni 20-30on évesen versenybe szállni akármekkora tehetséged van. Innentől kezdve meg a dolog kurvára lóvé kérdése, mert tudhatsz te bármennyire, ha apád nem birja kiköhögin még a legpukibb technikai sport esetén is az évi súlyos milliókat, akkor szopóágon vagy, ha meg igen, lehetsz akármekkora fakazű-falábú, majd belédverik fejes vonalzóval amit tudni kell és kész.

A másik meg a tecnikai csűrcsavar, ott dől el a világbajnokság, és mindig is ott dőlt el, hogy ki mennyire tud a szabályok határán egyensúlyozni, nincs ez másként az F1ben, rallyben, nascarban, akárhol. Igazából ezek közül még a nascar a legegyenesebb, mert ott a vezérműtengely profiljától a kocsi sziluettjéig minden szarnak koppra egyformának kell lennie. A különbség az F1 meg a nascar közt inkább az elvből fakad, pl hogy a nascarban rettenetes sok dolog van, amit nem a mérnök álmodott meg papiron-ceruzával, hanem az olajbúvárok a 78 ezredik szétrúgott motor után, és komoly gépészmérnökök vakarták és vakarják most is a fejüket, hogy amit a "bunkó" amerikai tapasztalati úton szerzett tudás alapján megcsinál és működik, az számitógépes szimulációk meg kéttucat európai mérnök hogy a jóistenben nem tudja reprodukálni. Márpedig nem tudja. A vicces pedig az, hogy annak ellenére, hogy a nascarban nincs ilyen faxság, hogy nincs gumicsere, meg ennyi üzemeanyag meg motor van oszt' csoki, valahogy mégis JÓVAL kevesebbe kerül, mint az F1, viszont az bevétel meg alig marad az F1hez képest.

kamionmentés · http://www.kamionmentes.hu/ 2011.05.24. 19:19:18

Ez kb. olyan, mintha azt mondanánk, hogy a XIII. század idején élt gyalogos katonák az igazi hősök, mert felálltak egy réten egymással szemben és egymásnak rontottak, ki-meddig-bírja alapon, a mai katonák meg egy nagy nyálgépek, mert éjjellátót, gps-t, stb használnak.
Le a lézerirányzékú puskákkal és vissza a számszeríjakat!

Rocko- 2011.05.24. 20:59:06

@karlmann: "Börnibá véletlenül bonyolódott ebbe bele. Még menedzserként két versenyzőt vesztett el, Hans-Joachim Stuck-ot"
hm?

Shadowbull 2011.05.24. 22:12:21

@2-More: "gyakorlatilag a mai technika mellett nem tehetség hanem gyakorlás kérdése az egész, és egy majmot is meg tudnának tanitani rá. Úgy nem is nehéz, ha egyszerüen megfogják gyerekkorától kezdve, és arra trenirozzák, mint valami állatot, hogy vezessen"

Ez egy orbitalis baromsag.

"az számitógépes szimulációk meg kéttucat európai mérnök hogy a jóistenben nem tudja reprodukálni. Márpedig nem tudja."

MEGALOL.

sb

Shadowbull 2011.05.24. 22:23:48

@PRND2L: "2000 után még jó pár évig izgalmas volt,de mostanában..."

Szerintem nezz meg nehany futamot, az F1 SOHA sem volt meg ennyire izgalmas mint ma.

"az ilyen számolgatós emberkéket mindig utáltam mint pl. Prost. "

Schumi helyett Ross Brawn szamolt.

A taktika minden sportban benne van, a focitol kezdve az okolvivasig.

Az F1 egyik szepsege pont a taktikai csata.

Meg akkor is, ha ott, azonnal, a verseny kozben az ember nem fedezi fel minden szepseget, de utana az elemzesekben altalaban megvilagitjak a dolgot.

Nagy koponyak ulnek a csapatoknal, iszonyatosan tehetseges pilotak ulnek az autokban, es egy verseny alatt ez mind egymasnak feszul, megspekelelve a technikai sportokban mindig jelenlevo bizonytalansaggal.

En konkretan nem tudok semmit ami ehhez merheto.

Nyilvan vannak olyanok, akiknek ez az egesz erosen meghaladja a szellemi kapacitasat, de semmi gond, van nekik is szorakoznivalo.

De ha kerhetjuk, ne pofazzanak mar bele, es ne koveteljenek olyan dolgokat az F1en, ami nem tartozik bele, es nem is tartozott soha.

Akinek unalmas, ne nezze, nem kotelezo, ki lehet menni hetvegen a gyorsasagira, oszt a palya mellol felreszegen uvoltozni, hogy Nyooomjaaaad...

Vagy esetleg gyorsulasi versenyre, azt ketbites aggyal is lehet kovetni, felteve ha nem jonnek tul gyorsan egymas utan a futamok.

sb

Shadowbull 2011.05.24. 22:24:50

@Rocko-: Jovan, de utana megtalalta :)

sb

Rocko- 2011.05.24. 22:27:06

@Shadowbull: hát Rindt meghalt, de tudtommal Stuck él.
na most Bernia akkora császár, hogy feltámasztotta, vagy valami információs zavar lehet. :)

FrundsbergW201 2011.05.24. 23:34:40

Nem tudom miért mindenki Forma 1-el meg B csomportos rallyval példálózik mikor a filmen láthatóan sokkal régebbi 1920-30-40-50es évekbeli felvételek vannak. Le a kalappal az akkori merész versenyzők előtt akik az akkori lehetőségek határáig sőt néha jóval azon túl is kipréseltek mindent a technikából és magukból. Ha veszélyes volt az sem számított, benne volt a versenyben hogy nem éri meg a végét. Az 1920as években döntött ovál deszka pályákon MERTEK motorozni 160nal, virsligumikkal, fék nélkül tucatnyian. Ma erre se lehetőség se vállakozó nem lenne. Változnak az idők, változnak az emberek, változnak az emberek....

FrundsbergW201 2011.05.24. 23:55:02

Változnak az idők, változnak az emberek, változnak a versenyek....

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.05.25. 03:08:54

Ez mind azért van, mert mennek mint a barmok.Kicsit lassabb tempóval mindenki életben maradt volna.Ezek nem tudják, hogy nem a győzelem, hanem a résztvétel a fontos??? :D

Ja, és aki ennyi szép veterán, muzeális gépet szétbarmol, karóba húznám... :D

2-More 2011.05.25. 13:38:48

@Shadowbull:

Mesélhetek technikai részleteket róla, ha érdekel a dolog. Mielőtt loloznál meg orbitális barmoznál.

2-More 2011.05.26. 09:39:24

@Shadowbull:

Nos, mint azt gondolom tudod, a nascarban 358 köbinches, azaz 5860 köbcentis small block V8as motorokkal operálnak. Ezek a motorok nem injektorosak, hanem karbisak, méghozzá 1 darab 4 torkú Holley karbi nyomja a naftát a szájába, nuku elektronika, sima elosztós gyújtás. Igazi őskövületek, 60as évekbeli konstrukció, viszont vidáman szarnak ki szűkitő nélkül 850 lóerőt. Ezt több dologgal érheted el, anyjáig eltolt gyújtással, csak ugye sima elosztós gyújtásnál hogy mész utána különböző tartományokban, aztán brutál kompresszióaránnyal, ami itt 12:1, illetve irgalmatlan fordulattal. Ugyanis azt már kevesebben tudják, hogy ezek a motorok a sima utcai, alacsony fordulaton is brutális V8asokkal szemben röhögve forognak bele a 9000be. Viszont ezek nem OHC motorok, egy központi vezérműtengely van, és nyomórudas illetve himbás a vezérlés. Na itt jön az érdekes rész az eddigi töketlenkedés helyett. Ugyanis, nagy fordulatnál egy nyomórudas motorban, különösen ezekben az anyjáig elforgó, végletekig kireszelt motoroknál az illesztési hézagok, csapágyholtjáték, dinamikus nyúlás, hőtágulás, illetve amiatt hogy egy bizonyos ponton túl már nem létezik elég erős szeleprugó, előjön az, hogy a szelepek belebegnek, sőt, a nyomórúd ellebeg a himbától, a himba a szeleptőkétől, illetve a tőke a szelepszártól. Normál esetben itt jön be az, hogy megforgatod mint a barom, a vezérlés meg szépen összeakad, és a dugó lebontja a szelepsort. Erre mit lehet csinálni? Kisebb benyitás, vagy alacsonyabb dugóprofil, nagyobb szelepzseb, persze, ez megy is egy lapos vagy egy sátortető égéstérnél egy bizonyos szintig, vagy többszelepes elrendezésnél, vagy ha nem kell ekkora ökör teljestmény meg fordulat, de itt kell, nameg a nascarban még mindig 2 szelep per henger van, hemiszférikus égéstérrel, a 12:1es CRhez meg olyan taraja van a dugónak mint Wayne Staticnek. Akkor mit csináljunk? Mi semmit. Mert a "paraszt" amerikainak nem akad össze a vezérlés. Viszont, amikor kimentek a labancok vezérlést tervezni, akkor akárhány tengelyt, tőkét, kisfaszomat próbáltak, mindegyiknél összekadt a vezérlés és szanaszét ment az egész, akármit csináltak, akárhogy számoltak, akárhogy ügyeskedtek. Pedig ők aztán nem szarral guritanak, VW W elrendezésű motorok tervezésében voltak benne nyakig (igen, a Veyronéban is), F1be, rallyba szállitanak be tengelyeket, satöbbi. Tanakodtak, mi a répa legyen, meg hogy a jenkik hogy csinálják. Mondja a kinnti szaki, hogy ők előbb előre becsiszolják a szeleptőkét, majd egy próbamotoron bejáratják, és utána kerül a versenymotorba. Áhá. Nade a szemöldökök lefonása akkor jött, amikor megmutatták a hogyant. Mert fogja a szaki a szeleptőkét, befogatja egy tokmányba. Alátesz egy gumilapot, arra rátesz egy annyira finom csiszolópapirt, hogy nem tudod melyik a szine és melyik a fonákja, csak onnan hogy rá van irva. Ezt bekeni nivea kézkrémmel, külön szól hogy a testápoló nem jó mert az túl hig. Eztán megfogja, és meghatározott előtolással és fordulattal meghatározott ideig csiszolja a tőkét. Mi a meghatározás? Hogy tudja. Tapasztalat. Pont annyira nyomódik be alatta a gumi, és pont annyit ad a papir meg a kézkrém, amennyi kell. Utána ezt a tőkét rakja be egy próbamotorba, amit villanymotorral forgatnak, ott járatják, tesztelik fölfele egész a 9 ezres tartományig, és ha jó, ha birja, nem megy szét, nincs anyaghiba, és nem baszta el a csiszolást se, akkor megy a versenymotorba.

Shadowbull 2011.05.26. 09:58:23

@2-More: Ez mind nagyon szep meg jo, de te ezt irtad:

"számitógépes szimulációk meg kéttucat európai mérnök hogy a jóistenben nem tudja reprodukálni. Márpedig nem tudja."

Hogy az Schrick nem tudta az oke. De azt azert szogezzuk le, nem dolgozik Europa osszes mernoke a Schrick-nel.

Minden tisztelem a Hanula Barnae, de hogy az F1-hez csak korlatozottan ert, az tuti. Maradnia kene a vezermutengelyeknel, az a biztos.

sb

2-More 2011.05.26. 12:08:13

@Shadowbull:

Asszem ezt a beszélgetést akkor itt érdemes lesz befejezni, már ami engem illet, mert úgysem tudnék semmi olyat mondani, ami akárcsak egy pillanatra is elgondolkodtatna.

Shadowbull 2011.05.26. 12:24:22

@2-More: Ne tulozz, egy pillanatig elgondolkodtattal.

sb

David Bowman 2011.05.26. 13:08:53

@Shadowbull: Ha semmilyen "pilóta" sem ülne az autóban, gyorsabban menne.
süti beállítások módosítása