Hová dugjam a hibrid Porschét?

  2011. március 12. - Gulyás G Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megúszható a bünti a harmincas táblánál!
2011-11-29 17:22:00

Hiba a mátrixban – gondoltam először, mert más ésszerű magyarázat hirtelen nem jutott eszembe, mikor

Injektor és szeneslapát
2011-07-21 06:00:00

– Melegszik a főtengelycsapágy! – Kenünk, vagy állítunk? – Állítunk! – 30-32-es kulcs, pajszer

Megvesztegethetetlenségeskedéseitekért
2011-06-27 18:05:00

  Legalább tizenöt vodkát ivott aznap este egy bárban az a tiroli férfi, akinek egy közúti ellenőrzésnél

Közveszélyes az öko-kamion
2011-05-22 08:00:00

Az ECO-üzemmódba kapcsolt kamion ugyanis nem más, mint egy gördülő forgalmi akadály. A mögötte tucatszám

Hülye kérdés: a konnektorba. De megolvad-e a drót? Elbírja-e Paks? Mit csinálnak eközben a szélerőművek és lehet-e az akksiban tárolt energiával mosógépet hajtani?

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr972730440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bambano 2011.03.12. 10:34:57

@ColT: csak most még nem fizet vetőmagért olyan, aki nem vette meg. ugyanez a gmo-nál rohadtul nem így van.

Netuddki. 2011.03.12. 10:35:20

Kedves posztíró!

Egyvalamit kifelejtettél de nagyon. A házi villanygenerátort.

Már most is kapható kismillió napelem-szélgenerátor-akku rendszer amivel akár a szolgáltató hálózatára is visszatáplálható a delej. A lényeg az akkun van. Ezek amúgy is úgy működnek, hogy amikor süt a nap vagy fúj a szél akkora fölös energiát az akkukban tárolják. Amikor meg este beáll a garázsba a kocsi akkor át lehet tölteni a kakaót.
Ráadásul egy ilyen rendszer ára nem több mint egy villanyautóé.

subtotal 2011.03.12. 10:37:40

A Hova dugjam a Hybrid Porschét kérdésre válaszolt már valaki? :DDD
Szerintem 20 évre el kell zárni, addig itt ez nem lesz alternatíva itt.

Egyébként @Schütii: leírta a magyar valóság lényegét. Közelében nem vagyunk annak, hogy ezzel a kérdéssel valóban foglalkozzunk.

zisz 2011.03.12. 10:37:49

@Bambano: Elméletileg!
A kukorica szárát nem égetik, mert annál értékesebb. Az energia fű a gyakorlatban nem használt dolog, kutatási, vagy tangazdasági szinten van, hasonló mint a szalma erőmű. Mire azonban ezeket az anyagokat "ipar késszé" teszed rengeteg üzem anyagot használsz el. Máris borul a mérleg. Bár lenne igazad!

nyelv-ész 2011.03.12. 10:42:58

@kovi1970: Az ilyenekkel inkább a házi energiafogyasztást kellene megoldani, mivel az az egy főre jutó teljes energiafelhasználás jóval nagyobb hányadát adja ki, és többet is lehetne vele spórolni. Ráadásul az energiatárolás is kevésbé problémás.

végbéla 2011.03.12. 10:45:09

@lapomi: A teslát már Clarkson tesztelte a Top Gear-ben, de gondolom nem árulok el nagy titkot, hogy közel sem ment 450-et. :-( Ha jól emlékszem pár óra 'körözés' után be kellett állni a garázsba tölteni. Természetesen 2 kocsit kaptak a műsorra, gondolták hogy kiviszi addig a másikat, de az is hamar lemerült. Viszont - ha fel van töltve - úgy elindul az a gép mint állat és olyan hangja van mint egy varrógépnek :-).

Bambano 2011.03.12. 10:54:14

@zisz: úgy látom, frissebb infókra lenne szükséged.

vilagpolgar 2011.03.12. 10:55:57

ez az egész szélerőműs energiatermelés egy óriási zsákutca. A szélerőműveket nem lehet közvetlenül rákapcsolni a rendszerre, a tározós megoldásokat meg az idióta környezetvédők nem engedik (Magyarországon). Itt a megoldás a szélerőmű + víztározós-szivattyús megoldás lenne, esetleg a szélerőmű energiájával vízbontás. Ezeket az "átalakított" energiákat aztán egy gombnyomással a rendszerre lehet kapcsolni szükség esetén.

Másik megoldás lehet további atomerőművek és szenes erőművek építése, mint olcsó, versenyképes, és nagy mennyiségű energia. Ezekből bőven lehetne fedezni akár egymillió villanyautó napi töltését.

soproni1 2011.03.12. 11:03:06

Anno az első benzinmotoros járműtől is megijedtek az emberek, azt mondták, hogy ördögtől való.
Először sokan szkeptikusok.
Olyan, mint 15 éve még a paraszt "bunkofonnak" hívta a mobiltelefont, kinézték azt, aki buszon telefonálni mert, mondván hangosan beszél ( pedig csak mindenki fülelt ), ma meg már mindenki meg tudja venni.

négykarika 2011.03.12. 11:04:58

@vilagpolgar: "megoldás lehet további atomerőművek és szenes erőművek építése

nézel mostanában híradót?

www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-12720219

zisz 2011.03.12. 11:05:19

@Bambano: Hát ha tudsz konkrét példákat? Esetleg magyarországról?

gigabursch 2011.03.12. 11:06:58

@nyelv-ész:

Az a helyzet, ha a házi energiafogyasztás erre épülne, nomeg az ipari és részben, akkor a Kapolyi-klán nagy szarban lenne, tehát hogy ez ne valósuljon meg, ezért a házilag termelt áramot hihetetlen jövedéki adó alá vetik.

Ki van ez találva...

Amúgy meg csinálsz magadnak egy akksitelepet, nomeg egy egy kisfeszültségű belső hálózatot (12 V), ami világításra, TV-re, számítógépre, hűtőre elegendő; mosógép, vasaló, stb nem, de ezt a szigetáramot kiépíted párhuzamosan a lakásba, és ezen a fronton megszabadulsz az ELMŰ és hasonló szervektől.
Amúgy az akksik tönkremenetelének a legnagyobb problémája a változó hőterhelés és a rezonancia. Ráadásul vannak kifejezetten kis indítóáramra kitalált amúgy nagy kapacitású akksik.

Majdénmegmondom 2011.03.12. 11:09:33

A fenébe is, az energiakutatási szakemberek miért nem olvassák ezt a fórumot? Már legalább öt olvasó megírta, hogy mi az egyetlen lehetséges megoldás, ezek a köpenyes hülyék meg ott görcsölnek a laborban. Igaz, mindegyik olvasónk mást írt, de én mégis azt mondom, higgyünk nekik! Elvégre egy jól értesült internethuszár mégiscsak szavahihetőbb, mint egy ún. "szakember", aki csak a fél életét töltötte tanulással és kutatással!

dukeekud 2011.03.12. 11:14:42

@version:
"ki latott olyan akkumulatort ami 2 evnel tovabb birja, plane telen
mi lesz 2 evente millio penzert kicsereltetjuk az akksit"

Ezt nem gondolod komolyan, hogy akuk csak 2 evet birnak. Ne a kinai gatyi telefonokbol induljal ki, mert azokat direkt ugy meretezik.
Egy mai korszeru akkumlatornak 25-30 ev az elettartama. A lithium Yttrium akuk 10 ezerszer feltolthetok, szamold ki ez hany evet jelent, ha 2 naponta feltoltod.

nyelv-ész 2011.03.12. 11:15:24

@gigabursch: Ne valami primitív akkumulátoros-villanyfűtéses rendszerre gondolj.

Nézz körül az Interneten a hőszivattyús fűtési rendszerek környékén. Tudod, ez az, amikor a földbe ledugdosnak mindenféle csöveket :-)
A működtetéséhez szükséges villanyáram akár teljes mértékben megtermelhető széllel, napelemmel. Vannak ilyen házak már itthon is, Kapolyi-klán ide vagy oda. Sőt, lehet támogatásért pályázni a kiépítés költségéhez.

lapomi (törölt) 2011.03.12. 11:27:02

@végbéla: Tesla Model S tesztet nem találtam a Top Gearnél sem, márpedig arról volt szó, a Roadster más tészta.

végbéla 2011.03.12. 11:32:19

@lapomi: Lehet, hogy Roadster teszt volt, már nem emlékszem pontosan, elég régen láttam már. Csak az maradt meg, hogy 450km hatótávolságot mondott a Tesla, de szerintem még 200-at sem tudott menni vele. Azt is hozzá kell tenni persze, hogy Clarkson nem arról híres hogy tojásokkal a talpa alatt nyomja a jobb oldali pedált. :-)

dhrbikes 2011.03.12. 11:37:45

Azt árulja már el valaki, hogy miért nem a hidrogén alapú üzemanyagcellás rendszert fejlesztik? a hidrogént lehet akkor termelni, amikor fúj a szél vagy süt a nap függetlenül az autó helyzetétöl, lehet tartályban tárolni és szállítani, lehet gyorsan autóba tölteni, 5-600 km-re elegendö mennyiséget lehet szállítani kis helyen, egyszóval mindent tud amit egy benzines, csak éppen környezetbarát módon. A platinatartalmú cella se drágább mint egy újfajta akku. Komolyan nem értem.

Gomulka Béla 2011.03.12. 11:41:38

@Gyurma73: Nálunk fele a terméshozam, mert fele mutrágya megy bele a rendszerbe. Ami viszont egyáltalán nem rossz dolog. A GM kukorica potenciális termoképessége csak masszívan kemizált termesztésben aknázható ki, és ez a legnagyobb baj vele. Ezért nem lesz, nem lehet a GM megoldás az éhezésre, de a biouzemanyagra sem.

Metanolt viszont jóformán mindenbol lehet csinálni, nem véletlenul hívják faszesznek. A hetvenes évek végén, Magyarországon is, letezett már az a technológia, amivel akác-forgácsból metanolt csináltak.

Majdénmegmondom 2011.03.12. 11:47:50

@Gomulka Béla: "A GM kukorica potenciális termoképessége csak masszívan kemizált termesztésben aknázható ki, és ez a legnagyobb baj vele. "
Tény- főleg, hogy a műtrágya előállításához is szükség van olajra. Ördögi kör.

gigabursch 2011.03.12. 11:52:44

@nyelv-ész:
Momentán én nem arra gondoltam, és amit leírtál az is ismert előttem.

De az átlagember még ismeret szinten is fényévekre van tőlünk

:-(

gigabursch 2011.03.12. 11:55:33

@Majdénmegmondom:
Vagy vissza a hagyományoshoz. Ló és tehéntrágya.

Mert a teveszarral fűtenek, igaz egy kicsit arrébb...

Amúgy két olyan juhtenyésztőt ismerek, aki a felkockázott, agyonpréselt akolbeli birkatrágyával fűt.
Kicsit sok a hamuja, de jó, olcsó és kéznél van

gigabursch 2011.03.12. 12:02:00

@dhrbikes:
Ismereteim szerint a hidrogén tárolása a legmacerásabb. Egyszerűen nincs az a tartály, ami ne eresztene

Amúgy tényleg tök logikus, hogy a szélerőmű termel áramot, amíg van "üzemanyag", aztán ha épp nincs akkor a hidrolízisből készített H elégetésével kipótolja.

Bambano 2011.03.12. 12:04:37

@négykarika: az, hogy csak ilyen relatíve kis baj van ott, kifejezetten dicséretes. Lehetne ott egy 3-4 kilométer mély tölcsér is...

magyar_ellenállás 2011.03.12. 12:09:15

A "disznónk már van, most már csak moslék kéne" tipikus cigánykodós esete.

soproni1 2011.03.12. 12:12:58

@dukeekud:

szobahőmérskleten biztos bírják 25 évig.

Az is kérdés, hogy mekkora teljesítményt tud leadni annyi ideig.
A Priusomban télen bekapcsol a klimakompresszor, hogy folyamatosan tudja tölteni az akksit a generátor. Nem engedi leállítani a robbanó motort. Nagy forróságban ugyanez. Amikor felülirtam ezt a funkciót ( hogy kevesebbet fogyasszon ) , 2 nap mulva akkucella csere volt .

magyar_ellenállás 2011.03.12. 12:17:28

Szövetkezeteknek pelletálót, brikettálót kellene venni, van hazai gyártású is. Itthon iszonyú sok szerves hulladék megy kárba, mert többe kerül bedolgoznás közben az üzemanyag, mint amennyi hasznot hoz. De szövetkezve már ki lehetne hozni nullásra vagy akár nyereségesre is.

Én otthon egy nyáron át a levágott, mulcsozott füvet középkori, súlyozós módszerrel préseltem a napon téglaformájú sablonban. Kandallóban, kazánban szépen elégett. Amint fent már írták, baromi sok lett a hamuja, de valamit valamiért. Az pl. teljesen környezetbarát, kiszórható a kertben.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.12. 12:19:21

@nyelv-ész: És milyen igaz.

@négykarika: Aham, de nem robbant fel. És hosszú távon nem károsít annyira, mint egy hőerőmű.
A helyet meg jól kell megválasztani, nem törésvonalra építeni.

papa33 2011.03.12. 12:38:02

Azt mondjátok el, a hidrogént miből, mekkora energiabefektetéssel állítjátok elő. A szállítás, tankolás, de főként a TÁROLÁS nem megoldott, szakemberek szerint minimum a fél tank elillan 2 hét alatt! A tüzelőanyagcella iszonyú drága, és akku/kondi segít a csúcsterheléseknél, szóval hibrid az is. Amint lesz jó akksi, elfelejthetjük.

DOKKOLÓ 2011.03.12. 12:41:37

Úgy fogja azt a csatlakozót mintha élete legjobb faszát tartaná a kezében!:D

Rocko- 2011.03.12. 12:43:44

azt a cikkben Gusztáv megemlíti, hogy az éjszakai áram az felesleg, ezért olcsó. az viszont már nincs benne, hogy ha ez nem hulladék, hanem olyan szintű kereslet lesz, mint a nappali, akkor bizony ugyanolyan drága lesz.
akkor hol van az emmetoros autó árelőnye?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.12. 12:50:59

@Rocko-: Azt se felejtsük el, hogy valószínűleg az áram valójában nem olyan drága, mint ahogy azt nekünk beállíták, illetve részben azért drága, mert szar módszerekkel állítják elő.

Maul 2011.03.12. 13:01:43

En csak arra leszek kivancsi amikor elfogy a benzin akkor az auto gyartok elo allnak egy olyan technologiaval persze vigyorogva amirol meg elkepzelesunk sincs mostansag persze a belevalo uzemanyagnak higyetek el akkor is majd meg fogjak kerni az arat.

shinichi 2011.03.12. 13:02:04

@dhrbikes: "Azt árulja már el valaki, hogy miért nem a hidrogén alapú üzemanyagcellás rendszert fejlesztik? a hidrogént lehet akkor termelni, amikor fúj a szél vagy süt a nap függetlenül az autó helyzetétöl, lehet tartályban tárolni és szállítani, lehet gyorsan autóba tölteni, 5-600 km-re elegendö mennyiséget lehet szállítani kis helyen..."
Erről a hidrogén vs. villany témáról írhatna valaki aki tényleg ért is hozzá.

Szerintem a fő ok, hogy a hidrogén nem olyan egyszerűen kezelhető anyag mint sokan gondolják. Elképesztően illékony. Tulajdonképpen alig több mint puszta elektromos áram. Minden elektron kap egy protont ami körül keringhet, és nem csak úgy zizegnek bele a nagyvilágba, de ennyi a különbség. De alíg tekinthető fizikailag megfogható anyagnak. Nem lehet úgy tárolni, és töltögetni egyik tartályból a másikba, mint valami folyadékot. Jelenleg ami megbízhatóan müködik az a fémhidrides tárolótartály, de ez nagyon nehéz. 400 km-re elegendő hidrogén tárolásához akkora kell, ami nem sokkal kissebb, és semmivel sem könnyebb, mint 400 km-re elegendő elektromos áram tárolására alkalmas li-polimer vagy modernebb aksi.
Mindíg felröppen a hír, hogy kitalálták hogy lehet hidrogént normál légköri nyomáson biztonságosan és sokáig tárolni. Általában valamilyen nano-megoldáson törik a fejüket okos emberek, mindíg jön egy bulvárhír, aztán mélységes csend.
Az üzemanyag cella nagyon drága. Annyiba kerül mint maga az autó.
Az hidrogéntöltő kút nem egy egyszerű szerkezet, annyi pénzből és technikai befektetéssel gyorstöltő hálózatot is ki lehet építeni. 1-2 év, és sorozatban készülnek az 500km hatótáv / 20 perc sebességgel tölthető aksik. Ennél nem lénygesen gyorsabb a hidrogéntöltő sem. De lassan ott tartunk, hogy a benzines kútoszlop sem.
Villanyáramot minek még egyszer átalakítani valami olyanná, ami még nehezebben tárolható, és aztán méregdrágán az autóban visszaalakítani árammá? Két felesleges lépés.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.12. 13:48:43

@shinichi: Ja, csak a hidrogéntartály nem használódik le olyan gyorsan, mint egy akku :)

Bravooo 2011.03.12. 13:58:40

@shinichi:
Pontosan. A hidrogénnel jelenleg nagyon sok probléma van. A legnagyobb a tárolás. Ugyanis a legkisebb elem a természetben (egy proton, egy elektron), és így szinte mindenen át tud szivárogni. A BMW készített pár éve egy hidrogénnel működő autót. A hidrogént mínusz 250 fok körül kellett tárolni, hogy folyékony maradjon, erre a hűtésre a tankban tárolt hidrogén energiájának egyharmada ráment. De az üzemanyagtank így se tudta tökéletesen tárolni a hidrogént: kb egy hét alatt tárolt hidrogén fele elillant.
A hidrogént vagy nagyon alacsony hőmérsékleten, vagy nagyon nagy nyomáson lehet tárolni. A szállítása jelenleg nem oldható meg gazdaságosan.
Viszont a legnagyobb probléma (amiről nem sokat beszélnek), hogy az elillanó hidrogén nagy mennyiségben tönkreteheti az ózonréteget! (H2+03 --> H2o+o2)
Így azért kicsit más a leányzó fekvése, és mégse olyan "környezetbarát" az a H2.
Szóval ha jobban belegondolunk, a hidrogén összességében többet árthat, mint amennyit használ.
Megoldás? Az akkumulátorok további fejlesztése. Pl. a lítium nano-titanát akkumulátorok élettartama 20 év is lehet (vagyis akár több, mint az autóé), míg feltöltésük 90%-ra 6 perc alatt is megtörténhet, ami kb. annyi mint egy átlagos tankolás. Az akksik nagy tömegére pedig a lítium-levegő akku fejlesztése jelenthet megoldást.
A benzinkutakat pedig át lehetne alakítani, hogy üzemanyag helyett ipari áramot szolgáltassanak. Ha mindenki elektromos autóval járna, akkor csak az energiatermelést kéne zöldebbé tenni (pl. geotermikus energiával).
De lehetnek a jövőben más alternatívák is, pl. etanol és gázolaj előállítása baktériumok által vízből, szén dioxidból és napfényből.
Illetve ha már szóba jött az üzemanyagcella, akkor ott van a DMFC, ami metanollal működik (amit a hidrogénhez képest nagyságrendekkel könnyebb tárolni és szállítani), ráadásul a működése megfordítható (szén dioxid vizes oldatából elektromos árammal metanolt állít elő), vagyis akkumulátorként is funkcionálhat.
Szóval a jövő az akksiké, a feltöltésükhöz használt energiára pedig lehet alternatívákat keresni.
Az akkumulátorok jelenlegi gyengeségeit hibrid autókkal lehet orvosolni, de a fejlődés jól látható, nemsokára Priusból is lesz plug-in verzió.
Amúgy a hidrogénnel kapcsolatban a legviccesebb az előállítása: 50%-át földgázból, további 30%-ot pedig kőolajból állítják elő (tehát összesen 80%-át!), 16%-ot pedig szénből. Csak a maradék 4% származik vízbontásból. Miért? Mert nem gazdaságos, ugyanis a jelenlegi technológiákkal nagyon alacsony a hatásfoka. Megoldást a negyedik generációs atomerőművek jelenthetnek, amik termokémiai reakcióval hatékonyabban tudnák előállítani a hidrogént. Persze kérdés, hogy a fentiek után tényleg kell-e, és tényleg jó-e a hidrogén? Szerintem nem.

Calto 2011.03.12. 14:38:59

@Nancsi:

Igazad van, a vízióimban az ablakból az utcára kilógó kábelek voltk...igaz...ez ma már nem utópisztia

Rocko- 2011.03.12. 15:10:57

@Bravooo: "Ha mindenki elektromos autóval járna, akkor csak az energiatermelést kéne zöldebbé tenni"
és az akkuk?

Don ZOZI 2011.03.12. 16:05:26

Akik itt a hidrogén tárolás nehézségeiről írtok, hogy közel lehetetlen... Csak egy név:

Honda FCX Clarity

Valóban nem sorozatgyártású, de pont elég van belőle, hogy ahonda folyamatosan tökéletesítse a speckókat.

Én erre szavazok és nem az aksira.

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.03.12. 16:19:26

Lassan a sima 95-ös is megfizethetetlen. Miről beszélünk, hogy üzemanyagcella meg szélerőmű.. lol

Don ZOZI 2011.03.12. 16:28:30

@Calto: A H2 (mint hidrogén gáz semmilyen hatással nincs a föld légkörére. Jelenleg kb 1ppm mennyiségben található meg, ugyanis kis mérete (fajsúly, egyéb) által képes elhagyni a Föld gravitációs mezejét...

Shadowbull 2011.03.12. 16:49:27

@végbéla: "Természetesen 2 kocsit kaptak a műsorra, gondolták hogy kiviszi addig a másikat, de az is hamar lemerült."

Ha jol emlekszem, a masodik tulmelegedett.

Egyenesen megy mint az allat, kanyarodni nem tud.

sb

shinichi 2011.03.12. 16:49:44

@Rocko-: Az akku abból van amit a motorblokkokon és a váltón megspórolunk, élettartama végén újra kell hasznosítani. Már most is nyolc év rá a garancia, és csak jobb lesz.

@Don ZOZI: A Honda a hidrogén atomtömegén nem tud fejleszteni, tesztflottával vagy anélkül. Az FCX Clarity tényleges ára 30-60 millió körül lehet. Nem is lehet megveni.

További problémák a hidrogénnel: Mint volt róla szó, spéci tartály kell hozzá, aminek az előállítása károsabb bármilyen akkumulátor gyártásánál. Elterjedésével ki kéne cserélni a benzinkutaknak legalább az egyik föld alatti tartályát. Nagyon drága lenne a csere, és bármilyen jól zár, a hidrogén átmegy a falán.
Ezen kívül szükség lenne egy egész flotta spéci tartálykocsira. Nagyon drágák és veszélyesek lennének. Amikor áttöltik az anyagot a benzinkúton, ki kéne üríteni a fél kerületet. A hidrogén folyamatosan elillanna.
Ha jövedéki termék lesz, ezt hogy magyarázod meg az APEH ellenőrnek? Elpárolgott?

Rocko- 2011.03.12. 16:52:19

@shinichi: hogyan hasznosítod újra az akkut?

shinichi 2011.03.12. 17:01:33

@Rocko-: Ezt mindenki tudja. Ki kell főzni belőle az ólmot.:)
Csak vicc volt, de legalább rossz.
Nem tudom. Nem vagyok mérnök. Oldják meg. Az űrsiklót is megoldották.
Vagy csináljanak végtelen élettartamú aksit. Vagy csinálják papírból, vagy szén nanocsőből, vagy szárított algából, hogy meg lehessen enni ha tönkrement.

Shadowbull 2011.03.12. 17:03:33

@Don ZOZI: Abban ugyanolyan nehezen taroljak a hidrogent, mint mashol.

sb

Shadowbull 2011.03.12. 17:05:39

@Bravooo: "A BMW készített pár éve egy hidrogénnel működő autót."

A BMW mar vagy 30 eve molyol a hidrogenhajtassal.

Aztan 6-7 eve csendesen strategiat valtott, es a villamos hajtas lett a kutatasi irany.

Nyilvan nem veletlenul.

sb

Rocko- 2011.03.12. 17:23:24

@shinichi: "Nem tudom. Nem vagyok mérnök. Oldják meg"
na pontosan ezért tartunk ott ahol. nem azért nem csinálják meg, mert nem akarják, hanem mert nem tudják vagy nem megfizethető.

Grifter 2011.03.12. 17:34:17

Ha már kishazánk energiaigényét akarjuk megoldani ökoba, akkor lehet nem a szélre meg a napra kéne alapozni (utóbbi a legnagyobb vicc), hanem mondjuk a geotermikus energiára, ami nem időjárás meg kedv függő és a világon Izland után mi vagyunk a második hely, ahol a legkönnyebben kitermelhető. (Ott azért jóval könnyebb, lévén kb. a felszínre tör a gőz)

Én értem, hogy egy panel proli beszopja, de aki picit is ért hozzá (mint a cikk írója vélelmezi ezt magáról) nem gondolhatja, hogy ebben az országban vagy akár bárhol Európában a napenergia komolyan vehető...

Hurri Kán 2011.03.12. 18:08:29

Hová? A seggembe. Egy Porschét benzin hajtson, ne áram...

Son of UDT 2011.03.12. 18:18:27

Az elektromos autó zsákutca. Nem azért, mert az akksi töltése béna, hanem azért, mert nincs meg hozzá az elektromos hálózat. El lehet felejteni. Európában már 1 millió naponta használt elektromos autó feladná a leckét, márpedig ez még semmi. Fejleszteni meg lehetne, de annyi pénz a világon nincs.
Aztán ott vannak a repülőgépek és a hajók. Ez majd úgy lesz megoldva, hogy kőolajból nyert üzemanyagot csak ők kaphatnak, de az így is elfogy majd egyszer. Vagy majd mennek atomreaktorral, mármint a hajók, repülő esetén nincs az a merész ember, aki kockáztatna egy zuhanást.

butschq 2011.03.12. 18:51:52

a villanyautó akkora baromság, mint ide Bakta. jelenleg. oszt hogy mi lesz 20 év múlva a majd kiderül
:-(
:-)

vizsla_barat 2011.03.12. 18:52:02

@Majdénmegmondom:
a metanol nem novenybol keszul. Pl eloallithato metanbol (foldgaz) un pacialis oxidacioval.
az szte a mollal karoltve kidolgoztt egy CH4+CO2-->CO+H2 reaktort,de a 30 dollaros olajarnal meg nem volt kifizetydo. hol is van most az olaj ara? megse mukodik,pedig ugye mindket un ghg szerepel az egyenletben...
na es a CO+H2-->CH3OH igen konnyen megyen.
sot,a MTG eljaras is ismert,amivel metanolbol benzint lehet csinyalni.
a kemiai technologia keszen all,az ara olcsobb vagy egyenerteku az olaj szallitgatasaval,az ilyen helyi reformereket akar a garazsodba is lehetne telepiteni,es zummoghetne a helyi foldgazhalozatrol. kerdes:miert nem hallunk ezekrol a mainstream mediaban?
tobbszor folajanlottam mar a totalcarnak,hogy irok nekik cikket,egyszer sem jutottunk el odaig.
rengeteg kemiai/technologiai baki van a cikkekben...

butschq 2011.03.12. 18:54:02

@Shadowbull: mióta ott vagy:D:D

(bocs csak poén, viszont nem lehetett kihagyni:D )

Vflex 2011.03.12. 20:05:20

Unalmas már ez a "villanyautók túlterhelik az elektromos hálózatot" téma. A villamosenergia igény az elektromos autók nélkül is évről-évre rohamosan nő, a villamos hajtású járművek ezen nem sokat változtatnak. Egyébként az elektromos energia még mindig a legtisztább és leghatékonyabb energia forrás, de a sok nagyokos aki a túlterhelés problematikáján rugózik nyugodtan kitalálhat jobbat ennél a megoldásnál ha tud.

gigabursch 2011.03.12. 20:27:44

@shinichi:
Erre még műsor is volt a Discoveryn a "Hogyan készül"-ben

Tényleg "újrafőzik".

kamionmentés · http://www.kamionmentes.hu/ 2011.03.12. 20:42:14

"ha meg mégse fúj, akkor miből fedezzék a hiányt?'"

Megoldhatatlan a tárolás?

eszgyé 2011.03.12. 21:40:49

Szerintem az a legnagyobb probléma, hogy minden eddigi próbálkozás a személygépkocsikra koncentrált! Addíg, míg a tehergépjárművek és a mezőgazdasági gépek alternatív hajtását nem oldják meg, elég kis eredménnyel járó próbálkozások ezek. Nem ismerek pontos számokat, de a gépjárművek által kibocsájtott káros anyagoknak szerintem csak elenyésző része származik a személyszállító vagy talán kicsit jobban behatárolva 3,5 t alatti kategóriából.

vilagpolgar 2011.03.12. 22:12:11

@négykarika:

Igen nézek. Egy régi, leállítás előtti erőmű többkörös biztonsági rendszere bizonyított eddig sose látott körülmények között (kérdezz meg egy építészt, hogy milyen lehet 8.8-ra méretezni egy erőművet). A lehetséges forgatókönyvek közül még így is a legsúlyosabb történt meg(jelentéktelen mennyiségű radioaktív emisszió, amit ráadásul szándékosan engedtek ki). A jelenleg épülő, legmodernebb erőművekben bizonyára még ennyi kár se lett volna.

Majdénmegmondom 2011.03.12. 23:27:37

@vizsla_barat: Én még úgy tanultam, hogy a metanol növényi alapanyagokból készül (lehet, hogy ezért nevezik f@szesznek). Ha időközben változott a tudomány állása, bocsánatot kérek.
Az más kérdés, hogy gázból sokkal egyszerűbb előállítani, de a fatörmelékes eljárás továbbra is működik.

dukeekud 2011.03.12. 23:34:49

Son of UDT:" Az elektromos autó zsákutca. Nem azért, mert az akksi töltése béna, hanem azért, mert nincs meg hozzá az elektromos hálózat"

Ez nem igaz.
Ebben a riportban a MAVIR (Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt.) igazgatoja azt mondja, hogy nem jelente kulonosebb problemat az elektromos autok kiszolgalasa. 10-20 eves tavlatban, amikor meg csak par szazezer elektromos auto varhato, meg csak fejleszteniuk sem kene.

www.portfolio.hu/video/play.tdp?id=92

2:15-nel kezdodik.

nikó 78 2011.03.13. 00:35:49

@dukeekud: Persze, a Mavir helyében én is ezt nyilatkoznám,hiszen van pár azonnal hadrafogható gáztüzelésű erőmű jó pénzért.
Egyébként a cikk komoly eszmefuttatás.Első komoly téveszme:-a konstruktőrök szerencsére pontosan tudják, hogy a legtöbb európai háztartásban 16 A-os kismegszakítóval biztosított a hálózat.-Persze,de szép is lenne ha egy mai modern felszerelt háztartás elketyeregne 16 A-on.Nekem sajna csak ennyi van.Szívok is vele rendesen.Pl egy villanysütő 3-10A között szabályoz sütés közben, szárítógép dettó,és akkor,még a közepes fogyasztók mosógép,mikrosütő,nem is beszéltünk, a maguk 1100-1200 wattos teljesítményével.3kw/h-ás akkutöltés mellett maximum,csak gyertyával világít a paraszt.Azt meg semmiféleképpen ne felejtsük el,10-20 év múlva, mennyi lessz az enrgiaszükséglete egy háztartásnak.Gondoljunk csak bele, 20 éve mennyi volt?

DOKKOLÓ 2011.03.13. 00:45:11

Nikó 78 nál a pont! Amúgy 16 helyett már alanyi jogon jár a 32! Ha betelefonálsz, hogy kéne még kraft akkor kicserélik 32 esre. Nincs vele semmi költséged

vizsla_barat 2011.03.13. 02:48:05

@Majdénmegmondom: persze,lehet azzal is szenvedni,de minek:)
az ipari eljarasok a novenyi alapanyagokbol soha nem lesznek rentabilisek,gondolj bele mennyit no egy fa egy evben es mennyi foldgaz jon ki a foldbol egy evben egy jo kutbol.

petru 2011.03.13. 03:33:33

A cikk jo, amit leirt, az kb. "a jozan esz utja" lenne. Viszont: vizeromu teljesen kihagyva, foleg a reverzibilis vizeromu (ha MO-on nincs is, objektiv okokbol kifolyolag, de masutt van).

petru 2011.03.13. 03:37:19

@vilagpolgar: irod hogy az atomeromuvek foldrengesbiztosak? Ha iras mellett olvasnal is, akkor tudnad mi tortenik Japanban.

shinichi 2011.03.13. 07:43:08

@petru: Olvas, pont erre utalt. Bebizonyosodott, hogy föltrengésbiztos.

Majdénmegmondom 2011.03.13. 08:36:15

@petru: Ha nem lett volna földrengésbiztos, Japán északi része most radioaktív temető lenne. Összesen egy ember halt meg a hidrogénrobbanásban, a kitelepített területen pedig már most az egészségügyi határérték alá csökkent a sugárzás mértéke. Ha ez nem bizonyíték, akkor nem tudom, mi az.

vilagpolgar 2011.03.13. 10:40:27

@petru
Ha olvasod a megbízható, objektív híreket is (pl: IAEA.org) ott mindenhol úgy kezdik, hogy szabályzó rudak a rengés első pillanatában megszakították a szabályzott láncreakciót (a blokkok teljesítménye 0% közelében van). A problémát a rendszer hőtehetetlensége okozta (a reaktor üzem közben és a leállítása után is bizonyos ideig hűtést igényel, ez nem volt biztosítva). Azonban ennek a problémának nincs köze a reaktormaghoz.

Calto 2011.03.13. 10:42:35

Egyébként a japán atomerőmű esete rávilágít arra, hogy bármikor bekövetkezhet akár Pakson is egy földrengés - ez ellen egy magyar gagyi agyú politikus sem tud védekezni.

A paksi aztomerőmű bővítése csak megnöveli a magyar lakosság közvetlen életveszélyét egy robbanás során, a magyarok mindig is pöcsfejek voltak. Nem ezt, hanem az alternatív energia termelését kellene nyomatni ezerrel. Erről kellene népszavazást indítani, kezdeményezni.
Lehet, hogy az atomerőművel "olcsón" állítják elő az energiát, de a környezetrombolásuk vagy robbanás esetén az élővilágra gyakorolt hatásuk borzalmas következményekkel járhat...

Le az atommal!

shinichi 2011.03.13. 11:04:49

@Calto: A paksi erőmű még ennél is nagyobb rengésekre van méretezve. Mindenki sír, hogy jaj atom, de amikor hazamész csak felkapcsolod a villanyt. Tiltakozunk, de az energia azért kell.
Szerintem is a megújuló energiaforrásokat kéne nyomatni, de holnap mivel fűtesz, ez a kérdés. Nem pedig az, hogy negyven év múlva.

SquareWire 2011.03.13. 12:50:08

@Shadowbull: Elnézést, ha tévedek, ha jól emlékszem volt egy 7er-ekből álló flotta, amiben a 6 literes, V12-es motorokban használtak benzin helyett hidrogént. Az is zsákutca lett végül?

Calto 2011.03.13. 13:00:49

@shinichi:
Elméletileg egyetértek veled, de európai tapasztalat hála istennek még nincs a "HA-ra..azaz még nem semmisült meg egyetlen egy atomerőmű sem tőlünk nyugatra....de ez csak jelenlegi állapot és soha nem lehet tudni.

De végül is nekem totál mindegy....

donphobos 2011.03.13. 13:09:52

Reggelente a buszon van egy alter kinézetű srác akinek a kabátján van egy "Atomkraft nej, tack!" (nem kérek atomenergiát) kitűző. Csak energetikusnak hívom magamban, igazi sötétzöld az is. Fülében iPod persze, amit gondolom szigorúan csak szélenergiával tölt, ha kimutatja hogy a konnektorban atomenergián alapuló áram jön akkor inkább hagyja lemerülni talán... :-)

vilagpolgar 2011.03.13. 15:32:25

@Calto: Nyomathatod a szélerőműveket nyugodtan, a MAVIR nem fogja engedni, hogy 300MW-nál nagyobb teljesítményt rákapcsolj szélerőművekből(szerencsére). Egyszer már megjárta Európa, azt hiszem 2004-ben (2 napig nem volt áram egész Európában a szélerőművek miatt, mi is csak az orosz-ukrán betáplálás miatt úsztuk meg épphogy). Akkor a zöldek eltussolták, de egy racionális ember ekkora rizikót nem vállal be többet. Amíg nincs tározós erőmű, nem lesz szélerőmű se, ezt kéne már felfogni végre.

Le a tudatlan, demagóg zöldekkel!

vilagpolgar 2011.03.13. 15:38:44

@vilagpolgar: Az áramszünet egyébként azért következett be, mert a hirtelen légnyomásváltozás miatt egész Nyugat-Európában feltámadt a szél, a közvetlenül a rendszerre kapcsolt szélerőművek pedig több szám MW felesleges "áramot" termeltek. A frekvencia 50HZ-ről 51HZ fölé ugrott, ami a szenes és atomerőművek biztonsági leállását eredményezte. Egy erőművet pedig nem 2-3 perc újraindítani/hangolni.

Ezzel csak arra akarok rávilágítani, hogy az elektromos hálózat egy precíz, kiszámított rendszer, amelyben nem jelenhet meg ekkora mennyiségű ellenőrizetlen kapacitások. Márpedig a szelet nem mi irányítjuk.

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2011.03.13. 16:06:28

@nyelv-ész: "Az elektromos tömegközlekedés ráadásul energetikailag kiszámíthatóbb, mint a véletlenszerűen autókázó villanyautós."

Kiszámíthatóbb, csak nem csinálják. A 90-es busz (vagy 21-es, össze-vissza számozzák) ingyér mehetne troliként a hegyre, mert a lefele menő adna villanyt a felfele menőnek, csak kicsit kéne hozzáadni.

dukeekud 2011.03.13. 18:25:49

A tv2 naploban az elektromos autokrol is beszelni fognak.

biga156 2011.03.13. 18:47:09

@Calto: Jelenleg - míg valami új hasonló alternatívát ki nem találnak, vagy nem sikerül összehozni pl a hidegfúziót - az atomenergia az egyik legtisztább, legkiszámíthatóbb mellesleg a biztonsági rendszerek miatt mára az egyik legbiztonságosabb középtávú erőműtípus. Ez akkor is így van, ha egyes sötétzöldek az ellenkezőjét állítják. Nagyságrendekkel több súlyos baleset történt már hagyományos erőművekben, amiről a zöldek ugyancsak gálánsan elfelejtkeznek, míg valóban súlyos, a környezetre durva terhelést adó atomerőmű baleset csak egy (az összes többi nem érte el ezt a szintet, a mostani japán meg főleg nem). Az az egy is egyértelműen a végtelen emberi hülyeség terméke. Nem az atomerőműre mondj hát nemet, hanem a hülyéket nem szabad a közelébe sem engedni.

Nem ismerem a statisztikákat, de meggyőződésem, hogy a járulékos szennyezése is nagyságrendekkel nagyobb a mai hagyományos tüzelőanyagot használó erőművek rendszerének, mint az atomerőműveknek (a kiégett fűtőanyagtárolókkal együtt).

Ettől még érdemes gondolkozni az alternatív energiaforrásokban, de azok nem tudják kiváltani a nagy, a hálózat gerincét alkotó erőműveket. Lokálisan vagy pl épp ilyen célokra lehetne használni, főleg, ha tárolni is tudnánk normálisan végre.

Sosem fogom megérteni egyébként azt a gondolkodást, hogy vízerőmű nem, mert az ugye a természetes környezetet károsítja. Ne legyen hagyományos fosszilis erőmű, mert büdös meg üvegházhatás. Ne legyen atom, mert Csernobil. Ne legyen biomassza, mert élelmiszerválság. Legyen naperőmű, ami egyelőre egy vicc, illetve legyen szélerőmű, ami meg olyan mint a kutya vacsorája: vagy van vagy nincs.

És mindezt megírja interneten egy nyilván nem az anyósa által tekert bringa által termelt árammal működő számítógépen, mert áram azért kellene!

Le a buta zöldekkel! Várom már a konstruktív, okos zöldek véleményét is, akik esetleg mutatnak valódi alternatívát a mostaniak kiváltására, és végre nem fikázzák azon mérnökök szakemberek tömegét, akik mellesleg ma is azon vannak, hogy a lehető legjobb és mellesleg akár hosszú távon is fenntartható alternatívát nyújtsanak a jelen és jövőben energiaigény kiszolgálására.

Csak hogy a jövőben is jöhessenek majd a sötétzöldek és működő eszközeikkel megmondhassák a frankót...

BrianZ 2011.03.13. 23:34:37

@Majdénmegmondom: Nemcsak növényekből lehet. Oláh György megtervezett egy, a légköri széndioxidból metanol előállító rendszert. Azonkívül: otthon szén-dioxidos vízből (magyarul szódavíz) az autóban levő üzemanyagcella áram segítségével metanolt állíthat elő (az eredeti folyamat, vagyis metanolból szén-dioxid+víz fordítottja megy végbe, ha a cellára áramot kapcsolunk). Hja kérem, egy kis fizikokémia, de látom, ebben az országban a műveltség alacsony, erről senki sem hallott, de okoskodni tud. Túl olcsó, önfenntartó, azért nem kell senkinek! Ja, és mint írtam, metanol keletkezik pálinkafőzésnél is, mint melléktermék. És pálinkát főzni szabad, nem? :)

BrianZ 2011.03.13. 23:49:35

@shinichi: a hidrogénnel az a baj, hogy nem lehet biztonságosan tárolni (Challenger űrrepülőgép). Mivel hűtve kell, folyékony állapotban szállítani, és hűtve, nagy nyomáson, oxigéntől elzárva kell tárolni, ezért kétséges, hogy hogyan oldanák meg egy országos üzemanyagkút hálózat felépítését (bármely országban!) A hidrogén üzemanyagcella egy kamu, mivel sosem lehet balesetbiztosra elkészíteni, és ha levegő éri (ami egy balesetben előfordul), egy ilyen autó 50 méteres körzetében mindenki szénné ég. Biológus vagyok 4 félévet tanultam kémiát (jeles), ezért mikor néztem a Knight Ridert az ő autójával, csak röhögtem miket túlélt az autó. Tömören: A hidrogén a gazdagok lenyúlása (vedd ezt, mert zöld energia), az állam lenyúlása (adókedvezményt kap), a pórnép etetése (lám, lehet zöld energia, de nektek arra sosem lesz pénzetek). Egyáltalán nem zöld energia, csak akkor lenne az, ha lenne hideg fúzió (az viszont megoldana mindent). Viszont a hideg fúzió a fizika mai ismerete szerint nem valósítható meg. Addig is metanol, etanol és hasonlók kellenek. A légköri szén-dioxidból, a vulkáni gázokból is lehet metanolt előállítani, de a lobbi növényből akarja, mert akkor lesz újra mezőgazdaság. Ahelyett, hogy élelmiszert termelnének, be akarnak szállni az üzemanyag iparba! Tehát mi azért nem fogunk jól autózni sosem, mert a lobbik elcseszik.

BrianZ 2011.03.14. 00:05:35

@biga156: az okos zöldek elhagyták a biológiai pályát, mert nem kerestek eleget a megélhetésükhöz, mint én is. Az igazi az lenne, ha boltokban lehetne kapni kis áramtermelő eszközöket (pl. a Ki ölte meg az elektromos autót? c. filmben volt egy napelemgyár, ahol olyan napelemet gyártottak, ami egy műanyag fólia volt. Csak kiteríted a napra és rögtön áramot termel, nem vizet melegít), lehetne otthoni hálózatot építeni különböző eszközökkel. Nem kell megoldani a visszatermelést. Ha napos idő vagy szeles idő van, akkor a rendszerem átkapcsol és onnan kap áramot a ház, ha nem megfelelő, akkor a központiból. Ja, hogy akkor kevesebb cég élne meg az energiatermelésből, elosztásból, szállításból?

petru 2011.03.14. 06:20:33

Offolo vizekben vagyunk, Japan kozbeszolt.
Ez ami most tortent/tortenik, ez ugy visszaveti az atomenergia hasznalatat, hogy orom lesz nezni (mar akinek).
Koszonom a valaszokat, de nezzetek meg, hany ettol erosebb foldrenges volt mar. Ami mar legalabb egyszer megtortent, az megtortenhet meg egyszer, arra szamitani kell!
Ugyhogy ezt nem lehet sikernek szamitani, hogy nem lett/lesz egesz Japan tonkreteve.
(Remeljuk hogy nem lesz, meg nincs vege a bajnak).
A nukinak ugylatszik csak az ara profi, a konstrukcio amator.

Shadowbull 2011.03.14. 08:00:54

@BrianZ: " Oláh György megtervezett egy, a légköri széndioxidból metanol előállító rendszert."

Nem az a lenyeg, hogy meg lehet-e csinalni, hanem hogy mennyi energiat kell beletolni.

Valoszinuleg a leheto legnagyobb pazarlas lenne villanyt termelni, aztan baromi dragan legkori CO2-bol metanolt csinalni, amit aztan jo szar hatasfokkal elegetni belsoegesu motorokban.

sb

petru 2011.03.14. 08:37:51

@Shadowbull: aszem vki irta hogy letezik metanol uzemanyag cella, persze annak is van valami hatasfoka. Nehez szamokat talalni. Szamok nelkul ebben az esetben csak ures szalmat csepelunk.

BrianZ 2011.03.14. 12:03:13

@Shadowbull: Sajnos az a baj, hogy a hatásfok jelenleg csak 50%, ami cirka 4-szerese a benzinének. Az adatok forrása:
ondemand.video.axelero.hu/origoplay/tudomany/kemia/olah_gyorgy_interju.wmv
De az jó hír, hogy a hatásfok 100%-ig növelhető! A légköri szén-dioxid megkötésére pedig az eljárás szintén nem olcsó, csak fele annyiba kerül, mint egy tengeri olajkút fúrása. És mint mondtam: a metanol nem elég a motorban, hanem mint a vízbontásnál (általános iskola 7. osztályos anyag) átalakul, elbomlik. Eközben termel áramot. Ja és vizes metanol oldat is jó (alig 5% metanol tartalom), azzal is megy. Azt pedig otthon is elő tudnánk állítani. Csak túl olcsó, az a bajuk az autógyáraknak. Ja és most derült ki számomra is: nem platina kell hozzá, mint a hidrogén cellához, hanem egy műanyag polimer. Szerencsére a mobilcégek már ráharaptak a témára, jön a 20-30 órás laptop akku ezen az elven, vagyis csak metanolt kell beletölteni. A gugliba pedig ezt írjátok: metanol üzemanyagcella. Üdv!

Shadowbull 2011.03.14. 22:04:43

@BrianZ: Elegansan kifelejtetted a legkori CO2 metanolla alakitasanak az energiaigenyet.

Gyanitom, ez a metanol-uzemanyagcella meg csak laborkorulmenyek kozott mukodik, jo esetben elhajt egy zseblampat, es iszonyatosan draga.

A jarmuvekben valo alkalmazasatol baromi messze lehetunk.

"Csak túl olcsó, az a bajuk az autógyáraknak"

Höhö.

"Szerencsére a mobilcégek már ráharaptak a témára, jön a 20-30 órás laptop akku ezen az elven"

Egy par eve mar volt szo errol, azota se lattunk egyet sem.

Mindennel egyutt azt gondolom, sokkal tobb ertelme van az elektromossagot direkt egy akksiba tolteni, es onnan elhasznalni.

sb

BrianZ 2011.03.14. 22:20:27

@Shadowbull: Kicsit gúnyos voltam, meg cinikus, a tengeri olajkúttal azt akartam példázni, hogy annak az árnak a töredéke is lehet. Ja és ha a riportot megnézted volna, akkor hallhattad volna: egy autót egy tank metanol a mai autók távjának háromszorosára hajt el (cirka 1500 km). Közvetlenül termel annyi áramot, ami egy elektromos motornak elég (egyenáramú motor, nem hibrid) A laptop aksit a T*shiba fejleszti, a 2010-es Cebit-en kipróbálhattad volna, itthon a T-M*bile mutatta be egy mobilban. Szóval lassan, de haladnak, de azért lassúak, mert a lobbi iszonyú erős. Gondold el: több millió ember él a benzin termelésből, több millió a hagyományos Otto-motor gyártásból, javításából, stb. Ha végül bevezetik, akkor ezeknek is át kell állniuk, ezt a sok embert át kell képezni. Ki akarja ezt? A tőkés tulajok biztosan nem. Az autógyárak titkos paktumainak vagyunk az áldozatai.

Shadowbull 2011.03.14. 23:34:41

@BrianZ: "Ja és ha a riportot megnézted volna, akkor hallhattad volna: egy autót egy tank metanol a mai autók távjának háromszorosára hajt el (cirka 1500 km). Közvetlenül termel annyi áramot, ami egy elektromos motornak elég (egyenáramú motor, nem hibrid)"

Megneztem a riportot, sok konkretumot nem tudtunk meg.

Ha most meg a mobilokba epites elejen vagyunk, akkor tuti nincs autoba epitheto teljesitmenyu es meretu eszkoz, ami meg is felel jarmuben valo hasznalatra.

"itthon a T-M*bile mutatta be egy mobilban."

Adj egy linket, milyen termeket tudok megvenni ilyen cellaval?

"Az autógyárak titkos paktumainak vagyunk az áldozatai. "

Ez ostobasag, mar megbocsass.

sb

Kifordított kacagány 2011.03.17. 09:59:56

@nyelv-ész: a tömegközlekedés minden esetben költségesebb, nehezen fenntartható és rugalmatlan a változásokkal szemben. a jövő mindenképpen az egyedi közlekedésben keresendő, csupán színesíteni kell azt.

nyelv-ész 2011.03.17. 18:48:08

@Kifordított kacagány: Ez konkrétan marhaság. Egy BKV-bérlet árából hány napig autózol?

Ahol az egyéni közlekedésnek korlátlan teret engedünk, ott már egy Bp méretű város is lakhatatlanná válik. Nem véletlen, hogy a miénknél normálisabb országokban már rájöttek, hogy a tömegközlekedés fejlesztése a kiút.

De persze még lehet mantrázni egy jó ideig ezt a hülyeséget az egyedi közlekedés színességéről, csak majd amikor 500 forint lesz a benzin, akkor majd lesz jajongás, hogy nem férünk fel a villamosra.

Kifordított kacagány 2011.03.18. 10:43:19

@nyelv-ész: ha csak annyiba kerülne a tömegközlekedés, amit egy bkv bérlet árába fektetsz, akkor azt mondanám, hogy igazad van. kár, hogy mellette milliárdok mennek el csak bp közlekedésére az adónkból, aminek spec az előnyeit én nem is élvezem. csak azt számold ki, hogy az új metrótok mibe fáj egy-egy állampolgárnak és mikorra térülnek meg a költségei, vagy azt, hogy ezeken a költségeken mennyi egyéb közlekedési korszerűsítést lehetett volna végrehajtani. az a nyomorult alagút pedig mindig ott marad, nem lehet odébb tenni, ha véletlenül szükségessé válik 10 év múlva a tömegközlekedés átméretezése.
a világ más részein is rájöttek már erre a problémára és ezért keresnek olyan megoldásokat, ami inkább az egyénre szabható tömegközlekedés igényeit elégíti ki. számos ilyen elképzelés és tanulmány létezik, a megvalósításuk mégis lassan halad, mert az egész tömegközlekedési biznic egy nagy tehetetlen állat, ami nehezen mozdul.
az egyedi közlekedés színességét sem csak a benzin-gázolaj istenségek mellett kell elképzelni egy városban, pont az lenne a színesedés lényege, hogy a nagyobb választék nagyobb mozgásteret és rugalmasabb alkalmazkodást jelentene. pl ilyen irányt jelentenek az apró 1-2 személyes városi autók, dobozos kerékpárok-robogók, vagy a tömegközlekedés keretein belül esetleg a kötött-pályás emberi erővel hajtott járgányok, amilyen asszem valami ausztrál fószer talált ki. az, hogy melyik megoldás mekkora teret fog nyerni, azt az igények és a költségek fogják meghatározni. az igények pedig egyértelműen az egyedi közlekedés felé tartanak.

nyelv-ész 2011.03.18. 15:35:11

@Kifordított kacagány: Persze, nyilván nem a bérlet ára a mérvadó.

Viszont számolj az egyéni közlekedés infrastruktúrájával is, ha már a motróalagutat emlegeted. (Mondjuk a budapesti négyesmetró egy tömény panama, a közlekedési igényekhez vajmi kevés köze van.)

Legjobb példa az USA: ott most kezdenek vakarózni, hogy minél több hat- meg tízsávos autópályát építenek a városon belül, annál nagyobb lesz az autóforgalom, és annál lassabb a közlekedés. Már sok helyen a belvárosban földalatti autóutakat csinálnak, ami az általad említett metróalagúthoz képest semmilyen szempontból nem rugalmasabb és nem méretezhetőbb.

Az 1-2 személyes dobozautó meg végképp semmiféle előrelépést nem fog eredményezni, max. kevesebb parkolóhely kell majd, de a közlekedésben ugyanolyan káoszt eredményez. Ugyanúgy béna mazsolák fogják vezetni, akik képtelenek elindulni egyszerre a zöld jelzésre, és emiatt 5 autó megy át a lámpánál, nem pedig 10.

Egyébként érdemes főleg Európa boldogabbik felén körülnézni a közlekedési problémák megoldása terén, mert nem hiszem, hogy az ausztrál vagy a brazil, pláne nem az észak-amerikai infrastruktúra lenne számunkra a mérvadó. Márpedig európában egyértelműen a tömegközlekedés fejlesztése a kiút.

BrianZ 2011.03.19. 01:33:43

@Majdénmegmondom: Lehetnek az internethuszárok között is szakemberek :) Egyébként pedig egyértelmű: az energetikai "szakemberek" nem azok, nem is értenek a munkájukhoz, mivel nem azon vannak, hogy nekünk olcsóbb legyen az energia, hanem azon, hogy nekik legyen több pénzük belőle. Ugyanúgy, ahogy a bankárok. Az embereknek maguknak kell megtalálni az utat, nem "fentről" kell várni a megoldást. Most komolyan: te nem építenél otthoni hálózatot, ha lehetne hozzá jutányosan vásárolni alkatrészeket? Nem raknál össze elektromos autót? Persze, hogy nem, mert gondolkozni nehezebb, mint a boltban megvenni. De sajnos kénytelenek leszünk rájönni, hogy ebből a válságból csak mi tudjuk magunkat kihúzni, nem a képviselőink, sem pedig a szakembereink.

BrianZ 2011.03.19. 01:40:20

@Shadowbull: A titkos paktumot a BMW írta alá a Renault-val. Sajnos nem tudok többet, egy egyetemi tanártól hallottam csupán, ez is olyan, mint a múltkori hír: totalcar.hu/magazin/kozelet/2011/01/19/megvan_a_kovetkezo_james_bond_filmtema/
De vannak ilyen paktumok, hidd el, mivel óriási pénzek mozognak. Hasonló a helyzet, mint anno Rockefeller idején, amikor egyetlen cég uralta Amerika olajiparát. Ma azonban már másként dolgoznak a cégek, nehogy elítéljék őket.

Rocko- 2011.03.19. 07:01:57

@BrianZ: :DDDD
az oldal, amit te keresel, az nem a Belsőség, hanem ez: konteo.freeblog.hu/

Kifordított kacagány 2011.03.19. 09:24:38

@nyelv-ész: senki nem állította, hogy az egyéni közlekedésnek nincsenek járulékos költségei. viszont ugyanezek a költségek ugyanúgy terhelik a tömegközlekedést is, pl buszjáratok, troli. és vannak olyan költségeik is amit csak a tömegközlekedésnek kell állni, ilyenek ugye a kötött pályás beruházások.

az egy dolog, hogy nálunk minden a lenyúlásról szól, de a világ boldogabbik felén is veszteséges a tömegközlekedés. nincs olyan nagyváros, ahol önellátó lenne és ahol ne kellene támogatni valamilyen szinten.
a mindenki autóval közlekedik megoldás nyilván nem járható, de ha úgy jobban tetszik, akkor a tömegközlekedést kell egyedi igényekre szabottá alakítani.
az pedig, hogy növekszik a káosz, a tömegeknek köszönhető. ha ugyanannyi ember gyalog közlekedik, akkor is ugyanúgy káosz lesz.

petru 2011.03.21. 11:15:49

@nyelv-ész: "...képtelenek elindulni egyszerre a zöld jelzésre, és emiatt 5 autó megy át a lámpánál, nem pedig 10..."

Jaj, hat nalatok is? Nalunk (Belgrad) minden idegem tonkremegy hogy ugy indulnak mint tokatlen kutyak. Aztan lassan-lassan felgyorsulnak 80-ra ha van eleg ido a kovetkezo lampaig.
süti beállítások módosítása