Egy kör, árammal

  2010. október 11. - papptibi Címkék: párizs villanyautó párizs 2010

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

A XI. Blitz Weekend képekben
2015-07-27 19:29:36

Gabi, akit az udvari dohányzóhelyen csak Mantás Gabesz néven szólítanak, az idén újabb fejlesztéseket hajtott

Itt sem Ferrariból van a kerítés...
2015-07-16 17:43:31

Az autósport a hőskorban még a városokban zajlott, de idővel száműződött onnan. Aztán az autósport gondolt

A legkirályabb ötlet, amit gumin láttam
2015-06-06 14:02:50

A minap gumibemutatón jártam, bár ilyesmiről nem szoktunk írni, egyszerű megfontolásból. Marha nehéz

Kéne egy Tesla?
2015-05-15 18:19:48

Vagy beérnéd egy villany-Golffal is? Netán utálod a villanyautókat, mert az autó benzinnel megy? Az sem baj. A

A párizsi kirándulásunk egyetlen fix pontja a Nissan Leaf próbája volt. Az adott időben megjelenve a Nissan standján, fityulás hosztesz vezetett minket az autóhoz, egy másik épületbe. Itt, a francia áramszolgáltató által szponzorált villamos csarnokban alakítottak ki töltőpontokat az elektromos autóknak.

Mindenféle rejtélyes izék a villanycsarnokban

Itt állt a Nissan Leaf is, háromnegyed töltéssel. A kijelző szerint ez 95 kilométerre elég. Egyben az első eredeti villanyautós ötletet is a Leafben láttam: a navigáció fehér körrel mutatja a térképen, hogy mi az a távolság, ahová biztosan eljuthat az autó a benne lévő töltéssel. A halványszürke a necces zóna, ez már a vezetési stílustól, forgalmi helyzettől, domborzattól függ. A sötétszürke pedig a Leaf számára nem létező világ: a fotón látható kör sugara az aktuális – saccolt – megtehető távolság, azaz 96 kilométer, ennél messzebb nem nagyon juthatunk, de idáig is csupán nyílegyenes, vízszintes úton, állandó sebességgel.

Jó tudni, meddig mehetsz el

Ránézésre a Leaf egy normális méretű autó, amit egy picit elborult agyú dizájner tervezett. Nem vagyok róla meggyőződve, hogy a szép szó alkalmazható rá. Mondjuk azt inkább, hogy meghökkentő. Persze, az ilyen hatalmas technológiaváltást jelezni kell valahogy, gondoljunk csak az első Priusra – hát a Leaf is elüt minden eddig látott autótól. A legfurcsább a feneke. Biztos kellett egy kis plusz hely az akkuknak, de akartak csomagtartót is. Így lett kissé farban erős a Leaf.

Izé, hát, fura. A lepényhal lenyelt egy vasalót?

A csarnokban kialakított, belső, kanyargós rutinpályán még a gyári ember vezet, közben minden lényeges dolgot elmutogat. Minden a villanyautós szisztéma szerint működik, a kardánalagúton lévő irányváltó bütyökkel lehet P-ből D-be és R-be tenni, azaz parkolóállásból előremenetbe és hátramenetbe. Ha a bütyköt másodszor is D-be húzzuk, a Leaf Eco üzemmódba vált.

Először D-ben próbálom, és így tényleg nagyon megy, a városi forgalomban. Hogyan kell elképzelni a dinamikáját? Talán egy turbódízelhez lehetne hasonlítani, úgy, hogy nincs turbólyuk, csak a hatalmas tolás. És ez a tolás nem is ér véget. Gázelvételre nincs túl nagy motorfék-hatás, sőt. Mindezt úgy, mintha mellesleg füldugó lenne a fülünkben. A másik fő benyomás az, hogy rendkívül halk, még a villanyos gépek magas zizegését sem hallani benne.

Katt a Nissan Leaf gelériájáért!

A kormány természetesen villanyszervós, sok mindent nem érezni rajta, könnyű, és kész. A fék is egész normálisan fog, egyértelműen az lehetett a fejlesztők célja, hogy a Leaf vezetése ne legyen szokatlan egy normál autó után – leszámítva a hangtalanságát.

Furcsa belül is, de sokkal autószerűbb. Tágas és kényelmes

Sajnos sokat nem mehettem vele, pár kanyar után visszaértünk a szalon területére. Utána beszélgettünk még egy picit a gyári emberrel, aki saját bevallása szerint 158-cal tudott menni a Leaffel – bár a szériamodell 140-re korlátozva lesz.

A Nissan nagyon komolyan gondolja a dolgot, eleinte ugyan csak Japánban fogják a típust gyártani, de egy-két éven belül Sunderlandben, Angliában is. A harmadik Leaf-üzem az USA-ban lesz, azaz három kontinensen készül majd. A Nissan egyik fejese egy interjúban azt mondta egyébként az Automotive News újságírójának, hogy a legnagyobb konkurensnek a VW-t és a kínaiakat tartja.

A képre kattintva megnézhető az összes elektromos Renault

Természetesen a nissanos ember a Renault-t azért nem említette, mert ők egy cég. A villanyautózás fejlesztésére költött pénzeket is egyben számolják: most négymilliárd eurónál áll a számláló. Azt nem árulták el, hogyan oszlik meg a két márka között az összeg, de tény, hogy a Renault standján is ott ált jó pár elektromos autó. A legfontosabb a Fluence, amely kicsit furcsa volt – kiderült, hogy ez 27 centivel hosszabb, mint a normál változat, de még így is kisebb és kacifántosabb formájú a csomagtartója. A Renault a Schneider Electric cég töltőrendszerét alkalmazza az autóihoz, érintős kártyával: így egyszerűen intézhetők az anyagiak.

Feltöltőkártya...

Az Automotive News Europe szerint az európai villanyautó-menetrend így fog alakulni:
Peugeot Ion/Citroën C-Zéro: 2010
Ford Transit Connect: 2011
Mitsubishi i-MIEV: 2011
Nissan Leaf: 2011
Renault Fluence/Kangoo/Twizzy: 2011
Audi R8 e-tron: 2012
Ford Focus: 2012
Renault Zoe: 2012
Smart Fortwo: 2012
BMW Megacity Vehicle: 2013
VW Golf Blue-e-motion/ e-Up/ e-Jetta: 2013

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr682353990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

uki 2010.10.11. 21:39:03

@1kutya: hát aki saját pénzből veszi az autót és abból a zsebből tankol és fizeti az adókat! nah az úgy érezheti valami luxusterméke van :-)

Never 2010.10.11. 21:40:53

Egyetértek a jóval feljebb előttem szólóval, hogy a napi futkározást lazán meg lehet csinálni egy kb 100 km hatósugarú autóval. Ha messzebbre kell menni, jöhet a dízel.

Aki a V8-as motrok után siránkozik, vegyen egy Scania R580-at, abban is van V8 és lazán odaveri akármelyik amerikai roncsot. Szerintem parkolni sem nehezebb vele és a fogyasztása is megáll 30 liter körül, még 40 tonna össz gördülővel is. Aki pedig kreatív, kicsit megpöcköli az elektronikát, kijön abből 700 ló is (4000 Nm mellett). Persze nem olyan menő, mint egy Mustang vagy egy Shelby Cobra, de ezzel akár egy házat is levontathatsz a Balcsira a hétvégére :))

Viccen kívül: otthonra felállítani egy szélkereket, azzal tölteni napközben a pótakksi-csomagot, és amikor este hazaérek, kicserélni a lemerültet a feltöltöttre. Az APEH pedig mehet a sóhivatalba (illetve vannak egyéb felajánlásaim is nekik, csak félek, hogy igénybe veszik, én meg mehetek leszedetni a s*ggemről a bibircsókokat).

uki 2010.10.11. 21:41:22

@GYUSZI BACSl: nah ja....ezek a kis turbósok csak a próbapadon fogyasztanak keveset, de ha a szemellenzős EU-nak ez kell, a gyárak megcsinálják!
Aztán meg ha Hans kicsit tolja neki, máris 1.5-ös szorzóval kalkulálhatjuk a szigorúan fehér autó oldalán látható, szigorúan szép zöld 99g/km-es feliratot. :-)

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.10.11. 21:41:51

@lwl: És ugyan minek külön ilyen hatalmas otthoni töltő?

Mitől nem lehet simán 220 V-ról vagy türelmetlenebbeknek 380 V-ról tölteni?

Egy megfelelő csatlakozókkal ellátott vezeték aztán annyi.
Mi kerül ebben 2200$-ba?

dr. médiafigyelőbété 2010.10.11. 21:42:11

@uki:
Lemerült akksi esetén közeli házba betörni, lakókat hosszabbító és konnektor biztosítására kényszeríteni.
Külterület esetében villanypóznára felmászni, áramot lopni.
Az akksi töltésére szolgáló áramot pirosra festeni.

Never 2010.10.11. 21:44:19

@korcoló: Pirosra festeni! Muhaha! Ez eddig a legjobb hozzászólás.

uki 2010.10.11. 21:44:24

@Never: aztán majd meglepődsz amikor jön a csekk szélkerék-adóról! :-) Mégis hogy gondolod hogy azt a drága szelet majd saját önző céljaidra használd, hogy megúszd a jövedéki adót!
Volt itt régen kapuadó meg füstadó is! :-)

uki 2010.10.11. 21:45:40

@korcoló: na ja..aztán majd virágzik az áram-szőkítés! :-)

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.10.11. 21:47:56

@GYUSZI BACSl: Az elektromos áram előállításénak módjához nincs köze az elektromos autóknak.

Az elektromos autóknak tök mindegy, hogy hogyan állítódik elő számukra (is) az áram. Felőlük aztán nyugodtan lehetne 100%-osan környezetbarát módon is, ugyan nem tehetnek a szénerőművekről.

Aztán meg az is roppant érdekes, hogy miért csak az elektromos autóknál "számolják" bele az erőművek környezetszennyezését, a villanyégőknél, televízióknál miért nem?

Az elektromos autók semmilyen mértékben nem felelősek az erőművek környezetszennyezéséért, legfeljebb annyira, mint a villanyborotva meg a hajszárító és egyéb elektromos használati tárgyak.

lwl (törölt) 2010.10.11. 22:01:10

@Akitlosz: Ezt nem fogod rakotni hazban futo masfel negyzetmillimeteres standard drotokra, mert nem birjak el az aramerosseget. Ha lenne is nagy keresztmetszetu kabelezesed, nem birnad arammal etetni, nagy valoszinuseggel be kell huzni az ingatlanodba egy erosebb aramellatast. Amugy ez egy atalanydij, mindenhol ennyit kernek. Az egyik arc irja, hogy nala mar ott az 50 amperes aramforras a hazban - amit ott megsporolnak, azzal szubvencionaljak, ha mashol sokkal tobb munkara van szukseg.

Nem tudom, mekkora kapacitasu akku van a Leaf-ben, de azok a 12-15 kilowattos professzionalis toltok, amiket a targoncak akksijaihoz hasznalnak, a 400V-os halozaton lognak, es akar 180-200 Amperes toltofeszultseggel dolgoznak. Egy autohoz nyilvan nem kell ennyi, de a mezei halozat akkor is edeskeves hozza - mar ha belathato idon belul szeretned feltolteni az autodat.

Hurri Kán 2010.10.11. 22:06:05

Bármilyen alternatív üzemanyag nagymértékben attól is függ, hogy mennyi az adóterhelése. Pl. hiába állítok otthon elő abszolút környezetbarát módon biodízelt és járok vele, e pillanatban jövedéki adó csalást követek el, mert úgy szól a törvény, hogy bármi, amit a tankba beleöntök és a jármű hajtására alkalmas, az jövedéki termék, akár a lóhúgy is pl. ha alkalmas lenne. Nesze neked környezetvédelem.

Hurri Kán 2010.10.11. 22:07:17

...alternatív üzemanyag ÁRA attól függ... kimaradt, elnézést

Shadowbull 2010.10.11. 22:10:52

@Akitlosz: "Tehát az elektromos autóval egyelőre az a baj, hogy az állam egyelőre nem tudná pótolni a kieső adóbevételeket."

Hehe.

Meg veletlenul sem az a baj, hogy 20.000 euro belejuk egy adag akksi.

Es akkor magarol az autorol meg nem is beszeltunk.

sb

Hurri Kán 2010.10.11. 22:16:20

@Shadowbull: Miért? Pug Iont állítólag majd lehet bérelni havi 500 euróért 5 évre.Hülyének is (csak azoknak) megéri...

lwl (törölt) 2010.10.11. 22:17:25

@gyvy: Hadd ne mondjam el, hogy havi 500 euroert milyen autokat lehet lizingelni (nem Peugeot-t).

Shadowbull 2010.10.11. 22:18:56

@gyvy: Asziszed azert gorcsolnek a gyarak a berlesi konstrukciokkal, mert ki akarnak baxni a fogyasztokkal?

A fenet. Nekik az lenne a legjobb, ha mindneki megvenne, kifizetne az arat, aztan viszlat.

A berleti konstrukciok azert kellenek, mert senki sem akar mondjuk 40e eurot fizetni a fenti autoert.

sb

Hurri Kán 2010.10.11. 22:20:47

@lwl: tudom. És olyat is, ami nem csak városi furikázásra alkalmas, arra ott a buszbérlet. Nem tudom nálatok mennyibe kerül, feltételezem kevesebb mint 500 Euro...

Hurri Kán 2010.10.11. 22:21:59

@Shadowbull: Azt hiszem 40.000 Euroért már autót is lehet kapni...

butcher__ 2010.10.11. 22:34:42

Hát jó a disznó motorhang a benzinszag meg minden, de ez basszus tetszik :)

lwl (törölt) 2010.10.11. 22:40:57

@gyvy: Peldaul egy ilyet, 2 literes, takarekos dizellel:
www.bmwcoop.com/wp-content/images/2010/05/F10-BMW-5-Series.jpg
Valami azt sugja, hogy nem rendeznek az ugyfelek a Peugeot/Nissan/Chevy-szalonokban tomegverekedest, hogy BMW-arban vehessenek elektromos autot.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.10.11. 23:17:37

@lwl: 6 órán belül fel lehet tölteni sima 220V-ről 40 Amperes áramerősségnél, és ehhez csak egy kábel kell a konnektor és az autó között.

Ez elég, hiszen amíg a tulajdonos alszik, addig mindig fel tudja tölteni az autóját naponta.

Mondjuk ez a kábel sem olcsó, ahogy látom 1500$, de hordozható, azaz bármelyik konnektorról lehet tankolni.

Olcsóbb kábel 600$, az is hordozható, de csak 15 Amperes és így 30 óra a feltöltési idő.

De nem is ez a lényeg, hanem, hogy hordozható. Egy ilyen állószekrény, ami csak egy adott helyen használható 2200$-ért nem igazán jó ötlet.

Még mindig jobb, ha egy vikendház mellett 30 óra alatt fel lehet tölteni az autót, mintha el sem tudunk vele jutni odáig, meg vissza.

Szóval a hordozhatóság nagyon fontos, még talán fontosabb a feltöltési időnél is, bár a 6 óra az már simán jó napi használat esetén is.

Az igaz, hogy az áramszámla sok lesz, de a benzinkúton azután nem kell egy fillért sem hagyni, és így jóval olcsóbb a közlekedés.

Amikről írtam azok amerikai vezetékek a Teslához. Nyilván nem ártana szabványosítani a csatlakozókat, ne úgy legyen, mint a mobiltelefonnál!

uki 2010.10.11. 23:22:01

@Akitlosz: szerencsére mobilnál már megjött az eszük.

lwl (törölt) 2010.10.11. 23:32:02

@Akitlosz: "Mondjuk ez a kábel sem olcsó, ahogy látom 1500$, de hordozható, azaz bármelyik konnektorról lehet tankolni."

Cserebe lassabb, mert nem tudsz annyi aramot kicsiholni belole, mint egy kiepitett, dedikalt aramforrasbol.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.10.11. 23:38:53

@Shadowbull: Az akkumulátorok ára 10%-15-kal esik évente, ha valaki jó előre fizet már "csak" 12000$.

Nem abból kell kiindulni, hogy mennyibe kerül valami, amiből mondjuk csak 8 darab van az országban, mert elég nyilvánvaló, hogy töredék annyiba fog csak kerülni, amikor majd hárommillió lesz belőle.

Kezdetben az elektromos autó nyilván a sznobok luxuscucca lesz, ahogy a mobiltelefonnal is volt kezdetben.

Nem az ár lesz itt a gond, főleg ha az állam el akarná terjeszteni és nem kérne pl. regisztrációs adót. Csak az sok millió forintot jelenthet autónként, amiből már bőven futja az elektromos autók kezdeti versenyhátrányának ellensúlyozására.

Shadowbull 2010.10.11. 23:47:25

@Akitlosz: "mert elég nyilvánvaló, hogy töredék annyiba fog csak kerülni, amikor majd hárommillió lesz belőle."

Szerinted nyilvanvalo. Az autogyarak szerint meg nem. Azert dolgoznak berleti konstrukciokon.

"nem kérne pl. regisztrációs adót. Csak az sok millió forintot jelenthet autónként"

Ugyanmar. Egy hibridnek 120e forint a reg. adoja.

Azt mondjuk elengedik.

Es?

sb

lwl (törölt) 2010.10.11. 23:48:11

@Akitlosz: "mert elég nyilvánvaló, hogy töredék annyiba fog csak kerülni, amikor majd hárommillió lesz belőle."

Ez olyan termekekre igaz, ahol csak a fejlesztesi koltsegek magasak, a gyartasiak viszont nem. Nezd meg, milyen kurva draga az alapanyag az akksikhoz, es mennyi kell belole egy akkupack-hez - aztan kepzeld el, hova kusznak fel a kulonbozo femek arai, ha tobbmillio szaladgal majd beloluk. A femkeszletek pedig igencsak vegesek.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.10.11. 23:56:11

Az autó árát jól megdobná, de mindenképpen jó ötletnek tartanám, ha lehetne napelemekkel szerelt motorház(tetejű) autókat is venni, mert az bizony jelentősen megnövelné a hatótávolságot is, és sokkal olcsóbb lenne a közlekedés.

Bárhol áll az autó nappal, addig is mindig töltődik valamennyire.

De amúgy a menetszelet is be lehetne fogni áramtermelésre, meg ha lejtőnek gurul az autó, ezek mind növelnék az autó hatékonyságát, hatótávolságát, és olcsóbbá tennék a fenntartást, de az autó árát növelik.

Az akkumulátorok meg majd olcsók lesznek, ha már sok kell belőlük, milliószámra.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.10.12. 00:02:33

@lwl: "A femkeszletek pedig igencsak vegesek."

De korlátlan számban újrahasznosíthatóak.

Nem lesz gond, ha pl. elfogy a vasérc, mert a vas, acél, de a többi fém is bármennyiszer újraolvasztható, új termékek készülhetnek belőlük.

Ha tele lesznek a roncstelepek régi akkumulátorokkal, akkor azért az újak gyártása is olcsóbb lesz.

Aztán meg nem csak a fejlesztési költségekről és nem csak a nyersanyagköltségektől függ az ár, hanem bizony a termelési nagyságrendtől is.

Egy nagyobb gyárban robotokkal fajlagosan jóval olcsóbban lehet tömegesen termelni, mint egy kis darabszámú manufaktúrában.

S az akkumulátor ugyan nem az a termék, amelyiknél a kézimunka érték lenne, szóval önmagában a termelési volumen növekedése is költségcsökkentő tényező.

Zsola777 2010.10.12. 00:08:20

Vázoljuk már, mi lehet egy elektromos autó hibája: rövidzár (extrém esetben tűz), szakadás (nem megy). Kikopnak a csapágyak, hangos (?) lesz, többet fogyaszt (csökken a hatótáv), de minden fenti ellen egyszerűen lehet védekezni, és lehet diagnosztizálni.

A mai motoroknál meg sok olaj mindenütt, rengeteg mozgó alkatrész, a hibák jó része nem felismerhető elsőre (pl. ereszt egy vákuumcső, falsot szív, lukas a kipuff, nem tökéletes egy szelep, kilazult a hajtókar-csapágy...).
Ja, és automata váltó, amire nincs szükség, minimális a hajtási veszteség - agymotornál szinte nulla.
Vezethetőség is jobb lehet, nincs a váltásnál kimaradás (ok, DSG, ha jó). Nincs csúszó kuplung. Se előgyújtás állítás, rossz emisszió.

Az emberek max 10%-a vezet azért az élvezetért, amit egy klasszikus autó és motorja adni tud. Dízelesek? Ők a gyorsulást szeretik, nem a hangját. Az meg van a villanyosnak is.

Folytassam? :)

lwl (törölt) 2010.10.12. 00:11:18

@Akitlosz: "De korlátlan számban újrahasznosíthatóak."

Baszhatod az ujrahasznositast, ha van egy veges keszleted, a fogyasztok szama meg marol holnapra az otszorosere no. Az autokban felhasznalt nyersanyagok 95%a reciklalhato, ennek ellenere nezd meg az acelarak alakulasat az elmult 10 evben.

"Nem lesz gond, ha pl. elfogy a vasérc, mert a vas, acél, de a többi fém is bármennyiszer újraolvasztható, új termékek készülhetnek belőlük."

Orulok, hogy a vilag szerinted ennyire egyszeru.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.10.12. 00:44:56

@lwl: A világ olyan amilyen.

Aztán, hogy milyennek látod, milyennek akarod látni az szabadon választott.

A problémák megoldása újabb problémákat idéz elő.

Ezt hívják egy szóval fejlődésnek.

Az emberiség nem fog visszatérni a kőkorszakba, inkább új megoldásokat keres, azokra a problémákra is, amelyek nélküle nem is léteznének.

ouroboros 2010.10.12. 02:41:09

@lwl:
ha úgy vesszük, ezen a kis bolygón minden nyersanyag véges. ezért is kell újrahasznosítani.
fémmel még mindig egyszerübb ezt megtenni, mint a köolajat visszanyerni.

de a gond továbbra is az akksi: amíg ennyire hatékonytalan (méret + élettartam),
addig ez a technológia nem életképes.

Shadowbull 2010.10.12. 07:59:03

@Akitlosz: "mindenképpen jó ötletnek tartanám, ha lehetne napelemekkel szerelt motorház(tetejű) autókat is venni, mert az bizony jelentősen megnövelné a hatótávolságot is,"

Dehogy novelne. Ennyi napelem lofax energiat ad, ellenben jo draga, es kellokeppen serulekeny, kivalo otlet motorhaztetot csinalni belole.

"De amúgy a menetszelet is be lehetne fogni áramtermelésre"

Hmm, teszunk egy bazi nagy szelkereket az auto tetejere, az auto megy elore, a menetszel hajtja a szelkereket, a szelkerek a generatort, a generator tolti az akksit, az akksi meg hajtja az autot.

A fizikat meg leszarjuk, mert minek az, unalmas is, bonyolult is.

sb

lwl (törölt) 2010.10.12. 08:24:44

@Shadowbull: "Hmm, teszunk egy bazi nagy szelkereket az auto tetejere, az auto megy elore, a menetszel hajtja a szelkereket, a szelkerek a generatort, a generator tolti az akksit, az akksi meg hajtja az autot."

img716.imageshack.us/img716/6461/trollcar.png
:)
Kar aggodni, az interneten mindenre van egy zsenialis talalmany!

Hurri Kán 2010.10.12. 08:57:43

@Shadowbull: @lwl: :DDDD

Egyébként a Forma 1-ben tavaly használt KERS rendszerről keveset hallani, pedig az is egy lehetőség lenne az utcai autókba is. Erről lehet valamit tudni hogy milyen szinten foglalkoznak vele?

Phrascarica 2010.10.12. 08:57:56

@Never: "Viccen kívül: otthonra felállítani egy szélkereket, azzal tölteni napközben a pótakksi-csomagot, és amikor este hazaérek, kicserélni a lemerültet a feltöltöttre."
Biztosan kijön 2 autó árából a szélkerék is, az ÁFÁjának pedig örül az APEH.
A szél pedig akkor fúj amikor éppen lemerült az akku :)

lwl (törölt) 2010.10.12. 09:07:58

@gyvy: Rekuperacio most is van, mint ahogy booster hibridek is, kereskedelmi forgalomban kaphato mindketto. A KERS par masodperces booster-funkciojanak viszont nincs sok ertelme kozuti forgalomban szerintem.

Shadowbull 2010.10.12. 09:30:26

@gyvy: A KERS egy kicsit tul van lihegve a sajtoban szerintem.

Ahogy mar lwl kollega irta, funkcioban semmi extra.

sb

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.10.12. 09:33:34

@blacklord: Én nem látok semmilyen gazdasági átrendeződést. Ugyanúgy a kőolajért folynak a háborúk... :-(

Hurri Kán 2010.10.12. 09:34:38

@lwl: azért kérdeztem csak, mert városi forgalomban az elindulást segítheti, csökkentve ezáltal a városi fogyasztást és károsanyagkibocsátást.
Érdemi cikket eddig egyet ha olvastam róla, abban azt írták hogy maga a rendszer működőképes, csak a nagy fordulaton pörgő lendkerék hajtáslánchoz csatlakoztatása még nincs üzembiztosan megoldva.

Amúgy ebben a villanyautós hóbortban én sem hiszek.

Booster-hibrid megnevezés az műszakilag mit takar?

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.10.12. 10:14:37

"A korszerűnek számító lítium alapú akkumulátorok energiasűrűsége sem nagyobb 100-150 Wh/kg-nál, szemben a benzin 12.000 Wh/kg értékével."

Forrás: www.evpermanent.com/hu/infohu.php

én majd akkor kezdek el hinni az elektromos autóban, ha az utasszállító repülőket is villanymotor hajtja. addig csak játékszerek.

Hurri Kán 2010.10.12. 10:47:08

@Hammer: Előbb fognak utasokat papírrepülővel szállítani...

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.10.12. 11:09:36

@gyvy: Igazból kár is bárhova odautazni. Csak keresni kell valakit, aki onnan ide akar utazni, és megkérni, hogy csinálja meg azt, amit én akarok, cserébe én megcsinálom amit ő akar.
(Kicsit szar, ha épp az ember a barátnőjéhez menne egy kellemes hétvégére, és pont egy kohászt sikerül csak találni, aki napi 23 órát dolgozik, de hát a környezetért mindent...)
:-D

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.10.12. 11:16:34

@Shadowbull: Köthetnénk egy nagy dinamót a kerekekre, amivel hajthatnánk a villanymotort. A kocsi tetejére szerelt napelemeket meg megvilágíthatnánk egy lámpával...

Kanten_vagyok_Montarzsiból 2010.10.12. 11:24:19

...már csak az a kérdés, hogy honnan lesz vellany...?

Hurri Kán 2010.10.12. 11:26:25

@newtehen: barátnőt nem tartunk messzi vidéken csak igen indokolt esetben.

Kanten_vagyok_Montarzsiból 2010.10.12. 11:37:26

Ha csak Mo.-t nézzük:
Paks élettartamát papíron hosszabbítgatják, új erőmű nem épül, fosszilis tüzelőanyagos erőműben termelt villannyal hajtani a járműveket az meg olyan, hogy "nem szarunk a kútba csak a szélére, oszt majd onnan belekotorjuk"...
Pár év és lesz Ferrari meg Lambordzsimi bringa is...majd adnak hozzá extraként beluga kaviárt...

Zsola777 2010.10.12. 11:45:43

@newtehen: Van, és volt: miután vettem, a légkondi nem működött. Hogy miért? A műszerfalon lévő kapcsolója volt kontakthibás.

De lássuk be, az egész inverteres-motoros móka egyszerűbb, kevesebb hibára ad lehetőséget, mint a belsőégésű minden emissziós és egyéb rendszerével!

Ja, ha meg sok a gond, akkor az elektromos autókban az olaszok, oroszok, meg talán néhányan nem rúgnak labdába. No és? :)

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2010.10.12. 12:45:22

Vízi- és légiközlekedés, szárazföldi teherfuvarozás és tömegközlekedés.

Azért ezeket ne hagyjuk ki a szórásból. Aztán agyalhatunk a vényócas autóbuziságból elemesautó-birtoklássá csökevényesedett úri huncutságokon.

Hurri Kán 2010.10.12. 12:51:48

@sipike78: folyók fölé felsővezeték (ott elfér), aztán mehetnek a trolihajók :)

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2010.10.12. 12:55:45

Ja, és hogy megnőne az elektromos rája és angolna ázsiója. Meg utána az eurója is. :)

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2010.10.12. 13:00:50

@gyvy: Egyből meg is nőne az elektromos angolna meg rája ázsiója. Aztán az eurója is! :)

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2010.10.12. 13:01:59

Kb. 10 frissítés után miért akkor jön elő egy elveszettnek hitt komment, amikor már újra begépeltem? :/

Hurri Kán 2010.10.12. 13:03:05

@sipike78: nesziggyuk a blogmotrot...

martonthenagy 2010.10.12. 13:39:14

A Honda FCX is hiányzik a menetrendből. Vagy az túl jó ahhoz, hogy megvalósuljon?
totalcar.hu/tesztek/hondafcx/

ocsisajt78 2010.10.12. 13:41:44

@Zsola777:
OFF:
Avatarodat lájkolom :) Tudatos??? En is most tolom a King's Bounty Crossworlds-szel masodszor... most Warriorral tolom, mert mage fuggo vagyok, gondoltam kiprobalom, iszonyat mas jatekmechanika kell hozza ^^

Ha jol latom a fonixes kepen elmosodva hatterben egy glot's armoros pirate van? :DDD (tipp)
ON:

Rocko- 2010.10.12. 13:46:20

@gyvy: lendkerék? akkor már girobusz. :)

Arvedui 2010.10.12. 14:03:31

lehet már előrendelni???

Rocko- 2010.10.12. 14:22:58

@gyvy: ilyen ni:
www.tram-museum-archiv.ch/Seiten_Zueribus/gyrobus-D.shtml
x megállónként megforgatnak egy rohadt nagy lendkereket, és amig az pörög, addig áramot termel. az meg hajCSa a buszot.

Hurri Kán 2010.10.12. 14:27:37

@Rocko-: nagggyon patent. Ennek Tau bácsi esernyője a nyomába se ér.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.10.12. 15:43:38

Ha lennének töltők, kéne az a Leaf. Városi szaladgálósnak fankó.
Mondjuk sztem továbbra is lenne értelme villanyautóba sebességváltónak.

Jerky_Master 2010.10.12. 15:56:37

@Akitlosz: a "rohadt zsidók" (idézet egyéb fórumokról) azt is kitalálták már Izraelben, hogy az autók gördülési és súrlódási energiáját alakítják át elektromossággá, az ilyen módon épített autópályán. hoppáré. és jól haladnak a dolgaik a Renault-val.
:-D
Az elektromos autók árával lesz gond. Mire elérhetővé válnak, megfulladunk, elfogy a kőolaj stb.

Zsola777 2010.10.12. 17:22:51

@Jerky_Master: Az útba épített generátorral csak az a baj, hogy megnövekszik tőle az autók gördülési (és súrlódási?) ellenállása, ergo végső soron az üzemanyag alakul x hatásfokkal árammá.
Szóval ez az egész elég ingatag, főleg, hogy csak pár száz méteres tesztpálya létezik még. De a fogyasztásnövekedést majd elhanyagolják...

OFF
@ocsisajt78: Igen, szándékos, én csináltam a képet. Hahhh, de jó lenne játszani!
ON

lwl (törölt) 2010.10.12. 19:28:41

@newtehen: ...a lampat meg rakotjuk a dinamora, hogy ne kelljen bele elem.

lwl (törölt) 2010.10.12. 19:39:38

@gyvy: Az X6 ActiveHybrid-ben van pl ilyen, kickdown-nal az elso es a hatso elektromotor is rasegito uzemmodra kapcsol, a V8-at megtamogatva igy a 485 LE melle 780 (!) Nm nyomatek is tarsul (0..100 = 5.6s). Gurulhatsz persze vele takarekosan, tisztan elektromos uzemmodban 60km/h alatt lampatol lampaig is, de alapvetoen nem erre talaltak ki, az akkupack is "csak" 85kg (2.4kWh).

Nincs cseszeleveles faolelos parasztvakitas, kimondjak, hogy ez a bolygo legerosebb hibridje (es az egyetlen, amin kormanyon valthatsz kezi uzemmodban), es ha sporolni akarsz, mas modellt valassz.

lwl (törölt) 2010.10.12. 19:52:59

Armany es osszeeskuves, a Volt-ban a range extender megiscsak kepes kozvetlenul meghajtani a kerekeket:
www.automobil-industrie.vogel.de/antrieb/articles/286500/
Lehet, hogy a jovo megsem olyan rozsaszin, mint ahogy azt eredetileg a powerpointban felvazoltak.
dilbert.com/dyn/str_strip/000000000/00000000/0000000/000000/90000/1000/700/91766/91766.strip.gif
dilbert.com/dyn/str_strip/000000000/00000000/0000000/000000/00000/1000/000/1089/1089.strip.gif

Hurri Kán 2010.10.12. 19:53:33

@lwl: és egy ilyennek (normál használat mellett) mennyi a városi fogyasztása? Nem rég olvastam valahol egy cikket a BMW egyik fejlesztési vezetőjével (csak nem találom a linket) és ott is azt mondja, hogy a dízel-hibrid technikában igazán továbblépési lehetőség nincs.

Meg nem tudom pl. mit mutat a gyakorlat, egy ilyen hibridtechnikának mennyi az élettartama és a fogyasztáscsökkenés fedezi -e az esetleges javítási költségeket.

ocsisajt78 2010.10.12. 20:04:53

@Zsola777:

OFF:
:) En is el tudnam viselni, hogy melozok orrba-szajba :) Allaskereses vanik ezerrel, igy sok a szabadidom :(
ON:

lwl (törölt) 2010.10.12. 20:10:33

@gyvy: Nem tudok rola, hogy lenne belole dizel hibrid valtozat, az X6 benzines. Vegyesben nalam 12-t evett, 9.9 a NEFZ-adat, gondolom fullra toltott akkupack-kel. Igy se rossz egy 2.5 tonnas joszagtol.

lacza87 (törölt) 2010.10.12. 20:13:16

@gyvy: Nagyon diplomatikus voltál, nem akartad mondani, mert a konkurenciánál volt. :)
Thomas Guiliani
www.a5.hu/cikkek/7/43465.shtml

lwl (törölt) 2010.10.12. 20:19:16

@gyvy: Nem fedezi. Nezd meg, mennyit esznek a mai takarekos dizelek, akar egy nagyobb autoban:
www1.adac.de/Auto_Motorrad/autokosten/top10_spritsparmodelle/diesel/default.asp?ComponentID=127574&SourcePageID=127403#atcm:8-127450

Benzinesekre is erdemes vetni egy pillantast:
www1.adac.de/Auto_Motorrad/autokosten/top10_spritsparmodelle/benziner/default.asp?ComponentID=127437&SourcePageID=127403#atcm:8-127411
A Superb 1.4TSI par tized deciliterrel van csak lemaradva az R450h-tol - mindenfele hibrid hokuszpokusz nelkul. Melyik eroforrast/hajtaslancot szervizeltetned szivesebben a sajat penztarcadbol?

Hurri Kán 2010.10.13. 09:55:43

@lacza87: köszi, ezt kerestem, csak valamiért az Origón. Ott sokáig kereshetném...

Hurri Kán 2010.10.13. 10:00:34

@lwl: ez valóban nem rossz érték.

Akkor most már gyak. tényként elkönyvelhető, amit eddig is sejtettem, hogy ez a hibrid technika nagyrészt parasztvakítás, esetleg kisebb belsőégésű motorral kombinálva, inkább városi közlekedésre optimalizálva talán.

Amúgy Superbből is min. az 1,8 benzinest venném, engem ez a downsizing sem győz meg túlzottan.

Hurri Kán 2010.10.13. 10:04:38

@lacza87: akkor megint oda jutok hogy veszek egy 10-12 éves közép, v. felsőközépkategóriás sor, vagy V6/8-ost, szigorúan benzinest. Rendberakom, és ennek a mai űrtechnikának az ár-és szervízkülönbözetéből még a dédunokáim is tudnak tankolni... Ja, és olyan autóban ülök amiben jól érzem magam.

klacus 2010.10.13. 13:44:15

Az alapprobléma az ENERGIAHORDOZÓ! nem az energia.

Ezek fűnyírók a fenti cikkben azért szarok, mert a bennük lévő akkumulátor kapacitása karcsú. Az aksik előállítása során felhasznált energia, plusz a megsemmisítéskor okozott környezeti teher együttesen pedig jóval drágább mint a jó öreg büdös belsőégés.

Vagyis amíg a magas homlokú 10.000 IQ-val rendelkező tudósok nem találnak ki jobb ENERGIAHORDOZÓT, addig ez biza csak szimpla adó és támogatási csalás lesz az autógyárak részéréről. Hát szerintem ennyi....

Ott a hidrogén, de a diffundálás miatt pl használhatatlan. Aki tudja a megoldást az nem mondja el senkinek, mert el fog tűnni :-)))

lwl (törölt) 2010.10.13. 21:00:53

@gyvy: "engem ez a downsizing sem győz meg túlzottan"

Az 1.4 TFSI meg fog gyozni, miutan kiprobaltad.

lwl (törölt) 2010.10.13. 21:02:36

@klacus: Nem tul nagy titok, hogy a hidrogen tarolasara fizikai (nanocsovek) es kemiai (reverzibilis megkotes) megoldas is van, csak gazdasagtalan.

lacza87 (törölt) 2010.10.13. 21:28:04

@lwl: Látnád mennyi tévhit, félelem van a down-sized motorokkal kapcsolatban. Pl. lépten nyomon h túlhúzott, pedig a 2002 turbo literteljesítményét hozza.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.10.13. 21:33:32

@Hammer: "én majd akkor kezdek el hinni az elektromos autóban, ha az utasszállító repülőket is villanymotor hajtja. addig csak játékszerek."

Én majd akkor kezdek el hinni a benzinmotorban, ha majd az utasszállító repülőgépeket is benzinmotor hajtja, addig csak játékszerek.

Mellesleg a tengeralattjárókat elég régóta villanymotor hajtja.

Megvan annak is az előnye, ha egy motor nem szorul rá a levegő oxigénjére.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.10.13. 21:41:05

@Jerky_Master: Na ez meg a másik.

Az utak mentén szállítják az áramot.

A mozdonyokat sem csupán a saját akkumulátoruk töltöttsége hajtja.

Biztosan megoldható, hogy az autók is tudjanak menet közben áramot felvenni és fizessenek is érte.

Ezzel máris törlődne a hatótávolság probléma, és még csak tankolni sem volna muszáj megállni.

Nagyon kezdetleges még az elektromos közlekedés, de olyanról nem tudok, hogy ahova már betört, onnét kiszorította volna bármi is.

Az elektromotor már legyőzte a diesel motort a mozdonyokban. Az autókban is le fogja.

lwl (törölt) 2010.10.13. 21:50:54

@lacza87: Az 1.9 PDTDI kapcsan is csak a hulyesegek mentek, miert is lenne itt maskepp. Bizonyos dolgok sosem valtoznak, az onjelolt szakertok es az osszeeskuves-hivok sosem halnak ki.

Freddy a Krüger 2010.10.13. 23:01:04

@Akitlosz: utasszállító repülőket benzinmotor hajtja. Igaz, repbenzinnel (kerozin) működik és gázturbinának hívják, működési elve azonban megegyezik az autókban található benzinmotoréval.

MaCS_70 2010.10.14. 15:41:41

@Freddy a Krüger:

Halihó!

A repülőbenzin nagyon nem azonos a kerozinnal!

A repülőbenzin egy nagy energiatartalmú és nagy oktánszámú, ergo nagyon magas minőségű benzin, amivel a dugattyús motorokat hajtják pl. műrepülőgépekben.

A kerozin egy alacsony feldolgozottsági fokú, sűrű kőolajszármazék, dugattyús motor hajtására alkalmatlan. Ezt égetik el a turbinás hajtóművek pl. az utasszállító és harci gépekben.

Üdv: MaCS

MaCS_70 2010.10.14. 15:42:56

@gyvy:

Halihó!

És azzal, hogy mennyi szennyezét juttatsz a környezeted levegőjébe, mi a helyzet?

Üdv: MaCS

MaCS_70 2010.10.14. 15:45:31

@gyvy:

Halihó!

A hibridtechnológia nem parasztvakítás. Városi ciklusban nagyon jól működik. Javítja az energiafelhasználás hatásfokát.
Akárcsak a downsized turbós Otto-motorok.

Üdv: MaCS

w a s d 2010.10.14. 18:43:11

@MaCS_70: És a propelleres utasszállítók? Azok is repülőbenzinnel mennek, nem?

MaCS_70 2010.10.14. 19:52:52

@F/:

Halihó!

Jellemzően turbolégcsavarosak, pl. IL-18.
Nagyteljesítményű motort nem érdemes dugattyúkkal megoldani.

Üdv: MaCS

lwl (törölt) 2010.10.14. 20:21:37

@MaCS_70: "A hibridtechnológia nem parasztvakítás. Városi ciklusban nagyon jól működik"

Mester, van egy elado hajomotorom. Szarazfoldon nagyon jol mukodik.

MaCS_70 2010.10.15. 12:26:05

@lwl:

Nekemi s van hajómotorom, de csak vízen használom, mert oda jó. Ezt a megközelítést Neked is ajánlom szíves figyelmedbe.

Üdv: MaCS

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.10.16. 00:12:32

@Freddy a Krüger:

a gázturbina nem benzinmotor.

Ha majd egyszer egyszerre látsz mindkettőt fel fogod ismerni a különbséget.

donphobos 2010.10.16. 13:48:55

Elolvastam a cikket, megnéztem a filmet, kommenteket átfutottam.

A baj az hogy ez is drága és nem igazán fenntartható akksis megoldás. Az a mondás hogy ha távolabbra megyek akkor beülök a nagy dízelbe meg rögtön agyonüti a környezettudatos gondolatmenetet. Mert a lényeg az lenne hogy ne kelljen több jármű egy család igényeire, ne kelljen dupla lábnyom a környezetrombolásban.

De ameddig ilyen optimálisan 105 km távokról beszélünk és utána 6-8 órás töltési ciklusról addig ez korlátozott mértékben városi szaladgálásra alkalmas csak.

Megnézném azt is hogy skandináv országban ahol kötelező a tompított fény egy nem túl ritka téli időszakban mit csinál ez a kocsi mondjuk Stockholmban. Tipikus scenárió. Anyunak van egy ilyen mondjuk, a külvárosi részről hajt be a 4-sávos autópályán, megy dolgozni az irodába 9-re. Atom dugó van, a kocsi világít, anyu fűt hogy ne fázzon és megy a rádió. Legalább egy óra folyamatos araszolás, előtte volt 110-120 km/h a pálya még nem bedugult szakaszán. Aztán kell még a városban araszolni, sok-sok fekvőrendőr, sok-sok zebra, sok-sok közlekedési lámpa. Az az optimális 110 km-es hatótáv nagyon le fog így esni. Tegyük fel hogy olyan helyen dolgozik ahol nincsen töltési lehetőség. Nem csoda, sok helyen nincsen. Kinn áll a kocsi a hóesésben, a havas latyakban. Ráfagy a kulimász estére. Ekkor anyu beül, rátolja a fűtést, világít a lámpa és beáll a hazafelé menő dugóba. Aztán jó esetben kijut a dugóból, autópálya és imádkozhat hogy hazajusson, rádughassa a kocsit a drótra és reggelig feltöltődjön. Mert különben lehet menni a buszállomásra, aztán a hévre átszállni.

Arról nem is beszélve hogy valamelyik szülő viszi a gyereket (gyerekeket óvodába), le is kell rakni, fel is kell venni. Esetleg el kell menni vásárolni egy bevásárlóközpontba, mert enni is kell.

Ez szerintem teljesen halott ötlet. Nagyon speciális esetben működik. Cserébe k*rva drága és a fenntartása csupa kérdőjel. Az akkupakk jelentős hányada a kocsi értékének. És egy belsőégésű motorral szemben itt a kapacitás csökkenése valós és nagyon drága probléma lesz. Ha a bérleti konstrukció fedi a kockázatot akkor ez az árban fog megjelenni. Ingyen leves nincsen ugyebár...

Üdv!

donphobos 2010.10.16. 14:40:43

@LSD: "Adatok: 480 km(elméleti) hatótáv, 300 lóerő hátsókerék hajtással, 600(!!) lóerő összkerékkel, 5 illetve 5,6 sec 0-96km/h-ra, közel ötméteres, 5 személyes szedán.
No comment..."

Igen, ezek azok az adatok amikből ki lehet választani valamit és akkor a többi szépen alkalmazkodik hozzá. Az a 6 másodperces 0-100 például lehetséges pár alkalommal, aztán az elméleti 480 km-ből lesz mondjuk 90 km. Vagyis ha úgy mész vele mint Papp Tibi a Leaf gnómkocsival akkor lesz csoda nagy hatótávod. Mondjuk a megadott fele. Ha nyomod neki akkor meg a 10%-a talán.

Tudom hogy nem reprezentatív, de azért elgondolkodtató a Top Gear teszt. Nem mondhatni hogy nem tudták a gyárnál hogy minek teszik ki a kocsit. Nem mondhatni hogy egy értékes és egyedülálló példányt vittek csak, mert kettőt teszteltek. Az egyik letiltott a hőterheléstől (milyen meglepő), a másiknak meg a fékje mondta be az unalmast. És a töltési idő miatt rájuk is esteledett szépen.

Egyszerűen patetikus az a kísérlet, nem csoda hogy a piac beárazta és masszívan veszteségesek.

Ezek az ígéretek meg a náci propaganda megtorlófegyvereinek paramétereit hozzák 2010-es köntösben. Túl szép hogy igaz legyen. Nem is igaz persze. De romantikusan reménykedni lehet. Csak az nem fogja fenntartani az autógyárat. Az újautó eladások tartják fenn, valamint a hozzá kapcsolódó aftermarket és egyéb szolgáltatások.

A 10 év múlva 10 éveset szellemi gyakorlat a Tesla esetében értelmetlen. Nem lesz belőle semmi 10 év múlva, majd bedől jóval előbb. Lufi az egész.
süti beállítások módosítása