Turbómotor – újratöltve!

  2010. szeptember 28. - (X) Címkék: vélemény f1 turbó

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy biztos: gumira nem lesz gondod. Nyereményjáték!
2014-11-20 15:23:27

Hihetetlen, hogy már három hét is eltelt azóta, hogy Totalcar lebilincselő cikksorozatot küldött

Lilla szerel: az erő nem velem van
2014-04-21 14:55:26

A Mazdám aksija célul tűzte ki magának, hogy az őrületbe kerget a random kamikaze akcióival. Gondoltam

Ilyet még nem láttál!
2013-12-23 18:33:19

Egy bocsánatkéréssel szeretném kezdeni a képek minősége miatt, de csak telefon volt nálam, annak is koszos

WTCC, Monza. Belülről
2012-03-13 10:31:00

Sági Elemér, amolyan kiküldött tudósítóként mesél a hétvégi WTCC-futamról. Ezt látni kell! - a

Véget érhet a turbómotor 24 éves száműzetése, ha a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) decemberben elfogadja a Forma–1 legújabb technikai szabályzatát.

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr762328856

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2010.09.28. 13:38:22

Köszönjük leülhet egyes!

Meg nitró palack meg neoncső az aljára aztán kezdődhet a NFS.
Ezek után meg 600ccm 2T és felvásárolják a még működő trabi blokkokat.
F1 ne az egyen szarságról, meg a spórolásról szóljon már lóvét bele és fejlesztéseket engedni.

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.09.28. 13:40:41

@Luighi: szerintem a VW ex-motorfejlesztési igazgatója valszeg tudja mit csinál

de amúgy csak a turbó miatt linkeltem be, mert annak van olyan turbója, ami kis gáznyomás esetén villanymotorral kvázi kompresszorként működik és nyomja a barokat

utána meg generátorként áramot termel, mikor már a gáz elég fordulatot ad

jó ötlet, nem?

karlmann 2010.09.28. 13:47:12

Az a baj, hogy ebből is csak akkor lesz valami, ha engedik a mérnököket dolgozni és nem olyan T. gazdaságos F1 lesz, mint a mai. Az, hogy csak sornégyes motorokat engednek eleve baromság, mert annak idején a BMW-t kivéve mindenki V6-ost használt, hengersoronként egy feltöltővel. A 650Le meg vicc, ez nem az F1 színvonala. Akinek nincs rá pénze az léceljen le, ne sírjon. Sokan megtették már és nincs szükség plusz hat kocsira csak azért, hogy legyenek pofozógépek, meg olyanok akik feltartják a mezőnyt.

a_tesz 2010.09.28. 13:52:11

@joccccc: nem egy konkrét darab motort kell érteni ezen, hanem hogy a három sorozatba csak egyszer kell betolni a fejlesztési pénzt (legalábbis a motor részébe), és mindháromban mehetsz akár. mert nem az kerül sokba egy versenymotoron, amiből épül, hanem amíg eljutnak odáig...

esef 2010.09.28. 13:55:19

Hamarosan végzek a munkával és beülök az 1.6-os francia vasba (igaz turbó nélkül), nem szabad elfelejtenem, hogy a Hungária krt. nem a Hungaroring és én sem vagyok a Kubica... :D

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.09.28. 13:57:30

Ne már hogy varrógépmotorokkal induljanak... LOL
Minumum V6-ot ÉS turbót ÉS a fordulatszám-limit eltüntetését követelem :D

LAPoska 2010.09.28. 13:58:28

ha kibirt 100000km-t akkor jo...? ezek a nmet motorok? :-D az 1,3as felician orulok ha esik az eso, mert akkor kapar harmadikban is 330000km felett... a 7eves accord 250000km utan is siman nyomja a 7000es fordulatot, 1liter olajjal +ba 15000km-re ami sima atlag... azt hiszem, megyek en akkor bonneville-be, lenzomni a sebessegrekordokat... :-D

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.09.28. 13:59:15

Esetleg még belemegyek, hogy lehessen választani : vagy V8-V10 szívómotor, vagy 4 hengeres, mondjuk 2 literes turbó.

ocsisajt78 2010.09.28. 14:01:52

@joccccc: "Egy 1.6 NA motor alapból 100-110LE, ezt felpumpálni ennyire..."

TE amugy ataludtad a Civicecben mindmaig jol teljesito es mar eleg reginek szamito 1.6-os 160 lovas szivomotorokat? :)

t0thl 2010.09.28. 14:21:03

www.youtube.com/watch?v=QNYAiWZ1lh8

Ez az autó is 1.5 ös volt pl.
Miért is baj ? :)

esef 2010.09.28. 14:22:24

@LAPoska:
Mi egy Skoda 120L-t toltunk be a bontóba pár éve, volt benne vagy 180e km generál nélkül. Ráadásul farmotor, kimondottan F1-alap... :D

esef 2010.09.28. 14:25:24

@t0thl:
Ráadásul akkor még a kézi váltó volt a menő...

Negrogo 2010.09.28. 15:04:55

@titkosgyilkos: Igen, igen, ugytudom a BMW Turboja idomeron akar 1500 lora is fel volt huzva.

deak.atti 2010.09.28. 15:14:44

@csiky944:

Üdv!

A 70-es években voltak kísérletek 2T motorral a F 1-ben, de mivel a motorkerékpársportban akkor már egyeduralkodók voltak a 2T-k (Honda, Suzuki, Yamaha, és a többiek), így a Formula 1 illetékesek megrettentek a dologtól, és végül nem engedélyezték a kétüteműek bevezetését a F 1-be. Kicsit érdekes lett volna az akkori 3000 köbcentis előírások mellett egy 2T motoros F 1-es autó ... a Ford Cosworth DFV "egyenmotor" volt 470-500 LE között, mikor hogyan sikerült, egy ugyanekkora V8-as 2T lett volna vagy 600-700 LE, akkor, azokkal a gumikkal, kasztnikkal, anyagokkal ...

DA

deak.atti 2010.09.28. 15:18:43

... csak összehasonlításképpen: Freddy Spencer 1983-as 3 henger/2T Honda RGV 500 világbajnok motorja volt valami 180 LE ... 500 köbcentiből ...

DA

Real Simon says 2010.09.28. 16:19:05

@szmoker /segílyes/: Az 1400 lóerő egy soros négyhengerestől csak legenda - de elég közel voltak hozá a bajorok...

Real Simon says 2010.09.28. 16:23:29

@Szűcslaci: Lehet, h csak urban legend, de annak zseniális, nem?! ;) Amúgy ez még a BMW négyhengeres turbó tesztidőszakában volt, később nyilván nem rozsdarágta blokkot építettek be a Brabhamba, amivel Piquet 83-ban vbajnok lett.

Sas882 · http://raktarbazis.blog.hu/ 2010.09.28. 16:43:03

a turbo jó ötlet, mert az egész f1 jelenleg nem más, mint az a délutáni program, amin jót lehet aludni.
de a problémát önmagában nem oldja meg, jelenleg sem a motorokkal van a baj, hanem az autóépitési szabályokkal, ezek miatt olyan a kocsi, hogy nem igazán birnak előzgetni, egymás seggében autózni huzamossabb ideig.

a takarékosság meg vicces, kit érdekel mennyibe kerül, állitólag ez az f1, akinek nincs rá pénze, az menjen kapálni.
Szerintem sokkal izgalamsabb korszak volt, amikor külön edzésbeállitások voltak, kerékcsere, tankolás, nem volt megszabva hány, s milyen motorod lehet.
ja és nem pofáztak bele, ha valakit megelőzték, esetleg kicsit autóztál előtte a miheztartás végett.

Negrogo 2010.09.28. 17:03:13

@Real Simon says: Nem eppen. a Hivatalos adat 1350 lo. A pletyka meg, ahogy irtam, idomerore 1500 lo.

www.youtube.com/watch?v=niQ26ASiVT4

Wührer 2010.09.28. 17:05:27

Azt nem tudja valaki hogy az 1200-1350 lőerő milyen lökettérfogatból szabadult ki?

Sas882 · http://raktarbazis.blog.hu/ 2010.09.28. 17:06:26

v6 1500ccm volt a BMW-Brabham, azt hiszem, de majd kijavitanak.

cr500 2010.09.28. 17:41:08

A rönóé volt 1.5 v6 asszem,asse szar a senna John Player Special Lotus Renault Turboja,amugy nekem megvan a birkuc TBS supermod,lehet hogy nem a legtrendibb játék,de 1986-ba nyomom patrese brabhamjével,és nagyon klafa vele menni,sokkal jobb mint a 200 akárhányas sorozatok

Hurri Kán 2010.09.28. 17:48:58

@Wührer: úgy tudom a turbómotorok a 80-as években 1500 köbcentisek voltak.

equium 12345 2010.09.28. 17:51:49

szet basz az ideg! vegig se olvastam.
1.6-os 4 hengeres az f1-ben?
mi ez ovoda? szabadkezet nekik!

night 2010.09.28. 18:29:21

Nem ertem azokat, akik temetik az F1-et a 4 henger miatt...

Sztem sokkal nagyobb dolog egy 1.6osbol kihozni 600-800 loerot, mint egy V8asbol...

A masik dolog, h a vilag motorgyartasa a kis turbos motorok fele mozdult el es hogy ezt koveti az F1 az jot jelent a mindennapi motorok szamara!

Yaesu 2010.09.28. 18:31:45

Nem tudom mennyire UL. de én úgy hallottam, hogy a turbók aranykorában az edzéseken ilyen 6-8 baros feltöltési nyomások voltak, aztán ezt maximalizálták 4, illetve 2,5 barra. Az megvan az idősebbeknek, hogy az utolsó turbós évben volt valami külön konstruktőri kupa volt az atmoszférikus motoroknak? Ha jól rémlik, Colin Chapman kupának hívták.

Van valami olyan oldal, akár magyar, akár angol nyelven, ahol szépen, tételesen le vannak írva az évenkénti szabálymódosítások 1950-től?

Sas882 · http://raktarbazis.blog.hu/ 2010.09.28. 18:32:25

1986 turbo motortok:
BMW 1.5 l4, tehát nem 6 henger, csak 4
Honda 1.5 V6
Renault 1.5 V6
Ford 1.5 V6
TAG 1.5 V6
Alfa Romeo 1.5 V8
Ferrari 1.5 V6
Zakspeed 1.5 L4

ezek mentek az f1 ben

gabi_RS4 2010.09.28. 18:42:10

Remélem a V4-es is homológ lesz, és nem csak a folyadékhűtést favorizálják majd :p
szeretném ha a Zaporozsecnek is lenne gyári csapata, tök jó szponzorok lennének, pl. surgutneftegaz vagy vnyesekonombank ))))))
És akkor talán utcára is kiadnának valami aeropakettos ZAZ-TF1 típust :p

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.09.28. 18:48:31

@gabi_RS4: hülye (:

belső olajkályhával, ami vegyes tüzelésű, szóval fával meg gázpalackról is üzemeltethető ((:

gabi_RS4 2010.09.28. 19:02:37

@GYUSZI BACSl: Télleg, surgutNEFTEGAZ ott a lényeg, ha meg Sumák-R a boxban reklamál, Iván átsétál és lerendezi egy FIA homológ baseballütővel, amin a Todt and Co s.p.a felirat díszeleg belemarva, sok réteg lakkal :p

Meg mehet tajga vodkával is :p

megint 2010.09.28. 19:09:00

Szép adatokat tudtak, csak az új trend az , hogy minél gyengébbek legyenek

Negrogo 2010.09.28. 19:44:01

@Sas882: Ja, gondolom azert is volt sor4 mert a sor6 hosszu lett volna. (gyak akkora helyett foglalt volna mint egy V12) Sor4-es blokk volt is keszleten, V6-ot meg az eletbe nem fog csinalni a BMW ahogy akkoriban se tette.

Hurri Kán 2010.09.28. 20:24:34

@Yaesu: ilyen oldalt nem tudok. Érdemes neten is, meg antikváriumokban körülnézni, mert vannak nagyon jó F1-témájú könyvek amikben a szabályokat is megtalálod.

GERI87 2010.09.28. 20:33:27

A forma-1 egy nézhetetlen szar:)

A 2,4-es motor most is egy vicc de legalább V8.
1,6-os sor4 turbóval....
röhej!
Remélem van még aki felfogja hogy ez mennyire szánalmas.
Sor4!
Mér erőltetik, nyomatják ezt a hengerelrendezést..

Nem beszélve a kurva turbóról!!

Aki kitalálta azt is hogy utcai autókba turbó ÁÁÁ ütném szívlapáttal..normális????

Komolyan mondom minél többször használják annál inkább ellenszenves lesz:D

10 év múlva mi lesz???
Jönnek a 500-as 2 hengeres 30.000 pörgő vakarékok??
természetesen csak FIAT blokkot lehet majd használni az egyenlő esélyek miatt, a pilóták meg távirányítással irányítják majd őket mert az biztonságos...

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2010.09.28. 20:35:50

Vicces, hogy kétféle hozzáállás van, egyik szerint:
Ó, Istenem, micsoda boldog idő volt, amikor a turbókorszakban a BMW ezer lóerőnél is erősebb volt...
A másik:
Micsodaaaa? Néééégyhengeres 1.6-os motorokat akarnak bevezetni? Hova süllyed az F1, ó Istenem...

Az a BMW soros négyhengeres volt, ezerötös... és ha nem is volt 1400 lóerős, piszok erős volt, jó volt a hangja is.

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2010.09.28. 20:41:26

A legerősebb motorok körül mindig nagy felhajtást csináltak, és utólag maguk a résztvevők is egyre feljebb tornázzák a számokat. A kilencvenes években arról szólt a fáma, hogy 1000 lóerősnél is erősebb volt edzésen a BMW. Aztán Rosche egyszercsak 1200 lóerőről beszélt. 2000 után meg azt nyilatkozta, hogy a fékpad 1400 lóerőt tudod mérni max és hát kiakadt...
Még tíz év, és 1600 lóerős lesz.

B45524D N3K1 2010.09.28. 21:09:58

Milyen szép letisztult auto az a McLaren Honda ...
és mennyire bírtam benne Professzor Prost -ot ... nagyon jó versenyek voltak ám kár, hogy nem lehet újranézni ...

madbalee 2010.09.28. 21:12:28

A turbó korszak szerettette meg velem az autósportot;) Én nagyon várom őket!

madbalee 2010.09.28. 21:14:29

@GERI87: Te pedig nem a turbó korszak miatt lettél autókedvelő;)

1kutya 2010.09.28. 21:22:50

@Putz Patrik: gondolom azok a kommentelők, akik '86 után születtek, el sem tudják képzelni, milyen volt a turbokorszak és lázadoznak!

ismerek olyan emberkét, akinek ugyan még a tojáshéj ott a seggén, de sohasem volt csak 2.0 feletti autója. mikor megjelentek ezek a kis turbos benzinesek, akkor szidta őket, mint a bokrot, mindaddig, míg egy kb 50km-es kör után remegő lábakkal ki nem szállt egy fos 1.4tsi-ből.

jelenleg egy 1.6thp pug-al nyomja...

no comment...

Devil2 2010.09.28. 21:33:33

Minek a turbó? Rohadt sokat fognak majd fogyasztani az autók, mert a turbót majd hűteni kell elégetlen benzinnel. Ez rohadtul nem környezetkímálő. Apropó 3bar feltölrőnyomás... milyen benzin bírja ki az a kurva nagy kompressziót? Vagy alapból lesz 1:5 komprssziója a motornak? 3 barral számolva még az is 1:15.

lwl (törölt) 2010.09.28. 21:46:56

@yaffa: "Lepisilik, megfagy, felolvad, rozsdásodik, stb."

Mert erre a viz ugye nem kepes, ra kell hugyozni. Hat meg ha azt is elarulod, hogy mi elonye szarmazik a blokknak a korroziobol, mar nem halok meg hulyen.

lwl (törölt) 2010.09.28. 21:48:17

@sealard: "A lehugyozás is igaz"

Persze pityu. Elvis meg el, csak magukkal vittek az ufok egy idegen bolygora.

misinator 2010.09.28. 22:07:25

@LAPoska: Akkoriban - még a legendásan tartós bizonyos motorblokkok ellenére is - azért nem volt annyira lenézni való egy százezret futott blokk: nagy légellenállás, rövid végáttételek: a mai autókhoz képest úgy forogtak a motorok, mintha a mai autóddal mindig max. harmadikban, esetleg negyedikben mennél.
Alacsonyabb oktánszámok,az ideális keverési arányt csak pillanatokra biztosító karburátorok, korai befecskendező rendszerek, a mainál gyengébb anyagminőségek - vaskossággal kompenzálva. Sokkal kisebb teljesítményszintű ásványi olajak /az SE multiszuper már istencsászár volt/.
Trionic gyújtásról se volt egy szó se...

w a s d 2010.09.28. 22:22:37

@Devil2: "elégetlen" benzinnel nem a dugattyút szokták hűteni? A "3 bar -> 1:15 kompresszió" összefüggés meg nem hiszem, hogy megállná a helyét.

Shadowbull 2010.09.28. 22:32:05

@F/: ""elégetlen" benzinnel nem a dugattyút szokták hűteni? "

Nem.

De gyanitom, az F1-re nem ervenyesek ugyanazok az elvek, mint az utcai autokra. Mintha valami olyasmi remlene, hogy anno a turbos motorok takarekosabbak voltak a szivoknal.

sb

nikó 78 2010.09.28. 22:43:20

Hú ez a hír nem zakaltott fel egyáltalán.Kb 20 éve nézek forma 1-et.Mostanában azon kapom magam,hogy 10 perc elteltével elalszom rajta,és ez nem elsősorban a vasárnapi ebéd számlájára írható.Ez nem verseny ami az utóbbi 15 évben zajlik,hanem egy rakás szar.Televan az egész sorozat olyan pályákkal,amiken előzési lehetőség elvétve akad, ha meg akad, akkor üldözés, kergetőzés nem alakul ki, mert elfogynak a gumik, az aerodinamikai kialakítások miatt.Ez a kétféle gumiváltozat is csak is egy kibaszott zsákutca.Egyengumi,tankolás ohne,olyan aerodinamikai kialakítások,hogy a versenyhelyzet egyáltalán kialakulhasson,mint pl:www.youtube.com/watch?v=z6HixXpf9Ns
aztán ha majd ilyeneket látok akkor valszeg nem alszom be rajta.De ez igy sehova sem vezet az biztos.

panrew 2010.09.28. 23:30:06

Sziasztok!

Szerintem ezzel az egésszel az a baj,mint a legtöbbet használt op rendszerrel. Ezek az autók már sohasem leszenk annyira kihegyezettek mint annó a 80-as években. Aki most áradozik az új 1.6-okról ajánlok meghallgatásra egy 3.0-s vagy 3.5-s v12-s ferrari motrot. Apám az mekkorát szólt kb 18e-s fordulaton. Most gonosz leszek. A mai f-1 ben már nincsenek igazán jó pilóták kivétel a néhány veteránt. Ezért nincs annyi eksön a pályán. Na meg azért mert aki hozzászokott egy bizonyos behatárolható erejű géphez annak nem kell küzdenie a géppel. Jóval nagyobb gonoszabb motorok kellenének kb 1200-1500 lóval. Minden team dönthessen mit használ soros v wanker boxer mittudomén milyen van még motor. Mondjuk benyás morotok. Úgy gondolom túl sok a szabály ma ebben az egészben. Ez ma már nem f-1 hanem egy szimpla ürügy a nagy zsé beszívására egyre silányabb cirkusszal akarnak exponenciálisan növekvő proftiot. Egyen motor mindenhol? Köszi nem. Ha ezt megteszik esküszöm áttérek a focira az amerikaifocira.

Hurri Kán 2010.09.28. 23:35:35

@Devil2: ez valami újfajta turbó lehet ami az égéstér méretét is megváltoztatja :DDD

@Shadowbull: bizonyos fordulatszámtartományig lehet hogy takarékosabbak voltak.

Pasas 2010.09.28. 23:38:00

Úristen. Hát az volt a Forma-1. Sosem lesz olyan többet.

Yaesu 2010.09.28. 23:42:37

@panrew:

AZ ugye megvan, hogy a 80-as években még egyáltalán nem volt semmiféle elektronikai szar az autókban, plusz aszinkron kézi váltó, valamint állandóan figyelni a turbonyomást. Megnézném, hogy egy versenyhelyzetben egy ilyen kis nagypofájú Hamilton féle "versenyzők" mit művelnének egy korabeli géppel.

MaCS_70 2010.09.28. 23:49:46

Halihó!

Valamelyik ismeretterjesztő csatornán volt nemrég egy műsor a Forma1-ről. A BMW egyik korabeli mérnöke mesélte el benne (és mutogatta meg apontos helyet), hogy anno mindenkinek a fűben rohadó blokkokra kellett vizelnie. Direkt hangsúlyozta, hogy ez nem mendemonda.

A Porsche TAG motorok titka meg mintha az lett volna, hogy alig használtak bennük csöveket. A gázok és a folyadékok az öntvényben kialakított járotaokban közlekedtek, amivel kiküszöbölték az egyik leggyakoribb hibát, a csövek sérülését, lerázódását.

üdv: MaCS

Hurri Kán 2010.09.28. 23:57:31

@Yaesu: és a váltó sem a kormányon volt. Meg rendesen megvolt a három pedál. Más világ volt, na.

shelby 2010.09.29. 00:15:43

@Yaesu:
Valószínűleg egy fél év alatt beletanulnának.

Felesleges összehasonlítani a múlt versenyzőit a maiakkal.

seniman 2010.09.29. 01:10:11

Kisgyerekkoromban,amikor még nagyobb zsivány voltam,mint most,egyszer oldalbavizeltem egy felfűtött kályhát.Leirhatatlan büdös volt.Képzeljétek el a hugyosblokkok szagát üzemmeleg állapotban :-))))))))))
Vagy a gépműhelyben,forgácsolás közben.

Shadowbull 2010.09.29. 07:33:22

@Yaesu: ´"Megnézném, hogy egy versenyhelyzetben egy ilyen kis nagypofájú Hamilton féle "versenyzők" mit művelnének egy korabeli géppel."

nagy valoszinuseg szerint ugyanugy odavernek a mezonyt azzal is, mint ma.

Az akkori mezonyt is.

En sb

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2010.09.29. 07:34:19

@panrew: A V12-es Ferrari nem forgott 18 ezret. 95 végéig használták a V12-őt, 18 ezret meg a kétezres években forogtak az F1-es motorok.

K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2010.09.29. 08:03:09

Szerintem jelentősen felfog gyorsulni az f1, de kíváncsi vagyok, hogy fogják-e bírni a fordulatszámot.

gigabursch 2010.09.29. 08:28:58

@Luighi:

Egyébként ezt a módszert sok helyen alkalmazzák.

Példának okáért, csak az a geodéziai műszer jó, aminek az alap öntvényei legalább 30 évig kint porosodtak az udvaorn, mert addigra a fém megnyugodott, és nem kellett a műszert állandóan újraklaibrálni.

Ez volt a nagy előnye a cocilizmusban még beszerezhető imperialista WILD műszereknek a MOM műszerekkel szemben.

Aztán egy 20-30 éves MOM műszer később megjavult, de kellett neki az idő.

LAPoska 2010.09.29. 09:47:37

@misinator: oke, ertem en, hogy akkoriban nem volt a motor mukodese olyan preciz, de mondjuk egy honda s600 karbesszel 600ccm-vel tudot 10000fordulatot es 57loerot... 1964-ben...!!! azt, hogy mennyre volt megbizhato, nemtudom, de gondolom nem csak 10000km-t birt ki, ha torodtek a motorral... nem akarom en lemondani a regi bmw motorokat, csak nevetsegesne tunik a mondat, ha kibirt 100000km-t..... igaz, manapsag ez ervenyes a legtobb uj autora is... :-D

Walmer 2010.09.29. 10:20:04

ha jól tudom a '80-as években volt az a szabály, hogy 1.5 turbóval, vagy három és félliter anélkül. egy másfeles turbó köröket vert a 3és feles szívó motorra. A motorok széteséséről, meg hogy nem bírja majd a turbó, csak annyit, hogy meg kellene nézni, '88-ban Senna és prost alatt hányszor rohadt ki az autó.
egy 1.5 ös turbó motor teljesítményben a mai technikával fossá veri az egyesek által annyira ajnározott V12-es ferrarit.
viszont a versenyek nem lesznek látványosabbak ettől sem. Az aerodinamikai beállításokon kellene változtatni. Akik meg azért néznek f1-et, hogy hallgassák ahogy visít a ferrari v8-a 12ezer fordulaton, azok töltsék le a youtuberól, zárják magukra a retyóajtót és hallgassák ott.

misinator 2010.09.29. 10:37:52

@LAPoska: Már a 30-as években is készítettek mai szemmel is elképesztő fajlagos teljesítményű motorokat, pedig szelep összenyitási szögről még nem beszélgettek, na meg az akkori oktánszámok...
Mennél korábbi időkre megyünk vissza, annál inkább igaz volt a teljesítmény-élettartam fordított arányossága.

Egyetértek azzal a hozzászólással, hogy a hatásfokot kéne ösztönözni: X üzemanyag egy versenyre /pályánként változva/ évek alatt egyre kisebb mennyiséggel, semmi motorkorlát, s mindenki olyan konstrukcióval zabáltatja az üzemanyagot /BENZINT!/amilyennel akarja.

Egyre korcsabb a forma-1, amióta szuperszámítógépek és szélcsatornák hada viszi tökélyre a száguldó szélakadályok formáját.
én legszívesebben betiltanám az összes szárnyat, hadd csúszkáljanak, meg kínlódjanak az erő átvitelével/ lásd Formula-Ford/
De ez nem fog bekövetkezni, mert a szárnyak ELSŐDLEGES feladata a reklámhordozás...

LAPoska 2010.09.29. 11:36:15

@misinator: azt tudom, hogy elobbi idoszakot nezzunk, annal hajmresztobb megbizhatosag volt. amugy en meg az F1-ben talan csak annyit csinalnek, hogy visszatennem a 3dik pedalt (kuplung) meg a sajterpakat (sebvaltot), oszt mindenki megmutathassa, hogy mit tud. es szerintem is erdekesebb volna, ha megadnanak nehany fix parametert, es hadnak a konstrukciot "szabadlabon"... de mindent, hengerek szama/elrendezese, szarnyak, kerekek szama/elrendezese... a "globalizaciot" meg hadjak meg az unalmas nascar-ra.

Real Simon says 2010.09.29. 11:59:33

@gyvy: miért, a cikkben más szerepel? :)

Hurri Kán 2010.09.29. 12:27:24

@Real Simon says: Nem szerepel más, csak egyik olvasótársunk volt bizonytalan a vonatkozó technikai specifikációt illetőleg.

Egyébként nagyon tetszett a cikk, a Bmw-motorblokk lehugyozáson behaltam, de simán elképzelhetőnek tartom a németeket ismerve.

Devil2 2010.09.29. 13:46:13

@gyvy:
"ez valami újfajta turbó lehet ami az égéstér méretét is megváltoztatja"

Nem az égésteret változtatja bakker..
gondolj már bele, ha belepréselünk a hengerbe 3szor annyi levegőt mint amennyi símán a légköri nyomással bejutna (alsó holtpontnál már eleve 3 bar a nyomás) és még azt össze is sűrítjük, akkor milyen kompresszió lesz mérhető a dugattyú felső holtpontjánál?

Hurri Kán 2010.09.29. 14:08:24

@Devil2: a kompresszió ettől nem változik. Ami változik, az az, hogy adott méretű égéstérbe ha több levegőt juttatunk, akkor több üzemanyagot is lehet, mert van mivel elégetni. Ha több az elégetett üzemanyag, nagyobb a teljesítmény.

Sűrítési viszony = A lökettérfogat + égéstér térfogat osztva égéstér térfogattal.

Ezen a turbófeltöltő nem változtat.

Devil2 2010.09.29. 15:23:10

@gyvy: A kompresszióviszony egy dolog, a sűrítési végnyomás meg egy másik, bár utóbbi elég erősen függ előbbitől ÉS a turbó is jelentősen megnöveli azt, ami törvényszerűen megnövekedett hőmérsékletet is jelent. Ha egy szívó motor igényli a 98-as benzint a magas kompressziója (magas sűrítési végnyomása) miatt, márpedig nem ritka ez utcai autókban sem, akkor ha még turbót is kap az a motor és 3 bar nyomással 4(!) szeresére emeljük a motorba bejuttatott levegő mennyiségét, akkor szerinted változatlan kompresszió mellet milyen benzin fogja kopogásos égés nélkül eltűrni a sűrítéskor kialakuló extrém hőmérsékletet?

Hurri Kán 2010.09.29. 15:45:59

@Devil2: Pontosan, a turbó a sűritési végnyomást emelheti meg.

w a s d 2010.09.29. 16:20:04

@Shadowbull: Na már ezt is tudom. És a (most is szóban forgó) nyomásos dologról mit lehet tudni?

DemeterJR 2010.09.29. 18:19:26

@gigabursch: Amiről beszélsz, "Példának okáért, csak az a geodéziai műszer jó, aminek az alap öntvényei legalább 30 évig kint porosodtak az udvaorn," A fémes, fémmegmunkáló szakmákban öregbítésnek hívják. A vas, és más fémek szemcseszerkezetét hőkezeléssel lehet gyorsan változtatni. Viszont az öregbítést nem lehet csak idővel megoldani. Az anyag szemcseszerkezete rendeződik. :) Hajrá turbó.:)

WesT 2010.09.29. 18:38:15

Véleményem szerint ezt is el fogják cseszni, ahogy mostanság mindent az f1 ben.
Agyon lesz szabályozva, meg lesz kötve a kezük, mintha egyen motorokkal mennének. ÉS pont ez a baj. Jobban tetszene ha mondjuk megint a teljesítmény határok feszegetéséről szólna a dolog. 900-1000le időmérőn,versenyen pedig ki mit vállal. De nem fogják megadni ezt az örömöt. Lesz majd helyette villanymotor...

Rocko- 2010.09.29. 19:28:23

@Shadowbull: én nem vagyok meggyőződe ebben.

Devil2 2010.09.29. 20:26:57

@gyvy: Nem hogy emelheti, hanem emeli is (különben értelme nem sok volna a turbónak), mint ahogy a kompresszió növelése is ezt teszi. A benzin levegő keverék dúsításával kitolható valamelyest a kopogási határ, de nem a végtelenségig. Ha megvalósul a turbósítás a F1-ben akkor biztos hogy teljesen más összetételű üzemanyagot kell használni, aminek kevés köze van a hétköznapi benzinhez. Jó lenne ha egy szakértő is nyilatkozna erről a témáról. Valaki?

Hurri Kán 2010.09.29. 22:26:11

@Devil2: Volt az F1-nek olyan időszaka, amikor ki tudja mit öntöttek a tankba. Egészen a 90-es évek közepéig kb. még ment a vegyészkedés (pl. a pályák jellegének megfelelően kutyulták a benzin összetevőit (!)). Most elvileg kereskedelmi forgalomban is kapható üzemanyaggal mennek a vasak.

Lusta_Dick 2010.09.30. 08:28:54

Valamelyik jóember írta, hogy a turbómotor mondjon le.

Jelzés értékűen számomra a szívó motor olyan mint a szex gumival jó jó de nem az igazi.

Nekem egy 1.8 8v turbós passatom van. e85-el járok 100%-ban és 8.5l a duty cycle-öm 100-nál. A fogyasztással teljesen elégedett vagyok. 3 hó/olajcsere azaz 10e km. Indul jön megy nem kell kompromisszumokat kötnöm.

2 napig bmw 325i-vel jártam. Jó motor jó végsürítéssel jó mindene mégis egy betegágy. Nem tud senki annyit fizetni, hogy újra szívó autóm legyen. Volt dízel volt szívó benzin van turbó benzin.

Kinek a pap kinek a papné, de előbb meg kell tapasztalni mindkét oldalt esetleg a harmadikat is mint dízel és utána kell véleményt nyílvánítani.

Shadowbull 2010.09.30. 15:27:35

@Rocko-: most is a legjobbak vannak az elen, mint 25 eve. Az akkori legjobbak miert lennenek jobbak mint a mai legjobbak?

sb

Shadowbull 2010.09.30. 15:32:26

@Lusta_Dick: "számomra a szívó motor olyan mint a szex gumival jó jó de nem az igazi."

Akkor meg nem probaltal jo szivomotort.

Egy 8400/perc-es fordulaton uvolto V8 meg jobb is mint a szex. Akar gumival, akar anelkul.

sb

Hurri Kán 2010.09.30. 16:41:53

@Shadowbull: legjobb 8400-as fordulat közben a motorháztetőn dugni :)))

Bontószökevény 2010.09.30. 17:14:09

@visszakettopadlogaz: A nyolcvanas években is négyhengeresek voltak a turbók és szarrá verték a szívókat! Ha jól emlékszem 1.5-ösök voltak, a szívók meg háromliteresek! Nincs ezzel semmi baj! Hajrá! Visítson az a turbó! :)

Rocko- 2010.09.30. 22:40:47

@Lusta_Dick: "Nekem egy 1.8 8v turbós passatom van. e85-el járok 100%-ban és 8.5l a duty cycle-öm 100-nál."
naja. nyilván ilyen motorok lesznek forma egyben is.
ja, neeeem? akkor mi ez az összehasonlítás?

@Shadowbull: mondom, nem vagyok meggyőződve. más a technika, mások a sofőrök, és nincs lehetőség összemérni őket. akik akkor voltak fiatalok, azok ma öregek, akik ma fiatalok, akkor tán még nem is éltek.
"Az akkori legjobbak miert lennenek jobbak mint a mai legjobbak?"
mert mindkettő a saját közegében jó. másban már nem biztos, hogy az lenne. (lehet jó példa, de talmácsi kategóriát váltott, és a kezdeti időszakban rendre bukta el a versenyeket.)

@gyvy: esetleg 8400 RPM-mel dugni? :))))

Hurri Kán 2010.09.30. 23:00:28

@Rocko-: nade akkor mennyi lesz a felsőholtponti csúcsnyomás? Meg nem beszélve arról hogy a keletkező hulladékhő elvezetését is meg kell oldani :)))

Régi pilóták vs. mostaniak összevetéséről egy gondolat csak: ez kicsit olyan mint naposcsibét atomerőművel összehasonlítani. Minden korban mások voltak az autók, nyilván más vezetéstechnikát követeltek meg. Aki a maga korában adott autóval nyert, nyilván azért tudott nyerni mert adott viszonyok között ő volt a legjobb (a szerencsefaktort most vegyük ki). Innentől értelmetlen sztem a vita hogy az akkori pilóták mostani autóban mit csinálnának meg jobbak lennének -e. Mindenkinek a maga korában adott technikai feltételek mellett kell megmutatni hogy mit tud, ennyi.

Rocko- 2010.10.01. 07:30:15

@gyvy: na meg kérdéses, hogy hány szelepes lesz, mekkora lesz kompresszió, mennyi az üzemanyag szállítási maximuma.
a kipuffogógázok elvezetésére szerencsére van külön elvezetés, bár néha az is zárul. :))) és nem csak szívóütemben! :DDD

"ez kicsit olyan mint naposcsibét atomerőművel összehasonlítani. "
igen, eztet mondom én is. ezért mondom, hogy nem vagyok meggyőződve: az akkoriak jobbak, vagy am ostaniak, hiszen más a terep. rendes fész tu fész összehasonlításra meg nincs lehetőség, sajnos.

w a s d 2010.10.01. 10:47:49

Szerintem az szól a mai versenyzők mellett a régi nagyokkal szemben, hogy ma már szinte erre "tenyésztették" őket, azon sem csodálkoznék, hogyha (az eleve már- már emberfeletti) reflexükön meg koncentráló képességükön a kémia még tovább javítana...

Hurri Kán 2010.10.01. 12:13:54

@Rocko-: talán az árulkodó lehet, hogy jó sok éve szerveztek egy versenyt: mindenki Mercedes 190 2,5-16 EVO-val ment (remélem jól írtam a típust) ha jól emlékszem a Nürburgringen, de lehet a Hockenheimen. Indult több aktív F1-es pilóta is. Sennát is beültették az egyik autóba, csak úgy beugróként valakinek a helyére aki az utolsó pillanatban visszalépett és tönkreverte a mezőnyt. Ez azért elmond valamit...

Rocko- 2010.10.01. 13:18:27

@gyvy: erre este rákeresek, érdekesen hangzik.
mondjuk azért nem lehetett olyan nagy korkülönbség, ha Senna versenyzett ifjoncokkal.

Hurri Kán 2010.10.01. 13:39:44

190 2,3-16 típus volt az autó, elírtam, elnézést.

Rocko- 2010.10.01. 19:31:15

@gyvy: thx. akkor viszont az én alapvető teóriámat erősíti: a régiek jobbak, az újak "puhapöcsök". :)

Hurri Kán 2010.10.01. 22:27:15

@Rocko-: Azért ebben a mezőnyben Senna volt a "puhapöcs" a régi jó pilóták között! De persze ez a verseny egy egyszeri alkalom volt, ebből általánosítani nem lehet.
Bár megnéznék most is egy hasonlót, mondjuk egy C36 AMG vagy valami hasonló Mercibe beültetni teszem Hamiltont, KisRosberget, Schumit, Alonsót, Kubicát és még egy-két versenyzőt h mi történne. Jó móka lenne az biztos.
süti beállítások módosítása