Kis fogyasztás házilag

  2009. december 30. - Gulyás G Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megúszható a bünti a harmincas táblánál!
2011-11-29 17:22:00

Hiba a mátrixban – gondoltam először, mert más ésszerű magyarázat hirtelen nem jutott eszembe, mikor

Injektor és szeneslapát
2011-07-21 06:00:00

– Melegszik a főtengelycsapágy! – Kenünk, vagy állítunk? – Állítunk! – 30-32-es kulcs, pajszer

Megvesztegethetetlenségeskedéseitekért
2011-06-27 18:05:00

  Legalább tizenöt vodkát ivott aznap este egy bárban az a tiroli férfi, akinek egy közúti ellenőrzésnél

Közveszélyes az öko-kamion
2011-05-22 08:00:00

Az ECO-üzemmódba kapcsolt kamion ugyanis nem más, mint egy gördülő forgalmi akadály. A mögötte tucatszám

 

hazifogyasztas

Drágállja az autógyárak blue/eco modelljeiért felszámolt borsos felárat? Legyen Önnek is takarékos autója!

Vélemények azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr641632024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kispista2 2009.12.31. 01:22:42

@CConstantine: "
- Clio 1.2turbó ha taposom se eszik 8-8.5-nél többet, ha vigyázok rá 7.5"
Ha még jobban vigyáznál 6 literből is kijönne. Nem muszáj centilitereket megspórolni, de nyomni sem muszáj neki mint a hülyegyerek.
A lámpák egy részében zöldhullám van, pl váci út kifele.

kispista2 2009.12.31. 01:24:25

@CConstantine: "ahol jobbról nem is jöhetnek, szemből már fél perce jönnek,"
nincs véletlenül szemből balrakanyarodó zöld?

Rocko- 2009.12.31. 01:26:54

@kispista2: hát ha magven az 5 méter ha nem, ott bezony nem látni ki. csak periszkóppal.

@tekniq: kapaszkodj meg, arra hoztam példának hogy az ezzel foglalkozó mérnökök se törődtek vele, vagy elbaszták. pedig ők nem fotelmérnökök, ahogy minket annak képzelsz.
Pedig ők: "ilyen autokat terveznek, semmifele tervezesi tapasztalatuk nincs, ellentetben veled, ugye."
tudom, ez egy szar Fiat, amit nem vagy hajlandó elismerni de hát én nem én közösködök velük. ;)
totalcar.hu/magazin/hirek/357956/

speedy1873 2009.12.31. 01:34:08

@kispista2: Kedves kicsi pista!
A szöveg értelmezés még mehetne jobban! Nem az van oda írva amit amit az egyszerű User nek pislákol a fedélzeti comp.ja! Mint írtam mindenki azt csinál amit akar! Egyszer azért próbálj elautózni 100 km-t 50-el. Majd ugyan ezt tedd meg 80-al. Érdekes lesz, meglátod!

Robetta 2009.12.31. 01:44:43

@Gulyás G:
Te Gulyás, régebben mintha lettek volna olyan megoldások, amikre ez nem igaz? Igaz?
Vagyis hogy tolóüzemben az égés fenntartását szolgálva van befecskendezés, hogy a visszavezetett kartergázokat el lehessen égetni, és ne legyen gyújtáskimaradás=elégetlen szénhidrogének=rossz emisszió. Vagy ez csak karburátorig volt? És akkor hogy oldják meg befecskendezésnél? Szabályozott kartergáz visszavezetés? Tolóüzemben nem vezeti vissza?

s-s-s 2009.12.31. 02:05:07

@speedy1873: "A motor teljesítménye a fordulatszámtól függ, ezért a legnagyobb teljesítmény a max. fordulatszámnál van"

okés, csak a hasonló egyéni gondolatokat máskor csöndben és otthon jegyezd meg, mert van még itt neked is mit tanulni.

Robetta 2009.12.31. 02:05:58

Tehát még1szer: A karburátorosoknál voltak olyanok amik elzárták (talán Lada?) és később emissziós okokból olyanok, amik még rá is nyitottak kicsit a pillangószelepre, hogy biztosan fennmaradjon az égés, és ne legyen gyújtáskimaradás az alapjárati hangsebességű, nem növekedő áramlási sebesség miatti magas fordulatszámi rossz volumetrikus hatásfok miatt.
Igaz-e ez a mende-monda?

GergőÁron (törölt) 2009.12.31. 02:09:14

@akf22:

te is belezavarodsz okoska.

A lóerő egy kamu adat.
A nyomaték már valaminek tánhet, csak így magában hiányos dolog.

Hogy mennyire penge a kocsi, és hogy mennyire gyorsul, azt a motor NYOMATÉKGÖRBÉjétől függ. Tehát egy kibaszott függvény, és nem egy szám.

Vegyünk például egy dízel tolatómotdonyt, mondjuk az M44-est. mit tippelné hány lóerős? szaros 600 lóerő a telejsítménye, azaz négszázvalahány kilowatt. Annyi mint egy felpimpelt bémevé.

Ha csak a "teljesítmény" számítana, akkor a tolatómozdonyokba betennék AMG-s fauachtot, huszad akkora tömegű sincs, pitiáner fogyasztás, tán még maga a blokk is sokkal olcsóbb lenne...

De valamiért mégis egy lóbaszó nagy dízelt tesznek bele, mert ott holmi parasztvakító számoknál sokkal fontosabb, hogy az a blokk azt a sok ezer newtonmétert a megfelelő fordulatszám-tartományban (néhány száz 1/perc) leadja, és legfőképpen akkor is leadja, amikor egy tucat, egyenként 70 tonnára megrakott teherkocsit kell felgyorsítani, nemcsak akkor, amikor a fékpad görgőjét kell megpörgetni...

s-s-s 2009.12.31. 02:14:31

@GergőÁron: ez jó, hasonlóval próbáltam győzködni én is, hogy terhelés alatt kell kipróbálni a kocsit (dombon, 100ról indulva, megpakolva, stb), de egyre csak jött a gyorsításokkal meg az üresjárással... Nem értette.. :-) pedig ha életszerű környezetben kell gyorsítani, oda erő is kell nem csak pörgetés meg visítás.

akf22 2009.12.31. 02:22:55

@GergőÁron: Ha mar ilyen kedvesen megszolitottal, akkor en is had nevezzelek muszaki es fizikai zseninek :).

Ha elolvasod reszeletesen a hozzaszolasaimat, akkor rajosz, hogy en sem azt mondom, hogy egy szam szamit!

A nyomatekgorbe oda vissza szamithato a teljesitmeny gorbebe. A nyomatek gorbe egyfajta derivaltja a teljesitmenygobenek, ha meg remlik valami a matematikabol akkor tudod, hogy a derivalt a fuggveny jellegere utal. De ettol meg a max gyorsulas a maximalis teljesitmenytol fugg es semmi koze a maximalis nyomatekhoz!!! Ezt kellene mar feflfogni, es nem jonni a baromsagokkal.

Szerinted a fogyasztas miert van? Teherautoknal es egyeb erogepeknel azert hasznalnak dieselt, hogy ne kelljen allandoan tolteni. Ha mar igy rakerdeztel, szerinted a versenysportokban miert nem dieseleket hasznalnak? (mostanaban kivetel a hosszutavu futamokat).

Amit en mondtam eddig is az az hogy a nyomatek az csupan egy relativ fogalom, ha a kerekre eso nyomatekot neznenk, akkor igen aranyos lenne a teljesitmennyel... De a motor kimeneten nezni a nyomatekot tok folosleges, mert mint mar ezerszer mondtam raraksz egy szorzot maris annyival szoroztad a nyomatekot. Viszont valtozik a fordulatszam is ezzel aranyosan, de a maximalis teljesitmeny semmit sem valtozik, csak mas forodulaton fog megjelenni...

Ha gozod sincsen a fizikahoz akkor inkabb ne szoljal hozza.

akf22 2009.12.31. 02:37:03

@s-s-s: jajjjj, banyek teged atengedtek fizikabol egyaltalan????

Ennyire nem lehetsz korlatolt.. mar elnezest...

Azt fel tutod fogni, hogy egy 4 hengeres 4 utemu motornal egy teljes fordulat alatt 2 robbanasi ciklus van. Tehat 2000-es fordulaton 4000, viszont 4000-es fordulaton 8000, most akkor szerinted 8000 robbanas energiaja tobb vagy 4000-e??? meg ha 4000-en nagyobb is a surlodas....

A nyomatek annyit mond meg hogy egy fordulat alatt mennyi energiat tud termelni... A teljesitmeny pedig egysegnyi ido alatti ero leadasara utal...

Ezert mondtam azt a peldat, hogy ha van egy van egy kar amit tudsz kezzel tekeni, ezt iszonyat nagy attetellel hasznalod, es a vegen mered a forgatonyomatekot. A merovel siman lehet 1000Nm-es forgatonyomatekot merni, viszont irdatlan lassan fog forogni, meg sem lesz egy kezzel hajtott auto gyors, es eros...

akf22 2009.12.31. 02:57:32

@GergőÁron: Mielott valaki belekotne abba, hogy a fogyasztast emeltem ki a teher meg mozdonyok dieselesites fo okara. Ez igy valoszinuleg nem igaz, hanem az igazsag valahol ott van, hogy megbizhatosag/fogyasztas. Mivel a diesel le tud adni folyamatosan nagy teljesitmenyt kulonosebben nagy kopas nelkul. Egy AMG-s motort ha folyamatosan 7000-en porgetnel eleg hamar beadna az unalmast. Illetve a fogyasztast nem a merciben valo fogyasztast kell nezni, hanem a leadott teljesitmenyhez kell viszonyitani. Sok szaz tonna mozgatasahoz nagyon sok energia kell. Ezert lesz szep nagy a fogyasztasa l/100km-re szamolva...

s-s-s 2009.12.31. 03:04:51

@akf22: Jojo, tudom hülye vagyok, te okos... de felkerült a csizma az asztalra. Vissza a legelejére. P=M*omega azaz ha nincs nyomatékod, nincs teljesítményed. A teljesítmény is az általad említett robbanási energiából jön a nyomatékon keresztül.
Mind1, még valami. A teherautók, és a traktorok sem a fogyasztás miatt dieselek, hidd el, hanem mert kell bele a kraft, és nemcsak sík úton 0-100ra.
Valamint gondold el, hogy ha megforgatsz valamit hosszú karral, nagy nyomatékkal, te azt másik oldalról próbáld fékezni. És most játszd el kisebb nyomatékkal. Máris egyszerübb. Ezért lassul a szar benyás az érdi emelkedőn...
"A nyomatek annyit mond meg hogy egy fordulat alatt mennyi energiat tud termelni... A teljesitmeny pedig egysegnyi ido alatti ero leadasara utal..."
És a teljesítményhez szükséges erő miből jön???
Jóéjt

gramercy 2009.12.31. 03:37:55

sok hűhó semmiért

13 éves civic, 110 lóerő, 5.5 liter

a mai autók elsősorban a többlet súly miatt fogyasztanak többet, mert mindenki elvárja az autójától hogy tudjon palacsintát sütni stb.

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.12.31. 06:19:47

1.4tdci 100km/nap lakott ter kívül és ótópálya nekem megvan 4.8-ból. váltó 5.-ben, 2500 rpm és igyexek nem fékezni, nem gyorsulni. unalmasnak unalmas, de takarékos. és 105e km után még nem kellett fékbetétet cseréltetnem. most tudtam meg, hogy csészelevélgyűjtő vagyok...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.12.31. 08:24:24

@s-s-s: nyomaték szorozva a fordulatszámmal a teljesítmény.

A teljesítmény növelésének két módszere van: a nyomaték növelése, meg a fordulatszám növelése.

@GergőÁron: Amikor a mozdonymotorokat tervezik, nem szempont a motor tömege.
Lényegesen egyszerűbb nagy tömegű erős motort gyártani, mint kis tömegű erős motort.
A motor tartóssága szoros összefüggésben van az egy köbcentire jutó teljesítménnyel, valamint a fordulatszámmal.
Magyarul minél nagyobb egy meghatározott teljesítményű motor, annál tartósabb, ami egy vonat esetében fontosabb szempont, mint a fogyasztás 1-2%-os differenciája.

Az autók teljesítménye annyiban valóban indiferens, hogy a 90-es sebesség tartásához kell körülbelül 25 lóerő (ez a tömegtől majdnem független, és a sebesség növekedésével egyre függetlenebb lesz az alakból következő leszorítóerő és az alaki ellenállás miatt), a 130-ashoz kb 35 a 150-hez meg 60, és a sofőrök 99%-a soha az életében nem megy 150-nel, még autópályán sem, míg a gyorsulás során a kerék tapadásánál nagyobb erővel nem lehet gyorsítani, mert akkor csak csikorog.
Ez praktikusan annyi, mint a sebesség tartásához szükséges erő + az autó aktuális súlyából (ami a sebesség függvénye) következő tapadási súrlódás összege, így nagy sebesség kell ahhoz, hogy _tényleg_ a mozgatáshoz lehessen használni egy kb 8 kg/lóerő-nél erősebb szerkezetet.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.12.31. 08:25:29

@s-s-s: nyomaték szorozva a fordulatszámmal a teljesítmény.

A teljesítmény növelésének két módszere van: a nyomaték növelése, meg a fordulatszám növelése.

@GergőÁron: Amikor a mozdonymotorokat tervezik, nem szempont a motor tömege.
Lényegesen egyszerűbb nagy tömegű erős motort gyártani, mint kis tömegű erős motort.
A motor tartóssága szoros összefüggésben van az egy köbcentire jutó teljesítménnyel, valamint a fordulatszámmal.
Magyarul minél nagyobb egy meghatározott teljesítményű motor, annál tartósabb, ami egy vonat esetében fontosabb szempont, mint a fogyasztás 1-2%-os differenciája.

Az autók teljesítménye annyiban valóban indiferens, hogy a 90-es sebesség tartásához kell körülbelül 25 lóerő (ez a tömegtől majdnem független, és a sebesség növekedésével egyre függetlenebb lesz az alakból következő leszorítóerő és az alaki ellenállás miatt), a 130-ashoz kb 35 a 150-hez meg 60, és a sofőrök 99%-a soha az életében nem megy 150-nel, még autópályán sem, míg a gyorsulás során a kerék tapadásánál nagyobb erővel nem lehet gyorsítani, mert akkor csak csikorog.
Ez praktikusan annyi, mint a sebesség tartásához szükséges erő + az autó aktuális súlyából (ami a sebesség függvénye) következő tapadási súrlódás összege, így nagy sebesség kell ahhoz, hogy _tényleg_ a mozgatáshoz lehessen használni egy kb 8 kg/lóerő-nél erősebb szerkezetet.

pszihoapu 2009.12.31. 08:40:41

@tekniq:
A népítéleteket olvasva kéne legyen egy pár lángoló székház.
Nem tudtam, hogy te napi szinten motorokat tervezel, nem akartalak megbántani, de azért véleményem lehet, vagy nem?
Mond meg légyszíves!

Alhazred 2009.12.31. 08:42:36

@gramercy: nameg hogy ne trancsírozza szét őket csatt esetén. érdekes valahol, hogy kollegám alap fiestája másfél mázsával nyom többet, mint a samarám :)

s-s-s 2009.12.31. 08:43:11

@kolbászoszsömle: Pontosan ugyanezt írtam. Csak a teljesítmény=M*2*pí*FORDULATSZÁM=m*OMEGA Ha már belekötöttél.

s-s-s 2009.12.31. 08:45:02

@kolbászoszsömle: Ugyan ezt írtam amit te is.
A P=M*2*pí*FORDULATSZÁM=M*omega. Ha már pontosak akarunk lenni.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.12.31. 08:46:27

@s-s-s: Akkor mi a fenéről beszélsz, hogy a nyomaték a lényeg?

Há nem. A teljesítmény gyorsítja az autót, nem a nyomaték.

Speedman 2009.12.31. 08:47:45

@speedy1873:

"Csakhogy ha az autónk 50 km/h sebességnél csak 4,5 l-t fogyaszt akkor pl.100 km megtételéhez 9 l üz.anyag szükséges."

Azért ne szakércsé má ekkora hülyeséggel.
Az, hogy 50 km/h sebességgel halad, azt jelenti, hogy a 100km távot kétóra alatt éri el, de a fogyasztása akkor is 4,5l lesz! Érted?

"Ami biztos, hogy minden motornak van egy optimuma, ahol a leg tökéletesebb égéssel a legjobb fajlagos (nem a leg kisebb)fogyasztás és a legjobb hatásfok érhető el. Ez fordulatszámban mérve egyébként közel van a motor legnagyobb nyomatékához. A mai autók ezt pl. benzines motoroknál 3000-3500 ford/perc nél tudják, ami a hajtáslánc áttételétől függően 80-90 Km/h sebességnél van."

A legmagasabb fokozatban van 3-3,5e fordulatnál 80-90 km/h sebesség a benzineseknél? Ezt honnan vetted?
Kérlek linkelj már ilyet, ahol ezt írják?

"A motor teljesítménye a fordulatszámtól függ, ezért a legnagyobb teljesítmény a max. fordulatszámnál van (pl 6500ford/perc és ezért itt érhető el a legnagyobb sebesség is)."

A legnagyobb teljesítmény leadása(leadásának kezdete) és a max. fordulatszám nem egy azon fordulatnál jelentkezik. Látom neked dízeled lehet, mert a 4e fordulatszám feletti tartomány neked még ismeretlen.

Szsrobert 2009.12.31. 08:59:10

Itt aztán belerántottak mindenbe. :-)
P = F x v.
A teljesítmény az erő, és a sebesség szorzata (m/s).
P= M x 6,28 x n. Illetve a nyomaték, 2 Pí és a fordulatszám(másodpercenkénti) szorzata.

A súrlódási együttható 0,02 körül szokott lenni személygépkocsinál.
Tehát 1 tonnás autónál 1000kg x 9,81 x 0,02= 196,2N vonóerő.
18km/h-nál(5m/s) 981W.

Anno 70km/h-hoz 4kW gördülési, és 8kW légellenállást említettetk a Ladának 70km/h-s sebességnél. A gördölési ellenállás lineárisan, a légellenállás négyzetesen emelkedik. Utánaszámolva hozza is azt az autó az üzemanyagfelhasználás tekintetében.

Vitorlázás, üresben gurítás:
0 forgalmú úton 60km/h: 5,9l/100km 2107-es Ladával. 140km, beöntőnyílás alsó pereméig tankolva ugyanannál a kútoszlopnál.
Szentes-Szilvásvárad: odafelé 6,5l , visszafelé 5,5 liter, a gurításnak köszönhetően. 70-80km/h tempó.

A tolóüzemi üzemanyagelzáró szelepet meg kell néznem, nem zár le teljesen. Lehúzva a csövet nem áll le a motor, csak rángatva, kis fordulaton jár.

MZ 50-nél 2,7-et, 60-nál 3,3-at, 70-80-nál 4,2-t eszik. Jól látszik a sebesség fogyasztásnövelő hatása.

Olcsó hibrid? Villanymotort kell beépíteni. Lehet hasznosítani az elfékezett energiát is.
Egy indiai fószer lánckereket szerelt a difire, azt hajtja egy 3kW-os motor.
Hogy feleslegesen ne pörögjön szét, be lehget építeni kapcsolható szabadonfutót.

alprazolam 2009.12.31. 09:01:58

végignézve az éjszakai hozzászólásokat. tekniq: nálam bekapcsol a klíma (illetve kigyullad a klíma visszajelző lámpája), talán azért, mert száraz levegővel lehet leggyorsabban eltüntetni a nedvességet a szélvédőről? nem tudom... mindenesetre néhány mp. alatt eltünteti. A teljesítmény, fordulatszám, lóerő témában akf-nek üzenem, sztem nem mondtunk egymásnak ellent, nem azt mondtam, hogy a dízel már 2000-nél max telj.-t ad le, hanem azt, hogy max. nyomatékkel hamarabb eléri! olvasd vissza.nézz meg egy azonos hengerűrtartalmú benzines és dízel milyen ford.számon adja le a max. nyomatékot és max. teljesítményt. szerintem hasonló véleményen vagyunk, csak más oldalról közelítjük a kérdést.
Ja, sss-nek üzenem, hogy gondolkodtam a domborzati ábrán, és sztem úgy lesz értelme, ha a két koordináta tengely alkotta síkból felfelé elképzeled a harmadikat (a színes kúp csúcsa irányában), amelyre a sebességet veszed fel. Így lesz értelme annak, hogy adott fordulatszámhoz tartozó nyomatéknál minél magasabb a sebességed (persze csak korlátozott határig, ld. légellennállás, gördülési ellenállás, stb., ehhez nem értek), annál ideálisabban fogyaszt a verda. És valóban annak lesz igaza, aki úgy gondolja, hogy 90-110 körül legjobb a fogyasztás!

Szsrobert 2009.12.31. 09:05:15

@Speedman:

Optimális esetben a motor alacsony fajlagos fogyasztása találkozik a 60-80km/h-s sebesség alacsonyabb menetellenállásával.
Szerintem Ladára gondolt, az 75-nél 3000-et forog 4-es váltóval, 4,1 difivel, 530mm átmérőjű gumikkal.

Gyorsulás téma: Adott fordulaton erős autó csak akkor gyorsul jól, ha az adott fordulaton tartják. Ha egy pörgős motorban(6-8000) hamar vált fel, leesik a fordulatszám a gyenge részre, és csak vergődik a gép.

A puding próbája az evés. Nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy X típusú benzines legyorsulja az Y dízelt, vagy fordítva. Főként, ha bele is piszkálnak.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.12.31. 09:09:57

A fogyasztásnál az a lényeg, hogy ha a motor több energiát ad le, mint amennyit az autó elhasznál, akkor abból vagy gyorsulás lesz, vagy meleg.

Szóval a tompított lámpa, 150W-ja meg a rádió 70 W-ja, a letekert ablak, a bekapcsolt klíma mind mind növeli a fogyasztás, van, amelyik drasztikusan.

pl negyvennél a fogyasztás egyik fő komponense a rádió és a lámpa a ventilátorokkal az elhasznált kb fél lóerővel, amikor az egész rendszer mozgásban tartásához kb 2 lóerő kell.

A legegyszerűbb fogyasztáscsökkentési módszer az az, ha nem fékez és nem gyorsít az ember, ha levágja a kanyarokat (ez nevetséges, de százalékokat jelent), öngyújtóval gyújt rá, feltekeri az ablakot, stb.

Acmee 2009.12.31. 09:17:45

Egy dolgot azért hozzátennék:

Egy modern turbódízel, de egy benzines motorra is igaz:

A túl alacsony fordulatszámon üzemeltetett motorba csak ömlik bele az üzemanyag egy gyorsítási parancsnál, de tényleges gyorsulás nem igazán következik be.

Én a következőt szoktam tartani:

Mindaddig, amíg egyenletesen haladok, a lehető legmagasabb fokozatban megyek (amikor még nem rángat, rezeg a motor, így nem erőlködik feleslegesen a lendület tartása érdekében), aztán ha úgy adja a forgalom/útszakasz, akkor vissza 1 és lehet gyorsítani.

Gyakorlatban: Az autóm 5. fokozatban (max.) tudja tartani az 50-60km/h-s tempót. Így városban 5. fokozatban megyek mindaddig, amíg olyan a forgalmi helyzet. Amint utolérem a sort, motorfékkel közelítek, visszapakolgatva. Ha gyorsítani kezd a sor, akkor a többi autó gyorsulását követve (ha tudom, hogy sacc/kb. a következő lámpa bevált, mire odaérek) gyorsítok, nem forgatva a motort.

Ahogy leírtátok, kicsit úgy hangzott, mintha arra bíztatnátok az embereket, h 5. fokozatban menjenek akár 30-at is, holott azt mindenki tudja, hogy akkor már szét akar esni a motor, annyira alacsony a fordulat.

Don Vito Corleone 2009.12.31. 09:21:13

@kolbászoszsömle: No, végre egy számomra is érdekes felvetés. Régóta visszatérő kérdés ez számomra, amire választ szeretnék kapni.

Mármint ha nem használom a hifimet és nem kapcsolok állandóan tompítottat (nekem szokásom, nappal is, belterületen is), tehát az elektromos fogyasztóimat kímélem, akkor az észrevehető-e a fogyasztáson is? Van valaki aki jártas ebben?

stellaz1 2009.12.31. 09:22:39

Kár, hogy alapból nem urkolják le a kocsik alját. Ha jól tudom a légellenállás jelentős része az autó alatt termelődik.

A túlzottan keményre fújt gumi meg ár jó aszfalton működik, rázósabb úton viszint nem feltétlenül, mert a nagyon kemény gumi nem tudja felvenni az apró egyenetlenségek formáját, így mindegyiken át kell huppannia, ami energiaveszteség.

Don Vito Corleone 2009.12.31. 09:24:14

@Acmee: Ha motorfékezés közben folyamatosan visszapakolgatsz akkor eleve optimális fokozattal kezdhetsz kigyorsítani is szerintem. Bár én 50-60 kmh-nál ha 5. fokozatban vagyok, akkor visszateszem 3.-ba, hogy érezhető motorfék legyen, négyesben még viszonylag szabadon gurulna.

stellaz1 2009.12.31. 09:24:58

@AST Vito: ha reggel indítás után rákapcsolod a lámpát, akkor átmenetileg leesik a fordulatszám. Komolyabb műszaki ismeretek nélkül én eből azt vonom le, hogy növeli a fogyasztást.

nov2016 2009.12.31. 09:25:44

@speedy1873:
A cikk az egész jó volt, de huh, ennyi baromságot egy hozzászólásban régen olvastam! :)

"Csakhogy ha az autónk 50 km/h sebességnél csak 4,5 l-t fogyaszt akkor pl.100 km megtételéhez 9 l üz.anyag szükséges."
LOL! Hányas voltál fizikából? :)
Vagy kombájnokon szocializálódtál és liter/órában gondolkozol? :)

"A mai autók ezt pl. benzines motoroknál 3000-3500 ford/perc nél tudják, ami a hajtáslánc áttételétől függően 80-90 Km/h sebességnél van."
Nekem 2.0 benzinesnél a 3500-as nyomatékmaximumhoz 5-ben 150km/h tartozik, 3-ban 90 körül. Egyik esetben sem fogyasztja a legkevesebbet...

"a legnagyobb teljesítmény a max. fordulatszámnál van (pl 6500ford/perc és ezért itt érhető el a legnagyobb sebesség is)."
A legnagyobb teljesítmény NEM a max. fordulatszámnál van. (pl. nálam max fordulat 6500, max teljesítmény 6000)
A legnagyobb sebességet általában NEM a maximális fordulatszámon és NEM a legnagyobb teljesítményhez tartozó fordulatszámon érik el az autók. (nálam 5100-5200-as fordulatnál van a max. sebesség)

stellaz1 2009.12.31. 09:30:02

A megfelelő fokozat megválasztása szerintem is hasznos. Van aki hegynek fel ötödikben erőlteti 40-el a kocsit, holott 3-ikban simán felmenne fele olyan gázpedál állás mellet.

A nagyobb sebesség=nagyobb légellenállás=nagyobb fogyasztás.

Aki azzal jön, 110-nél, mondjuk 2700-as fordulatnál a leghatékonyabb a motor, ezért kevesebbet fogyaszt, annak feltenném a kérdést, hogy akkor mindjuk 60-nál miért nem autózik harmadikban, ahol lehet tartani ezt a fordulatszámot, ahol ugye a légellenállás is alacsonyabb?

Don Vito Corleone 2009.12.31. 09:30:18

@stellaz1: Igen, ezt én is tapasztalom, csak ahogyan mondtad magad is, komolyabb műszaki ismeretek hiányában nem tudom megítélni mennyire befolyásolja ez a fogyasztást.

Speedman 2009.12.31. 09:32:28

@GergőÁron:

"A lóerő egy kamu adat.
A nyomaték már valaminek tánhet, csak így magában hiányos dolog.

Hogy mennyire penge a kocsi, és hogy mennyire gyorsul, azt a motor NYOMATÉKGÖRBÉjétől függ. Tehát egy kibaszott függvény, és nem egy szám."

Jaj ne oltsuk már az embereket ilyen marhaságokkal!
Ha ez így lenne(vagyis csak a nyomaték számítana), akkor a traktor lenne a leggyorsabb..

Nem a motor nyomatéka határozza meg a gyorsulást, hanem a nyomaték a fordulat és az ebből tudható teljesítmény.
Minél nagyobb a teljesítmény annál rugalmasabb a motor.
Ezér van az, hogy a nagy nyomatékú és alacsony teljesítményű autók, viszonylag nagy vehemenciával lendülnek neki a gyorsulásnak, de hamar bevérzik a szemük.

Szóval, ha azt akarod, hogy az autód jól gyorsuljon(100km/h felett is), igencsak kell a teljesítmény is a nyomaték mellé.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.12.31. 09:34:13

@AST Vito: Az elektromos fogyasztók energiája valahonnan keletkezik.
Egy autóban ez a valahonnan egyértelműen a motort jelenti.
A motorba meg az üzemanyagból lesz az energia.

A motor hatásfoka a terheléssel változik, van egy optimális terhelés, amikor a legnagyobb a hatásfok, így nem lehet azt mondani, hogy elhasználtam az elektromos rendszerrel 10 kilowattórát, és az pont annyi, mintha elmentem volna öt kilométert, de közelítésnek nem rossz módszer.
Az elektromos fogyasztók egyértelműen növelik a fogyasztást, pont úgy, mint a klíma.
Ez abból is látszik, hogy a motornak hajtania kell a generátort, hogy visszatöltse az elhasznált energiát, és a motornak mindegy, hogy annak a tengelynek a végén, amit hajt, egy kerék, egy váltó, egy szivattyú, vagy egy generátor van.

stellaz1 2009.12.31. 09:37:06

@kolbászoszsömle: szerintem ez esetben a kérdés arra vonatkozott, hogy a relatíve alacsony energiaigényű fogyasztók bekapcsolását fedezi-e a meglévő többletenergia, amit mondjuk az generátor alapból megtermel, vagy ilyen esetben is változik-e a dolog? Ez inkább műszaki jellegű kérdés, mint fikikai.

Don Vito Corleone 2009.12.31. 09:38:19

@kolbászoszsömle: Értelek, amúgy pont erre a megközelítésre gondoltam, hogy jó lenne legalább nagyjából tudni melyik elektromos fogyasztó mennyit vesz fel és ez kb. mekkora üzemanyagtöbbletet igényelhet. Sajnos ehhez nagyon láma vagyok. :)

Don Vito Corleone 2009.12.31. 09:42:44

LED ugye kevesebb energiát igényel, mint egy hagyományos izzó, vagy akár xenonizzó. Ez alapján végső soron kijelenthető tehát, hogy aki felteszi az autójára a Dayline/stb. márkájú, enyhén audis utánérzésű ledcsíkokat, az üzemanyagot akar spórolni és nem a feltűnési viszketegség nyomasztja... :D

stellaz1 2009.12.31. 09:46:33

@AST Vito: Erre már én is jó ideje gondoltam, hogy jó lenne ha lenne ilyen, pont a fogyasztás miatt.

Hirdetés már láttam, de még nem tudom mennyi lenne szakszerűen beépítve, és hogy mennyi idő alatt térülne meg az ára a fogyasztásan.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.12.31. 09:50:12

@AST Vito: Jaja!
Nem viszketegség, spórolás! :D

Az izzókra rá van írva, hogy hány Wattosak, a rádióra is (kb kétharmadát veszi fel normál üzemben, mint ami rá van írva), ventilátorok saccolhatók összesen mondjuk 30 Watt, ezeket összeadod, majd megszorzod kettővel az így kapott érték ezredrészét (azzal megsaccoltad a generátor hatásfokát is), és kapsz egy számot, ami kb azt jelenti, hogy ennyivel kell több teljesítmény hosszútávon az autó mozgásban tartásához.

@stellaz1: nincs alapból termelt energia. Ha a generátor több energiát termel, mint amennyit lead, akkor elkezd melegedni.
Az energiát valahogy mindig el kell vezetni a rendszerből, vagy meleg és nyomás lesz belőle és távozik magától.

Sausage 2009.12.31. 09:51:29

Szep dolog ez a gyurjunk a fogyasztasra contest de amikor mar a forgalom akadalyozasaig fajul, akkor el tud durranni az agyam.
Raadasul az erdekesen ertelmezett fogyasztascsokkenes (es a kresz nem ismeretenek koszonhetoen) miatt a kalapos versenyzok eloszeretettel elozik 5. ben a 70-el meno kamiont...75-el.
Tenyleg nem fogom soha megerteni, hogy az ilyen marhak miert nem szamolnak utana az ertekvesztesnek, auto eves koltsegenek es akkor rajonnenek, hogy mennyire ertelmetlen amit csinalnak, amellett hogy balesetveszelyes es antiszocialis. Jo tudom, az ertekvesztes nem rogton jelentkezik, nem ugy mint a tankolas a kutnal, de bassza meg az autotartas nem alanyi jog. Nincs penzem benzinre, de jogom van autozni. Nincs penzem uj gumira, de jogom van autozni. Nincs penzem normalis muszaki allapotu autora, de nekem ne mondja senki, hogy nincs jogom vezetni...hat a jqa.
Es tenyleg nem azt mondom, hogy szaguldozzon, de szabalyokat betarto es dinamikus kozlekedes, illetve a 70-el araszolunk, 75-el elozunk kozott van kb 1.5 liter kulonbseg. Meg nemi tolerancia a tobbi kozlekedo iranyaba. (No meg a KRESZ ismerete)

stellaz1 2009.12.31. 10:00:40

20-@Sausage:

20-as táblánál 75-el előzni, az elég dinamikus, nem? :)

Speedman 2009.12.31. 10:08:20

@Szsrobert:

Azért értetlenkedtem, mert általánosságban írta, nem konkrétan a Ladára. A saját autónkból ne általánosítsunk már.

A gyorsulás lényegét fentebb már leírtam.
De hansonlítsuk össze a BMW 118i-t és a 118d-t. A gyári adatok szerint mindkettő 143LE, de míg a benzinesnek 190, addig a dízelnek 300-as a nyomatéka. Mégis 0,2 tizeddel jobb a gyorsulása a benzinesnek, mint a dízelnek, pedig 60% nagyobb a 118d-nek a nyomatéka, mint a benzines társáé.
Miért is? Mert a gyorsulás (a nyomaték mellett) függ a fördulatszámtól is, amiben a benzinesek jobbak.

Vortep 13 2009.12.31. 10:09:07

Ha jól emlékszem,Nagy Levin írta,hogy elmegy az autója 1000 Km-t gázolajjal.
Hát nem tudom,mekkora eredmény ez egy Diesel autótól.
Van egy benzines Vectrám /C16NZ/ 60 literes a tankja.Simán elmegy 1000 Km-t.Hozzáteszem,hogy én is spórolósan közlekedem már,de a kocsim 15 éves.

kispista2 2009.12.31. 10:19:06

@speedy1873: Az ábrán a fogyasztás l/100 km mértékegységben van megadva. Ugyanúgy mint az összes fedélzeti számítógépen. (mutass olyat ami l/óra alapon mér)
És mentem már huzamosan 50-nel és kevesebbet fogyaszt mint huzamosan 80-nal.
(ez fix sebesség és nem átlag. Ha a Hungárinán megyek 50-es ÁTLAGOT, akkor természetesen többet fogyaszt, ha megálltam 10 lámpánál és a lámák között 70-nel mentem.)

kispista2 2009.12.31. 10:22:13

@gramercy:
"
sok hűhó semmiért

13 éves civic, 110 lóerő, 5.5 liter

a mai autók elsősorban a többlet súly miatt fogyasztanak többet, mert mindenki elvárja az autójától hogy tudjon palacsintát sütni stb. "
A fogyasztás valóban nem javult sokat az utóbbi 10 évben, úgy tűnik hogy elérték a maximumot.
De a 13 éves civiceddel is lehet 10 l-es fogyasztást produkálni, ha valaki elég hülye.

kispista2 2009.12.31. 10:29:57

@AST Vito: Igen, az indexet is környezetvédelmi okok miatt nem használják egyesek.

kispista2 2009.12.31. 10:33:17

@Sausage:
"Raadasul az erdekesen ertelmezett fogyasztascsokkenes (es a kresz nem ismeretenek koszonhetoen) miatt a kalapos versenyzok eloszeretettel elozik 5. ben a 70-el meno kamiont...75-el."
Nem a spórolás, hanem a hülyeség miatt csinálják ezt. Főleg mert gyorsítás alacsonyabb fokozatban igényel kevesebb energiát.
Itt senki sem híve az értelmetlenül lassú haladásnak, de a 60 km/h-ra beállított zöldhullámnál nincs értelme 70-nel indulni, mégha a tábla meg is engedi.

akf22 2009.12.31. 10:37:17

Egy dolgot meg megjegyeznek, amire mar utaltam. Probalja ki mindenki, hogy a kivant sebessegre mindig ugy gyorsit, hogy eroteljesebb gazadassal (nem padlo, mondjuk ugy haromnegyed), es mindig a max nyomatek kornyeki fordulaton maradjon a motor (nem a maximalis gyorsulas a cel, hanem, hogy a motor a maximalisan hatekonysaggal uzemeljen). Majd ha eleri a sebesseget, akkor kapcsoljon 5-be vagy 6-osba attol fugg milye van.

Ez tobb okbol is praktikus, nem tartjuk fel a varosban a tobbieket, mert dinamikusan indulunk. Masreszt, meg kevesebb lesz a fogyasztas, akar milyen hihetetlen. Viszont ha ha megnezi barki a hatekonysagi gorbet, akkor latszik miet is van ez igy. A cikkben adott motor eseteben 2000 rpm es 350Nm korul van a leghatekonyabb pont (mivel 2000 kornyeken nagyobb nyomatek leadasanal van ezert kell eroteljes gazadas, hogy a motor leadja ott azt a nyomatekot/teljesitmenyt). Tehat ugy erdemes gyorsitani a cikkben levo motor eseten, hogy 2000 kornyeken van a fordulat (kb 2200 korul kapcsolgatni, hogy 1800 korulre essen vissza a fordulat utana megint huzni 2200-re, es kapcs). Egy benzinesnel ez kb 3000-4000 koruli tartomanyt jelent. Tehat ha gyorsitani akarunk, akkor nem erdemes ovatoskodni, hanem eroteljesen kell gyorsulni, meg ha paradox is...

CConstantine · http://www.xenu.net 2009.12.31. 10:50:13

@kispista2: ha volt turbós autód (válaszodból kiderült soha), akkor tudod, hogy városban sose fogyaszt 6 litert egy 1.2-es motor. Feleségem se tudott 7.2 alá menni, pedig 250LE-s autónkkal tudott vidéken 8.5 alá menni hosszabb úton. Tehát ha valakinek, Neki sikerülnie kellett volna.

CConstantine · http://www.xenu.net 2009.12.31. 11:06:24

@kispista2:
nincs jobbról semmi csak HÉV sín, meg egy zebra ami jó ideje piros, szemből meg jönnek. megismétlem, semmi logikus ok nincs hogy ne haladjunk.
Mire elindulunk, a következő két (egymás közelében levő/értelmetlen) lámpa piros lesz.

Ilyen idióta lámpából több is van BP-n.
szerintem gyártott valahol valaki egyszer egy féle forgalomirányításra tervezett elektronikájú lámpát (aminél jobbról is jöhetnek) és mert így occó betették több helyre. a lámpa úgy kalkulál, mintha jobbról is lenne bármi (de nincs)

stellaz1 2009.12.31. 11:41:35

A legjobbak azok a kereszteződések, ahol akár 10-20 másodpercig is mindenkinek piros :)

kispista2 2009.12.31. 11:45:38

@CConstantine: nem városról beszélek, hanem konstans 50-es tempóról. (a cikkben is erről volt szó) Városban természetesen a sok lassítás-gyorsítás megdobja a fogyasztást, és ritkán lehet állandó sebességgel menni.
Próbáld ki egyszer hétvégén a Pesti alsó rakpartot dél felé (vagy hasonló utat ahol nincs lámpa kicsi a forgalom és 50 a megengedett hogy senkit se tarts fel.)
Meleg motorral szvsz meglesz a 6 liter.

Az a lámpa elképzelhető hogy nincs szinkronbaállítva a többivel, vagy csak egy ideiglenes program bennemaradt.

stellaz1 2009.12.31. 11:49:18

@kispista2:

De a fizika az fizika marad. Ha gyorsabban mész nagyob energia kell. Pont.

Ugyanakkor ha adott fordulaton optimális a fogyasztás, akkor alacsonyabb seességhez lehet alacsonyabb fokozatot választani.

totálkáros 2009.12.31. 12:40:33

@Speedman: Hihetetlenül szórakoztatók tudnak lenni az áltudományos google-gyökér wannabe suttyók. Remélem te is jól szórakozol azon, hogy mindenki atomjaidra szivat. Te szerencsétlen traktoros, hőzöngő nyíregyházi wannabeeeee :D Fogdd a nickjeidet és húzzál el a: hogyan lettem kádári traktorosból aranynyakláncos munkanélküli proli posztra: www.htktampp.hu

tekniq (törölt) 2009.12.31. 13:16:25

@pszihoapu: A tervezett avultatas nem velemeny, hanem okorseg. A Nepitelet meg meg viccnek is rossz, a haromszor visszaporgetett, elhanyagolt, szetkendacsolt szarokkal, es komplexusos fillerbaszo tulajokkal. Igazi horrorsztori (nullkilometeres autoval garis szivasok) nagyon keves volt, azok szerepeltek is itt, es joreszt a bena kereskedo es az altala minimalberen fogalkoztatott dilettansok szamlajara irhatoak voltak.

GergőÁron (törölt) 2009.12.31. 13:20:39

@akf22:

ahh zó
lassan felfogom, a paraszt megszólításért meg bocsi, de ez szokásom kommentboxban, különben átsiklik felette mindenki.

Akkor csak ugyanazt mondjuk.
Ami számít az a teljesítménygörbe, vagy nyomatékgörbe, e kettő közül bármelyik már elégséges ahhoz, hogy egy motor faszaságát látni lehessen.

De önmagában a "lóerő" egy kamu adat.
Jó faszul fogalmaztam, ugyanakkora kamu adat, mint a nyomaték önmagában.

repecs 2009.12.31. 13:21:33

@totálkáros: Miért szereted megalázni az embereket? Valohol bizsereg neked ilyenkor? Ha valaki hülyeséget ir előfordul, kijavitod, vagy ráhagyod. Az vesse rá az elő követ aki nem irt még le hülyeséget.

tekniq (törölt) 2009.12.31. 13:24:27

@Rocko-: "kapaszkodj meg, arra hoztam példának hogy az ezzel foglalkozó mérnökök se törődtek vele, vagy elbaszták."

Nem basztak el, es torodtek vele, mindossze arrol van szo, hogy te vagy sikhulye a temahoz. Megneznem, hogy a mai - 1000°C feletti homersekletet is kibiro - turbokat hogyan sutod be, okostojas. Ezen lovagolni kb annyi eszre vall, mintha valaki a twinscroll-turbok koraban a turbolyukon rugozna. Tegyel fel uj lemezt.

Eggyuttmukodes meg eddig is volt a Peugeot / Mini kozott, bar fogalmam sincs, hogy a tokombe jon ez ide.

GergőÁron (törölt) 2009.12.31. 13:27:25

és a "pillanatnyi" max gyorsulás valóban a max teljesítménytől függ...

viszont nem a minél nagyobb telejsítménytől lesz "rugalmas" a motor, hanem a minél szélesebb fordulattartományben jelen lévő nagy nyomatéktól. Vagyis az egyneletes telejsítménytől...

totálkáros 2009.12.31. 13:47:51

@repecs: Már miért is? Szerinted ki hülyézi/barmozza/fingod nincs-ezze stb. az embereket évek óta?! A haverod. Ezért talán meg kellene dicsérni? Hmm?

Nem bizsereg semmi. Csak tele van a faszom minden második magyarral, aki saját sikertelenségét másokon vezeti le. Ők azok, akik újjabban mindenhez "értenek". Akik lefikázzák a legjobb munkák közül valókat (lásd ezt az anyagot is), akik a kákán is csomót keresnek. Szerinted dicsérni kellene az ilyen elszabadult vadállatokat, vagy kirekeszteni, mint ahogyan azt egy igazi nyugat-európai tenné?

tekniq (törölt) 2009.12.31. 13:51:54

www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/tech_center/turbo_tech101.html

"Many Garrett turbos are water-cooled for enhanced durability."

A hulyek, akik nem ertenek hozza, ugye.
Tiszta szerencse, hogy itt ilyen sok okos ember van.

akf22 2009.12.31. 13:58:48

@GergőÁron: nem gond :).

Annyiban nem kamu adat a teljesitmeny, hogy ha mondasz egy X erteket, akkor azt biztos le tudja adni. Mig a nyomatekra ez nem igaz, mert barmilyen eros (nem 0) motor le tud adni barmekkora forgatonyomatekot, csak attetelezni kell.

Azert annyit tudni kell, hogy a teljesitmeny gorbe folyamatosan no (max teljesitmenyig), tehat minel jobban porgeted annal tobb erod lesz. Nyomatek gorbe meg a teljesitmeny gorbe tulajdonsagarol ad infot inkabb (lenyegeben olyasmi, hogy mennyire meredeken emelkedik a teljesitmeny)

pszihoapu 2009.12.31. 14:08:31

@tekniq:
Látom kurva okos vagy, engedj meg egy kérdést:
szerinted ezek az új 130LE-s 1.3-1.4 turbós autók ugyanannyit el fognak menni mint egy 2L-es szívó benzines 130LE-s. Átlag , hozzá nem különösebben értő felhasználóval, 30 ezrenkénti olajcserével?

CConstantine · http://www.xenu.net 2009.12.31. 14:12:20

@kispista2: így igaz, akkor 6 alatt is fogyaszt az 1.2T

CConstantine · http://www.xenu.net 2009.12.31. 14:16:25

még egy apróság: úgy szeretek vezetni, ahogy jól esik, értve alatta, hogy ha jó tempósan menni, akkor 0.5 benya miatt nem fogok feszengeni és nagyítóval nézni a gázpedál állását :-D

Viszont ha nem sietek autópályán odaérni, akkor van hogy 100-110-el megyek, mert turbó miatt 130-al menni plusz 1.5-2 liter fogyasztás, de minek

tekniq (törölt) 2009.12.31. 14:17:50

www.atzonline.de/Aktuell/Nachrichten/1/11016/BorgWarner-entwickelt-Turbolader-fuer-neue-EcoBoost-Motorenreihe-von-Ford.html

"Das bedingt auch den Einsatz moderner Werkstoffe - vor allem für das Turbinengehäuse und Turbinenrad -, die den hohen Abgastemperaturen von bis zu 1.050° C während der gesamten Lebensdauer des Fahrzeugs standhalten."

Tovabbi kellemes szakertest.

tekniq (törölt) 2009.12.31. 14:19:05

@pszihoapu: Te viszont kurva hulye. Ugyhogy a jovoben magaddal beszelgess.

akf22 2009.12.31. 14:19:46

@pszihoapu: Nem feltetlen ertek hozza, de en azt gondolom, hogy igen. Mivel azert az 1.3-1.4 motorbol turbo nelkul is ki lehet hozni 130-140 loerot (100le/liter-t siman lehet hozni utcai szivos autoban is). Tehat ezek nem egy agyon turbozott motorok, nincsen extrem nagy turbonyomas. Ha jol sejtem egy sima dieselben nagyobb a turbonyomas, es azokra, ha jol sejtem azt szoktak mondani, hogy tartosak. Illetve ezek a motorok nincsenek tulporgetve, tehat nem nagyon latom az okat, hogy ne legyenek tartosak. Persze tobb kutyu, igy nagyobb a meghibasodasi valoszinuseg...

pszihoapu 2009.12.31. 14:24:26

@tekniq:
Nem akartam veled beszélgetni, eddig sem, látom kajálod a marketing szövegeket, szaladj gyorsan a teszkóba ott most éppen ákció van.

repecs 2009.12.31. 15:06:20

@totálkáros: Ha ez igy van akkor visszavonok mindent. BUÉK

papa33 2009.12.31. 15:42:27

A mozdonynál nem hogy nem szempont, hanem MUSZÁLY a nagy tömeg, az F= m*a-ból következik, az igen nagy, akár 100 teherkocsi 50t/db tömeg megfelelő gyorsításához (mert azért nem kell 1 óra 0-80-ra, egyszer mértem, mentem a 4 személykocsit húzó -as mellett 20s 90-ig elég jó!) a vonóerőt úgy tudja a mozdony leadni, hogy 0.1 súrlódás (ez kicsi a vas-vason), tehát 100 tonna mozdonysúly esetén max 10 t vonóerő lehet... egy mozdony kb 80 tonna.

Bejáratásra írta a szakirodalom, de a mindennapi használatra is jó: kerülni kell a túl kicsi, a túl nagy fordulatot és a max terhelést-ez a teljes gáz- és EZEK KERESZTEZŐDÉSÉT!. Vagyis főként a nagy gáz adását túl kicsi és túl nagy fordulaton. Eleve nem szoktam teljes gázt csak nagyon ritkán, a max fordulatot is nagyon ritkán, mondhatni néha vészhelyzet. És kicsi pl 1200 fordulaton padlót nyomni...

Teljesen világos, kb fél gáz és 2-3500 (benzines) nekem szinte mindenre elég. Mellé keveset fékezni és ennyi.

Akkor 2010-ben nyáron meglesz a 350-400 ft/l benzinár?

Speedman 2009.12.31. 16:56:08

@totálkáros:

Telepi suttyó barátom!
Összekeversz speedy1873-mal.
De nem baj. Tudom értő olvasás már az alsóban sem ment neked.
Mond meg édesanyádnak, hogy adja rád a kényszerzubbonyt, hogy szilveszterkor ne rendezhess itt ámokfutást.

Don Vito Corleone 2009.12.31. 17:18:28

Jah, amúgy BÚÉK mindenkinek, mielőtt még a sok alkohol révén elhomályosulna a látásom! :)

Rocko- 2009.12.31. 18:26:10

@tekniq: értem, tehát én hülye vagyok, és ez kifejezetten nem kéro a turbonak. majd a Fiatosok a te nevedre állítják ki a számlát.

totálkáros 2010.01.01. 02:14:40

@Speedman: rád gondoltam suttyókám, nem másra :D és a többiek is. Túl sokszor emlegeted az anyukákat, látom hiányod van.

Szsrobert 2010.01.01. 13:54:09

@kolbászoszsömle: a járműben felhasznált elektromos energia valóban növeli a fogyasztást. Kivéve, ha "motorfékezésből" származna, beépített generátorral.
A mértéke azért nem észlelhető könnyen, mert 100km megtételéhez szükséges 15, vagy több kWh mellett a világítás 0,2kWh-ja(200W) nem feltűnő. ennél a vezetéstechnika, fékezés kerülése többet jelent. Minden fékezéskor(kereszteződés)a szívem fáj, mert a drága üzemanyaggal előállított mozgási energiát kell elpazarolnom.
Persze gyér forgalmú, ismert szakaszokon lehet tudni körülbelül mikor lökd a váltót üresbe, de ha elszámolod, kénytelen leszel fékezni, ami veszteség.
50-ről 500m-t, vagy többet is gurul az autó.
Célba érés előtt több száz méterrel a gyújtást le lehet venni, de csak éppen addig forgatni a kulcsot, mert tovább forgatva bekapcsolhat a kormányzár. És ésszel hajtani, mert a motor leállása után néhány másodperccel eltűnik a vákkum a fékrásegítőből, erősebben kell taposni a fékpedált. Alkalmazkodva hozzá tökéletesen biztonságos.

Szsrobert 2010.01.01. 14:12:53

Ha alacsony energiafelhasználású autót akartok, akkor válasszatok kis tömegű gépet.
Ellenőrizzétek, hogy minimális mértélkben fogják csak a kerékcsapágyak, fékek a gördülését.
Tegyetek rá 4 keskeny pótkereket(100mm széles?).
Majd építsetek be jó hatásfokú villanymotort. 20km/h mellett garantáltan alacsony lesz az energiafelhasználás, lejtőn lehet gurulni, visszatölteni.

Az autó gyalogosan tolásával is lehet kísérletezgetni, jól mutatja az ellenállás mértékét. Akár egy normál testtömegmérleg, és puha ruha a sérülés elkerülése érdekében a mérleg, és a jármű közé, és lehet mérni, teljesítményt, gördülési ellenállást számolni.

Pl 25kg-ot mutat a mérleg 10km/h-nál.
P= F x v
25kg=245,25N
v=10km/h=2,7777m/s
P=681,23W. 10km/h-val autót tolni kemény sport.
Ha a gép vezetővel 1100kg, akkor súlya 10791N.
A gördülési súrlódás együtthatója ez esetben2:
45,25N/10791N= 0,02272.

totálkáros 2010.01.01. 15:58:35

@Szsrobert: Úristen. Ez életveszélyes. Csak egyszer törne össze ez okból vki, vagy okozna súlyos sérülést. Helyben kibelezném...

Szsrobert 2010.01.01. 16:16:49

Mi benne az életveszélyes?
Értelemszerűen nem a budapesti csúcsforgalomban kell alkalmazni. 95 óta vezetek, és még mindig élek. Soha nem okoztam balesetet.

A sebességet nem az út- és látási viszonyokhoz megválasztók, száguldozók, fekete terepjárós tarfejű kokszraktár IQ-legények, fakezű-falábú "fosőrök", irányjelzőt kilométereken át folyamatos haladás közben villogtatók, félméteres követési távolságot tartó HIVATÁSOS vezetői engedéllyel rendelkező kamionosok, bal helyett jobbra indexszelve út széléről elinduló, azt kilométereken át vissza nem vevő teherautósofőrök életveszélyesek.

Jobban meg kellene válogatni, ki kaphat hivatásos vezetői engedélyt. Ha nem tudja megfelelően ellátni a jármű vezetését, keressen más szakmát, amely jobban megfelel a képességeinek.

Szsrobert 2010.01.01. 16:20:47

Kis menetellenállású autó:

www.venturi.fr

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.01.02. 01:51:18

@Szsrobert: 1,3%, ha 200W, és valóban használod a 15kW-ot a haladásra.
Ez kb 1 deci benzin száz kilométerenként.

Soknak nem sok, de elhanyagolhatónak sem nevezhető.

Szsrobert 2010.01.02. 11:04:48

Magasabb többletfogyasztást okoz a sok tömegnövelő ballaszt, a széles kerekek.
Amíg a pénzszóró gazdagok lesznek az etalon, nem fog változni semmi.

totálkáros 2010.01.02. 13:13:00

@Szsrobert: Szerinted 2 féle ember létezik: a pénzszóró gazdag és te? A kis smucig lúzer újjabban a követendő példa? :D

suna van a lábam között 2010.01.03. 00:52:45

SZiasztok Valaki meg tudná mondani hogy a központi befecskendezéses autókba raktak teljesítményállító csavart ? és ha nem miért nem ? :-)
Valahol olvastam hogy potit raktak, vagy akartak rakni injektorra .de nem tudom mi lett az eredménye.Mert nem találom

záporjózsi 2010.01.03. 01:51:31

@CConstantine: Gondolom elmélyedtél a jelzőlámpák hangolási szabályaiban, a délelőttre, délutánra, hétvégére és estére vonatkozó, különböző periódusidőkben és az összehangolás feltételeiben. Megspékelve persze villamossal, buszsávval és sok-sok zebrával. Attól, hogy Te nem tudsz menni, másnak még jó lehet. Amúgy én pl. ki tudtam tapasztalni a lámpákat és amerre járok (lassan ott is, ahol ritkán járok) szépen tudom követni a színes holdak fényváltozásait.

záporjózsi 2010.01.03. 01:58:23

@CConstantine: Van logikus ok. Pl. hogy ott állj és ne máshol. Ilyen helyek szerte Bp-n vanak. Szerintem inkább kérdezz...

Pályaelhagyó autóversenyző 2010.01.03. 11:21:58

ok, van olyan, hogy direkt ronditanak bele a zoldhullamba,lasd alkotas utca (befele), a delit megelozo lampa (nagyenyed utca). a kiralyhago utcatol vidaman le lehet motorfekkel gurulni, mert lejt az ut, sietni meg minek. persze mindig van 1-2 racsinggyoker, aki beeloz, de kit erdekel.

viszont en is tudok peldat olyan lampara, ami erthetetlen modon kesobb indit, mint lehetne. szeged, petofi sandor sugarut es a nagykorut talalkozasa. ha a becsirol mennek a moszkvai fele tovabb, akkor kb. 10 mp-el (na jo, legalabb 5-el) kesobb tehetem meg, mint ellenkezo iranyban. nagyives kanyarodosav nincs, a gyaloggaloppok miatt meg felesleges allofogadast szervezni. olyan erzes van a dolognak, mintha regen lett volna nagyivu kanyarodosav szemben, es az ahhoz szukseges idot nem modositottak volna ezen az oldalon, amikor megszuntettek.

záporjózsi 2010.01.03. 21:58:57

@Pályaelhagyó autóversenyző: A programot nem lehetett módosítani a fázisok újraszámítása nélkül. Viszont a gyalogosnak elég nagy lehet az ürítési ideje...

Decsibácsi 2010.01.07. 21:32:04

Hát én nagyon örülnék, ha évi 2-3 decivel kevesebbet fogyasztana a vas, de ennél kevesebbet már nem lehet, gyakorlatilag nem is közlekedek, csak suhanok, észre sem lehet venni. Egészen össze is húzza magát a kicsike, hogy a légellenállása is kisebb legyen. :)
És teszem mindezt azért, mert évi 35.000 km csak a munkába járás és akkor hétvégén nem mentem sehova.
Viszont a blúmósün, zöldpardon, ekoflex dolgoktól hányok.
A légszennyezés kb 10%át teszi ki a közúti forgalom, úgy világszinten, Indiástul Ámerikástul. Baszhatod a részecskeszűrőt, amíg a Bánhidai hőerőmű percenként tol annyi fost a levegőbe, amit a Zamerikai nagyfater hatezres vényóca egész kurva életében. És ilyen hőerőművekből Magyarországon van 31 db... Ezekre kéne rágyúrni, meg az amcsi meg kínai nagytestvéreikre, hogy ugyan költsenek már egy kicsit a szűrőberendezésekre. Na az érne valamit, nem az, hogy Lajcsi a nyolcadik céből környezettudatosan nyomja a táliának.

Szsrobert 2010.01.15. 14:01:59

@totálkáros: Hatalmasat kacagtam...

Én inkább hülyének nevezném az olyan embert, aki egy ház árát 20 litert evő autóra költi, és mikor csak 18-at eszik a gép, büszke a környezettudatosságára.

lr 2010.01.29. 20:50:37

@Decsibácsi: A hőerőművek viszonylag ritkák a belvárosokban-főleg hétvégén, ugye! ;)... (a 10% is erős csúsztatás, bár nem írtad, konkrétan milyen anyagra gondoltál).

lr 2010.01.29. 20:55:13

@stellaz1: Mert a motor, meg kerekek közt még van 1 hajtáslánc is, amiben a 3.-ban az 5.hez képest keletkező többlet súrlódási veszteség több, mint az ideális fordulat tartásával elérhető nyereség lenne.

lr 2010.01.29. 20:56:41

@akf22: Ez teljesen igaz - ld. még a Tempomat címszónál.

AKKI 2010.02.23. 10:19:12

Gondolom az első fogyasztásos ábra elektromos autóra vonatkozik, vagy pedig a liter/100km a felhányt sár mennyiségét adja meg. Merthogy egyébként egy égbekiáltó baromság

K_Balu 2010.04.07. 22:54:09

Szia Guszti! Balu vagyok egykori tankörtársad a Kandóról. Nálunk is szorul a nadrágszíj, gondoltam etanolra átalákíttatom a verdám (Audi A4; 2002; 1,6) érdekelne mi a véleményed ellene-mellette. Melyik elektronikát érdemes választani? Kösz: Koscsó Balázs

58múltam 2010.08.03. 20:40:29

2004ben vettem egy MB A170 CDI-t. Az első hetekben keserűen tapasztaltam a városi 7 liter fölötti fogyasztást. Azelőtt egy Ford Orion 1.8D szívódízelem volt, 60 lóval, az A170-ben 97 van, persze, hogy élveztem, hogy ugrik. Azután visszavettem a gyorsításból, és stabilan 6 l alá tudtam menni, télen-nyáron (Bp). Azután, 2 éve az első fékbetétek elkezdtek szorulni a féknyeregben (szűk a hely, kis rozsda), ami úgy jelentkezett, hogy amint megmelegedett a fék, csikorgott a betét. Fogalmam se volt, mi az oka a csikorgásnak, de észleltem, hogy ha keveset fékezek, nincs hang. Így azután nagyon vigyáztam, hogy ne másszak rá az előttem menőre, motorfékeztem, visszaváltottam, stb. És akkor jött a meglepődés: 4,8 l/100 km! Azóta nagyon ügyelek erre, és bár a fék már rég rendben van, a fogyasztást 5 l körül tudom tartani.

Kercerece 2012.08.19. 18:14:28

@Szsrobert:

Motor leállítás, amikor gurul az autó ? Ha ezt a kommented valaki elkezdi alkalmazni, akkor közvetve Te is oka leszel annak a balesetnek.

500m-t gurulni a pirosig, 50-ről üresben ? Türelmes embernek tartom magam, de ezzel lehet felidegesítenél, főleg 20km/h körül, még 100m-re a lámpától, na ott lehet megtörne bennem valami, ha épp mögötted vagyok :)

Mindenki hülye aki nem a spórolásoddal foglalkozik, hanem megengedhet magának pl egy nagyobb fogyasztású autót ? Arra még nem gondoltál, hogy az autó élvezeti cikk is ? Nem, nem úgy élvezeti, hogy másokat idegesítessz, 90-el az autópálya belső sávjában, mert úgy zöldebb az eco mutató :). Hanem úgy, hogy kényelmes, a súlya miatt nem pattog a láda, jól gyorsul, igényes a beltere stb. Persze ez mind súly, de ha van rá pénze akkor miért 1-2 literen spóroljon ?

A "benya spórolás házilag" annak érdekes, aki olyan autót tart fenn, amit nem tud fizetni. Ha olyan autód (vagy autó helyett biciklid) lenne, amit fenn tudsz valóban tartani, akkor nem akarnád folyton leállítgatni a motort. Akinek meg van autóra több pénze, mert nálad jobban csinál valamit, az miért ne költhetne például autóra (meg minden másra) többet nálad ? Megsúgom épp hogy ő nem idióta, Te vagy az valamiben, különben nem lennél ennyire leégve.
süti beállítások módosítása