Napóleon után szabadon

Kedvcsináló a menetpróbához

  2009. március 08. - TóthZé Címkék: ajánló ari vatanen monte carlo

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Kicsi vagy nagy? 911-essel ralizni jó.
2009-12-20 14:15:00

Szögezzük le az elején. Az előbb bejött a dolgozóba az Éva, a feleségem és aranyvasárnap ide vagy oda a

Egy év nirvana
2009-11-08 09:57:00

Eseménydús volt az elmúlt pár hónap a hátsókerekes, kocka Corollával . Karc nélkül megúszta a két

Hazaértek az extrém Insigniák
2009-09-30 08:25:58

  Kipróbáltuk az Opel Insigniák Ecoflex, 4x4 és OPC modelljeit, végre hazai pályán. Jó móka volt.

Magyar dráma Imolában
2009-09-19 13:39:00

Az élet a legjobb rendező, ilyet hollywoodi forgatókönyvírók egész hada sem találhatna ki. Az előzményekről

A dél francia Alpok útjai világviszonylatban is a legjobb, legélvezetesebb szerpentinek. A Monte Carlo rali legendás gyorsaságijai, a „100 méter egyenes, a vége balra visszafordít, majd 100 méter egyenes, a vége jobbra visszafordít" típusú hágók, amelyek kacskaringós vargabetűket rajzolnak a sziklás hegyoldalakba, rengeteg rajongót szereztek maguknak az évek során.

A hegyoldal mikroklímájától függően folyamatosan változó körülmények miatt a Monte gyakran rosszabb, mint az orosz rulett öt golyóval. A napsütötte oldalon száraz aszfalt a fák árnyékában már nedves lehet a páralecsapódástól. Az északi, folyamatosan árnyékos oldalakon a téli hónapokban a hó is sokáig megmarad, és akkor a legalattomosabb, legaljasabb felületről, a láthatatlan tükörjégről még nem is beszéltünk.

Walter Röhrl, a németek kétszeres ralivilágbajnoka és többszörös monte-carlói győztese imádott ilyen körülmények között versenyezni. Visszaemlékezéseiben írta a környékbeli útviszonyokról, hogy az egyenesek gyakran végig jegesek voltak. Aztán a visszafordító előtti féktávon már volt is egy 50 méter hosszú vizes szakasz - azon kellett a kocsit bőven 150 fölötti tempóról lelassítani, hogy legyen esélye az éles hajtűt elfordulni. Platinából vannak a golyói, ez nem vitás.

A Col de Turini, az összes hágó és gyorsasági szakasz közül a leghíresebb, persze a finn raliversenyzőknek is nagy kedvence volt. Az alábbi videón épp egy civilben köztiszteletnek örvendő európai parlamenti képviselő, bizonyos Ari Vatanen mutatja be a szépségeit - ősszel, enyhe időben.

De most tél van, az út szélén olvad a hó, szinte minden féktávon vagy kigyorsításkor vízátfolyás rontja a tapadást. A beláthatatlan, hosszan nyújtott kanyarokban gyorsan menni ugyanolyan lutri, mint felbontani egy tálcányi Kinder tojást. Mind egyformán édes lesz, de nem lehet tudni, mi vár a közepén.

A keskeny, két autónak csak éppen elég széles hágók óriási élményt jelentenek, rendes autóbuzinak mindig különleges ide visszatérni. Az egyik oldalon sziklás hegyoldallal, a másikon foghíjas kőfallal és a mögötte tántongó szakadékkal szegélyezett aszfaltcsíkoknak olyan aurája van, amitől nehezen szabadul, aki már járt erre. Nyolc évvel ezelőtt, egy ide tökéletesen alkalmatlan, dízel Renault Espace kisbusz kormánya mögött, a hátsó ülésen egy várnadós, émelygő anyukával súlyosbítva is örökre meghatározó élmény volt itt kocsizni. De nemcsak a hágók durvák.

Az N85-ös, ami Cannes-ból indul északi irányba és átszeli az Alpokot, eggyel magasabb rendű főútvonal, mint a klasszikus hágók. Ennek megfelelően szélesebb, a kanyarok kevésbé élesek, viszont a tempó is nagyobb. Az a fajta csodás panorámájú út, ami egy gyors, kiegyensúlyozott kocsi kerekei alatt szinte észrevétlenül tűnik el. Lendületesen folyik, áramlik rajta az autó, de az élmény örvényektől, drámai úthibáktól mentes. Nem ez az igazi teszt a fékeknek, és a futóművet is jobban próbára teszik a dobálósabb, nem tökéletesen sima hágók. Viszont a motor, a váltó, a kormányzás és az autó túrázó képességeinek harmoniájára itt hamar fény derül.

És miért Bonaparte Napóleonról kapta a nevét? A franciák hódító császára ezen az úton tér vissza Elba szigetén töltött számüzetéséről, hogy visszavegye a trónt.

Azért választotta ezt a rövidebb, de nehezebb utat a visszatérésre, mivel errefelé vele szimpatizálók éltek, míg ha körbe megy, akkor elleséges városokat érintett volna. Célja, az ismételt hatalomátvétel ugyan sikerült, de második regnálása már kérészéletűnek bizonyult. Mindössze száz napja volt a waterloo-i csatáig, amikor seregei újra vereséget szenvedtek és ezúttal megbuktatása és félreállítása véglegesnek bizonyult. De a Cannes és Grenoble közötti utat, amelyen visszatért az első számüzetésből, azóta Route Napoleonnak hívják a franciák.

S hogy miért mesélem el mindezt? Mert pár napja ezeken a csodálatos utakon próbáltam ki egy egészen különleges autót. Bárcsak többet mondhatnék. Hamarosan újra jelentkezem.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr75985436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

baranyp 2009.03.08. 01:31:07

Tudtam hogy ford,elsőre mondeora gondoltam,de annak nem teljesen ilyen a segge.

Mongoose 2009.03.08. 01:39:22

Hűű, Ford Focus RS a Monte kacskaringóin, hálistennek még nem veszett ki a Ford PR-os embereiből a maradék tűz. Kb.1éve éjjel kaptam egy smst egy haveromtól,épp itt kelt át éjfélkor, csöpögött a szája a srácnak és megígértette velem,-is-hogy EGYSZER MINDENKÉPP BE KELL BARANGOLNUNK EZT A VIDÉKET,igaz redves autóbuzi sors-és bajtársaim. Nem az autóbahnon menés a menő, hanem a hegy a B4,100m,J5 szigorú... :-) Jó 7végét!

TicTac · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=40344 2009.03.08. 03:42:22

Az egészen biztos, hogy az új Focus erősített változata, ST-re tippelnék. Mindenesetre a hátsó kötényt (lököst?) elszabták. :(

saki05 2009.03.08. 04:32:31

Mongoose

Ezért van a Francia Gendarmerie nek 65db Impreza sti wrx ,hogy meg tudják fogni az ilyen önjelölt kanyarvadász rallypilótákat.

saki05 2009.03.08. 04:35:38

Mongoose

Ezért van a Francia Gendarmerie nek 65db Impreza sti wrx ,hogy kordában tartsák a hozzád hasonló önjelölt kanyarvadász rallypilótákat.

Carisma001 2009.03.08. 07:44:30

Good morning!

Mennyivel szívesebben láttam volna Vatanen Urat egy Evo-ban, mint egy Ford-ban!!!

Ráadásul megérdemelne egy kis bírságot indokolatlan ködfényszóró használatért!!!:D:D:D

Ettől függetlenül vágyat ébresztett a kis film, hogy de jó lenne ott tépni valami spéci géppel!!!:)

Jovanotti 2009.03.08. 10:48:54

"Bárcsak többet mondhatnék" nahhh, az ilyen cikkek kiölik az olvavsási vágyat belőlem, főként, mert annyira nem titokzatos : www.origo.hu/auto/teszt/20090306-ford-focus-rs-menetproba.html

S2000 2009.03.08. 11:54:58

Nyáron, nyitott kabrióval ez király útvonal lehet. Egyszer kipróbálom.

Mongoose 2009.03.08. 12:40:09

@saki05: Impreza wrx sti és nem sti wrx, rossz a sorrend. Az sti a spec. tipusjelőlés. Büszke vagyok a felelősségteljes vezetésemre, még nem okoztam "rallye"zásból balesetet, és nem csak őrjöngve lehet végigszáguldani egy ilyen csodaszép helyen. Nem minden szerpentin szerető ember őrült. Lehet értelmesen és ésszel is kanyarra vadászni. Este pl. a fénycsóvából is következtethető, hogy jönnek-e szembe, apró tipp. Nem akartam nagyképűnek tűnni.
BÉKE! :-)

Bambano 2009.03.08. 13:14:02

az az origós cikk mennyire semmilyen se... egy rendes mondatot nem tud összerakni, nincs semmi feelingje, egy távírdában írnak ilyen cikket...

zalkapone 2009.03.08. 16:23:42

Végre, végre egy FORD!!! :-)

saki05 2009.03.08. 19:06:19

Hrzasn

Az mindegy de még azzal is megfogják az M5ös bmw t a szerpentinen :) Azért tudnak elfogóautót választani a Franciák!

w a s d 2009.03.08. 20:59:55

@saki05: Azért ahhoz, hogy egy WRX elkapjon egy M5- öst, nem árt, ha a WRX- en ott a megkülönböztető jelzés, hogy elengedjék, ahol az M5- nek ki kell várnia a forgalomban, hogy tovább tudjon menni.

SchEdem 2009.03.08. 21:03:10

Auto Motor und Sportban is ilyen fehér volt, egyértelműen RS!!!! Isteni autó lett, állati mázlista vagy, hogy ilyen utakon vezethetted! Cikket kérek!

Spettacolo 2009.03.08. 21:05:34

@Mongoose: Egy másik apró tipp: Ha egy bicikli jön szembe annak nem nagyon látod a fénycsóváját, akármilyen lámpa is van rajta, meg a hangját se hallod.

gin74tonic 2009.03.08. 21:41:39

angliaban ( essex ) evo IX es es wrx sti van, londonban meg lattam lambot (!!!) is. a hatuljan szep nagy betuk vannak mindnek: INTERCEPTION ( elfogas )

egy fiat uno 1.7d vel is el lehet valakit kapni ha van rajta kek villogo+szirena, ezeket az autokat megelozesbol, elriasztasbol veszik, hogy eszedbe ne jusson vetkezni mert ugyis elkapnak.

franciaban meg tele van az orszag rappael tablaval

trash E46 2009.03.08. 23:28:55

@saki05: hát azért azt meglesném ám. amúgy meg nem csak az autón múlik.

DonGatto 2009.03.09. 00:41:28

RS Focus, elárulja a kinetik dizájn:)

saki05 2009.03.09. 04:47:40

TRASH E46

A Franciák nemcsak autót kaptak maguk alá hanem speciális kiképzést is.
Az M5 biztos k...a gyors egyenes úton de az Impreza kanyarban megfogja kanyarból meg van ám elég sok franciáéknák a falunkénti 10körforgóról nem is beszélve.

CSaB · http://www.domain.hu 2009.03.09. 07:33:10

fiesta rs..ennyit nem tudni.. :D

w a s d 2009.03.09. 14:03:14

@saki05: Megfogja kanyarban...

... vagy nem. Pl. volt már olyan (angol) teszt, ahol egy Golf V. GTI is megverte pályán a WRX- et, pedig erőből is (meg hajtott kerekekből is) a WRX- nek több van.

www.fastestlaps.com/index.php?page_id=compare&car1=459bb03276e82&car2=47deec37c4cec&excludewet=true
süti beállítások módosítása