Helikopteres cikkem szerkesztése közben Winkler és az összes szerkesztőségben tartózkodó kolléga jól szórakozott. Én is jól mulattam a megjegyzésein, bár egyik szemem sírt, a másik nevetett, mert Robi kegyetlen volt a helikopteremmel. Jó néhány bekezdést száműzött a cikkből. Ez a blogposzt az én kis gerilla akcióm, hogy a kimaradt - szerintem érdekes és informatív - részekből néhányat megosszak a hozzám hasonló repülés-buzikkal.
A cenzúrázás szó szerint így zajlott:
(Előre is elnézést kérek a kínzásért.)
Angéla, hogy jönnek a vietnámi katonák a te ugrásodhoz? – kérdezte Robi, és egy kattintással kitörölte ezt a bevezető részt:
Azáltal, hogy olyan helyekre is oda tudnak menni, amelyek a repülőgépek számára teljesen megközelíthetetlenek, a helikopterek nagyon sokféle feladat ellátására alkalmasak. Bárhol le tudnak szállni, ahol van egy kis egyenes és tiszta terep, ahol pedig nincs, ott képesek egy helyben függeszkedni, és akár hátrafelé repülni is. A vietnámi háborúban a szervezett helikopteres mentőakcióknak 40 ezer amerikai katona köszönhette az életét.
Katonák ereszkednek a Mi-8-bólMagyarországon pedig az 1970-es tiszai árvíznél 4500 embert mentettek ki a Magyar Honvédség helikopterei, akik közül 213-at csörlővel emeltek be a fedélzetre. Ekkor volt, akinek úgy megtetszett a helikopteres repülés, hogy minden este visszatért elárasztott házába, hogy másnap újra kimenthessék.
Winkler: Na itt én kész vagyok, már beöltöztek, már tudjuk, hogy milyen biztonságosak a hevederek, de még mindig nem ugrik, hanem az Eu-val jön!
Így maradt ki ez a bekezdés:
Annak ellenére, hogy a Mi-8 ma már elavult típusnak számít, legalábbis az EU szerint, ahol nem meglepő módon, inkább az európai gyártású Eurocoptereket preferálják, mégis jól használható, megbízató és kedvelt típus.
Winkler: Angéla, te egy igazi szadista vagy!
Csikós: Olyan, aki kikötöz az ágyhoz?
Winkler: Igen, de úgy, hogy neked jó. Ő ezt szeretetből csinálja. Előre eltervezetten kínoz. Már elindultak a helikopter felé, de még mindig a típus változatairól van szó. Angéla, ugorj már!
A Mi-8T, a Mi-4-es helikopter alapjaira épült V-8-as sorozat (V=vertaljot, vagyis helikopter) negyedik változata, 1963-ban jelent meg, közepes szállítóhelikopter. A SZU-ban kivételes módon eredetileg polgári feladatokra tervezték, a szovjet légierő csak később bólintott rá a katonai változat kifejlesztésére. Aztán olyannyira bevált, hogy az összesen legyártott 11 ezer db-nak ma már elenyésző része polgári alkalmazású. Nagyon sikeres és sokoldalú gép: a személy- és teherszállítás mellett sokszor bizonyítottak árvízi mentésnél, tűzoltásnál, készítettek VIP változatot katonai és politikai vezetők szállítására, az oroszoknál volt külön változat a visszatérő űrhajósok tengeri kimentésére, valamint olyan, a harctéri sebesültek mentésére specializált kórházi változat is, amelynek fedélzetén komplett műtő volt kialakítva.
Winkler: Angéla, te a megszakított közösülés mestere vagy. Mindig, amikor már azt hinném, hogy jön az ugrás, hirtelen beszúrsz egy bekezdést a helikopter vezetéséről. Ez is nagyon érdekes, de Angéla, ugorj már!!!
Mi-8 prototípus, még egy hajtóművelNekem egy zsonglőrmutatványhoz hasonlít az egész – de Laci szerint egyáltalán nem nehéz, meg lehet tanulni, csak nagyon fárasztó tud lenni. A vezetésen kívül még figyelni kell 8-10 repülési paraméterre, a rádiózásra, hogy akkor most balra vagy jobbra forduljunk, és hogy mi történik hátul. Ezért találták ki a robotpilótát, ami a Mi-8-ban is van, be lehet állítani, hogy irányt, magasságot vagy dőlésszöget tartson, így függeszkedésnél akár el is engedhetik a botkormányt.
És akit ezek után még a teheremelés is érdekel, megnézheti a Lurdy Ház klímájának beemelését itt:
Ha még nem olvasta volna, itt a megcsonkított cikkem.