91 éve a fiókban

Scania Omnilink etanolos elővárosi busz

  2007. november 09. - Gracza Zoltán Címkék: busz featúra etanol scania

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

91 éve a fiókban
2007-11-09 06:45:00

Nem éreztem lelkiismeret-furdalást a jövőm miatt, amikor beültem az etanolos Scania Omnilink vezetőállásába

Scania Omnilink E95 busz a nyíregyházi repülőtéren. Fotó: Égő Ákos

Nem éreztem lelkiismeret-furdalást a jövőm miatt, amikor beültem az etanolos Scania Omnilink vezetőállásába, és kényelmesen beállítottam az ülést. Éreztem viszont valami mást, amikor beindítottam a motort. A nyitott ablakon finom cefreszag érkezett, ami a rendszer melegedése közben fokozatosan enyhült, így később már csak éles kanyarban, saját kipufogógázunkba visszafordulva érezhettük a készülő pálinka szívmelengető illatát.

Ha most fel szeretném sorolni, hogy mi az, amit egy utas észrevesz az etanollal működő buszon a megváltozott rendszer előnyeiből és hátrányaiból, akkor nehéz dolgom lenne. Nincs ugyanis semmi – a külső feliratokon kívül –, ami látványos változást hozna. Vezetőként uralva a technikát is hasonló a helyzet.

Kanyarodó Scania Omnilink E95 busz a nyíregyházi repülőtéren. Fotó: Égő Ákos

Scania Omnilink E95 busz beltere. Fotó: Égő Ákos

Aki még nem vezetett buszt, annak komoly élvezetet okoz egy Omnilink kipróbálása. Hihetetlen fordulékonysága, vezetési komfortja, a sportos városi és elővárosi buszok élmezőnyébe helyezi. De mindez nem az etanolnak köszönhető. Aki már unja kissé a buszvezetést, az a kukoricapálinkától sem derülne jobb kedvre. Legalábbis fogyasztásának ebben a formájában. Meginni viszont nem javaslom a dízelmotor-alapú rendszer üzemanyagát, mivel a 95% tiszta szeszhez 5% adalékanyag társul, ami mérgezővé teszi a folyadékot. A gázolaj és az alkohol ugyanis úgy hasonlítanak egymásra, mint tűz és víz. A gázolaj kenési tulajdonsága jó, kompressziótűrése viszont alacsony. Ezek teszik lehetővé, hogy dízelüzemanyag-ellátó rendszer kenését magára az üzemanyagra bízzák, nyomáson pedig különösebb segítség nélkül berobbanjon a motorban.

Az alkohol viszont nem hogy kenésre nem alkalmas, hanem kiváló oldószer, így, bár szép tisztán tartaná a rendszert, eközben magával vinne mindent, amit csak lehet. Ezért az adalékanyag egy része arra szolgál, hogy mindezekkel együtt is biztosítva legyen a rendszer kenése, miközben a tömítések és csövek nagy részét alkoholállóra kellett cserélni a cél érdekében.

Scania Omnilink E95 busz motorja. Fotó: Égő Ákos

Így már eljuthat az üzemanyag egész az égéstérig anélkül, hogy különösebb károkat okozna útközben. Itt aztán bekerül a dugattyúba, ami csak jön-jön felfelé, egészen az 1:18-as kompresszióarány eléréséig, ahol igazából nem történik semmi, az alkohol ennek sokszorosát tűrné még. Mozdul hát a dugattyú tovább: 1:20, 1:25, 1:28, mikor végre munkába kezd az 5% adalék kb. ⅕-ét kitevő, gyulladássegítő része, és hirtelen belobbantja a keveréket. Innen pedig már megy minden a maga útján. A dugattyú lefelé lendül – mint a 19. század óta mindig –, a kerekek megmozdulnak, a reptér vége pedig vidáman közeledni kezd.

Kukorica-embléma a Scania Omnilink E95 busz tanksapkája mellett. Fotó: Égő Ákos

Sejtik-e mikor készült az első etanolos motor a Scaniánál? Elárulom: a háború vége előtt. De hogy melyik előtt? Hát az első világháború vége előtt. Egészen pontosan 1916-ban. Igaz, az első közúti tesztet csak 1979-ben végezték, menetrend szerint közlekedő buszba pedig csak 1985-ben került, ami után 1989-ben végre beindulhatott a sorozatgyártás.

Stockholm jó példával az élen, egyben a helyi terméket is támogatva rögtön vásárolt is belőlük, így mára a Svédországban üzemelő etanolos buszok száma már 600 darab fölé emelkedett. Ezek közül már korábban is járt Magyarországon egy szép piros, a stockholmi tömegközlekedési vállalat színeiben, most mégis lengyel testvéreinktől kértük kölcsön a próbadarabot. Nekem így is tetszett. Nem tudom megítélni jobb-e, mint a dízel változat. De hogy nem rosszabb, az biztos.

Scania Omnilink E95 busz a nyíregyházi repülőtéren. Fotó: Égő Ákos

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr100223100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

c 2007.11.09. 07:39:12

"De hogy melyik előtt? Hát az első világháború előtt. Egészen pontosan 1916-ban"

mondjuk egy egesz kicsi kozepiskolai (v ez meg altalanos?) tortenelemtanulas nem artott volna :-)

Zak 2007.11.09. 07:40:36

Klassz cucc. Főleg azért jó, mert sok kukoricát kell termeszteni hozzá, abból a felesleggel lehet a gyesznyókat etetni, azok metánt termelnek, így az etanolos busz mellett lehet tartani metánfűtésű gőzmozdonyt a HÉV-hez. ;-)

(Biztonsági öv a vezetőüléshez opciós extra?)

cyd 2007.11.09. 07:41:32

"Hát az első világháború előtt. Egészen pontosan 1916-ban."
He?

toto 2007.11.09. 07:55:54

Ált. iskola 7. osztály :(
Gáz, ha már egy "újságírónak" sincs általános alapműveltsége. Valakinek azért ez a Totalcar szerkesztőségében szemet szúrhatott volna, vagy ők is... ?

c 2007.11.09. 08:01:30

ez nem totalcar, ez a belsoseg :-)

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2007.11.09. 08:07:26

ezekszerint akkor minden további nélkül tölthetek páleszt a fasztratédémbe?

feketenap 2007.11.09. 08:43:04

Hát az I. világháború előtt, úgy 1916 körül.... volt néhány elvetemült ötlet. Én idősebbektől hallottam rózsafa dugattyús Uralról, ami pálesszel ment.
Vagy 200 km-t tudott. De a dolog komolyságára tekintetel, azt hiszem jó pár év el fog telni, míg a tömegközlekedési vállalatoknak ez lesz a legnagyobb problémájuk, hogy a Svédektől vagy a hazai gyártóktól szerezzenek be környezetkímélő, bioüzemanyagos buszokat.

Gábor 2007.11.09. 09:11:46

Ha a bioetanol károsíthatja a motort, akkor hogy jönnek a benzinkutak ahhoz, hogy 4.4%-ot a kérésem nélkül belekevernek a benzinbe????
Gond nélkül lecsalhatnak a gépjármű esetleges futásteljesítményéből, ugyse tudom majd bebizonyítani, hogy ők a hunyók????

Csak onnan jutott az egész az eszembe, mert feltünt, hogy reggelente kicsit erőtlen a motor. Szívesen rojtosra rugdalnám az illetékes hátsó felét, ha ennek tényleg a biomassza az oka.

Igazán objektív mérési eredmények születtek a benzin és bioetanol meghajtás összehasonlítása során. A gond csak az, hogy a mérési módszer a benzin-diesel üzemanyagfelhasználáshoz készült, így az összehasonlítás akár félrevezető lehet.

Már látom a jövőképet:
Éhes pálcikaemberkék rohangálnak autóval a közutakon, kajára vadászva. (Mad Max ...) ;)

László · http://www.chiptuning.hu 2007.11.09. 10:37:15

Én a turbós Fordomban használom és meg vagyok vele elégedve. Mivel 105-ös oktánszámú nagyobb előgyújtással tud működni ami nagyobb teljesítményt eredményez. Nem rossz.

camell 2007.11.09. 10:38:15

Az első világháború 1914 nyarán kezdődött.

A kipufugógázt meg lehet szipuzni. Az orr nyálkahártyáján keresztül úgyis hamarabb beüt az alkohol. Sok ilyen buszt Pestre, gyorsan!

Arpi 2007.11.09. 10:47:37

Az én szeretett városom mint az európai szesz-sejkek fővárosa! Szeretlek Nyíregyháza!!!

apamacko 2007.11.09. 11:26:26

Na gyerekek az gy van hogy MOL nem környezetvédelembő meg szívjóságból de nem is szivatásból nyom 4.4% etanolt a benzinbe hanem mert így olcsóbb neki !

Elsőre furcsa ugye ?

De az igazság az hogy ha nem tenné az állam bácsinak kéne befizetnie büntiből az etanol árának többszörösét !

Így már más a leányzó fekvése igaz ? :-)

Amúgy még mindig jobb 4.4% etanol mint ugyanennyi víz :-) nem ?

Ennyi etanol nem okoz semmi de semmi kárt.

oPal 2007.11.09. 11:37:24

Én arra vagyok kíváncsi, hogy miként lehet premix olajjal kenőbbé tenni az E85-öt...

Rocko- 2007.11.09. 12:45:48

az egyik lekispolskizza, a másik lecinquecentozza a Fiat 500-ast. autós újságírók.

klarky 2007.11.09. 13:13:43

Az egész bioüzemanyag hype egy nagy baromság, egy érdekszféra őrült ötlete amivel környezetvédelem címén egy csomó uniós pénzt és viládszerte állami milliárdokat lehet lenyúlni. Ez az igazság, akárhogy is szépítik a dolgot!

A másik, ami nagyon bosszant, az az, hogy a világ egy jelentős részén éheznek az emberek, mi meg itt a "fejlett" világban kajából csinálunk üzemanyagot azért, hogy klímás autóból pofázhassunk a klímaváltozás ellen. Alakos világ... 8-(((((

Karpathy · http://artofmax.com/ 2007.11.09. 13:18:07

camell: nekem is ez jutott eszembe!

Futárbringákkal teperő arcok, Millenium Falconként jó szorosan a buszok vonósugarába tapadva... hmmmm

camell 2007.11.09. 13:24:57

Karpathy: jó is az, ha egy rugóra jár az agyunk...

oPal 2007.11.09. 14:42:52

Kritizálók:
Vessétek be az uniós pénzből parlagon hagyott területeket kukoricával vagy bármivel, és a vetést szállítsátok el az éhezőknek!

Rocko- 2007.11.09. 15:17:11

amúgy sztem a bioetanol egy köztes lépcső, találnak egy másik módszert, és az fog elterjedni. pl az elektromos autók.

Pipi 2007.11.09. 15:21:53

cinquecento=ötszáz olaszul... magyarul nagyon nem hazudott az újságíró, csak mi máshogy szoktuk meg.

RoGeR 2007.11.09. 15:25:01

A bioetanol (és az ebből előállított ETBE) azért van a benzinben, mert az EU előírja. És szépen növekedni fog az arány, ha bírja a mezőgazdaság.
Itthon meg lehet termeszteni az éves benzinfogyasztás két-háromszorosát, de Európa szinten jó, ha a hosszútávon előirányzott 20% megoldható import nélkül.

A biodiesel (FAME) már nem akkora durranás, mint a bioetanol.

Rocko- 2007.11.09. 16:00:51

Pipi az egy dolog, h ugyanazt jelenti, a két autó mégis más. lásd:
en.wikipedia.org/wiki/Fiat_500
en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Cinquecento

AP (törölt) 2007.11.09. 16:18:52

Végre rendes autókról is szó van a totalcaron..
Gyönyörű az az A-s szörnyeteg.

Pisti 2007.11.09. 17:20:37

A benzin jelenlegi 4,4%-os bioetanol részaránya semmilyen hátrányt nem okoz. Épp ellenkezőleg, a fenntartható fejlődés feltalálása előtt azért alkalmazták (pl. az USA-ban), hogy javítsák vele a benzin hidegindítási jellemzőit. Az alkoholban lévő oxigén ugyanis segíti a keverékképzést, többek között ennek köszönhetően csökkent le a cikkben említett Lada CO kibocsájtása is.

A 9 éves családi Escortunk 50% benzin 50% E85 keverékkel alacsonyabb fordulatszám tartományban észrevehetően nyomatékosabb és a kipufogóból is kellemesebb szagokat ereget. Többletfogyasztás max fél liter.

Turbodiesel Astrákba inkább ne öntsünk etanolt. A dízelek max biodízel terén flexifuel-ek, a busz speckón etanolra kialakított motorral rendelkezik.

Hind · http://belsoseg.blog.hu/2007/11/09/e95omnilink 2007.11.10. 08:34:02

Gábor!; Apamackó!

Etanolt azért kevernek a benzinbe, mert ezzel növelik az oktánszámot (kopogástűrőképességet) ólom tetraertil helyett. A 98-as ban (még itt ott lehet kapni)és a prémium benzinekben több van. Én azért tankolok időnként belőle, mert az alkohol kicsit Aggresszívebb, feloldje a mocskot a rendszerből. Egy tank kihajtása után a motor egyenletesebben jár és a fogyasztás is javul.
Aki nem hiszi járjon utána.

GiXXXer 2007.11.10. 09:29:06

Szebben jár szesszel az autó, szerencsére nekem Kecskeméten szinte útba esik a szesz-kút.
Igaz nekem E50-E60 szokott lenni, mert tankolok rá benzint is.

Keri · http://www.kericars.com 2007.11.10. 09:33:20

Én egy másik hasonló magazintól vagyok, és elmondom a véleményem erről a buszról, mivel én Nyíregyházi vagyok.

Iskolába majdnem minden nap busszal járok, és általában pont akkor jött ez az etanolos hetes busz, amikor én is ott álltam a buszmegállóban.

Első érzésem az volt, hogy ebben a buszban büdös van, a másodszorra pedig, hogy 5-6 megállóval arrébb valamiért émelygő érzésem volt. Nem tom, hogy miért? De ezt többször is tapasztaltam.

Harmadszorra pedig, hogy a busz kattogott. Gondolom nem meghibásodásból adódott, hanem egyszerűen az etanolos diesel motor működéséhez volt szükséges.

Végezetül összességében a buszból nekem elegem lett egy hónap alatt, és általánosságban, akit megkérdeztem, senkinek nem tetszet a busz.

Üdv.: Keri

GiXXXer 2007.11.10. 10:04:53

Gondolom az se tetszik senkinek, amikor gomolygó fekete koromfelhővel terítik be az egyéb buszok a megállóban állókat. Csak azt már megszokta az ember... És gondolom az se fog tetszeni, ha nyáron 50 fok lesz, télen meg 10, vagy mínusz 30, és hóvirágoktól lesz fehér a karácsony...

Inkább támogatni kellene minden efféle kezdeményezést, gyerekcipőben jár még, és ha ellenzőkre talál csak, igen lassan fog fejlődni, pedig az lenne a jó, ha mihamarabb egyre-egyre fejlettebb lehetne!

greg36 2007.11.10. 10:26:29

Én semmilyen magazintól nem vagyok, de elmondom a véleményem ha nem is erről, de egy ilyen buszról, mert Stockholmban párszor jártam vele.

Nem tapasztaltam sem kattogást, sem büdös szagot, ellenben a mínusz 11 Celsius fokban is kellemes meleg volt odabent.

A stockholmiaknak meg nem nagyon volt problémájuk vele. (Talán mert náluk még nálunk is felkapottabb a házi alkoholgyártás? Persze nem autós hanem hangulatjavítási fogyasztásra ;) )

Fischer 2007.11.10. 10:31:47

Talán ha nyitottál volna egy ablakot magad körül, akkor nem okozott volna émelygő érzést mások CO2 - ének a belégzése, amit nem csak ezen a buszon érezhetsz...

Minek is nektek új busz, tiszta, nem összefirkált, jó a régi szétkopott adagolós, pénz híjján fel nem újított 20 - 30 éves Ikarus a cuki koromfelegeivel.

Pedig ha más lenne az itthoni hozzáállás, ez az ország lehetne sok mindenben az első a világon.

Jól élhetnénk mindannyian, ha tőlünk vennének etanolt, etanolos buszt, gyógyszereket és még lehetne sorolni, mi minden tudást vittek innen el a dilettáns aktatologatók és a neokonzervatív újítástagadók miatt...

Durca 2007.11.10. 10:46:18

Az elektromas autónak nem egy füstölő gyárkémény, vagy egy sugárzó betonvastömb termeli az áramot? Ne legyetek álszent labancok, akik csak a határon kívülre szeretnek szarni!

Én utánna néznék annak a 28-as kompresszióviszonynak, ez véletlenül nem végnyomás érték?

CSL 2007.11.10. 11:31:38

"Itt aztán bekerül a dugattyúba"
Ez kész!!:) Szerintem a szakma tanárom egyből kitette volna a szégyen falra és beírja év végére az egyest!:)

CSL 2007.11.10. 11:34:52

klarky: Ha te termelén kukoricát oda adnád ingyen a rászoruló bantuknak?? Szerintem nem!

otto 2007.11.10. 11:43:41

CSL: sztem közelebb is vannak éhezők nem csak Batuniában.

piréz 2007.11.10. 12:02:12

Szerintem ennek a bioethanolnak az a lényege, hogy a mezőgazdaságból élőknek, legyen munkájuk. Ugyanis az EU, néhány éven belül meg akarja szüntetni a támogatásukat és így talán talpon tudnak maradni, támogatás nélkül is.

Janesz 2007.11.10. 12:10:15

Örömmel és egy kis szomrúsággal olvastam a cikket. Necces, ha egy újságíró nem tudja mikor volt az 1. világháború... Ez ciki.
Örülök, h elérhető környezetbarát bio-üzemanyag és ez implementálható a járműiparba. Örülök, mert Magyarország földrajzi adottságai lehetővé teszik az ebben rejlő lehetőségek kiaknázását. Szomorú vagyok, h ez sokára lesz... mdf kormány jól kereső megélhetési politikusai a TSZ-eket felszámolták, mert kommunistás. Ennek eredménye, h az egykor EU(sőt: világ)színvonalú és nagy mennyiségű mez.gazd. termékeiből mostanra már enni sem nagyon jut. Pedig, ha az említett szövetkezet működnének, főleg kapitalista szellemben és hatékonyságban, akkor az élelmiszeripar által fel nem vett, gyengébb minőségű gabonából üzemanyag gyártásra is maradna. Ezzel még jobban óvnánk környezetünket, nőhetne termőföldjeink mínősége és termékenysége.Kereskedelemről nem is beszélve. Szomorú, h nálunk az átalakítás megáll a leépítésnél... Máshol ez nem így van. Ők tudnak a "kevesebből" "többet". Kár, h mi nem....

sportrajongó 2007.11.10. 12:18:51

". Itt aztán bekerül a dugattyúba, ami csak jön-jön felfelé,"
Talán a hengerbe kerül be!!!!

Billy Bibbit 2007.11.10. 12:55:26

A-a-a cikk írója lelkes amatőr újságíró-e?

WW I, dugattyu... :)

AP (törölt) 2007.11.10. 13:44:22

ne legyünk labancok?

ne legyetek kurucok.. :)

bilgéc 2007.11.10. 13:55:00

Az olaszok Cinquecento-nak, azaz ötszázasnak híjják az ötszázast. Ami érthető is...

Igen, hát a világháború...

XSun (törölt) 2007.11.10. 14:17:39

Én úgy vagyok vele hogy ez a biodízel / etanol zsákutca.
Nekem a Honda új fejlesztése tetszik ahol a jármű hidrogénnel megy.
Pontsabban egy hidrogénnel működő üzemanyagcella áramot fejleszt és az az áram táplálja az elektromos hajtást.
Ez több szempontból jobb mint a belsőégésű motor.
A villanymotornál kis fordulaton is jelentkezik a nyomaték ugyanakkor lehet pörgenti simán, tehát feleslegessé teszi a váltót.
Ráadásul a villanymotor köré nem kell építeni hűtő / fűtő és kenő rendszert hogy működni tudjon, így eleve a súly / lóerő a villanymotor esetében sokkal jobb.
A poén az hogy a kipufogógáz színtszta H2O. Tehát ívóvíz minőségű tiszta víz jön ki a csövön.
Hidrogént pedig elég egyszerűen elő lehet állítani vízből elektrolízissel (vagy földgázból).
Persze felmerül hogy honnét vegyük az elektromos áramot?
Nos erre lennének jók a szélerőművek.
A szélerőmű nagy baja hogy nem tud a teljesítményigényekhez igazodni mivel akkor termel amikor fúj a szél.
Viszont erre remekül lehetne használni hiszen az elektrolízissel termelt hidrogént már lehet tartályban tárolni.

Strázsa 2007.11.10. 14:39:52

Kinek jó hogy itt van ő? Ha elmondaná valaki talán enyhíthetné szenvedéseinket... Mert műsort nem vezet jól... Írásai fejlődnek, de miért rajtunk kisérletezik... (javasolnám valamelyik emabcipált oldalt) Ja hogy jól nézne ki ebben a műsorban egy szőke nő? Nem is szőke, nem is nő??? Akkor miért van itt??? Borzalom... abba fogom hagyni a totalcar olvasását ha ilyen szinvonalmentes szösszenetekkel talákozok nap mint nap...

S.Templar 2007.11.10. 14:43:01

Ha valakit ennyire zavar, vegyük úgy hogy a vége előtt, vagy még jobb a kiegyezés, hisz minden magyarnak az a legbeidegződöttebb szám. Egyébként itt az eredeti angol cikk ebben nincs szó a háborúról és majdnem ugyanaz!
Mindenki mindent csak kritizál, ezért nem haladunk előre, valaki mond valamit, egyből leugatják.
szeretünk Totacar;) így tovább!

www.scania.com/Images/P07X03EN%20New%20ethanol%20engine_tcm10-178705.pdf

prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.10. 15:00:23

"Pipi az egy dolog, h ugyanazt jelenti, a két autó mégis más. lásd:"

Akkor idézek a linkedből:

"The Fiat 500 (the "cinquecento", from the Italian word for "500") is a car produced by the Fiat company..."
"Launched as the Nuova 500..."

Pipas 2007.11.10. 15:00:24

Majd amikor elkezdődik kicsiny hazánkban az újfajta üzemanyag szőkítése/mérgező anyag kivonása pálinkává konvertálás céljából. Hmmmm... szép is lesz!
Bemegy Józsi bácsi Kerepestarcsán a kocsmába, iszik egy felest és környezetbarát módon teker haza a bicajon!

calamites 2007.11.10. 15:05:02

XSun!

nagyon igazad van, ahogy az ember repked európa felett, akkor megannyi szélerőművet láthat a fejlettebb részen PL: dán, holland földön.
és fentről még szépek is

Pipas 2007.11.10. 15:07:15

Szélerőművek: általában olyan környékeken vannak, ahol szél is van. Magyarországon (szerencsére) nem szokott fújni a szél.

Vanek 2007.11.10. 15:52:42

Szél nem fúj, kukoricát viszont lehet termelni, nem is keveset. Az etanolgyártás melléktermékeként keletkező takarmány pedig még mindig több, mint amit itthon fel lehet etetni az állatállománnyal.

Panzer 2007.11.10. 16:09:16

Dolgoztam Stockholmban harom honapot ev elejen. Semmi utas altal erezheto gond nincs az etanolos buszokkal, en legalabbis nem tapasztaltam ilyet.

Mas kerdes, hogy Stockholm ritka szeles helye a vilagnak - lehet, hogy ha allt volna a levego, akkor erezheto lett volna valami szag a busz korul... nem tudom. Belul rendben volt.

Rez 2007.11.10. 16:26:12

Az etanolos autozas egy erdekes es fontos kezdemenyezes, de egyelore csak a teljesitmenynoveles motivalja az embereket, nem a hatekonysag. Kozep- es hosszutavon ennek az uzemanyagnak a hasznalata pedig mar negativ kornyezetvedelem szempontjabol. Miert? A mezogazdasagi termeles emiatt meg intenzivebb -talajkihasznalobb- lesz tovabba versenyhelyzet alakul ki az etetesi es uzemanyaggyartasi celra termelt takarmanyok termesztese kozott. Miert is termelne valaki etkezesi celra, ha a szeszgyar majd tobbet fizet a kukoert, stb.. Emiatt pedig nem csak a takarmanyok, emberi etkezesre szant termekek is joval dragabbak lesznek rovid idon belul. Braziliaban pont emiatt vagjak ki soha nem latott utemben a maradek oserdot, hogy meg tobb teruletet lehessen beultetni. Ha pedig az etanolhasznalat Magyarorszagon is elterjedtebb lesz, abbol a magyar gazdak nem sokat latnak majd, mert keletrol sokkal olcsobb lesz behozi vagy az etanolt vagy az alapanyagokat. MIndez amugy nem ujdonsag, csak az autogyarak felkaptak az etanolos, biodizeles temat, hogy tovabbra is el lehessen adni a mammut varosi autokat. www.foejapan.org/climate/doc/sympo0702/ppt_2-1Ginting.pdf

Rocko- 2007.11.10. 16:43:13

bilgéc 2007.11.10. 13:55:00
de az 500-as és a Cinquecento két külön autó.
en.wikipedia.org/wiki/Fiat_500
en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Cinquecento

prokee · www.prokee.hu 2007.11.10. 15:00:23
igen, elolvastam én is. te ugyannak mondanád a két autót? :)
az opel agila meg a suzuki wagon r+-nál ez igaz, de a két fiatnál nem.

prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.10. 16:58:58

A Fiat maga nevezte Cinquecentónak, majd Nuova Cinquecentónak az 500-ast anno.
Aztán jött a Fiat Cinquecento, amit szintén a gyár hívott így. Most meg megint itt egy 500-as, amit Nuova Cinquecentónak hívnak. Nem én, hanem a gyár.

Te az F AStrát és a H Astrát ugyanannak mondanád ? Pedig ugyanúgy hívják.

bilgéc 2007.11.10. 18:36:01

Másképp mondom: Ha egy autóra az van írva 500, akkor azt a magyar 500-asnak hívja, az olasz meg cinquecento-nak. Nomármost kihoztak egy későbbi autót, amire nem számmal, hanem betűvel van írva mindez. Számunkra innentől kezdve eltér. Nemúgy, mint pl. a Skoda Octavia és a Skoda Octavia. :D Tehát a szerző nem tévedett, csupán olaszos műveltségét fitogtatta. (Ha mán történelemből megbukott.)

GiXXXer 2007.11.10. 18:51:34

Hajrá bioüzemanyag!

Ha lenne tőkém, reklámoznám, bele a maradi emberek pici fejecskéjébe! Egyszer elfogy az olaj, nincs mit tenni! Hidrogén-energiacellásra meg kicsit nehézkes átalakítani a Skodát-Zsigulit, szeszhajtásúra meg pár ezres, ami párezer km után megtérül... Nemtom ezt miért kell ellenezni!
És miért drágulnának az élelmiszerek? Ha egyszer árverseny alakulna ki? És miért akarnák kivonni a mérgező anyagokat? Ha lenne benne ráció, már régóta kukoricából főne a pálinka, de tudtommal nem abból készül...

alexis-machine 2007.11.10. 19:09:53

sportrajongó 2007.11.10. 12:18:51
". Itt aztán bekerül a dugattyúba, ami csak jön-jön felfelé,"
Talán a hengerbe kerül be!!!!

A henger és a dugattyú nem ugyanaz?

alexis-machine 2007.11.10. 19:14:13

Ja, és még egy dolgot nem értek. Olvasgattam itt, és az egyik tisztelt kommentelő azt írta, hogy az USA-ban a jobb hidegindítás miatt keverik a benyába az ethanolt. A Totalcaron az egyik cikkben meg pont azt írták (a zöld Suzukis rész, ha jól emlékszem), hogy az injektoros verdák hidegindulása nehezebb lezs, ezért ajánlott egy kis benzinnel bekeverni, ami az előbb említett verzió totális ellentétje. Hogy is van ez?

Rocko- 2007.11.10. 19:22:21

prokee: igen, mivel sorban egymás után következik, ráadásul formában is hasonlóak. bár lassan kezdem azt hinni, h az olaszok hülyesége volt ez az átnevezgetősdi. :D

alexis-machine: szerintem a hengerben mozog a dugattyú. :)

AP (törölt) 2007.11.10. 20:10:03

hogy lenne már a henger és a dugattyú ugyanaz

jb 2007.11.10. 20:11:28

Nem a dugattyúba, hanem a hengerbe.
Abban mászkál a dugattyú föl-le. :-)

noname 2007.11.10. 20:29:35

Én nem akarok senkivel sem vitatkozni, de úgy vagyok vele, hogy tőlem szarszag is kijöhet az autómból, ha olcsóbban tankolhatok, ezáltal többet mehetek és még a környezetet sem szennyezem annyira. Én most vásároltam új autót és ha elterjedtebb lenne a gyárilag már E85-tel is közlekedhető autó egy pár százezret pluszba kifizettem volna. Sajna az olajcégek megakadályozzák, hogy ez elterjedtebb legyen.
A szélerőművekkel kapcsolatban pedik nem tudo, hogy hol de olvastam, hogy 5-8 km/h szél már elég a szélkerék forgatásához és itthon is vannak "szélerőmű parkok

pa 2007.11.10. 20:56:27

Nem etanolt raknak a benzinbe, hanem ETBE-t, ami annyiban más, hogy az etanol az alapanyaga. Dik. Amúgy ha időnként némi szesz kerül a benzinbe, az sose baj, mivel a vizet "beoldja" és nem fagy bele a karbiba, mint egy rokonomnak a MOL kutas tankolása után :)
Na. Szóval ennyi na.

Saabi 2007.11.10. 21:15:47

A villanyautók ellen szólóknak: De, természetesen a villanyautó hajtását végző áramot (vagy a hibrid autó hajtásához szükséges hidrogént előállító áramot) egy jó eséllyel környezet szennyező erőmű állítja elő. Ámde, egyetlen (kevés) helyen, koncentráltan. Ahol a károsanyagszűrés sokkal hatékonyabban megvalósítható, mint millió és millió kicsiny környezetszennyező járműnél. Arról nem beszélve, hogy pár tíz, pár száz erőműnél az ellenőrzés is egyszerűbb, míg arról talán nem is kell beszélnünk, hány olyan autó jár csak kishazánkban az utakon, amelynek a környezetvédelmi zöldkártyáját libáért vették a piacon.

Ave, Saabi.
ps: szerintem ráadásul az atomerőművek nagyságrendekkel tisztábbak, mint bármilyen más megoldás. Természetesen ehhez szakértő módon kell ezeket megépíteni és üzemeltetni.

Ptr 2007.11.11. 00:47:58

Mióta olvastam itt a cikket a hidrogénes autóról, olyat szeretnék. Bár gondolom, még 10 év, mire vehetek egyet.
Viszont olvastam egy érdekes cikket a Reflex magazinban, amiben összehasonlították a különböző energiaelőállító módszereket, hogy mennyire hatékonyak az elfoglalt terület szempontjából. (azaz egységnyi energiát mekkora területen állít elő).A bioetanol termelés siralmas volt, sőt, a szél és a naperenegiát hasznosító eljárások területigénye is túl magas. Legroszabb a helyzet a víztározóknál volt.
Megjegyzem, ha a kukoricát bioetanollá alakítják, akkor az tényleg nem a pálinkát drágítja meg, hanem pl. a húst, hiszen a takarmánykukorica lesz jóval drágább. Na, meg a búzát, mert inkább kukoricát vetnek a gazdák.
Némi fény az alagútban, hogy lesznek eljárások, amik nem a terményből állítják elő a bioetanolt, hanem a melléktermékből.

Dreamer 2007.11.11. 01:17:29

Véleményem szerint az etanol keverékű autók csak átmenetet fognak képezni a később megjelenő hidrogén vagy egyéb környezetkímélő autók tömeggyártása előtt. Ezeket az olajkartelek ugyanis nem tudják megakadályozni, az autók minimális átalakításának köszönhetően használhassuk. Érdekes mód az alternatív hajtású gépek nem akarnak terjedni, pedig az emberek nagy része ilyenre cserélné az autóját, tehát a tömeggyártás azonnali eredményt produkálna. A veszteséget pedig lehetne környezetvédelmi alapból fedezni, egyfajta össznépi megtisztulóhadjárat keretében. Erre érdemes lenne áldozni.

blacksheep 2007.11.11. 10:24:07

Nem lehetne neha rovidebb kabatot felvenni?
Tudom, jon a tel...

greg36 2007.11.11. 12:48:11

He!? Már hogy ne lehetne a kukoricából finom italt készíteni? A kukoricasör meg a bourbon whiskey az smafu?

Ami meg a széntüzelésű erőműveket illeti, most láttam olyan kísérleteket, hogy az égésterméket visszavezetik nagy tasakokba, ahol mindenféle algák meg moszatok kivonják belőle a széndioxidot, azután az algából meg moszatból bioüzemagyagot csinálnak. (National Geographic. Az októberi számban is van bioüzemanyag cikk). De bioüzemagyagot lehet csinálni faforgácsból, sőt, még a kukorica szárából is. Kicsit drágább, mint magából a kukoricaszemekből, de megoldható.

Richy 2007.11.11. 12:53:55

Én csak annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy nekem semmi bajom nincsen az etanollal. Vettem a www.e85kft.hu oldalon egy benzin-E85 átalkítót és tökéletesen működik vele a verda. Szerintem nagyon érzés, hogy 10000Ft alatt fullra megtankolok. A plusz fogyasztás pedig 10%.

sanda 2007.11.11. 14:49:50

"Hát az első világháború vége előtt." El kéne olvasni a cikket.

joker 2007.11.11. 15:12:55

Na hát szép fikázni az írót, mikor mi magunk meg nem tudunk olvasni,de ugye azt megszokhattuk volna már ebben az országban hogy fikázni könnyebb mint alkotni... idéznék a szövegből: \\\"Hát az első világháború vége előtt.\\\" s ez a mondat vastagon szedve!! lehet nekem is ki kéne vhogy emelnem azt hogy --VÉGE ELŐTT-- ???

Gábor 2007.11.11. 15:15:20

Szerintem az igazi probléma az energia tárolása. Azt kellene valamilyen normális formában megoldani és azután kellene csak a meghajtáson gondolkodni. Enélkül bármilyen megoldás születhet, de az mind csak ideig-óráig működő félmegoldás lehet, nem több.

feri2360 2007.11.11. 15:21:41

Joker: Ne bosszants!!!!! Szerző utólag javította ki, éppen a fikázás hatására.

feri2360 2007.11.11. 15:24:02

Sanda: Rád is vonatkozik. Beestek 2 nappal a cikk megjelenése után, halványlila kisegítő miniszteri pótfogalmatok sincs semmiről, de azért fikázzátok az olvasókat.

feri2360 2007.11.11. 15:28:03

"azt megszokhattuk volna már ebben az országban hogy fikázni könnyebb mint alkotni" Ja, és könnyebb, mint gondolkodni, hátha tucatnyi olvasó mégsem hülye, ha kifogásol valamit.

kavics 2007.11.11. 15:38:42

szerintem akkor is tuti volna az etanol,mert mennyivel gizdább pistabátol megvenni a TAKARMÁNYkukoricát(nem ennék meg az éhezö bantuminok sem!)mint azoktol a sok kretén fanatista araboktól!és végre nem lennénk teljessen amcsifüggők!végre v.mi jóban mi is tudnánk elöl lenni az EUban!ja meg sokkal olcsóbb mint a benzin!ilyenkor bezzeg nem sirnak az etanol tiltakozok,hogy drága a benzin!biodiesel is van már régota csak nálunk nem elterjedt,minek is agrárország vagyunk vagy mi!?

Gábor 2007.11.11. 15:59:30

Már csak azért is: "Hát az első világháború VÉGE előtt." Ez van a cikkben, na!
Ha meg nálunk nem fúj a szél akkor vajon miért építettek a régiek egy halom szélmalmot, például Sopron környékén? Illetve a Fertő tó Osztrák oldalánál elég sok szélkerék van. A határon nem jön át a szél??

feri2360 2007.11.11. 16:24:33

"Elárulom: a háború előtt. De hogy melyik előtt? Hát az első világháború vége előtt." Nem érzed a törést a tartalomban? Szerző lusta volt ahhoz, hogy normálisan kijavítsa. Először azt állítja, hogy a háború előtt, majd azt hogy a háború vége előtt. A két állítás ellentmond egymásnak. Szóval mindenképpen hülyeség, javítás előtt és után egyaránt. És akkor még nem is szóltunk pl. a következőről: "csak jön-jön felfelé, egészen az 1:18-as kompresszióarány eléréséig, ahol igazából nem történik semmi" Nos, ha az 1:18-as kompresszióaránynál nem történik semmi, akkor miért kellett ilyen thrillerbe illő feszültségfokozással kiemelni az a számot? Olyan, mint egy horrorban, amikor a főhős neszeket hall, néző már majd beszarik az izgalomtól, aztán csak a huzat mozgatta a függönyt.

Toto_SK 2007.11.11. 22:06:42

\\\"Ja, és könnyebb, mint gondolkodni, hátha tucatnyi olvasó mégsem hülye, ha kifogásol valamit.\\\"

Bizonyam!
\\\"Egyel szart! Tizmilliard legy nem tevedhet!\\\"

MVercetty 2007.11.11. 23:24:48

\\\"Elárulom: a háború előtt.\\\" itt a félrevezető mondat :)

lala 2007.11.12. 08:58:04

Másoljátok be a linket a gugliba:

belsoseg.blog.hu/2007/11/09/e95omnilink

aztán-> tárolt változat. Még a javítás előtti állapot van a cache-ben. Valóban "...háború előtt..."

Szka 2007.11.12. 11:17:30

A Világháború különben is NAGY V BETŰ!
:-)

ZöldSuzuki 2007.11.12. 12:01:26

Bocs a késői alexis-machine reakcióért, de csak most értem netközelbe. Az USA-ban az etanolt régebben a benzin tulajdonságait javító \'oxigenator\' adalékanyagként használták. Mivel az etanolban (C2H5OH) eleve van jelentős mennyiségű alkohol, többek között segíti a hatékonyabb égést.

Ha viszont nagy mennyiségben tankoljuk olyan autóba, ami nincs etanolos hidegindító rendszerrel felszerelve (pl. zöld Swift), akkor hidegben az alkohol lecsapódik a hengerfalon és nem alakul ki a robbanáshoz szükséges elegy. Emiatt van az, hogy E85-Suzuki párosítás esetén hideg (0 fok körüli) reggeleken sokat kell \"köszörülni\". Fele benzin fele E85 tankolásával a probléma megszűnik és még mindig egész környezetbarátak vagyunk.

Az E85 itthon is úgy került be a Jövedéki Törvénybe, hogy \'minimum 70% bioetanol tartalommal\' rendelkezik. Erre azért volt szükség, mert általában a \'téli\' E85 pont a hidegindítási problémák elkerülése végett általában magasabb - akár 30%-nyi - benzint tartalmaz. Mivel itthon egyelőre kevés helyen tankolhatunk E85-öt itt ez még valószínűleg nem gyakorlat, így javaslom némi benzin rátankolását.

Klofi 2007.11.12. 12:22:15

Én at nem értem hogy a leírtak alapján régebbi injetoros vasak is mennek sesszel minden további nélkül mér csak min.80km plusz megtételével tudnám próbára tenni a holmit mikor tőlünk kb 40km-re állítják elő.Marad a álmodozás bizztos tunnék menni vele....:)

Sithlord 2007.11.12. 14:14:35

Tisztelt Történelem professzor urak!

Olvassuk el PONTOSAN a szöveget mielőtt kritizálunk ! Az eredeti szövegben az áll, hogy az első világháború VÉGE !!! előt, ezen néhányan átcsusszantatok.

az meg 1918 Jun. 28 ért véget Vesailles-i szerződés ratifikálásával.

tehát a szerző jól irta le, csak nem olvastok elég figyelmesen.

feri2360 2007.11.12. 14:31:29

Szerző nem írta le jól, csak időközben kijavította, így a későn érkező felületes olvasó azt hiszi, ő itt a töri prof.

Joker 2007.11.12. 16:12:06

feri2360- nak igaza van, énis leszóltam öket mikor először olvastam a cikket, de googleba bemásolva tárolt változatra kattintva tényleg más van mint itt belsoseg.blog.hu/2007/11/09/e95omnilink
érdemes megnézni!!

wikipédia 2007.11.12. 21:55:33

Porsche 1901-ben dízel-elektromos hibrid autót csinált...
en.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Porsche
ami gyártásba is ment...

a fejlődés megállíthatatlan.

greg36 2007.11.12. 22:44:22

Sithlord, Tisztelt Történelem Professzor Úr!
A., a blogokat a szerző utólag módosíthatja.
B., ha már történelmet akarsz oktatni, plz, legalább pontosan.
Ha Németország 1918. XI. 11-én tette le a fegyvert (Franciaország, USA, Lengyelország, Belgium, Kanada, Ausztrália, Nagy-Britania egyik nemzeti ünnepe, az I. Világháború vége), akkor hogy a rossebben lehetett 1918. VI. 28-én lezárni a béketárgyalásokat? Főleg, hogy azokat 1919. január 18-án kezdték meg?

Taksoft 2007.11.13. 09:46:28

Azt nem értem, hogy mi értelme van ennyit tuningolni a buszon, mikor biodízellel is elmegy szó nélkül. És még jól is ken. Vagy egy kis tank- és üzemanyagrendszer fűtéssel sima étolajjal is.

bigpond 2007.11.14. 10:30:38

Gabornak:
1. Regen azert volt annyi szelmalom mert nem igen volt mas energiaforras,foleg a gozgepek elott.
2. Azert nincs tobb szelkerek kishazankban mivel meg mindig az egyik legdragabb formaja az energia eloallitasnak.Sokba kerulnek, viszonylag keves aramot termelnek es azt sem mindig tehat nem lehet a reszesedesuk tobb mint 20%.Hollandiaban mas a helyzet,erosebb a szel es kevesebb a szelcsend,valszeg a penz is tobb ami az ilyen iranyu kiserletekre fordithato.

Chmurek 2007.11.15. 18:44:29

Wracaj do nas !!

Gábor 2007.11.16. 10:32:52

A történelemről: jó, én se olvastam elég figyelmesen a szerző mondatát, az eredetit meg nem láttam.
A szélkerékről: amikor nem volt más lehetőség, persze, hogy szélmalmot építettek, de ahhoz azért szél csak kellett. A mai korban pedig az osztrák szélkerekek száz méterekre a magyar határtól csak üzemelnek. A gazdaságosságához nem nagyon tudok hozzászólni, de laikusként: azt felépítik, karbantartják, jön az ingyen szél, termel. Nem nyom ki magából füstöt, uránt. a gyártása nyílván energiába, szennyezésbe kerül, de aztán csak tisztább mint a ma jellemzően használatos energiaforrások.

Fazekas András · http://kabalas 2007.12.11. 13:37:57

SZerintem a Szabolcs Volán a legrosszabb a volán társaságok között.A csuklós buszok állandóan tele vannak de a drága igazgató bácsi szerint még a szólók sincsenek ki használva.Talán mert jó ha 1 évbe egyszer felül buszra.Az is garázsmenet-es.Először csuklósokat kellene venni.Mert szégyen hogy nálunk a legfiatalabb csuklós a 280-as Ikarus.Remélem ez eljut az igazgatóig!!!!!!!!!!!
süti beállítások módosítása