Ahol hagyják a dizájnert dolgozni

Interjú: Cathal Loughnane, a Citroën C-Cactus tervezője

  2007. október 29. - Winkler Róbert Címkék: dizájn interjú citroën featúra

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Így kínozzák az utángyártott lámpákat Tajvanon
2015-06-12 11:07:30

Az Eagle Eyes nem számít nagy gyárnak Tajvani viszonylatban, de még a sziget déli részén, Tajnan városában

Néhány megfigyelés az új fényezési trendekről
2015-05-26 17:52:20

A China Airlines Tajvanból Frankfurtba késett másfél órát, így buktam a budapesti csatlakozást. Az ölembe

Cuki cicák a gumigyári klotyóban
2015-05-22 17:46:25

Ránk szakadt a monszun, amit Tajvanon nagyon vártak, mert a száraz évszak nem csak száraz volt, de hosszú is.

Felkúrták az agyam Tajvanon
2015-05-21 15:52:45

Konfuciánus szentély a Vacron-központ kerítésénél Ma a sokadik dashcam-céget látogattam meg a Taitra

Franciaországban jártunk, elsősorban mert a Citroën bátor, másodsorban mert kommunikatív. Vagy fordítva. Lényeg, hogy egy autógyártó kommunikálhat például sajtóanyagok útján, ha szeretné bemutatni a középtávú elképzeléseit, vagy a leégést is vállalva működő tanulmányautókat készít, és engedi autózni az újságírókat. Valamint úgyis kell a helyszínre néhány mérnök.

A műszaki kalandokban sem szűkölködő tesztet a Citroën C-Cactus tanulmányautóról holnap olvashatják, előzetesnek viszont itt egy helyszíni interjú egy elvetemülten kreatív, fiatal és boldog dizájnerrel.  

Cathal Loughnane

A Citroën ír formatervezője. Gépészmérnöknek tanult, de az egyetemen az utolsó évben elindult egy formatervező pályázaton, amit a Citroën írt ki. Megnyerte, a fődíj egy háromhónapos párizsi (igazából inkább Vélizy-i) ösztöndíj a Citroën formatervezési központjában. A végén megkérdezték, maradna-e.

Cathal Loughnane, a Citroën C-Cactus tervezője

Mivel saját bevallása szerint rajzolni még mindig nem igazán tud, elég sok firkálásába kerül, mire papíron kialakul a forma, amit aztán számítógépre visz.

Van egy Mini Cooper S-e, egy elég érdekes munkája, természetesen szereti Franciaországot, és örül neki, hogy a Citroënnél egy tejfölösszájú dizájner is kaphat komoly feladatot.

Miket terveztél korábban?

Benne voltam a 2002-es C-Airdream tanulmányautóban.

Miért lett fehér a C-Cactus? És általában miért néznek ki jól a fehér autók?

Kezdettől fogva így terveztük, jól is áll neki. De azért nem mindig jó a fehér; bizonyos autóknak jól áll, másoknak nem. A C4 háromajtós változata fehérben nagyon dögös, az ötajtós egész jó. A Renault Mégane-nak viszont rosszul áll a fehér. Nehéz megmondani, miért. Nyilván minden szín máshogyan veri vissza a fényt, hiszen ettől szín egy szín, de a visszaverődések a formán is változtatnak.

A Citroën C-Cactus hátulról

A C-Cactusből csináltatok agyagmodellt, vagy egyből kifaragtátok a véglegeset?

Igen, kemény műanyaghabból. Nagy élmény, ahogy kábé egy nap, tehát úgy 20–24 óra alatt a számítógépes ábrák alapján a marógép kifaragja egy nagy kockából. És te ott állsz mellette…

Aztán lefestitek?

Nem, a műanyag modelleket nem festjük, mert ha ki akarnánk próbáli egy másik színt, és lecsiszolnánk, tönkremenne. Festegetni inkább agyagmodellt szokás, az bírja.

A nagy faragás előtt kipróbáltátok, hogy néz ki kicsiben?

Nem, a Citroënnél úgy tíz éve nem készülnek már kicsinyített modellek. Ahogy tudom, a többi tervezőiroda is leszokott róla. Gyakorlatilag ugyanolyan munkaigényes, mint az életnagyságú makett, miközben lehet, hogy becsapja az embert, mert négyszer akkorában kicsit máshogy néz majd ki.

Mitől függ, hogy agyagmodell készül, vagy ez a műanyaghab-szobor?

Projektje válogatja. A hab hamarabb kész, tehát ha a számítógépen megvan a 3D-s rajz, maximum egy nap. Viszont akkor már nincs varia. Az agyagmodell sokáig készül, de azt még a végtelenségig farigcsálhatod.

Ja igen, végülis akkor mit csináltál a kész C-Cactus-szoborral, ha befesteni nem lehet?

Van egy elasztikus fólia többféle színben, fémhatásúakban is. Azt ráfeszítjük, teljesen olyan, mintha be lenne festve, de egyszerűen levehető.

Ebbe a hab-modellbe már be lehet ülni? Kivájja a gép a belsejét?

Nem, az csak egy tömör tömb. De igazából a tervezéshez nem is kell, hogy effektíve benne ülj a modellben, hiszen belülről úgyse látod az autó külsejét. A belteret tehát egy külön vázban csináljuk.

Min dolgozol a C-Cactus után?

Az sajnos titok. Kevés dolog van, amiért tutira kirúgnának a Citroëntől, de ha elmondanám, azért bizony röpülnék.

Melyik a kedvenc alkatrészed vagy találmányod?

Azt hiszem, a középkonzol. Talán azért is, mert formatervezési szempontból az az autó középpontja, azzal kell kezdeni. És elsőre összejött: nagyjából az van most a C-Cactusben, amit először rajzoltam. Ez persze ritka, az általános inkább az, amit az ülésekkel műveltem, nagyjából 220 rajzba került, mire meglett. Vagy inkább az egész C-Cactus-vezérelv, hogy nem rárakjuk a felületre a díszítéseket, krómokat, hanem elveszünk belőle. Az ajtókban például a hangszigetelés adja a mintát. Illetve a mintát a belső burkolatból vágtuk ki, és a zöld minta maga a hangszigetelés festett posztója.

A Citroën C-Cactus ajtajában a hangszigetelésből képzett minta

Van valami bíráló bizottság? Időnként feltűnik a műhelyben egy Citroën-zsüri, hogy azt mondják, kolléga, az ajtók rendben vannak, de ugye a műszerfalat nem gondolta komolyan?

Szerencsére nincs, itt hagyják az embert dolgozni. A költségvetés is olyan, hogy hiába olcsó autó tervezése a feladat, ez egy tanulmányautó, ezzel mindenki tisztában van. Tehát ha a tervező észnél van, nincsenek anyagi megszorítások.

A sajtóanyagban azt olvastam, hogy a C-Cactus belsejét olyan sikeresen egyszerűsítetted, hogy összesen 200 alkatrészből áll. Csak a viszonyítás kedvéért: hány alkatrész van egy alap C4-esben?

Fogalmam sincs. Igazából nem raktuk ki egy hosszú asztalra egy kibelezett C4 összes alkatrészét, meg persze az se lenne mindegy, hogy egy csavar, meg egy alátét külön alkatrésznek számít-e. De azért nagyjából a C4-et kezdtük el kipucolni, tehát becslésre úgy 40%-kal kevesebb ez-az van a C-Cactusben.

A tanulmányautók általában elég extrémek, a fantázia szabadon szárnyal, és a nagy kreativitásban olya ötletek is születnek, amik egyszer sorozatgyártásba kerülnek. Szerinted a C-Cactus belsejéből mi lesz majd tömeggyártásban, és mi megy a kukába?

Az volt a feladat, hogy minden gyártható, értelmesen gyártható legyen. Simán mehet minden a szalonba.

Egyébként mi volt a pályázat, amivel annak idején megnyerted a Citroën-ösztöndíjat?

Taxit kellett tervezni. Úúú, nem szívesen emlékszem vissza rá, mert így a mai szememmel elég csúnya. Viszont a karácsonyt mindig a szüleimnél töltöm Írországban, és gondolhatod, az a taxirajz díszhelyen lóg a falon. Évről évre egyre borzalmasabb lesz szembesülni vele. Az a taxi, jézusom, tényleg iszonyú lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr93211830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csiky944 2007.10.29. 14:10:48

hmm,a kis piszok titkolózik :)

kkn 2007.10.29. 14:23:38

Lehet, hogy direkt azért választották, mert még nem tud rajzolni.
Így lesznek igazán egyediek a formák.
A tanulmányautók, meg a rendes autók első skiccei pont olyan aránytalanul néznek ki, mintha a motortervező csinálta volna, pedig nem.

Rocko- 2007.10.29. 15:03:10

az övcsat tetszetős, kérdés van-e akkora teherbírása, mint egy normálnak.
az autó meg metrószexuálisoknak való. (ejtsd: buziknak)

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2007.10.29. 15:08:14

Az azért látszik az autón, hogy Minije van.

csiky944 2007.10.29. 15:16:14

sztem a srác fején is

apamacko 2007.10.29. 15:38:22

ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ !

Tudom tanulmányautó bocs.

A srác nem túl bizalomgerjesztő és még hagyják hogy Mini-vel járjon !
Nem csoda hogy ilyeneket rajzol brrr.

Nem lehetne hogy a belsőség keménymagjából valami Design stúdiót összedobjunk és eladjuk az agymenéseinket jóadag zsé-ért ???

Ki van benne ?

cv 2007.10.29. 16:12:16

Kedves Fociedzők!
Még hogy az ízlésről nem lehet vitatkozni!... De még mennyire, hogy lehet. De ez kérem egy szakma. És vannak szabályai. egy leszólás kb. annyi egy VÉGZETT, TANULT dizájnernek egy külsős részéről, mint amikor egy péknek mondjuk, hogy nem tetszik a kifli görbülete, vagy egy ügyésznek, hogy nem így kéne vádolni egy rablógyilkost.

Üdv.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.10.29. 16:15:01

Támogatom, de csak akkor ha az autó 1 tonna alatt marad:)

camell 2007.10.29. 16:22:13

apamackó: bennevagyok!
scheerti: és középmotoros, hátsókerékhajtással!

mugen 2007.10.29. 16:26:41

A belső térről, az ülésekről és a műszerfalról külön kisregény szól a cikkben, de egy nyomorult kép sincs egyikről sem a galériában! Korrekt...

mugen 2007.10.29. 16:27:24

A belső térről, az ülésekről és a műszerfalról külön kisregény szól a cikkben, de egy nyomorult kép sincs egyikről sem a galériában! Korrekt...

rozsdás bökő · http://rozsdasboko.blog.hu 2007.10.29. 16:34:11

Tervezzen ilyen elszállt olcsó kis kombit és megveszem!

Tommi 2007.10.29. 16:34:38

négykerékhajtás, és mehet is a tervezőasztalra :D

ommm 2007.10.29. 16:37:31

nem létezik, hogy ír legyen...na jó, a zöldet csak belecempészte, de....
eeeee....búúúzer a verda öcsisajt.

az én kocsimon ne virágok legyenek, hanem láncok-koponyák és lángok...yeah!

:)

csiky944 2007.10.29. 16:42:22

Omm aztán a végén átcsap paraszt tuningba

csiky944 2007.10.29. 16:42:59

ja igen a ez lemaradt--> :D

omm 2007.10.29. 17:00:23

csiky: azért annyira nem, csupán azt szerettem volna érzékletetni, hogy mennyire távol áll tolem ez a virágos húdecuki izé...

2007.10.29. 17:08:28

> az autó meg metrószexuálisoknak való. (ejtsd: buziknak)

Na de akkor miért a „metropolisz” és a „heteroszexuális” szavakból áll össze a „metroszexuális” kifejezés? Pont az a lényeg, hogy metroszexuális: olyan mintha homoszexuális lenne, de mégsem. Ezért aztán a metroszexualitás a kőheteróság egyik pillére!

Mint ahogy ha egy állat farkasszerű, arról csak egy dolgot tudhatunk biztosan: nem farkas.

> A belső térről, az ülésekről és a műszerfalról külön kisregény szól a cikkben, de egy nyomorult kép sincs egyikről sem a galériában! Korrekt...

Holnap lesz az autó a Totalcaron, részletes galériával. Ez csak afféle előétel.

> az én kocsimon ne virágok legyenek, hanem láncok-koponyák és lángok...yeah!

Az milyen szép lenne, ha megveszed az autót, és választhatsz, hogy milyen formára vágják a mintát, sőt, még a cucc színét is alatta.

AP (törölt) 2007.10.29. 17:20:27

a metroszekszuális az nem buzi

opera11 · http://opera.extra.hu 2007.10.29. 17:23:56

apamacko: Én is benne vagyok :)

csiky944 2007.10.29. 17:29:02

AP látom te a szívedn viseled az ügyüket :D

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.10.29. 17:35:22

Ez most akkor francia vagy ír yuppieverda?

AP (törölt) 2007.10.29. 17:51:41

Most azémer' a kedvenc filmemben buzi kavbojok esznek pudingot?

Rocko- 2007.10.29. 18:10:01

OP, AP: meggyőztetek, akkor rossz a szóhasználat. (bár én legtöbbször úgy láttam, h melegnek kinéző emberre mondták)
na mindegy, szófacsrás részemről off.
a kocsiról meg annyit, h nekem nem tetszetős, nem érzem se férfiasnak, de még semlegesnek sem. inkább nőiesnek.

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2007.10.29. 18:24:22

A puding az ilyen angol dolog, nem? Vagy ír? :-)

Zolus 2007.10.29. 18:29:24

Ennél én tegnap különbet kuláztam. Legalább 6 Couric volt.

csiky944 2007.10.29. 18:29:50

hmmm és ha elfogy a puding.... :D

ruthmayer 2007.10.29. 18:39:53

a metrosexuális is buzi csak nem szereti a faszt

AP (törölt) 2007.10.29. 18:40:14

6 Couric..
Még a végén emit kapsz, vigyázz!

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2007.10.29. 18:41:30

Komolyra fordítva: tény, ezek a virágos minták nem túl férfiassak, de manapság a virágminta a "trendi", ez van. Ez ráadásul egy koncepcióautó, aminek 5 év múlva is menőnek kell lennie. Egyébként kívülről nem is olyan rossz a verda (pl. itt egy galéria www.zercustoms.com/photos/Citroen-C-Cactus.html ). Mintha a Micrát ötvözték volna egy Minivel. Szóval olyan "összement tank esete a levelibékával". Nyugi, mire sorozatgyártják, letisztul. Nézzünk csak meg mondjuk egy Alfa Brerát a terveken és a valósagban. Ütős maradt ugyan, de mégse olyan, mint volt..

ruthmayer 2007.10.29. 18:43:45

ajánlom a figyelmetekbe a south park e témára épülő részét
sp.hostoffice.hu/episodes/index.php?pS=7

csiky944 2007.10.29. 18:59:45

no meg a 8.6couric :D

Boogie Man 2007.10.29. 19:01:26

Miért felejtették el az autótervezők a klasszikus autóformát, és miért tervez mindenki ilyen szopottgombócokat?

bervas 2007.10.29. 19:22:13

A chevron magyarul nyílfogazat. Citroeny bácsi ennek a feltalálásábul meg gyártásábul lett gazdag, az autófejlesztéstől meg szegény. De előtte beindította az első európai autógyártó szalagot 1919-ben.

murci 2007.10.29. 19:37:48

ommm: pontosan értem mire gondolsz

media.motortopia.com/files/985/vehicles/44c7c81f80cb3/Picture_273.jpg
www.fitzmotorsports.com/exotics/exotics_images/69camaro%20001.jpg
www.seriouswheels.com/pics-1960-1969/1969-Chevrolet-Camaro-Blue-SS-396-b-fa-sy.jpg
forum.avtoindex.com/foto/data/media/27/chevrolet_chevelle_ss_2.jpg

bármikor inkább egy régi camarot, ez a kocsi elképesztően fura, de ha női autóként fogják kínálni akkor semmi probléma vele

a metroszexuálisok nálam egy szinten állnak az emosokkal, 20 percnél több egy sem bír megmaradni az 5 méteres körzetemben :)) (kicsit nehezen tolerálom őket) ha valami annak néz ki akkor legyen az, és ne csak divatozzon... ez kb az autóra is érvényes jó értelemben. Csak majd nagyon okosan kell a marketingstratégiát kialakítani, (ha gyártásba kerül) vagy csúnyán körberöhögik őket.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.10.29. 19:48:11

murci, én nemrégiben beszélgettem egy EMO-val és az elején engem is idegesített, gondoltam is rá, hogy kéne adni neki egy egész estét betöltő pofont, hogy térjen már észhez és öltözzön normálisan, de aztán rájöttem, hogy normális arc, neki az az önkifejezés ha úgy öltözhet mint egy buzi( nem konkrét buzi mielött moderálna a doktor)...

AP (törölt) 2007.10.29. 19:59:12

Az emók tudnak beszélni?

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.10.29. 20:04:22

persze, méghozzá elég sokat:)

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2007.10.29. 20:11:48

irigylem a srácot. nem gyengén. én is akarok saját autót tervezni...ebben a járgányban is van pár fasza ötlet. a citröennél tervezőnek lenni jó dolog. egyértlemű hogy itt lehet egy dizájner a leginkább szabad...

ommm 2007.10.29. 20:24:19

Orosz Péter · belsoseg.hu/ 2007.10.29. 17:08:28

Az milyen szép lenne, ha megveszed az autót, és választhatsz, hogy milyen formára vágják a mintát, sőt, még a cucc színét is alatta.

igen, és ha a motorháztető alá is lehetne választani egy big blockot vagy legalább egy BMW sor6-ot, akkor méxebb lenne:)

C-Cactus:
- kisgizda vagyok, metro, mint Beckham és trendi.
- én meg Burt Reynolds kecsege. és tökös.

ruthmayer 2007.10.29. 20:39:54

fúúúúú de jó vaagy!

murci 2007.10.29. 20:50:03

ommm -> mondja ezt George Michael hivatalos klónja :)))

egyetértek, ami nőies vagy **zis az NEM férfias és kár összekeverni a kettőt

Ma aza trendi ha a faszi gyantáztat mindenütt, pink vagy citrom pólót hord, menikűröshöz jár, ilyen kocsit vezet stb... és a siralmas az egészben az, hogy biccsek meg buknak is rá.
Akkoris megmaradok tahó sörívó állatnak :) hangos ellenállás 12 sör után :D

csiky944 2007.10.29. 21:02:58

el kéne dönteni h autóbuzi vagy szimplán buzi blogot akartok :D
én az első variációra szavazok

john666 2007.10.29. 21:22:29

nékem sem tetszik, de kíváncsi vagyok, annak idején mit mondtak a p206ra.Szerintem az is elég feminim verda:)
Vagy opel tigra, vagy ford puma, daewo(nem tom, hogy köll írni) matiz, vagy izé...mittomén!
Amúgy meg a zöld levél mitől buzzancsos?
Ja, és a metro az nem homo...:D

dubniczkia 2007.10.29. 21:26:30

tenyleg szora erdemes ez a bohoc?

bgy 2007.10.29. 21:28:18

Akarhanyszor is nezem meg a murci altal belinkelt kepeket meg ezt a kaktuszt, mindig arra jutok, hogy inkabb fogyasszon 20 litert az autom, mint hogy ilyen kis ize legyen.

The good boy 2007.10.29. 21:34:18

Az egyik galéria képaláirás:
"Spanyol tévések interjúvolják. Szerintem a villanyos hajtást is ők tették tönkre."
Tévedsz, ez egy francia termék. Ezek ilyenek. A Honda FCX, ami üzemanyagcella meghajtású, az nem tudott elromlani, pedig az elmolt 8-9 hónapban semmi mást nem csinált, mint a világ jelentősebb autós újságiróit kocsikáztatta meg.
Egyébként meg nekem nem tetszik. Nem kicsit, nagyon nem! De ez szubjektiv. Még szerencse, hogy a srác nem a Lotus formatervező versenyén indult, mert akkor kezdhetnék más autóra gyüjteni, pedig már olyan jól haladok a Lotus Elise/Exige ügyben... :-)

Primax 2007.10.29. 21:34:38

A Citroen mindig is híres volt arról, hogy bátran nyúltak új, addig nem alkalmazott, "agyrém" dolgokhoz. / kívül és belül is /
Örömmel látom, hogy ez nem változott, sikersztori lesz a CACTUS, az biztos.....

Edelweiss 2007.10.29. 22:42:35

"egy leszólás kb. annyi egy VÉGZETT, TANULT dizájnernek egy külsős részéről, mint amikor egy péknek mondjuk, hogy nem tetszik a kifli görbülete"

ez az ember a budos eletben nem tanult formatervezest, gepeszmernoknek tanult.

honnan veszed ezt a faszsagot?

Edelweiss 2007.10.29. 22:49:27

amugy a fem ovcsat garantaltan ossze fogja baszni az osszes kornyezo muanyagfeluletet (amellett, hogy vekonysaga miatt kezzel meg sem lehet fogni es becsatolni rendesen). a cicafius, viragmintasra lyuggatott muszerfal meg megneznem milyen repeszeket produkalna egy crashteszten.

szoval azert az industrial design nem itt kezdodik.

ommm 2007.10.29. 23:59:56

murci: hmmm...azért George Michael még homokkal vakolta a műanyagindiánt, mikor Lemmy Killmister már ilyen bajuszt hordott...

és vannak rá bizony tanúim (főleg a hétvégi driftversenyt lezáró hmmm...fogyasztásnak köszönhetően), hogy a görög gyerek (akinek amúgy a ZENÉJÉVEL kvázi nincs bajom) négykézláb sunnyogott volna haza egy húzós éjszaka után...:D

agymosoda 2007.10.30. 00:03:00

ez szerintem mocskos ronda egy valami, bár a franciáknál ezek mindig ilyen rondák

sanya64 2007.10.30. 03:01:12

nem irigylem, aki nekiáll egy teljes autót megtervezni... annyira komplex feladat, annyira sok mindenre kell figyelni, nagyon hosszadalmas, és nagy összeszedettséget igénylő dolog...

aki úgy gondolja, hogy egyszerű dolog a formatervezés, álljon neki megtervezni egy kést, egy kanalat, meg egy villát, és majd ha kész (és jó is), akkor onnantól belátja, hogy mennyi mindent nem tud még...

viszont az is igaz, hogy aki egyszer-kétszer végigjárja mindazt, amin át kell menni egy komolyan vett tervezési folyamatban, annak már tökmindegy, hogy utána sótartót vagy repülőgépet kell terveznie, mert kész lesz rá, és képes is lesz végigcsinálni...

csak tanuljatok sokat, szerezzetek tapasztalatokat és csináljátok bátran... valakiknek a jövő öngyújtóitól kezdve a Boeingekig mindent meg kell tervezni... úgyhogy van csinálnivaló bőven...

ez a pasi is elkezdte valahol, és most itt tart...

ti is kezdjétek el...

AP (törölt) 2007.10.30. 08:36:26

Ma úgy néz ki az autógyártás, hogy az ilyen kaliberű cicafiúk lerajzolnak valami lehetetetlent, a mérnökök vért izzadva nagyjából megtöltik a lehető legolcsóbb műszaki tartalommal a formát, aztán a marketingesek vért izzadva mindig feltalálnak egy új kategóriát a létrejött szörnyszülöttnek. Na ezért nem kéne "új" autó, nem azért mert csóró tapló tirpák vagyok. :)

Géb 2007.10.30. 08:44:17

Szerintem külsöre nem rossz a forma, bár ezeket a levelecskéket szivesen elhagynám róla. Borzalmasan feminim, és nagyon meleg...szerintem az ír csákó is az...de ezt hagyjuk...
Egyébként még jó, hogy elromlik, hiszen francia...mit vártatok??? Én is csak a Honda üzemanyagcellását tudnám felhozni ellenpéldaként, hogy prototipus is lehet jó. Ha meg a francik tudják, hogy nem tökéletes, minek mutogatják. Csiszolgatták volna még 3 hónapot, jobban jártak volna. Egy hasonló bemutató februárban is nagyot szólhatna.
Egyébként ha élőben megvalósul egyszer ez a hibrid hajtás a Citroeneknél akkor is pont ezeket az elektronikai hibákat fogja produkálni (fogad velem valaki?), mert a francia elektronikai ipar megállt a 90-es évek eleje technikájának megvalósításánál. Attól jobb, precízebb már nem megy. Nem tudom minek eröltetik.

Nagyon hasonlít ez a hibrid őrültségük a 60-as, 70-es évek Wankel őrületére. Akkor is kijöttek a GS BiRotor (GZ)fantázianevű modellek két tárcsás wankel motorral, és annyira vacakul sikerültek, hogy pár hónap múlva a gyár nem győzte visszavásárolni őket a tulajoktól, pedig gondolom valahogy csak tesztelték őket. Van egy olyan érzésem, hogy ez vár a hibridjeikre is.....

vau 2007.10.30. 08:51:23

Ferfias, nem ferfias.

Ez a kis dog egesz egyszeruen esztetikus, lehet hogy nincs benne ket tonna anyag es nem jar hozza gallytororacs.

En megrogzott allat vagyok, Nissan Navara alatt nincs auto, de egy masodperc problemazas nelkul beulnek ebbe a kis rohadekba.

2.9l, vagjatok?

Budapest-Becs 1500 Ft.

Nincs kerdesem, kisasszony, csomagolja.

Nekem vagjanak oldalra a bakelitbe denevermintat meg motorhead logot, feketebe es mar megyek is sorbanallni.

Eskuszom megvennem, pedig egy hete mondtam, hogy az utolso dolog amit vennek, az egy citroen.

Géb 2007.10.30. 08:54:05

Ezt még a Birotorhoz, ha érdekel valakit...

hem.passagen.se/chapron/birotor.htm

tamas 2007.10.30. 09:22:32

Üdv!

Azért a szerző úr figyelhetne a helyesírásra. Tudom, divat manapság nem helyesen leírni dolgokat de az írástudók felelősségével felruházott szerző a főcikkben a "gyárcsákot" nagyon elnézte. Ha kimerülőfélben lenne a humora, véleményem szerint nem ezt a vonalat kellene követnie.

nem kukacoskodás képp írtam de nem elsőízben láttam ilyet az oldalon.

köszi

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2007.10.30. 09:38:35

Ahhoz képest, hogy beharangozót kapott (=fontosnak tartjátok) nem lett éppen túl jó a mai cikk: tele ismétlésekkel, rosszul kibontott gondolatokkal, és igen, a helyesírás direkt rontása sem éppen vicces.... Olyan, mintha ez az első, még szerkesztésre, átírásra váró változat lett volna. Robitól ennél élesebb tollhoz vagyunk szokva azt hiszem!

egyébként az autó érdekes, de bennem felmerül a kérdés, hogy ha az autógyártók, és köztük éppen a citroen is ahhoz szoktatja a vevőt, hogy minden kütyüt akarjon, még az "olcsó" kocsijába is, akkor mitől változna meg hirtelen az emberek vásárlási szokása, és ölnék egymás egy egyébként nagyon is kívánatosan egyszerűsített, racionális dologért? Ahogy én látom, rég kihalt a racionális autóvásárlás, mint olyan.........

Rocko- 2007.10.30. 10:46:46

vau 2007.10.30. 08:51:23
2.9l, vagjatok?

vágjuk. aztán erre majd rájön az ájpodos elektromos fogyasztás, meg az ON állásba szögelt klíma, mert az üvegtető miatt állandón járatni kell.

AP (törölt) 2007.10.30. 10:53:19

Már vártam az első beszólást a gyárcsák miatt :)

Töci 2007.10.30. 10:56:37

Érdekes, mint a csúnya lány, egy eltorzított Mini szerintem, gondolom nem véletlen, a srác elmélkedés közben nézett ki az ablakon és pont a saját autóját látta ,ezt bele is fűzte rendesen.
Kb. mint a koreai gyöngyszemek.

AP (törölt) 2007.10.30. 11:10:56

Mi köze ennek a Minihez?
A tetővonal inkább Swift/újfábia.

murci 2007.10.30. 12:31:54

az a "gyárcsák" nekem is feltűnt, de azt kell mondjam: szarok rá, írja ahogy akarja. az ő oldala (is) ;)

Viszont: a cikktől én is többet vártam, mind tartalmilag, mind formailag, információt nem sokat tudtam, meg
és bár tegnap kifejtettem, hogy nem tetszik ez az autó, attól még érdekelt volna pár belterjesebb info is. magáról a folyamatról, akár a tervező saját szavaival is -> bővebben, mert értem én, hogy a jővőbeni projectekről nem beszélhet, de ezt már megtervezte, megcsinálta, kész... akkor erről tudott volna egy-két dolgot pluszba mondani
mind1 kíváncsian várom, mi fog ebből gyártásba kerülni és mi megy a kukába (najó múzeumba valszeg)

taksoft 2007.10.30. 13:16:27

Ha lesz annyi eszük - és ha gyártásba kerül- hogy adják cirádák nélkül is, és esetleg 1-2-3 színben is (a műszerfalat is beleértve), szerintem bejöhet nekik.

Géb: még az a szerencse, hogy a Birotor motorját az NSU (=német=szuperminőség) csinálta... A Honda hibridje meg nagyon jó, csak a teszteken nem fogyasztott kevesebbet, mint egy sima benzines (totalcar.hu/tesztek/ima!2). Viszont szép. Csak semmi értelme. És drága.

taksoft 2007.10.30. 14:14:29

Ha cifrangok nélkül ismeg lehet venni, szerintem jó lesz. Meg esetleg 2-3 színben (műszerfalat is beleértve)

Géb: azért előtte utána néztem volna a helyedben, hogy a Birotor motorját honnan is vették. Bizony a német NSU-Audi-tól. Vagy pont ezért volt olyan vacak?
A Honda Civic hibridje meg tényleg bombajó, csak semmivel sem fogyaszt kevesebbet, mint egy sima benzines, és jóbal többet mint egy dízel. Így meg semmi értelme.

bgy 2007.10.30. 14:23:57

Országúti közlekedésnél mi értelme a hibridnek? Meg úgy egyáltalán mi értelme?

Farkas 2007.10.30. 14:43:18

Az elején volt egy komment, hogy a hozzánemértő negatív véleményem semmit sem számít a dizájnernek. De a dizájner nem magának és a többi dizájnernek tervez, hanem többnyire azoknak a külsősöknek, akik nem értenek hozzá. Vagyis ha nekem, meg a legtöbb nem- dizájnernek (akik többen vannak, mint a dizájnerek) annak ellenére sem teszik, hogy a formatervezőknek nagyon "bejön", akkor tulajdonképpen nincs kinek eladni a kocsit.

Marv_X 2007.10.30. 14:46:40

Ez az autó olyan cukor (^_^) - szóval nem kéne.

A hibrid értelme: volt egy rakás amerikai sztár aki hirtelen úgy döntött, hogy lelkiismeretes lesz és megmenti a földet. Ergo dobjuk ki a benzines autókat. Erre a japo cyberpunk-on felnölt mérnökök rá is buktak, és a seggük alá raktak pár ilyen tök értelmetlen valamit. Szóval a sztárok megnyugodtak, a mérnökök kipróbáltak vlami újet, a márketingesek mondhatták, h nekik ilyen is van, szóval mindenki jóljárt.
A dieselt azért nem szerették mer tüdőrákot okoz (ja meg amerikába diesel személyautót még nem is láttak sztem.). A benzin - hát az meg amolyan közellenség. Manpság jól lehet vele riogatni az embereket, hogy elfogy. Kár, hogy ott van még 400 évre elegendő szén amiből egy kis ügyeskedéssel benzint lehet csinálni, csak még nem éri meg.

Marv_X 2007.10.30. 14:49:26

Ez az autó olyan cukor (^_^) - szóval nem kéne.

A hibrid értelme: volt egy rakás amerikai sztár aki hirtelen úgy döntött, hogy lelkiismeretes lesz és megmenti a földet. Ergo dobjuk ki a benzines autókat. Erre a japo cyberpunk-on felnölt mérnökök rá is buktak, és a seggük alá raktak pár ilyen tök értelmetlen valamit. Szóval a sztárok megnyugodtak, a mérnökök kipróbáltak vlami újet, a márketingesek mondhatták, h nekik ilyen is van, szóval mindenki jóljárt.
A dieselt azért nem szerették mer tüdőrákot okoz (ja meg amerikába diesel személyautót még nem is láttak sztem.). A benzin - hát az meg amolyan közellenség. Manpság jól lehet vele riogatni az embereket, hogy elfogy. Kár, hogy ott van még 400 évre elegendő szén amiből egy kis ügyeskedéssel benzint lehet csinálni, csak még nem éri meg.

bakker ha megint nem küldi el... vagy ha 2x küldi... erőszakot fogok alkalmazni a koli rendszergazdán...

cv 2007.10.30. 15:24:14

Edelweis!
Azért Írtam a TANULT designer-ekről, mert vannak olyanaok. Egy szóval sem mondtam, hogy ő az. De lehet, hogy van veleszületett tehetsége, lehet, hogy van valakije a gyárnál, lehet, hogy a Citrom egyszerűen csak fantáziá látott benne, eredetiséget, stb. És ezért adott mellé/alá egy rakat gépészt, mer úgy érezte, megéri.

A Faszságot mire is értetted?

murci 2007.10.30. 16:02:46

nézd meg a south park idevágó részét, asszem 10 ik évad, abban kitárgyalják a hibrid-mániát rendesen :)

amúgy a hibirdnek konkrétan semmi. a hidrogén hajtásnak annál több

Marv_X 2007.10.30. 16:23:25

A hibrid értelme:
Volt pár hülye amerikai híresség, akik hirtelen rádöbbentek, hogy meg kéne menteni a földet. Utána akadt egy csomó tehetősebb amerikai, is akik a sztárokat követve ugyan így kezdtek gondolkodni, ergo megszületett
a piac.
Na aztán volt még egy rakás cyberpunk-on felnőtt japán mérnök akik megcsinálták a hibrid autókat, mer az olyan hi-tek meg minden. Így a lökött amerikai megmenthették a világot mint már oly sokszor, a japán mérnökök kipróbálhattak v.mi újat - sőt tapasztalat szerzésnek sem volt rossz, a márketingesek meg mondhatták, hogy az ő cégük milyen környezettudatos - szóval vegyék csak az autóikat. Tehát mindenki jól járt. Csak az autóbuzi gyomra fordult fel. Legalábbis az enyém.

atiska 2007.10.30. 16:37:08

orszaguti kozlekedesben gyakorlatilag semmi. varosban meg annyi, hogy kisebb a szennyezoanyagkibocsatasa. es a villanymotorral meg eleg eroteljesen meg is lehet inditani.

atiska 2007.10.30. 16:44:33

egyebkent erre a kocsira a bunronda a legenyhebb kifejezes. egy autonak legyen autoformaja, ne kavescsesze meg kanal alakja...

gy.gábor 2007.10.30. 19:49:23

Mindazoknak, akik megkérdőjelezik az efféle hibrid megoldásoknak a létjogosultságát: szerintem ha egy autóban lehetséges felhasználni ilyen technológiát és ez ha csak fél literrel is csökkenti az üzemanyag-fogyasztást s ezáltal a károsanyag-kibocsátást, annak igenis van értelme! (persze, ennél többre is képesek e téren a gyártók)
Most ezért bizonyosan megköveztek, de én személy szerint a pártján állnék egészen radikális megoldásoknak is, amelyek törvényi szinten szabnának gátat a fölösleges üzemanyagfogyasztásnak. Természetesen ez nem lehetséges, de csak gondolati síkon... Ha pl. egyszer csak azt lehetne mondani az amerikaiaknak, hogy ezentúl mondjuk 2000 köbcenti felett nem lehet egy autó sem, akkor megnézném az arcukat. Hummer? 5-6-7 literes motorok? Elvégre mire is való az autó? A-ból B-be menni, persze lehet egy autó gyors és dinamikus, csak ésszel kellene bánni az ilyen dolgokkal. Aki a városban tizenöt litereket pöfékel, meg lámpától lámpáig padlózik, annak fel kellene nőni ehhez a kérdéshez: a saját élőhelyünket tesszük tönkre, méghozzá tudatosan (vagy nem is gondolunk rá?.. van, aki nem). Szerintem annyit kellene csak minél több embernek tenni, amennyit pl. én is: Ha megtehetem, buszozok, biciklizem. Ha megtehetem. Ha nem, akkor meg autózom, kultúráltan, a kisfogyasztású autómmal.
Kétségbe vagyok esve amiatt, amilyen levegőt szívunk, ahogyan szennyezzük a környezetünket. Hajrá minden autógyártónak, aki képes forgalomba hozni környezetkímélő megoldásokat! Vagy ha csak megpróbálja. Még ha eleinte nem is tökéletes, majd egyre jobbak lesznek...

Elnézést a hegyibeszédért, nem vagyok "zöld", csak egy normális pógár... már régóta gyűlt.. :)

Gy. Gábor 2007.10.30. 19:51:53

Mindazoknak, akik megkérdőjelezik az efféle hibrid megoldásoknak a létjogosultságát: szerintem ha egy autóban lehetséges felhasználni ilyen technológiát és ez ha csak fél literrel is csökkenti az üzemanyag-fogyasztást s ezáltal a károsanyag-kibocsátást, annak igenis van értelme! (persze, ennél többre is képesek e téren a gyártók)
Most ezért bizonyosan megköveztek, de én személy szerint a pártján állnék egészen radikális megoldásoknak is, amelyek törvényi szinten szabnának gátat a fölösleges üzemanyagfogyasztásnak. Természetesen ez nem lehetséges, de csak gondolati síkon... Ha pl. egyszer csak azt lehetne mondani az amerikaiaknak, hogy ezentúl mondjuk 2000 köbcenti felett nem lehet egy autó sem, akkor megnézném az arcukat. Hummer? 5-6-7 literes motorok? Elvégre mire is való az autó? A-ból B-be menni, persze lehet egy autó gyors és dinamikus, csak ésszel kellene bánni az ilyen dolgokkal. Aki a városban tizenöt litereket pöfékel, meg lámpától lámpáig padlózik, annak fel kellene nőni ehhez a kérdéshez: a saját élőhelyünket tesszük tönkre, méghozzá tudatosan (vagy nem is gondolunk rá?.. van, aki nem). Szerintem annyit kellene csak minél több embernek tenni, amennyit pl. én is: Ha megtehetem, buszozok, biciklizem. Ha megtehetem. Ha nem, akkor meg autózom, kultúráltan, a kisfogyasztású autómmal.
Kétségbe vagyok esve amiatt, amilyen levegőt szívunk, ahogyan szennyezzük a környezetünket. Hajrá minden autógyártónak, aki képes forgalomba hozni környezetkímélő megoldásokat! Vagy ha csak megpróbálja. Még ha eleinte nem is tökéletes, majd egyre jobbak lesznek...

Elnézést a hegyibeszédért, nem vagyok "zöld", csak egy normális pógár... már régóta gyűlt.. :)

madogery 2007.10.30. 20:48:16

Csak azért metrobuzi, mert élvezi, h egy cerka ficeg a púzókájába?? ;DDDDDDD
Beszarás: wégigolvasva a kommenteket, szétfosom a zagyam a röhögéstől!!!!!!
A Citrom ary, itt-ott kicsit minimál-project, de zsír.
DE: sajna a csigazabálók ismét hozzák a mformát, mint a digók:
Gyönyörű, művészi remekmű, műszakilag egy ipari foshulladék!
És nem azért, mert nem tudnak, ha akarnak, nézzétek+ a korabali rallye-B-s Peugeot405-öket...!1000LE&bírták a kiképzést, pedig kapták az íwet rendesen!)
Wagy a Ferrari...hihetetlen!!! Elvileg olaszok gyártják...(Habár szerintem azért olyan nagy az emblémája, h eltakarja a 6 Subaru *-ot ;DDDDDDD)
Igazából mindkettő sznob divatnép, a divat max 1évig tart, akkor+ minek szenvedjenek minőséget tervezni? Kap egy szép dizájnt - a ragazza úgyis ezért nyeli a patront - nemérdekli a VVTi, meg atitán szeleprúgó...és még olcsóbb is.
Amikor meg már Gianni & Jean is felcsawarodtak már egy szép, +termedt fára, a divatjamúlt, öreg(~1/2éves) verdájukkal, addig csakkíhúzza whogy talpon a gép.
Csak más országokban, ahol tovább szeretnék ezen kocsikat használni, ott keményen elő is jönnek a \\\"lejárt szawatosság\\\" miatti gondok!
Nézd+: mostwolt egy teszt, ahol az L200-ast, Navarát, Hiluxot, Rangert tesztelték.
A leggengébb motorja a Hiluxnak wolt, azonos köbös mellett, mindegyik más erősebb. Röhögve +is kérdezték a Toyotát,h kicsit rágyúr6ttak wolna, hisz mindegyik konkurens erősebb, stb...:
Erre a wálasz a Toyota 1ik mérnökétől:
Igen, de milyenk elmegy 1milliót, legalább...
és aszzem ebben az elvben a lényeg...

madogery 2007.10.30. 20:52:47

Mármint a "mienk" elmegy 1milliót...Sorry

madogery 2007.10.30. 21:30:08

Így wan, szankcionálni kéne az egészet, kezdwe a max motorköbtől, a le7ő legnagyobb ü.a. takarékosság felé.
A dieseleket, az utolsó szálig agyonrészecskeszűrőzni, , ill. kivonni. Miért mond ilyet ez a fasz?
Azért, mert: NEM a 2üteműektől kell félni, mert +nyugtatlak:1., alig wannak
2., a legtisztább, legmodernebb dízel is nagyságrendekkel több CH-t nyom ki, mint egy kettéhajtott, egyhengerező Trabi; habár kétségtelenül a "kék-csík" a látványosabb...
Wajon miért nem mérnek CH értéket a dieselnél??? Mert olyan mértékben OKÁDJA ki, h nem is negyon tudnák...
Ja: az apró korom részecskék a tüdő legkisebb járataiba jutnak be, az egyik LEGVESZÉLYESEBB rákkeltő, csak ezt nemmerik reklámozni sehol, nehogy má' wki newegyen!
A hibrid egy vicc, mert semmivel nem fogyaszt kevesebbet, csak baromi bonyi, és drága is(zsákutca). Viszont egy mérnőki bravúr, le a kallappal!!!
[Deha csak egy picit fogyaszt kewesebbet, akkoris mérlegelni kell, h mia szennyezőbb: a kipuffogott co2, no2, stb, wagy a hibridből wisszamaradt VESZÉLYES hulladék: aza lóbaszó nagy akku, ugyanis ez nem (feltétlenül)újrahasznosít6ó, a kertbe + ugye nem áshatod el, h a kutya "+papizza"...]
Azt, h a hibrid viszonylag sokat eszik, nyilván minden gyártó tudja is, de ha olyan gépet merne bárki is gyártani, amibe nemkell wmi kőolaj származék hajtóanyagként(ésmost nem a W123-as 200-240-300D-re gondolok;D), azt még e kósza gondolata előtt ennék az olajcégek a földdel 1Nlővé. Lásd kisfogy autó pl. lupó ~5milla, 10L-t zabáló, már wan olcsóbbér is. Wagy így wagy úgy, de nem "lophatod +" az olajcéget...
És ez sajna sosem fog wáltozni, belát6ó időn belűl legalábbis. Asszed, h rajtunk kíwül érdekel bárki nagyfejest a tisztább ü.a. cellás hajtás? A tisztább levegő? Amcsik is rinyálnak, h ne szennyezz, wédd a környezetet, stb.;
De a feleség a sarki W*llmart-ba is a 7l-es ("small-block";D) Yukonnal gurgulázik ki.
És ők soha egyetlen "zöld" egyezményt nem írnak/tak, alá.(pont, mint Kína)

Ras · http://futo.blog.hu 2007.10.31. 09:44:55

azoknak akik az FCX.-et hozzák megbízhatósági példaként: azért két nap alatt egy épp összerakás alatt álló kocsit (amit két nap alatt összerántottak egy kiállítás után, hogy guruljon) összehasonlítani egy autóval ami kint van a tesztpályán és hajtják és azért beleülhet egy újságíró is, elég érdekes, mondhatni csúsztatós...

Gy.Gábor 2007.10.31. 10:41:07

Na tessék... Itt van, amiről beszéltem, Londonban már kezdődik is! Igaz, csak 3000 köbcentitől, de ez is valami. Ha valakinek van pénze benzintemetőket venni meg etetni, akkor fizessen, mint a katonatiszt!

waketomi 2007.10.31. 16:56:30

sokan magyarázzák hogy a töketlenek buzik járnak ilyennel, meg hogy metroszexuális...
az nagyobb gond, ha valakinek úgy kell kompenzálnia a férfiasságát, hogy lebuziz mindent, meg nagy tütüvel jár

yxc111 2007.11.04. 11:25:35

A Cactus-hoz: ronda, de nincs ezzel semmi baj. Sok kis ötlet van benne, ami majd átszivárog a sorozatgyártásba - a Cactus sorozatgyártású változatánál, vagy más Citroeneknél. Bevett dolog, hogy a tervezőknek az autógyárak időnként lehetőséget adnak, hogy eleresszék az agyukat. Adalék a környezetvédelmi témához: pár hete módomban állt látni a tüdőm belsejét(mert hogy egy nagy műtét közben lekapcsolták, lefényképezték és utána megnézhettem szinesben). Megdöbbentő! Sohasem dohányoztam, csak 58 éve élek Budapesten: fekete lerakódással van tele az egész!
süti beállítások módosítása