A Hungaroring 8-as kapujánál nem találták a regisztrációmat. Nem is csoda, hiszen nem igazoltam vissza, hogy jövök. Akkor biztos a B-lista lesz, töprengett a hosztesszlány, de pár perc után gyanút fogtam a sapkáján, meg a sátron látható emblémák miatt: ő bizony valami pályaverseny, vagy mi beléptetését végezte. Az Unimog találkozó ugyanarra van, csak kicsit hátrébb. Micsoda boldogság elmenni a Gold Tribün mögött úgy, hogy tudom, nem kell órákig itt ülnöm, nézni a semmit és 200 decibellel hallgatva, hogy grrrr-grrrr-grrr.
Tehát át kellett menni a tribün mögött, aztán a pálya mögé kanyarodni, és már rajta is kaphatjuk a rajongókat, amint egymást fényképezik Unimogokkal. Az Unimog egyik kedvenc járművem, imádom a történelmét, meg ahogy kinéz, hogy egyszerre traktor, hóeke, mozdony, katona és triálbajnok. Mind a történelem, mind a technikai érdekességek vonatkozásában szeretettel ajánlom részletes cikkeinket és tévés majomkodásainkat. Közepesen erős izgalmi állapotban értem hát oda, és bár első látásra nem volt nagy felhozatal, egy német Unimog találkozón nyilván százszor ekkora a tömeg, de volt egy rakás érdekesség, és persze mehettem egy óvatos kört egy óvatos, bár így is néha félelmetes pályán egy tűzoltó alapgéppel.
U1250:
Egy másik U1250, 4700 üzemórával, 124 000 kilométerrel, eladó:
És ilyen sok mindenre jó:
Katonai Unimog a korai 60-as évekből:
Számomra azért nevezetes, mert ezzel közlekedtem mélyvízben a műsorban, miközben a TV2 történetében egyedülálló módon Sodom volt az aláfestő zene. Jézusom, és Tom Astor, a német kamionos contry-sztár „Hallo, guten Morgen, Deutschland”-ja.
Az igazi hős akkor is az erdőtüzet oltó tűzoltóautó. A Marcali Tűzoltóság 110 milliós Unimogja oltott már erdőtüzet, de a jelek szerint a tűzoltók megtalálták az arany középutat a fényezés kímélése és a tűz eloltása összahangolásában:
Három tartálya van, 2700 liter vizet visz magával, valamint 100 és 200 liter habot. A hab drága, de hatékony oltóeszköz, mert nem folyik le a felületről, mint a víz és elzárja az oxigént. Van benne egy rendszer, amivel öt tized százalékos bekeveréssel állíthat elő habot. Ugyanakkor, mivel ugye Unimog, elég gyorsan el tud szökdécselni a legközelebbi lajtoskocsiig vízért.
A legszebb persze, hogy bár oltottak már vele erdőtüzet, olyan karcmentesen ragyog, hogy simán megvenném nullkilométeresnek. A tűzoltók persze most kicsit szégyenkeztek, mert Marcalitól idáig botrányosan poros lett – szerintük. Nem is merek belegondolni, mi folyhat Marcaliban, amikor a tűzoltók magukra maradnak a garázsban csajukkal, az Unimoggal.
Úgynevezett eszközhordozó Unimog:
Alacsonyabb, de ugyanaz az összkerékhajtási rendszer, mint a terepjárónak, viszont tömeg függvényében más, háromjegyű neve van (U200-300-400). A terepjáró Unimogok ezresek (U3000-4000-5000).
Na igen ezért jöttem:
Bizony, ez az igazi ős-Unimog, tudják, Morgenthau-terv, világháború, általános traktor. A magyar Mercedes-forgalmazóé. Mint megtudtam, a haszonjármű-központban, az Albertfalvai úton lakik a pincében. Mesés bőregér, kicsit olyan, mint egy offroad Velorex, kicsit batmobile-os.
Szépen megfigyelhető a portáltengelyes rendszer:
Hogy nem a kerékagyban folytatódik a féltengely:
Hanem felette:
Úristen, de nagyon kéne egy ős-Unimog! Itt a meghitt beltere:
Szép tárgyak-sorozat következik. A balta:
A háborúnak már vége volt, de azért raktak rá légvédelmi álcázó keresőlámpát:
Dizájnelemnek is szép tud lenni egy vontatókötél. Forma és funkció, hát igen, itt kezdődne az ipari formatervezés:
Régivágású és persze modern síelők, zokogjatok: az ős-Unimogból a Rolba által épített hószóró:
Két motorja van, a platón egy Deutz motor forgatja a motollát, ami a megfelelően beállított irányba kúrja fel a havat. 1958, 1767 köbcenti, 30 LE, nem számítva a hátsó traktormotor.
A Mercedes nagyon tudja, hogy a férfi valójában egy fejlődésben visszamaradt kretén. Ha nem számítanának az anyagiak, én is simán megvenném a krómos, sportüléses, fullos Brabus Unimog Black Editiont, ami nem jó konkrétan semmire, ráadásul az U500-as eszközhordozó változatra épül, de milyen mérhetetlenül menő!
És hol mutatták be 2005-ben? Hát természetesen Dubaiban.
Sínen járó Unimog is jött:
Ez a változat sokkal olcsóbb, mint a tűzoltóautó, a BKV Combino-vontatói csak 57 millióba kerültek.