Az évszázad összehasonlító tesztje

KTM Hobby III vs. Verhovina

  2007. június 18. - Balázs Viktor Címkék: motor ktm featúra verhovina

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Pöccre indult húsz év után az első magyar Astra
2012-03-01 06:00:00

Délután kettőkor szűk kompánia gyűlt össze a gödöllői Opel Gaál bemutatótermében, ahol egy öreg

Húsz év után újra beindítják az első magyar Astrát
2012-02-12 16:05:00

1992-ben óriási tömeg kísérte figyelemmel, ahogy az első Astra felhajtott a Közlekedési Múzeum rámpáján Ez

Végállomás, nem megy tovább
2010-03-08 14:33:00

14:15 Bendével az irodájában éppen a Hotel Daniaban készült videót nézzük, amikor Vályi Pista nevét írja

Utolsó erővel
2010-03-08 09:29:00

Lejtőn megyek és csóvál ez a szar - jelentkezett be Csikós reggel 7:57-kor, Ausztriából. Bécs előtt 57

A Verhovina a Totalbike 2006-os karácsonyi üdvözlőlapján

Vénségemre meghülyültem. Kezdődött az egész azzal, hogy apósom pomázi fészeréből előkerült az a Verhovina, amivel a feleségem és a húga őrjítették gyerekkorukban a szomszédokat, amíg apjuk a füvet nyírta meg a fákat metszette. Pompás, alig használt darab, a Riga klub elnökhelyettesének könnypárás lett a szeme amikor meglátta, azt mondta, ilyen ép példánnyal még ő sem találkozott. A csipkerózsika álomból nagy nehezen felébresztett Verho megkapta ami jár, új lánc, új kerékcsapágyak, cseppnyi olaj a száraz bovdenekre, még hírnév is jutott neki, hiszen hátán egy normann fenyővel ő lett a Totalbike karácsonyi üdvözlőlapjának főszereplője.

Ahogy közeledett az állapota a készhez, úgy erősödött bennem a junkie érzés: még-még-még, megint kell valami buzerálnivaló rozsdás, kehes, olajos szar.

Radarjaimat keletről nyugatra irányítottam, és elkezdtem az osztrák Ebayt szkennelni. A kiszemelt célpont egy KTM Hobby III típusú, a Babettához hasonló mofa volt.

Itt megkezdeném a felvilágosítást az ötven köbcentis motorok alfajait illetően, ahol a téma ismeretéhez elengedhetetlen a német nyelv ismerete.

Mofa = Motor + Fahrrad,

azaz bicikli kinézetű motoros jármű.

Moped = Motorrad + Pedal,

pedállal indítható kismotor.

Mokick = Motorrad + Kickstarter,

berúgós kismotor. A Verho tehát Mokick lenne a németeknél.

Szóval azért pont ez, mert Kronreif és Trunkenpolz urak motorjaihoz érzelmileg és egzisztenciálisan is kötődöm, de akartam egy olyan KTM-et, aminek láttán garantáltan mindenkinek az a reakciója: ezt nem hiszem el, ezek ilyet is csináltak? Hát igen, a Hobby III minden, csak nem Ready to Race sportmotor, ha sarat lát, halkan szűkölni kezd, és behúzódik a sarokba. Egyhengeres Puch motorja röpsúlyos kuplungon keresztül hajtja a kereket, csak a gázt kell húzni, meg kontrázni, ha eléd ugrik a szomszéd macskája.

A szerző, a motordoki, és a KTM Hobby III

Miután mindenféle szánalmas önkorlátozás miatt többről is lemaradtam, erre a harminc éves, kanárisárgára addig licitáltam, amíg az enyém nem lett. A motordokival mentünk ki érte Bécsbe, ő próbálta ki először és leszállva spontán esküt tett: neki is kell valami ilyesmi. Bevágtuk a Focusba, másnap egész nap szerelgettem, a részletekkel nem terhelnék senkit, de volt röpködő tizenhármas villáskulcs, elgurult tizes anya, káromkodás, fogadkozás, fohászkodás.

Kitisztítottam a harminc éves retket a porlasztóból, beállítottam az indítókuplungját meg a gyertyahézagot, kicsit megpucolgattam és este magammal vittem az ágyba Bing porlasztójának leírását, amit – na ilyet is csak a németek csinálnak – le lehet tölteni a világhálóról.

A sárga KTM és a bordó Verhovina

A következő hajnalon, egy nappal negyvenegyedik születésnapom előtt, felvirradt az igazság napja. Az a nap, amire osztrákok és ukránok hiába vártak három évtizeden át. Átjött az öcsém. És azt mondta: nézzük már meg, mit bírnak. Úgyhogy a Kossuth Lajos utca drag-pályává változott, a gépek füstölve beindultak, a fiam sírva fakadt a hangzavartól, és mi gyorsultunk.

A sárga KTM, a szerző, és a bordó Verhovina

Az első tíz méteren a Verhovina volt a nyerő. Egyesben üvöltve megindult, míg a KTM röpsúlyos kuplungja rötyötölve próbálta továbbítani a 2,2 lóerős Puch motor erejét a frissen megkent láncnak. De aztán jött az osztrák motor, feltarthatatlanul, mint Haynau a magyarok ellen. A Verhovina kettesben csak asztmásan hörög, gyorsulása leromlik, még akkor is, ha a kuplunggal tusírozva próbáljuk ösztökélni. A KTM viszont húsz felett feléled, és ha még a pedállal is besegítünk, akkor végképp elhúz. Így aztán a KTM lett a győztes, egyértelműen. Mivel én tizenöt kilóval nehezebb vagyok, mint az öcsém, fordítva is elvégeztük a történelmi jelentőségű kísérletet. Így már a KTM nem tudott annyira elhúzni, és a két motor egymástól két méterre, kék füstöt okádva húzott párhuzamosan, mint az F-14-esek a kecskeméti repülőnapon.

A teljes történelmi hitelesség kedvéért: a kilométerórák 47-et mutattak. Körülbelül.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr298938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.06.18. 08:34:41

Hű! Az egyik haveromnak volt egy pont ilyen,rengeteget hajtottuk és pörgettük. Állat volt. Nekem is van egy mopedem otthon , 14 éves kormban hozta egy német ismerős. Iszonyatosan gyenge és erőtlen,végsebessége nincs,viszont sokkal megbízhatóbb mint a keleti motorok voltak. Iszonyatosan nagy feelingje volt a mopedezésnek,és ha néha-néha rámjön az 5 perc akkor felfújom a gumikat és megyek vele. Eléggé lelakott szegény mert a német gazdájától is kapott rendesen,nekünk meg nem volt jogsink így az erdőben közlekedtünk ami megviselte a kis városi mopedet. Talán egyszer rászánom magam és felújítom,addig is marad ilyen:

scheerti.blog.hu/media/K%C3%A9p%20386.jpg

leaf 2007.06.18. 09:06:35

Végre egy normális poszt :D
Viccet félretéve szép ez a kátéem! Kéne.
Metál narancssárgában :P

Nem szeretem a robogókat. Vagyis inkább a robogósokat. Vagyis inkább azokat a kiskorú robogósokat akik csak gázfröccsel vagy nyélgázon tudnak közlekedni a lakótelepen. Egyik háztól a másikig vagy végig az utcán bandában.

AP (törölt) 2007.06.18. 09:07:36

Ezek helyett nem lenne jobb egy olyan zajtalan binyigli amivel az öregasszonyok járnak a bótba?
Az se megy, de legalább csöndben van.

ommm 2007.06.18. 09:11:57

hobbydat teljes mértékben megértem és sok-sok szerencsés métert kívánok neked ezekkel a tényleg frankó és történelmi vasakkal.

murci 2007.06.18. 09:33:17

Ezek nagyon király kis masinák :))

sokszor olvastam már, hogy szídják a motorosokat a lakótelepi nyélgázas közlekedés miatt, de akkor mi miért nem szídjuk őket? pedig a kertes családi házak között is nagyon karaj visszhangot tud csinálni -főleg a KTM 450SX :))-
lehet, hogy akik kertesházban vagy lakó és pihenő övezetben laknak toleránsabbak? na mind1.

bár ez sem feltétlen igaz mert a szomszéd egy darabig szólt csak aztán megunta, panel közé meg nem megyek cross-mocival, oda supermoto meg enduro kell :D

szal külön grat, hogy az új szerzemény egy KTM, az soha nem döglik meg, csak üzemórát kell megtartani (az sx nél)

leaf 2007.06.18. 09:41:08

murci:
én kimondottan a robisokra mentem rá, nagyobb ccm+nyélgáz ritkább, míg 15 éves robogósból annyi van mint a szemét. másrészt a nagyobb köbcentinek fasza hangja van, (az max. hangos lehet) de nem idegtépő modellrepülőhang :)

murci 2007.06.18. 10:03:15

jah a robogó hangja az télleg távirányítós autó szinten van :)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.06.18. 10:04:16

Ezek is tudnak hangosak lenni. Mi kis falusi utcákon motoroztunk ami élmény volt mert mindig volt valami eksön. Akciónyugdíjasokból már akkor sem volt hiány,néha locsolócsővel akartak lelocsolni,vagy hátbaverni,máskor hosszú lécet akartak nyomni a küllők közé vagy csak simán a náluk lévő bottal akartak leverni a motorokról minket. Megjegyzem,hogy tényleg kurva idegesítő lehetett 5-6 hülyegyerek akik folyamatosan nyélgázon közlekedik,nemegszer kipufogó nélkül. Persze nagyjából leszartuk az egészet,ma már engem is rohadtul idegesít ha valaki éjszaka motorozik el 3-4 alkalommal az utcán nyélgázon...

Tommi 2007.06.18. 10:09:05

Nekem is ilyen KTM Hobby III-masom van!!! Csak zöld és most valami recseg rajta, ha ekengedem a gázt és lassítok vele...
De van egy ismerős aki occsóér (leginkább egy üveg sör) megcsinálja.

Tommi 2007.06.18. 10:12:45

jah, és egyszer lejtőn lefelé mutatott 60nat a km-óra... :)

baowah · http://baowah.blog.hu 2007.06.18. 10:35:13

www.geislernet.de/dirk/hercules/fotos/R50-39.jpg

en ilyet szeretnek!!!!

viszont hetvegen egy royal enfield bullet 500 motort vezettem..apam, na halljatok...
kell olyan.

baowah · http://baowah.blog.hu 2007.06.18. 10:36:20

>scheerti.blog.hu/media/K%C3%A9p%20386.jpg

nem gorbe az a villa cseppet?

murci 2007.06.18. 11:09:56

scheerti akkor sufnituningoljá' helyettesítsd egy 30as zártszelvénnyel ;)

meg raksz rá kék ledet és már mehetsz is ''tuning''találkozóra :)

Tomi 2007.06.18. 11:31:56

Szegény Verhovinát elrondítja az az ormótlan tükör. Egyébként tényleg szép állapotban van. Nekem is van egy, de az elég messze van a gyári állapottól sajnos. Szép darázssárga. Igény esetén belinkelem a képét:)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.06.18. 11:32:45

Nem használom már,így nem is nagyon zavar,hogy görbe a villa. Menni így is lehet vele de az 1 lóerős( gyári adat) motor olyan gyenge,hogy nincs értelme használnom. Gyárilag korlátozták a végsebességét 25 km/h-ra. Elég csak ránézni a kipufogócsonkra,nem vastagabb mint az ujjam. Ahhoz,hogy használni tudjam mindenképp kellene rá egy 80-as henger, egy nagyobb karburátor,kisebb lánckerék,ez rezo kipufogó meg ilyesmik. Ezt a németek megcsinálják mert ott van olyan elmebeteg aki képes a fent említett szarokért 300 eurót kiadni,hogy a motorja menjen 75-80-at. Én ennyire nem vagyok belezúgva ezekbe a kis csettegőkbe de tizenévesen jó volt ökörködni meg egy picit megtanulni rajta motorozni.

Stefano 2007.06.18. 12:14:00

Nekem egy Sachsom van. az is nagyon zsír, mondjuk ez elég
"jól" is megy, meg szép állapotban is van.:) baowah a havernak volt anno egy ilyen pony II-je. az volt ám a királyság!Az komoly kis gép volt.

Stefano 2007.06.18. 14:38:49

Jaja láttam a "műszerfalán" :D Az enyém újabb. már ilyen egész kocka forma. Én nemrég vettem, szintén bütykölési perverzióm kielégítésére :D

Petike 2007.06.18. 15:40:10

Nekem egy swalbim van. csak rugom és megy 2 éve nem nyúltam hozzá néha belebuzerálok de nem azért, mer nem megy... kukába az összes robogóval...

AP (törölt) 2007.06.18. 16:34:04

A kecskeméti repülőnapon járt valaha F14?

HRM KING GY I · http://www.fizetesem.com 2007.06.18. 16:59:28

hamár a schubeck motor nem jó a motorokba, van azért ami jó beléjük, itt a motorozás másik pólusa:

www.bosshoss.net/images/BIKES_TRIKES/BHC3502/BHC3502_1.jpg

az új 8,2 l-es Boss Hoss, ami 502 lóerő, mint 250 Verhovina (:


2-gangos váltó elég is neki hehe

GiXXXer 2007.06.18. 17:43:44

Nekem Babettám volt, raktam rá enduró Simson karbit, kivettem egy pár fojtást a kipuffantóból és bőven 50 felett ment... Aztán egyszer beállta a blokkja, a röpsúly szétesett, a gépezet pedig ment a méh-telepre... :)

DAni198 2007.06.18. 17:58:23

Húúú, nagyon frankó gépek.
Ha nagyon bátrak vagytok csinálhattok lassulási versenyt is velük, mondjuk 50-ről 0-ra. :)

rognork 2007.06.18. 18:37:47

nekem riga minim volt, és mindenkit aláztam, mert a kis kerékkek kvára gyorsult, míg a riga8 meg a romet kadet alig. de azok végsebességbe jobbak voltak, csak addigra mindig jött a kanyar az oválpályán

ommm 2007.06.18. 18:39:13

úgy látom OP-ék még pihenik az utat, lehet éjfélre jön valami új post:)

Koriori · http://www.ktmklub.hu 2007.06.18. 20:46:31

Gratulálok! Amikor először láttam a kocsi hátuljában, szagoltam az ezer éves enyhény szivárgó benzin szagát, nem gondoltam hogy sikerül életre kelteni. \"Szóval úgy húz, hogy nyúlik a karod\"? :-)))

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2007.06.18. 23:05:33

Gyorsulunk, gyorsulunk?
Nem láttam kamerát szalagozva a tartályhoz:)))

cowach 2007.06.18. 23:44:01

Bátrak vagytok? Vegyetek Tomos Automatik 3m
-et. Ha megpiszkálod megy 60-nal. Király kis gép. Még a nagyfatertól örököltem az enyémet. Imádom!!!!!!!!!

Burghardt István 2007.06.19. 09:18:18

Nekem is van egy drágám, 1967es Komar MR-232. Ez egy álom. Többet bütykölöm, mint amennyit megyek vele, de ha egyszer az uton vagyok, nincs ki megállitsa! Ez egész gyönyörü fekete, króm szegélyekkel, hátul bör oldaltáskával, meg magyar zászlóval. Olyan mint egy Chopper, csak piciben. Egyetlen egy gond van vele, h mindig kell valamit javitani rajta.

www.mopedarmy.com/photos/brand/197/5637/

bana jános 2008.02.19. 11:22:19

jol néz ki az a verhovina szevasztok

Niklai Áron 2008.04.05. 21:18:07

Üdv Uraim!
Nekem is van egy hobby III-asom. Sajnos látott szebb napokat is a kicsike éppen ezért kérném a segítségüket, hogy honnan tudnék beszerezni hozzá alkatrészeket! Értem ezalatta pl.: első agy, fékkel együtt, Karburátor, hengerfej, oldalsó láncvédő első idomja!
Remélem trudnak segíteni mert tavasszal a motor teljes restaurálásába fognék. A gyárnak már írtam hogy küldjék el a szervízkönyvét! Örültek a kérésnek mert rég nem hallottak a motor felől és megkértek hogy várjam meg amíg előtúrják valahonnan :D mondanom sem kell várok! Szóval bármilyen érdemi segítséget nagyon szívesen vennék!
Köszönöm és további jó száguldást mindenkinek!

col 2008.05.09. 14:15:51

A KTM ezt a motort csak licenszbe gyártotta. AZ eredeti a Puch Maxi. Kicsit igénytelen lenne a KTM-től egy ilyen moped.
Még mindig gyártják azt hiszem HiroPuch néven, de sehol se láttam ujonnan. A Puch Maxiból több is van a tulajdonomba. Igy nincs szükség potalkatrészre. Nagyon megterhelni nem lehet mivel azonnal kiszakadnak a küllöi. És itt sehol se kapható.Még komoly baja sose volt, pedig mindennap használom. Azt hülyeségnek tartom hogy összehasonlitják egy más fajsulyu mopeddal.Fiataloknak nem ajánlom
mivel meredek oldalra felhajtani csak pedál besegitésével lehet.

Lajos 2008.05.21. 08:33:25

Verhovinám nekem is volt, de F-14-esek sohasem jártak a kecskeméti repülőnapon!

Dance 2008.07.12. 02:50:42

Szevasztok!
Ennek az egésznek sztem én örülök a legjobban! Apámnak is van egy 6-os verhója:D
Mikor bevonult katonának,akkor betolta a sufniba,aztán szépen ott is maradt..
20 évig..
aztán jöttem én,és mikor 13 lettem,elkeztem nyúzni,már talán előbb is,hogy csináljuk meg,szedjük elő onnan és had menjek!!
aztán egyik délután nem vltam otthon..
Apu "sunyi módon" kitakarította a karbit,amit kellett helyrepofozott:D
Szerencsére semmi bajanem volt,mikor apu elrakta pihenni,ezért gyorsan befejezte,az üzemberakást:D
MIkor hazaértem eszméletel öröm volt az arcomon,mikor látom,hogy apu épp próbálja berúgni:D
aztán eccercsak beindult:D
Az utcánkba randalírozgattam vele
ezen a motron tanultam meg vezetni,ez volt az első,amivel mentem...
Nagyon a szívemhez nőtt a gép...
Most 15 éves vagyok (tudom,nem egy nagy kor) de én is gyűlölöm a robogósokat...
engem a régi motrok fognak meg.
Egyszer a Verhóbol sikerült kipréselnem 52km/h-t:D többet nem ment alattam
de a 40 nálam egy kényelmes utazótempó volt.MInden jó volt rajta,könnyen lehetett javítani
Sajnos most kómába esett,nem tudjuk mi a baja,de nem lehet berúgni,mert a berúgókar eccerűen lelettyenik... és a sebességek is "elvesztek"belőlük
Nagyon örülök,ho rajtam kívül is foglalkozik valaki a verhovinával
Még annyit,ho akkor gyorsul jó,ha olyan 25km/ó ig kipörgeted...
esetleg 30,de akkor má nagyon bőg
még 1x köszi a tesztet:D

Szunyee · http://www.szunyee.mlap.hu 2008.07.23. 15:31:16

jó gépek ezek :D öregapámnak Rigs 3-asa volt ("nagykerekű Riga"). kicserélte a hátsó lánckereket, és 60-nal ment! nem volt rossz gép de végül eladta, és azóta nincs motorja :(

csoros 2008.12.25. 22:08:57

Sziasztok.az én tapasztalatom az hogy
a verhovinák nagyon jó motorok,
felújítás után én kihoztam belőle
80 Km/h. furatással + fogaskerék
cserével.nézzétek meg új találmányom
videoplajer.hu játszdle
üsd a keresőbe szekér.

motoregér 2009.08.12. 23:45:53

nekem is hobby hármasom van,csak tachométerspirált nem találok hozzá :(

enze53 2009.09.17. 08:21:52

Ki gondolná, hogy valakik még emlékeznek egyáltalám a szovjet ipar eme "csodájára"
Ha igazán őszinték akarunk lenni, a Verhovina már harminc évvel ezelőtt is egy bóvli volt. Igaz, legalább nem volt drága.
Szegény unokaöcsém - aki akkor volt 14 - is vett magának egyet, nagy boldogan, de hamar kiderült, nem kellett volna. Heteket állt a szervízben, ahol nem sokat csináltak vele.
Egy egész télen pücskörésztünk rajta, amíg úgy-ahogy motor formája kezdett lenni. Egy picit finomítottunk a motoron is, így könnyedén elérte a 60-at.
A gyerek persze élvezte, hogy sorra "leveri" a simsonos haverjait, így aztán hamar kicsavarta belőle a lelket. Itt jött ki, hogy gyenge, szar anyagokból nem lehet tartós dolgokat csinálni.
Kép is maradt róla:
picasaweb.google.hu/h.freymann/TrabantExtra#5381296104364355666
Hát ennyi.
A gyűjtőknek és megszállottaknak minden jót!

Hunor Bardos 2015.11.23. 19:26:26

Sziasztok van egy KTM puchom es nincs realntinja mit tehetek,hogy legyen?
süti beállítások módosítása