Azt hitted, gyors vagy?

  2015. március 15. - ommm Címkék: unlimited h1 beszabehu versenycsónak

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

what-is-a-hydro-plane-2013-1.jpg

Unlimited Hydroplane. Nem hangzik rosszul, hiszen ami tartalmazza az Unlimited-szót, az valószínűleg csak valami olyan lehet, amihez épeszű ember hozzá sem szagol. A H1 Unlimited az APBA (American Power Boat Association) királykategóriája. És mint olyan, meglehetősen gyors. Annyira, hogy a vizet, mint közeget csak meghajtásra és kormányzásra használják ezek a csónakok, nem lebegésre. Menet közben ugyanis csak a kormánylapátok és a siklótest csak akkora része van a vízben (sőt, utóbbi sokszor inkább csak a felszínén), amelyre a meghajtáshoz és kormányzáshoz okvetlenül szükség van. Ezért ezen csónakok közegellenállása nagyon alacsony (a víz hatszázszor sűrűbb a levegőnél).

seafair-9.jpg

A turbinás meghajtást sokan keverik a sugárhajtóművessel, pedig a kettő nem ugyanaz. A H1 Unlimited hajók turbinái között a Lycoming T55 L7C a leginkább közkedvelt, ilyen hajtja pl. a CH-47 Chinook helikoptereket is. A turbina - eltérően a sugárhajtóműtől - nem a fúvócsőből kiáramló nagysebességű gázokkal mozdítja a hajót, hanem egy osztóművön és meghajtótengelyeken keresztül mechanikus kapcsolatban van magával a hajócsavarral. Ami fúvócsőnek látszik, az valójában csak hatásos hőelvezetésre szolgál, hiszen 700-750 fokon üzemel egy ilyen. A hajócsavar önmagában 30 ezres fordulatszámon forog, nem csoda, hogy darabja 15 ezer dollár. Tonnányi vizet kavar meg és juttat a levegőbe. A pilóta egy masszív bukókeretben ül, a kabinból a jó kilátást az F16-os vadászgépekével megegyező ultraerős plexi biztosítja. Közötte és turbina között egy vaskos repeszvédő fal húzódik, ha netán a Lycoming megadná magát és szétrepülne.

hydro.jpg

A csónakok 28-32 láb hosszúak, a fent említett biztonsági berendezéseknek is köszönhetően a súlyuk minimum három tonna, a turbina 3000 lóerő körüli teljesítménye pedig 330-350 km/óra sebességig gyorsítja őket. Egy-egy futam átlagsebessége 210-260 km/óra körül alakul. (Monzában 245-250 km/óra a körönkénti átlagsebesség egy Forma-1-es futamon, igaz, a H1-es hajók maximum öt kört tesznek meg.)

Chip Banauer 12-szer nyerte meg a bajnokságot, ő vezette a legendás Miss Budweiser-t és ő mesél ezekről a csónakokról itt:

Mondanom sem kell, hogy Chip pár komoly bukás után 1996-ban visszavonult, de a H1 Unlimited kategória azóta is él és virul, ha lehet, még több modern technológiát felhasználva a minél magasabb sebesség elérésének érdekében. Alumínium, szénszálas műanyagok és titán, ez a vízi Forma-1.

Egyszerűnek tűnik? Mert nagyon nem az. Küzdeni kell az ideális ívért (nyilván a belső az), kezelni a turbinát, figyelni a hőmérsékletét, mindeközben rohadtul figyelni a többi hajót és persze kerülni azok farvizét. Mindezt ilyen tempó mellett. És végre elértünk ide, nézzék meg és emeljék kalapjukat ezek előtt az őrültek előtt, mert ez nem gyorsított felvétel, ez ilyen.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr107265845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alvázvédelem 2015.03.15. 19:15:49

kemény ,ilyen tempónál szinte alig látni valamit

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2015.03.15. 19:57:14

Vajon a gázt hogy adagolják, pedállal, vagy karral?

Pierr Kardán 2015.03.15. 20:00:31

Ha belefordulnak a vízbe (a felvételen volt is ilyen), akkor vajon mi történik a sugárhajtóműben?

Tóth Ágas 2015.03.15. 20:17:49

ez nagyon környezetbarát

ballalajka 2015.03.15. 20:19:01

@Pierr Kardán: Abban semmi sem, mert nem sugárhajtómű van benne, hanem turbina. (2. bekezdés)

dreamhotep 2015.03.15. 23:13:24

kedves Ommm, a motorcsónak világbajnokságban szerepel egy magyar, Havas Attila, 12xVB 13XEB győztes.
az ő hajója közel ilyet megy, 3-4 alatt van 100on, kanyarban durvább mint az F1.
a soroksárin van, látogasd meg ha csodát akarsz látni, hallani

idofiu (törölt) 2015.03.15. 23:19:32

szerintem ezek öngyilkos idióták, elég ha elkap a másik víz oszlopa és máris kampó

Fluffer 2015.03.16. 01:12:07

Talán nem esett volna le a karikagyűrű a post írója ujjáról, ha az angolszász mértékegységekben járatlan olvasók kedvéért átszámolja az itthon használt "méter" nevű mértékegységbe a 28-32 lábat...

:-)

nem kéne... 2015.03.16. 02:20:30

@dreamhotep: ez a kanyarban durvább mit is jelent számszerűen?

Doxa Laci 2015.03.16. 07:05:22

Bocs, nem a levegőbe, hanem a vízbe kell juttatni a tonnányi víznyomást! Különben "kipörög a kerék"
És igen, ha valódi csodát akarsz látni, Havas Attila motorcsónak versenyző, akit Olaszországtól Finnországig ismernek (TIZENKÉTSZERES VILÁGBAJNOK címén keresztül), csak a soroksári útig kell utazni. Ráadásul a Bodega-vágóhíd is útba esik! : Doxa

Spinnaker 2015.03.16. 08:39:14

@Fluffer: Lehet, hogy nem esett volna le, de a vitorlások-motorcsónakok esetén itthon is lábban(feet) adják meg a hosszat (26-os, 28-as stb.).
Egyébként: szorozd meg 0,3-mal. ;-)

dreamhotep 2015.03.16. 08:44:07

@nem kéne...: 7-8G oldalirányú gyorsulást kapnak. a hajó kétszáz ló. de ugyanannyi kiló. hellóka... (gugli: havas attila 7-8G)
töbtízmilliós karbon-kevlár lélekvesztőben tolják. Havas meg a motorcsónak vettelje és schumacherje egyben ami a vb címeket illeti, ez főleg annak fényében érdekes, hogy anyagilag elég hendikepes a mezőnyhöz képest.

ommm 2015.03.16. 08:58:10

@dreamhotep: Szerintem nem kéne mesélned neki róla, tekintettel, hogy ilyeneket épít.

dreamhotep 2015.03.16. 09:35:18

@Doxa Laci: és milyen durva, hogy itthon meg senki se. egy-két sor néha megjelenik róla itt-ott, miközben iskolázza az egész nemzetközi mezőnyt úgy, hogy a karosszériás műhelye a "szponzor". (én onnan ismerem) mondhatni tipikus sztori a csóró, de furfangos magyarról.

dreamhotep 2015.03.16. 09:49:24

@ommm: tervben van, az szuper. várós. nem mesélek neki, nem vagyunk napi kapcsolatban, kocsimat szerelte anno. számát tudom ha kell. Pista, ti különösen ellesztek meglásd, lesz téma ha körülnézel nála...

Fluffer 2015.03.16. 10:12:16

<OFFTOPIC>

@Spinnaker: Bocs, de senki nem kérdezte, hogy milyen mértékegységben adják meg a hajók hosszát. Akár hiszed, akár nem, én is tudom, hogy lábban adják meg. Sőt, a repülés magasságát is abban adják meg.

A kérdés az volt, hogy miért nem váltotta át az angolszász mértékegységekben járatlanok számára könnyebben értelmezhető méterre? Merthogy létezik olyan dolog, mint mérésügyi törvény, ami kimondja, hogy ebben a kis porfészek országban metrikus rendszer a standard.

fejlesztok.hu/segedletek/pedagogiai-segedletek/123-a-szovegertes-nehezsegei.html

:-)

</OFFTOPIC>

Pierr Kardán 2015.03.16. 12:38:03

@ballalajka: OK, vettem.

Akkor megismétlem a kérdést, mi történik a gázturbinában, ha belefordul a vízbe?

McKinney 2015.03.16. 14:02:12

@Pierr Kardán: nagyot nyel és kialszik a tüze, jó eséllyel gazdasági totálkáros kesz.

nem kéne... 2015.03.16. 14:07:54

@dreamhotep: Mi stabil 5g-két húzunk jetskin.
Ott ugye nem benne ülsz, hanem rajta.
Aztán meg a jövő hét is karbonbol van és igy 280 üresen, cserébe nem 200 ló, hanem inkább 500.
Kis programban.
A nullaszazat inkabb nem mondanám, mert jonnek a szakértők hogy az kizárt, de a három másodperc az egy nagyon szomorú érték lenne.
:)

megapull 2015.03.16. 15:10:13

www.youtube.com/watch?v=qI0ve18j0TQ

emitt látható ahogy két állat egy muscletruckkal leautózik párszáz mérföldet, kiszedik a motort belőle az éjszaka folyamán, majd speedboatot építenek belőle, hogy másnap visszaszerelhessék a motort a kocsiba. esőben.

dreamhotep 2015.03.16. 19:20:05

@nem kéne...: jééézus... égszakadás földindulás fejleszakadás. gondoljunk bele egy pillára a súly-lóerő arányra. aztán kacagjunk a hayabusán. ott aztán kellhet kapaszkodni. 500ló szent kleofás!

nem kéne... 2015.03.16. 20:14:19

@dreamhotep: 2gvel gyorsít, na.
Mondjuk ez kicsit más, mert nem jön ki annyira a vízből, emiatt 130-135-nél ritkán megy többet.