Unlimited Hydroplane. Nem hangzik rosszul, hiszen ami tartalmazza az Unlimited-szót, az valószínűleg csak valami olyan lehet, amihez épeszű ember hozzá sem szagol. A H1 Unlimited az APBA (American Power Boat Association) királykategóriája. És mint olyan, meglehetősen gyors. Annyira, hogy a vizet, mint közeget csak meghajtásra és kormányzásra használják ezek a csónakok, nem lebegésre. Menet közben ugyanis csak a kormánylapátok és a siklótest csak akkora része van a vízben (sőt, utóbbi sokszor inkább csak a felszínén), amelyre a meghajtáshoz és kormányzáshoz okvetlenül szükség van. Ezért ezen csónakok közegellenállása nagyon alacsony (a víz hatszázszor sűrűbb a levegőnél).
A turbinás meghajtást sokan keverik a sugárhajtóművessel, pedig a kettő nem ugyanaz. A H1 Unlimited hajók turbinái között a Lycoming T55 L7C a leginkább közkedvelt, ilyen hajtja pl. a CH-47 Chinook helikoptereket is. A turbina - eltérően a sugárhajtóműtől - nem a fúvócsőből kiáramló nagysebességű gázokkal mozdítja a hajót, hanem egy osztóművön és meghajtótengelyeken keresztül mechanikus kapcsolatban van magával a hajócsavarral. Ami fúvócsőnek látszik, az valójában csak hatásos hőelvezetésre szolgál, hiszen 700-750 fokon üzemel egy ilyen. A hajócsavar önmagában 30 ezres fordulatszámon forog, nem csoda, hogy darabja 15 ezer dollár. Tonnányi vizet kavar meg és juttat a levegőbe. A pilóta egy masszív bukókeretben ül, a kabinból a jó kilátást az F16-os vadászgépekével megegyező ultraerős plexi biztosítja. Közötte és turbina között egy vaskos repeszvédő fal húzódik, ha netán a Lycoming megadná magát és szétrepülne.
A csónakok 28-32 láb hosszúak, a fent említett biztonsági berendezéseknek is köszönhetően a súlyuk minimum három tonna, a turbina 3000 lóerő körüli teljesítménye pedig 330-350 km/óra sebességig gyorsítja őket. Egy-egy futam átlagsebessége 210-260 km/óra körül alakul. (Monzában 245-250 km/óra a körönkénti átlagsebesség egy Forma-1-es futamon, igaz, a H1-es hajók maximum öt kört tesznek meg.)
Chip Banauer 12-szer nyerte meg a bajnokságot, ő vezette a legendás Miss Budweiser-t és ő mesél ezekről a csónakokról itt:
Mondanom sem kell, hogy Chip pár komoly bukás után 1996-ban visszavonult, de a H1 Unlimited kategória azóta is él és virul, ha lehet, még több modern technológiát felhasználva a minél magasabb sebesség elérésének érdekében. Alumínium, szénszálas műanyagok és titán, ez a vízi Forma-1.
Egyszerűnek tűnik? Mert nagyon nem az. Küzdeni kell az ideális ívért (nyilván a belső az), kezelni a turbinát, figyelni a hőmérsékletét, mindeközben rohadtul figyelni a többi hajót és persze kerülni azok farvizét. Mindezt ilyen tempó mellett. És végre elértünk ide, nézzék meg és emeljék kalapjukat ezek előtt az őrültek előtt, mert ez nem gyorsított felvétel, ez ilyen.