Te mit csinálsz a suliban? Versenymotort építek!

  2014. december 26. - Sturcz Antal Címkék: győr ktm széchenyi egyetem formula sudent szengine

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Pillanatok a sivatagból
2015-07-09 18:35:47

Ahmed burnuszban térdel a Land Cruiser mellett, a szeleppel babrál. A levegő halk sziszegéssel távozik az

Ahol harmincezerért is parkolhatsz
2015-05-23 14:55:14

A Jumeirah Beach Residence-et nehéz lenne egy magyar helyhez hasonlítani, talán a Váci utca és a füredi Tagore

Azt hiszed, itt elnyomják a nőket?
2015-05-21 10:23:04

A dubaji metró egyértelműen király, pedig a föld alá ritkán bukik csak le. A Red Line inkább amolyan

Itt végzik az elkobzott dubaji luxusautók
2015-05-19 17:46:32

Nem tudom, mi az öt legnépszerűbb Dubajjal kapcsolatos téma, de az itt pihenő magyar modellek után biztos nagyon

A Formula Studenttel kapcsolatos híreket mindig szívesen vesszük: készült már menetpróba, követjük a legfrissebb fejlesztéseket bemutató eseményeket, de a pályanapunkon is megfordult már a BME együlésese. Hogy is ne lehetne szeretni, hiszen ezek a srácok minden második kisgyerek álmát élik meg, versenyautót építenek. Lassan beérik a Formula-1-et, az anyagok már szinte ugyanazok, csak a méretek és a költségek kisebbek.

A motor általában egy 600 köbcentis sportmotor négyhengerese, amelyet lefojtanak, de már létezik elektromos kategória is. A fejlesztés folyamatos, és tényleg az a legjobb benne, hogy a 18-20 éves diákok nem csak szimulálva vizsgálhatják a gépeket, hanem élesben, versenykörülmények között is. A győri Széchenyi István Egyetem csapata azt vette a fejébe, hogy saját motort épít. A SZEngine program 2008 óta zajlik, a cél pedig nem kisebb, mint hogy a sorozat motorbeszállítóivá váljanak.

SZENGINE Rollout 133

Hat év munka után ott tartanak, hogy elkészült a harmadik prototípus, amely keresztségben az EVO 3 nevet kapta. Sok szempontból érdekes, de mégis az a legfontosabb, hogy ez az első olyan motor, amely nem csak próbapadon forog, hanem egy versenyautóba is bekerült. Magát a gépet egy angol csapattól vásárolták, csak azért, hogy kipróbálhassák a technikát, versenyen nem indulnak vele.

SZENGINE Rollout 142

Colin Chapman óta tudjuk, hogy a könnyű versenyautó a jó versenyautó, nincs ez másként itt sem. Az 510 köbcentis egyhengeres jóval könnyebb, mint az utcai sportmotorok négyhengeres blokkjai, és a nyomatékát is alacsonyabb fordulaton adja le. A Formula Student versenyszámai nem a nagy végsebességről, hanem a gyorsulásról, és a lehető legnagyobb kanyarsebességről szólnak, ezért sokat várnak a konstrukciótól. Szintén a súlycsökkentés jegyében a KTM váltót a forgattyúházba integrálták, és a várható felhasználás miatt kihajították az ötödik, valamint hatodik fokozatot, ezek egyszerűen feleslegesek.

SZENGINE Rollout 149

A legelterjedtebb négyhengeres motorblokkok akár 140 lóerősek is lehetnek, nem jó belegondolni, mit művelnének a kétszáz kiló körüli gépekkel, épp ezért minden csapatnak fel kell szerelnie egy húsz milliméter átmérőjű szűkítőt a szívócsőre. A SZEngine szívórendszerét már direkt ehhez a szabályozáshoz igazították, és az airboxot is háromdimenziós szimulációkkal méretezték.

SZENGINE Rollout 161

A számítások alapján 55 lóerő, és durván 50 newtonmétert várnak az építők. Igaz, hogy a négyhengeres motorok még fojtással együtt is majd' kilencven lóerősek, viszont nehezek, 70-80 kiló a súlyuk, szemben az EVO 3 28,5 kilójával, az alacsonyabb fogyasztásról nem beszélve, amely szintén szempont. Idén például az oregoni csapat egy 450-es, Yamaha-motoros kocsival verte végig  a mezőnyt, ami százötven kilónál is kevesebbet nyomott, szóval tényleg nem a teljesítmény a legfontosabb.

10850646 4859017650860 601034322 n

Ellentétben a két elődjével, az EVO 3-at már nem hetven fokkal, csupán hússzal döntötték meg, így még közelebb tolhatják a pilóta háta mögötti tűzfalhoz, márpedig ha gyorsan akarunk kanyarodni, akkor ez a legjobb megoldás. A már emlegetett oldalgyorsulások miatt a szárazkarteres kenés szinte magától értetődik, de új az olajpumpa is, amelyet a kuplungról hajtanak meg fogaskerékkel. Az előző változatokban még használtak lendkereket, itt viszont a lendítő tömeget a főtengelysonkába integrálták, ezzel is faragva a súlyból.

961469 4859017610859 1518677495 n

Persze minden nem lehet tökéletes, így le kellett mondani a saját hengerfejről, és a hengerről is. Az EVO 1-2-nél még ezek is egyediek voltak, de a gyártási költségek és a bonyolultság miatt most a mintául szolgáló KTM 500 EXC alkatrészeit használják, erősen átalakítva. A motorbeszállítói cél sajnos csak ezekkel tartható, máskülönben irreálisan drága lenne. Csak a gyári hengerfej tized annyiba kerül, mint az egyedi öntvény.

SZENGINE Rollout 167

Jövőre a legfőbb cél az, hogy a SZEngine saját tesztautója futhasson egy tiszteletkört a magyar futamon, majd az év utolsó harmadában jöhet az EVO 4. Maguk az eredmények talán nem is annyira számítanak, hiszen, aki részt vesz a sorozatban, az mindenképpen nyer. Én például egy állásinterjún szívesen odalökném, hogy három évig voltam konstruktőr egy versenycsapatban. Léteznek olyan országok, ahol megbecsülik az efféle tudást.

Ha eddig nem irigykedtek, akkor nézzék meg mire képes egy ilyen szörnyeteg, ha nem kötik a korlátozások: a svájci AMZ csapat például a világ legjobban gyorsuló elektromos autójával büszkélkedhet. Valószínűleg nem a versenyeken engedélyezett akkumulátorokkal, de sikerült 1,78 másodperc alatt százra gyorsulniuk.  Ha most lennék tizennyolc éves, nem sokat gondolkodnék, hogy hova adjam be a jelentkezésemet.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr667004347

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

assemblypic 2014.12.26. 19:18:10

a szívem szakad meg mikor ezeket a sorokat olvasom és lenézek a lapomra... majd vissza ide .. megint a lapomra és meglátom a óbudai egyetem Z tanárnő z80-át :(
irigylem őket

SwedishRunner 2014.12.26. 21:38:58

Ez van, valamiért csak 3 magyar műszaki felsőoktatási intézményben működik ez. A többiben vagy a bürokrácia ölte meg a lehetőséget, vagy a küldetéstudat nélküli diákok.
Amúgy nincsen szabály ami egy alakuló csapatot egyetemhez kötne, az egyetlen feltétel csak az aktív hallgatói jogviszony. Régen gondolkodtam is rajta, hogy megpróbálok kovácsolni egy független csapatot azoknak akik lelkesek mint én, de az iskola széttiporta a lehetőségeit.... Aztán elkezdtem dolgozni, van teendőm is bőven, úgyhogy már távol kerültem.

vinyard 2014.12.27. 03:44:24

@SwedishRunner: abban a 3-ban meg igen gyakran tiporják szét, amúgy jó képességű emberek 'álmait' az öncélú szopatással

bocs, ez trollkodás volt

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2014.12.27. 09:10:51

@SwedishRunner: Bürokrácia, pénzhiány, és hülyeség.
Én is benne voltam az egyik nagy egyetem nagy TDK-jában, de olyan szinten szartak mindenre, hogy nem voltak alkatrészek, nem volt páka (ha nem vagyok műszerész, nem tudtam volna szerezni ilyesmit pl :D ) , ilyenek. Meg sosem magyarázták el, mi is kéne, hogy folyjon itt, és ha előálltál valamivel, közölték, hogy nem jó.
Persze nagyon szép tanszéki közlemények születtek, meg együttműködések.
Ezek után szoktam az összes ilyet fenntartásokkal olvasni, már azokat a híreket, amikben nem fogható meg ennyire a valódi eredmény, mert egy versenyautó, az elég konkrét bizonyíték arra, hogy ott tudnak valamit :)

SwedishRunner 2014.12.27. 11:47:06

@ColT: Gondolom a Hanula Barna Úr, mint tanszékvezető Győrben, garantálja, hogy történjen is érdemi munka. Csak itt az eredményeket nem az egyetem hajtja hanem az Audi, mivel ők a tanszék gazdái. Milyen ciki lenne már ha az Audi-s Motorok tanszék, nem foglalkozna motorokkal... :-)
Amúgy TDK-t ne keverjük feltétlen, egy Formula Student sorozathoz, nem törvényszerű hogy egy komoly fejlesztő munka alkalmas TDK-nak is.
Abban egyetértünk, hogy a legtöbb egyetem hozzáállása az önképzéshez (vagy önképző projektekhez) kriminális. Persze ha a diákok "véres" verejtékével lesz eredmény akkor az adott intézmény meglovagolja ezt és kirakatba teszi.
Remélem eljön az az idő, amikor valóban közép európaiként állnak majd a mindenkori vezetők ehhez a kérdéshez...

SwedishRunner 2014.12.27. 11:48:57

@vinyard: Nem, nem volt az. Ezt megcsinálták velem is.

sutamsteve 2014.12.27. 17:20:51

A korábbi írások során sok valódi tartalom hangzott el, a magyar felsőoktatás valóban elég rossz bőrben van, és valóban szükséges a komoly ipari befolyás ahhoz, hogy egy ilyen csapat kialakuljon. Dr. Hanula Barna (egyébként ő nem a tanszék vezetője, hanem dékán-helyettes az egyetemen). Ugyanez a légkör él a Belső Égésű Motorok Tanszéken (amely otthont ad a csapatnak), ez jelenleg tényleg egy egyedülállóan jó hely az országban. Az ilyen emberek illetve légkör hiánya az, ami sajnos sok esetben megköti a hazai felsőoktatást.

Én is a csapat tagja voltam az elmúlt évben, így belülről látva tudom leírni azt amit: aki ide akar jönni hallgatóként, az valóban hihetetlenül jól jár. Azonban mindennek ára van: a csapat a suli mellett simán kivesz átlagosan napi 6-8 órát; az elmúlt évben rengeteget dolgoztunk éjszaka, a nagyon feszített időszakokban többször többen akár 30 óránál is többet egyhuzamban.

De akárhogy is nézzük, hatalmas élmény, és tapasztalat, akinek van lehetősége, ne hagyja ki ;).

sutamsteve 2014.12.27. 17:23:57

@sutamsteve: Elnézést kérek, egy hiba benne maradt az előző kommentemben: Hanula tanár úr valóban sokat tesz azért hogy az elért eredmények megvalósuljanak, és ugyanez a hozzáállás megvan az említett tanszék dolgozói részéről is.

Bod.z.a 2014.12.27. 22:15:00

Ami tapasztalat:

A saját egyetememen belül a tanszékek közötti verseny öli meg az eredményeket. Ott van pl. az MVM energia futam, van 3 versenygép is, de semmi közös tudáshalmaz. A mechatronikások is csinálnak egy gépet, a gépészek is csinálnak egy gépet, meg van a "zsíros szponzor" versenygép. Utóbbi csapatba volt szerencsém betekinteni, a dolgok a következőképpen zajlottak:
-a terveken kis túlzással még antianyag fék is szerepelt
-butítsuk le, hogy legyen rá pénz
-még sincs rá pénz
-válasszuk a legegyszerűbb megoldást
-nem lesz jó, legyen más (végül egy még rosszabb megoldás lett a befutó)
-építsük meg!
Így lett az alumíniumvázas könnyű kis elektromos gépből egy ólomakkus dögnehéz gép. Mondjuk mozog is, sőt halad, de azért lehetett volna jobban is csinálni.

Ettől eltekintve: ti is úgy tapasztaljátok, hogy minden egyetemen van egy (vagy több) önjelölt "Én döntöm el ki érdemes mérnöknek" huszonéves phd-s hallgató, aki azt hiszi hogy ő sz@rta unalmában a világot?

SwedishRunner 2014.12.28. 00:13:18

@Bod.z.a: Az én tapasztalatom pont az ellenkezője. A huszonéves phd hallgató személyében leltem megfelelő támogatóra. Sokkalta több segítséget nyújtott mint a "ki ha nem én" típusú "nagyöregek". Az embert nem a kor teszi, -ugyan így- a jó tanárt sem.

Bod.z.a 2014.12.28. 00:51:35

@SwedishRunner: Számomra a legjobb tanárok eddig azok voltak akiknek 20-30 év tapasztalat van a háta mögött. Ők sokkal korrektebbek voltak, tudták, hogy mi az amit tényleg álmunkból felkeltve is tudnunk kell, és a legfontosabb: tudtak úgy előadást tartani, hogy ne und magad halálra 1 óra után.

Az utolsó mondatod pedig abszolút igaz.

Viszont ami nagyon idegesített ebben a félévben az a tanszékvezető tárgya. Azzal indított, hogy régen az a tárgy 4 félév volt, de évek óta már csak 2. Ennek ellenére leadja ugyanazzal a módszerrel az egészet... A 3 órás előadás végére volt 6 oldal jegyzet, de tudás semmi, mert lényegi magyarázatra már nem volt idő. Aztán megkapjuk, hogy az autocad gyakorlatilag felesleges... Hatalmas csalódás ez számomra, a tanszékvezetőmtől azért haladóbb gondolkodást várnék, de hát ez van, ezt kell szeretni.

Rónarider 2014.12.28. 09:39:20

saját motor+KTM-váltó?
miért nem saját váltó?

Amúgy én nem műszaki egyetemen diplomáztam, de voltak műszaki tárgyaink is. Ott vetődött fel bennem a kérdés, hogy egy ember, aki szakmájának elméleti (esetleg gyakorlati is) szupermenje, de nincs semmiféle pedagógusi képzettsége és érzéke, taníthat-e bárkit? Mert nagyon sok olyan öregúrral, tanárnővel, fiatalabb tanszéki mérnökkel, egyéb kebelbélivel összefutottam, akik jó fejek, normálisak, tényleg hatalmas tudásuk és tapasztalatuk van, csak épp nem tudják átadni.
Meg persze vannak azok a vén f@szok, akik önmaguktól eltelve a fiatalság szopatásában élik ki magukat, holott általában ők csak az elméletben vannak otthon, nem róluk beszélek (egyik tárgyból Q-vizsga elégséges [igen, tizenhetedjére engedett át, komolyan meg akartam verni még vizsga közben, szerencsére egy másik vizsgázó megfogott és kivitt lehűlni], egy héttel a vizsgaidőszak vége előtt, és még volt hátra 9 másik, azok persze mind elsőre sikerültek), azokat a tanszékük alá ásná minden diák. Mondjuk ezek sem tanár-alapanyagok, más okból.

csubakkapákó 2014.12.31. 12:53:06

@Rónarider: ez a 17 ez komoly? Ma a SZE-n (de gondolom máshol is lehet ilyen a TVSZ-ben) bármely adott tárgyból a 6. elégtelen automatice hallgatói jogviszony megszűnésével jár. Na jó asszem, van még egy utolsó rektori méltányossági, de nem tudom az számít-e ilyenkor. A véleményem pedig nem túl fényes a magyar felsőoktatásról: rengeteg szar és szarul (valszeg eredetileg doktori értekezésnek) megírt, hibáktól hemzsegő jegyzet, rengeteg elavult dolog, gyakori közöny az oktatók részéről és egyre több olyan oktató, aki bsc után marad az egyetemen, msc majd doktori iskola, közben már tanít, aztán ott öregszik meg. Olyan munkahelye, ahol gyakorlati tudásra is szert tehetett volna, ahol komoly körülmények között kellett volna helytállni közben meg sosem volt de elkezd jegyzeteket írni. Nemzetközi szinten nem is jegyzik sehol sem a magyar felsőoktatást.

Rónarider 2014.12.31. 13:15:29

@csubakkapákó: komoly. Az igaz, hogy nem utóvizsga, hanem simán mindig elküldött az a efáesz, hogy értékelhetetlen amit nyújtottam, vagy fog ez menni jobban is, meg hasonló hülyeségekkel, a leckekönyvbe nem írt semmit. Majd a vizsga (a sikeres) után rádöbbent, hogy nem vagyok szakirányos, így az általános, mindenki számára elérhető jegyzetet tanultam, ami elég is, főleg hogy gyakorlati tapasztalatom is volt már pár év akkoriban, a szégyen az, hogy a saját neve alatt futó könyvet kérte volna rajtam számon, ami jóval részletesebb, de csak szakirányon használják, és ott is utálják, mert tulajdonképpen számokból áll, egy bibliányi adag száraz tény, még a telefonkönyv is tanulhatóbb nála. Másik profnál vizsgán kellett egy folyamatábrát felkarmolnom, mikor kérdeztem a jót kéri-e, vagy azt amelyik (az általa írt) könyvben van, persze kérte a jót, majd azt mondta ez van a könyvben. Kértem egy példányt egy sorstárstól, odaadtam neki, 364. oldal lap közepe, nézzük. Annyit mondott jogos, adott egy jelest és elzavart.