Nincs pénz? Akkor győz az akarat

  2014. november 17. - Sturcz Antal Címkék: afrika tunézia szerelés utazunk

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Pillanatok a sivatagból
2015-07-09 18:35:47

Ahmed burnuszban térdel a Land Cruiser mellett, a szeleppel babrál. A levegő halk sziszegéssel távozik az

Ahol harmincezerért is parkolhatsz
2015-05-23 14:55:14

A Jumeirah Beach Residence-et nehéz lenne egy magyar helyhez hasonlítani, talán a Váci utca és a füredi Tagore

Azt hiszed, itt elnyomják a nőket?
2015-05-21 10:23:04

A dubaji metró egyértelműen király, pedig a föld alá ritkán bukik csak le. A Red Line inkább amolyan

Itt végzik az elkobzott dubaji luxusautók
2015-05-19 17:46:32

Nem tudom, mi az öt legnépszerűbb Dubajjal kapcsolatos téma, de az itt pihenő magyar modellek után biztos nagyon

A tunéziai IPEIEM diákjaival együtt élve az ember előbb-utóbb talál beszélgetőpartnert. Én csak vágytam rá, hogy mérnök lehessek, ők viszont jó eséllyel azok is lesznek, nincs olyan napszak, amikor ne görnyednének a könyveik felett. A szomszédom, Anas, lelkesen kapta fel a fejét, amikor szóba került a Formula Student, bár a hangjából kihallottam némi szomorúságot. Azt mondta, nekik sajnos nincs pénzük ilyesmire, de ha egyszer a városában járok, megmutatja, hogy mit reszelgetnek ők.

PA250334

Aztán úgy adódott, hogy elmentem Kairouanba. Szép hely, rengeteg érdekességgel, de ez egy másik poszt témája. A lényeg, hogy vendéglátóm lelkesen vezetett a műhelybe, amit ők csak association-nek hívnak. A Manara Association of Technology in Kairouan név hallatán valami nagyra számítottam, komoly gépműhellyel, sok felszereléssel, ehelyett egy szem ajtó nyílt az utcafrontra, egy megfakult táblával, rajta Wall-E, és pár egyéb játék.

PA250325

Az ajtón belépve alulvilágított helyiségbe jutottunk, ahol egy rozzant asztalka felett forrasztott egy tizenkét éves forma gyerek. Ez mi lesz? -kérdeztem. Digitális óra -jött a válasz olyan természetességgel, mintha csak az időjárásról érdeklődnék. A műanyag lemezen egy LCD-panel, és egy írható EPROM kapott helyett, közöttük néhány kondenzátorral és ellenállással. Nem csak arról van szó, hogy a rajz alapján összeforrasztgatják az áramkört, hanem a gyerekeknek is kell megírni hozzá programot, ez állítólag egy-két napon belül elkészül.

PA250324

Elsőre azt hittem, hogy tanműhelyben járok, de nem, az association felszereltségében és lehetőségeiben kevesebb, más szempontból viszont jóval több annál. Egy lelkes professzor, Hmama Lutfi áll mögötte, célja, hogy a kreatív helyi fiatalok kiélhessék magukat, és szabadon alkothassanak. Nincs állami támogatás, sem pedig ösztöndíjak, amit lehet, azt a Tanár Úr szerzi be, de van, amit a diákok guberálnak. A pénztelenség eléggé látszik a helyen, de ez itt nem akadály, sokkal inkább hajtóerő.

PA250308

Anas vezet tovább, ő már három éve tölti itt minden szabad percét. Egy alig spejznyi szobába visz, ahol fóliával letakarva áll az idei nyár eredménye, a robo. Mert nem kis pálya ez kérem, egy rendes, kétcsuklós robotkart épített, forgatható fogóval. A talapzatot egy masszív csőváz adja, amit szemre vagy negyven kiló beton tart a földön. Erre épül fel a forgózsámoly, ha tippelnem kéne, ezt egy sebességváltóból szedték ki.

Maga a kar fából készült, a mozgást pedig azzal az orsós mechanikával oldották meg, amely a tányérantennákat forgatja. Ezzel csak az a baj, hogy túl hosszú lenne a második taghoz, ezért le kellett rövidíteni. Magát a fogót egy régi nyomtató mechanikája forgatja, a kar stabilitását pedig csomagtartó-teleszkópokkal növelték meg. Szétnézve a polcokon látszik, hogy nem kevés alapanyagból dolgoznak: amit villanymotor hajt, vagy fogaskerekek forgatnak, az esélyes donor. Rádiók, szkennerek, modellautók, és még ki tudja, mi minden vált robotkarrá az elmúlt egy évben.

PA250323

A gazdája jelenleg egy régi joystickkal mutatja meg, hogy mire képes a gép, de a távlati cél az, hogy számítógépről vezérelje. Elnézve az elhivatottságot ez sincs messze, a sarokba bedobált NYÁK-lapok már a programozás előfutárai. Terveket egyedül a fogó elkészítéséhez rajzoltak, a robo amúgy szinte magától nőtt ki a földből. Természetesen gyermekbetegségei még vannak, de már a jelenlegi állapot is tiszteletreméltó eredmény. A műhelyben lépten-nyomon szembejön az elképesztő találékonyság, még nyomtatott áramköröket is tudnak helyben készíteni, de ha úgy van, a kohászat sem gond. Egy nagyobb mosógép dobját öntötték ki betonnal, és a levegőbefúvással együtt könnyedén megolvasztják az acélt. Kezdem azt gondolni, hogy a megfelelő anyagi háttérrel már űrrakéta állna a hátsó udvarban.

PA250345

Akármennyire is lenyűgöző a robotkar, valami sokkal fontosabb miatt jöttünk. Ezek a srácok is az autókra izgulnak igazán, de sem az egyetem, sem az anyagi háttér nem teszi lehetővé, hogy beszálljanak egy Formula Student léptékű rendezvénybe. Ha már pályaautójuk nem lehet, építettek egy gokartot. A cél az volt, hogy minél több eleme működjön úgy, mint egy rendes autónak.

PA250338

Nem pusztán merev vázas szerkezetről van szó, hátul merev tengely, elől pedig független futómű nyomja az útra a kereket, amelyek mellesleg egy pitbike-ról származnak. A motor egy négy lóerős Honda generátorból jött, és van diffi is, de sajnos nem tudjuk mibe szerelték eredetileg, szinte a földből ásták ki ezt is. (Peugeot 504 vagy 505, mi más lehetne Tunéziában? - Bandi)

PA250332

Az igazi elmebaj a váltó, ugyanis ezt helyben építették. Oké, a fogaskerekek, és a tengelyek egy létező váltóműből kerültek ki, de a kétsebességes szerkezetet a diákok rakták össze, és ez is működik, igaz a váltókar már csak a lábaink között fért el. Akármennyire is szedett-vedettnek tűnik, hat hónap munkája fekszik benne, közelebbről megnézve pedig látszik, hogy hiába a hulladékvas, pontosan illeszkednek az elemek, egyben van a gép. Elhiszem, hogy néhány hónapon belül tényleg menni fog, és a srácok az első pár méteren úgy érzik majd magukat, mintha a Le Mans-t nyerték volna meg.

PA250333

Búcsúzóul még visszamegyünk az irodába, váltunk pár szót a Tanár Úrral. Büszkén mutatja meg azt a benzinmotort, amit együtt alakítottak át úgy, hogy szinte bármilyen éghető anyaggal működjön. Előkerül a képalbum, lelkesen mutatja, ahogy a diákok áramköröket forrasztanak, fémalkatrészeket öntenek, vagy épp egy hatalmas LED-órát raknak össze. Most nagy az öröm, mert valahonnan előkerült kétezer darab dióda, meg vagy hetven EPROM, és a falon lógó félkész modellgéphez is megérkezett egy három köbcentis motor.

PA250342

Látják, lehet ezt így is. Puszta lelkesedésből, nem a pénz után sírva, jókedvvel. Ha valakiknek, akkor nekik kijár a tisztelet. 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr156835583

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fferkó 2014.11.17. 18:51:25

Más médiumon is olvastam/láttam már, ezt az úgy tűnik Afrikára nagyon is jellemző, hihetetlen buherációs képességet.(nem cinikusan gondoltam) Félek, hogy egy-kétszáz éven belül, az ilyenfajta képességeknek nagy keletje lesz.

europass8 2014.11.17. 19:02:01

leleményes emberek mindenhol vannak:) szép story

bár nem értem az a kva fekete alapon zöld energiaital kaparás mia tökömnek kell oda.?!

Aranyba mártogatott étnyúl (törölt) 2014.11.17. 19:19:47

@europass8: az jelképezi a multikultit. mi nyugatiak ezt adtuk Afrikának.

bardocz 2014.11.17. 21:08:39

Látom van ott valami repülőgép szárnya is.

Quattroman 2014.11.17. 21:09:06

"Nem pusztán merev vázas szerkezetről van szó, hátul merev tengely, elől pedig független..."

mitől merev tengely az amit egy differenciál oszt ketté (köt össze) és rugóstagokon támaszkodik?

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2014.11.17. 21:25:54

@Quattroman: Az IFA hátsó hídban is van diffi :-)

Tirpákium 2014.11.17. 22:09:24

Ez olyan bájos, mint annak idején a TSZ-ek gépmuhelyeiben megalkotott, a nyugati mérnokok orra alá borsot toro technikai vívmányok végtelen sora. Mégis mit uzenhetnénk afrikai testvéreinknek? Ha majd elég jók lesztek, akkor jon majd egy multi és megvesz kilóra, de ha még annál is jobbak lesztek akkor csak simán felvásárol és bezár. Minden másra meg ott van a Lego Technic. Játszatok azzal!

Quattroman 2014.11.17. 22:39:16

@SomiTomi:

ízlelgesd a szavakat: merev váz, merev tengely, hátsó híd...
érzel különbséget?
a Gokartok valóban merev tengelyesek, diffi és rugózás nélkül mert olyan a specifikációjuk

Bod.z.a 2014.11.17. 23:01:32

@Quattroman: Nekem nagyon úgy tűnik, hogy a difivel együtt mozog az egész, úgyhogy ez biza nem független.

jürgen baromartz 2014.11.18. 00:24:06

azér' arra a futómű-geometriára (első kép a postban) nem volnék annyira büszke... :D

CsakHogyUzenetetIrhassak 2014.11.18. 02:43:15

Kis helyesbítés a dugaszolós próbapanelen készülő áramkörhöz:
Nem LCD, hanem egy LED kijelző látható a képen, és nem egy EPROM, hanem egy mikrovezérlő, ami a rajta levő gyártójelzés alapján egy Microchip PIC, tartalmaz ugyan EEPROM-ot (nem EPROM-ot), de mellette CPU-t, Flash memóriát, SRAM-ot és más belső perifériákat is.
A kisebb chip valószínűleg egy RTC (a mellette levő feltehetőleg 32,768 kHz-es kristályból és az áramkör céljából ítélve).
Érdemes megemlíteni, hogy az összekötő vezetékek is, találó megoldásként, tömör, fali UTP (vagy más számítógépes hálózati esetleg telefonos) kábel ereiből vannak.

Luighi 2014.11.18. 08:55:34

Formula Student RULEZ! (A magyarországi Le Mans ;-D) Nagyon kellemes program nyaranta, érdemes megnézni!

A vezetőt nem kellett volna a "kakasülőre" felrakni, mert magasról lehet nagyot esni.

A "diffi" szerintem valami 60-as évek egzotikus gépéé, Lehet akár rönó/püzsó/alfa esetleb bömös vagy porke amiben De Dion rendszer volt (én annak nézem).

protézisesh 2014.11.18. 09:33:20

@Quattroman: merev tengely az, ahol a tengely két végén lévő kerekek NEM tudnak egymástól függetlenül elmozogni. Ilyen szempontból mindegy, hogy a teljes hídtest egy darabból van öntve/kovácsolva/préselve (lásd Lada), vagy a diffiházra mereven van rácsavarozva (lásd ez a járgány). Ha a bal kerék berugózik, a jobb keréknek is változik a dőlése. Ezért merev tengely.

protézisesh 2014.11.18. 09:38:05

@Quattroman: a merev tengely közúton NEM a rugózatlan tengelyt jelenti!

delejes 2014.11.18. 10:02:43

Mennyi pénzt is b..tak el az "Öveges-programra"?
Mondom, Öveges... nem ártott volna ennek a kiváló tanárnak a munkásságát tanulmányozni (és megérteni) mielőtt a szájára veszi a felkent kormányunk.
És íme, van ahol nem kell kormányprogram, hanem csak értelem és a tudásba vetett hit.
(elnézést a politikát súroló hozzászólásért)

grobs_ 2014.11.18. 11:12:40

@delejes: A hit tűnt el a tanárokból (és nem csak belőlük).
süti beállítások módosítása