Nem egyszer láttuk már ezeket a videókat, nem is kétszer, de mindig akad, akinek ez még friss. Ráadásul most össze is hasonlítjuk, és nektek, kedves olvasók, lehetőséget adunk arra, hogy megmondjátok, vajon a zwickaui vagy az eisenachi gyár volt menthetetlenül és kőkorszakian elmaradott.
Néhány extrém pillanatot ki is emelünk nektek, hogy a KGST-államok annyira jellegzetesen bizarr pillanatairól azok se maradjanak le, akiknek - koruk miatt - ez elsőre nem esik le.
-
5:08-nál, ahogyan a gyárból kigördül a kész autó egy 2x2,1 méteres, gyűrött hullámpapírnak tűnő, valószínűleg fa garázsajtón;
-
9:17, ahol az üres karosszériákat tizenkettesével egy nyerges IFA-ra pakolják, ami átrobog velük a másik gyáregységbe;
-
12:03, ahol a szabó szakmunkás a hátsó sárvédő durva sablonjával kialakítja a gyapotszövetből az alkatrészt;
-
13:24-13:47 között, ahol hosszú és némileg kínos másodpercek telnek el a vállalati recycling módszereinek és hatásfokának bemutatásával;
-
20:20, ahol a lézerszemű kartárs az előzőleg nagypontosságú forgácsolással és automata gépekkel előállított főtengelyt egy analóg óra és egy kalapács segítségével finomszabályozza;
-
22:50, ahol a láthatóan fülvédő nélkül dolgozó kollégák az egész nap 2-3000 környékén sikoltozó kétütemű motorokat ellenőrzik;
-
24:21, ahol megtudjuk, hogy a karosszériaelemek nagyjából darabonkénti tízperces sütési ideje nem jelentett túl gazdaságos termelést;
-
25:24, ahol néhány másodpercenkét csak a "Nebassz, aaaaaanyád, gecccc" szakkifejezéseket susogjuk halkan, miközben Udo és Karsten rövidujjú pólóban, kesztyűben egy szabadon álló szalagfűrész mellett sorjázzák a kasznielemeket;
-
28:27, ahol a szaki ajtóhézagot állít - flexszel;
-
28:39, ahol a Testvéri Vietnamból Érkezett Magasan Kvalifikált Vietnami... ööö... testvér hígítós ronggyal fényezés-előkészítést végez;
-
28:50, ahol megtekinthetjük, ahogyan a festő- (alapozó-) robotok munkáját emberi erővel befejezik;
-
29:46, ahol a szabványos védőruházattal és egyéni védőfelszereléssel ellátott munkások Trabantot színeznek, és egyúttal megérthetjük, miért volt oly kevés bajszos autófényező arrafelé;
-
30:32, ahol megint jön a gazdaságos logisztika korabeli ikonja, az IFA;
-
32:16, ahol Kamerad Nguyen Weißesocken, felvillanyozva a kamera jelenlététől egyet pattint (a frissen fényezett, tök új autó mellett!), majd a kerékfelszerelés LVL 9000 verzióját mutatja be, és csak azért nem simítja hátra amolyan udobrinkmannosan a haját, mert az libben magától, ahogy kell;
-
34:13, ahol az esőztetőgépet látjuk, és ezt nem magyaráznám tovább senkinek, aki valaha ült már esőben bármilyen korú Trabantban;
-
34:44. ahol a kék tetős foszöld Trabant 601S-ek három keréken fordulnak a vasúti kocsi rámpájára;
-
7:00, ahol a segghegesztők (ArschSchweißern) formába öntik a Wartburg hátulját;
-
7:14, ahol a logisztikus szakember humán erővel továbbít egyharmad autót - egészen az automata szalagig;
-
7:44, ahol a bódét felemelik a felső szintre - a gyár ugyanis széltében nem, csak felfelé tudott terjeszkedni, így munkafolyamatok horizontálisan is egymásra épülnek;
-
2:37, ahol a szakadó hóesésben targonca pakolja le az összeszerelt alvázakat a vonatról, majd egy daru hatosával pakolja fel ugyanezeket egy traktor utánfutójára;
-
3:35, ahol a traktor elengedi a gyalogost, majd átmegy a piroson, maga mögött a félkész Wartburgokkal;
-
3:59, ahol egy másik daru egyesével leszedi az alvázakat, majd egy elektromos targonca - szintén egyesével - bevontatja ezeket a csarnokba;
-
5:28, ahol megcsodálhatjuk a kockás inges kábelvarázsló szolgálati sámliját;
-
0:20, ahol Klaus "Most Engem Felvesz" autószimulátorosat játszik munkaidőben;
-
0:39, ahol az eladatlan Wartburg-hegyekre vethetünk néhány hosszabb pillantást;
-
2:46, ahol Wolfram Liedtke, a gyár kereskedelmi vezetőjének szavaira eltörik a mécses egy fiatal melósnál;
-
4:10, ahol a szigorúan néző ex-munkások szigorúan néznek;
-
5:11, ahol az ötvenes években ottfelejtett, címfestőnél készült tábla nagyjából egymagában megmagyarázza, miért is kellett az egész Automobilwerke Eisenachot bezárni úgy, ahogy volt.
...és te, kedves olvasó, hogy látod? Volt a világon ezeknél cikibb autógyár?
Az utolsó 100 komment: