Ha még nem láttad, hogyan készült a Trabant és a Wartburg, most megnézheted.

  2014. február 15. - prokee Címkék: trabant gyártás wartburg

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Úgy olvass, ahogy vezetsz!
2015-01-24 17:43:36

A hétvégén felszántotta a netet a Totalcar híre, miszerint a VW gyártásba veszi az új Trabantot. Pedig a

Ha nem érted a féltengelycsuklót, vagy a differenciálművet...
2014-11-22 14:15:51

...akkor most fogod. Ez a féltengelycsukló: forrás:  educationalgifs.com A differenciálművet pedig egy

A dolgok körbeérnek - a hazakerült Trabant szép története
2014-10-29 17:49:14

Említettem már, hogy nyáron Németországba, Freitalba költöztünk. Van tennivaló bőven a költözéssel

Rendszámokkal játszanak a gyerekek
2014-10-20 14:51:02

Úgy kezdődött, hogy valami hülye véletlen folytán minden alkalommal, amikor egy lelkét kilehelt autómat

Nem egyszer láttuk már ezeket a videókat, nem is kétszer, de mindig akad, akinek ez még friss. Ráadásul most össze is hasonlítjuk, és nektek, kedves olvasók, lehetőséget adunk arra, hogy megmondjátok, vajon a zwickaui vagy az eisenachi gyár volt menthetetlenül és kőkorszakian elmaradott.

traba.JPG

Néhány extrém pillanatot ki is emelünk nektek, hogy a KGST-államok annyira jellegzetesen bizarr pillanatairól azok se maradjanak le, akiknek - koruk miatt - ez elsőre nem esik le.

  •  5:08-nál, ahogyan a gyárból kigördül a kész autó egy 2x2,1 méteres, gyűrött hullámpapírnak tűnő, valószínűleg fa garázsajtón;

  • 9:17, ahol az üres karosszériákat tizenkettesével egy nyerges IFA-ra pakolják, ami átrobog velük a másik gyáregységbe;

  • 12:03, ahol a szabó szakmunkás a hátsó sárvédő durva sablonjával kialakítja a gyapotszövetből az alkatrészt;

  • 13:24-13:47 között, ahol hosszú és némileg kínos másodpercek telnek el a vállalati recycling módszereinek és hatásfokának bemutatásával;

  • 20:20, ahol a lézerszemű kartárs az előzőleg nagypontosságú forgácsolással és automata gépekkel  előállított főtengelyt egy analóg óra és egy kalapács segítségével finomszabályozza;

  • 22:50, ahol a láthatóan fülvédő nélkül dolgozó kollégák az egész nap 2-3000 környékén sikoltozó kétütemű motorokat ellenőrzik;

  • 24:21, ahol megtudjuk, hogy a karosszériaelemek nagyjából darabonkénti tízperces sütési ideje nem jelentett túl gazdaságos termelést;

  • 25:24, ahol néhány másodpercenkét csak a "Nebassz, aaaaaanyád, gecccc" szakkifejezéseket susogjuk halkan, miközben Udo és Karsten rövidujjú pólóban, kesztyűben egy szabadon álló szalagfűrész mellett sorjázzák a kasznielemeket;

  • 28:27, ahol a szaki ajtóhézagot állít - flexszel;

  • 28:39, ahol a Testvéri Vietnamból Érkezett Magasan Kvalifikált Vietnami... ööö... testvér hígítós ronggyal fényezés-előkészítést végez;

  • 28:50, ahol megtekinthetjük, ahogyan a festő- (alapozó-) robotok munkáját emberi erővel befejezik;

  • 29:46, ahol a szabványos védőruházattal és egyéni védőfelszereléssel ellátott munkások Trabantot színeznek, és egyúttal megérthetjük, miért volt oly kevés bajszos autófényező arrafelé;

  • 30:32, ahol megint jön a gazdaságos logisztika korabeli ikonja, az IFA;

  • 32:16, ahol Kamerad Nguyen Weißesocken, felvillanyozva a kamera jelenlététől egyet pattint (a frissen fényezett, tök új autó mellett!), majd a kerékfelszerelés LVL 9000 verzióját mutatja be, és csak azért nem simítja hátra amolyan udobrinkmannosan a haját, mert az libben magától, ahogy kell;

  • 34:13, ahol az esőztetőgépet látjuk, és ezt nem magyaráznám tovább senkinek, aki valaha ült már esőben bármilyen korú Trabantban;

  • 34:44. ahol a kék tetős foszöld Trabant 601S-ek három keréken fordulnak a vasúti kocsi rámpájára;

  • 7:00, ahol a segghegesztők (ArschSchweißern) formába öntik a Wartburg hátulját;

  • 7:14, ahol a logisztikus szakember humán erővel továbbít egyharmad autót - egészen az automata szalagig;

  • 7:44, ahol a bódét felemelik a felső szintre - a gyár ugyanis széltében nem, csak felfelé tudott terjeszkedni, így munkafolyamatok horizontálisan is egymásra épülnek;

  • 2:37, ahol a szakadó hóesésben targonca pakolja le az összeszerelt alvázakat a vonatról, majd egy daru hatosával pakolja fel ugyanezeket egy traktor utánfutójára;

  • 3:35, ahol a traktor elengedi a gyalogost, majd átmegy a piroson, maga mögött a félkész Wartburgokkal;

  • 3:59, ahol egy másik daru egyesével leszedi az alvázakat, majd egy elektromos targonca - szintén egyesével - bevontatja ezeket a csarnokba;

  • 5:28, ahol megcsodálhatjuk a kockás inges kábelvarázsló szolgálati sámliját;


  • 0:20, ahol Klaus "Most Engem Felvesz" autószimulátorosat játszik munkaidőben;

  • 0:39, ahol az eladatlan Wartburg-hegyekre vethetünk néhány hosszabb pillantást;

  • 2:46, ahol Wolfram Liedtke, a gyár kereskedelmi vezetőjének szavaira eltörik a mécses egy fiatal melósnál;

  • 4:10, ahol a szigorúan néző ex-munkások szigorúan néznek;

  • 5:11, ahol az ötvenes években ottfelejtett, címfestőnél készült tábla nagyjából egymagában megmagyarázza, miért is kellett az egész Automobilwerke Eisenachot bezárni úgy, ahogy volt.

...és te, kedves olvasó, hogy látod? Volt a világon ezeknél cikibb autógyár?

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr635751673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adam31 2014.02.15. 13:27:07

Akár ciki, akár nem, ezek a "szarok" máig működnek, ha kicsit is odafigyelnek rájuk(és hát melyik autóra nem kell odafigyelni?). És ne akarja nekem senki bebizonyítani az ellenkezőjét, 20 évig wartburgoztunk(4 üteműn tanultam meg vezetni) és Trabantunk is volt.

prokee · http://blog.prokee.hu 2014.02.15. 13:50:42

@Adam31: Nem is állítottuk az ellenkezőjét. A szép a történetben az, hogy nem a fent láthatóak miatt, hanem éppen azok ellenére működnek még ma is ezek az autók.

pedaz 2014.02.15. 13:57:06

@Adam31: "Volt a világon ezeknél cikibb autógyár?"
Én úgy érzem, hogy nem a végterméket éri a posztban a kritika, hanem a munkamódszereket és a körülményeket.

martinov 2014.02.15. 14:00:03

2003-2005 között hajtottam a 601S-emet. Minden bokorban lerobbant, és gyakorlatilag sosem volt olyan pillanat amikor mindene épp jó lett volna. :) Ennek ellenére viszont nagyon szerettem (lehet egy kicsit azért is, mert első autóm) és szeretem a mai napig is, minden km-t fülig érő vigyorral tettem bele és igen sok kanyart vállaltam kézifékkel ezzel a felboríthatatlan jószággal. :D A mai napig megvan, igaz darabokban, készül a felújításra és az OT rendszámra.

Mondeoman 2014.02.15. 14:01:25

A "kék tetős foszöld" Trabant nem 601S, hanem 601 DeLuxe. Ebben egyébként egész jó extrák voltak (hátsóablak-fűtés, ködlámpa, automata öv, kibillenthető hátsó ablak, stb, ezek egy része egyébként idővel része lett a nem-DeLuxe Trabiknak is).
DeLuxe-ot itthon tudtommal nem forgalmaztak, valami csoda folytán azonban egy-két darab mégis került az országba.

petrol pet 2014.02.15. 14:06:40

Szép volt, jó volt, elmúlt. Tessék venni újat, modernet.
Na, mentem kiporszívózni a saját 4t-met, kívülről már délelőtt lemostam.

randomuser1 2014.02.15. 14:07:41

@Adam31: lehet, működik, de attól még szar, mit lehet ezen magyarázni?

alfax 2014.02.15. 14:10:13

Ezt is érdemes megnézni, ez egy rendes dok.film:
Citroen DS-ek, GS-ek, CX-ek készülnek, a rendező meg híres:

www.youtube.com/watch?v=NLwjIuZUBhQ

trainmodeller · http://www.trainmodeller.hu 2014.02.15. 14:13:21

Ha megnézi az ember akár az autót akár a gyárat, nem érti, hogy maradt ez így működőképes ennyi éven át egyáltalán.
Mondom ezt úgy, hogy "picit" elvakult Wartburgos vagyok.
Főleg a négyütemű motornál már nem nagyon lehetett érteni, hogy miért is készült el egyáltalán. Talán azért, hogy ne kelljen szélnek ereszteni a dolgozókat. Ahogy betört a "nagy piacgazdaság", szétesett a DDR, egyből meg is lépték a bezárást. Eleve a Wartburgos film elején a padlólemez nyomásánál elmondja: a présüzem 1966-ban volt utoljára korszerűsítve. Hát, látszott is rajta. Csak az 1966-osok még tartósak voltak, jól megépítve, az 1990-esek már sokkal rosszabb minőségben épültek :(

Malthus 2014.02.15. 14:36:00

A körülményeket figyelembe véve komoly eredmény, hogy a kész termék egészen használható volt. Mondjuk az üzemi balesetek nem lehettek túl ritkák, elég sok helyen mixelték a veszélyes munkagépeket, durva préseket manuális rásegítéssel, a 25 perc után az a szalagfűrészes performansz pedig elég cowboy...

szabo_pitty 2014.02.15. 14:36:31

Nem ez a gyár volt a korszerűség csúcsa, de azért, itt is lehetett már robotokat látni, ha másra nem, hát hegesztésre. Arra a kérdésre, hogy volt-e cikibb autógyár? Volt. Tőlünk keletre, úgy hívják Dacia. A kilencvenes években, termelékenység szempontjából, az volt a negatív csúcstartó. Nem emlékszem már a pontos számokra, de sok ember gyártott, kevés autót.
Visszatérve a Wartburgra, én is ilyenen tanultam meg, vezetni, mivel szülei, tavaly cserélték le, 23 évesen, 100.000 km-rel. Összesen, kétszer volt vele olyan baj, hogy nem tudott tovább menni. Az első, egy hetes korában. Szétugrott, a váltórudazat. Néhány éve pedig, letört, a hűtőradiátor csőcsonkja. Ennyi. A kényelem, olyan volt, amilyen. A sebváltó, akadozott. A motor, 120-nál, már üvöltött, pedig, a keleti gépek közül, a legcsendesebb volt. Kellett volna, egy ötödik fokozat. A szélzaj, csak rontott a helyzeten. Az ajtó, beázott. A VW-motor, önmagában, kevés volt az üdvösséghez, (mondjuk, azt is el tudtam volna képzelni, modernebb formában)a többi részt is fejleszteni kellet volna, de elmaradt. Akkor, örültünk neki, mert nem nagyon volt más, nem nagyon volt jobb. A VW-ek, Opelek, csak később jelentek meg a piacon, sokkal több pénzért.

Kivancsi 2014.02.15. 14:45:40

jo kis fasza kis DDR-es főtengők :)
a kb 50 evvel az első legyártása ota a mai napig a magyar kisipar meg csak alulrol megközeliteni se bírja a félévszázados technikai szinvonalat....

Na ez a szégyen nem ez a gyar :)

amugy az atkosban minden ilyen volt vagy még ennél szarabb de aki pedig azota nőtt fel a "csucs" technikaban annak ez az egesz egy szemétdomb :)
pl lásd: BKV garázs...
na az azota sem valtozott pedig eltelt 25 ev a nagy valtas ota :)

hu de megkivantam egy uj kis trabit vagy wareszt... de csak 2T-t! :)
vannak hugyert szarert (500eu) szepek HA-un :)

Szandokán 2014.02.15. 14:46:17

1990.április 10-én vettem át debreceniként Szegeden a 601 S Trabi Combimat. 108.000 Ft volt. Két szín közül lehetett választani, a világos kékes-fehér és a bézs? színű között. Ez utóbbi lett a befutó. Egy-másfél hengerrel eljutottunk a benzinkútig, aztán vissza a Merkúrhoz. Kidobták belőle a két Isolator gyertyát(az egyik slusszos volt), és kapott 2 újat.
Hazaúton már hibátlanul muzsikált, 70-el pengettem hazafelé apámmal, merthogy bejáratós. Bő 5 literes fogyasztást produkált ebben az észveszejtő tempóban. Másnap kapott 2 új PAL gyertyát és utána 10 ezrenként. 10.000-nél kapott egy SLICK adalékot, mintha csendesebb lett volna tőle, tán a fogyasztása is lejjebb ment egy kicsit. 3 éves korában váltam meg tőle, 75.000 km-rel. Igaz, a km-óra csak 45.000-t mutatott, mert a 1/2 és egy éves garanciális átvizsgálás előtt szétszedtem az órát( az óra hátsó részén a peremezést visszahajtogattam) és a számlálót visszább állítottam. A garancia 1 év vagy 10.000 km-ig járt. Ismerősnek adtam el 75.000-ért,mondtam neki, hogy több van benne egy kicsivel. Ő három év múlva eladta 150-ért.
Esküszöm, ez volt az első és utolsó óratekerésem.
Máig nosztalgiával gondolok rá, de azért vissza nem sírom.

Jester. 2014.02.15. 14:46:40

@szabo_pitty: Az ilyen sztorik miatt nem tudom még a mai Daciákat sem autószámba venni. Ajándékba sem kellenének.

Kivancsi 2014.02.15. 15:01:59

@Szandokán: ma mar ezert letöltendőt kapnál :):)

grease monkey (törölt) 2014.02.15. 15:04:11

@Jester.: ...mert a mai Renault-leányvállalatnak aztán marha sok köze van a szoci Daciához:
www.youtube.com/watch?v=gULFUHcUs8E

Sinistroll 2014.02.15. 15:04:55

Ha a hülye ekézés helyett lefordítottátok volna a kommentárt, egész érdekes dolgokat mondhattatok volna el. Azért kösz a videót. Tanulságos volt, persze másként, mint talàn gondoltátok. :)

KundK 2014.02.15. 15:05:39

Gondolom, a hatvanas évek elején ez még nem volt annyira elavult gyártás módszer. Érdemes volna megnézni egy korabeli nyugati gyártósorról készült filmet. Csak sajnos így maradt harmincsok évig miközben a világ boldogabbik fele elhúzott mellette. :(

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2014.02.15. 15:08:28

Azok a munkakörülmények... Gondolom sok százmilliárd Westmark volt a kármentesítés, miután (úgy 13 perc köürl látható) úton-útfélen szétfröcsögött a fenol, amit a gyapothoz kevertek. Tűvédelmi osztály: A++++ :D Meg a giga elszívók, amik a hulladékgyapotot beszívják, egy ember is simán elnyelnek, de Heidi mackónadrágban és papucsban söprögeti bele a cuccot. Félelmetes! :)

Grafiqs 2014.02.15. 15:09:36

A második videóban 31:45-nél látszik a Trabi hátsó futóműve. Valami egészen érdekes futómű. Lehet, hogy rosszak az emlékeim, de nem ilyen futóműre emlékszem a saját 1979-es trabimban. Igaz 1998-tól 2 évig birtokoltam csak.

G

Grafiqs 2014.02.15. 15:13:51

Ehh... blogmotor!

A második videóban 31:45-nél valóban tekercsrugós hátsó futóművet láthatunk?

Szandokán 2014.02.15. 15:31:39

@Grafiqs:
Igen. Amúgy az is alig rugózott valamit és baromi gyenge volt a tekercsrugók teherbírása. Az enyém kombi létére, 4 személlyel úgy ült, mintha tízen ültek volna benne. A két hátsó lengéscsillapító 2 éves korára kiverődött, fel lettek újítva és azok mentek vissza.

Grafiqs 2014.02.15. 15:45:46

@Szandokán:
Az enyém 1979-es volt, még 6V-os dinamós, de átalakítottam 12V-osra a rendszert. Kicsit után olvastam így már tudom, hogy 1986-tól vezették be a tekercsrugós hátsó futómûvet, az enyém kereszt laprugós volt.

Abfangjaeger 2014.02.15. 15:48:49

@Grafiqs: a '79-es még laprugós volt. Az volt a jobb, pár lapcserével, kalapálással jó ki ültetést lehetett csinálni...

jk88 2014.02.15. 15:50:27

"9:17, ahol az üres karosszériákat tizenkettesével egy nyerges IFA-ra pakolják, ami átrobog velük a másik gyáregységbe;"

Ez miért az elmaradottság jele? A porsche cayenne karosszériáját pl. Pozsonyban gyártják, onnan viszik németbe összerakni. Az azért mégis csak nagyobb táv, mint egy város egyik végéből átvinni a másikba...

És hogy volt-e elmaradottabb autógyár? Erős a gyanúm, hogy az akkori dacia gyár is hasonló lehetett, ha nem rosszabb. Azon belül is talán a Lastun-részleg, ami egy temesvári ex-tyúkketrec gyárban került berendezésre. :D

Grafiqs 2014.02.15. 15:50:57

@Abfangjaeger:
Jaja, a két legkissebb rugólapot fordítva alulra visszarakva nagyon kellemes leült egy kicsit és felkeményedett. Sokat javultak így a kanyartulajdonságai. ;)

Make Valamit · http://make.blog.hu 2014.02.15. 15:56:07

0:30 Trabant - "tervgazdaság kerekeken" :) Ezt már tényleg nem tudja akárki értékelni. Bár talán igazuk volt ezzel a 15-16 évvel, hiszen ki tudja összerakni három év alatt egy új autó árát?

10:00 Kész csoda hogy nem robbant fel a Werk 3 a gecibe - áll mindenen az a rohadt gyúlékony por, félelmetes.

25:24 o_O

Ezt a nyerskaszni ide-oda trélerezését a Rover-től lesték el szerintem, ott volt divat esőben-hóban szállítani az üzemek között a festetlen vasat. A Warnyúknak legalább építettek egy kis alagutat a két épület közé. Egyébként is mintha az eisenach-i mérnökök többet foglalkoztak volna autókkal, van ott pár eszköz ami ma is megtalálható autógyárakban.

33:18 féklégtelenítő gép, 'sztakurva :)

* Wartburg *

5:10 a második videónál: ilyen piros 353W-t még nem is láttam... hány nap alatt fakult ez ki téglavörösre?

Hát ja, Sant'Agata Bolognese-ben a Lamborghinik, Eisenach környékén meg a Wareszok tolták a teszkilométereket.

Lassan kinyithatják újra az üzemet ha így halad a hazai fellendülés. Vagy elkezdhetné valaki importálni a Tata Nano-t. Inkább ez mint hat év hitelre valami műanyagdoboz, utána meg élete végig a száját se merje kinyitni az új tulaj különben kibasszák a munkahelyéről és rajzolgathat virágokat napestig. Nem jó fele megyünk.

Mc Master 2014.02.15. 15:56:51

Mindig is sejtetem, hogy a Trabant az egy luxusautó: kézzel kéeszült szinte minden eleme.

legelső MortalWombat 2014.02.15. 15:57:10

@Adam31:
Hát igen, a régi szép időkben még tudtak autót építeni!

Hurri Kán 2014.02.15. 16:00:22

@prokee:
"működnek még ma is ezek az autók."
Persze, mint a favágó apjának a baltája. Működik, csak éppen a nyelét már kétszer, a fejét meg háromszor cserélték ;)

Lacika87 2014.02.15. 16:02:10

Én itt élek a régi Wartburg gyár mellett. A mai napig a város és környék lakóinak szemében nagyobb értéke van ha egy 2 ütemű vagy négy ütemű Wartburg tulajdonos, mint ha egy vadonatúj 4 karikába ülnének, ülésszellőztetéssel.
Igaz a videóban látható gyár nagy része már nincs meg, de ennek ellenére a gyár egyik csarnokában kiállítás van az ott készült járművekről. Azt hogy ciki-e vagy sem, véleményem szerint a mai napig még mindig döcögnek.

NekemNemEzKell 2014.02.15. 16:04:37

Soha többet!Soha többet szocialista autógyártást!
Aki látja ezeket a filmeket, nem teheti fel a kérdést, miért bukott meg a szocializmus?Itt minden ok megvan.

legelső MortalWombat 2014.02.15. 16:06:40

Valaki meg tudná mondai, hogy a fiatal DDR-es melósnál mi miatt tört el a mécses?
Mert valamit nagyon beszólhatott, ugyanis eléggé nézett a fél Stasi.

alfax 2014.02.15. 16:06:45

@KundK: www.youtube.com/watch?v=NLwjIuZUBhQ itt egy nyugati gyártósor... azok a fránya franciák. Azért más kategória.

Luk Szájpóker 2014.02.15. 16:27:31

A legjobb autóm volt a kétütemű Trabi. Pedig a jelenlegi Volvót is szeretem.
-használtan vettem, egy fizetésem harmadáért
-rendbe raktam, fejlesztettem ( :-) ) két év alatt egy havi fizu értékben.
-mindenhova odaértem, ahová elindultam, vidék és külföld is volt benne.
Jellemzően ilyen hibák mellett is működött: 80 felett egy idő után büdös volt, égett szaga volt egy fél évig. Meguntam, szervizben a szerelő mutatta a lyukat a váltó alján. Levertem valamelyik földutas kirándulásomon.
5,5-8 liter között fogyasztott, nyitva ott mertem hagyni az utcán (90-es évek eleje). Végül a második gyerek érkezése után cseréltem két ütemű Wartburgra, melyet két év használat után eladtam másfélszer annyiért, mint amennyiért vettem.
Ilyen autókat is kellene gyártani ma, persze a kor színvonalán. Új ára két-három átlag fizetés, elvisz A-ból B-be. Ezek igazi HASZNÁLATI eszközök voltak, nekem mindegy hogy gyártották - működtek, elérhetőek voltak.

ZoliVaio 2014.02.15. 16:29:30

@alfax:
És az a kemény, hogy azok a felvételek 72-ben készültek míg a trabi és varesz gyártósorról készült anyag 1990-91 között került rögzítésre.

Elképesztő az a lemaradás...:/

Trabakrobata 2014.02.15. 16:36:18

Ciki, nem ciki egy ilyen gyár, az autóipar egyik legnagyobb csodája a Trabant. Ennyiből, ilyen háttérrel ilyet, nem nagyon szült mérnök s munkás. Mercedest csinálni annyiból nem feladat, de a Trabi egy polcon van a Kacsával, a 4-es Renaulttal, sőt följebb, mert sokkal gyengébb volt a háttér mögötte...

12 éve járok napi szinten kétütemű Trabanttal, évi 15-20 ezer km-t, munkaeszköz, autó és szórakozás. Most kicsit újítottam, hogy megkíméljem. '57-es Opel Olympiával is járkálok, mert ebben ki tudom nyújtani a lábamat. De a Trabi örök szerelem marad, el nem adnám! Aki pedig nem szereti, az nem ismeri igazán.

Öt Trabit szedtem rendbe eddig saját munkával, 1 év/db amíg kikupálódnak és megbízható, szerethető autók lesznek a kezem alatt. Idő, munka és szeretet kell hozzá. Akkor szuper kis autó, amit emberek készítettek embereknek. Nem gépek gépeknek, mint ma...

bloggerman77 2014.02.15. 16:37:14

Aki itt jó poénnak tartja a melós gyerek kiakadását, annak ajánlanám azt a videót a youtube-on, amin az látható, amikor egy reggeli munkásgyűlésen kirúgják az Ózdi Kohászati Üzemek ÖSSZES dolgozóját... Azután, hogy két nappal korábban azt mondták nekik, hogy a cég termelése megy tovább...

TyerCorp01 2014.02.15. 16:39:12

@legelső MortalWombat: Épp előtte pár másodperccel közölték vele hogy bezárják a gyárat.

Trabakrobata 2014.02.15. 16:39:26

Egyébként ezt is érdemes megnézni, ha még nem linkelte senki: www.youtube.com/watch?v=iSCPb5rsgrQ 1965-ben igenis egész jó kis gyár volt a Zwickau-i. :)

padorjan 2014.02.15. 16:47:39

@jk88: "A porsche cayenne karosszériáját pl. Pozsonyban gyártják, onnan viszik németbe összerakni. Az azért mégis csak nagyobb táv, mint egy város egyik végéből átvinni a másikba..."

Egész konkrétan Lipcsébe szállítják a 78%-ban elkészült Cayenneket. (de.wikipedia.org/wiki/Porsche_Leipzig)
Győrbe is napi több vonatnyi A3 és TT kasztni érkezik Ingolstadtból, cserébe kész példányokat (A3, TT + A3 Limousine) és mindenféle motorokat adnak fel visszáruként.

TyerCorp01 2014.02.15. 16:51:02

Szerintem sok város vezetése a s*ggét verné a földhöz, ha egy ilyen volumenű gyárat tudhatna magáénak. Ugyanígy sokan örülnének egy ilyen járgánynak.
A gépsort gondolom apránként automatizálták, de ha egyszer a tervhivatal megmondja hogy ennyiért kell adni az autót, akkor ennyiért kell adni, fejlesztésre nem jut több pénz. A Citroen kacsát 1990-ig ugyanilyen körülmények között gyártották, és boldog volt aki megvette? Persze, mert nem kellett gyalogolnia!

Cikizitek, mert "elavult", mégis sokezer embernek adott munkát, megélhetést, és sokmillió embernek boldog pillanatokat, és segítette őket a mobilizációban.

Kíváncsi lennék egy keletebbi gyári videóra, mondjuk egy dácsiára a 80-as évekből. Amikor gond nélkül kihagytak egy-két golyót a homokinetikus csuklóból, vagy egy úszót a karburátorból, sőt, a szőnyeg alatt az egyik gyári munkás a tízóraiját hagyta ott! Vagy épp a pőre karosszériákat a csillagos ég alatt tárolják, és az első eső után rozsdalé folyik az ajtóból...

deak.atti 2014.02.15. 16:52:50

Szia!

Prokee ...

Tudod jól, hiszen a Klub aktív tagja vagy, hogy ezek a gyárak tették volna a dolgukat, ha hagyják. Magad írtad számtalan cikkben, hogy miféle fejlesztések voltak tervezve. Te főleg a Trabanttal foglalkoztál, de hidd el, Wartburg szinten is volt szándék a 20-25 éven át gyártott, a ciklus felétől-harmadától már elavult, csak KGST szinten eladható termék leváltására. Elkészült, üzemelő prototípusokat állítottak le hatalmi szóval, megvonva a szükséges anyagiakat a gyáraktól, minisztériumi szinten. Amire meg ugye égető szükség lett volna, hiszen egy fejlesztés mindig befektetéssel járt volna együtt. Ami nem történt meg. Miért? Mert így is sorban álltak a népek a kocsiért, nem tudtak eleget gyártani belőle, innentől felsőbb szinten mindenféle fejlesztést feleslegesnek tartottak. Van jó pár Wartburg témájú könyvem németül, a miniszteri rendelet számát leírják a dátumok mellett, amivel leállítják az adott motortípus vagy karosszériaváltozat fejlesztését.

A másik téma a helyhiány. Voltál Eisenach-ban? Én voltam. A gyár a teherpályaudvar mellett, 4-6 iparvágánnyal határolt területen feküdt annó (Rennbahn), mögötte meg lakóépületek. Ezért nem tudtak terjeszkedni. Csak felfelé, ahogyan írtad. Szerinted a 4T motorgyártó üzemet (amiből később az Opel gyár lett, alaposan kibővítve) miért Eisenach másik felén húzták fel 1985-ben? Mert ott volt neki hely, a gyáron belül már nem. Lehet élcelődni az alváz-vonatoztatáson, de egyszerűbb (nem gazdaságosabb!) volt kiküldeni ládában a motort-váltót Gothába, ott beszerelni az alvázba, és visszaküldeni Eisenachba. Ja, és Halléba, valamint Drezdába, ahol a Tourist és a Trans készült. Mert Eisenachban csak a Limót gyártották ...

Szóval, gazdaságtalan volt? Az. Így kellett volna lennie? Nem. A gyár tehet róla? Szerintem nem ... Gondoljuk át ezt az egészet még egyszer. Valamint örüljünk neki, hogy még megvannak ezek az autók,ha már csak néhány százaléka is a legyártott töméntelen mennyiségnek. Gondolj bele: 3.08 millió Trabant, és 1.4 millió Wartburg (ebből 156 ezer 1.3).

DA

Grgabácsi 2014.02.15. 16:54:57

Az Opel nem rögtön vette át az eisenachi gyárat?

Kotró (törölt) 2014.02.15. 17:05:33

Hát, így készültek. Ez volt, elmúlt, már ez sincs.
Bájosan régimódi, néhol megmosolyogtató. Ennek ellenére nem voltak az NDK-s járművek olyan borzasztóan rossz minőségűek, sem megbízhatatlanok, mint ahogy azt sokan gondolják. Persze volt bennük nagyon sok elavult, és spórolós megoldás. Ha megkapták az előírt karbantatást, bárhová, bármikor. Rengeteg emberenek ezek a gépek jelentették a mobilitást, megbecsülték, szerették.
Látjátok, kézzel készült a Trabant is, mint egy Aston, vagy Rolls, csak utóbbiakat elég drágán mérik. :)
Ebben a videóban is van párérdekes momentum: www.youtube.com/watch?v=dIJi7im4PiY

deak.atti 2014.02.15. 17:05:47

@Grgabácsi:

Szia!

Könyv szerint 1991. 04. 10-én állították le az AWE-t, és szeptember 9-én nyitották meg az új Opel-üzemet. De ez a város két különböző részén van. Az AWE területén egy-két csarnokot (és a főbejáratot) leszámítva nincs semmi.

DA

mükkemakk 2014.02.15. 17:17:28

Bárcsak élnének a nagyszülők és mehetnénk a Trabival kirándulni! A Trabi örök ikon, a wartburg meg igásló. Adott korban és társadalomban jó volt. Néha még feltűnik 1-1, megnézem ha szép.

Schütii 2014.02.15. 17:26:32

@legelső MortalWombat: Mert hogy elveszíti a munkáját és hát mi lesz így a családja jövőjével. Ennyit tudtam kivenni a harmatos kis némettudásommal.

Vitéz.László 2014.02.15. 17:30:12

nemsokára újra elérhettyük
a kommenyizmusnak ezt a szintyét...

ruszki prihagyítye domój !

Schütii 2014.02.15. 17:31:01

@Kivancsi: Azért nem űrhajóalkatrészeket gyártottak a keletnémetek se, igaz ezt a magyar "kisipar" még simán alul tudta múlni, de nem a képességein múlott, hanem a nem akaráson, belesazráson. De ugyanez ma a taiwani, meg kínai kisipar is. Ha vennék a fáradtságot és hasonló technológiával, anyaggal, méretekkel csinálnák az alkatrészeket azok is megütnék a minimálisan elvárható szintet.

Schütii 2014.02.15. 17:33:06

@Vitéz.László: Nem fogjuk. Mert gyáratni azt nem fogunk semmit még ilyen színvnalon sem. Inkább Kuba felé tendálunk, a megmaradt "vackokat" fogjuk toldozni, foldozni.

Szkenner Üzemeltető Szerver a.k.a. SZÜSZ 2014.02.15. 17:41:50

@bloggerman77: +1

Sokan meg se látják az emberi sorsokat.
Fel sem fogja, milyen ezt átélni...

K.Jani 2014.02.15. 17:50:16

Ezektol csak egy gagyibb dolgot ismerek: indavideo.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2014.02.15. 17:53:31

@Schütii: Gyártottak az NDK-ban Iljusin-repülőket is.

Mikrobi 2014.02.15. 17:55:05

"Keine Gnade für Honecker":-D

Próbálták meg volna ezt kiírni akár csak egy évvel korábban!

Schütii 2014.02.15. 18:17:37

@vadász2: Nyílvánvalóan túloztam az űrhajóalkatrészekkel. Most nem azokról van szó, hanem a földi járművekről. Annak a fényében hogy milyen gagyit volt képes a 80-as évekbeli utángyártóipar kiokádni magából, ahhoz képest jók voltak az akkori eredeti DDR alkatrészek, de csak ahhoz képest. A Trabant is csak tatásan hajtva volt képes évekig elmenni felújítás nélkül, nehezebb lábbal hajtva meg hullott szét gyári alkatrésszel is.

Magyarnaba 2014.02.15. 18:21:47

@KundK: Annyira nem volt elavult, hogy a Wartburg 353 gyártásához nyugati gépsorokat vettek, tehát akkor, talán 1966-ban az egy modern gyárnak számított. Persze ez hamar elmúlt.

A keletnémet kocsik szerelési minősége nem volt rossz, már a többi szociautóhoz képest. Régi Merkurosok visszaemlékezései szerint a Trabik és Wartburgok nullrevíziója semmiség volt pl. egy Skodáéhoz képes, a Daciáról nem is beszélve.

Mondjuk az anyagminőség már nem ilyen egyértelmű. Öregapám Skoda 100-asa 300 ezer km-t ment a gyári főtengellyel, az öcsém Trabijánál meg folyamatosan baj volt vele. Ez a használatbeli különbségeket is figyelembevéve is furcsa.

Vitéz.László 2014.02.15. 18:22:46

jo látni a DDR termékeket...
mijjen szar és drága cuccokat tuttak gyártani akkor a kommenyisták és ráadásul qva lassan...

de orbán és a fideSS újra elhozza ezt a sikert
az álam mmajd gyárt megint SZ@RT DRÁGÁN ÉS LASSAN

Magyarnaba 2014.02.15. 18:25:31

@Schütii: Na, ezt írtam én is. És ezt tapasztalom is az MZ ETZ 250-esemmel is. Alapból gyengék a gyári alkatrészek, de az utángyártott meg olyan, mintha alufóliából csinálták volna...

Schütii 2014.02.15. 18:33:11

@Magyarnaba: Hát lehet hogy nem tévedsz nagyot ha a kínai dugattyúk anyagát nézzük. Szép fényesek, csak hát az dugattyúnál nem egy pozitív dolog hanem a szilícium ötvöző hiányára utal.

indaa 2014.02.15. 18:39:22

@Schütii: Azért érdemes megnézni a Győri Audi gyárat, elég nagy a kontraszt...

www.youtube.com/watch?v=buDO79Sl9Lo&feature=youtu.be&t=1m45s

20agh 2014.02.15. 18:57:12

Lehetne mellé tenni ugyanebből az időből mondjuk egy opel videot.Mert így nem lehet megállapítani, hogy 50 éve mennyire volt sz@r ez a technológia.

deak.atti 2014.02.15. 19:02:24

@indaa:

Szia!

Na jó, de azóta eltelt 25 év ... Ráadásul Zwickau is Audi gyár volt, csak megrekedt az 1949-es szinten, amikor a DDR megalakult. Eisenach meg BMW üzem volt, nagyjából szintén az 50-es évek technikai színvonalával.

DA

ezmekkora 2014.02.15. 19:02:52

Úriember ízlésről nem vitatkozik. Hogy kinek tetszett, kinek nem, az a saját véleménye. Mindenesetre nekem tetszett.

És itt az új Trabant, hogy lesz-e belőle valami, az rejtély, 2009 óta tervezgetik és villanymotor fogja hajtani:

retroforum.retrolegends.hu/viewtopic.php?f=13&t=8#p26

Bafana 2014.02.15. 19:03:09

A Retroautók sorozatban is vannak jó írások. A Zuk, vagy a Syrena lengyelországi gyáraihoz képest a Trabi-Warjú gyár kimondottan hájtek volt. Ciki volt, de nyomokban németet tartalmazott.

vladimir964 2014.02.15. 19:07:39

Az ember mindig tanul újat. A mi időnkben még úgy tudtuk, hogy a Trabant gyárban összesen hárman dolgoznak: 1 ragaszt, 2 hajtogat...

deak.atti 2014.02.15. 19:15:53

@prokee:

... egyébként pont a filmben van a bizonyíték,hogy próbáltak fejlődni. Az új fényezőfülkére gondolok. Igaz, hogy kiérdemelné a "Világ legfeleslegesebb fejlesztése" címet (180 millió DDR-márka invesztálása, csupán a hátralevő 2-3 évig ...), de akkor még ők se tudták, hogy közel a vége. Bár szerintem már sejtették ...

DA

grease monkey (törölt) 2014.02.15. 19:19:35

@ezmekkora: Nincs ott rejtély, a modellautógyártó Herpa fogott egy Mini One-t, ráhajtogatott néhány karosszériaelemet, beleraktak egy akksit meg egy elektromotort, aztán az egész nem kellett senkinek.

powerage 2014.02.15. 19:23:29

"Der film will nicht werten. Er ist ein Portrait."

Elég kontrasztos, hogy a cikk szerzőjétől már csak félhülye vihorászásra futotta. A Trabant gyár természetesen ciki, de ez a blog legalább két kategóriát ráver...

edsel 2014.02.15. 19:23:40

..azért ne felejtsük el,hogy mennyi embernek adtak munkát , és itt inkább ez volt a cél, mert a dolgozó költi a fizut, és az gerjeszti a gazdaságot, sok magyar város örülne ha fele ekkora embermennyiségnek munkát adó gyárat tudhatna a határában,amúgy meg a német skótabb a skótnál, soha nem költ el egy fillért sem gépre, ha megtudja csinálni azt ember olcsóbban, tapasztalom ez a mai napig egy német tulajdonú cégnél itt MO.-n egy alföldi városban....Nem a mercedes-ről van szó...

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.02.15. 19:36:33

mindenki nix dojcs a szerkesztőségben?
"22:50, ahol a láthatóan fülvédő nélkül dolgozó kollégák az egész nap 2-3000 környékén sikoltozó kétütemű motorokat ellenőrzik;"
épp azt magyarázza a narrátor, hogy hang/fül alapján ellenőrzik (és godolom állítják utána) a motorokat. ezt fülvédőben elég nehéz lett volna kivitelezni.

Lako 2014.02.15. 19:39:28

Ha valakit esetleg a zenés változat is érdekelné... :D
youtu.be/nJXH7xnfCN0

Gexxx_mz 2014.02.15. 19:41:31

Itt is egy autógyártós videó, szintén német, de az oválosoktól:
www.youtube.com/watch?v=3p7L6AArrhA

Nálunk miért nem gyártanak ilyeneket a gyerekeknek?

grease monkey (törölt) 2014.02.15. 19:50:58

@edsel: "azért ne felejtsük el,hogy mennyi embernek adtak munkát"

Meg azt se felejtsük el, hogy milyen áron.

zalai1976 2014.02.15. 19:57:03

@Adam31: volt vezetesi elmeny!!!!

Dömijani 2014.02.15. 20:16:35

Láttam. Dolgoztam a Trabi gyárban - talán '87-ben - egy hónapot, nyári szakmai gyakorlat címen. A gyár színvonala alapján a T-Ford szerelőszalagja sejlett fel már akkor is. Tudnék mesélni pár sztorit, ha valakit érdekelne...

A típusok színvonala a születésük idejében egyáltalán nem volt szégyellnivaló, sőt a Trabi a kisautók között kifejezetten jól eltalált konstrukció volt. Csakhogy a nyugat egyszer csak elgyorsított: ahogy az életszívonal nőtt, úgy a technika is begyújtotta a rakétákat (az a mágikus piac!). Nálunk meg maradt minden a régiben - legalábbis majdnem.

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2014.02.15. 20:34:12

Hihetetlen, hogy több évtizeden keresztül mentek ezek a gyárak, és ilyen körülmények között gyártották az autókat. Nem vagyok németes, nem értem a szöveget pontosan, de ha néhány percenként legördült egy Trabi, akkor nem értem miért kellett nálunk éveket várni egy-egy autóra. Hihetetlen az is, hogy ez ebben a formában bárhogyan is fenntartható volt. Én voltam a stuttgarti Merci gyárban, meg nálunk a Suzukinál. Enni lehetett volna mindkét gyárban minden felületről. Ez meg úgy néz ki, mint a Kékfényben mutogatott zug-droglaborok.
És mégis: a végtermék sok százezer családot tett mobillá, sok örömöt szerzett, most meg sokat jókedvűen nosztalgiázunk rajta. Go Trabi, Go!

Orván Biktor 2014.02.15. 20:34:15

@Adam31: Nem is azért működnek mert annyira jók, inkább a maiakat tervezik olyannak, hogy hamar tönkremenjenek.

Magyar[HUN] 2014.02.15. 20:47:54

@Dömijani: Engem érdekelnének azok a sztorik,de szerintem rajtam kívül még jó pár embernek is! :)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.02.15. 21:09:03

"0:39, ahol az eladatlan Wartburg-hegyekre vethetünk néhány hosszabb pillantást;"
valójában arról van szó, hogy az ndk vasút nem tudott kellő kapacitást adni a kiszállításhoz. ezzel párhuzamosan ugye tizensok-éves várólisták voltak az ndk-ban. egyszerűbb lett volna szétküldeni a levelet, hogy "kedves x elvtárs, a várva várt warnyút átveheti az eisenach melletti prérin. a szállítást oldja meg ahogy tudja. keverék-benzint a szükséges mennyiseégben hozzon magával. szocialista üdvözlettel a veb ifa eisenach vezetősége". nem kellett volna a vonatot várni, és hans is hamarabb autóhoz jut.

hpapagaj 2014.02.15. 21:29:33

Kinaban sok helyen most is ilyen korulmenyek kozt dolgoznak es nezzuk meg hol tartanak....

2014.02.15. 21:29:57

Trabi...
A legcsodálatosabb autó volt a világon. Néha álmodom vele. Semelyik más autómmal, csak vele. Örök nosztalgia.

isti75 2014.02.15. 21:30:18

@zalai1976: Vezetési élmény?
A gyorsulásra, a végsebességre vagy a "mélyen duruzsoló" 26 LE-re gondolsz? Persze ha a lábbal hajtós moszkviccsal vagy a lovaskocsival hasonlítjuk...

pi314 2014.02.15. 22:03:15

Nagyon durva. Sehol egy munkaruha, védőszemüveg, kesztyű vagy valami.

Jaffar 2014.02.15. 22:08:28

Imádtam a Wartburgunkat. Az 1-es kivételével kuplung nélkül is lehetett váltani és vitte a 145-öt is :)

B.GY. 2014.02.15. 22:36:39

Én 1995-ben vettem meg a Trabimat 40 ezer forintért.1990-es évjárat volt,soha nem hagyott ott sehol.Egyszer esett szét a kuplung,kiszakadtak a lamellák a szerkezetből.1998-ban adtam el 120 ezerért a kocsmában:)

Narodna Strana 2014.02.15. 23:09:30

@Jaffar: Ezt mondjuk a cégi 1.2 es Fabia HTP rol is elmondhatjuk :)

NperA 2014.02.15. 23:16:41

Elképesztő milyen világ volt a keleti oldalon. A 16-17 éves várakozástól elégedetlen vevők a Wartburg esetében. El tudja valaki képzelni, hogy manapság vagy akár csak ugyanakkor a nyugati oldalon ennyit várjon egy vevő az autóra?

A logisztika, a tűzvédelem, a munkavédelem, a pontosság és a precizitás pedig valami egészen elképesztő szinten volt.

Pap Imre 2014.02.15. 23:44:16

Az egyetlen autóm amit eladáskor megsirattam a Trabant volt! DVA-173 rég volt,szép volt.

mt-03 2014.02.16. 00:05:26

azert egy oltcit gyar se lehetett gyenge, onnan olyan gep nem kerult ki ami alkalmas lett volna a kozutra, ahhoz kepest a trabant maga tokely volt :)

Akos74 2014.02.16. 00:09:30

Ez a gyártási színvonal a negyvenes éveket idézi, már akkor elavult volt amikor a 601-es Trabantot 1964-ben, a Warburg 353-ast meg 1966-ban kihozták. A Volkswagen, meg az amerikai gyártók, már az ötvenes években automata megmunkáló gépsorokat használtak. Az elavult gyártósor miatt a pl. az MZ hiába állította elő a világ legjobb kis hengerűrtartalmú verseny motorjait az a technológia sohasem került át a szériagyártásba, ott nagyjából megmaradtak a kezdeti termékszínvonalnál. Pedig a forgótárcsás MZ versenymotorokat még az ötvenes években a japánok is lemásolták a versenymotorjaiknál. A sok élőmunka megmagyarázza, hogy miért lett elfogadhatatlanul drága a késztermék, miután átálltak a nyugatnémet márkára. A fejlesztések elmaradásáért a kis gyártási darabszám is felelős lehetett 1985-ben mindössze 120000 db Trabantot és 60000 db Wartburgot gyártottak, és saját piacukon és Magyarországon kívül nagyobb darabszámban sehol nem tudták eladni ezeket az autókat, még a szocialista táboron belül sem, nálunk is gyaníthatóan az Ikarus kooperáció miatt. Egyébként nyomatékosan írom, hogy nincs miért ekéznünk a németeket az elavult gyártástechnológia miatt, mert a Pannónia még elavultabb gyártástechnológiát használt és még rosszabb minőséget produkált mint az MZ, a szintén nagy élőmunka arány miatt kb. ugyanannyi dolgozóval kb. fele annyi motort állítottunk elő, mint az MZ. Persze a rossz minőség miatt a Szovjetunión kívül mi sem tudtuk nagyobb darabszámban értékesíteni a motorjainkat és a Danuviát még meg sem említettem. Visszatérve a négyütemű Wartburg és Trabant magas árára az a Volkswagennek és a különböző nyugati gyártóknak pl. Webernek fizetendő horribilis licenc díjak miatt volt így.

Jamesblond 2014.02.16. 00:16:28

A Trabi sok országban volt a legolcsóbb autó. Azért lehetett olcsó, mert a háttér is olcsó volt. Nem fair nyugati gyárakhoz hasonlítgatni, mert a nyugati gép 2x 3x 4x többe került mint a Trabi.
Hogy milyen volt?
Olcsó volt, jött-ment, fékezett, befordult.
100.000 km-t is elfutott egy főtengellyel jobb gazdánál. Jártunk velük kirándulni, családot látogatni, csajozni, nem uzsorát fizettünk rájuk. Igen zsíroztuk, gyertyát cseréltünk, megszakító hézagot állítottunk, OTTHON, INGYEN a segédkönyv segítségével. Akár egy tornatanár vagy egy útkaparó is meg tudta bütykölni.
Meggyőződésem ha a magyar kisipar a gyárihoz hasonló minőségű alkatrészeket tud gyártani, még ma is rengeteg fut belőlük.
Nagyon fontos dolog, hogy akár a Trabi akár a Wartburg tervezésénél fogva nem tudott úgy elromlani, hogy nyomorba döntsön egy családot.
A másik nagyon fontos dolog, hogy a Trabi vagy Warbi gyár nem jutott bevételhez szervizelés címén, a termékeiket eladták, majd azt a felhasználók, vagy más szakik/szervizek javították a későbbiekben. Nem volt márvány a gyár, de ezt nekünk a másik oldalon nem is kellett megfizessük.
Ha lenne jó szabadonfutó, főtengely, tömszelence, bármelyik vállalható lenne oviba dobni a gyereket, bevásárolni, stb... Lemégy -10 fokban és a 2 üteműt beröffented és indulsz. Nem dermedt bele az olaj, nem kell járatni, tűgörgők, golyók szaladnak benne gond nélkül.
Meg munkája, becsülete volt az ott dolgozónak. Én is inkább Ikarust/Csepelt/Dutrát/Rábát gyártanék betonon, kötött pulóverben, mint pl nyomtatót raknék össze overallban márványon. Előző gyári munkás, utóbbi rabszolga.
Meg régen közel volt a meló, elég volt egy Trabi is. Ma meg 2000 km-re járunk dolgozni a biztonságos csendes suhanóval, aztán próbálunk ébren maradni míg hazaérünk... Szép tiszta márványos új világ... Lett sok nyugati autó, meg kígyózó sorok a munkaügy előtt. Meg sok agyhalott.

nufi83 2014.02.16. 07:45:48

én a második filmet még nem néztem meg, de a mely időpontnál mit látunk leírást olvasva már egyre fokozódó jókedvvel küzdöttem, viszont ennél a mondatnál "5:28, ahol megcsodálhatjuk a kockás inges kábelvarázsló szolgálati sámliját" végkép elvesztettem a kontrollt és percekig röhögtem csorgó könnyel...

Sanya007 2014.02.16. 07:54:17

@Jamesblond:Minden mondatoddal egyet értek,jobb lenne a világ ha nem ezt a fogyasztói,pénz alapú társadalmat istenítenék az összes elérhető médiafelületen,hanem megint normális munkát végezve,normális munkaidőben,normális fizetésért lehetne dolgozni,közel az ember otthonához,a családjához,a gyerekeihez.

Doze 2014.02.16. 07:57:22

akinek az a két vidi nem volt kielégítő... itt egy másik ahol maguk a fejlesztők mesélnek: www.youtube.com/watch?v=rWnuZGMI8Mk

Fazakas László 2014.02.16. 08:13:40

Háááát ...

Végignéztem ezeket a filmeket - és levontam belőle a politikai-gazdasági tanulságot.
Az oly sokat (és gyakran( hangoztatott "rothadó" kapitalizmus 1945 után csendben, de folyamatosan röhögve eltűrte a "keleti blokk-tól" azt, hogy - úgymond - had köhögjön a bolha.
Aztán amikor végleg megelégelte, mert valóban szánalmas volt az egész "fejlett szocialista nagyipar", hát hamar pontot tett a dolgok végére. Egy brutális technikai és technológiai csapással, amibe a "fejlett kelet" egy az egyben ... és ott helyben - belerogyott. Az már a világháború végétől szinte folyamatos tény volt, hogy az összes elavult, agyonhasznált és levitézlett technikákat mind eladták a Keletnek, hogy bátran próbálkozzanak. Ezek meg - tényleg próbálkoztak.
A filmek alapján egyáltalán nem lehet túlontúl sokat csodálkozni mindazon, hogy a történések legvégére az a "rothadó" ám mégis életképesnek bizonyuló kapitalizmus csak a padlóra gyűrte a mindig és mindenütt oly "fejlett"-nek hangoztatott, ámde mégiscsak keservesen vegetáló, kőkorszaki szintű szocializmust.

Escobar888 2014.02.16. 10:13:22

Sokan meglepődnének, ha látnák milyen körülmények között készül ma is számtalan prémium autómárka alumínium alkatrészei. Külső és belső díszítőelemek.
Németországban, BOTRÁNY! Olyan munkakörülmények és olyan "időgépekkel" ami meghökkentő.
Persze ezek csak alkatrészek..

2014.02.16. 10:32:14

Az is jó nagy totálcaros köcsög volt, aki ezeket a videókat szarkasztikusan megkommentezte.
Az eredeti német szöveg sokkal kevésbé cinikusabb. Elmondja a gyártási folyamatokat reálisan.
Ezzel az NDK technológiával elfogadható autókat gyártottak, amik évtizedekig mentek.

A szocialista rendszerben minden igy készült.
Ma lehet rajta röhögni, de szerintem az csak a cikkiró primitivsége.

Cave Nick 2014.02.16. 11:17:29

@Adam31: @prokee: "ezek az autók ma is működnek" Igen, két teljes restaurálás meg öt motorgenerál után. Vagy az, amelyik 40 éve garázsban áll, 50 ezret futott.
Ismerjük: "Ezt a fejszét még a nagyapámtól kaptam, de azóta fejet, meg nyelet is cseréltem rajta."

Adam31 2014.02.16. 11:24:02

@Cave Nick: Érdekes módon egyik Wareszunkat se kellett restaurálni, pedig mindkettőbe benne volt 250ezer km, mikor megváltunk tőlük.Kopó alkatrészeken kívül semmit nem kellett cserélni, pedig apám mindennap munkába járt vele és mikor nem friss volt a jogsim, a tanulási fázis minden volt csak kíméletes nem. Annak meg amúgy is kár magyaráznotok, aki 23 évéből 21-et szocialista autóban élt le. És ma se prémiummárkát hajtunk...

csedársajt 2014.02.16. 11:25:23

Bennem is inkább csodálatot ébreszt a szocialista hiánygazdaság leleményessége, mondhatnánk, hogy ez propaganda és mikor nem ment a kamera, mindenki összevissza gányolt vagy bepiálva ultizott, kavicsokat rugdosva lézengett, de ez olyan szinvonalu járműveket eredményezett volna, amikkel (legyenek bármilyen egyszerűek is mai szemmel) nemhogy európát nem lehett volna átszelni, és komplett családoknak 10-15 évig járni mindenhova, de az első sarokig sem bírták volna, minen nap más okból.
Talán a románok jutottak ehhez a legközelebb, bár ott is leginkább a végszereldében és a minőségellenőröknál mehetett a lazulás, a dákó egy autó alakra lazán összeszórt autónyi alkatrész volt általában. Vásárlás után már 0km-esen félig szétszedve és tisztességesen összeépítve viszont magasan felülmúlta azt, amit egy ilyen szinvonalon leszállított tárgytól elvárnánk.

anyahajókabinajtóhajtogató 2014.02.16. 11:35:42

Ezt még nem láttam, láttam viszont, hogy mennek tönkre, hogy törnek rommá egy balesetben és , hogyan okoznak remek pillanatokat egy tízen/huszonéves srácnak ;)

csedársajt 2014.02.16. 11:40:15

@Cave Nick: Egy kalapáccsal jusztírozott főtengelyes, egyenként kézzel szemre igazitott öntvényes blokktol soha senki nem is várta el, hogy 100-150ezrente ne kelljen generálozni.

Jelzem van ismerősöm mondjuk ugy rálát a kérdésre..., állami A8-as audi. Újonan.

Minden extrával.
Legtöbben fél életünkben nem keresünk annyit, amennyibe ezek kerülnek.

Volt cikk itt is, hogy a műanyag simaságát külön simogató, az illatát szagoló, a kattanását kttanáselemző munkatárs állitja be.

Kontraszt trabantgyár.

És akkor mondom a csattanót, nincs olyan HÉT hogy a szoksokosoksok milliós csodaautó ne lennen szar. SZAR.
Állami pénzől ahol semmi szervizszámla, NEM számit. Márkaszerviz.
Minden héten valami szar.
Hol nem fűt, hol az ablak megy le indexelésre, hol nem indul, hol kijelző nincs, néha csak simán nem lehet hátramenetbe tenni, vagy ülést állítani, a tetőablakot már nem merik kinyitni, mert 2x is ugyamaradt, majd random járkált előrehátra..

Páréves 21.szézadi űrlusuxautók, vagyonért szervizeltetve, minden azonnal OEM alkatrész csere, naponta 2x mosva, vaxolva, poszivózva.

grease monkey (törölt) 2014.02.16. 12:17:09

@csedársajt: Vagy inkább csak az ismerősöd tud hangzatos hülyeségeket költeni, a csóróságából eredő frusztrációjából kifolyólag (bár ahogy elnézem, ebből neked is jutott egy adag). Az A8-asban buszvezérelt az index és az ablakemelő is.

bublabuper 2014.02.16. 12:49:24

Olyan az egész, mint a legborzalmasabb posztapokaliptikus steam-punk rémálmokban... undorítóan mocskos, nyomasztó, elavult. Ahogy a karosszéria-elemek készülnek a trabant-nál, ott komolyan öklendeztem. (Arról nem is beszélve, hogy milyen kurva büdös lehetett mindkét gyárban.)

belagezabela 2014.02.16. 12:54:00

@csedársajt: komám te nagyon elkerülted a magyarórákat.

@bublabuper: Nézd meg a magyar mai állami valóságot a bkv-nál uaz a mai napig, a hungária krt-i mentőállomás dettó. De magyar film is van nem pont autószerelős de totál uaz nyomasztó lepukkantság.
www.youtube.com/watch?v=e4s4ZgbUTnM

Erdei osonó 2014.02.16. 13:40:37

Elismerve a technológia elmaradottsága ellenére hosszú ideig tartó működő termelést és a termékek gyakorlati használhatóságát, itt a kommentekből nekem az látszik hogy sokaknál megszépíti az idő az akkori emlékeket. (sok fiatalkori emlék köt engem is a keleti szektor járműveihez de azért tudom a helyén kezelni a dolgokat)

belagezabela 2014.02.16. 13:46:45

@Erdei osonó: nézd meg a tervezett elavulás filmet, ott is hasonló sztorik vannak

Adam31 2014.02.16. 14:09:29

Ahhoz képest, hogy ezek milyen szar körülmények közt készültek, csak elmentek 20-30 évet, vagy még többet. Ehhez képest sok mai? Milliárdos gyárak, K+F, milliárdok a tesztelésre, mérnökökre, robotok dolgoznak az emberek helyett, minden játszik, erre kigyulladnak, beragad a gázpedál és még sorolhatnánk, milliós visszahívásokat eredményezve. Akkor melyik is a jobb?

belagezabela 2014.02.16. 14:13:10

@Adam31: Ja autópálya építésnél a sok kamaz meg skoda, liaz emelődarús billencses dettó uaz a szint.

Thomas Dantes 2014.02.16. 14:33:58

Látom a nosztalgia faktor alaposan bekapcsolt sokakban.
Persze, akkor voltak fiatalok, ez volt első autó, ezzel ment először csajozni, ezzel vitte először az ifjú arát nyaralni, ezzel ment a gyerekért...persze.

De hagyjuk már ezt. Nézzük már, milyenek is voltak az ezekkel egykorú nyugati autók? Mennyivel jobb anyagminőség, jobb illesztések, pontosabb, precízebb munka, nem csak úgy összegányolva, vacak alapanyagokból.

Óh, igen, akkor megbecsültek egy Trabant gyári dolgozót.
De hohó! Mennyit is keresett valaki akkor a Trabi gyárban?
Mennyit keresett egy nyugaton dolgozó munkás? Hoppá, mi?

Ez a remek gyárak, amik vacak terméket ontottak magukból ráadásul ráfizetéssel, gazdaságilag rosszul, ésszerűtlenül működtek! Termelték a jó kis hiányt, az államkasszának.Mert hát állami cégek voltak..

De mindegy is. Igen, ezek a kocsik sokáig működtek. De volt más választásuk? Itt, egy ember megvett egy kocsit, és annak ki kellet tartania 10-20 évig, mert úgyse lett volna pénzre új autóra,de ha lett is volna, az új autókból hiány volt, venni se lehetett, csak év várakozás után.

Ellenben nyugaton: nem kell 20 évig működnie, ott az átlag fizetésből élő, pár év után le tudja cserélni. Van rá pénze ,és van választék is! Na ez , marha nagy különbség.

Keleti kocsik? Az igaz, bírták, mert bírniuk kellet. De a gyenge minőségű anyagok? Jó, a Trabi az kivétel mert nem fémből volt, de a többi : nem igaz, ezeket eleve rozsdából építették? Akinek ilyen kocsija volt, mind tudja, pár év után hogy kezdtek el szétrohadni , szét rozsdálni. Ja, így is lelehtett velük húzni még 10 évet vagy 20-at. De azért...

Nem megfelelő ez a tessék-lássék módszer, és mindenben ez volt, minden terméknél nem csak az autóknál, oké, összerakták, működik is, já hát nem épp pontosan és jól, és kicsit felemás lett...

Hogy idézzek egy klasszikust: kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, de legalább a minek. Hát kösz...de inkább kösz nem. Inkább a hanyatló nyugat termékei.

Nem is tudom, egy Trabi a 60-as évekből ,vagy egy 65-os Ford Mustang? Majdnem ugyanaz a színvonal.

raczandris · http://antennaszerelés.hu 2014.02.16. 14:41:39

cika87: A családunkban 2 db w 353 tipus van . 1982 es gyártású.
Egyik az enyém , másik a szüleimé amit már szintén én használok.
A 32 éves kétütemű autók a garanciális kötelező szervizen kívül még nem voltak szervizben. Soha nem akadt el , saját lábán mindig haza jött ,nem kellett vontatni stb.
A saját autómat minden nap használom 1982 óta . 5 évente a csavarozható sárvédőket (1 db 10 -es kulcsal bontható)leszedve alvázvédő spray -vel lefujva még legalább 15-20 évet kibirna rozsdásodás nélkül.
Az apróbb javításokat házilag könnyen meg lehet oldani . A motort könnyű kiszedni (kuplung csere) miatt .
Amíg működik nem válnék meg tőle mert megbízható autónak tartom. Csak tankolni kell és olajat hozzákeverni (1:50 es keverék) Váltó olajat 5 évente szoktam cserélni .
Melyik mai autó használható 32 éven keresztül szerviz nélkül.
Ma egy szervizbe kerülés több tiz ezer Ft -ba kerül ! 32 év alatt hányszor kellene szervízbe vinni egy mai autót és ez mennyibe kerülne.
Az autó előnye az egyszerűségében , (ezért megbízható)mutatkozik meg.
Mellékesen : 2 építkezést végig csináltam vele , nagy tető csomagtartójával , nagyméretű csomagtartójával és az utánfutójával.
Bárhová megyek vele dolgozni mindenhol megnézik és nosztalgiáznak , hogy nekik is volt régen Wartburgjuk és szerették. Sok helyen ilyenkor előkerülnek a régről megmaradt tartalék alkatrészek és örömmel adják oda mert így legalább jó helyre kerülnek .

kkn 2014.02.16. 14:54:21

@NperA: Rendelj Morgant, és várhatsz.
De pl. az új A-osztály indulásakor is elég szép várólistákról beszéltek.
Most is akad olyan termék, amit nem kapsz meg rögtön, persze, többnyire nem tucatáru.

superfrog 2014.02.16. 15:03:02

egy két kommentelőn jókat röhögtem. tehát a trabi vezetési élményére: valóban gyorsulni azt nem tudott, de az enyém ment sík úton 130-at (ha nem fújt a szél, tiszta volt a légszűrő, meg ugye akkor 98-ast tankoltam bele) és biza az a 130 (érdi lejtő alján 140) komolyabb élmény volt mint audiban a 240. és halkan mondanám, hogy a 4 független kerékfelfüggesztés még a 90-es évek nyugati kocsijaiban is inkább volt ritkaság, mint alapdolog.
az audit velőből bevédőnek: nyugodtság a nagy német 3-as is ontja magából a fost, csak arról kussol a legtöbb tulaj, mert szar beismerni hogy a 2 éves 15 millás kocsi is pont olyan szar, mint a 4 millás, csak van jobban kényelem meg presztizs (korábban volt új audim, többet nem lesz az fix)

Vitéz.László 2014.02.16. 15:13:23

@raczandris: ja ja...

ezt Kubában már tök éjre fejlesztették... 80 évesek az "új amerikai" autók...

itt előnyben leszel ezzel a tapasztalattal,
ha orv bán tejjesen megvalósíttya a fideSS mintaálamot...

jk88 2014.02.16. 15:15:39

@Thomas Dantes:
"Nem is tudom, egy Trabi a 60-as évekből ,vagy egy 65-os Ford Mustang?"

Egyértelmű választás, 65-ös Ford Mustang. De csak azért, mert jó pénzért el lehetne passzolni, abból meg lehetne venni 10 Trabit a 60-as évekből. :p

Trabakrobata 2014.02.16. 15:54:34

Azért vegyük figyelembe, hogy az NDK tartós fogyasztási cikkek élettartama 25 évre volt beállítva, nem 8-10-re mint akkor egy nyugati autóé. És ez azóta csak sokkal rosszabb lett. Olyan, hogy tervezett elavulás, nem létezett a vasfüggönyön innen.

A "minőség" és a "minőség érzet" nem feltétlenül ugyanaz! Előbbire ott egy rendesen összerakott Trabant, utóbbira egy új Mercedes...

Cave Nick 2014.02.16. 16:15:08

@Trabakrobata: az elavulást nem kellett tervezni, mert már akkor elavult volt, mikor kijött a gyárból

Mérges 1234 2014.02.16. 16:19:16

@Trabakrobata:

Trabant kapcsán minőségről beszélni, ténylg beteg dolog.

A trabant azért megbizható, mert egyszerű, mint egy faék, és viszonylag mozgékony, mert könnyű.

Az egyszerűségét irigyelheti az ember, de az össze többi baromság.

aya_nieIsen 2014.02.16. 18:13:48

@Trabakrobata: ez anakronizmus, mert Nyugaton le se szarták ezt, hanem vettek új kocsit, a régit meg eladták Keletre. A vasfüggöny mögött meg közben még mindig vártál a Trabantra, amire elkezdtél befizetni évekkel azelőtt.

Sir Nyű 2014.02.16. 19:57:55

Én azt nem tudom, hogy amyúgy is máshonnan nyúlt videót mi a tökömnek kell a közismerten fos indavideóra áttenni? Csak szólok, hogy tableten egy ideje egyetlen indás videó sem megy. Ébredjetek már föl...

csedársajt 2014.02.16. 19:59:02

@belagezabela: szó sincs róla, cska nem vagyok hajlandó szépen, helyesen irni, elütéseket javitgatni, stb...

ez vagy az ötödik nevem, valoszinű nemsokára kib@xxa valami értelmes ezt is, minek strapáljam magam

a blog van értem és nem én a blogért, lexxxxhatnak bőnyálall hogy gyáltalán hozzászolok, olvasok, kattintok, stb.

Ez pont az a tévedés, mint a használati tárgyaknál is, nem te vagy az autodért, hogy arra keress ,hogy közlekedj, és az autógyár részvényesei szép profitot könyveljenek el, az autód van (lenne) érted.

@aya_nieIsen: ez a réteg meg manapaság: az autó nincs sehol, és még mindig fizeti a horror valutehitelt, na ez jobb, mint anno előre befizetni, a -volt miből-, biztosbol, spóroltbol?

jahogy kaptál érte egy xart? relativ, mihez képest és milyen szempontbol xart..

Minek vett ma a hitelbe zuhant ujautot?
mér' akkor -kontraszt- minek vett autot egyáltalán?

én is felnöttem egyszál autó nélkül, 3an voltunk testvérek, nem volt autó, tesztautoó, pótautó, feleségautó, motorok, kismotor, robogó, semmi nem volt, mégis mindenki eljutott 3féle iskolába, különórára, ovodába, mindenhova

nem, nem egy álmos kisvárosban ahol 3 lépés minden, hanem nagybudapesten

mégis eljutottunk ahova kellett, még nyaralni is, minden évben
felnőttünk, életben maradtunk
ja telkünk sem volt pont ezért, meg stb, de valahogy megvoltunk nélküle is

Tódítani mindig lehet, a valóság az pontosan az (s erre mostanában kezdünk rájönni) nincsen jó, meg rossz, meg szörnyű meg mennyei, világrendszerek követik egymást, egyszer hopp, másszor kopp, ennyi

majd egyszer ez a rendszer is kifullad, és akkor jön valami más, akkor majd azon röhögünk, -reméljük- aki most életen át törleszt, hogy járjon valamivel és lakjon valahol, miközben hibátlan, alig használt, tökéletesen működő autók mennek a bontóba és a darálóba

aya_nieIsen 2014.02.16. 20:03:50

@csedársajt: ennek semmi köze se a trabanthoz, se ahhoz, amit írtam. megjegyzem, én nem vettem fel devizahitelt, igaz, kocsim sincsen. valamit biztos rosszul csináltam.

Trabakrobata 2014.02.16. 20:07:46

Az elavulást a programozott élettartamra értettem. Akkor megy tönkre, amikor a gyártó akarja. Ez a Trabantra pl. nem volt igaz, ellenben nyugaton már vígan működött egy ideje.

Minőség? Tény, vannak rosszul, spórolósan megválogatott anyagai. De a konstrukció igazán átgondolt! 12 év napi használat során nem nagyon találkoztam olyan alkatrésszel, ami szánt szándékkal sz*rul lett méretezve, hogy letörjön/eltörjön/kiszakadjon... Ellenben ez a trend és már akkor is létezett, amikor a Trabant megjelent, csak a technika(az ismeretek) nem volt kellően fejlett ahhoz, hogy előre beállítsa nyugaton bárki is az alkatrészek élettartamát.

Trabakrobata 2014.02.16. 20:14:20

Nyúzó próbának is alávetettem már az egyiket. 7 éve csinálom ezt a kis mutatványt a Trabimmal. Gyári kaszni, nincsenek merevítések (csak rozsdás küszöbök... :( ), 7 év alatt nem cseréltem függőcsapszegperselyt, sem a gyári kerékcsapágyakat, gyári gömbfejek vannak benne lógás még mindig alig. Ez nem lehet rossz minőségű cucc, ha annyi mindent kibír amitől egy komolyabb kocsi már rég leizzadna. www.youtube.com/watch?v=gG3vnJafUd0

s.peter · http://www.telekgumiszerviz.hu/ 2014.02.16. 20:54:56

Nekem a videó után az jutott eszembe, ahogy a disznó megeszi az egész kasznit a Macskajaj-ban. :)

eßemfaßom meg áll 2014.02.16. 21:18:58

Kiskoromban kétszer jártuk meg trabival Isztambult jugón-bulgáron-görögön keresztül. Még megvannak róla az s8mm-es homefilmek és fél éve még beindult a RUSZ filmvetítőnk is :) Amikor lett jogsim és végre én is mehettem a trabival, fater bátorsága nagyot nött a szememben.

Gyűrött Papír 2014.02.16. 22:43:51

ZI 44-61 kék trabi.
6 éves voltam. Szüleim rögtön be is fizettek egy warbira, amit 6 év múlva utaltak ki. Mindegyik mindenhova elvitt és vissza is hozott minket.
HTO vagy piacozás mindegy volt nekik, összes utasülés ki, kannák, láda almák be és többszöri forduló a piacra. Nagyszüleim úgy tekintettek erre a segítségre, mint ma tekintenének az internetre. Az életminőséget emelte több fokkal. Hogy így készült és és ilyen körülmények között, arról mások leírták már amit én is gondolok. Abban a korban ez volt.
TY 26-05, TE 86-08, KE 26-90 warbik a mai napig a fejemben vannak, mert a gyerekkorom volt. Ne vegyétek el! :)

Sztavrosz_ (törölt) 2014.02.17. 11:02:48

@deak.atti: Én úgy tudom azért állították le a fejlesztéseket mert ki volt "jelentve" hogy az efféle fejlesztések a SZU-ban vannak, és már nekiálltak a samarának.

bkp 2014.02.17. 15:44:46

véleményem szerint azért nem volt fejlesztés mert kellett a pénz másra
pl iskolák tömegközlekedés kórházak stbstb mert ugye minden állami "cég" volt
jó sok ember(szinte mindenki) termelt a gyárakban jól-rosszul de volt meló, volt pénz, volt kórházi ellátás volt kaja volt kb minden
most meg a jól menő" kapitalizmisban mi van? van sok pénz egy kis rétegnek a többinek akinek épp jutott meló(mert ugye manapság mindent gépek végeznek) az robotol a többi meg ül a küszöbön
és a most a turpisság: hajdanán sok cég veszteséget termelt(hogy miért azt most sok lenne leírni) de most meg ugyanannyiban van az államnak a sok munkanélküli meg a többi "segélyes" ellátása
annyi a különbség hogy egy szűk réteg betegre keresi magát
és ez a réteg hiába termel attól senkinek nem lesz jó(rajtuk kívül) mert minden gépre-beruházásra van támogatás-adókedvezmény stbstb
ja és mutassatok egy fejlett nyugati kapitalista termelő államot ahol nincs adósság hegyekben állami szinten

a kocsikról meg annyit hogy egy gyári "robotoló" melós simán tudott 10 évenként új trabi-wartbugot venni, most meg nemigen
és igen a 353asunk sehol sincs a mostani opelhoz(ami már ismét elavult) de én egy kicsivel sem vagyok benne boldogabb mint régen a 353-asban

btprg 2014.02.18. 18:41:42

@Thomas Dantes:
"Ellenben nyugaton: nem kell 20 évig működnie, ott az átlag fizetésből élő, pár év után le tudja cserélni. Van rá pénze ,és van választék is! Na ez , marha nagy különbség."

Az a hatalmas nagy "tévedés" az egész mostani rendszerben, hogy mindent néhány évente le kell cserélni. Majd amikor n*10 év múlva a fél bolygót beterítik a szeméthegyek és szinte minden erőforrás el lesz pazarolva akkor majd szomorkodhatnak az unokáink, hogy nyugaton olyan régóta pár évente cserélgetnek mindent, "mert megtehetik".

D3D 2020.01.29. 17:31:53

@Trabakrobata: Csak gratulálni tudok apukám a felfogásodhoz. Érthető hogy a komcsik hogyan tudtak agymosni embereket. Mi lenne, ha eladnám neked amit a wc-ben hagyok magam után? Az is embertől embernek lenne.

És még van bőr a képeden fikázni a mai autókat, amiket a legtehetségesebb szakemberek raktak össze (igen fiam, a gépeket is).

De ez persze nem embertől embernek ugye? Gondolom neked a panel lakás is romantikusabb mint egy kétszintes családi.
süti beállítások módosítása