Aki túl gyors volt mindenkinek

  2013. december 18. - ommm Címkék: rali peugeot citroen vatanen

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


Antti Kalhola filmjei szokásos sémát követnek, de mindig-mindig van valami mondanivalójuk, a képanyag pedig önmagában is csodálatos. Remek ízlése van, éppen a szirupon innen, de bőven a száraz dokumentumfilmen túl.

Ilyen lett ez is, minden idők egyik (bár számomra legnagyobb) rali-pilótájáról, akihez hasonló sosem volt vagy lesz már, pláne, amióta a rali is meghalt. Film egy srácról, akinek semmi köze nem volt az autókhoz gyerekkorában, a finn-szovjet határon, azon kívül, hogy apját balesetben veszítette el. Film egy nyurga tinédzserről, aki úgy vezet, olyan stílusban, finoman és folyékonyan, mint ahogy a víz folyik a kavicsok között. Film egy pilótáról, amelyik világosan megmutatta, hogy nem a világbajnoki címek teszik óriássá az embert. Csodálatos finomság ez. Nézzék a mozdulatait, sehol semmi fölöslegesség, nem küzd és harcol, teljesen más, mint a zseniális McRae volt, mégis...

Mégis olyan magától értetődő könnyedséggel fűzi át az autót, hogy az minden szépérzéket kielégít, gyönyörűen, szinte lassan tekerve a kormányt és amikor bele kell nyúlni akkor is csak olyan picit mozdít (4:26-nál), amennyit kell, pontosan, mint a metronóm és az autó azt teszi, amit a hosszú, szőke, nyurga srác akar, erőszak és durvaság nélkül.

Aztán van olyan, hogy neki sem sikerül. Majdnem belerokkan abba az álomba, amit kergetett, aztán feláll és nyer. Úgy, mint senki más, egyedi stílussal, a kor legnagyobbjait is maga mögé utasítva.

- Túl gyors a Peugeot az Audinak? - kérdezik legnagyobb riválisát, Walter Röhrl-t (5:41).
- Nem, Ari túl gyors nekem.

Ennél nagyobb elismerés nem kell.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr325689617

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2013.12.18. 11:14:42

>Úgy, mint senki más, egyedi stílussal, a kor legnagyobbjait is maga mögé utasítva.

Pista, ez bociság. Ezen a szinten mindenkinek egyedi stílusa van.
Egyébként Röhrl a másik, aki ritka letisztultan és minimális korrekciókkal terelt.
Hiába, ezekben a pilótákban még volt anyag. <--- hülyeség

eszgbr 2013.12.18. 11:20:54

Ó, az a Rothmans Escort, annál szebb autót még nem láttam ralipályán, de nem is fogok már.
Távol álljon tőlem, hogy a balesetén élcelődjek, de amikor bajuszosan kilépett a kórházi szobájából, hirtelen azt gondoltam: és így született Juha Kankkunen: :)

bogyesz84 2013.12.18. 11:32:39

Ő mondatta ki navigátorával a "dear god" szavakat, mikor az opellel éppen hogy átfértek egy kis vashídon, miután odaverte valamihez a bal hátsóját a gépnek. Az elkezdett kitörni jobbra, egy lágy ellenkormány, de közben jött a kapu... És átfértek... Taknyos úton, bőven 100 felett...
Pedig csak egy "easy left" volt.
www.youtube.com/watch?v=kyWEOEA1NMs

De azért az új technikához is kell pilóta... Szőlőben, keskeny úton, ahol a fóka a hatodikat (is) kéri, szintén észen kell lenni. Vészhelyzet nem volt, de azért nah...
www.youtube.com/watch?v=QLdzfKeovow&list=FLDJjBwmF-8eP70dh7L8vRuw&index=68

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2013.12.18. 11:34:12

Az 1988-as Dakaron diszkvalifikálták, mert nem sikerült idöben megegyeznie a váltságdíj összegében azokkal, akik ellopták az autóját.
:)))

T_á_b_o_r_n_o_k 2013.12.18. 12:05:52

Egy kézzel, szakadék szélén, 100 körül takargatni a napot azért meredek (napszemüveg?). Ha nő lett volna még a szemét is kihúzza két kanyar között.....:)

Jamesblond 2013.12.18. 12:16:14

Azert nem konnyu megelni a nyugdijas kort a raliban... Szerintem rengeteggel kell tobbet vallalni mint az az elvezetes, vagy a sport kategoriaba belefer. Nem beszelve hogy ott ul a navigator, akinek csaladja van, az is lelki teher lehet 200-nal a saros uton a fasorban... Nezok is mindenhol...
Gladiator sport kemenyen...
Szivesen beszelgetnek egyszer Ferjancz Attilaval is. O is rengeteget elvallalt csak hogy itthon maradjunk. 23 eb-futamgyozelem nem jon magatol.

kobakaba 2013.12.18. 12:40:42

@malenykij polgar:
Szerintem meg igaz. A jelenlegi pilótákban nem látom azt amit Ari Vatanenben, Juha Kankunennben, Hannu Mikkolában, Miki Biasionban vagy éppen Carlos Sainzban láttam. És mindig elképzeltem magamat egy Lancia Delta Integraléba amint egy Toyota Celica-t kergetek, de a mostaniakba nem igazán tudom magamat bele képzelni. Nosztalgia?! Talán... De sokan vagyunk ezzel így.

uarempty 2013.12.18. 13:46:01

@Jamesblond: Most erre azt lehet mondani, hogy nem kötelező.Másrészről nem viszi túlzottan előre az emberiséget, nem azt mondom, hogy fölösleges, de eléggé szabadon választott, (mint bármelyik sport) hogy ki akar visszafordítókba bohóckodni, 200al menni múrván fél méterre a fáktól, vagy a szikla szélén farolni.Mindenki úgy termeli meg magának az adrenalint, ahogy akarja, és úgy hívja ki a sorsot, ahogy akarja.Természetesen, ettől függetlenül bátrak, de ha baj történik, akkor ennyi, ők ezt vállalták.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2013.12.18. 15:07:45

@kobakaba: Akkor te is csak öregszel. Ami nem baj, mert én is, de ettöl még nem jár nekünk a bölcsek köve. Ami tegnap volt, az nem jobb, mint ma, csak más.

delmarco 2013.12.18. 15:37:56

Nem veletlenul mondjak ami jo volt az made in 80` autok meg
90` eleje nem volt EURO besorolas EGR szelep, sem elektronikus folytoszelep, ha odaleptel a bowden rantott egyett es kesz!!
Volt a palyan:
Fiat 131 Abarth, Ford RS200 Sierra Escort Cosworth RS, Delta 037 S4 HF Integrale, BMW E30 M3, MG Metro V6, Renault 5 Turbo Clio Maxi, Peugeot 205T16 Sport 306 Maxi, Mercedes 190EVO, Opel Ascona 16V, Toyota Celica GT4 AE86, Subaru STI, Mitsubishi EVO stb...
Versenyek es B Gruppe rali , F1 turbo, korszakok stb; de szinte barmi mas is.
Az meg arrol szolt hogy kiadja-e csovon a kovetkezo kanyart, ABS es ESP nelkul is.
Soha tobbet nem lesznek mar olyan szenvedelyes versenyzok sem.
Marad az omlenges a videok a youtube-rol es a korabeli nezok beszamoloi...

h.pityu 2013.12.18. 16:32:45

Mikor a hegyen a szeme elé teszi a kezét, na az odateszi. Pokoli jó versenyző volt, de én nem hagynám ki a másik finnt, KKK-t sem. Mondjuk nekik könnyű, mikor az 1000 tó rali egyes szakasza megy el a házuk előtt(ezt Grönholm mondta egyszer :D). Elég komolyan beírták magukat az autósport történelmébe, nem hiába mára mindegyiket nevezhetnénk "repülő finnek".

K.Jani 2013.12.18. 16:54:12

Van valami tudomanyos magyarazat arra ,hogy miert van feltunoen sok finn az autos sportokban?

GRX 2013.12.18. 16:55:35

Nagyon megindító film volt, köszönöm Pista.

40EridaniA 2013.12.18. 17:09:00

És az megvan, amikor a brit ralin az Escort-ban a soha el nem romló hátsó híd mégis tönkrement?
Erre is volt megoldás: www.youtube.com/watch?v=0LmzOKiJfiQ

gigabursch 2013.12.18. 17:20:35

@h.pityu:
A repülő finnek azok a síugrók voltak.
Ezek a száguldók voltak (és vannak).
Bár kétségkívül használják rájuk is a kifejezést.

@delmarco:
B-csoport mindenek előtt. Kár, hogy felszámolták.

@eszgbr:
Nálam a HF turbo Inegtrale a nyerő

@Jamesblond:
Tényleg a mi Pestánk megtehetné, hogy felkeresi Ferjáncz Attilátés belekezden egy olyan cikksorozatban, mint ahogy azt - bár más szemszügből - olvashatjuk Lapaj szerint (lapajszerint.blog.hu/)

gigabursch 2013.12.18. 17:34:22

@gigabursch:

Ahhh, na még1×!

...Tényleg a mi Pestánk megtehetné, hogy felkeresi Ferjáncz Attilát és belekezdken egy olyan cikksorozatba, mint ahogy azt - bár más szemszögből...

ommm 2013.12.18. 17:37:44

@gigabursch: Konkrétan volt erre próbálkozás. Hamvában holt.

datacom 2013.12.18. 17:38:00

@K.Jani: Nagyon jó managereik vannak, és olyan mint egy kis maffia az autósporton belül. Egyébiránt az északi népeknél nemzeti sport az autósport. Elég egy nyirádi EB-t megnézni. De az sem lesz 2014-ben. B@sszák meg a VB-jüket.
Azt hiszem azt is mondta a volt EU-s parlamenti képviselő úr, hogy: "régen fiatal voltam és gyors. Ma már csak gyors vagyok..." :-)

datacom 2013.12.18. 17:44:10

Amúgy nekem is kedvencem 1981 Világbajnoka. Ha esetleg valakit érdelek, eladó a volt MKII-es Escortja:
www.jasonlepleymotorsport.co.uk/FEK.htm

K.Jani 2013.12.18. 17:57:24

@datacom: Koszonom! Mar regota foglalkoztatott a kerdes.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.12.18. 18:48:47

1987ben - rajongasomat latva - kaptam egy szelvedomatricat nemet rokonoktol " Walter Rohrl DOPPEL WELTMEISTER " termesztessen celux segitsegevel muhelyben a falon vegezte - szinte mindenki keszpenzre cserelte volna velem, attol feltem ellopja valaki. Onnantol nekem mutogathattak barkit, ( Sainz, Mcrae, Makinen, oket lattam eloben a wales rallyn, de volt mas is aki azert jol kente ) de nekem Walter marad a kiraly - ez hit kerdese, nem eszerv.

Jol vezetni sok ember tud, VB nyerni, nagydijakat nyerni es mindenhol jol vezetni evtizedekig - csak a legnagyobbak.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.12.18. 18:51:37

@gigabursch: az ascona B400 hatasara volt Mantam :) mondjuk a kilencvenes evek kozepen egy '87es 5gangos manta GTX teljessen meno volt, foleg leultetve es az akkor gigaszinak szamito 16-os kerekekkel.

datacom 2013.12.18. 20:04:52

@visszakettopadlogaz: Én '91-ben akartam megvenni egy Ascona S/R-t. Az milyen menő volt. Emlékszem, hogy 125 ezerre hirdették és el is hozták elém, de nem engedtek az árából és nem lett az enyém.

Bori Wó 2013.12.18. 20:05:34

A pilóta repülőgépet vezet. Repülőgéprali nincs, nem is volt.
De ha mégis lenne, akkor a ralipilóta szót egybe kellene írni.

A hamvába holt meg n nélkül van.

És ez az ember nevezi magát újságírónak...

Nem csodálom, hogy a nevét nem meri vállalni.

Bori Wó 2013.12.18. 20:07:01

Ja, igen, még egy segítség. Aki autót vezet, az nem pilóta hanem sofőr magyarul.

(Most tekintsünk el attól, hogy a pilóta eredetileg révkalauz, a sofőr meg fűtő. Mármint ezt jelenti a szó.)

1kutya 2013.12.18. 21:49:24

és akkor még sorolhatnánk: Kalpala, Toivonen, Lampinen, Timo Makinen, Mikkola, Alén, Salonen, Tommi Makinen, Grönholm, Hirvonen, Latvala...

ebben nőttek fel. a nagyi mellett 8 éves koruktól tolták a kietlen finn tájon a hátsókerekes volvóban, turbós saabban...

nincs itt semmi csoda.

ha lett volna grundjuk, akkor Puskásaik, Cziboraik, Ronaldoik, ha uszodájuk, akkor Komjádiaik, Keményeik, Kásásaik, Kárpátiaik, Carlo Pedersoliaik lettek volna...

B45524D N3K1 2013.12.18. 22:21:54

205/405 T16 ... egyszer beleülni és meghalni ... :-D

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.12.18. 22:32:13

@datacom: az ascona is kiraly volt, bar a hatsokerekes ascona kicsit mindig eltorpult a manta mellett bar gyakorlatilag ugyanaz volt mindketto.

@1kutya: logikus.

@Quattroman: persze sok jo versenyzo volt, nem lehet mindegytiket mindig kiemelni.

@Bori Wó: koszonjuk kiegesziteseidet, fontos adalek volt - szinte lenyegeben valtoztattad meg a poszt mondanivalojat. A nyelvtani elemzesed pedig udito szinfolt, igazan kar lett volna ha magadban tartod :)

Quattroman 2013.12.18. 22:36:18

@B45524D N3K1:
azért ülne bele a fene.
de egy kis bokalefosás miatt....
bár én akkor is maradnék a négykarikánál. az öthengeresnél nincs szebb hang
www.youtube.com/watch?v=5wrLj_HlYEo

bónuszként benne van ahogy Röhl papa "felvánszorog" a HEGYRE

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.12.18. 22:38:19

@gigabursch: Ferjancz kicsit a rendszer kegyeltje volt, a "minta" autoversenyzo, kulon kaszt - a "130 meter zuhanas" c. konyvet szerezd meg, nagyon erdekes! Amugy Maruzsi nekem sokkal szimpatikusabb volt mindig, bar en krossz korokben mozgolodtam mig otthon eltem de a "fel szemem" a F1/Rallyn volt :)

Quattroman 2013.12.18. 22:42:35

@visszakettopadlogaz:
D és E Rekordjaim voltak, aztán jött egy haver hogy kéne 1,9es motor a B Mantájába mikor kész lett kivittem "tesztre" Őrbottyán-Sződliget közé a tó körül össze-vissza.
mit mondjak? fülig ért a szám kellemes mozgású autóka volt....
egy A szériássat pedig mindig is bevállaltam volna gyönyörű a GT-vel együtt

Quattroman 2013.12.18. 22:45:51

@visszakettopadlogaz:
Maruzsi és a többiek mind Atillának a farvizén tudtak felnőni...

ommm 2013.12.18. 22:47:20

@Quattroman: Minden Ranga-rajongó nevében kikérem magamnak! Én pl. sosem voltam nagy Ferjáncz-rajongó, pedig az volt a divat :)

Quattroman 2013.12.18. 23:04:46

@ommm:
nem a rajongókról beszélek. magát a szakágat éltette a jelenléte
egyébként azt tudod hogy a Lacinak csináltunk egy Quattrót (pontosabban kettőt) a Ladák után Lanciak előtt, azzal ment volna, de az első útján hazafelé pécsre Top Zoli alatt kigyulladt és porig égett? az edzőautó így a Selmeczi-Jutassy versenyautója lett?

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.12.18. 23:24:38

@Quattroman: haaat nem tudom, de ha mondod biztos volt benne valami.

@ommm: a tanacs anno akkor adott iparuzesi engedelyt autoszerelo muhelyre ha felkerult a Biro Ica, Samantha Fox es a sarga Cameles audi poszter :)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2013.12.19. 00:19:28

@Bori Wó: Szólni kéne akkor pl. az RTL-nek is, hogy eszükbe se jusson pilótának nevezni a forma 1-es sofőröket. A repülőkön meg hajózó személyzet van és a raliban navigálnak is. Zavart érzek az erőben.

Quattroman 2013.12.19. 00:35:11

@malenykij polgar:
"és a raliban navigálnak is."

há mer: Navigare necesse est,
:D
süti beállítások módosítása